23. apr 2007 Følger: 28 Følgere: 34 Hunde: 3 Annoncer: 1 Emner: 197 Svar: 1.559
Olde English Bulldog Olde English Bulldog
Hej HG
Jeg vil gerne høre jer, hvis om det er muligt at finde en sund Olde English Bulldog??
Er der nogle bestemte linier man skal gå efter?
Hvilken stamtavle skal man gå efter?
Den skal være sund (hvis dette findes??)
Den skal være adræt, have et fornuftigt sind og skulle kunne klare nogle gode gåture i skoven hver dag!
Er det muligt??
dec 2010
Følger: 10 Følgere: 26 Hunde: 6 Emner: 278 Svar: 8.727
Prøv at tage på udstillinger/træf, og få en god snak med folk. Jo mere man færdes indenfor en bestemt type/races verden, jo mere info får man.
Og endelig, vær obs på at det er en blandingsrace, hvor der bl.a. er brugt amerikansk bulldog, som jo desværre er ulovlig i Dk. Så hold øje med at der ikke må være am. bulldog i stamtavlen, da hunden så er ulovlig i Dk.
apr 2007
Følger: 28 Følgere: 34 Hunde: 3 Annoncer: 1 Emner: 197 Svar: 1.559
Men er der ikke flere forskellige klubber de kan have stamtavle i??
Hvilken skal man holde sig til?
Da den jo ikke er i DKK, ikke??
dec 2010
Har selv overvejet racen, men fravalgt dem, da jeg syntes at de var for ustabile både i temperament/udseende. Samt at der var en del useriøse opdrættere.
maj 2007
Følger: 96 Følgere: 95 Hunde: 2 Emner: 65 Svar: 406
maj 2007
maj 2007
maj 2007
Da jeg for mange år siden havde am.bull og han fik taget HD. Der var jeg rystet over vurderingen fra to dyrlæger i samme klinik. Den ene ringede til mig og sagde han havde D hofter, og det var jeg jo ked af, men så måtte vi ko leve me det . Så tjekkede "overdyrlægen" og så var det et B.. Jeg turde ikke bruge deres ord for gode vare, og de billeder blev sendt ind til en på Sjælland ( husker jo selvf ikke navnet, men Esber /Esbersen) og han havde B hofter . Han blev aldrig avlet på.
dec 2010
Så ja, i teorien kan man betragte racen som en gammel race, hvis man ser den som en engelsk bulldog (der jo har eksisteret i mange år), men i virkeligheden er det en forholdsvis ny "designerrace". Bemærk, den kaldes ikke engelsk bulldog, men old english bulldog, da det netop ikke er den samme race.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Olde_English_Bulldogge
Racen er skabt af David Leavitt, og jeg har læst at han ikke brød sig om den udvikling som racen tog, da den begyndte at blive populær, og således skabte Leavit-bulldog, som altså også er en old english bulldog.
Hvis det var mig der skulle have en OEB, ville jeg nok starte med at kigge efter Leavit bulldog, men sidst jeg checkede var der kun opdrættere i udlandet.
maj 2007
dec 2010
maj 2007
dec 2010
apr 2007
Må jeg spørge hvor din har stamtavle?
Og hvilken klub du fortrækker?
Spørger da jeg ikke rigtig kender til nogen af klubberne?!
Og gælder begge to hvis man skulle blive stoppet ag politiet måske på grund af udseendet?!
Ville nødig miste en hund på det grundlag!!
apr 2007
Kan de lære at gå løse i skoven?
Har jo haft fransk, og han var egentligt rimelig trænbar og lærte mange ting på sit blot 4 årige liv.
Elsker den franske's sind og alle dens skøre påfund
Men tør ikke og få en igen på grund af den manglende sundhed
Jeg kender kun til fransk og engelsk.
Kan man sammenligne OEB med deres sind på nogen måde?
Syntes de er enormt flotte (når de ikke er overdrevet store)
Men sindet og sundhed skal også passe jo
maj 2007
maj 2007
maj 2007
Begge tavler fra DDH og OEB team gælder hvis man sku blive stoppet af politiet. Men der er jo en masse steder man kan få dem registreret , NKC ekc og og og der findes mange klubber i udlandet:)
apr 2007
Ok, tak for svar!!
Det er ikke lige nu jeg ønsker nr. 2 hund.
Da hende jeg har nu kun bliver 2 år om 16 dage.
Og syntes ikke hun er helt mentalt klar til hund nr. 2. Da hun ikke selv er helt mentalt voksen endnu
Men må ærligt indrømme jeg savner en bulldog i mit liv!!
De er altså fantastiske!!
maj 2007
dec 2010
Vær kritisk, og stil masser af spørgsmål.
Google er et fantastisk redskab. Og da racen stammer fra USA, kan du finde mest info om racen på engelsk. God jagt
apr 2007
Jeg bor i Silkeborg, og ser ikke rigtig racen i gadebilledet her.
Så kender ikke meget til racen andet end hvad jeg har læst mig til, desværre.
Men vil utroligt gerne ud og møde dem!!
Ja, bulldogs er bare noget helt specielt i mine øjne
maj 2007
apr 2007
Ja, tid har jeg nok af.
Har ikke travlt.
Har heller ikke lagt mig fast på racen eller hund nr. 2 endnu.
Men racen har vækket min interesse.
Og den kunne nemt blive hund nr. 2 den dag dagen kommer.
Jeg savner bulldog i hverdagen og alle deres skøre påfund
Og selvfølgelig skal racen nærstuderes først!!
maj 2007
apr 2007
Har meldt mig ind i et par grupper på fb.
Men jeg er til gengæld en nød til fb, så jeg kunne kun finde udenlandske grupper, deriblandt en på tysk hvilket jeg ikke forstår et ord af
Men måske man skulle lave et opslag herinde hvor man søgte OEB'er omkring Silkeborg der ville lade mig møde dem og få en god snak med dem og hunden
maj 2007
apr 2007
Og tak for din tid og svar
maj 2007
apr 2007
Hvilke sygdomme skal man kigge efter der er undersøgt for?
Nu jeg vil kigge lidt rundt på de forskellige kenneler
maj 2007
Altså vil sige de samme ting som ved andre racer også. Og så synes jeg selv at forældrenes sind har utrolig meget at sige.. Så for mig er det vigtigt at møde dem:)
apr 2007
apr 2007
Så hvis nogen vil anbefale nogen må i meget gerne linke, og gerne hvilke man skal holde sig fra!!
I må gerne sende en privat besked hvis i ikke har lyst til at skrive det her.
Håber nogle har lidt gode kenneler at kigge på.
maj 2007
Og igen dan dig dit eget indtryk. Har selv bullforce linier i min. Og kender mange gode hunde med bullforce tæt på eller i tavlerne..
dec 2008
Følger: 20 Følgere: 55 Hunde: 2 Annoncer: 9 Emner: 224 Svar: 10.252
Du nævner, at FB netop døjer med meget sygdom, og at du derfor leder efter "ny" race.
Mit spørgsmål er så, hvorfor ikke lede efter en "sund" race??
OEB er jo lige så sygdomsplaget som FB blot lidt anderledes problematikker.
Ejerne af OEB, vil med meget få undtagelser, forsvare racen og påstå, at sundheden er ok, hvilket ikke er tilfældet.
Ud over udseendet varierer, så varierer deres sind også meget... egetkønsaggressivitet må du som udgangspunkt regne med kan fremkomme... de hanner jeg har mødt har ikke kunne med andre hanner.
Ud over dårlige hofter, problemer med hjertet, hudproblemer så synes jeg ofte de er bygget helt forkert, og ofte meget dårligt vinklet. Den sidste hanhund jeg så tilbudt til avl har så dårlig vinklet bagben, men igen det synes man åbenbart ikke er ret vigtigt.
Jeg ville seriøst kigge på anden race OG vægte at støtte fornuftig avl med fokus på sundhed.
apr 2007
Jeg forstår hvad du mener!!
Nej, min bulldog blev aflivet tidligt, på grund af meget dårlig avl.
Hans sind var ellers perfekt men hans krop var meget sølle.
Jeg ønsker selvfølgelig ikke på nogen måde at skulle af med en hund så tidligt igen, det er simpelthen det værste jeg har været med til!
Men hvad skal jeg så kigge efter??
Ikke at jeg ikke knus elsker min Labrador og det er heller ikke min sidste!!
Men jeg ELSKER bulldoggens sind og personlighed!
De er så sjove, charmerende og glade hunde. Ihvertfald dem jeg har kendt!!
Kender bare ikke så meget til OEB'en så derfor søger jeg viden da jeg tænkte det nemt kunne være noget i stedet for den franske!
dec 2008
Jeg er selv kommet frem til, efter mange år, at jeg nok ikke får Bullterrier igen... jeg vil ikke købe mig til bekymringer.. det er simpelthen for hårdt.
Jeg har fået øjnene op for glæden ved en rask hund, og nej jeg skal nok ikke have en Lab igen, selvom jeg elsker ham jeg har nu.
Jeg synes du skal kigge på andre racer end OEB, men jeg ved ikke, hvad du ønsker ud over FB'ens sind.. Jeg er overbevist om, at mange andre racer har super personlighed.
apr 2007
Det kan du have ret i.
Men for mig er der noget helt helt særligt over bulldogs!!!
Alle hunde har vel noget særligt. Men ikke for alle. Det er ikke alle hunderacer der siger mig lige meget.
dec 2008
dec 2008
Du gider jo ikke en syg hund, så derfor ville du gøre dig selv en stor tjeneste ved at kigge på sundhed også.
apr 2007
Kan godt se der er meget meget stor variation i racen!
Jeg ønsker bestemt heller ikke en hund igen der er syg!!
Også derfor jeg spørger til råds herinde
Syntes bulldogs er super flotte hunde!
Både franske og OEB, men de er jo så langt mere end det!!
apr 2007
Og for at blive klogere på racen!
Da jeg ikke kender meget til den.
Syntes jeg er åben, der er da langt fra labrador til bulldog.
Men det skal jo også være en race jeg kan harmonere med og give hvad den har brug for.
dec 2008
Tænker du skal gøre op med dig selv, hvad du vil gå på kompromis med.
Hvis du vil have en Bulldog, så ville jeg kigge hos Venges efter en FB.. eller Molosshuset efter FB og EB.
Ikke om jeg ville eje en OEB... dog må de kloge lige komme ind vedr. Leavitt linierne om de er bedre mht sundhed.. tror dog de kun er at opdrive i udlandet.
dec 2008
Synes det er fint du spørger herinde
Jeg personligt ville dog holde mig langt fra OEB.
apr 2007
Havde fundet en kennel med franske hvor der bliver testet for en del ting, men ville undersøge andre racer også.
apr 2007
Er ikke frustreret
Jeg ville bare undersøge tingene først.
Det er nemt at gå ud og købe en hund, men det er svært hvis man skal af med den igen tidligt på grund af sygdom!
dec 2008
Jeg har jo kun mine erfaringer.. en syg hund og aflivning holder jeg ikke til igen (ved godt at der ikke er garantier), men jeg kigger efter sunde racer, og så har jeg accepteret at det også nok udelukker Bullterrier som jeg virkelig elsker.
Jeg kender ingen FB avlere, som er så ærlige som Venges og Molosshuset... og de er ærlige omkring alle de problemer Bulldogs har... Men også hos dem er der jo heller ingen garantier.
Jeg ville virkelig overveje andre racer, hvis jeg var dig.
dec 2010
Når der ikke er en overordnet, seriøs kennelklub (som DKK), der udstikker fælles retningslinjer og krav, samt at det er en forholdsvis ny race, så ender du op med en meget blandet landhandel, både mht. udseende, samt temperament. Det bliver derfor også sværere at kigge efter sunde linjer, da der ikke er noget register at kigge i.
Som sagt, har jeg selv fravalgt racen, da jeg ikke syntes at deres avlsprogram var seriøst nok. Samt at jeg var bekymret for deres temperament.
Kan godt forstå at du er faldet for bulldogs, jeg har det på samme måde. Så hvis du virkelig brænder for en bulldog, så støt de opdrættere, som rent faktisk er seriøse omkring deres bulldog avl, og som er åbne omkring helbredsproblemerne, samt tester for alt hvad der kan testes for.
Fransk bulldog: Venges
Engelsk bulldog: Molosshuset
Det giver dig ingen garanti for en sund hund, men det giver dig garanti for at opdrætter har gjort alt for at lave sunde hvalpe.
dec 2008
dec 2008
dec 2010
Så jeg var begejstret da OEB dukkede op, og jeg begyndte at læse omkring filosofien om racen. Det lød jo fantastisk at man ville arbejde seriøst på at avle en sund bulldog. Problemet er bare at "projektet" er løbet løbsk, og der har været al for lidt styring mht. krav og avlsgodkendelser. Resultatet er desværre at alt for mange OEB'er døjer med diverse sygdomme, samt at afkommet falder ret så forskelligt ud, både mht. sind og udseende. Desuden er der jo så også det problem at racen er skabt, ved bl.a at bruge pittbull og am.bull, som i dag er ulovlig at eje i Dk.
Jeg har derfor fravalgt OEB.
Jeg er sikker på at der findes raske og skønne OEB'er, men der findes desværre også en del som døjer med alverdens lidelser.
maj 2007
dec 2008
Men at andre klubber har problemer gør vel ikke OEB'en mere sund eller deres tavler bedre?
mar 2013
Følger: 22 Følgere: 27 Hunde: 5 Svar: 92
Jeg mistede selv min franske pga sygdom og skiftede til boston og har ikke er sekund fortrudt det
Racen ligger en del op af den franske bulldog kort sagt en rigtig klovne hund med energi og elsker alt og alle (og meget meget venlig over for andre hanhunde osv )
En boston er desuden os nem at træne og god til agility
Dertil er en boston en ret sund race
Men Patella Lux, øjenlysning og hemivertebrae bør være tjekket ved forældrene
En boston har dertil os tit bedere luftveje end en fransk bulldog
Jeg tjekker ved mine
Patella Lux
Blødgane
Øjenlyser
Spondylose
Hemivertebrae
Hvis du har lyst til at møde racen bor jeg ved Varde
apr 2007
Boston terrier er ikke et dårligt bud!.Den lyder som en skøn race!
Hvordan er det med det "terrier"?
Er den en terrier?
Jeg er nemlig lidt i tvivl, så nok et dumt spørgsmål.
Syntes det er en utrolig smuk lille hund, hvor ligger de henne af i vægt?
mar 2013
De var avlet til at være en kamphund i tidernes morgen men havde et for mildt sind til dette
De ligger fra 5kg og op til 11kg
Dog skal de aktiveres og have motion de er en aktiv og glad race
apr 2007
Vil læse mere om dem
Min franske (og min Labrador selvfølgelig) krævede/kræver også motion og mental stimulering.
Så Boston terrier'en kunne godt være et super godt bud
mar 2013
Og ønsker du at møde nogle så står mine 3 klar til at sige Hej
apr 2007
Bor i Silkeborg, så der er lidt vej da jeg ikke selv har kørekort desværre.
Men hvis det en dag kan lade sig gøre vil jeg helt klart tænke på dit flotte tilbud, tusind tak
maj 2007
Nej OEB tavler er ikke bedre end DKK DDH DHL DRU eller hvad tavle der findes derude. Men at blive ved at sige der kun findes syge OEB er jo noget fis. Jeg har haft mange racer i mine overvejelser, og ALLE har et eller andet, nogen mennesker har ALTID en mening og negativ holdning til nogen racer. Men det er jo en frit for.
Jeg kan undre mig over at mange altid fremhæver DKK, det er helt sikkert en fin klub/forening går selv til hunde træning i DKK med min OEB. Men at de fjernede deres avls restriktioner og lagde det ud i special klubberne er jo ikke anderledes end de små klubber der ikke hære til under DKK. Så fordi en hund har tavle i DKK er den ikke et hak bedre eller sundere end en hund i DRU feks
dec 2008
Sjovt nok scanner ingen af de OEB avlere vi ser her hjerte... og når man så ser flere med hjerteproblemer, så kan man undre sig lidt.
Selv OEB avlere/ejere kan se problematikken vedr sundhed.
Jeg tror ikke nogen siger, at alle OEB'er er syge, men det ville være direkte løgn at påstå, at racen ikke har en del sygdom at slås med.
Igen så forstår jeg ikke, hvordan det hjælper at fremhæve andres fejl og mangler, når man står med en race med så mange problemer... DKK har noget så anderledes som HUNDEWEB, deres racer er ikke blandet med ulovlige racer på det sidste og ja man har stadig DKK til at hjælpe, hvis man står med syg hund.
dec 2008
og jeg har INTET imod OEB... men dem som avler dem er jeg ikke imponeret over.
maj 2007
dec 2008
maj 2007
Nu ved jeg ikke hvad avler der har gjort at du har dette syn på alle avlere , men det er lidt synd du har sat alle til at være ens og useriøse
dec 2008
Jeg har set flere med hjerteproblemer .. senest en fra Weightpullgruppen .. en ung hund, som i meget tidlig alder viste store problemer med hjertet.
Den måde hundene er bygget på er også er problem.. som nævnt længere oppe hunde med meget dårlig vinkling.. og det avler man alligevel på.
Jeg tror personligt, at det er op ad bakke med den race.. en avler i dk spytter hvalpe ud, og købere avler videre selvom de ikke er værd at avle på. Bullforce Scarface er også så IN og det er i min verden så skræmmende, at man synes en hund bør se sådan ud, og at man ønsker at bruge de linier.
maj 2007
Det er jo desværre sådan så længe der er købere så er der sælgere. Og hvis man vælger at købe en hund fra en avler man ved ikke har tjekket for div sygdomme så er der jo en stor chance for der er noget galt. Men igen du kan også finde sygdom i avl fra tjekkede hunde. Fra min tid med amerikansk bulldog, fik en et kuld hvalpe på 9 hvalpe og tæven havde A hofter og fine albuer ( det var hvad man tjekkede for dengang) og hannen havde også fine resultater. Der var en hvalp med "dværg" vækst, og en med kæmpe vækst da de blev voksne. Det var ret vildt at se en forskel. Har en ide om hvad for en hund til weight pull du snakker om, tror jeg kender den:)
dec 2008
Der er ingen garantier med levende dyr... men jeg synes det er trist at OEB avlen ikke er mere seriøs.. det er ikke din skyld og heller ikke de få seriøses skyld... men hundeloven har gjort racen populær, da man ikke mere kan få Amstaff Ambull osv...
Du må da også kunne nikke genkende til, at hundene afviger meget fra hinanden både udseende og sind? Der mangler ligesom en rød tråd i racen.
maj 2007
dec 2008
maj 2007
maj 2007
maj 2007
maj 2007