{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.575 visninger | Oprettet:

Alberte V
Alberte V
Tilmeldt:
18. apr 2016
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 2

Hvornår er hunden "stor"? {{forumTopicSubject}}

Hej hundejere smiley

Jeg er i gang med et forsøg på at ophæve hundeforbudet i min lejlighedsforening. De fleste i ejendommen synes at der skal være en maks størrelse af hunden, da nogle lejligheder er større og mindre end andre. Derfor tænker jeg, hvornår mener i, at hunden er "for stor"? Kan man gøre det op i diverse hunderacer?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvornår er hunden "stor"?
  • #2   18. apr 2016 De steder hvor der er begrænsninger ang hunde størrelse, er det ofte vægten de går efter og selvfølgelig race,, men har set nogen steder er grænsen 20kg,, dog vil jeg sige at stor hund er alt over 25kg

  • #4   18. apr 2016 For mig er en stor hund 45+ kg smiley

  • #5   18. apr 2016 Lige i det spørgsmål vil jeg sige store hund er over 25 kg (jeg ved ikke hvad en labrador vejer, men den er en stor hund i mine øjne, men jeg har også en chihuahua på 1 kg, så alt er jo stort smiley )

    Men nu er jeg så fuldstændig ligeglad med hvor store andres hunde er, så jeg ville være ked af sådan en regel, selvom jeg jo sagtens selv kan leve med det. Så hvis jeg kunne i sådan en situation ville jeg kæmpe for så stort som muligt så andre kunne få en race de gerne ville have. Men ja eller vil jeg sige omkring 25 kg.
    15 kg hvis man kun må have små hunde, alt derimellem er en mellem hund.

    Jeg er dog også rigtig træt af reglerne i min boligforening, for selvom vi i vores afdeling er så heldige at vi må have 2 hunde uanset str, må vi ikke have f.eks staffordshire Bull terrier, fordi de har smidt den på listen med de forbudte racer, det synes jeg ikke er fair hvis man kan bevise at det er den race, men det er selvfølgelig en helt anden snak.

    P.s. Charlie, jeg synes ikke sbt er en stor hund, jeg blev faktisk overrasket over hvor lille den er, da jeg mødte den på DKK udstilling smiley


  • #6   18. apr 2016 Jeg syntes, at det giver mest mening at inddele hundestørrelser i forhold til vægt i 5 grupper, fordi der er kæmpe forskel på hunde. Jeg tænker noget i ala nedenstående:
    Mini 500 gram til 3 kg
    Lille 3 kg til 12 kg
    Mellem 12 kg til 23 kg
    Stor 23 kg til 45 kg
    Gigant 45 kg til 100+ kg


  • #7   18. apr 2016 Her i området er en hund typisk "stor" når den er over 30 cm i stang.

    De fleste steder vil hvertfald kun have små hunde der er under 30 cm smiley


  • #8   18. apr 2016 Jeg er ikke enig i at en hund på 23 kg nødvendigvis er stor.. Den ville jeg kvalificere som mellem

  • #10   18. apr 2016 "Muskelhunde" har mange steder været "ulovlig" før forbudet, da mange har været bange for dem.. Det har primært været amstaff, rottweiler og hunde med de bygninger..

  • #14   18. apr 2016 Charlie - Det er jo ulovligt at gøre ved mennesker ikke ved hunde..

    Det er jo udlejernes egne regler


  • #18   18. apr 2016 Der er jo også områder hvor de siger nej til fx. udlændinge når der er x-antal procent udlejet til dem for ikke at skabe ghettoer..

  • #19   18. apr 2016 Jeg har en hund på 20kg som er 70cm høj - er den så mellem? smiley

  • #21   18. apr 2016 Kære Trådstarter?

    Hvorfor antager i, at størrelse fortæller noget om en hund er egnet til at bo i lejlighed?
    - Hvilke type problemer kan i sortere jer ud af baseret på størrelse?

    Hvad med at i stedet have en paragraf om, at hvis hunden har bidt, eller er meldt til politiet for at være aggressiv, så kan beboeren blive pålagt at enten skille sig af med hunden eller flytte ud med hund?

    Hvis I ikke har en lignende paragraf, så kan I ikke pålægge hundeejer at skille sig af med en problemhund.

    Men hvis I har en paragraf om fx et max kilo eller max højde, hvad gør i hvis en hvalp vokser over mål, eller bliver fed af ejeren brækker et ben?

    - Vælg jeres formuling med omhu, så I kun rammer potentielle problemhunde.


  • Alberte V
    Alberte V Tilmeldt:
    apr 2016

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 2
    #22   18. apr 2016 Hej Helene B. Jeg er bestemt ikke tilhænger af, at hunden må have en maks størrelse. Jeg mener at du sagtens kan have en forholdvis stor hund i en lejlighed, hvis den bliver stimuleret og aktiveret tilstrækkeligt. Men sådan har flertallet det desværre ikke i ejendommen. Så må jeg jo gå på kompromis, og få lavet en form for maks grænse. I forhold til hvis hunden bliver overvægtig, er der jo et bestemt kilo tal som den gennemsnitlige race burde veje, som er det man går ud fra.

  • #23   18. apr 2016 Jeg ville ikke gå på kompromis.

    Jeg ville argumentere med, at vælger man kilo, sorteres tunge hunde fra, og tung er ikke identisk med problemhund.
    Jeg ville argumentere med, at vælges grænse i cm vælges høje hunde fra, og høj er ikke identisk med problemhund.

    (Og hvad hvis hunden går over mål? Som bestyrelse har i ingen magtmisbrug. Udover i kan smide folk ud i tilfælde af grov overtrædelse af foreningens paragraffer. Vil I smide folk ud fordi deres engelske spaniel er vel trænet og vejer 26 kilo?)

    Men, hvis en hund er anmeldt til politi eller andre relevante myndigheder for at bide, så er der nok et problem.
    Hvis folk skal skrive under på at de ved indflytning er indforståede med, at hunden kan smides ud og få forbud imod at opholde sig sig på boligforeningens område, har i pludselig noget i kan gøre, hvis en hund giver problemer.

    Bemærk, paragraf om størrelse hjælper jer ikke til at håndtere problemhunde.


  • Alberte V
    Alberte V Tilmeldt:
    apr 2016

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 2
    #24   18. apr 2016 Lige præcis det med kontrakten har jeg også tænkt mig at fremlægge på general forsamlingen i dag. Så undgår man konflikter, da folk selv indvilliger i, at hvis hunden forsager større problemer, så må hunden flytte ud. Men en af de store problematikker er, at de er bange for at hunden vil gø. Jeg vil gøre alt hvad det står i min magt for, at overbevise modstandere om, at en stor hund kan komme til at gø, ligesåvel som en lille hund kan.

  • #25   18. apr 2016 Hvad med anmeldelse for bid, aggressiv adfærd (Medmindre relevante myndigheder finder klagen grundløs) eller gentagne klager om gøen.

    Normalt kan bestyrelsen ikke gøre noget ved enkeltstående klagerklager, udover at tale med klager og anklaget og opfordre begge sider til samarbejde.
    Normalt skal der tre separate klagesager til, inkl fra forskellige parter førend bestyrelsen kan bruge magt. Og eneste magtmiddel er at smide folk ud.
    Evt foreslå, at der skal være tre klager over støj fra gøen, men det er nok hvis klagerne kommer fra to parter, for er det kun underbo og overbo der belastes af gøen, så kan de to få en tung belastning men flere vil aldrig klage, for der er måske ikke flere parter der kan høre noget.


Kommentér på:
Hvornår er hunden "stor"?

Annonce