Hofteledsdysplasi Hofteledsdysplasi
Vi oplvede for ca. 1,5 uge siden, at vores Cavalier var begyndt at halte en smule samt have svært ved at rejse sig. Vi tænkte først at det kunne være han havde lavet en overbelastning under leg eller lignende, så vi ville lige give det et par dage. da det ikke var spor bedre på 3. dagen, ringede vi til dr. dyr som gerne ville se ham til røngten. Det viste sig at han har en mild grad af hofteledsdysplasi vi fik noget smertestillende med hjem og fik at vide at han nok skulle få et godt og langt hundeliv trods alt
I onsdags var det ikke blevet bedre, han ville meget nødigt rejse sig og heller ikke engang, når vi spurgte "skal du med ud og gå tur??" hvor han normalt ellers farer op og hen til døren.. Jeg ringede til dyrlægen igen, da jeg ville høre om det var meningen, at han skulle virke så "trist" og mærket af det resten af sit liv eller hvordan.. Han sagde, at det kunne være skidt i perioder, og godt i andre perioder.. Han sagde vi skulle give det en uges tid og hvis han stadig virkede meget mærket af det, skulle vi ringe igen, for så kunne det ske at der var noget helt andet galt..
Er der andre herinde der har erfaringer med dette? Jeg synes bare det virker meget underligt, at det kom fra den ene dag til den anden og at han virker så mut over det
aug 2008
Følger: 32 Følgere: 1466 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 30 Svar: 30.006
Har han det? Altså hvis I ser bortfra at han virker trist?
apr 2011
Følger: 32 Følgere: 53 Hunde: 8 Emner: 200 Svar: 12.247
Det kan jo også skyldes andre ting, eks spondylose i ryggen eller noget helt tredie.
Han skal gerne reagere positivt på smertestillende ellers synes jeg dyrlægen bør undersøge andre ting.
Får dyrlægen ikke tjek på det, kan I henvende jer til Christian Hembo der har Magtor, det ligger ved Hinnerup/Århus, han er fysioterapeut og er knageme god til at vurdere, hvor problemet er, for en halten kan skyldes rigtig mange ting.
nov 2012
Følger: 1 Hunde: 1 Emner: 8 Svar: 47
Jamen status på HD er at dyrlægen sagde, at han havde det i en mild grad.. Han angav ikke hvilken klasse (A, B, C osv.)..
Jeg synes bare det virker underligt at symptomerne kom fra den ene dag til den anden og at det nærmest er en helt anden hund vi har nu.. Dyrlægen sagde også at vi skulle give det en uge og så ringe igen, hvis ikke det havde ændret sig, netop fordi det kunne skyldes en helt anden ting... når han har gået i et stykke tid udenfor, halter han ikke, men hans gang er ikke så hurtig som normalt og han "galoperer" aldrig mere..
feb 2014
Følger: 1 Hunde: 1 Emner: 2 Svar: 47
feb 2014
Følger: 1 Hunde: 1 Emner: 2 Svar: 47
nov 2012
Dyrlægen sagde også at det var vigtigt at opretholde hans muskler i bagpartiet og dermed ikke forsøge at "skåne" ham. Han elsker agility og dette måtte han også gerne fortsætte med, men hvis han viste tegn på ubehag skulle vi (selvfølgelig) stoppe..
nov 2012
men det kan selvfølgelig også være at det smertestillende simpelthen bare gør ham træt.. Han har været på smertestillende før, engang da han blev bidt, og dér blev han ret sløv af det i hvert fald..
aug 2008
nov 2012
En anden ting jeg synes virker lidt besynderligt, er at han stadig ligger i "frøstilling" (på maven med benene ud til hver sin side), hvilket efter sigende skulle være umuligt/meget ubehageligt for en hund med HD
mar 2008
Følger: 8 Følgere: 23 Hunde: 8 Emner: 24 Svar: 3.194
Jeg tror jeg ville tage ham en tur til kiropraktor for at få tjekket op på evt. låsninger eller fejlstillinger i skelettet.
Ud over det ville jeg begynde at give ham et godt ledtilskud, f.eks. Solanum Flex Ha http://www.rheumacure.com/SolanumFlexHA.htm , der kan forbedre ledvæsken, hæmme evt. betændelse/gigt i leddene og i det hele taget er godt for led og knogler.
Hokamix Gelenk kunne også bruges eller andre lign. tilskud, men kender en del, der har gode erfaringer med Solanum Flex.
Bruger selv Glucosamin Gold til mine, men det skal bestilles hjem fra England....
mar 2008
Følger: 8 Følgere: 23 Hunde: 8 Emner: 24 Svar: 3.194
Jeg har set raske hunde gøre det, men også adskellige, der havde elendige hofter.
aug 2008
Jeg ville ringe til dyrlægen igen. Vil mene han skulle få det hurtigt bedre på smertestillende. Men der kan være andet galt, feks. ondt i maven, eller ondt i ryggen.
apr 2011
nov 2012
Ja, jeg ringer helt sikkert også til dyrlægen igen, for synes det virker noget mærkeligt det hele..
Ja han blev født i oktober 2012, så han er 3,5 år nu
nov 2012
aug 2008
nov 2012
aug 2008
Jeg MENER ikke at de udføre kiropraktik, men måske andre her i tråden ved det?
apr 2011
aug 2007
Følger: 1 Følgere: 5 Hunde: 2 Emner: 4 Svar: 724
nov 2012
det viste sig at det slet ikke var hofterne den var gal med (jovist havde han hofteledsdys. i meget mild grad). Da vi kom til dyrlægen igen, fordi han stort set ikke ville rejse sig et par dage efterfølgende, var vores egen dyrlæge kommet tilbage fra ferie og det første han siger er, at en så lille hund som Charlie ikke burde være mærket af HD, når der er tale om så mild en grad, hvorfor han ville tage en urin- og blodprøve. Det viste sig så at det var urinvejsinfektion der var gået i nyren, og da nyren sidder lige under bagpartiet, var dette grunden til at han ikke ville rejse sig. Charlie kom på pencilin i 20 (!) dage, og efterfølgende har han været frisk og fejdig som normalt
apr 2011
Hofteledsdysplasi