{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.197 visninger | Oprettet:

Nervøs hund? {{forumTopicSubject}}

Ja hvor går grænsen mellem nervøs/usikker og forsigtig, følsom, reserveret etc. Hvad mener i? Og hvad er acceptabelt? er det hele bare det samme og uønsket?
Jeg spørger fordi jeg tænker meget over det i forhold til min border. Lige nu er hun teenager og der sker meget og meget kan ændre sig, det er jeg klar over. Som hvalp var hun overdrevet glad for alt og alle. Men efter hun er blevet ældre er hun blevet mere... Ja forsigtig/nervøs/usikker eller hvad hun nu er. Hun er tydeligt utryg ved mænd. Ved ikke om hun har oplevet noget, men ikke noget jeg har været vidne til. Hun er meget nysgerrig, og vil egentlig gerne, men hun tør alligevel ikke gå hen til en mand for eksempel. Jeg kan sagtens gå med hende i gågaden med mange mennesker for eksempel, men er der en mand der henvender sig til hende, så bliver hun utryg og trækker sig. Jeg vil lige tilføje at hun er blevet bedre. Nogle mænd vil hun godt røres af og have godbidder af efter et stykke tid.
I træningen er hun ikke bange for noget, og hun er også rimelig cool på får. Overfor andre hunde er der heller ikke noget. Der er heller ikke noget overfor kvinder, trods hun lige skal se dem an, men så vil hun også glædeligt nusses, og børn elsker hun bare fra første øjekast.
Grunden til jeg nok også tænker over det, er fordi jeg nok går med en lille drøm om at lave hvalpe en dag såfremt det hele passer ind. Og nu går jeg så og tænker om hun overhovedet egner sig. Om en meget nervefast hanhund ville veje nok op for hendes følsomme sind, hvis man kan sige det sådan.
Men ja, hvad mener i om det hele? smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Nervøs hund?
  • #1   11. jun 2016 Jeg vil lige tilføje at på træningspladsen er alle vilde med hende, fordi de synes hun er så sød, hun bliver altid overgearet glad for at se dem dernede, men der er også en overvægt af kvinder. Så hendes "usikkerhed" er altså ikke noget man ser på den måde.

  • #2   11. jun 2016 For mig er der stor forskel på om hunden er reserveret, eller om den er nervøs/usikker/følsom.
    En reserveret hund er ikke nervøs/usikker, den er bare ikke interesseret i at hilse på folk, og viser det ved at forholde sig afventende, ikke opsøgende eller afstandssøgende. Bare sådan lidt ligeglad.

    Det lyder som om at din hund, sikkert fordi den er blevet teenager, er blevt lidt usikker/utryg ved mænd. Det burde du kunne træne væk, med masser af positiv kontakt til mænd.
    Vent med at overveje hvalpe, til hun er blevet voksen mentalt og fysisk. Du kan ikke vurdere hende ordentligt før.


  • #4   11. jun 2016 Ann-Marie du har nok ret. Og jeg ved godt at hun jo er teenager og der sker meget, og du har ret i jeg ikke kan vurdere hende nu i forhold til hvalpe, men du ved, så bliver jeg alligevel bare lidt "nervøs" og så kan jeg ikke rigtig lade være alligevel smiley

  • #5   11. jun 2016 Isabelle, det kunne godt lyde sådan - zoey gør fuldstændig det samme stiller sig op en meter eller to foran, logrer med halen og små piver lidt (som hun gør når hun bliver meget glad) men kommer der en hånd frem så er hun smuttet.
    Jeg må bare give det tid og træne det smiley
    Men hvor er jeg glad for jeres tilbagemeldinger. Så er der håb forude endnu smiley


  • #6   11. jun 2016 Grunden til jeg nok også tænker over det, er fordi jeg nok går med en lille drøm om at lave hvalpe en dag såfremt det hele passer ind. Og nu går jeg så og tænker om hun overhovedet egner sig. Om en meget nervefast hanhund ville veje nok op for hendes følsomme sind, hvis man kan sige det sådan.

    Nej, det vil han ikke kunne gøre.
    Jeg ville aldrig parre på en hund med dårligt væsen - hun giver det videre til hvalpene.
    Kun avl på mentalt stærke, nervefaste og solide dyr.


  • #8   11. jun 2016 Men hvor går grænsen martine? Ikke i forhold til min hund, men bare sådan helt generelt. Jeg tænker der er jo også forskel på racerne, hvor nogle er mere "bløde" end andre. Så når du siger mentalt stærke og nervefaste dyr, så tænker jeg at det er forventeligt inden for din race for eksempel, i forhold til det arbejde som de som regel bliver brugt til, og det derfor kun er sådan nogle hunde man ønsker at avle på. Sammenlignet med mere "bløde" racer som jeg tænker ikke er mentalt stærke og nervefaste på samme måde. Det kan sagtens være jeg tager fejl.
    Men når det så gælder avl kan man så godt bare skære alle racer over en kam i forhold til sind? Jeg prøver ikke at retfærdiggøre avl på min hund, men jeg synes det er spændende og interessant i forhold til grænsen for om en hund egner sig til avl eller ej.


  • #9   11. jun 2016 Lad os liiiiiiiige huske, at racerne er forskellige

    Lad os også liiiiiiiiiiiiiiiiige huske, at hvis en hund er nervøs og usikker er dens livskvalitet formentlig ikke ret stor.
    Ingen hund / ingen race skal vel være usikker overfor livet, eller .. ???


  • #10   11. jun 2016 Marie-Louise

    Ja, naturligvis er der forskel på racer - men efter min mening er det ikke fair overfor nogen race at fastholde den i at være usikker på stort set alt.
    Det kan ikke være fantastisk at være bange hele livet - og det mener jeg ikke at nogen hund bør være.

    Det har intet med brugsegenskaber eller politihund eller noget at gøre - det er ganske simpelt et krav om, at en hund qva dens væsen er i stand til at leve et normalt liv i en normal familie omgivet af normale omgivelser.

    Kan den ikke det, ja, så stakkels hund - og i avlen hører den ikke til efter min mening.


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.320
    #11   11. jun 2016 Jeg er enig med Martine. Hunden kan jo være ganske udmærket for den enkelte. Men hvorfor tænke på at avle på den?.

    Meget kan trænes,men det er en del af hunden. En del man ikke ønsker at bringe videre. Ser tit man prøver at finde undskyldninger for at bruge den i avl alligevel.

    Hunden er ikke så gammel,den anden hund skal opveje det mm. Jeg forstår ikke,at man ikke bare affinder sig med, at hunden ikke skal i avl.


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.320
    #14   11. jun 2016 Hvis ejer selv mener at hunden er nervøs,så burde sagen være klar. Skulle jeg avle,ville jeg ikke gøre det såfremt der var den mindste tvivl.

  • #15   11. jun 2016 Nej du har helt ret i ingen hund bør være usikker. Men må den heller ikke være forsigtig? Skal den springe ud i alt nyt uden tøven, eller er det ok den ser situationen an først?

    Nu ved jeg ikke om du hentyder til min hund, men hun er altså ikke bange for stort set alt smiley men ja, hun er utryg ved mænd smiley men hun lever da et normalt liv her hjemme, og hun har heller ikke et problem med min kæreste.
    Jeg forstår hvad du mener - tror jeg smiley


  • #18   11. jun 2016 Hvor får du "stort set alt" fra, Martine? Fremmede mænd er vel ikke sådan ligefrem stort set alt?

    Lad nu være med at hive din hund ind i enhver disk vi har, Isabelle smiley

    Jeg taler om hunde, der er bange for "stort set alt" ... mao, så kan det jo ikke være dine jeg taler om, eller ???

    At en hund ikke kan lide fremmede kan bero på mange ting - hvis usikkerhed er årsagen skal de ikke i avl uanset hvad.

    Der er også "garvede schæferhundeopdrættere" der griner højlydt når jeg påpeger deres hundes bygningsmæssige forhold og siger "den er perfekt i udseendet"
    Som der er franske bulldogejere, der .. jaja, ikke ligefrem griner .. men ihvertfald siger : sådan skal den lyde.

    Hvad mener du at det beviser ???


  • #19   11. jun 2016 Marie-Louise -

    Det er ikke din hund jeg taler om - det er generelt.

    At en hund bliver forskrækket er OK - det er altid afreaktionen der er interessant smiley


  • #20   11. jun 2016 Max
    Jeg ved ikke om jeg prøver at finde undskyldninger. Jeg prøver muligvis at finde ud af om jeg er "farvet" af at det er min egen hund og jeg selv synes hun elskværdig.

    Dine eksempler med "hunden er ikke så gammel" og "den anden hund skal opveje det" synes jeg ikke man kan sige er undskyldninger for at avle alligevel. Det er jo bare fakta at hunden ikke er så gammel og færdigudviklet endnu. Og uanset hvordan hunden er vil der så ikke altid være noget man synes godt kunne være bedre? Og er det så ikke meget naturligt at man leder efter dette i en hanhund?

    Jeg siger ikke jeg mener min hund er nervøs. Jeg siger at hun er utryg ved mænd - som det eneste. Og så prøver jeg at finde ud af om det er nok til hun ikke bør avles på smiley


  • #22   11. jun 2016 Isabelle det er nemlig lidt det der er min pointe smiley at der ikke rigtig er nogen grænse. Og hvem skal så vurdere om hunden er egnet eller ej.


  • #24   11. jun 2016 Martine hvad så hvis hunden eksempelvis er utryg ved mænd pga. en dårlig oplevelse. Er det så ok at bruge den i avl?

    Emma jeg er enig med dig i at det er synd hvis "hunden er reserveret" bruges som undskyldning for ustabilt temperament. Men hvornår har hunden et ustabilt temperament?


  • #26   11. jun 2016 Det er desværre ret normalt for racen, at der er en del individer med lidt for følsomt et sind.
    Noget der er absolut uønsket og som man absolut ikke bør avle på!! Under nogen omstændigheder.

    Når det er sagt, så kan du ikke umiddelbart vurdere ret meget på en hund der lige er fyldt et år.
    Det kan være en kort spøgelses periode og så er det ovre igen om lidt - Og så ville jeg for guds skyld bare lade det ligge og lade være med at presse hende ud i de situationer hvor hun bliver usikker.
    Ingen grund til at gøre det til "noget" - Hun mærker lynhurtigt at det er et "issue" når i gør det til det og pludselig så ER det et issue og ikke bare en simpel ombygnings-periode der går over af sig selv.

    Det kan også være, at hun rent faktisk har en lidt uheldig psyke og er for følsom og derfor begynder at få små "neuroser" og ting hun ikke kan lide.
    Og så skal der sættes ind overfor det og gerne med hjælp fra en der har erfaring med den slags hunde.
    Og så er der naturligvis ingen avl.

    Min rettesnor er, at jeg ikke vil se min hund være utryg eller nervøs omkring mennesker. Punktum.
    Den behøver ikke opsøge dem, den behøver ikke elske elske alt og alle, men den skal være 100% tryg ved at mennesker er mennesker og ikke altid forstår "hundsk".
    Det skal være virkelig voldsomme episoder der skal til, for at jeg vil sige det er ok, at en tillært adfærd er ok og siger god for avl.

    For alle hunde kan komme ud for mærkelige mennesker og ubehagelige møder med mennesker og hunde - Og det er skidt hvis de bliver mærkede for livet af det, det skal de gerne have psyken til at ryste af sig og komme videre.

    Samtidig må en given tillært problem adfærd aldrig være noget hvalpene ser - For de lære så sindssygt meget af deres mor og skelner ikke mellem tillært og ikke tillært adfærd.

    For en ting er, at jeg selv kan skærme min hund mod de ting den ikke bryder sig om - Men med et kuld hvalpe, kan man garantere at alle hvalpekøbere magter den opgave?


  • #27   11. jun 2016 Tak for din indsigt menellis smiley og også alle jer andre.
    Det har sat tingene lidt mere i perspektiv og givet mig noget at tænke over smiley


  • #28   11. jun 2016 Det noget værre noget og sige selvom en hund er nervøs heller usikker. så behøver det ikke ligefrem og være en skade på hunden. slet ikke. ja en hund kan være bange for mange ting og sager men hvad fanden. det kan vi os selv blive og være (: vi har os en hund som er lidt usikker men hun er sund og rask og kan godt avls på uden problemer. men skal jo ikke gøre tingene værre end de er i forvejen smiley

  • #29   11. jun 2016 Jeg synes der er en udbredt misforståelse om at hyrdehundene gerne "må" være usikre og nervøse fordi mange af dem er reserverede, men det er ikke det samme. Som nævnt, så er en reserveret hund bare ikke interesseret i at hilse på alt og alle - uden at det betyder at den er usikker eller nervøs.

    Nu er mine racer Tervueren og Groenendael og her er nervøst temperament et problem, og jeg er simpelthen så ked af at holdingen er blevet sådan at "sådan er de racer jo", for NEJ, sådan skal de racer bestemt ikke være ifølge racestandarden, så spørger du mig, så ville jeg ikke avle på en hund som din, men for racens skyld kun avle på absolut nervefaste individer.


  • #30   11. jun 2016 Der er milevid forskel på at reserveret og være nervøs. De to ting har intet med hinanden at gøre. Nogle racer SKAL være reserverede men det betyder absolut ikke at de er nervøse - OGSÅ selvom de beder om afstand!
    Man skal altså kunne vurdere om ens hund er nervøs/for følsom eller om den er reserveret ellers synes jeg ikke man skal springe ud i opdræt.

    Martine skrev: det er ok at blive forskrækket - det er afreaktionen der betyder noget.
    Det er nemlig det! Hvis en hund ikke kan komme sig over en dårlig oplevelse er den efter min mening "for følsom". Kan en hund ikke lide fremmede mennesker eller hunde og beder om afstand UDEN at vise nervøsitet og hvis det er racetypisk er det HELT OK.

    Mht avl - er man i tvivl... Er man ikke i tvivl smiley


  • #33   11. jun 2016 Man vurderer vel heller ikke en avlshund før den er færdigudviklet både fysisk og psykisk...

  • #34   11. jun 2016 "Hvad mener du at det beviser ???"

    Ingenting. Jeg mener bare, at det indimellem er hundeejeren, der er nervøs.


    Aj, det er da en massiv talen-udenom smiley

    Du fortæller en historie om "garvede" opdrættere, der grinede af dig fordi en usikker hund af din race er præcis som den skal være - og jeg dragede blot paralleller til andre racer, hvor "garvede" opdrættere også fortæller hvordan tingene hænger sammen .. eller noget ..
    Schæferhundeopdrætteren, som mener at opbygningen på en sådan er helt iorden.
    FB / EB opdrætteren som mener, at vejrtrækning er helt fin.
    Og så åbenbart nogle Eurasieropdrættere, som mente at det er OK at racen var "ikke begejstret for fremmede" - og ovenikøbet fremhævede det som "perfekt".
    Jamen godt så ....

    Jeg brugte ikke ts´ hund som eksempel - jeg taler generelt, som du også ville opdage hvis du læste mine indlæg.
    Jeg kommenterer på at en tæve med svagt væsen ikke vil kunne få super gode hvalpe pga en hanhund med godt væsen hopper på.
    Jeg mener derimod at en tæve med tvivlsomt væsen skal holdes ude af avl.

    Hvad du vælger at gøre - og hvor meget eller lidt du vælger at bagatellisere dine hundes fejl og mangler - det er dit valg smiley


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.320
    #35   11. jun 2016 Der er jo tale om at hunden er utryg ved mænd. Altså er det ikke mennesker som sådan den er nervøs/bange for. Aldrig om jeg ville overveje avl på sådan en hund.

    Jeg mener nu sagtens, man kan se om en hund er egnet før den er voksen. Det letteste er selvfølgelig at lukke øjnene for det og så ikke mene,at det er så galt når hunden er voksen.

    Den måde som hunden håndtere verden på som ung kan man ikke bare se bort fra.


  • #37   11. jun 2016 Jeg tolker ikke - jeg siger det som jeg synes det er.

    Du har på et tidspunkt lavet en tråd hvor du efterlyste folks råd om hvad du skulle gøre mht en af dine tæver (!) - og efterhånden som tråden gik igang, forsvarede du / bagatelliserede du mere og mere ... og så er det jo bare jeg tænker, at du er fint tilfreds med dine hunde og mener at de skal indgå i avl ... og hvis nogle af os mener at du måske liiiiiige ... så er du vupti klar med en bortforklaring - det viste du ihvertfald i den tråd, eller det mener du måske ikke ?

    Hvad du gør eller ikke gør mht avl er dit valg - der er hvalpekøbere til det meste ... så din sidste sætning vælger jeg at overse.


  • #40   12. jun 2016 Jamen så er alt jo fantastisk - er det ikke smiley

  • #41   12. jun 2016 - Og nu skal jeg vist hellere holde kæft og lade dine insinuationer om, at jeg er skide ligeglad med, hvad jeg avler på ligge. De pisser mig VOLDSOMT af - men det er nok spild af pis

    Jeg "insinuerer" ikke noget - jeg synes jeg siger temmeligt klart, at du bagatelliserer og forsvarer .. at du vælger at tolke det til at jeg mener at du er skide ligeglad med hvad du parrer på, kan aldrig blive andet end dit problem.

    Sålænge du holder dig til din race og jeg min - jamen, så kan jeg da være helt og aldeles ligeglad med hvor ansvarlig, eller det modsatte, du er som avler.

    Jeg giver bare udtryk for min mening - jeg er ikke helt med på det her rygklapper til visse hg´ere - bær lige over med mig der smiley


  • #43   12. jun 2016 Nu har jeg lige skimmet tråden om Fie igennem og kan konstatere, at du og jeg har en temmelig forskellig opfattelse af mine ord, Martine.

    Ja, det tror jeg dæleme du har endda rigtigt meget ret i smiley

    Du forstår formentlig godt hvad jeg mener når jeg skriver rygklapperi på HG - hvis ikke, så er jeg helt sikkert ikke den rette til at forklare dig det smiley


  • #45   12. jun 2016 Og nu kører den vidst lidt af sporet den her tråd.

    C.G. Jeg er egentlig ikke i tvivl om min hund som sådan ikke er reserveret. For mig ligger tvivlen i om hun er følsom vs. FOR følsom smiley jeg tror efterhånden at jeg godt kan se at det er hun sandsynligvis.
    Mht. at være i tvivl, så synes jeg helt generelt godt man kan være det, uden der er nogen grund til det smiley


Kommentér på:
Nervøs hund?

Annonce