5.424 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 30 Svar

Hydroliseret animalsk protein Hydroliseret animalsk protein

har lige læst dette, nogen der har kenskab?
HYDROLISERET ANIMALSK PROTEIN
Hydroliseret animalsk protein anvendes i næsten alt hundefoder og er en betegnelse for proteiner, der er nedbrudt i deres bestanddele; aminosyrer. Selve nedbrydelsen sker ved en kemisk proces kaldet hydrolyse, hvor man koger proteinerne i en kraftig syre eller base.
Når animalske proteiner hydroliseres, reduceres molekylernes størrelse i en sådan grad, at de ikke kan genkendes af hundenes immunforsvar og derfor heller ikke fremkalder allergiske reaktioner. Derfor indgår hydroliserede proteiner meget ofte i allergifoder.
I praksis bruger man ofte de hydroliserede animalske proteiner til at "coate" foderpillerne i dyrefoder - dvs. til at give pillerne en bedre smag og lugt.
Kontroversielle proteiner
De hydroliserede animalske proteiner er dog kontroversielle af flere forskellige årsager - især fordi:
• hydrolysen er en kemisk proces, der indebærer brug af syre eller base, hvilket ikke er særligt naturligt.
• der under nedbrydelsen kan dannes mononatriumglutamat (MSG), som er en smagsforstærker, der længe har været mistænkt for at kunne fremkalde forskellige symptomer hos mennesker og dyr, der indtager det i for store mængder. Mononatriumglutamatet kaldes i øvrigt også ”det tredje krydderi” og giver foderet en slags kødsmag (lidt som umami – men umami kaldes jo som bekendt det femte krydderi).
• forbrugerne ikke oplyses om, hvilken del af kyllingerne/ hønsene de hydroliserede animalske proteiner stammer fra.
Hydroliseret animalsk protein anvendes i øvrigt også i menneskeføde og tilsættes især i supper, sovse, bouillonterninger, fonde og krydderier samt forskellige kødprodukter såsom pølser, pålæg, postejer o.lign.
Hydroliseret animalsk protein er i øvrigt en proteinkilde af lav kvalitet i menneskeføde såvel som i dyrefoder.
Betegnelser
Tidligere brugte man blot betegnelsen ’kød’ om hydroliserede animalske proteiner i hundefoder, men i dag skal man i alle EU-lande anvende betegnelsen ’hydroliseret animalsk protein’ om hydroliserede animalske proteiner.
Der er dog stadig nogle foderproducenter, som bruger andre betegnelser såsom SPF, digest o.lign.

Politi stopper motorcyklist med hund spændt fast på brystet
00:00
/
00:33
LIVE

NOW PLAYING

Belugahval forskrækker lille dreng

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Fejlkode E21 1.000 kr.
  • Vaskemaskine fuld af vand kan ikke tømmes 890 kr.
  • Fjern plugs fra væg 300 kr.
  • reparation vaskemaskine 1.200 kr.
  • Græsplænen skal slås 375 kr.
  • Montering af skrivebord(købt fra Jysk)og hold i væggen for en spejl 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hydroliseret animalsk protein
  • #2   8. apr 2016 åbenbart ikke bare dårlige råvarer, men også kød som giver mere smag til fodret!

• #3   8. apr 2016 Hvem er kilden til den information?

• #6   8. apr 2016 Det er svært lige at gennemskue hvad deres kilde er.

Det er vist et alsidigt firma, det der og en ejer med masser af jern i ilden i alle mulige brancher.

• #8   8. apr 2016 Jinx
    det er jo en rigtig gammel en du har fundet der

• #12   8. apr 2016 Vi havde en lignende tråd for et godt stykke tid siden, hvor jeg er ret sikker på, at for at det må kaldes kød, så skal det være kød, altså står der hydroliseret elefant, så skal der være elefantkød i.
    Ellers betegnes det som animalsk protein/animalske biprodukter, og det dækker over alt andet, ligefra hud til blindtarmen smiley

Jinx!! Kan du huske den tråd?

• #13   8. apr 2016 Jeg kender nu flere dalmatinere der fodres med almindeligt godt foder og et par der råfodres.
    Det er puriner der skal undgås, bla svin, okse, indmad og vist også lam.

• #17   8. apr 2016 Næ, ikke i min optik smiley

Lis, det er sent for min formuleringsevne smiley

• #19   8. apr 2016 Det med dalmatinerne, der har jeg hørt fra en avler at det ligger i linjerne, hvor hårdt de er ramt.
    En tysk avler af racen som jeg talte med for et par år siden, havde råfodret gennem mange år, de havde aldrig haft problemer.
    Mener også at dalmatineren Hugin herindefra fodres ganske"normalt"

• #21   8. apr 2016 Helt enig! Det er helt ude i hampen smiley

• #24   8. apr 2016 Hvis det der står i det indlæg står til troende, så bemærk lige at fordi det KAN være lavet af biprodukter, så BEHØVER det ikke at være det.

Man kan spørge sin producent, hvis det ikke er nok at se på hunden, om den fungerer godt på det foder, den får.

• #27   8. apr 2016 Mit gæt er, at man rent faktisk gør det - hvis ikke på posen, så på producentens hjemmeside.

Jeg savner dog stadigvæk at finde noget, der underbygger de påstande der - altså fra uvildige og seriøse kilder.

• #28   8. apr 2016 Prøv lige at læs dette afsnit:

"Kun kategori 3-materiale – bortset fra blod, huder og skind, hove, fjer, uld, horn, hår og pelsværk fra dyr, der er uegnede til konsum, men som ikke udviser tegn på overførbar sygdom, samt køkken- og madaffald – må anvendes til fremstilling af forarbejdet animalsk protein og andre fodermidler. Inden forarbejdningen skal animalske biprodukter kontrolleres for forekomst af uvedkommende materiale, såsom emballagemateriale eller metalstykker."

Fra Jinx' link.
    Så vidt jeg kan se står der, at "blod, huder og skind, hove, fjer, uld, horn, hår og pelsværk fra dyr, der er uegnede til konsum, men som ikke udviser tegn på overførbar sygdom, samt køkken- og madaffald" ikke må bruges til foderfremstilling.

• #30   8. apr 2016 derfor skal man nok også holde sig fra forarbejdet (hydroliseret) animalske proteiner i sit hundefoder

• #31   8. apr 2016 Leif, det skal man da kun hvis man synes det er et kriterie i fodervalg.
    Det er jo ikke sådan at hundene falder døde om.

Jeg foretrækker foder uden biprodukter og har sikret mig at mit valg af foder er uden - men fungerede mine hunde bedst på et produkt med biprodukter (vegetabilske eller animalske, hydrolyseret eller ej), så ville de da få det.

Egentlig er jeg glad for tanken om at hele slagtedyret udnyttes - generelt er vi noget snobbede og forkælede i forhold til vores brug af dyr til konsum.

• #32   8. apr 2016 Mine hunde er ikke så sære - de gange fasaner har forvildet sig ind til hundene og ikke er sluppet derfra, er hoved og vinger det første de har spist - inklusive fjer...

• #34   9. apr 2016 Hunde lever længere nu end de gjorde tidligere...

Vi har mange udfordringer der langt overstiger dem der måtte være ved animalske biprodukter i dyrefoder.
    Mængder af miljøgifte, medicin og andet kemi vi putter i hovedet på os selv og vores dyr, det vi indånder, det vi optager en masse steder fra.

Biprodukter er efter min bedste overbevisning et bi-problem. Som sagt æder hundene det selv, hvis de får valget.
    Tror ikke hunde lader næb og klør ligge..

• #35   9. apr 2016 I forhold til hungersnød løst i et snuptag - der kommer så lige lidt politik indover, så selvom man kunne, ville det næppe ske.

• #39   9. apr 2016 Havde det ikke været "guld" i foderindustrien, havde der næppe eksisteret så afsindigt mange mærker og varianter til alle tænkelige racer og behov.
    Det er jo vanvittigt så meget der er på markedet!
    Tvivler på at en sæk fx RC koster ret mange kroner at lave.

• #40   9. apr 2016 Jeg synes det er lidt sjovt med den harme over biprodukter i hundefoder samtidig med at hundeejere går ud og kæber biprodukterne særskilt og kalder dem snacks.

klove med fyld, griseører, hønsetæer, halse fra fjerkræ osv. Sælges for gode penge som værende naturlige snacks til hunden. Men var de en del af hundefoderet ville folk ikke røre det med en ildtang.

• #42   9. apr 2016 Jeg er såmænd ikke harm over biprodukter som sådan, men savner noget gennemskuelighed i tørfoders sammensætning.
    Mine får da hønsefødder og tyrediller i stor stil som guf, men ville da aldrig basere deres kost på det.

• #44   9. apr 2016 Pia, der er to modeller når kroppen skal ud af sin dysfunktion hvad allergi angår - enten skal den holde pause så kroppen kan nå at hele og immunsystemet falde til ro eller også skal det langsom vænnes til små doser af allergenet.
    Det første er ikke så kontrollerbart som det sidste, men det virker i nogle tilfælde.

Jeg synes det giver rigtig god mening at sætte en hynd på kost med hydrolyseret protein og gøre den symptomfri hvorefter det er let at finde synderen.
    Jeg ville selv foretrække at gøre sådan i stedet for at lade hunden gå på det foder for evigt. Og ret beset er det også hele ideen med det.

• #48   9. apr 2016 Jeg er ikke god til den der fatalistiske indgangsvinkel hvor man beslutter sig for en ting, der er roden til alt ondt.

Der går jo konspirationsteorier i hundefoder lige pludselig og det synes jeg nok er at skyde over målet.

• #49   9. apr 2016 Lis A og de spiser alt indholdet af maven

• #52   9. apr 2016 Det er så let at komme udenom. I DK er produkterne jo langt hen ad vejen rigtig godt deklareret. Mange firmaer har spottet hvad krakilske hundeejere vil have og ikke have smiley

• #53   9. apr 2016 Man skal jo altid holde sig for øjet at i tørfoder vil et højt indhold af kød give et højt indhold af protein. Hvis vi antager et tørfoder uden indhold af vegetabilske protein ekstrater, et protein indhold på 30 % hvoraf 95 % er kødproteiner vil indholdet i det færdige foder aldrig komme over 50 % kød.
    Man skal altid huske at frisk eller fersk kød også skal tørres inden det er i det færdige tørfoder, der skal bruges 4 kg frisk eller fersk kød til 1 kg. kød i det færdige produkt.

• #54   9. apr 2016 Og så skal man kunne gennemskue deklarationer - der leges en del med procenterne ved at måle drænet og ikke drænet vægt og blande det sammen.

• #55   9. apr 2016 det er nemlig rigtig CH der for er det altid lettest at se på deklarationer med kødet angivet som tørret kød .
    prøv at se en kød angivelse som denne: Tørret kylling, kalkun og and (total min. 19%, bestående af 83% kylling, 12% kalkun, 5% and. frisk kylling & kalkun (total min. 8%, bestående af 60% kylling, 40% kalkun
    men i det færdige tørfoder vil der være ca. 21 % tørret fjerkræ kød
    det er der ikke mange Jensener der finder ud af

• #57   9. apr 2016 Jinx derfor er det nok mere sikkert at købe et dansk produceret foder til sin hund. nogle af de største fodermærker på markedet idag er det store multinationale selskaber der står bag, det er nok begrænset hvad interesse de har i godt hundefoder men nok mere økonomi.
    nok under 5 % af det foder der sælges i Danmark er dansk produceret resten er importeret fra alverdens lande, selv om en del danske foderfirmaer lader som om det er dansk så er det langt fra rigtig, der burde stå fabrikations land på hver eneste fodermærke. mange store internationale firmaer får deres foder produceret i Kina, Hongkong og østeuropa, men det fortæller historien ikke noget om

Kommentér på:
Hydroliseret animalsk protein

Annonce