17. apr 2009 Følger: 59 Følgere: 62 Hunde: 1 Emner: 184 Svar: 1.046
Så blev det Nugas tur....sterilisation :( Så blev det Nugas tur....sterilisation :(
Århhhh, min højt elskede hund Nuga måtte igår igennem en sterilisation. Hun vækkede hele hytten kl. lidt i 04.00.....da havde hun høj feber og var stakåndet.
Vi prøvede at få lidt søvn men det blev sgu ikke rigtig til noget, så kl 08.00 ringede mor her til dyrlægen, som så bare ikke havde flere ledige tider!!!!!!! WTF
Igen blev vi reddet af Herfølge Dyreklinik, som straks tilbød at tage Nuga ind til observation når de lige kunne finde tiden i løbet af dagen. De var underbemandet og allerede booket op med 3 andre operationer MEN DE SAGDE IKKE NEJ
Kl. ca 10-10.30 ringede de og afsagde dommen: via skanning kunne de se at livmoder var fyldt med betændelse og at den var begyndt at sive ud i bughulen.
Århhh, mors lille baby var sgu rigtig syg
I narkose med hende, hvor de så fjernede hele molevitten og kl. 13.01 fik jeg sms....nu var patienten vågnet af narkose og lagt til rolig opvågning. De ville så ringe. når barnet kunne hentes.
Det skete kl 15.20, hvor en logrende hund ventede på os
Nu står weekenden så på total forkælelse og ro.
Hvor kan sådan et dyr dog fylde meget i ens hverdag og specielt når det ikke har det godt.
aug 2004
Følger: 15 Følgere: 18 Hunde: 2 Emner: 96 Svar: 1.479
maj 2007
Følger: 42 Følgere: 145 Hunde: 5 Emner: 1.145 Svar: 38.483
aug 2004
maj 2007
feb 2014
Følger: 5 Følgere: 168 Hunde: 3 Emner: 683 Svar: 6.008
Man skal nok heller ikke overdrive, hvor procent af tæver i danmark der ikke er streliseret, får livmoderbetændelse om året ? Nogle får det nærmest til at lyde som om at det er hver anden
Jeg vil ikke strelisere min tæve, medmindre hun bliver syg, eller totalt påvirket negativt i forhold til løbetid.
Jeg ville nok mene at risiko for lunge og hjerteorm er mere overhængene, eller virus med maveonde
aug 2004
feb 2007
Følger: 28 Følgere: 32 Hunde: 6 Emner: 48 Svar: 616
Var igennem noget lignende i mandags, kl.16 opdagede jeg tilfældigvis tyk gul betændelse fra livmoderen og fik lov at komme med hende med det samme..
Hun havde så ikke rigtig andre symptomer, hverken madlede eller feber, men en scanning viste at der var betændelse i livmoderen..
Vi kunne så til en start nøjes med en hormon/abort sprøjte mandag og tirsdag (håber jeg da fortsat). Og så skal hun så have en sprøjte til her på tirsdag.
Oveni selvfølgelig smertestillende og antibiotika.
Dyrlægen bad mig så kraftigt overveje at få det hele ryddet inden næste løbetid, men jeg har også en del betænkninger..
Men klart, hvis der er stor risiko for at vi skal igennem samme situation igen, så har hun det nok bedre med at blive steriliseret.
maj 2007
sep 2008
Følger: 19 Følgere: 32 Hunde: 4 Annoncer: 5 Emner: 73 Svar: 4.136
Hvis man har en langhåret hund, kan det ændre pelsen, men det er langt fra altid at det sker og det er selvfølgelig noget man skal have med i sine overvejelser.
aug 2004
Vi træner sammen med en border collie der er steriliseret, og hun får virkelig minimalt af foder, men er stadig svær at holde nede i vægt, og det nytter jo heller ikke at der ikke er energi til det de skal lave
dec 2010
Følger: 10 Følgere: 26 Hunde: 6 Emner: 278 Svar: 8.727
Jeg har selv haft 2 tæver som fik underlivsbetændelse, og måtte akut på operationsbordet. Èn af mine kollegaer mistede sin tæve sidste år, pga. underlivsbetændelse. Det er en skodsygdom.
Skal jeg have tæve igen, så bliver den steriliseret.
God bedring med hende !
sep 2008
Jeg har selv en tæve, som nu et 11 år, hun blev steriliseret da hun var ca. 2 år på grund af tilbagevendende falsk drægtighed, hun har aldrig været overvægtig, måske haft knap et kilo for meget på sidebenene fra tid til anden, men det er blevet justeret hurtig i forhold det den mængde mad hun fik. Hendes energi har aldrig fejlet noget og gør det stadig ikke og jeg har ikke hørt om nogle som har fået problemer med det.
aug 2004
Mon ikke det afhænger af den enkelte hund? Det er jo det der er så fandens ved det. Man kan aldrig vide.
aug 2008
Følger: 32 Følgere: 1466 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 30 Svar: 30.005
Jeg er glad for at mine er steriliserede.
God bedring med hende
dec 2010
De eneste tilfælde hvor jeg ville undlade at sterilisere, er hvis det er en langhåret hund.
apr 2009
Følger: 59 Følgere: 62 Hunde: 1 Emner: 184 Svar: 1.046
Den sidste løbetid var hun i 3 uge og her så jeg at blodfarve ændrede sig fra knaldrød og til meget mørkerød. Intet flåd overhovedet.
Èn dag spiste hun og næste dag ikke, samme mønster med leg......dagen før hun blev syg var vi i skoven og hjemme igen løb hun efter bold 10-15x i træk!!
Tidligt næste morgen stod hun bare helt passivt og hang med hovedet og havde tydeligvis høj feber.
Nu går det helt ok. Hun går ikke med krave men jeg har givet hende en t-shirt på så hun ikke kan slikke såret.
Jeg fik at vide af dyrlægen, at jeg sku regne med ca 10.000kr incl skanning men fik en regning på 8.065kr, som jeg betalte med et smil da Nuga er forsikret. Jeg havde fået 20% på alt :D.....det kalder jeg satme service og jeg er SÅ glad for den kommunikation før, under og efter operationen.
Mht den dyrlægeklinik, som reelt afviste os pga manglende tider, så valgte vi faktisk dem i sin tid, da vi fik dejlig service ifm en aflivning kl 03.30 af vores tidligere hund Santa............MEN.....det er nu 2 gang at de ikke kan finde tid til akut opstået sygdom, første gang var en kat med FIP(vi blev sendt til Herfølge igen) og meget syg.
Jeg overvejer kraftigt at skifte til Herfølge Dyreklinik, da de også kun ligger 12 min. kørsel fra mig og jeg elsker deres service overfor syge dyr
feb 2014
Flere tervueren-ejere siger NO GO til at strelisere pgå pelsen bliver ødelagt.
I forvejen ligger hun til den lidt brede side, og vil gerne tage på, og det vil sikkert være et helvede at holde hendes vægt. Samtidig med at jeg har en der næsten skal håndmades for at holde sin vægt oppe, Anton er meget småt spisende, og har altid været det.
Så Dana kommer ikke til at ryge under kniven medmindre det bliver nødvendig. Hun er så heldigvis en rigtig tøs, så hvis hun bliver det mindste syg eller dårlig, skal hun nok fortælle moar det
feb 2007
Følger: 28 Følgere: 32 Hunde: 6 Emner: 48 Svar: 616
Bliver hun mere lad, ja så kan man da håbe det viser sig i form af mindre stress/opfarenhed i træningen, det skulle vi nok kunne klare..
Alt i alt, ja jeg er ikke glad for sterilisation, men jeg er 90% for at gøre det nu her imellem denne omgang og næste løbetid, netop fordi hun har vist så få symptomer ved denne åbne livmoderbetændelse, tænkt hvis det havde været en lukket og jeg ikke havde fået reageret!
Og hvem ved, måske bliver jeg positivt overrasket bagefter, der er trods alt også positive ting på listen der taler for cuttet
apr 2016
Følger: 7 Følgere: 19 Hunde: 1 Emner: 7 Svar: 573
maj 2004
Følger: 13 Følgere: 28 Hunde: 6 Emner: 126 Svar: 5.042
Jeg ville heller aldrig turde undlade at sterillisere
apr 2009
Følger: 59 Følgere: 62 Hunde: 1 Emner: 184 Svar: 1.046
Nuga er en sej pige for allerede idag er alt som det plejer.
Hun spiser, drikker og tager sin medicin og kommer troligt med bolden. Jeg snupper bolden og går 3 skridt tilbage og hun bliver så stolt når hun griber den igen
Hendes sår ser fint ud og humøret er højt, det er SÅ dejligt.
Dyrlægen fortalte mig om de 3 "bivirkninger" mht operationen: pelsen, vægten og inkontinens. De 2 første skal vi selv regulere og den sidste kan reguleres med medicin, når den tid kommer.
Ville I finde et andet foder eller blot give mindre?? Nuga får nu Real Nature Wilderness med Hest & Okse. Måske er det for fedt. Der findes jo foder for steriliseret hunde men jeg ved ikke om "det virker"???
Hun plejer også at få en skvat fiskeolie i men det har jeg skåret kraftigt ned på, da hun tog lidt på i vægt.
sep 2008
Min ene tæve blev som sagt steriliseret for godt 9 år siden, hun er 11 år i dag, hun har altid fået almindelig foder som jeg bare har skåret lidt ned på, hun har også lige siden fået lakseolie og hun er stadig pæn slank.
Det er ikke sikker at din tæve bliver inkontines, så der ingen grund til at tage sorgerne på forskud, det er kun en lille andel der bliver det.
aug 2008
dec 2010
feb 2014
Dana er kun knapt 4 år, så ville jeg skulle leve med de næste mange år, at jeg har ødelagt hende.
Nej ikke tale om!
feb 2014
Alt taler for og intet i mod, efter deres mening.
Og det er jeg ganske simpelthen ikke enig i. faren for at en tæve livmoderbetændelse er simpelthen ikke så overhængende stor at vi bør strelisere samtlige ikke avlsdygtige tæver her i danmark
aug 2008
Det ER virkelig en lumsk sygdom og mange tæver overlever ikke fordi det opdages for sent.
Hvis valget står imellem at sterilisere en ung, sund og rask hund, kontra en gammel syg hund, så vælger jeg det første, præcis som hvis valget står mellem mulig grim pels, inkontinens og elevatorvægt kontra en hund der dør af livmoderbetændelse, der vælger jeg det første.
Mine to på 9 og 11 år er begge steriliseret, samt mine forældres tæve på 6 år.
INGEN af dem lider af inkontinens, og hende på 11 år kan stadig holde sig de 10 timer jeg af og til er væk på lange dage.
Deres pels er normal og giver ingen udfordringer.
Hende på 9 er normalvægtig og vejer mindre i dag end før hun blev steriliseret, hende på 11 har tabt 6,3 kg og er tæt på at være normalvægtig og hende på 6 vejer lidt for meget, men det handler bare om at mine forældre skal gide at sætte hende lidt ned i foder, men det er jo ikke noget jeg bestemmer. Hun er ikke svært overvægtig, men et par kg af ville pynte.
feb 2014
Jeg har selv haft et par tæver, hvoraf den ene blev 14 år, ingen af mine har haft det.
Jeg er faktisk mere bekymret for hjerte/lunge orm, flåtbårende sygdomme, og ræveorm . og ja kennelhoste.
feb 2014
Alle dem jeg kender har IKKE en streliseret tæve, min søster har 3, hvor den ældste er 8 år, de er ikke fixet. dem jeg kender i byen her, er der ikke en der fixet, og de er fra 0 år og op til 13 år.
Men påstå du bare som du vil, jeg ved du altid bare vil have ret uanset hvad. Og er ikke bleg for at påstulere hvor dumme folk er hvis de ikke giver dig ret.
Og så tror jeg at jeg har brugt tid nok på lige netop dig, Birgitta
aug 2008
Det er ikke få ældre tæver der rammes. En af dem på klinikken hvor jeg kommer, hans 10 år gamle hund er netop blevet steriliseret efter livmoderbetændelse. Det fortalte han den anden dag. Sådan tilfældigt. Vi snakkede ikke livmoderbetændelse, men derimod operationer.
Den Labrador jeg voksede op med blev ramt da hun var omkring 8 år og det var så slemt at dyrlægen sagde at de jo måtte gøre hvad de kunne, mens de lovede ikke noget.
Min mormor og morfars hund døde af det, de tog den nemlig ikke til dyrlægen.
En ven af mine forældre har altid haft Labrador og de 3 af dem er døde/aflivet i forbindelse med livmoderbetændelse da de blev 8-10 år. Det er selvfølgelig sket over måske 15 år med hans 3 tæver, men det er underligt nok dem alle der har været ramt. Han har en tilbage nu. Mener hun er 6-7 år nu.
feb 2014
Jeg kender ingen og jeg mener virkelig ingen der har haft det, eller som er streliseret pgå det. Muligt flere af jer gør, men hverken jeg eller flere i min familie har altså aldrig oplevet det, på nogen måde.
Jeg er stadig af den holdning, at man ikke skal strelisere hele landets antal af tæver der ikke er avlsdygtige. pgå en sygdom som altså ikke er så udbredt som nogen mener.
feb 2014
Hvis det er så overset en sygdom som du påstår, så råder du vel alle og enhver til at få tæven streliseret, med mindre tæven skal bruges i avl.
Eller hvad ??
aug 2008
Hvorfor gå og vente på at det sker?
Jeg forstår ikke at man er mere bange for grim pels, inkontinens og fedme, end man er for en lumsk sygdom der kan tage livet af hunden over en nat.
feb 2014
Og ydermere er det helt fjong hvis hun så også kommer til at døje med at overpisse sig selv om natten ? Det skal da nok være godt hvis hun får sådan en rigtig peter plys bamse pels.
Nej tak du ! jeg lever fint med risikoen, jeg holder alligevel altid øje med de mindste forandringer med Dana, så skulle det ske, skulle vi være uheldig med lige netop hende, så tror jeg på at det opdages i tide.
Ville hun blive det mindste dårlig, så skal hun nok fortælle det, også kl mås om natten.
aug 2004
Fordi jeg ganske enkelt er bange for at hvis hun ikke kan holde vægten nede, så kan hun ikke holde til det vi laver nu.
Derudover kommer frygten for adfærdsændringerne.
aug 2008
Jeg ville aldrig kappe bollerne på en hanhund for egen nemheds skyld.
aug 2008
Jeg er for at sterilisere men jeg er imod at kastrere.
feb 2014
JA, jeg klippede Anton uden at blinke med øjnene, og ville sandelig gøre det igen hvis jeg stod i samme situation.
det var enten eller, den ene skulle fixes, og det blev absolut ikke Dana.
Og så er der vist lidt forskel på racerne, hunde med meget pels som Dana`s race er det vist mere 90 / 10 procenten ligger på, så chancerne for at undgå problemer er vist lidt ringe.
Anton ?? han har slet ingen problemer overhovedet, han er den samme Anton som før, selv vægtmæssigt, men han er jo også i forvejen af en lille langbenet korthåret og TYND race.
feb 2014
Uden tanke for race eller hund, og hvilke problemer der ville komme ud af det.
Så derfor skriver jeg aldrig om hendes løbetid mere
Hun er faktisk endda i løbetid lige nu, endda højløbsk.
aug 2008
Tøsen var 1,5 år og Laika ved jeg ikke, hun var steriliseret da jeg hentede hende.
aug 2008
feb 2014
Nej, tror løbet er kørt for mine æg
Det er nok snare overgangsalderen der er på tværs
feb 2014
dec 2010
Jeg har selv en tæve på 10 år, som jeg går og overvejer om hun evt. skal steriliseres. Hun er sund og rask, men jeg har haft 2 ældre tæver med livmoderbetændelse, så jeg er ikke glad ved tanken om at det sker igen. Omvendt så mistede jeg moderen til min tæve, for 1 år siden, hun døde under en tandrensning
Uanset hvordan man end vender og drejer tingene, så er der fordele og ulemper ved at sterilisere en tæve. Og der er ikke noget som er rigtigt eller forkert. Det er op til den enkelte hundeejer at beslutte hvilke riscisi man vælger at leve med.
aug 2008
Det er IKKE negativt eller personligt ment mod dig, jeg undrer mig bare, sådan generelt
dec 2010
Hvis jeg skal have tæve igen, bliver den steriliseret i en ung alder. Af skade bliver man klog
aug 2008
dec 2010
aug 2008
Mange mener at Fido nok skal vise tegn, men min erfaring med det er faktisk at hundene ikke viser tegn før det ser rigtig skidt ud og her kan det være for sent.
Den Labrador jeg voksede op med fik livmoderbetændelse som 8 årig og vi troede først det var maven, for hun kastede op. Det kostede os dyrebar tid fordi vi lige valgte at se det an.
Da det blev opdaget var dyrlægen ikke sikker på at kunne redde hende. Hun var SÅ dårlig.
Jeg løber hellere risikoen for grim pels, fedme, og inkontinens end risikoen for en tæve der i 11 time er på kanten til at dø af livmoderbetændelse.
Jeg er helt med på at man ikke kan fjerne alle ting på hunden som den kan blive syg i, MEN livmoderbetændelse ses ikke så sjældent igen hos ældre hunde og jeg ser klare fordele ved at sterilisere.
Jeg er derimod imod at kastrere bare fordi det skal være nemt.
dec 2010
aug 2008
En hos den dyrlæge jeg bruger, hans tæve med dårligt hjerte er lige blevet steriliseret i en alder af 10 år da hun fik livmoderbetændelse. Det er altså ikke fedt
dec 2010
aug 2008
Godt nok er Zenta i fin form og har ingen skavanker, men det kan man jo ikke vide på forhånd.
dec 2010
aug 2008
okt 2010
Følger: 17 Følgere: 48 Hunde: 10 Emner: 78 Svar: 7.998
Til gengæld har jeg for nogle måneder siden fået fjernet en godartet mælkekirtel knude hos vores langhårede dværggravhund og på dyrlægens spørgsmål om hun skulle neutralisere hende, nu hun var i narkose, blev det et meget klart og utvetydigt nej.
Xingu har i forvejen rigtig meget underuld og jeg ved neutraliserede hunde (både tæver og hanner) i hendes linjer har fået en mareridtsagtig pels, med underuld som et filtæppe, selv som helt kortbarberede halser de voldsomt ved almindelig stuetemperatur.
Får Xingu livmoderbetændelse bliver hun selvfølgelig steriliseret og så ser vi hvordan det går med pelsen, udvikler den sig ekstremt, bliver hun aflivet, jeg kan simpelthen ikke med min samvittighed se på sådan en lille varmeplaget gravbasse, det er i mine øjne tæt på dyrplageri
okt 2010
Følger: 17 Følgere: 48 Hunde: 10 Emner: 78 Svar: 7.998
Problemet er, at underulden ikke bare kan redes af, den sidder fast og vokser som dækhårene, pt. kan den rykkes af/trimmes, når den er "moden" ca. 1 måned efter endt løbetid, på de neutraliserede hunde, løsner den sig aldrig rigtigt, så det gør ondt, når den skal rykkes af. Xingu er kun 6 og absolut en meget aktiv dame.
jun 2009
Følger: 231 Følgere: 102 Hunde: 11 Annoncer: 1 Emner: 140 Svar: 3.004
har aldrig haft livmoderbetændelser...mine to gamle nuværende tæver begge 11 år har det superfint.
Rødtop fik iøvrigt mega stor pels efter operationen resulterede faktisk i at hun blev veteran champion!!!
okt 2007
Følger: 38 Følgere: 69 Hunde: 2 Emner: 242 Svar: 15.315
Så har man haft 20 tæver, hvoraf størstedelen har været avlet på, så er det klart, at man ikke har oplevet så mange tilfælde af livmoderbetændelse, som de hunde der aldrig har haft hvalpe.
Alle hunde der ikke blev over 8 år, kan man også sortere fra hvis man taler statistik, som sådan.
Da de fleste hunde der får og dør af livmoderbetændelse er over 8 år.
Livmoderbetændelse betegnes som hyppigt forekommende (ifølge dyrlægerne) blandt ældre tæver/senior hunde, og dødeligheden er ret så høj, hvis først de får det, højest ved den indkapslede, da der ikke engang er udflod etc. som symptom.
Så blev det Nugas tur....sterilisation :(