{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Sørgeligt ....
  • #1   6. apr 2016 https://www.youtube.com/watch?time_continue=326&v=D_HibXpx5jA


    Spol hen til 5,17 ...

    Og husk nu på, hvor mange der har været efter CM pga manden ikke har en uddannelse ..

    Hun er farlig - især for hundene ....


  • #3   6. apr 2016 Jeg vil mene at det er bedere med en aflivning end at sende "lorten" videre.

  • #4   6. apr 2016 Martine - nu bliver jeg lidt i tvivl, om du 'disser' Victoria eller nogle af de kloge her på hg. Her skorter der nemlig heller ikke på gode råd fra hundeejere, hvis fornemmeste præstation er at have lært hunden ikke at skide på stuegulvet. smiley

  • #5   6. apr 2016 Jeg vil mene, at hun på ingen måde er i stand til at vurdere hvad der er lort og hvad der er lagkage ...

    Men hvad med det faktum at hun ikke har en uddannelse ? Det er måske kun når det er Cesar Millan, der ikke har nogen, at det betyder noget ???


  • #6   6. apr 2016 Med flere års erfaring og arbejde med hunden vil jeg mene hun er meget godt i stand til det

  • #8   6. apr 2016 Beltane -

    Aha, så det er i grunden ikke det at folk er uuddannede der er problemet - det er, at CM ikke gør som du synes, og så tager du bare og smider "uudannet" oven i alt det andet - selvom det i grunden ikke er noget der generer dig.

    Fin logik smiley


  • #9   6. apr 2016 Jeg har ikke skrevet noget om uddannelse smiley Så den står for egen regning

  • #11   6. apr 2016 Hun har da vist et gæsteprofessorat på Nicebutt University smiley

  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.321
    #14   6. apr 2016 Så fordi hun ikke kan træne hunden,er det aflivning. Måske hun ikke har evnerne.

    Flere gange,har man brugt hende som eksempel på en "god træner". Det ser ellers ud til at evnerne er begrænset.


  • #15   6. apr 2016 #13 ... nu kunne det så være at det bare ikke er blevet til en udsendelse ... ikke at jeg ved om det er sket han har måtte opgive .....

    men godt man ikke er hundetræner hvis hele karrieren skal vise 100% succes-rate ...


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.321
    #16   6. apr 2016 Så fordi at hun ikke magter opgaven, så er det aflivning. Måske en anden ville være bedre til at håndtere opgaven?. Det kræver selvfølgelig,at man har et realistisk syn på egne evner.

    Kan jeg ikke klare det,er der ingen der kan. Underlig holdning. Kommer nu ikke som nogen overraskelse. Har aldrig set hende løse noget,som en hver med lidt forstand på hunde,ikke kunne løse.


  • #17   6. apr 2016 det er vel dybest set meningen med den slags udsendelser, at de skal give den "almindelige" hundeejer med lidt forstand på hunde fif/redskaber til at arbejde med egne hunde. Det var det i hvert fald for år tilbage da jeg så dem ....

  • #21   6. apr 2016 Gad vide om de der TV folk nogen sinde lærer at tjekke, at de mennesker, de sætter til at fortælle om et eller andet emne, rent faktisk også VED noget om det emne....
    Der er flere grunde til at jeg har droppet tv for mange år siden!


  • #22   6. apr 2016 Jeg har ikke skrevet noget om uddannelse Så den står for egen regning

    Så sætter vi den bare på min regning - det er fint for mig.

    Men kan du ikke kommentere på det jeg skrev

    Men hvad med det faktum at hun ikke har en uddannelse ? Det er måske kun når det er Cesar Millan, der ikke har nogen, at det betyder noget ???

    Er det ok for dig, Beltane ?


  • #23   6. apr 2016 Er chokeret over at hun slet ikke havde nogen erfaring med hundetræning...


    Jeg kan være "chokeret" over at det tilsyneladende ikke betyder så meget, hvem man stiller op som "hundeekspert" - men jeg er ikke overrasket over at hun ikke har nogen som helst erfaring som hundetræner .. det kan man da se på de udsendelser der er med hende.
    Hun er lækker - og som Søren skriver - hun har en god røv .. men forstand på hunde og hvordan man træner dem ?? Noooo smiley


  • #24   6. apr 2016 Lidt mere om hende som mange herinde synes er sååå fantastisk - det er i grunden ret sjovt, når man sådan tænker over det smiley

    https://www.dogtraining.world/topic/victoria-stilwell-bit-bad-by-a-police-k9-dog/


  • #25   6. apr 2016 Nu er jeg ikke imod CM pga hans evt manglende uddannelse, men pga den måde han træner hundene på.

    Jeg ser ikke på uddannelsen.


  • #26   6. apr 2016 Så at VS ikke har nogen uddannelse og anbefaler folk at aflive deres hunde er helt fint for dig ?

  • #27   6. apr 2016 I denne sammenhæng ja. Lige så vel som folk herinde også kan anbefalde det. Mener at hundens trænings forløb kom i tv. Og en hund der bider skal ikke bare sendes videre.

  • #28   6. apr 2016 Der indkaldes til stiftende generalforsamling i foreningen "Vi har aldrig brudt os om Victoria S". Vi forventer stort fremmøde vurderet ud fra den larmende tavshed, der kommer fra Victorias (tidligere) fangirls.

  • #29   6. apr 2016 Beltane - Aha, så for dig er det OK at folk, som ikke har en uddannelse eller erfaring i de ting de udbyder i den sammenhæng, anbefaler folk at aflive deres hunde ?

    Det er OK hvis man er sat op som skærmfang fordi man er køn, at udtale sig om hunde og træning, selvom man ikke aner noget som helst om det - og det har fatale følger ?
    Det har du ingen problemer med ?


  • #30   6. apr 2016 Ja Søren moral er godt - dobbeltmoral er .. ja, fortsæt selv ...

  • #31   6. apr 2016 Næ, alle kan anbefalde noget. Hun siger jo også at det er deres eget valg. Ikke at de SKAL gøre det.

    Kan vitterligt ikke se problemet i det. Heller ikke om hun så havde 30 relaterede uddannelser.


  • #32   6. apr 2016 Hvem er dobbel moralsk?

  • #33   6. apr 2016 Jeg havde nok lidt forventet, at folk ville forsvare hende. Men de har nok ikke set tråden, hehe.


    profilbillede
  • #34   6. apr 2016 Aha, så du lader det faktum at mange kigger hendes programmer og rent faktisk tror på at damen ved hvad hun taler om og har noget med sig i bagagen (erfaring, bare prøvet at gå med hund en gang eller to), og derigennem faktisk får en plads som en af de dygtige - så når hun siger "afliv" så tror folk, at det er det rigtige at gøre - for hun er jo på TV ... det er ligegyldigt ?

    Mao - at en person der ikke ved hvad personen taler om, anbefaler aflivning (som jo alt andet lige er ret endegyldigt), det er OK ?
    Du er ligeglad med om folk, der råder andre, ved noget som helst om det de råder folk om ?

    Det er da i grunden ret interessant ....




  • #35   6. apr 2016 Nu er der ikke tale om en kvinde der bare går tur med en hund. Men en der har arbejdet i mange år med problem-hunde

  • #36   6. apr 2016 Kan vitterligt ikke se problemet i det. Heller ikke om hun så havde 30 relaterede uddannelser.

    Så du mener at det er ligegyldigt om folk ved hvad de taler om inden de udtaler sig ..


  • #37   6. apr 2016 Beltane - læs nu de links jeg har lagt ind. Det passer ganske enkelt ikke det du skriver .. hun har ingen erfaring eller kundskab.

  • #38   6. apr 2016 De må udtale sig som de lyster, mener du at en med en uddannelse og uden erfaring er bedere?

    Hvem siger den uddannelse er up-to-date?


  • #39   6. apr 2016 Ej det passer jo ikke hun har hjulpet hunde både i England og USA så at hun ikke har nogen erfaring passer ganske enkelt ikke

  • #40   6. apr 2016 Fair nok - du mener at det er OK at folk qva et tv-program bliver berømte og folk tror de ved hvad de taler om, men ikke gør det ... at det koster et par hunde er ikke vigtigt her.



  • #41   6. apr 2016 Martine - jeg mener så godt hun ved hvad hun snakker om. Meget af hendes træning er BAT. At hun anbefalder ved en enkelt ud af pænt mange hunde at den bør aflives kan jeg vitterligt ikke se som et problem.

    Hun har haft hunden i hænderne. Det går jeg ikke udfra at du har.


  • #42   6. apr 2016 Du har tydeligvis ikke læst de links jeg har lagt ind - prøv det først.

    I princippet er jeg ligeglad med om folk har en uddannelse, for alt afhængig af hos hvem den er taget, kan den være mere eller mindre ligegyldig. Erfaring vejer dybere.
    Men - det hun viser i de programmer bærer bare ikke præg af hverken det ene eller det andet - og det er jo det største problem her.



  • #43   6. apr 2016 Om det er en kendt eller Jens Hansen med meget erfaring ser jeg ikke noget galt i.

  • #44   6. apr 2016 Beltane -

    Hvis du seriøst mener at folk, der praktiserer BAT ved hvordan man træner en hund, er jeg ved at forstå din accept af hendes manglende evner ...


  • #45   6. apr 2016 Så en kendt har ingen større troværdighed i den brede befolkning end Jens Hansen ??



  • #46   6. apr 2016 Jo jeg har læst de links du har sat ind.

    Jeg kan så genkende meget af den måde hun træner på med hvad min hundetræner også viste og ja han er uddannet.

    Hun træner bare ikke på samme måde som du gør.


  • #47   6. apr 2016 Du spørger om jeg syntes det er okay smiley ikke om de er troværdige.

    Ja jeg ville syntes Jens Hansen var troværdig hvis han trænede på samme måde.


  • #48   6. apr 2016 Hvordan træner jeg da ?



  • #49   6. apr 2016 Så vidt jeg husker er det IPO du træner, men jeg kan huske forkert

  • #50   6. apr 2016 Du afviser helt effekten af en person på TV - folk har en .. tendens .. til at tage disse hundeadfærdspersoner anderledes alvorligt, end når Jens Hansen siger noget ..
    Derfor mener jeg det er ret vigtigt at en person i et hundeprogram som minimum ved lidt om det vedkommende taler om ... h*n når alt andet lige ud til et noget større publikum og kan derigennem lave noget større ravage end den lokale Jens Hansen


  • #51   6. apr 2016 Men hvordan træner man IPO ?

    Gør alle IPO-folk det helt ens ?


  • #52   6. apr 2016 Jeg syntes så hun ved hvad hun snakker om.

    Jeg afviser ikke at det er nemmere at lytte til en på tv end at slæbe sin popo ud på en træningsplads


  • #53   6. apr 2016 Kan ikke se videoerne før jeg kommer hjem.
    Men udfra hvad jeg har hidtil har set med Victoria, så er jeg helt klart fan. Jeg syntes hun er dygtig.


  • #54   6. apr 2016 Det kan jeg ikke forhindre dig i at synes ..

  • #55   6. apr 2016 Martine - det går jeg ud fra de gør. Jeg træner det ikke og vil ikke lære en hund IPO ting.

  • #56   6. apr 2016 Den sidste kommentar var til Beltane

  • #57   6. apr 2016 Beltane -

    Så du sidder og udtaler dig om noget du ikke aner en DYT om - du "går ud fra" ... Jamen det er da bestemt en intelligent måde at debattere på.

    Fair nok - det er jo ikke alle, der gider benytte den tid det tager at træne lidt spor med deres Fido .. eller lydighed .. sådan er vi jo så forskellige.

    Men fortæl mig nu - hvordan træner man IPO - for det må du jo vide, når du kan skrive hvordan jeg træner.


  • #58   6. apr 2016 Og sådan lige for at slå det helt fast .. hvad er IPO egentlig ?

  • #59   6. apr 2016 Er godt klar over at jeg ikke helt kan være med i debatten når jeg ikke kan se videoerne. Gamle lorte computer på jobbet. Hehe

  • #63   6. apr 2016 Jeg vil godt lige understrege - at jeg IKKE er CM fan smiley

  • #64   6. apr 2016 Med CM synes jeg at han er for voldsom, overskrider for mange grænser og alt for mange bidepisoder i de klip.
    Og så burde det ikke være nødvendigt at være så fysisk overfor hundene som han er.
    Og sorry for OT, tråden er jo ikke om CM smiley


  • #65   6. apr 2016 Cecilie -

    Jeg ved ikke hvor troværdig han er - jeg synes det er interessant at læse hvad der står i linket og jeg synes det er interessant at høre hvad han fortæller i videoerne.

    Som du selv skriver - man skal ikke tro på alt hvad man læser .. og wiki er jo ikke stedet hvor den endelige sandhed altid er at finde.

    Jeg kan kun undre mig en hel masse over, at hvis hun er så skilled som der står i det link du lægger ind, er så ringe til at have med hunde at gøre alligevel ?

    Det der står i linket som jeg lægger ind og hvad man kan se i videoerne giver til gengæld rigtigt god mening, udfra det jeg har set i de programmer hun har været med i - og med min egen erfaring mht omgang med hunde igennem årene.


  • #66   6. apr 2016 Det er OK, Kongelig - den er heller ikke om IPO, men jeg sidder spændt som en fjeder over at jeg skal høre hvordan jeg (og åbenbart alle andre som træner IPO, for vi træner jo helt ens), træner smiley


  • #67   6. apr 2016 Pas nu på ikke at du ender med en slap fjeder hvis du intet svar får smiley

  • #69   6. apr 2016 Nænæ, jeg er da grænseløst både naiv og optimistisk.

    Beltane skrev at VS træner anderledes end jeg gør - ergo må Beltane vide hvordan jeg træner, ik ?
    Nu har Beltane så skrevet, at hun "går ud fra" at alle der træner IPO træner ens - godt så - men ikke et eneste ord om hvordan os IPO folk træner.

    Det kan jo ikke passe, at Beltane sidder og skriver ting, som hun ikke ved noget om - så jeg ser da frem til at læse hvordan man træner IPO, og hvad IPO i det hele taget er for noget smiley

    ... og iøvrigt også hvordan det kan være, at nogle kommer til VM - og andre aldrig formår at bestå en IPO1 prøve ... når vi nu allesammen træner ens smiley


  • #70   6. apr 2016 Jamen så får du vel et svar på det smiley

  • #71   6. apr 2016 Selvfølgelig gør jeg da det smiley

  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.321
    #72   6. apr 2016 Hvis man er en god træner,kender man sine begrænsninger. Det gør hun tydeligvis ikke. Hvad er det hun er så god til.

    Folk lufter ikke deres hund og den s..... inden for. De får et skema hvor de skal lufte hunden 4 gange om dagen. Selvfølgelig hjælper det. Det behøver man hverken at være kendt eller dygtig for at regne ud.

    I dag er det dem der sælger sig selv bedst,der kommer frem.En skam for dem der har evnerne,for dem gider Ingen at hører på. Det er for kedeligt.


  • #73   6. apr 2016 For mig er uddannelse ikke det vigtigste.
    Efter det her må jeg indrømme, at jeg har mistet en del respekt for VS. Ikke at jeg nogensinde har fulgt hendes metoder.

    Men det retfærdiggører for mig altså ikke noget, som CM har gjort. Jeg bryder mig ikke om den mands metoder, og det kommer jeg ikke til. Hans syn på hunde er så dateret.


  • #76   6. apr 2016 Jeg ser for mange uddannede hundepersoner, der er piv-ringe til at have med hunde at gøre - og jeg ser mange ikke uddannede hundepersoner, der er bragende dygtige til det.

    Det er ikke vigtigt at være uddannet imo - erfaring og logisk tænkning vejer langt tungere på vægtskålen.
    Der jeg blot ville hen med den bemærkning var, at i de utallige CM tråde kunne man igen og igen og igen læse hvilken katastrofe det var, at CM ikke var uddannet - nu er det VS vi snakker .. og så er det bare ikke vigtigt lige pludselig smiley

    Jeg synes det er interessant, det der bliver sagt i videoen - og jeg synes det er interessant, det man kan læse i det link jeg har lagt ind.

    Og jeg synes det er beskæmmende at en person, der er så udygtig, kan anbefale folk at aflive deres hund - istedet for at opfordre dem til at opsøge anden hjælp.

    "Hvis jeg ikke kan, så er der ingen der kan" .. det er en farlig holdning at have - men igen ... Fido mærker jo ikke noget, når han bliver aflivet ...


  • #77   6. apr 2016 Uddannede hundetrænere kan også være meget uenige med hinanden, så jeg mener ikke, at uddannelsen er eneste kriterie for at være en dygtig hundetræner. Det er dog en god start

    Det kommer dælme an på hvor man har uddannet sig henne.
    Den dygtigste hundemand jeg nogensinde har oplevet er ikke uddannet - og såvidt jeg ved er vores danske verdensmester Miriam Søndergård, heller ikke uddannet.



  • #78   6. apr 2016 Til AG og Cecilie :

    Tror nu også at tv selskabet er kommet til den erkendelse at kvinden ikke havde erfaring (og uddannelse) inden hun startede den serie. Det er selvfølgelig lidt for sent men bedre sent end aldrig smiley


  • #79   6. apr 2016 I CM tråde har jeg heller ikke lagt vægt på, at han ingen uddannelse har. Det er som sagt ikke vigtigt for mig. Hans manglende kompetencer er til gengæld.

    - Der er altså også en del uddannede trænere nu, der praktiserer dominansteorier etc, og det kan jeg heller ikke se mig enig med.

    Med hundetræning og omgang med dyr generelt kommer man altså meget langt på "gefühl" og sund fornuft.


  • #81   6. apr 2016 Nu skal man også huske på, at der er forskel i sværhedsgraden på at håndtere en aggressiv pitbullterrier og så en Shih tzu, der lejlighedsvis humper mormors futsko. Typiske problematikker CM vs VS smiley

  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.321
    #82   6. apr 2016 Vi læser gang på gang,at man kan opnå samme (bedre) resultater med bløde metoder. Når det så ikke går,er der åbenbart kun aflivning tilbage.

    Man ser og læser om folk,der er så bange for at sætte regler og være konsekvens i deres opdragelse. Siger man nej er det nærmest et overgreb på hunden. Man skulle nok have givet den en godbid i stedet.





  • #83   6. apr 2016 Til dem der ikke lige har mulighed for at se videoerne, så kommer her resumé :

    Det viser sig at VS aldrig har haft erfaring med hundetræning eller uddannelse dertil, før hun begyndte med den tv serie. En af de hunde som hun skulle hjælpe, ender hun med at sende til aflivning, fordi hun af erfaring (!) ikke mener at den får det bedre hos andre. Så giver hun ellers den store tale om at andre benytter dominans og for hård træning, og de hunde fejler jo.
    Tv selskabet har sagsøgt hende efterfølgende, da hun ikke har haft erfaring inden som hun ellers har fortalt dem


  • #86   6. apr 2016 Martine - Ligesom du formoder Victoria ingen erfaring har smiley

    Nej jeg gider ikke sidde og forklare op og ned om træningsmetoder..

    Jeg gider egentlig ikke "debattere" for det er tydeligt at du bare syntes alle er uerfaren når de ikke træner som dig.


  • #89   6. apr 2016 Jeg synes nu ret ofte, at CM har med meget misforståede hunde at gøre - Mange af dem er ikke aggressive, bare meget usikre, og deres signaler ignoreres.
    Man skal ikke kende ret meget til hundesprog for at kunne se det.

    Jeg er ikke selv altid pædagogisk. Min nuværende hund er en af de hunde, der ikke fatter et hint med en vognstang, før man bliver vred på ham - Dette selvfølgelig kun med unoder, som han ved er forkerte, såsom at gå op på bordet og i vindueskarmen for at gø ustyrligt.
    Ligegyldig hvor mange gange, jeg afleder og forhindrer adfærden, så fatter han bare ikke budskabet. Nej fatter han i 10 sek. (Med fatter, mener jeg ikke, at han ikke forstår det, men han efterlever ikke det, man siger til ham - Der er flere grunde til, at han ikke må de ting).
    Han er bare sådan en hund. Han tager ingen skade af det, han er ikke bange for mig (medmindre jeg kommer med den klamt smagende medicin), og sender jeg ham i kurven i 5 minutter ser han det ikke som et "straffested". Ja, faktisk søger han mig, hvis der er noget galt.

    Det er der sikkert mange, der ser skævt til, men det virker mellem os to. Ville jeg gøre det samme med en anden hund? Nok ikke. Vaks er sq lidt en sær type.


  • #90   7. apr 2016 Jeg må så indrømme, at jeg ikke er voldsomt overrasket over hendes manglende uddannelse. Syntes at hun virkede nogenlunde fornuftig til at starte med, da jeg så de første programmer med hende, hvor hun tacklede småproblemer. Men så kom der en udsendelse, hvor hun besøgte en ung fyr, som havde en stor og meget aggressiv cane corso (såvidt jeg husker). Hun var rædselsslagen for hunden, og endte med at give ejeren lidt ubrugelige småråd, og sendte ham så videre til en gruppe hundetrænere med store overarme og erfaring i at træne blandt andet pittbulls smiley
    VS er sikkert udemærket til hunde der skal lære at gå pænt i snor, men store, stærke aggressive hunde, dem skal hun sgu holde sig fra smiley

    Meget kan man sige om CM, men han gør sgu et godt arbejde med mange af de farlige hunde, som han kommer ud til. Nej, jeg er ikke enig i alt hvad han gør. Men jeg er hundrede procent enig med ham i, at man som hundeejer skal være rolig og konsekvent. Specielt når vi taler store, stærke og potentielt farlige hunde. Det er bare ikke alt som man kan ignorere væk smiley


  • #91   7. apr 2016 Martine - Ligesom du formoder Victoria ingen erfaring har

    Nej jeg gider ikke sidde og forklare op og ned om træningsmetoder..

    Jeg gider egentlig ikke "debattere" for det er tydeligt at du bare syntes alle er uerfaren når de ikke træner som dig.


    Du aner ikke noget som helst om hvordan man træner IPO - du kommer med et postulat som der ikke er hold i på nogen måde. Og når du bliver snuppet med hænderne i kagedåsen har du ikke engang minimum af format til at indrømme, at du tog fejl og kom til at bevæge dig ud et sted, hvor du ikke anede noget som helst om hvad du talte om.

    Så er det bare "benægt-benægt-benægt" og så afsted med stråmanden.

    http://denstoredanske.dk/Sprog,_religion_og_filosofi/Filosofi/Logik/Str%C3%A5mandsargument

    Patetisk ...

    Kig dog de links som du påstår du har set .. jeg "formoder" ikke noget mht VS.


  • #92   7. apr 2016 Jeg vil sige, at mht hundetrænere ... så er de dygtigste jeg har trænet sammen med / været på kursus hos, helt klart de, der selv har stået / står med hænderne i bolledejen.
    Der er en forskel på om man ved om "pisset holder når musikken spiller" (pisset er her ikke en reference til hunden, men til metoder), eller om det ikke gør.
    Det kan se fint og fornemt ud til træning - men wauw, der er folk der bliver og er blevet, overraskede når de bliver sluppet løs på en bane.

    Nej, man er ikke pr automatik en fantastisk formidler når man har vundet VM - men man ved til forskel for alle de der tror at sådan her skal det gøres, hvordan det rent faktisk kan lade sig gøre.

    Jeg er ikke i tvivl om hvem der er bedst til at være "hundetræner" - og det er aldrig dem, der ikke har noget som helst erfaring at have tingene i.


  • #95   7. apr 2016 Det jeg synes er sørgeligt ved video 1 er at hun ikke indrømmer at hun bare ikke er kompetent nok til at rette den hund. Hendes metoder virker ikke altid og så må man have den selverkendelse. Hun får overtalt dem til at aflive hunden baseret på hendes erfaring, hvilket jo er meget begrænset. Hun skulle i stedet for have sendt dem til en anden erfaren træner / adfærds dims og ikke bare tænke god tv. Det passer egentlig nok meget godt med hendes titel på bog "det er mig eller hunden".
    Jeg surfede lidt igår og den tv kanal vandt sagen over hende. Efter første sæson tog hun kontakt til andre trænere og benyttede deres metoder til de efterfølgende sæsoner. Hun skulle dog betale al indtægter tilbage fra første sæson og royalties for bogen til kanalen og derudover dække de omkostninger som hendes klienter havde fået efter hendes fejlslagne råd fra seriens første sæson


  • Beanmor *
    Beanmor * Tilmeldt:
    okt 2012

    Følgere: 1 Hunde: 3 Svar: 225
    #96   7. apr 2016 Hende har jeg nu aldrig set det store lys i. For mange år siden, så jeg et par afsnit med hende, hvor hun fortalte at hun aldrig selv havde haft hund! Der er jeg måske nok lidt gammeldaws - men skal du kloge dig på hunde, så burde du som minimum have prøvet at leve sammen med en. smiley

  • #100   7. apr 2016 I idrætssammenhænge taler man ofte om, at træneren fra det vindende hold har "ret". Det er naturligvis lettere af få ret, hvis man træner Vestre Voldbolles serie 6, end det er at få ret, når man træner i superligaen.
    Underforstået - der er tale om trænere med lignende kvalifikationer..


  • #101   7. apr 2016 Men Søren, er det så ikke lidt i stil om at blive cheftræner i en superliga klub eller ligefrem landsholdet og så aldrig selv har rørt en fodbold?

  • #102   7. apr 2016 Jeg tror mere, at det er at blive toptræner uden at have været træner i de lavere rækker. Ellers svarer det vel til, at man selv skal have været hund for at kunne træne en sådan smiley

  • #103   7. apr 2016 Det bliver sgu nok det næste i showbusiness smiley

  • #107   7. apr 2016 Uddannelse eller ej - så er der vel ingen hundetrænere eller adfærds"folk", der hævder at de ved alt, og kan rette op på alle hunde?

    Det vigtigste som instruktør/vejleder er da at erkende, når der er noget ,man ikke magter - og måske endda have et godt netværk af folk med ANDRE kompetencer, som man i så fald kan henvise til?
    Jeg er da ihvertfald personligt sindsygt glad for, at jeg kender mange forskellige instruktører og adfærdsfolk, så man i det mindste med ro i maven kan føle at man "sender folk i den rigtige retning"...



  • #108   7. apr 2016 Jeg så 2,14 minutter, og så magtede jeg ikke at se mere!! Det er jo dybt godnat det hun fortæller familien.

    Man er da nødt til at se på hvorfor hunden bed!

    Jeg kunne f.eks læne mig ind over en usikker hund og klappe den på hovedet.
    Hvor mange ville så mene at den hund skulle aflives smiley

    Det lyder til at hun arbejder ud fra, når den først har smagt blod, så vil den angribe igen smiley


  • #111   7. apr 2016 Jeg ved slet slet ikke hvordan man kan følge råd der kommer fra et tv-program på en halv time.
    Tv-programmer, hvor der kan klippes og klistres, hvor kun det, der kan betale sig bliver vist og andet sorteret fra.
    Og hvor det vigtige er at få penge i produktionsselskabets kasse og ikke hunde.

    INGEN tv-guruer har andet end underholdningsværdi. Uanset de metoder, de vælger at bruge.
    Derimod er der det kedelige afkast at folk lader sig inspirere af det og forsøger sig ukritisk med alskens hurra-løsninger.

    De programmer der er ikke til hundenes fordel overhovedet.

    Uanset om værten hedder Stillwell, Milan eller andet og uanset om de er uddannede eller ej. Det er bluff.


  • #112   7. apr 2016 Jeg har så også gennem tiden undret mig lidt over at de der TV-hundeadfærds-guru'er blev godtaget selvom de har så lidt at have deres ekspertise i som de jo rent faktisk har. HELE tiden skal i holde jer for øje at det er UNDERHOLDNING og intet andet. Det er ikke ligefrem folkeoplysning. Så se det med de samme briller som i ser x-factor eller hvad i nu ellers ser af underholdning og lad være med at tage det seriøst.
    At en af guru'erne så anbefaler aflivning. Tjaaa. bum bum det er er rigtig god underholdning at få folk til at blive foragede.
    Efter min mening hører hundeopdragelse og løsning af problemer med hunde ikke hjemme på TV.


  • #113   7. apr 2016 Man behøver ligesom ikke at være verdensmester i IPO for at være en dygtig adfærdsbehandler.

    Åh gud nej da smiley

    Jeg har endnu til gode at opleve folk, der træner IPO på et vist niveau, have problemer med adfærd med deres hunde - så nej, det ligger i grunden nok ikke som en af spidskompetencerne hos den slags mennesker.

    Jeg bliver ind imellem spurgt på mit arbejde om jeg ikke liiiige kan forklare hvordan man får Fido til at lade være med at springe op, trække i snoren, ligge i møblerne og den slags.
    Det aner jeg ikke sådan lige - jeg har to Fido´er, der springer op, trækker i snoren og ligger i møbler og seng ... så det er nok ikke hos mig at man kan få råd om disse ting.

    Jeg er da også konsekvent i min afvisning - og sender dem, som virkelig har et problem, videre til en kompetent (udi den slags "problemer") hundeperson smiley

    Men !!!
    Den dygtigste hundemand jeg nogensinde har oplevet er altså også 3 dobbelt (siger man 3 "dobbelt" ??) verdensmester .. og han er samtidig en af de bedste formidlere jeg har været på kursus hos.
    Min "respekt" for kursusudbydere inden for min sport, der ikke har opnået noget som helst, kan ligge på et ganske lille sted - selvkritik har nu aldrig skadet nogen.


  • #114   7. apr 2016 HELE tiden skal i holde jer for øje at det er UNDERHOLDNING og intet andet.

    Ja, men det er der jo mange der misser - og om jeg ligefrem er "forarget" over at en hund bliver aflivet på foranledning af en inkompetent TV-stjerne tror jeg nu ikke - jeg synes bare det er sørgeligt.


  • #115   7. apr 2016 Jeps - der er - desværre - mange der misser at TV slet og ret er underholdning. Og ja, det er da sørgeligt for måske kunne en anden træner/behandler/what-ever have hjulpet. Men på den anden side så sker det vel dagligt at hunde bliver aflivet der kunne have været blevet hjulpet. Jeg er nok blevet lidt kynisk med alderen, så det kan ikke rigtig bringe mit tis i kog mere.


  • #116   7. apr 2016 Men Martine - har du ikke også indimellem været ude for det modsatte? At møde mennesker, der er SINDSYGT dygtige, med deres egne hunde, men som har svært ved at videregive deres viden på en brugbar måde til andre? Og til at sætte sig ind i de træningsmæssige udfordringer, som andre kan have?

    Det har ihvertfald været lidt af en udfordring for mig igennem årene. At jeg gerne vil træne på konkurrenceplan med mine huskyer indenfor lydighed og agility - men der er virkelig langt imellem de gode instruktører, som kan motivere (og få det bedste ud af) andet end hyrdehunderacerne smiley


  • #117   7. apr 2016 Mette Marie -

    Det er ikke det at en Fido bliver aflivet der er sørgeligt - der er bestemt ting der er værre, hvis vi skal til at tale dyrevelfærd - det er sørgeligt, at en person så tydeligt ikke anderkender sin manglende viden og ditto evner og bare anbefaler aflivning, istedet for i det mindste at opfordre folk til en seccond opinion.
    Den der - jeg kan ikke, så er der ingen der kan - holdning er jeg ikke umiddelbar tilhænger af.


  • #118   7. apr 2016 Karina - nej, det tror jeg faktisk ikke ?

    Dem der imo er dygtige har også været gode formidlere.
    Selv de største skeptikere - for dem er der jo altid nogen af - havde julelys i øjnene over hvor mange aha-oplevelser de havde haft på et seminar hos Martines allerstørste helt smiley


  • #119   7. apr 2016 "det er sørgeligt, at en person så tydeligt ikke anderkender sin manglende viden og ditto evner og bare anbefaler aflivning, istedet for i det mindste at opfordre folk til en seccond opinion" Jo, det har du helt ret i.

  • #120   7. apr 2016 Haha - ja. Ved godt, at jeg selv er én af de store skeptikere. Men tænk - jeg var faktisk meget tæt på at melde mig på din store helts kursus i påsken smiley

  • #121   7. apr 2016 Jeg har en enkelt gang mødt en der holdt et kursus og som var rigtig dygtig med sin egen hund og havde opnået virkelig meget. Men som instruktør duede vedkommende altså ikke. Ingen fik noget ud af det kursus.
    Mht om det er svært at finde instruktører, der formår at give en noget man kan bruge, selvom man ikke har en hyrderace. Det er ikke min oplevelse selvom jeg jo oftest har stået med en Irsk terrier i den anden ende af snoren smiley


  • #123   7. apr 2016 Bart Bellon og nepopo er ikke lige mig må jeg nok indrømme.

    Det kan Karina jo svare på - hvem der er min helt smiley


  • #125   7. apr 2016 Jeg kender ikke rigtigt så meget til ham ?
    Men hvad er der galt med ham iflg dig ?


  • #127   8. apr 2016 Mine hunde er trænet delvist med inspiration fra nepopo, mest i forsvarsarbejde.
    Ikke i Bart Bellons originale version og så langt fra i fuld udstrækning, men inspireret...

    Ligesom der er inspiration andre steder fra.

    Der er andet i nepopo en blot straf.



  • #128   8. apr 2016 Haha ja, det kan godt være - det tror jeg også du vil mene at min teori gør, Lenschow - jeg er nok mere til at få tingene til at fungere i praksis smiley

    Jeg har langt større respekt for dem der kan få det til at fungere når de går på banen - end alle dem, der står på sidelinien (eller sidder herinde) og kan fortælle hvordan man burde træne en hund "korrekt" for det ville nemlig være det helt rigtige - altå i teorien ihvertfald.

    Vi har da også en instruktør som er enormt stærk i teorien - men beklageligvis ikke kan få teorien til at virke i praksis. Dette afholder "heldigvis" ikke vedkommende fra at afholde en masse kurser ..

    Jeg har haft ikke mindre end 4 hunde på nogle af mine kurser, som har gået hos den person. Jeg har aldrig oplevet hunde, der var så stressede og i tvivl om hvad de skulle. (Nu taler vi IPO, det er det eneste jeg ved sådan lidt om smiley ) - så jeg er ikke sådan ret imoneret af teoretikere indenfor hundesport må jeg med skam nok erkende.

    De hundeførere der altid imponerer mig mest er dem, som virkelig er i stand til at tænke UD af boxen og prøve noget HELT andet, når det gængse ikke fungerer.
    At sætte en "overskrift" og sige at SÅDAN træner vi !!!! Uanset hvad, så er det sådan vi gør, for teoretisk er det det korrekte.
    Det er ikke hundetræning ... det er konkurrence i ord over en kop kaffe - den ville jeg aldrig kunne vinde for jeg er en af dem, der hellere vil stå med hænderne i bolledejen smiley



  • #129   8. apr 2016 En anden ting i forhold til den haltende teori.

    Der er masser der bekender sig til Bart Bellon og/eller Topdog og får det til at fungere for dem. Nogle ved at bruge det meste, andre ved at bruge enkeltdele af systemet.

    Teori er beskrivelse af praksis - så kan man spørge sig selv om, hvorvidt det er vigtigst at beskrivelsen er fyldestgørende eller praksis er det.
    Hvis det virker for de mennesker og de har det godt med det, betyder det vel mindre at ikke-udøvere har svært ved at forstå det?

    Jeg er selv teoretisk anlagt, men jeg forstår ikke argumentet at en given metode er dårlig fordi beskrivelsen af den er mangelfuld. (Og det aner jeg ikke om den er i tilfældet nepopo. Det har jeg ikke læst om, kun set i brug og reflekteret derudfra - og i sagens natur aldrig selv udført).


  • #131   8. apr 2016 Jeg siger ikke at det er ubetinget fantastisk, jeg har det generelt svært ved hele systemer,men det betyder jo ikke at det er en lovformelighed.

    Til gengæld synes jeg at et par videoer er temmelig lidt at dømme noget ude på. Selvom jeg da ikke tror at du ville være fan efter mange videoer eller efter at have set udøvere i praksis smiley

    Ja det er rart for os teoretisk tænkende når beskrivelsen af praksis er god. Men det forandrer ikke så meget ved praksis.

    Hvis det virker for folk, så virker det. Sådan er det jo for alle måder at træne på.
    Om man bryder sig om en given metode siger ikke så meget om, hvorvidt den er god eller dårlig, det er jo ganske individuelt.


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.321
    #132   8. apr 2016 Nu er hunde jo ikke ens. Hvad hjælper det,hvis ens teori ikke virker på hunden. Så er det vil meget rart,at man har andre måder at gøre det på. Her er der mange der virker fastlåst.

    Vi træner efter de metoder og ikke andet. Så begrænser man sig selv. Man skal ikke være for "fin" til at prøve noget andet.


  • #133   8. apr 2016 Max - der skal nu nok være et par af de mest frelste, der søger andre metoder (fx CM), når der ikke er tændt for kamera eller mikrofon (læs andre mennesker til stede). Hvis jeg en enkelt gang i mellem får et flip over ungerne, så er det ikke for øjnene af hele det sociale netværk smiley

    PS! (Hvad fanden sker der lige med alle de parenteser?) smiley


  • #135   8. apr 2016 PS - de udøvere af nepopo jeg kender får deres undervisning hos TopDog Sports og ikke hos Bart Bellon. Ikke at det gør en kæmpe forskel, men det ser ud til at hans formidling falder for brystet.
    Det har jeg ikke taget stilling til.

    Og nej, der er intet nyt i det, nepopo er helt klassisk brug af de fire indlæringsprincipper. Med følger så en masse andre ting som man nok i mindre grad ser på videoer og som udvikles efter individuelle behov.


  • #137   8. apr 2016 Praktikere bruger nu også meger mere teori end jeg tror de er bevidste om.
    Alle hypoteser kommer fra en masse erfaring og den erfaring er jo teori der sidder i rygraden.

    Og hypoteser bruges jo hele tiden.

    Og så må jeg igen skrive at jeg ikke er praktiker i forhold til IPO. Jeg har aldrig været hundefører og har aldrig haft fingrene i DEN bolledej.
    Jeg er en af de udskældte på sidelinjen, der tillader mig at have en mening om det, jeg ser og oplever smiley



  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.321
    #138   8. apr 2016 Søren. Måske du har fat i noget der.

    En myte?. En hver der har trænet hund,er vil klar over at teori er en ting og praktisk noget andet. Det er her det går galt. Alt for mange går på det ene kursus efter det andet,men har ikke den store praktiske erfaring.

    Det minder mig lidt om den gang, man ville finde ud af,hvor mange tænder en hest har. Det blev der holdt mange møder om. Til sidst var der en klog mand der udbrød. Skal vi ikke gå ud til hesten og tælle dem.


  • #140   8. apr 2016 Lenschow, det som jeg tænker er sværest at formidle fra brugshundeverdenen er drift i forhold til styrbarhed.
    Der kommer tænd/sluk og stresshåndtering ind under, men er begge begreber der er lette at forholde sig til.

    Det er svært for udenforstående at forstå omfanget af drift der bliver stimuleret og brugt og hvilke konsekvenser det har for styrbarheden og dermed for metodevalg.


  • #141   8. apr 2016 Jeg er også en af dem der nok kan virke lidt 'teoretisk' smiley jeg synes simpelthen at teori og indlæring og adfærd er spændende smiley Jeg synes det er interessant ikke bare, at vide at noget ikke bare virker, men også HVORFOR det virker - eller omvendt.
    Hvad jeg simpelthen ikke kan have er fx 'systemer' at træne efter og ligefrem kalde det ved et navn. Så bliver det meget let til at 'nej, det er ikke en del af systemet så det bruger vi altså ikke'. Hundefolket er dog ikke nær så slem som hestefolket i den henseende smiley Jeg kan heller ikke have guru'er, der stiller sig og påstår at have fundet de vises sten. Og næsten lover at hvis man bare følger deres lærer så er alt godt.
    Jeg er ikke den store tilhænger af strafbaseret træning men det betyder altså ikke at jeg ikke er i stand til at lære nyt smiley
    Og det betyder heller ikke at jeg aldrig siger nej til min hund. Jeg synes bare ikke at straf bringer mig nogen vegne med min egen hunds træning. Men det betyder ikke at jeg ikke kan finde på at ytre mit mishag overfor hende hvis hun er røget ud af en tangent.
    Når jeg virker som træner på et hold så ser jeg det som min fornemmeste opgave at finde ud af hvad der kan bringe den ENKELTE ekvipage videre og ja, nogle gange så har det fx handlet om at hundeføreren skulle mande sig op og sige til hunden at NU skulle den dælme hører efter. Successkriteriet for mig er at se at de rent faktisk rykker sig og bliver dygtigere og dygtigere og det er godt nok sjældent at løsningen er den samme for alle på holdet.
    Jeg har jo selv trænet med hunde, hvor fx det med at motivere dem til at synes at lydighed er lige præcis det de har allermest lyst til kan lave lige nu kan være et issue. Det kræver ofte at man tænker ud af boksen smiley


  • #143   8. apr 2016 I IPO er præmissen jo at hunden udfører sine øvelser i dens maksimale drift og derfor kommer man jo også dertil at der skal trænes i maks drift, selvom de fleste vel efterhånden indlærer i relativ lav drift.

    Skal det blive rigtig lækkert kommer man ikke ud over at skulle arbejde med den der, hvor den er sværest at kommunikere med.
    Det er ikke let og det er her vejene ofte skilles når der kommer til diskussionen om metoder.

    Man kan ikke bare vælge det fra eller vente til senere, der må man tage en beslutning om enten at træne i lavere drift og få mindre frejdighed, appel, gejst og lækkerhed (og point) eller træne i høj drift og potentielt opnå ovenstående - eller miste kontrollen hvis man ikke magter det.






  • #144   8. apr 2016 Jeg kan heller ikke have guru'er, der stiller sig og påstår at have fundet de vises sten. Og næsten lover at hvis man bare følger deres lærer så er alt godt.

    De rigtigt dygtige gør heller ikke sådan - så på den måde, kan man jo nemt sortere wannabee´s fra smiley


  • #145   8. apr 2016 Det er en sjov myte, at "hunde er ikke ens, derfor er teori ikke brugbart" - Hvis man har en teoretisk indsigt selv, ville man ikke sige dette, for det har intet med virkeligheden at gøre omkring teoretisk baggrund og viden. Teorierne er netop omskiftelige og formbare - det gælder al videnskab og er faktisk en grundforudsætning i videnskab. Det svarer faktisk til at sige en masse negativt om fx CH, der jo kan sin teori, men da også sin praksis - så jeg synes det er meget skudt ved siden af... men fred være med det. Den myte er så slidt...


    Jamen det forklarer jo så på fineste vis hvorfor jeg siger sådan smiley

    Jeg forholder mig til det jeg ser når jeg ser træning på banerne. Jeg forholder mig til de hunde jeg har haft på kurser fra teoretikeren - jeg forholder mig til det vedkommende skriver i diverse artikler - og jeg kan bare sige "nej, DET der, det virker ikke"!
    Så er jeg i besiddelse af noget insider-information om vedkommende, som på fornemmeste vis underbygger det jeg siger - men omvendt er det fælt dårlig stil at afsløre det, og hvis vedkommende ikke har mere integritet end tilfældet er, er det jo ikke mig, der skal slås med det smiley

    Jeg er så heller ikke typen der står og glor ned i min bils motor og tænker "gu ved, hvordan det kan være at den virker" - jeg konstaterer bare, at det gør den - og så kører jeg mig en tur.

    En veninde jeg har påstår hårdnakket at jeg ved meget mere teori end jeg giver udtryk for - og det kan da godt ske at hun har ret ??
    Jeg ved bare, at jeg aldrig nogensinde havde læst om / hørt om, at man kunne få en hund, der bare stod og sagde "NO WAY om du får mig til at snuse noget som helst" til at gå spor ved at køre madforsvar på den - både alene og vha en gammel cane corso tæve .. jeg ved også bare, at hold nu magle - den kom til at gå fint.

    Det er praksis - det er hænderne i bolledejen - og det kan du altså bare ikke læse dig til nogen steder.

    Men !!! Jeg har dælme købt en hundebog - for første gang i mit liv - så watch out - nu kommer jeg stærk tilbage i diverse diskussioner om emnet.

    Og ja - CH virker så overbevisende at man kan blive i tvivl om hvorvidt hun selv træner hund, ik smiley


  • #146   8. apr 2016 Mette Marie -

    Jeg synes bare ikke at straf bringer mig nogen vegne med min egen hunds træning.

    Definer "straf" ?


  • #147   8. apr 2016 Hunde er individuelle - og det der virker på den ene, virker ikke nødvendigvis på den anden. Så de gode instruktører/vejledere er vel dem, der sørger for at have mest muligt i rygsækken, de kan trække på?

    Jeg har da indimellem stået på et kursus og tænkt "DET der... DET får jeg virkelig aldrig brug for". Og lige pludselig, 2, 3, eller 5 år efter, så står man sgu alligevel med en hund foran sig, hvor det var lige præcis DET, der skulle til, for at få indlæringen til at lykkes. Man bliver aldrig færdig med at lære og lade sig inspirere...


  • #148   8. apr 2016 Jeg er en af de udskældte på sidelinjen, der tillader mig at have en mening om det, jeg ser og opleve

    "Udskældte" ligefrem ? Naaa ... "kloge" tror jeg mere er ordet smiley


  • #149   8. apr 2016 Jeg er så heldig at få lov at holde en line, holde et styr og at være behjælpelig med et klik en gang imellem, men ja, ud over det kloger jeg mig kun.

    Men jeg har da - når jeg nu er så overbevisende at folk kan tage fejl i forhold til min manglende egenskab som hundefører - så meget respekt for mine meddebatører at jeg fortæller præcis hvad jeg er og hvad jeg ikke er.
    Og så kan man jo ignorer mine indlæg hvis man synes det er diskvalificerende i forhold til at have en mening og udtrykke den.


  • #150   8. apr 2016 Uha, du tager dælme tingene personligt, Connie - det er faktisk lidt sjovt men også en smule trættende og ødelæggende for en debat at du bliver så personlig i dit forsvar.

    Og ja - du er da bestemt overbevisende - som mange andre teoretikere er det herinde på skrift. Du kan da uden problemer blæse mig baglæns ind i næste måned i enhver diskussion om hundetræning og mange er da helt overbevist om (Lenschow feks), at du er et brag af en træner. Det kan du da ikke benægte og SÅ godt skjul lægger du da heller ikke smiley

    Jada - jeg kan ignorere dine indlæg, ligeså vel som jeg kan ignorere alle andres - det er bare ikke min stil, jeg læser hvad du og de fleste andre skriver - og forholder mig til det.

    Men du kan da i grunden også ignorere mine - når de nu tilsyneladende generer dig en ret stor smule smiley


  • #152   8. apr 2016 smiley smiley

  • #153   8. apr 2016 Og jeg kunne skrive et langt indlæg om hvor provokeret du er af mig og mit klogeri.

    Det er ærligt talt uinteressant hvad du mener og tror du ved om mig ligeslom det gælder den anden vej rundt.
    Så det skal jeg undlade.


  • #154   8. apr 2016 @146: Straf som jeg tænkte det i mit indlæg=påføre en eller anden form for ubehag for at få en adfærd til at ophøre (=positiv straf).
    Rent indlæringsteoretisk findes der så to former for straf: negativ og positiv, hvoraf den negative er meget meget udbredt: fjern noget hunden gerne vi have. Fx hold godbidden tilbage når ikke øvelse udføres korrket.
    Men man skal virkelig passe på ikke at blive for firkantet; for er det straf når jeg lige giver min hund et nyk i halsbånd og siger 'HALLO - det er her det foregår!' hvis hun pludselig sidder og glaner efter cykler og jeg har kastet apporten ?? Jeg mener det ikke, men jeg har oplevet nogen som gik helt i bro over det.


  • #155   8. apr 2016 PS: Og jeg er så typen der synes det er sjovt at vide hvorfor min bil kan kører smiley

  • #156   8. apr 2016 Ja det kan du ... men helt at undlade at liiiiiige komme med et lille hint om at du altså har hørt og ved et og andet, det formåede du alligevel ikke smiley

    Beklager Connie - at der blev rokket ved din position som IPO guru herinde - det har taget hårdt tilsyneladende smiley


  • #157   8. apr 2016 Det er ved at blive gammelt, nu har du leveret den samme svada hver eneste gang du har set jeg har udtalt mig om IPO i evigheder. Jeg tror alle har forstået, at du bliver voldsomt provokeret af det.

    Kom nu videre, Martine...




  • #158   8. apr 2016 Hvordan var det nu Connie - var der ik noget med en stråmand smiley



  • #159   8. apr 2016 Haha - siger dronningen af stråmænd...




  • #160   8. apr 2016 Du har vist overset ordet "tilsyneladende" i mine indlæg, Connie ??
    Prøv at klap det - så kan du måske også forstå hvad det betyder??

    Eller skulle jeg sige "så kan I måske forstå" - I er jo så mange at du er nødt til at benævne dig som "alle" smiley

    Men interessant at du bliver så provokeret at du selv debatterer på en måde du normalt opponerer imod - men okay, takes one ...


  • #161   8. apr 2016 Mette Marie

    Det det er jeg med på - det var mere hvad DU synes er "straf" ?


  • #163   8. apr 2016 Aj Martine..
    Hvis du er med på det med positiv/negativ straf - og dermed de operante procedurer - så er du sgu da lige så teoretisk funderet som mange af os andre smiley smiley smiley smiley smiley


  • #164   8. apr 2016 Jeps - ud fra teorien er det "straf" hvis de mindsker adfærden... Selv det at nusse hunden efter et vellykket indkald kan være "straf", hvis det rent faktisk får hunden til at holde op med at komme (Har set det ved en eurasier bla. smiley )

  • #166   8. apr 2016 Præcis Lenschow! Og det er lliiiidddtt svært, at stå og sige til en ejer, at de altså skal holde op med at nusse på deres hund (under træningen) fordi den ganske enkelt ikke synes, det er passende smiley

    Aqui, som er den største skødehund derhjemme, gider heller ikke nusse til træning. Lanka, der ELSKER at lege vildt med legetøj derhjemme - mener bestemt ikke, at leg er en belønning til træning.

    På et tidspunkt skulle vi "skubbe" til hundene, for at få dem mere stabile i deres positioner. Aqui blev temmeligt forundret, mistroisk - og opfattede det klart som en ubehagelig korrektion, uanset hvor forsigtigt, jeg forsøgte at bygge det op. Zeven derimod synes, det er den sjoveste leg i hele verden. Jo mere fysisk, jo bedre.

    Der er ingen, der har sagt, at det er nemt at træne hund. Og der er bestemt ingen facit-liste.


  • #168   8. apr 2016 Haha ja, Isabelle. Den her (unge hanhund) sad bare og lænede sig væk fra sin ejer - og gjorde det mere og mere for hver gang, indtil den til sidst var så langt væk, at han ikke kunne nå den. Blot fordi han gav den en god nussetur over hoved/ører i sin begejstring (noget den åbenbart elskede derhjemme)

  • #169   8. apr 2016 @161: Jamen, for mig afhænger hvad der er 'straf' altså af både hund og ejer samt situationen. Altså hvis jeg klappede min dobertøs en på hovedet under træningen så ville hun opfatte det som et meget stort ubehag. For en af mine træningskammeraters malle, der er rimelig 'hård i filten', er jeg ikke sikker på at det ville betyde noget særligt. Den er vant til en noget andereledes behandling end min og derudover er min er en meget 'blød' og blid hund sammenlignet med den.
    Jeg kan ikke sådan helt firkantet sige at et eller andet er 'straf'; jeg har da fx slået min gamle Daffy temmelig hård i hovedet engang af bar afmagt da hun engang angreb en anden hund, der løb hen til hende; hun havde bidt sig godt fast i den og ænsede end ikke at jeg pandede hende en. Min Dobertøs ville være blevet meget ked af det og have syntes at jeg var væmmelig i lang tid bagefter. Så noget man 'normalt' definere som straf havde slet og ret ingen betydning for Daffy i den tilstand hun var i.
    Og fuldstændigt analogt med belønning; der er ikke nogen facitliste. Hvad der er belønning for en hund er det ikke nødvendigvis for en anden.


  • #170   8. apr 2016 Karina: "På et tidspunkt skulle vi "skubbe" til hundene, for at få dem mere stabile i deres positioner. Aqui blev temmeligt forundret, mistroisk - og opfattede det klart som en ubehagelig korrektion, uanset hvor forsigtigt, jeg forsøgte at bygge det op" - aaahh ja, jeg har også været på sådan et kursus. Perle reagerede som Aqui; 'ÅÅÅHHHH nej, hvorfor skubber du til mig - hvad har jeg dog gjort'. Jeg droppede det meget hurtigt igen. Stabile positioner kan indlæres på andre måder smiley

  • #171   8. apr 2016 Nemlig Mette Marie - På Aqui har omvendt lokning/fristeøvelser været en GUDE-metode, til at få ham til at forstå det med at blive på stedet.
    Men det med at skubbe, det droppede vi ret hurtigt smiley


  • #172   8. apr 2016 @169: Der er dog ting jeg ikke bryder mig om uanset om en given hund vil opfatte det som straf i den givne situation eller ej. Det er ting som fx de der åndsvage indhegninger med et halsbånd der giver stød eller nogle ret væmmelige pighalsbånd jeg engang så nogle brugshundefolk (pH) anvende. Og andre lignende redskaber. Jeg har også ret svært ved at se hvad det hjælper en jagthund at dens ejer planter str 45 i måsen af den når den endelig kom hjem med den and den havde været lang tid om at finde - ja, det skal da nok sætte dens hastighed op.

  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.321
    #173   8. apr 2016 Pighalsbånd har været diskuteret før. Hvorfor er det for meget,alene fordi det er pig. Har brugen af dem ikke noget at sige. Hvilken hund bliver det brugt på mm.

    Man kan gøre skade med en snor og et halsbånd,såfremt man ikke forstår at beherske sig. Gør det så snor og halsbånd til noget skidt.


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.321
    #175   8. apr 2016 Du lyder ikke til at have forstand på brugshunde træning. Et pig bruges ikke til at hæmme hunden.

    Det er egentlig det samme igen og igen. Man udtaler sig om noget man ikke hved noget om. Når man ikke selv forstår det,må det jo være forkert.

    Det var det jeg mente,med at være fastlåst. Man tror kun på det man selv går ind for og alle andre er forkerte på den.


  • #176   8. apr 2016 Aj Martine..
    Hvis du er med på det med positiv/negativ straf - og dermed de operante procedurer - så er du sgu da lige så teoretisk funderet som mange af os andre


    Såså Karina - nu strammer du den smiley


  • #178   8. apr 2016 Mht straf er det jo netop op til den enkelte hund at afgøre hvad straf er, ikke os mennesker.
    Derfor er straf et enormt vidt begreb - og også derfor jeg var interesseret i din udlægning af det, Mette Marie.


  • #179   8. apr 2016 Max: Jeg siger ikke noget om at pighalsbåndene og ligende ikke kan virke. Jeg har skam set dem virke, så jeg ved at det kan virke. Det er bare ikke på en metode til at opnå det ønskede mål som jeg sådan rent personligt bryder mig smiley Om jeg nogensinde ville kunne komme i en situation, hvor jeg så det som en mulig løsning; tja, det ved jeg ikke, da jeg ikke er stødt på en sådan sitation endnu og det harmonere lidt dårligt med min måde at træne hund på.

Kommentér på:
Sørgeligt ....

Annonce