3.673 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 20 Svar

Måling af hundens højde Måling af hundens højde

Jeg er begyndt at løbe agility med Tessa, og i den forbindelse er jeg begyndt at tænke hvor høj hun er (hvilken klasse hun evt. skulle starte i) Har prøvet at måle selv, men det bliver forskellige resultater hver gang, har også kun sådan et blødt målebånd.
Men da hun ligger lige omkring grænsen mellem mellem og stor, så har det stor betydning.

Er der nogle steder man kan få hunden målt ordentligt?
Har spurgt træneren, men hun/klubben har ikke et ordentlig målebånd.

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Assemble IKEA Hemnes and Ramnefjäll beds 1.500 kr.
  • Toilet vil ikke skylle ud 750 kr.
  • Fjerne og bortskaffe haveaffald 1.000 kr.
  • Cykel lås 400 kr.
  • plæneklipperservice Klippo Comet SE 1.000 kr.
  • Havemand til at flytte jord 1.800 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Måling af hundens højde
  • #2   9. jun 2016 Det må jeg prøve.

• #3   9. jun 2016 Køb en T-formet målestang i Harald Nyborg. Den fungerer som et rigtigt stangmål men koster kun en syvendedel deraf. Mål hunden over ryggen lige bag forbenet.

• #4   9. jun 2016 Den tyske pincher højde skulle gerne være mellem 45-50 cm ifølge racestandarten. Og i agility er hunden stor, når den er over 43 cm.
    Med mit, dog lidt sparsomme kendskab, til Gittes opdræt/hunde, så er din hund stor i agility medmindre den unormal lille og faldet udenfor, da Gitte bestræber sig på at lave hunde indenfor racestandarten smiley
    Men derfor er det selvfølgelig altid rart/sjovt at vide hvor høj ens hund er.

• #5   9. jun 2016 Hvis du er i nærheden af en gård (kvæg fx) så snak med bonden om du lige må komme forbi næste gang der kommer en ud og måler hans køer..

• #6   9. jun 2016 about: Hun er ret lille, de mål jeg har fået er 42, 43, og 44 cm +-

Jeg vil være ked af at stille hende i stor klasse, da hun jo så er ret lille i forhold til springhøjden, så krydser for at hun går i mellem, men ellers er konkurrence slet ikke så vigtig.

• #7   9. jun 2016 Selv for en hund på 46 cm er stor klasse stor. Det var grunden til at jeg opgav konkurrencer med mine irertæver på hhv 46 og 47 cm. Det gik OK i klasse 1 men når springhøjden blev 60 eller 65 så blev det slet og ret for højt for dem.

• #8   9. jun 2016 Mette Marie: helt enig, jeg tror heller ikke vi kommer ud og starte hvis hun skal i stor, jeg synes det er alt for højt.

• #9   9. jun 2016 Ja, en ting er jo de sådan sagtens kan springe både 65 og højere. Problemet er at løbe hele baner, hvor alle spring er 60 eller 65 og hundene nogen gange kommer i umulige vinkler der fx umuliggør et ordentligt tilløb. Max 55 er mere passende for vores hunde (Irsk Terrier og Tysk Pincher ligner rent bygninsmæssigt hinanden temmelig meget smiley ).
    Det er SÅ meget anderledes at løbe med min Dober (vi hygger med lidt AG hjemme i haven) 65 er ingen sag for hende. Med så stor en hund er det svære at få den rundt i de forholdsvis snævre forhold, som en AG bane byder på, uden at vælte hele eller dele af banen smiley Slalom er hun nærmest slet ikke bygget til smiley

• #10   9. jun 2016 Hvor gammel er hunden ??

• #11   9. jun 2016 Så vidt jeg kan se født i 2014 smiley Sååeee muligvis ikke helt færdig i højden.

• #12   9. jun 2016 Hun er fra november 2014.

Mette Marie: Så skulle du se en old english sheepdog løbe, min træner løb med sin, der holdt man altså vejret, og banen lignede at der var sprunget en bombe når de var igennem.

jeg tænker også det bliver for hårdt for min at løbe en hel bane med så høje spring, selvom hun er slank og muskuløs, så heller bare træne for sjov på en passende højde.

• #13   9. jun 2016 Okay så har hun sat sig, ville køre i en DCH klub i nærheden hvor der er en ag dommer og få hende målt,

• #14   9. jun 2016 Mette Marie: Selvfølgelig bliver hunden ikke højere når den er fra 2014, det er jo ikke en gigant race vi snakker om.

TS: Jeg har samme overvejelser som dig i forhold til agility, da jeg har en race som ligger lige over til at være mellem. Racestandarten for tæver i min race er 43-48 cm. Jeg dyrker dog ikke agility endnu men overvejer det og jeg har derfor forhørt mig hos erfarne udøvere. Jeg har fået at vide at hvis hunden er smedig, atletisk og slankbygget, så kan de sagtens holde til at springe klasse 3(når man kommer derop). Man skal selvfølgelig bare huske at varme hunden op. Det er faktisk mindre hårdt for dem, end de højere og kraftigere bygget hunde(f.eks. labradoren). Dem med små store hunde bruger aldrig de høje spring når de træner, hunden møder altså kun de høje spring til konkurrence og bliver derfor ikke belastet meget i lang tid. Og så længe du altid lytter og læser din hund, kan de ikke skade at prøve.
    For at have mit på det "tørre" får jeg selv taget HD og AD af min hund, inden jeg går i gang, så jeg den vej har en helgardering på at det er forsvarligt. Jeg kunne måske forstå i et andet emne at du overveje hvalpe på et tidspunkt, der skal du jo også bruge billeder og kan derfor lige så godt få dem taget nu, så ved du også om du skal fortsætte med at tænke i de baner. To fluer med et smæk smiley

• #15   9. jun 2016 Jeg har også én der kun lige går i stor.. Men hun er så adræt og springer meget flottere og hurtigere på store spring.. Hun er en hoppebold uden lige - røntgenfotograferet med B/B hofter og 0/0 albuer.. Så længe hun synes det er sjovt, så bliver vi ved - træner på forskellige højder alt efter hvad der skal trænes. Hun blev målt officielt på en udstilling i Norge til 45 cm, så helt sikkert stor i AG..

- og så lige tak til Malene for at give tippet med Harald Nyborg smiley Sådan én skal vi vidst investere i smiley

• #16   9. jun 2016 About: jeg har leget lidt med tanken om hvalpe, har noget familie der er meget interesseret i en hvalp, men tror ikke det bliver til noget, både omkring det at stå med et stort kuld, alt det der kan gå galt og en del andre overvejelser.
    Har dog overvejet røntgen alligevel.

Det er dog ikke et kæmpe problem, har ingen ambitioner om dm mm. men håber alligevel hun bliver målt til mellem klassen, men hvis ikke, finder vi nok ud af det.

• #17   10. jun 2016 "Mette Marie: Selvfølgelig bliver hunden ikke højere når den er fra 2014, det er jo ikke en gigant race vi snakker om. "
    Hunden er 18 mdr - jo, den kan faktisk sagtens vokse lidt mere i højden ! Ingen af mine Irske Terriers (der jo altså heller ikke ligefrem er giganter smiley ) har haft deres endelige voksenhøjde før de var 24 mdr.
    Jeg har selv løbet ag ret seriøst i mange mange år (måtte stoppe pga både min hund (hanhund på 54 cm der ingen problemer havde med spring på 65 cm) og jeg kom til skade i 2005). Jeg trænede hos en der har været på landsholdet mange gange med forskellige hunde i forskellige størrelser. Tro mig, man kan IKKE nøjes med kun at træne på de lave højder og så tro at det er OK for hunden - som i forvejen er lidt lille - kun at møde 65 cm til konkurrencerne. Nej, man træner ikke hele baner på 65 med en hund på 46 cm, men den skal dælme trænes i det, så den har sin springteknik klar når den kommer ud. Klasse 3 er virkelig hård for de små store hunde - også de lette og atletiske små bordere - og den slider på hundene. Det sidste løb overhovedet jeg løb med min irertæve Daffy var en klasse 3 bane, hvor alle spring var 65 cm. Jeg havde egentlig pensioneret hende, men blev opfordret til at stille hende til Dansk Terrier Klubs AG DM. Hun præsterede sit bedste løb EVER. Det var forrygende og fejlfrit og vi blev nr 2. Der er taget en masse billeder af hende på den bane og de viser en hund, der godt nok ser ud til at have en fest, men hun er kun lige akurat over springene og det er utroligt at hun ikke rev en eneste pind smiley
    Men man kan jo altså sagtens hygge sig med AG og hunden kan sagtens for noget ud af det uden at man partout skal i konkurrence. Min Dober kommer nok aldrig til en AG konkurrence, men hun synes at det er fest når jeg sætter et par forhindringer op. En gang imellem løber vi på en rigtig bane hos en gammel træningskammerat og Perle synes det er sååååå sjoooov smiley smiley smiley

• #18   10. jun 2016 Og sådan så Daffy ud: Let og atletisk, men lidt stejl bagtil smiley

profilbillede
  • #19   10. jun 2016 Mette Marie: Hun ser super lækker ud, er ret facineret af racen, uden dog at kende så meget til dem. Hvad vejede hun ca? hun ser let ud.

Jeg synes det kunne være spændende at starte et par stævner, men det er ikke super vigtigt, jeg synes bare ag er sjovt, så bliver ved at træne det.

Min tæve er jo lille højde mæssig men hun er jo tung, selvom hun er ret slank, så er hun jo robust, så det skal jo også lige med.

• #20   10. jun 2016 Daffy svingede mellem 14 og 15 kg (afhængig af hvor striks jeg var med damens diæt smiley ). Der var engang en, der løb ag med en Tysk Pincher han. Han var lidt for 'tung i måsen' til rigtig at kunne være med, men han var ellers OK god. Hun fik barn og endte desværre med at måtte omplacere 'Fister' fordi han ikke trivedes med barnet.
    I forhold til din Pincher er ireren lidt mere 'temperamentsfuld' (kortere lunte og mere aktiv) og har noget mere jagtinstinkt. Men i bund og grund er pincher og terrier jo ikke særlig langt fra hinanden og træningsmæssigt er det nogenlunde det samme man har at arbejde med smiley

• #21   10. jun 2016 Ok, min vejer ca. 13 kg, +- alt efter årstid:-)
    Hun er heldigvis en lille fin tæve af racen, dog meget muskeløs, samtidig er hun også ret mild i forhold til racen ( indtil videre) Hun er enormt sjov at træne med, og hun kan ret mange ting, har et godt indkald, men når hun ikke gider mere så stopper hun, så kan jeg motivere herfra og til månen, det er dog ikke et problem for mig, skal bare lige lærer at læse hende så vi stopper i tide.

Kommentér på:
Måling af hundens højde

Annonce