1.360 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 36 Svar

Griseben Griseben

Jeg har lige læst en tysk artikel om ting, som hunde ikke må spise. Det var chokolade, vindruer osv, men så var der også ben og kød fra svin. Jeg plejer jo at give mine hunde rå stegeben og grisehaler, og jeg ved, at mange andre også bruger disse ting til hundene. Spørgsmålet er så, om der er nogen, der har kendskab til "Aujetzkyvirus"? Jeg har nemlig aldrig hørt om denne virus.

Nedenfor den del af teksten, som omhandler svinekød/ben:

Nicht das Fleisch oder der Knochen selbst sind für Hunde gefährlich, sondern das möglicherweise enthaltene Aujetzky-Virus - für uns harmlos, für Hunde tödlich. Deshalb weder rohes oder "pinkes" Schweinefleisch, noch Schweineknochen irgendeiner Art verfüttern!

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Luge ukrudt 1.375 kr.
  • Flyttet et klædeskab. 700 kr.
  • Løs flise skal repareres / udendørs 500 kr.
  • Skrue ting ned ifm flytning 550 kr.
  • Plæneklipning med opsamling 1.000 kr.
  • Samle Ikea sovesofa Landskrona sammen 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Griseben
  • #1   16. maj 2016 Som regel når man advare imod svin, så er det fordi det kan give forstoppelse.
    Dog siger man også at der er alt for meget medicinrester i danske svin.

• #3   16. maj 2016 Jeg har aldrig hørt om den før.

• #4   16. maj 2016 Aujetzky-virus er udryddet i danske svinebestande, men der er vel altid en minimal risiko for, at det forefindes i udenlandsk kød.
    Jeg undgår i det store og hele svinekød, men har jeg lidt afskæring, f.eks. brusk og ben fra svinekød beregnet til os selv, så får mine hunde det. Og jeg køber kun dansk svinekød, primært øko.

• #5   16. maj 2016 Jeg læste det godt,men vi har ikke haft den virus i årtier,men Nu som kongelig medløber siger,så kan griseben give cementmave..mine hunde vil dog heller ikke spise råt grisekød

• #6   16. maj 2016 Jeg ville ikke være bekymret, det kaldes også falsk hundegalskab, og der testes løbende mod udbrud i Danmark og vi har ikke haft et i over 20 år smiley

Alle vildsvin der bliver skudt under jagt undersøges også for den sygdom smiley

• #7   16. maj 2016 medicinrester i dansk svin?? hvem er det der siger det medløber?? det er vist en and, der er temmelig strenge krav til hvor længe der må gå fra et dyr er behandlet til det må slagtes, netop for at undgå det.. og det gælder alle typer landbrug og alle dyr..!
    min kæreste (hun er dyrlæge) siger også der er en eller anden bakterie de kan få af rå svin.. jeg kan dog ikke huske navnet på den, jeg har selv altid givet rå svin til Pixie i forskellig afskygninger uden problemer.. men det gør jeg så ikke længere

• #8   16. maj 2016 Det skrives ofte i BARFgrupper.
    Kan lige se om jeg kan finde det.

• #9   16. maj 2016 Trikiner...som også i dk er udryddet smiley nævnes tit

• #10   16. maj 2016 okey. ja det kunne da være spændene at læse lidt om det. specielt fordi DK har et nogenlunde lavt forbrug iforhold til andr lande. tyskland har muligvis lidt lavere medicin forbrug. de bruger så bla. Zink istedet hvilket bestemt ikke er sundere.
    og igen er der en karantæne periode efter dyr er blevet behandlet.. jeg tror nu bare det er blevet populært at fyre sådan noget af uden egenligt at have hold i det.

• #11   16. maj 2016 De der ting der nævnes er nemlig alle sammen nogen der er udryddet. Jeg har intet problem med svin til mine hunde. Man skal bare lige være obs på forstoppelse.

• #12   16. maj 2016 jeg tror faktisk det er det hun snakker om smiley

• #14   16. maj 2016 Medicinrester er næppe et problem, hvis gældende lov følges. Resistente bakterier fra svin er derimod et særdeles alvorligt problem.
    For øvrigt vil Chili slet ikke spise råt svinekød smiley

• #15   17. maj 2016 det er måske lidt væk fra emnet, men jeg har fået mig fortalt man ikke må give ben, som suppeben og ben som vi selv ville spise, medmindre de ikke har været på frost, fordi benet så kan splindre og genere i tarmen på hundene. ved ikke om det dicideret skulle være grisseben?? smiley

• #16   17. maj 2016 Der er altid en tilbageholdelsestid på behandlede dyr og strenge bøder til landmændene hvis de sender sådanne dyr til slagtning eller levere mælk fra behandlede dyr før tid. Og mælk og dyr bliver destrueret.

• #17   17. maj 2016 Nanamusen alt barf...altså kød og ben beregnet til hunde har været frosset smiley og mange..inkl. mig selv, giver kød og ben frossent lejlighedsvist smiley det splintrer ikke mere end normalt.

Tilberedte ben derimod er farlige, men hvis frosne udgjorde en større skade, så tror jeg der ville være ramakskrig over at barf-forhandlerne sælger det sådan.. smiley

• #20   17. maj 2016 Jeg høre rigtig rigtig ofte på diverse barf grupper på face
    "du må ikke give din hund svin, der er så mange medicin rester og bla bla bla"

min får svinekød. ikke særlig ofte. men han får da. for han elsker det.
    hvis vi mennesker må/kan spise svinekødet, hvorfor burde hunden så ikke kunne?

jeg tror netop som du siger Søren - det nemt bare gå rundt og sige, og når 1 siger det, så siger den næste det også uden overhovedet og tjekke om der egentlig er hold i det der er blevet sagt.

• #21   17. maj 2016 Jeg er i samme grupper som Malene og ja folk fyrer ofte den der af med medicinrester i svinekød.

• #22   17. maj 2016 det er vist fordi folk ikke rigtigt ved hvad de snakker om. det er ihvertfald et tåbeligt argument. og det kunne så gælde ALT kød

• #23   17. maj 2016 Jeg har hørt der intet "godt" er i svinekød for hunde...kun skidt... og det har folk holdt stædigt på...

Så er det lidt op af bakke...

• #24   17. maj 2016 Jeg tænker også, at det kan vel gælde alt slags kød.
    hvorfor sku det kun findes i svin?

jeg høre den rigtig rigtig ofte.. og ofte kan folk aldrig komme med andet grund end "armen jeg har hørt du ikke må give den det på grund af medicin rester"

come on.. hvis det var SÅ farligt så ville det jo heller ikke blive godkendt til at blive solgt til mennesker.

• #25   17. maj 2016 Jo jo ... For mennesker spiser det jo ikke råt! smiley

• #26   17. maj 2016 nå ja fordi medicin rester forsvinder ud i luften når vi steger det smiley smiley

• #27   17. maj 2016 Ja? Vidste du ikke det?
    Jeg skrev at hvis der var så meget medicin, antibiotika osv. i, så måtte jeg jo være dækket ind og aldrig blive syg når jeg spiser flæskesteg... Så fik jeg afvide at sådan fungerede det ikke for jeg spiser det jo ikke råt! Nå! smiley

• #28   17. maj 2016 hahaha så har jeg hørt den med! så må du til at spise det råt du ! smiley smiley

• #29   17. maj 2016 Haha jamen det er sku komisk smiley

• #30   17. maj 2016 men du nævner det jo også her i tråden, når du skriver
    "Dog siger man også at der er alt for meget medicinrester i danske svin" lyder det da ihvertfald i mine øre min en advarsel eller hvad man skal kalde det til TS?

• #31   17. maj 2016 Det er muligt det er skrevet forkert, Steffen, for jeg tror ikke på det og mine hunde får gerne svin smiley
    Jeg mente mere at jeg ikke har hørt om det TS skriver om, jeg har mere hørt sangen omkring medicinrester i svin.

• #32   17. maj 2016 Det svarer bare lidt til dengang folk gik amok over der var kviksølv i vaccinen mod svineinfluenza....det ville de altså ikke have!

Jeg snakkede så med et par bekendte på Panum der fortalte mig det selvfølgelig var sandt, der var kviksølv i...men ikke mere end der er i en alm dåse tun...

Folk skal bare høre visse ord nævnt i den offentlige debat, og så bliver en fjer til fem høns -med salmonella smiley

• #33   17. maj 2016 At der ikke er medicinrester i konventionel opdrættet svinekød, gør det ikke automatisk til et sundt produkt. Dyrevelfærden jo lader en del tilbage at ønske, og så er der hele aspektet med de resistente bakterier.
    Når man benytter antibiotika, så bør man anvende den "smallest" mulige type til den givne infektion og ikke som nu, hvor man giver en bredspektret antibiotika - og det endda som forebyggende.
    Helt uansvarligt!

• #34   17. maj 2016 det ved du sikkert en hel masse om.

• #35   17. maj 2016 Ja, jeg har også haft en kæreste, der var dyrlæge. Lige som du har Steffen - ja, for det mener jeg bestemt, at du har nævnt en enkelt gang.
    Altid dejlig at score op ad smiley

• #36   17. maj 2016 hvad i alverden har det med min kæreste at gøre??
    men har du nogensinde været i en stald?? det lyder ikke sådan ihvertfald.. ellers må det være meget tilfældigt at vi i ingen af de 8 forskellige konvitionelle stalde jeg har arbejdet i har givet forbyggende antibiotika, og de er blevet behandlet udfra den sygdom de havde..

• #37   17. maj 2016 Nu skal det helst ikke handle om mig, men min far, farfar, oldefar, tipoldefar mm er/var alle landmænd. Du kender ikke til problematikken, så du folder selv din hat smiley

• #38   17. maj 2016 yes yes.!

• #39   18. maj 2016 Tak for alle jeres svar, både på det jeg spurgte om, og alle de andre hyggelige svar smiley
    Ikke at jeg blev ret meget klogere, men det kan da godt være, at hundene her i huset må undvære svineben og haler fremover smiley

• #40   18. maj 2016 Det er jo nok hvad man er til. Men jeg er ikke nervøs. Mine får især hakket svin og haler smiley

Kommentér på:
Griseben

Annonce