610 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 26 Svar

Jalouix (staves?) hund? Jalouix (staves?) hund?

Vi har skønne Esther, en Cardigan på 1½ år.
Hun er min første hund og jeg er overrasket over hvor nem jeg føler hun er at have med at gøre. Vi har gået på hvalpemotivation for et års tid siden og ellers har jeg ikke lige kunne finde et hold jeg ønsker at starte op på, men jeg er på udkig.

Sagen er at vi har kat og hende havde vi inden Esther kom til, men hun er hittekat og derfor lidt reserveret og kun tryg ved os og så lige min mor, som ofte er hos os. Hun bliver lukket ud om morgenen og ind igen om aftenen.

Nogle gange hopper katten ind af vinduet, hvor min mand sidder og arbejder og de snakker jo sammen og hun får lidt mad og så ud igen.

Nu har vi også fået et hamster og det der så er "problemet" er at Esther opfører sig som en tam vild eller en vild tam....hun gøer af katten og vil meget gerne løbe efter hende, når vi lukker hende ind om aftenen, så kommer Esther susende, rejser børster og gøer i vilden sky. Det samme gør hun når vi snakker med katten eller hamsteret, hun hopper op af os, gøer og rejser børster.

Det er svært at forklarer, men hun bliver inkluderet, hun får jævnligt lov at snuse til katten, når hun er hoppet ind af vinduet, for katten ved at vi ikke vil lade Esther tage hende, så de kan sagtens snuse til hinanden, når vi holder Esther.

Jeg kan os få hende til at sitte og så sige BLIV, men det er bestemt ikke uden brok fra Esthers side og til dem der kender Corgien, forstår hvad jeg mener.....når jeg siger hende fri, så suser hun ud i gangen og gøer osv.

Hvordan får jeg hende til at accepterer og respekter de andre dyr i vores husholdning?

Hun kan sagtens møde andre hunde, også i vores hjem uden der er noget.

Håber i forstår hvad problemet er, for synes det er svært at forklarer.

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Skift af elpære 250 kr.
  • Fjernelse af hvepsebo 1.250 kr.
  • Cleaning 205 kr.
  • Dækskifte på el-løbehjul 670 kr.
  • Samling af ikea kommode 700 kr.
  • fjerne ukrudt 1.800 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Jalouix (staves?) hund?
  • #1   3. maj 2016 Hvad får dig til at tænke jalousi?
    Og er denne adfærd helt ny eller har det altid været sådan i forhold til katten?

• #2   3. maj 2016 Det har altid været sådan....men da katten er sky overfor nye ting, kunne vi ikke rigtig introducerer dem, da Esther var hvalp....der kunne katten nemlig godt fornemme at vi nu havde slæbt noget nyt med hjem.

Jamen jeg ved det ikke, måske tillægger man hende bare menneskelig adfærd.

• #3   3. maj 2016 Prøv at forklar hvad i hendes adfærd, der fik dig til at tænke sådan.

• #4   3. maj 2016 Situation: Jeg står og laver mad....vi har ingen emhætte, så jeg åbner vinduet for at få damp ud af køkkenet, Esther kommer springende med 100 km i timen, for når jeg åbner det vindue, plejer jeg som regel os lige at snakke med katten, som der ofte sidder under tujaen ude foran vinduet. Esther gøer og hopper op af mig.

Situation: Min mand sidder på kontoret og åbner vinduet, da han ryger.....Esther kommer rendende og skal lige kontrollere om katten er der, er hun det ikke, går hun igen, er hun der, så bliver der gøet og hoppet op af manden min.

Situation: Esther vil ud....hun bliver lukket ud, lukker du døren kommer hun susende igen og vil ind og så løber hun ud i gangen, for sæt jeg havde lukket katten ind.

• #5   3. maj 2016 Beder man hende stoppe med at gø, så bliver der snakket....ja Esther snakker meget, både med lyde og knurren.....og man kan fornemme at hun ikke er tilfreds.

• #6   3. maj 2016 Jalousi på hundemåden er jo i virkeligheden ressourceforsvar. Altså et forsøg på at bevare sine egne fordele og undgå at andre overtager dem.

Med alle mulige forbehold fordi jeg ikke har set det, synes jeg ikke helt det lyder som det - mere som om at hunden rent faktisk er interesseret og opkørt over katten i sig selv.
    Altså i mindre grad over at I snakker med den og i højere grad over dens tilstedeværelse og aktivitet.

Genkender du det? Oplever I at hunden ikke reagerer, hvis katten bare går rundt uden at snakke med jer, men stadig i bevægelse?

• #7   3. maj 2016 En anden ting - er hunden hele tiden opmærksom på om katten er der eller måske kommer ind?

• #8   3. maj 2016 tænker om det har noget med hyrdegenet at gøre ... at når katten viser sig så skal den hyrdes ind i flokken ....

• #9   3. maj 2016 Jow altså....ser hun katten gå eller ligge udenfor ved vores hoveddør, så går hun besærk på/ved døren.....graver og gøer med hanekam.

Skulle katten en sjælden gang være kommet ind og er på gulvet og vælger IKKE at løbe lige med det samme, stopper Esther op og ved ikke helt hvad hun skal gøre af sig selv.

JA hun er meget OBS...som skrevet skal jeg bare rører ved haspen på vinduet, så kommer hun susende.....

Ser hun en kat/fugl/andet i haven og hun er ude, så løber hun efter den/det.....

Ja jeg ved det ikke Hanne....

• #10   3. maj 2016 For mig lyder det som om, hun slet ikke har accepteret katten som en, der hører til. Som om hun ser den som en, der skal jages væk. Ikke specielt fordi I beskæftiger jer med den, men simpelthen fordi den er der.

Jeg kan godt se, det må have været svært at lære hende at acceptere katten, hvis katten er meget sky. Det kan være, jeg tager helt fejl, men jeg tænker, at det godt nok må være stressende at være kat hos jer.

• #11   3. maj 2016 Ok, det tydeliggør det for mig.

Det er ikke ressourceforsvar, det ligger fast.

Jeg har en hund med lignende adfærd overfor kattene på matriklen og for hende er det tydeligt jagtinstinkt.
    Min løsning er at stoppe hende i det hver gang, for det er en selvbelønnende og stressfuld adfærd.
    Det skal dæmpes.

• #12   3. maj 2016 En anden ting - der er en risiko både for kat og hund hvis ikke hunden får hjælp til at forandre på den stresstilstand.
    Det kan give ganske alvorlige skader på begge dyr.

• #13   3. maj 2016 Lene:
    Katten er ude dagen lang (efter eget ønske, også inden vi fik hund) og der har hun fred, det er kun hvis hun kommer forbi trappestenen ved hoveddøren at Esther kan se hende (når vi ikke er hjemme).
    Om aftenen bliver hun sluset ind af hoveddøren, hvor hun render op på førstesalen, hvor Esther ikke er, så hun har masser af fred og ro.

Tak CH.....det er os det jeg er bange for og jeg aner bare ikke hvordan jeg skal forholde mig og agere overfor hende.

• #14   3. maj 2016 Her bliver jeg skrapsak, når hun hidser sig op.
    Hun bliver flyttet og bedt temmelig utvetydigt om at stoppe.
    Heldigvis er et skrapt nej eller stop nok til at hun lytter og stopper sin affærd. Stressen er dog stadig i kroppen og derfor er det nødvendigt at flytte fokus for hende.

• #15   3. maj 2016 Jeg må prøve at optage hende.....for jeg siger os NEJ, men lige meget hjælper det.
    Prøver os at aflede hendes opmærksomhed, men lige så snart man ikke er OBS mere, så har hun ikke glemt det og afsted er hun.

• #16   3. maj 2016 Du må fysisk forhindre hende i at lave de ting.

Og naturligvis være obs lige så længe at katten er der.

Bedst er det, hvis man får stoppet det inden det begynder eller meget hurtigt derefter.

• #17   3. maj 2016 Som skrevet render katten ovenpå, når hun bliver lukket ind, så hun er jo "væk"...men alligevel render hun ud, selvom der er gået 10 min.

• #18   3. maj 2016 Det skal hun slet ikke have lov til. Du må skrue bissen lidt på.

• #19   3. maj 2016 smiley er hermed gjort....jeg må træne....og være OBS.

• #20   3. maj 2016 Jep.
    Husk køligt overblik og bestemthed uden at være vred.
    Hjælp hende til at gøre det, du ønsker af hende.

• #21   3. maj 2016 Anja, jeg er glad for at høre, at katten har 1. salen i ro og fred smiley Det må ikke være sjovt at være jagtobjekt i sit eget hjem.

Det er jo succes for Esther, hver gang katten flygter. Lystrer hun et nej i andre situationer ? Ellers ville jeg træne med det, og så måske snor på i situationer, hvor katten er inde, så du kan stoppe Esther. Jo flere gange hun får succes med at jage katten væk, jo sværere bliver det, så det er vigtigt at være konsekvens her.

• #22   3. maj 2016 God ide med snoren, Lene smiley

• #23   3. maj 2016 Jeg tænker også mere jagtinstinkt end jalousi smiley Det kan være at hamster-dyret måske lige har skubbet lidt til det instinkt så det for alvor er vågnet op.
    Jeg ville som CH stoppe det temmelig kontant og konsekvent. Med mine terriers har jeg rent fysisk skulle have fat i dem; når de først er tændt på at jage et eller andet så hjælpe nej osv ikke. De skal rent fysisk afbrydes i deres forehavende. Og, ja det er selvbelønnende adfærd og man skal huske at det er en helt normal adfærd for en hund at jagte katte, rotter, mus, hamstre, kaniner osv. Det er altså i kategorien 'bytte' smiley

• #24   3. maj 2016 Ja jeg ved det Mette Marie....bliver bare så misundelig når FB-venner deler billeder af deres corgi-er og mittetatten der ligger og putter.....det vil jeg os have....fred og fordragelighed (hedder det sådan?)

• #25   3. maj 2016 Ja, det er da sikkert også hyggeligt smiley Men kender ikke til Disney og det er ikke altid at det kan lade sig gøre smiley
    Min kaniner kommer fx aldrig til at løbe løs rundt i min have; det ville de ikke overleve. Mine hunde kan sagtens forholde sig ro, når de er med ude og fodre ninerne og nusse dem bag ørene og sådan noget. Men jeg kommer aldrig til at stole på at de kan finde ud af at lade være med at 'komme til' at jagte rundt efter en kanin der hopper - og slet ikke hvis jeg vender ryggen til smiley Min Dobermann har en meget stærk byttedrift (løbe efter noget der bevæger sig) så det kræver enorm selvkontrol af hende at sidde stille ved kaninburene, når der sprinter små glade kaninunger rundt. Jeg ville aldrig forlange at hun skulle kunne klare det hvis de ligefrem myldrede rundt om benene på hende. Hun mangler afslutningen af jagten i sit adfærdsrepetiore, men kaninerne kan nu sagtens komme til skade udenvejs alligevel. Mine Irske Terriers er JÆGERE så det er udelukket at de kommer til at færdes rundt sammen med hverken katte, høns eller kaniner i fred og fordragelighed. For dem er det basalt set MAD smiley
    MIn pointe er at det kan godt være at andres hunde kan bo med katten i fred og fordragelighed og din kan måske lære det. MEN du skal også acceptere det hvis ikke hun kan smiley

• #26   4. maj 2016 Anja, under alle omstændigheder kræver det noget af begge parter at få kat og hund så afslappede, at de kan ligge sammen og hygge, og som du beskriver din kat, lyder den til at være nervøs og hurtigt til at flygte, og så kan det altså godt være op ad bakke at få den tillid mellem den.

Kan de lære at ignorere hinanden, så synes jeg, du er nået langt og kan være tilfreds. Kan du komme endnu længere end det, må det kunne ses som en bonus. Havde du nu haft en total afslappet og cool kat, havde det nok været noget nemmere at træne Esther til at være afslappet omkring den.

Kommentér på:
Jalouix (staves?) hund?

Annonce