{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.023 visninger | Oprettet:

Olivia J
Olivia J
Tilmeldt:
3. apr 2013
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 9

Nervøs hund {{forumTopicSubject}}

Hej alle, jeg har en dejlig border collie på 9 måneder.
Vi går tit i diverse hundeparker og skove med hende hvor hun går løs og leger og hilser på andre hunde.

Men her den sidste måneds tid er hun begyndte at flygte fra andre hunde og gø’er samtidig og tit piver hun rigtig voldsomt når de andre hunde “fanger” hende.

Vi synes jo som ejere hun bare “overdriver” da det aldrig har været et problem med hende og andre hunde, hun har kun flygtet hvis det har været 2-3 store hunde der har løbet mod hende.
Men nu kan det være alle slags hunde, dog ikke så meget små hunde.

Hvad sker der med hende?
Hun kan også finde på og stoppe op og knurre og gø af en hund og så bagefter gå over til den og hilse.
Håber i har et svar
Og det skal også lige siges at det ikke er altid hun gør det men 6/10 gange


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Nervøs hund
  • #1   22. mar 2019 Tja, for hvis skyld går i sådanne steder? Ikke for hundens, som det ser ud lige nu, så jeg ville da starte med at droppe turene til hundeskoven.
    Det kan for nogen hunde være en ret voldsom oplevelse, når flere hunde stormer lige imod den, også selvom de er venlige og bare vil lege. Så der er ikke noget unormalt i, at hunden bliver utryg. Heller ikke i at den først siger fra og herefter, når de andre hunde er lidt på afstand og måske mindre voldsomme, prøver at gå hen at hilse.

    Hvis du gerne vil, at hunden også i fremtiden kan lide at møde andre hunde, så er det vigtigt at i vælger de hunde den skal lege med med lidt større omhu. Det skal være gode hundefører, hvor jeres hund grænser ikke overskrides, og hvor den ikke bliver utryg.

    Selvom de andre hunde bare vil lege og er venlige, så er det ikke et godt hundeslæde for netop din hund, hvis den er utryg ved hele situationen. Og hunde der stormer op til den er sådan set på hundesport heller ikke ret høfligt.


  • #2   22. mar 2019 Der er i øvrigt ret stor forskel på, hvordan hunde kan lide at lege. Nogen hunde er meget fysiske og "bryder" og tumler ind i hinanden, mens andre hellere vil løbe hurtigt sammen og lege "fangelege". Min gamle hanhund havde brændt en sikring, hvis han blev "fanget" og tromlet, mens han elskede næsten alle hunde der gad lege løbelege.
    Jeg kender ikke BC vanvittigt godt, men tænker ud fra type og brug, at den formentligt foretrækker løbelege frem for at blive tromlet.


  • Olivia J
    Olivia J Tilmeldt:
    apr 2013

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 9
    #3   22. mar 2019 Men hun elsker hundeskoven vi går i, vi har gået i den skov næsten hver dag siden hun var 3 måneder og der har aldrig været nogle problemer, så længe det ikke var 2-3 store hunde der kommer løbende.
    Og det er ligesom om det kommer an på hvilken hund det er om hun bliver bange, men ellers når vi er ved at være ved hundeskoven så har hun meget travlt med at komme ind, så hun virker bare super glad for at være der


  • Olivia J
    Olivia J Tilmeldt:
    apr 2013

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 9
    #4   22. mar 2019 Og hun foretrækker også løbelege det er lidt halv halv om hun jagter eller bliver jaget, og hvis hun bliver fanget så er det hun begynder at pive

  • #5   22. mar 2019 Olivia - at hun elsker at komme på området (Hvor man må snuse og løbe løs) er ikke = at hun elsker at møde hunde på den måde.
    Mine gamle hunde elskede min dyrlæge, men det betyder altså ikke, at de elskede alt, hvad hun gjorde ved dem smiley

    Når hun er tydeligt utryg ofte, når hun møder hunde derinde, så er det jo en dårlig idé at fortsætte med at møde hunde på den måde.

    Husk også på, at hun ikke længere er hvalp, men ved at være unghund, der sker en masse også mentalt i den tid. Bl.a. kan de godt få perioder, hvor de bliver mere usikre. Dette kan yderligere forstærkes af, at hun har haft en del (går jeg ud fra) møder, hvor hun har fået bekræftet, at Jep, det var farligt (Hun er jo gået derfra usikker, uanset at de andre ikke har bidt hende eller andet grimt).


  • #6   22. mar 2019 Olivia .. umiddelbart så siger ALT det hunden viser jer, at hun ikke kan lide det... så hvordan skal hun forklare det tydeligere end det hun gør.

    Hunde har ikke behov for at overdrive... hun synes på ingen måde den jagen af andre hunde er sjovt.

    Hundeskove kan være ok, men for hvis skyld går I der, når jeres hund 6 ud af 10 gange ikke synes det er fedt... I min verden ville 1 gang være for meget.


  • #7   22. mar 2019 Undgå hundeskov når der er andre hunde.
    Især nu hvor hun måske er i spøgelsesalderen.
    Din hund viser tydeligt at hun ikke kan lide det og at hun føler det som et overgreb at møde andre store hunde. Der åbenbart ikke respektere hendes signaler.
    Træn og leg med hende i stedet. Hun har brug for mentalt stimuli.


  • #8   22. mar 2019 Bare glem alt om hundeskoven den næste lange stykke tid. Både for jeres og andres hunde skyld. Ikke alle hunde finder glæde i den slags.

  • Olivia J
    Olivia J Tilmeldt:
    apr 2013

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 9
    #9   22. mar 2019 Okay, hvornår vil i så foreslå vi tager derhen igen? Hun elsker jo og lege med andre hunde, og nu starter jeg også til lydighed med hende i næste måned og regner med efter at begynde til agility med hende.
    Kan hendes nervøsitet også have noget at gøre med hendes selvtillid ? Og hvis ja hvordan hjælper vi hende bedst med at styrke den?:)og tak for svar


  • #10   22. mar 2019 Om 3-4 år smiley
    Hvis du vil bruge hende til lydighed og agility. Skal hun lære at vælge andre hunde fra. Hun skal lære at elske at lege med dig.
    Det er rigeligt med enkelte faste hundevenner som du kan gå ture med og lege kortvarigt i ny og næ.


  • #11   22. mar 2019 Faste venner .. de rigtige venner er vejen frem. Din hund vil nok aldrig elske at blive jaget af 3 større hunde... men det gør de færreste altså.

    Nervøsitet vil kun blive værre, hvis I ikke stopper med at udsætte hende for dette.


  • #12   22. mar 2019 Det lyder for mig, som om i hele vejen har tolket hunden forkert. Den har fået for mange dårlige oplevelser med andre hunde.

    Find nogle faste venner til din hund.

    Jeg har 2 der elsker at komme I hundeskoven, men det nyeste skud på stammen reagere som din. Derfor leger vi nu kun med faste venner smiley


  • Olivia J
    Olivia J Tilmeldt:
    apr 2013

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 9
    #14   22. mar 2019 Okay tak for svar, vi dropper hundeskoven og leger med de hunde hun i forvejen kender smiley
    Vi vil selvfølgelig det bedste for hende


  • #15   22. mar 2019 Faste venner i en privat indhegning. Det er bedste løsning for langt de fleste hunde.
    De der tilfældige møder gør aldrig godt.


  • #16   23. mar 2019 Som Malene siger.

    Find nogen faste legekammerater.

    Nogen hunde er supergode til at møde fremmede hunde af alle størrelser hele tiden, og nogen er bare ikke.

    Det er faktisk de færreste hunde der er gode i en hundeskov.

    I har også lavet den lille uheldige ting, at i er startet med at tage i hundeskoven med en meget ung hund. I mine øjne er det smartere at vente med den slags, til hunden har rundet et års tid.


  • Olivia J
    Olivia J Tilmeldt:
    apr 2013

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 9
    #17   23. mar 2019 Vi har ikke haft hende fra hvalp af, vi fik hende som 5 måneder gammel, men ved at tidligere ejer gik i hundeskoven med hende

  • #18   23. mar 2019 Det er også helt tosset at tage så lille en hvalp med i hundeskoven.

Kommentér på:
Nervøs hund

Annonce