{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.139 visninger | Oprettet:

Til collie-folket derude {{forumTopicSubject}}

Halløj smiley

Jeg skulle op og hente nogle ormekure (piller) til hundene derhjemme.
Der er tale om en labrador og en border collie .

Dyrlægen fortalte at man ikke giver collie-racer (og schæfer) ormekure, da de ikke kan tåle det.
Det har jeg ikke hørt før, og vil derfor høre jeres mening om det?
Det kunne jo være at jeg blev lidt klogere smiley



Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Til collie-folket derude
  • birgit n
    birgit n Online Tilmeldt:
    feb 2011

    Følger: 34 Følgere: 8 Emner: 39 Svar: 1.483
    #1   15. jan 2016 Det har ikke noget at sige ,hvilken race det er,det tror jeg ikke. smiley

  • #2   15. jan 2016 min avler giver ormekur når hun skal ind i Norge efter udstillinger. Det en sheltie. Men min dyrlæge siger de ikke tåler advocat og stronge hold så godt. De fleste hunde kan tåle op til dobbel dosis før der sker noget hvor collie racerne, reagere noget før.

  • #3   15. jan 2016 Eh.. Det tror jeg næppe har noget at sige?

  • #5   15. jan 2016 Tak for svar smiley - så blev jeg det klogere

    Det er heller ikke min normale dyrlæge smiley


  • #7   15. jan 2016 Det anede jeg faktisk ikke. Men det vil jeg da lige snakke med dyrlægen om! smiley Tak for det

  • #8   15. jan 2016 Problematikken har noget på sig, men dyrlægen ved alligevel ikke helt hvad han taler om. Problemet skyldes hyrdehunderacernes risiko for ivermectinfølsomhed.

    MDR1 er en gen-defekt, som rammer collies og collierelatereder racer og er meget udbredt i disse racer.

    Rundt om hjernen ligger der en blodbariere, som blokerer for de giftstoffer der er i den medicin vi bruger til vores hunde.
    Hvis blodbarrieren ikke er "intakt", trænger giftstofferne igennem til hjernen og gør hunden syg på kortere eller længere sigt, i væste fald kan det slå hunden ihjel.

    Noget af den medicin vi bruger til vores hunde ved f.eks bedøvelse, loppe- og midebekæmpelse og midler mod diarre der indeholder imodium, kan collier og andre hyrdehunde ikke tåle.
    Heldigvis findes der andet medicin de tåler uden problemer, så MDR1 defekten giver meget sjældent problemer i praksis, da dyrlægen ordinerer anden medicin.

    Der kan foretages en gen-test - hvor hunden er ivermektinfølsom, i fald den har to mutationer i dens kopier af MDR1.


  • #14   24. jan 2016 Iben har redegjort for hvad problemet kan være...................og det gælder collie, men også andre hyrdehunde. F.eks kan schæfer også have problemet, selv om det ikke en af collie-typerne.

    MEN - det er et meget, meget lille problem.

    Det handler om de er nogle få produkter de ikke må få - og det er ikke dem der ligger øverst på listen alligevel.

    Stronghold og advocate tåler de fint.

    Ligeledes Panacur og milbemax, som er de mest anvendte ormekure.

    Enig i, der er en dyrlæge der skal have opdateret sin viden.


  • #16   24. jan 2016 Kat - det er milbemax som jeg plejer at bruge smiley

Kommentér på:
Til collie-folket derude

Annonce