731 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 12 Svar

Forhøjet nyretal Forhøjet nyretal

Hey!

Jeg har den her skønne 9 måneder gamle hvalp, som fik konstateret epilepsi for er par måneder siden af en vagtdyrlæge. Efter utrolig mange anfald i 2 dage fik jeg medicin med hjem, og beskeden om at hvis den ikke virkede samme dag, så skulle han aflives. Det gjorde den heldigvis, og vi tog til min normale dyrlæge første hverdag efter. Hun tjekkede ham igennem, men der var der jo intet, så vi blev enige om det nok var epilepsi.

Men så i sidste uge fik han 4 nye anfald. Jeg kontaktede dyrlægen, og forklarede anfaldene og hun sagde hun var i tvivl om det var epilepsi, så hun ville gerne tage en blodprøve. Det fik vi så gjort i fredags, og jeg fik svar idag.

Bacon har simpelthen alt for høje nyretal. Det bliver målt mellem 0-14, og han havde 14+. Specielt fosfor havde han problemer med at få ud af kroppen, og hun var sikker på det er derfor han får anfald. Han har nu fået en binyrebarkhormon sprøjte, special foder, og så bad hun mig også om at købe et tilskud der hedder Pronefra. Han skal så ind og have taget en ny blodprøve om 1 måned eller 2.

Jeg blev utrolig chokeret over det her, for man kan ikke se at min dreng er syg. Han er frisk og glad, og har utrolig meget energi. Han elsker at lege, og er virkelig en skøn dreng. Så nu er jeg nervøs og bange for fremtiden.

Er der nogle der har nogle gode råd? Og gerne nogle succes historier?

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Skifte ballofix 1.500 kr.
  • Hjælp til at hænge to plakater op 300 kr.
  • Montering af vaskemaskine og tørretumbler 500 kr.
  • 3 sal, stort bord til kældren 1.150 kr.
  • Montering 2 IKEA møbler 500 kr.
  • Punkteret cykel dæk 300 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Forhøjet nyretal
  • #1   21. jun 2016 Prøv K/D fra Hills

• #2   21. jun 2016 Jeg har fået en pose der hed Renal fra Royal Canin med fra dyrlægen. Er KD bedre?

• #3   21. jun 2016 Altså jeg har god erfaring med K/D, men jeg kender ikke Renal smiley

• #4   21. jun 2016 du kan gå ind på zooplus og se under kosttilskud og specialfoder
    og der er så noget der hedder nyre og urinstendiæt og så kan du selv læse om nogle forskellige typer foder der vil være gode til din hund
    bruger selv Bosch Special Light og det fungere min godt på

• #6   22. jun 2016 Men hvis det er forgiftning, burde hunden så ikke vise flere symptomer? For den eneste der er lige nu, er at han har haft anfald (godt nok en del) 4 dage, der er spredt ud over 3 måneder? De første var i påskeferien, og sidste gang var i sidste uge, hvor han fik 4 anfald, og så har der ikke været noget siden den dag.

Men det lyder da godt nok uhyggeligt smiley

• #8   22. jun 2016 Jeg ha selv kun brugt det 2 gange, og det var et stykke tid efter han fik sine første anfald. Fik ham som 6 måneder, så ved jo ikke hvad der er sket før det. Dyrlægen har mistanke om at anfaldene kommer pga nyrene, for han får ikke noget der ligner epilepsi. Han får mere en sammentrækning og falder om på siden.

Men tak, jeg skal helt sikkert have fat i det blad, og få læst det! smiley

• #9   22. jun 2016 Når dyrlægen har givet dig et specialfoder, synes jeg ikke, du skal skifte til noget andet uden først at vende det med dyrlægen. Heller ikke selv om andre har haft succes med et andet nyrefoder.

• #10   22. jun 2016 Nej selvfølgelig ikke, det havde jeg skam heller ikke tænkt smiley

• #11   22. jun 2016 Der findes en sjælden sygdom der hedder Hypoparathyroidisme. Den giver symptomer der minder om epilepsi og opdages derfor ofte for sent. Hundene får netop voldsomme kramper.

De kan ikke
    selv danne D-vitamin og derfor kan de ikke holde calcium niveauet
    oppe. Det resulterer i sløvhed, rysten og sitren af lemmerne, ansigtet og
    meget klapren med tænderne. I værste fald går hunden i kramper.

Det kan behandles medicinsk. Jeg ved ikke om det påvirker nyrerne, men kramper og anfald giver det.

Måske noget du kunne drøfte med dyrlægen?

• #12   22. jun 2016 Så udviklede det sig lige til det værre.. smiley
    Bacon fik en del anfald idag, og efter samråd med dyrlægen, ringer hun til Århus i morgen, for der er et dyrehospital der, som har mere fancy udstyr. Hun skal så høre dem ad om de tror de kan hjælpe Bacon, og hvis ja, så bliver det nok indlæggelse, for min egen dyrlæge ved ikke hvad hun mere skal gøre..

Han fik en epilepsi pille her til aften, selvom det var meningen han kun skulle have om morgenen den næste uge, og det virkede som om det tog de sidste anfald. Han virker hvertfald mere normal, dog stadig utrolig træt, og lidt svimmel.

Er utrolig nervøs, og bange for hvad dyrlægen i Århus siger, men håber virkelig virkelig de kan hjælpe min lille dreng.

Thank God for sygeforsikring!

Kryds fingre og poter for min lille dreng smiley

• #14   23. jun 2016 Ej, noget skidt. Stakkels lille Bacon. Jeg håber, at dyrlægerne i Aarhus kan hjælpe ham.

• #15   23. jun 2016 Er ked af at læse, at det har ændret sig til det værre - krydser fingre for, at de kan hjælpe i Århus.

Jeg kan byde ind med en lille solstrålehistorie. Lanka fik konstateret forhøjet nyretal og kronisk nyresvigt for godt et år siden, og pga. hendes alder (hun er fra 2002) mente dyrlægen, at en aflivning nok ville være bedst.
    Men pga. hendes ellers gode helbredstilstand, blev vi enige om at prøve diæt, samt noget fosfatbinder. Og miraklet er sket. Hun lever stadig i bedste velgående, og der er ikke én eneste, der ville gætte på, at hun rent faktisk er en syg hund, som iøvrigt snart fylder 14 år.

Hun får både RC Renal, Hills K/D, samt nyrefoder fra Integra og fra Rinti. Og så får hun de små portionsanretninger fra Specifc, fordi de er nemme at tørre til godbidder smiley

Kommentér på:
Forhøjet nyretal

Annonce