Hydroliseret animalsk protein Hydroliseret animalsk protein
har lige læst dette, nogen der har kenskab?
HYDROLISERET ANIMALSK PROTEIN
Hydroliseret animalsk protein anvendes i næsten alt hundefoder og er en betegnelse for proteiner, der er nedbrudt i deres bestanddele; aminosyrer. Selve nedbrydelsen sker ved en kemisk proces kaldet hydrolyse, hvor man koger proteinerne i en kraftig syre eller base.
Når animalske proteiner hydroliseres, reduceres molekylernes størrelse i en sådan grad, at de ikke kan genkendes af hundenes immunforsvar og derfor heller ikke fremkalder allergiske reaktioner. Derfor indgår hydroliserede proteiner meget ofte i allergifoder.
I praksis bruger man ofte de hydroliserede animalske proteiner til at "coate" foderpillerne i dyrefoder - dvs. til at give pillerne en bedre smag og lugt.
Kontroversielle proteiner
De hydroliserede animalske proteiner er dog kontroversielle af flere forskellige årsager - især fordi:
• hydrolysen er en kemisk proces, der indebærer brug af syre eller base, hvilket ikke er særligt naturligt.
• der under nedbrydelsen kan dannes mononatriumglutamat (MSG), som er en smagsforstærker, der længe har været mistænkt for at kunne fremkalde forskellige symptomer hos mennesker og dyr, der indtager det i for store mængder. Mononatriumglutamatet kaldes i øvrigt også ”det tredje krydderi” og giver foderet en slags kødsmag (lidt som umami – men umami kaldes jo som bekendt det femte krydderi).
• forbrugerne ikke oplyses om, hvilken del af kyllingerne/ hønsene de hydroliserede animalske proteiner stammer fra.
Hydroliseret animalsk protein anvendes i øvrigt også i menneskeføde og tilsættes især i supper, sovse, bouillonterninger, fonde og krydderier samt forskellige kødprodukter såsom pølser, pålæg, postejer o.lign.
Hydroliseret animalsk protein er i øvrigt en proteinkilde af lav kvalitet i menneskeføde såvel som i dyrefoder.
Betegnelser
Tidligere brugte man blot betegnelsen ’kød’ om hydroliserede animalske proteiner i hundefoder, men i dag skal man i alle EU-lande anvende betegnelsen ’hydroliseret animalsk protein’ om hydroliserede animalske proteiner.
Der er dog stadig nogle foderproducenter, som bruger andre betegnelser såsom SPF, digest o.lign.
okt 2012
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 1 Svar: 183
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 68 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 47.191
okt 2012
https://foderpriser.dk/hydroliseret-animalsk-protein-hundefoder
aug 2006
Det er vist et alsidigt firma, det der og en ejer med masser af jern i ilden i alle mulige brancher.
okt 2012
det er jo en rigtig gammel en du har fundet der
okt 2012
http://taenk.dk/gode-raad/gode-raad/e-numre-kend-dine-tilsaetningsstoffer/smagsforstaerkere-giver-smag-og-lugt
eller denne
http://www.ebernie.com/hvad-hydrolyseres-vegetabilsk-protein/
jun 2013
Følger: 35 Følgere: 434 Hunde: 7 Emner: 102 Svar: 8.165
Ellers betegnes det som animalsk protein/animalske biprodukter, og det dækker over alt andet, ligefra hud til blindtarmen
Jinx!! Kan du huske den tråd?
jun 2013
Det er puriner der skal undgås, bla svin, okse, indmad og vist også lam.
jun 2013
Lis, det er sent for min formuleringsevne
jun 2013
En tysk avler af racen som jeg talte med for et par år siden, havde råfodret gennem mange år, de havde aldrig haft problemer.
Mener også at dalmatineren Hugin herindefra fodres ganske"normalt"
jun 2013
aug 2006
Man kan spørge sin producent, hvis det ikke er nok at se på hunden, om den fungerer godt på det foder, den får.
aug 2006
Jeg savner dog stadigvæk at finde noget, der underbygger de påstande der - altså fra uvildige og seriøse kilder.
aug 2006
"Kun kategori 3-materiale – bortset fra blod, huder og skind, hove, fjer, uld, horn, hår og pelsværk fra dyr, der er uegnede til konsum, men som ikke udviser tegn på overførbar sygdom, samt køkken- og madaffald – må anvendes til fremstilling af forarbejdet animalsk protein og andre fodermidler. Inden forarbejdningen skal animalske biprodukter kontrolleres for forekomst af uvedkommende materiale, såsom emballagemateriale eller metalstykker."
Fra Jinx' link.
Så vidt jeg kan se står der, at "blod, huder og skind, hove, fjer, uld, horn, hår og pelsværk fra dyr, der er uegnede til konsum, men som ikke udviser tegn på overførbar sygdom, samt køkken- og madaffald" ikke må bruges til foderfremstilling.
okt 2012
aug 2006
Det er jo ikke sådan at hundene falder døde om.
Jeg foretrækker foder uden biprodukter og har sikret mig at mit valg af foder er uden - men fungerede mine hunde bedst på et produkt med biprodukter (vegetabilske eller animalske, hydrolyseret eller ej), så ville de da få det.
Egentlig er jeg glad for tanken om at hele slagtedyret udnyttes - generelt er vi noget snobbede og forkælede i forhold til vores brug af dyr til konsum.
aug 2006
aug 2006
Vi har mange udfordringer der langt overstiger dem der måtte være ved animalske biprodukter i dyrefoder.
Mængder af miljøgifte, medicin og andet kemi vi putter i hovedet på os selv og vores dyr, det vi indånder, det vi optager en masse steder fra.
Biprodukter er efter min bedste overbevisning et bi-problem. Som sagt æder hundene det selv, hvis de får valget.
Tror ikke hunde lader næb og klør ligge..
aug 2006
jun 2013
Det er jo vanvittigt så meget der er på markedet!
Tvivler på at en sæk fx RC koster ret mange kroner at lave.
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 30.951
klove med fyld, griseører, hønsetæer, halse fra fjerkræ osv. Sælges for gode penge som værende naturlige snacks til hunden. Men var de en del af hundefoderet ville folk ikke røre det med en ildtang.
jun 2013
Mine får da hønsefødder og tyrediller i stor stil som guf, men ville da aldrig basere deres kost på det.
aug 2006
Det første er ikke så kontrollerbart som det sidste, men det virker i nogle tilfælde.
Jeg synes det giver rigtig god mening at sætte en hynd på kost med hydrolyseret protein og gøre den symptomfri hvorefter det er let at finde synderen.
Jeg ville selv foretrække at gøre sådan i stedet for at lade hunden gå på det foder for evigt. Og ret beset er det også hele ideen med det.
aug 2006
Der går jo konspirationsteorier i hundefoder lige pludselig og det synes jeg nok er at skyde over målet.
okt 2012
aug 2006
okt 2012
Man skal altid huske at frisk eller fersk kød også skal tørres inden det er i det færdige tørfoder, der skal bruges 4 kg frisk eller fersk kød til 1 kg. kød i det færdige produkt.
aug 2006
okt 2012
prøv at se en kød angivelse som denne: Tørret kylling, kalkun og and (total min. 19%, bestående af 83% kylling, 12% kalkun, 5% and. frisk kylling & kalkun (total min. 8%, bestående af 60% kylling, 40% kalkun
men i det færdige tørfoder vil der være ca. 21 % tørret fjerkræ kød
det er der ikke mange Jensener der finder ud af
okt 2012
nok under 5 % af det foder der sælges i Danmark er dansk produceret resten er importeret fra alverdens lande, selv om en del danske foderfirmaer lader som om det er dansk så er det langt fra rigtig, der burde stå fabrikations land på hver eneste fodermærke. mange store internationale firmaer får deres foder produceret i Kina, Hongkong og østeuropa, men det fortæller historien ikke noget om
Hydroliseret animalsk protein