{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
708 visninger | Oprettet:

En lille undren - VOVhunde {{forumTopicSubject}}

Fie er en VOVhund. Det er de andre sådan set også, men de reagerer ikke på så meget forbipasserende, som Fie gør.
For lidt siden flippede den lille røde ud - og hun fik mor og mormor med på larmen. Jeg sagde, som vanligt, tak for alarmen og slut venligst nu.

Alle holdt mund - men Fie gik i gang igen og fik de andre med. For en meget sjælden gangs skyld var jeg ude af stand til at få hundene til at standse gøeriet - så jeg gik (på strømpesokker smiley ) ud i haven og ned til raftehegnet for at få dem til at holde mund. Mellem rafterne kunne jeg så se, at der stod en mand - heeeeelt stille og stirrede på hegnet med de larmende hunde bag. Og her kommer min undren: Hvad faen stod han der for??? Jo, ja - det ER da måske irriterende at passere et hegn og skulle høre på sådan en larmende hund (eller tre), men hvad får manden til at standse op?

Spørgsmål 2: Træner I jeres hunde til ikke at sige en lyd, når nogle går forbi jeres haver?

"Hvad mor - skal vi ikke gå ned til hegnet og sige VOV?" smiley

Kommentarer på:  En lille undren - VOVhunde
  • #1   20. jan 2016 Einstein gør aldrig af andre end den ene nabo, og han er stort set aldrig udendørs smiley Forbipasserende er hun ligeglad med.
    Jesse bliver trænet til at være stille, men hun gør faktisk kun, hvis det er hunde der går forbi og de gør først. Går de stille forbi, siger hun aldrig noget smiley Så det er meget sjældent at hun siger noget i haven smiley

Måske manden bare synes dine hunde var ekstremt smukke og overvejede at give dem en pladekontrakt for deres skønne lyd? smiley Ellers fatter jeg heller ikke hvorfor man stopper op i hvert fald.

• #2   20. jan 2016 Robin gøer kun af hunde. Han har ikke gjort det når han har set dem ud af vinduet, men hvis han har været i haven og set dem i en af nabo haverne har han været igang indtil han fik lov at hilse smiley

Jeg tror i øvrigt Fie blev ved fordi manden stod der.

• #3   20. jan 2016 He he - en pladekontrakt smiley Jeg har faktisk overvejet at optage deres gøen (og ulvehylen), for der er temmelig stor forskel. Lina har den dyyyybe gøen. Kela har en mellemstemme, og Fie sådan et tøset vov smiley

• #4   20. jan 2016 Jeg tror også, at Fie blev ved, fordi manden blev stående, Beltane. Faktisk virkede det en lille smule uhyggeligt. Han kunne jo både se og høre mig gennem hegnet - dvs. kun se en smule gennem rafterne. Men han sagde ikke en lyd. STOD bare og gloede. Jeg kunne selvfølgelig også have sagt noget smiley men jeg havde sådan en ubehagelig fornemmelse, så jeg ville bare have hundene til at holde mund - og gå med mig ind.

• #5   20. jan 2016 Uh kom lige til at tænke på noget. Så du om det lå godbidder/pebernødder derude?

En veninde fandt nemlig pebernødder i hendes forældres have efter hun og hendes hund havde været på weekend der.

• Eva
    Eva Tilmeldt:
    jul 2012

Følgere: 8 Hunde: 4 Emner: 13 Svar: 2.209
    #6   20. jan 2016 Mine hunde har fra helt små lært at holde mund, når nogen passerer haven. Med gulv-til-loft-vinduer og og en "tyndpelset" hæk, ville det ganske enkelt være uudholdeligt, hvis de gøede af forbipasserende smiley

Til gengæld er de mere end velkomne til at råbe op, hvis folk stopper op og glor ind i haven - og dermed også ind i huset! smiley

• #7   20. jan 2016 Nej. Jeg kiggede ikke efter, men jeg tror ikke, der lå noget. Det ville ihvertfald Lina have ædt med det samme smiley

• #8   20. jan 2016 Okay, jeg tror ikke der var noget i pebernødderne, men der var bare mystisk smiley

• #9   20. jan 2016 Xingu er trænet i at holde mund, hun må gerne komme med et enkelt bjæf eller to i haven, men ikke mere.

Hun må også gerne sidde i vindueskarmen og kigge ud, men her skal hun holde sin bøtte.
    Vores stuevinduer er under en meter fra fortovet, så her er hverken hæk eller hegn til at skærme og der kommer mange gående og cyklende forbi.
    De fleste befinder sig på vejen som stort set er uden motoriseret trafik, men jeg gider ikke, at skulle stoppe hende 50 gange om dagen fordi nogen passerer
    og ja gravhunde er glade for at høre deres egen stemme, så et forbud er det nemmeste, at håndhæve smiley

Whipperne gøer sjældent, kun hvis der kommer en kat for tæt på vinduerne smiley

Med hensyn til stemmer, har Ghini et dybt brøl, når hun virkelig er gal, hun lyder som en meget stor hund, Xingu's ligger i mellemlejet og Cala, som er den største af de tre lyder som en hund på under 2 kg, hun har en frygtelig pjeveset gøen smiley

• #10   20. jan 2016 Vi har naboer rundt om os, og derfor ikke en vej eller sti der går forbi vores have.

Vores hunde bliver trænet i at naboerne må gerne være i deres haver. Også deres gæster.

Men enhver der træder 5 skridt ned i vores indkørsel, som kan ses fra havelågen og fra stuen, de får vov! Og de får meget vov!

vi er kendt for at have 2 sure rottweilere stående med forpoterne i vindues karmen og gø af alle der vover at træde i vores indkørsel.
    Alle dem som kun går forbi... højest lidt piveri hvis det er nogen man kender.

Og, da vi havde Taz og Bamse, kunne de gå i haven og når der kom en ned i vores indkørsel sagde de ikke en lyd. først i det sekund at vedkommende prøvede at åbne lågen, eller da skorstensfejeren kravlede op af stigen for at komme op til skorstenen, SÅ SAGDE DE RØVHUL!

Alle børn som har kommet her, har altid fået at vide at i går kun til lågen. og det eneste i rører ved er ringeklokken! i rører ikke lågen, eller kæler med hundene igennem lågen.

Men når jeg lukkede ungerne ind, eller en kat som jeg havde reddet, eller en fremmed hund, eller hvem som helst, så var hundene bare glade og bød folk velkommen.

Obelix er ved at lære det.

• #11   20. jan 2016 Der er en del lyd på Myrna. Racen har lidt ry for at være lidt glade for at gøre opmærksom.. På alt muligt mærkeligt. Jeg tolerer dog ikke gøen af forbipasserende eller gøen inde, og jeg synes faktisk, hun er blevet ret god til at overholde det. Det hænder, at der kommer en liiidt for spændende hund,men hun får prompte besked på at klappe i smiley

Havde nogen decideret stået og gloet ind, ved jeg ikke lige, hvad jeg havde gjort. Det er simpelthen for mærkeligt.

• #12   20. jan 2016 Vovse er også en vovhund
    Det er Magoo også han er bare til at stoppe
    Hund glor som regel bare på folk

Jeg var meget på med at stopoe dem HVER gang inden jeg fødte, men må indrømme det halter noget nu
    Hvor jeg ikke efterlader barn på puslebord eller afbryder amning for at kalde dem ind
    Og det har helt klart gjort dem dårligere til at høre efter

• #13   20. jan 2016 Jeg har aldrig haft det problem med Fella, da hun stikker halen mellem benene, ved lyden af sit eget vov smiley

• #14   21. jan 2016 vores gør når der kommer nogen- og dengang vi havde have ud til et fortorv, gøede de- mest Lego- når nogen gik forbi. Jeg kalder altid hundene ind hvis de gør I haven, men forsøger ikke at få dem til at stoppe helt, de må for mig gerne gø når nogen kommer eller går forbi- de kan jo ikke skelne.

• #15   21. jan 2016 Jeg standser også altid hundenes gøen i haven, og naboerne skal de SLET ikke gø af. Desværre er de ikke så glade for Frede - naboen til den ene side. Han er ellers sød nok, men de bryder sig ikke om ham, så her skal de standses jævnligt i at fortælle ham, at han ikke må tale i sin have. Hans kone må gerne smiley

• Dea
    Dea Tilmeldt:
    jul 2015

Følger: 4 Svar: 299
    #16   21. jan 2016 Huhu, det må altså være morsomt at når konen taler, så er der ro, og når stakkels Frede går i gang så gør hundene også! smiley

• #17   21. jan 2016 Jeg synes, det er så synd for Frede smiley Men han tager det pænt - og en mørk aften kom han sågar ind og bad om hundenes og min hjælp. Der stod en skummel mand længere nede ad vejen - måskeeeee en indbrudstyv, mente Frede - så gad jeg ikke lige tage hundene med en tur ned til manden? Det gjorde jeg selvfølgelig - og Lina fandt FREDE meget skummel - gik småbrummende afsted og sendte ham blikke smiley

PS. Fredes skumle mand var der ikke noget skummelt ved. Han gik bare rundt og talte i mobiltelefon. He he.

• Dea
    Dea Tilmeldt:
    jul 2015

Følger: 4 Svar: 299
    #18   21. jan 2016 De er skuda sære de der hunde! Måske skal han kaste godbider over hegnet hver gang han taler? De kan vel ikke både gø og æde vel? smiley

• #19   21. jan 2016 Kia gør hvis nogen står stille ude foran huset, eller standser/parkerer en cykel eller bil, foran huset.
    Eftersom vi bor i den vandrette ende af et T kryds, er der heller ikke nogen logisk grund, som sådan, til at man har ophold foran vores hus, så det giver god nok mening, at hun beder dem om at fedte videre :o)

Men det er irriterende, og de har jo altså ret til at være der, når det kommer til stykket.
    Dog er parkering jo selvf. forbudt, ifølge lovgivningen. Man skulle tro, at hun vidste det :o)

Det kan virkelig være et chok, hvis man går forbi for første gang, og der står en stor bjæfer, med forpoterne i vinduet, og virkelig giver en skideballe. Huset er hævet et godt stykke over jorden, så hun virker meget meget stor, når hun sådan står der.
    Folk der skal ind i huset, er heller ikke trygge, første gang de skal ind. Jeg har oplevet, at blive ringet op fra vikarer fra Hjemmesygeplejen, pizzabud etc., der ikke tør stå ud af deres bil, fordi Kia står i stuevinduet og nedstirrer dem :o)
    Så hun virker ret afskrækkende ... dog er Jehovas Vidner ligeglade, og kommer gerne forbi :o)

De fleste borgere kender hende dog efterhånden, og beder hende klappe kaje :o)

For her bor "Hold så Kæft Kia !!!"

Jeg mødte nogen i Hundeskoven, den anden dag, der fortalte, at de bruger Kias VOV-flip som hvalpemiljøtræning.
    De går forbi med deres hvalp, de ved at Kia vil flejne, hvis de står stille, eller har et mærkeligt kropssprog, og de træner hvalpen i, at ignorere.

I haven vil jeg IKKE have at hun gør. Hun skal ikke gø af naboer. Derude må hun kun gø, hvis der reelt er noget at gø for.
    Det er hun ret god til at overholde.

Men hun er helt sikkert VOV-hund, med stort VOV, som jeg plejer at kalde en typisk Bjæfer.

Det er svært at træne væk, for ungerne (vi bor tæt op af en skole), elsker at få hende til at gø af dem, når de går forbi.

Som med Rotternes vovser, tillader hun ikke nogen mennesker på matriklen, der ikke er godkendte. Så snart de får et okay af mig, så er de velkomne, dog med forbehold.
    Hun stoler ikke 100% på mennesker, hun ikke har kendt inden hun blev 1½ år.

Hun må IKKE gø af mennesker, hvis hun er sammen med mig ude. Jeg vil IKKE have det.

• #20   21. jan 2016 "For her bor "Hold så Kæft Kia !!!"

smiley smiley smiley

• #21   21. jan 2016 Isabelle: Du fatter ikke hvor forvirret jeg var, for et par år siden, hvor alle ungerne herude, tilsyneladende kunne hendes navn, selv om jeg aldrig havde set dem før.

Det var konstant, "Hej Kia", lige meget hvor vi mødte unger.

Det var først efter flere mdr., at jeg fandt ud af, at det er fordi de kan høre mig råbe hendes navn, i forbindelse med at hun skal klappe kaje :o) (Jeg har vinduerne åbnet det meste af året :o))

Naboen har siden fået et barn, og et af de første ord jeg kunne høre derinde fra, da hun lærte at snakke var, Kiiiiiaaaaaa :o)

Det må være irriterende for forældrene :o)

• #22   21. jan 2016 Det ville være værre for forældrene, hvis de første ord barnet sagde var "hold så kæft" smiley

• #23   21. jan 2016 Perle gør når hun synes der er noget der er mistænkeligt. Og for sådan en lille bitte Dobermann er der rigtig meget, der er mistænkeligt smiley Og ja, vi træner hende i at holde mund når der passere nogen forbi haven - ikke at der ligefrem er meget befærdet. Men hun kan få kørt sig selv helt op i en spids så hun gøer af alt og ingenting, hvis ikke man lige dæmper hendes udbrud lidt. Jeg regner ikke med at det er noget jeg nogensinde kan holde op med at træne med hende. Vores genbo'er har en hund, der flejner helt skråt, når den hører en lyd og den er i haven (hvilket den tit er smiley ). Det kunne være kønt hvis vores bare fulgte med i den koncert, så de har lært at når Tio gøer så gælder det om at skynde sig hen til mig så vanker der massere af guf.

• #24   21. jan 2016 Mine tre gør heldigvis ikke, fordi naboens og genboens larmer op - og ingen af de tre har faktisk sagt en lyd i dag smiley

• #25   21. jan 2016 Vi har faktisk snakket om herhjemme at Esthers første ord nok bliver
    Hold kæft Magoo

• #26   21. jan 2016 Hahaha kiiiiaaaa

• #27   21. jan 2016 Uha jeg har lige været ude at hente hele banden, den ene af mine tæver eeeelsker at gø af alting der bevæger sig ude på vejen, og får alle de andre med på ideen, er hun der ikke, siger de andre ikke en lyd. Alle bliver taget ind, med det samme, gider det ikke, de er sådan nogle søde hunde, men lyder som en flok rasende og frådende vild dyr, og det irriterer mig.

• #28   21. jan 2016 Åh... jeg var så den irriterende nabo i går...

Tre huse fra mig bor der ikke mindre end fire hunde. To store lab/muskelhunde-blandinger og to dansk/svensk-gårdhunde-lignende. Og de flejner FULDSTÆNDIG ud, når jeg skal passere med mine, uanset hvor stor afstand jeg forsøger at holde.

Lanka og Aqui har lært sådan nogenlunde at ignorere dem, men på det sidste er Zeven begyndte at reagere. Han spænder op, allerede når vi nærmer os haven, og har haft meget travlt med at give dem "svar på tiltale". Og jeg må indrømme, at jeg i en periode bare har skyndt mig forbi, fordi jeg ikke lige helt har kunnet koordinere tre snore, vanter, godbidder osv. på én gang.

Meeeen, i går var jeg forberedt. Fik handskerne af, hundene over i den ene hånd, godbidder klar i den anden, inden jeg kom for tæt på - og så brugte jeg mindst et par minutter, på at komme forbi haven i "god ro og orden" med kontakt, belønning osv.
    Det lykkedes, og Zeven kom forbi uden at give lyd. Men det har muuuuuligvis været en smule irriterende for resten af nabolaget, at lytte til de 4 gøende hunde imens.

Der er hermed sagt undskyld smiley

• #29   21. jan 2016 Fie får også gerne de andre to med på at råbe ALAAAAARM. Dette dog kun, hvis alle tre er i haven. Ligger Lina fx i sofaen, når Fie galper op, nøjes mormor med at brumme lidt for god ordens skyld - og ellers blive liggende med et "det dér klarer Fie nok selv" smiley

• Anita G
    Anita G Tilmeldt:
    dec 2015

Følger: 10 Emner: 3 Svar: 13
    #30   21. jan 2016 Nurh jeg er også spændt på hvor meget vov der vil komme fra Gaia når hun bliver større, indtil videre er der bjæf når hun vil noget eller leger, naboen var i haven tidligere idag og der kom et lille bjæf og så ville hun ind igen smiley

Kommentér på:
En lille undren - VOVhunde