{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
976 visninger | Oprettet:

ELB
ELB
Tilmeldt:
8. jul 2016
Følger: 2 Emner: 2 Svar: 3

Synd at have hvalp i lejlighed? {{forumTopicSubject}}

Min kæreste og jeg går og leger lidt med tanken om at få en lille hvalp om ca. et havlt års tid. Vi bor pt. i en to-værelses på 4. sal, men har planer om at rykke i hus engang til foråret. Hvis vi fik en hvalp omkring november-december måned ville vi derfor kun skulle bo med den i lejligheden max et halvt år inden vi flytter videre, ville i syntes det er synd at få en hund når man bor i lejlighed også selvom det er i en begrænset periode? Har tænkt over at renlighedstræningen bliver med en masse renden op og ned af trapperne (mindst) en gang i timen og efter behov det første stykke tid. Det ville helt sikkert være nemmere at vi venter til vi en dag rykker til noget med have og nemmere udgang, men tids – og overskuds mæssigt passer det utroligt godt nu her til vinter da vi så begge sidder og skriver bachelor og derfor er meget hjemme sammen med hunden. Vi ville derfor kunne tage renlighedtræningen og at lærer at være alene hjemme i et meget mere stille og roligt tempo end hvis vi venter til næste år hvor vi (7-9-13) begge har fået fuldtidjobs.
En anden ting er at vi har altan hvor vi bor. Har overvejet om man kunne købe en kasse eller bassin og fylde op med jord og rullegræs som kunne bruges i nødstilfælde når man kan se det lille pus ikke kan holde sig til man når ned fra 4. sal. Ville det bare forvirre den mere senere, eller ville den associere altanen med “ude” og når vi flytter i hus forbinde havedøren med altandøren?
Undskyld for mit lidt lange indlæg smiley Håber nogen kan hjælpe smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Synd at have hvalp i lejlighed?
  • #1   8. jul 2016 En kasse på altanen synes jeg er total no go!

    Jeg bor i lejlighed og har hele tiden gjort det, ingen problemer ift. renlighedstræning.


  • #2   8. jul 2016 Det er ikke synd at have hund i lejlighed, men den skal altså luftes.

  • #3   8. jul 2016 Det er en hund ikke en kat, den skal lære at tisse udenfor som i helt nede på gaden/i haven

  • #5   8. jul 2016 Det jer det er mest besværligt for
    Det er ikke synd for en hund at bo i lejlighed

    Men renlighedstræningen er som du selv skriver mere besværlig
    Og så skal I tænke på størrelsen
    En hvalp (til den er 1 års tid) skal bæres op og ned af trapper
    Især når det er så mange flere gange dagligt


  • #6   8. jul 2016 Hvorfor ikke vente med at få hvalp , til I er flyttet i hus .. ? ... smiley


  • ELB
    ELB Tilmeldt:
    jul 2016

    Følger: 2 Emner: 2 Svar: 3
    #8   8. jul 2016 Tak for alle jeres svar! smiley
    Vi har tænkt på en Coton de tulear, en bomuldshund da min kæreste har allergi. Den er heldigvis en håndgribelig størrelse så tror ikke det vil være et problem at skulle løfte den op og ned af trapperne, vi bærer jo indkøbsvare, tasker, affald osv. op og ned hver dag smiley
    Til dig der spurgte om hvorfor vi ikke venter til vi flytter, er det som sagt fordi vi til vinter kommer til at få UTROLIGT meget fritid + alligevel skal sidde her hjemme og skrive opgaver ift. næste år hvor vi får fuldtidsarbejde smiley


  • #9   8. jul 2016 Lige lidt side info - vær sikker på hvilken allergi din kæreste har, han behøver ikke at kunne tåle en coton smiley Og husk tavlen, så i er sikker på den er ren, hvis han tåler dem smiley

  • #14   9. jul 2016 Palle - har du nogen sinde holdt pelsen på en coton? Bare er et modigt ord..
    Jeg synes det er et super godt råd lige at sige ordet pelspleje til TS, så denne har det med i overvejelserne. Det er trods alt udredning - dvs man gennemgår hele pelsen af top til bund 1-3 gange ugentlig, jævnligt bad med specialprodukter og føntørring ihvertfald om vinteren. Også med en klippet hund.
    Hvis man spørg ude hos hundefrisørene hvilke racer de får flest misligeholdte hunde ind af, så tror jeg godt jeg tør gætte på coton. Så mange ender med at give fortabt, eller får ikke rutinen med fra start.
    Jeg synes det er super fair lige at spørge om ts har tænkt i den del. For det skal man inden man køber en coton!

    Ts- jeg synes det er en god tanke at i vil anskaffe jer hunden en periode hvor i har god tid til træning og til at være sammen med hunden. Det er dog vigtigt i stadig træner hvalpen i at være alene som ung hvalp. Mange har anskaffet sig hund hvor en gik hjemme, og så skal man pludselig til at træne alenehjemme når hunden er voksen, og det gør det ikke altid lettere. Især ikke med en social hund som coton smiley
    Jeg synes ideen med et hurtigt sted på altanen er super god. Jeg brugte selv tilsvarende til mine små hvalpe da jeg havde kuld. Underlaget de skal tisse på betyder meget for hvalpe, og heller en nødløsning på altanen end at man ikke altid når ud med hunden. Vær dog obs på det kan være svært for en lejlighedshund at lære hvordan den siger til. Normalt vil hunden lære at gå til døren, når den skal ud. Så undgå at i tar hunden op og bær den ned allerede inde fra lejligheden. Så opfatter den ikke døren som adgangen ud.. Så vil hunden måske gå til altandøren istedet, hvilket jo er ganske fint, bare man forstår hundens signaler smiley men det kommer jo også an på hvordan jeres lejlighed er sat sammen.

    Der burde i hvert fald ikke være noget i vejen for at have en coton i en lejlighed.


  • #15   9. jul 2016 Jeg fik 2 hunde imens jeg boede på 4 sal i København ( bor nu i hus ) Det kan sagtens lade sig gøre, hvis I er indstillet på det arbejde der er i det. Begge mine hunde (En FB og en labrador) var renlige som 12 uger men det krævede også en massiv indsats. Jeg talte at jeg den ene dag havde været nede 21 gange. Det giver god kondi. At lave toilet på altanen er totalt no go. Får I en hund, skal I gøre det ordenligt, så hunden ikke betaler prisen.
    Så I skal nok spørge jer selv, hvor meget I ønsker en hund ? For det er hårdt arbejde i en lejlighed men kan selvfølgelig lade sig gøre.


  • ELB
    ELB Tilmeldt:
    jul 2016

    Følger: 2 Emner: 2 Svar: 3
    #16   9. jul 2016 Endnu engang tak for jeres svar! Er virkeligt dejligt at have nogen at dele lidt tanker med smiley
    Mht. allergien har vi aftalt med opdrætter at vi skal have tilsendt en pose med forældrenes pels min kæreste skal sove med under hovedpuden + besøg inden vi får hvalpen hvor vi er der i laaaang tid for at være helt sikre.
    I forhold til pelspleje er det helt sikkert noget vi har tænkt med i overvejelserne af racen. Jeg er vokset op med 4 hunde gennem min barndom hvor kun en var langhåret (Samojede) og har altid elsket at pleje pelsen så pelspleje er faktisk på plus siden ift. valg af Coton smiley
    Det med renlighedstræning på altanen skal jeg lige sige at det kun ville være til nødstilfælde og evt. til hvis den vågner om natten og skal tisse.
    Birgitta: Tak for dit svar smiley Der vil sandsynligvis gå lidt mere end 2-3 måneder fra vi får hvalpen til vi skal flytte da vi vil renoverer, så selvom vi nok køber hus til foråret flytter vi først om et års tid.


  • ELB
    ELB Tilmeldt:
    jul 2016

    Følger: 2 Emner: 2 Svar: 3
    #21   10. jul 2016 Birgitta: Nej hunden skal ikke være alene når vi renoverer huset og heller ikke med mens vi renoverer. Min kæreste er tidligere håndværker og meget af familien ligeså og de vil stå for det mens jeg er hjemme med hunden. Vi får masser af tid mens vi skriver bachelor for vi skal begge skrive den her hjemme og vores studie ligger 2 km. væk hvis vi skal låne bøger/vejledning osv. (Vi går på samme studie smiley )og så må det planlægges så vi supplerer hinanden. Syntes ærligt talt det er bedre at få en hvalp mens vi begge har tid og næsten er hjemme 24/7 i to måneder end tre uger i en sommerferie hvor der ikke er mulighed for at tage træningen med ro og når de tre uger er overstået og hunden evt. ikke er klar til adskillelse man så er tvunget til at efterlade den.
    Og ja det er fordi vi har et bestemt kommende kuld i tankerne smiley


  • #24   10. jul 2016 Birgitta - igen djævlens advokat!

    TS - du kan sagtens have en hvalp i en lejlighed, uanset om I har tænkt jer at flytte eller ej. Hvalpen skal selvfølgelig ud, så den bliver renlighedstrænet, men det kan jeg forstå at I er indstillet på, så det skal nok gå.

    Jeg har boet i lejlighed med flere af mine hunde, og for nogen af dem, har det været i hele deres liv, for andre har vi startet i lejlighed, og er senere flyttet i hus - ingen problemer med nogen af delene.


  • #25   10. jul 2016 Jeg boede på anden sal med Zenta, en Schæferhvalp. Ingen problemer i det.
    Ps. Hun er både renlig og kan være alene hjemme.


Kommentér på:
Synd at have hvalp i lejlighed?

Annonce