{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.277 visninger | Oprettet:

Hvornår er hunden for gammel? {{forumTopicSubject}}

Hej søde hg.

Jeg ved godt at det er meget individuelt, og det kommer i høj grad an på hunden og skavanker.

Men jer med flere hunde, hvordan gør i i forhold til ny hvalp og gamle hunde ?
Hvornår er de ligesom for gamle og skal bare have lov til at nyde alderdommen i fred uden hvalp i huset?
Hvordan er jeres erfaringer i forhold til ældre hunde og hvalpe sammen?

Selvom det ikke er aktuelt lige nu, så er vi alligevel begyndt at snakke lidt herhjemme om fordele og ulemper ved at vente med at få hvalp til de andre ikke er her mere, eller få nummer tre inden. De næste par år skal vi ikke have hvalp. Men selvom hundene jo på ingen måde er gamle, så vil Lucky om 5 år være 10, og selvom jeg ved chihuahua kan blive alt fra 15 til 20 år gamle, er jeg alligevel lidt i tvivl om at skulle have en hvalp i huset når han når den alder. Rosa vil jo så være 8.

Derfor vil vi gerne have nogle erfaringer omkring det med ældre hunde og hvalpe i huset.

Vi er slet ikke der hvor vi planlægger seriøst eller noget. Men jeg tænker umiddelbart at hvis vi skal have hvalp i mens vi har de to vi har nu, bliver det samme størrelse, altså højst sandsynligt endnu en chihuahua. smiley

Vi har også kig på corgi, men den ved jeg jeg ikke får i mens jeg har Rosa, tror den vil være for vild for hende.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvornår er hunden for gammel?
  • #3   26. nov 2017 Det kommer virkelig an på hunden.
    Zenta er 10,5 år og på ingen måde gammel. Ingen skavanker og opfører sig som en unghund.
    Hun ville sagtens kunne opdrage en hvalp og følge det tempo sådan en skyder af.
    Laika derimod, hun er 12,5 år og gammel.
    Hun elsker alt og alle, men hun ville simpelthen ikke kunne holde til det.
    Hun blev gammel da hun blev 11 år.
    Udover det har hun en del skavanker, bla. gigt.


  • #5   26. nov 2017 Tak for svarende. Ja jeg ved godt det er meget induviduelt, derfor søgte jeg også lidt erfaringer om dem der har haft det, om det gik godt osv. smiley

    Selvfølgelig skal man tage højde for om der er skavanker eller hunden på anden måde er syg.

    DKK Soulmates, det ved jeg ikke om de gør, jeg har aldrig prøvet at få hvalp imens jeg havde ældre hunde i huset, det er faktisk første gang jeg har 2 på samme tid. Og derfor ville jeg søge erfaringer, men jeg kan godt se at man ikke kan spå om det overhovedet smiley

    Jeg tror hvis vi ser bort fra ting der kan komme, at Rosa var den der ville få mest glæde af en hvalp, Lucky ville nok overveje hvad han har gjort for at skulle trækkes med to små lømler, men han fandt jo alligevel ud af at Rosa alligevel var meget rar at have smiley


  • #8   26. nov 2017 Og så lige et bonus spørgsmål til jer med 3 hunde, hvordan er det at gå fra 2-3? er det det samme som fra 1-2 eller vil i sige det er lettere/sværere?

  • #10   26. nov 2017 Tak for svar Lens (jeg ved ikke om jeg skal kalde dig Lens eller Pinscher smiley )
    Nu er mine jo noget yngre, men Rosa opfører sig som en lille hvalp, og ligner en lille hvalp, og hun bliver 3 lige om lidt. Lucky bliver 5 og han er langt mere voksen, stadig legesyg og energisk, men er samtidig langt mere "rolig" og voksen. Det er sådan lidt i perioder han tosser rundt og så skal der bare ske noget NU! og ellers kan han godt bare ligge sig ud i køkkenet for sig selv, hvorimod Rosa er overalt hele tiden, og skal faktisk slet ikke gå glip af noget som helst, og leger og tosser rundt mere eller mindre konstant, når vi ikke lige putter.


  • #12   26. nov 2017 Jeg vil sige, så længe den gamle hund er i fuld vigør så ville jeg ikke tøve..

    Min kærestes gudforældre havde en ældre hund der til sidst var både døv og blind, den ville jeg ikke turde sætte en hvalp ind til (Det gjorde de heller ikke) Det var en Beagle smiley

    De ventede til den var aflivet til at få en Islansk Fårehunde hvalp smiley


  • #13   26. nov 2017 Tja, hvis jeg ønsker mig en ny hund så køber jeg da en ny;) det er da ikke for mine nuværende hundes skyld, det er mig der vil have ny hund, så skal det vel bare fungere og det gør det da også normalt;) man sørger jo bare for at holde hundene adskildt hvis man ikke er der hvis de ikke bryder sig vildt meget om hinanden;)

  • #14   26. nov 2017 Jeg tænker, man skal tage udgangspunkt i den eller de hunde man har i forvejen. Nogle hunde er meget glade for hvalpe, andre er absolut ikke. Nogle hunde har været vant til at være en del af en flok hele livet, andre har været enehund altid. Der er så mange forskellige situationer, at det er svært at give et entydigt svar.

    Jeg har fået hvalp ind udefra, da jeg havde en 13 årig tæve, og det gav ikke nogen problemer, og det havde jeg heller ikke forventet. Hun havde været en del af en flok altid, var vant til hvalpe og havde selv haft flere kuld. Nu endte hun desværre med at blive aflivet ganske kort efter at hvalpen kom i huset, men hun tog da fint imod den og havde ingen problemer med at den var der, den tid de var sammen.

    Men havde jeg haft en enehund i den alder, som aldrig havde brudt sig om hvalpe, så ville jeg havde ventet til den ikke var mere, før jeg anskaffede mig en hvalp. Det er så måske lidt anderledes, hvis man har en race, der ofte bliver meget gammel. For en hund på størrelse med mine er 13 år en meget gammel hund.


  • #15   26. nov 2017 vores blondie er 12 1/2 år og Rødtop er 1år og 1mdr. gammel hun var accepteret fra dag 1, Blondie fik lov at hilse på hende...og hun er ellers noget af en prøvelse......
    billedet er med Blondies datter Jessieka er sammen med Rødtop.
    ååh ja hun er fra marts 2008 så altså over 9 år.


    profilbillede
  • #17   26. nov 2017 Tak for alle jeres svar smiley de giver en masse at tænke over.
    Jeg ved jo ikke hvordan hundene er og har det om 4-5 år, men forhåbentligt sunde og raske. Og så ville jeg måske ikke være så bekymret for hvalp sammen med dem.
    Lucky kan godt synes de et irriterende, han er ikke rigtig sammen med andre hunde end Rosa, men hun kan også være en pestilens, vader rundt ovenpå ham når han sover under et tæppe f.eks.
    Men de elsker uden tvivl hinanden og har rigtig meget glæde af hinanden.
    Og hvis det skulle blive aktuelt ville jeg selvfølgelig, ligesom da Rosa var hvalp, hjælpe med at give de voksne ro fra hvalpen specielt i ulvetimen, og af samme grund få en hvalp af samme størrelse, så de ikke skal have en stor hvalp rendende, det tror jeg hurtigt ville blive for meget for dem, allerede nu. smiley


  • #19   27. nov 2017 Overgangen fra to til tre hunde er rimelig uproblematisk. Det er værre fra 3-4. Da bliver det problematisk med gåtur og bil. Der skal planlægges en del mere.
    Når man har hvalp og ældre hunde, må man sørge for at de gamles grænser overholdes. Man skal være der og ikke bare lade dem klare det selv. Ikke alle hunde kan det.
    I det første år kommer man til at gå til flere slags træning, fordi hvalpen skal trænes anderledes end de voksne. Det giver travlhed, og man skal ville det.
    Turene skal også tilrettelægges, så de favner begge grupper, eller man skal gå forskellige ture.


  • Sofie
    Sofie Tilmeldt:
    sep 2013

    Emner: 14 Svar: 107
    #21   27. nov 2017 Vi fik ny hvalp da vores terrier var 7 år gammel. Jeg var ligeledes bekymret for, at han ville blive stresset af en hvalp, men tværtimod har det virkelig pustet noget liv tilbage i ham, efter han blev alenehund for 1 år siden. Som 7 årig var han selvfølgelig også i sin bedste alder, men han var stadig ikke helt ung.

  • #22   27. nov 2017 Rigtig godt spm.
    Mine hunde vil nok ikke tage det så tungt.
    Diana er snart 7 år, men mentalt stadig som en unghund, hun accepterer en hel del fra Sky, og når jeg synes han er for ivrig, går jeg imellem.
    Sky er 3 år og først nu ved at blive mentalt voksen. Det er også nu jeg virkelig kan mærke at han er en hanhund, som passer på huset (hvad jeg synes er skide træls). Han vil gerne lege, løbe, og løse en hulans masse opgaver. Hvor Diana bare vil kæle og sidde oppe på skødet. Nok nogen gange pga Sky er så nærgående, når hun er tæt på løb.
    Jeg vil nok have en udfordring ang plads til 3 hunde, da jeg kun har et lejet hus på 110 kvm...og 2 cockere+udstyr (trimmebord, blower, tæpper o.a.) fylder. smiley


Kommentér på:
Hvornår er hunden for gammel?

Annonce