{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.317 visninger | Oprettet:

Synd at kasterere handhund? {{forumTopicSubject}}

Vi er efter lang lang tids søgen kommet frem til at vores kommende hund skal være en stabyhoun. Vi er derfor ved at blive skrevet op på venteliste.... Men nu er spørgsmålet så, om vi skal stå på listen til en tæve, en hanhund eller begge dele....

Jeg har spurgt formanden for stabyhoun klubben, samt læst en masse om det, men er ikke blevet klogere, da der er fordele og ulemper ved begge køn.

Da vi er forstegangshundeejere er det vigtigst det er det køn som er nemmest at træne, men kan man overhovedet gøre det op i køn? eller ligger det bare individuelt fra hund til hund om den er nem og træne eller ej....

Jeg har haft egen hest i mange år, og ved der fra at en hingst er sværest at træne pga. mange køns hormoner osv. en Hoppe er nemmere men kan have humørsvingninger når den er i brunst, samt den er mere stædig og følsom. En kastereret hingst (en vallak) er derimod den nemmeste at træne.

Ved godt at man ikke kan sammenligne hunde med heste, men vil en kastereret hanhund være den nemmeste at træne? og er det overhovedet okay at man på forhånd vælger at ens hanhund skal kastereres? Den skal ikke bruges til avl.

Håber nogen kan hjælpe os :o)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Synd at kasterere handhund?
  • #5   12. okt 2010 Nogle er til hanhunde andre til tæver. Jeg er nok til begge dele.
    Vil dog mene i skal se hvordan den hund i køber er og have med og gøre, før i kastererer den. Ikke at det er synd og gøre det, men unødvendigt hvis hunden er let og træne.


  • #6   12. okt 2010 Det er virkelig en smagssag, for der er, som du selv nævner, både fordele og ulemper ved begge køn. Man må bare gøre det op med sig selv, hvad man bedst kan leve med.

    Jeg er umiddelbart til begge køn. De tæver jeg har haft erfaring med, har på mange måder været lettere, både at træne, og få til at tilpasse sig, mens hannerne ofte har haft sjovere personligheder.

    Men ja, det er virkelig en smagssag


  • #7   12. okt 2010 Personligt er jeg til tæver, min oplevelse er at de er mere selvstændige (ihvertfald de individer jeg selv har haft og har omgang med) Men det er jo kun min erfaring, andre har deres erfaringer, og "desværre" er det sådan at man som førstegangs ejer tager mange satsninger, også mht valg af køn.

    Det mest optimale er at I har en erfaren opdrætter at læne Jer op ad, en der kender jeres behov og forventninger, en som kender sine hunde, og som kan spotte den rigtige hvalp til Jer, så må kønnet være sekundært smiley Og hvis I har fundet RACEN, så kan det jo ikke gå helt galt smiley


  • #9   12. okt 2010 Vi planlagde INDEN vi fik hunden og havde valgt racen at hvis vi fik en han så skulle den kastreres... Af flere årsager: de bliver roligere og nemmere at have med at gøre til fx træning, de bliver ikke tosset i hovedet når de lugter en tæve i løb, de stikker (som regel) ikke af, de humper ikke andre hunde, menneskeben, puder m.m. Derfor havde vi bestemt os fra starten af at han skulle kastreres. Vi fik så en hund med allergi og som altid er syg så endnu en grund til at kastrere da vi ikke ville føre det videre til evt hvalpe.... Han blev kastreret da han var 7 mdr.
    Vi har oplevet at vores hund er blevet meget mere rolig og nem at have med at gøre og han fatter stadig ikke hvad løbetid hos pigerne betyder smiley
    Eneste ulempe er at han ofte bliver humpet/domineret af intakte hanhunde... Men det finder han sig i uden problemer smiley

    Mht køn så har ikke oplevet nogen forskel på hanner og hunner mht træning...


  • #10   12. okt 2010 Angående kastration.

    Læs denne artikel:
    http://www.canis.no/bibliotek/artikler.php?id=238

    Med hensyn til træning, så er det jo lidt med hvad man er til. Jeg tror ikke man kan sige, at hverken en han eller en tæve er lettere at træne med i forhold til den anden - men den enkelte person kan have lettere ved at håndtere det ene køn frem for det andet.

    I min race, i øvrigt, er kastrater sværere at træne med fordi noget af deres drift forsvinder sammen med testosteronen. Jeg ved ikke om det gælder for andre racer.


  • #11   12. okt 2010 Det er jo en relativ sjælden race, så først og fremmest ville jeg passe på deres mentalitet.

    Jeg har haft 2 eksemplarer af racen i træning, - begge to var ( men især den ene), var meget forsigtige ( tangerende til det usikre/nervøse).

    Så pas på!

    Generelt har de fleste ejere langt nemmere ved tæverne, og langt overvejende af de hunde, som jeg får i konsultation med problemadfærd er også hanhunde.


  • #12   12. okt 2010 CHINE, det er ikke en skræk artikel, men en artikel, der beskriver en vinkel, der i den grad ignoreres og bortforklares.

    Det synes jeg egentlig er temmelig meget mere skræmmende - at man er så forhippet på at gøre livet lettere for en selv ved at fjerne bollerne på hanhundene, at man slet ikke kan have, at der tegnes et andet billede end det helt fine og lyserøde som ellers er normen omkring kastrationer.

    Herinde har der faktisk været en voldsom repræsentation af kastrationer der har medført rigtig kedelige ting på det sidste. Bare inden for de sidste 14 dage har der været en del historier.

    Men det står naturligvis alle frit for, om de vil bruge oplysningen til noget og tage det med i overvejelserne. Men oplysningen, den synes jeg bestemt folk der overvejer det fortjener.



  • #13   12. okt 2010 M har tæven herhjemme og jeg har hanhunden....
    jeg kan godt se at Nala er noget nemmere at have med at gøre for ham, og meget fokuseret.... hun er mere rolig og har en yderst effektiv on/off knap....

    den knap eksisterer ikke hos Athos... når vi er på, så er vi PÅ....!
    han har været en ordentlig mundfuld, da han er hanhund med stort H.....
    jeg synes bestemt ikke det er synd at neutralisere. Jeg har bare valgt at lade være, da jeg nødigt vil miste hans "drive".....
    jeg vil fremover også have hanhunde og M vil have tæver.... så JEG tror, at det bare er hvad "man er til" smiley


  • #14   12. okt 2010 Jeg var på et tidspunkt ovre i at forsøge med en kemisk, for at se, hvordan han ville reagere, da han stressede utroligt meget på pladsen......

    men sjovt nok, har han været eksemplarisk lige siden, og har taget et ordentligt spring fremad i sin træning smiley så her var truslen, om at han ville miste "manddommen" åbenbart nok smiley

    LOL


  • #15   12. okt 2010 Tak for alle jeres svar, det er dejligt med noget input udefra :o)

    Jeg kan forstå at man til tider skal være lidt mere konsekvent som leder over for en hanhund der er i puberteten, da den mere prøver grænser af en tæver gør.....

    Vi ønsker at træne hunden til jagt såfrem den viser interesse for det. Og vi har fundet en kennel hvor de vil hjælpe os med at finde den hund der egner sig bedst til det, da racen ikke bruges så meget til jagt mere, er det ikke alle der egner sig til dette.

    Vi har så valgt at stå på venteliste til begge køn, og ved at vi i samråd med "kennelmor" kan få hjælp til at vælge den rigtige hund:o)


  • #16   12. okt 2010 Chine -det er bare ikke så sort/hvid som at sige at man bør kastrere alt der ikke skal anvendes i avl.

    jeg ved fra hestene at der er markant forskel på en hingst og en vallak. Det samme gælder for en række andre dyr jeg har erfaring med.
    Så det er vel logik at det osse må gælde hunde -at der faktisk sker en ændring når an kastrerer.

    Denne kan jo så både være positiv og negativ -man slipper for hormonræset omkring løbske tæver f.eks.
    Men man må altså osse forvente at der kan være negative ændringer... og det synes jeg absolut ikke man skal overse.

    Jeg har intet som helst imod kastration -jeg synes bare det er ærgerligt når folk taler for kastration uden osse at oplyse om de negative effekter det kan have.


  • #17   12. okt 2010 Og om det har flere fordele en ulemper ved jeg nu ikke -det afhænger vel af hunden...

    Hvid det er en hund med tendens til nervøsitet/usikkerhed, så vil jeg da mene at ulemperne er ret væsetlige.

    Det er meget muligt at man slipper for hormonerne... men hvad er det værd, hvis man bagefter står med et nervevrag?


  • #18   12. okt 2010 Michelle - netop af den grund er min Jesse i kastereret.... han er SÅ blød og usikker.... jeg tør simpelthen ikke :-S

  • #19   12. okt 2010 Chine -desværre er det jo bare yderst sjældent at der oplyses om andet end de fysiske bivirkninger (lavere stofskifte og den slags).



  • #20   12. okt 2010 Chine -nu har jeg ikke snakket kastration med min egen dyrlæge, eftersom Reiki jo ikke skal kastreres.

    Men fra andre dyrlæger har jeg ikke hørt om andet end at man skal være opmærksom på overvægt, hunden kan ændre pels og self at der altid er en risiko ved operationer.
    Det er stort set det.

    Og læser man herinde, skulle man jo til tider osse næsten tro at kastration er et mindre mirakel.

    Som skrevet er jeg slet ikke modstander af kastration -men alle oplysninger skal altså på bordet. Vi har selv haft en hund der ikke ligefrem blev mere behagelig af at blive kastreret (han blev kastreret fordi vi fik en tæve -han var i forvejen speciel, men det blev mere udpræget efterfølgende, og jeg blev faktisk bange for ham).

    Og du lægger jo i øvrigt selv ud med at afskrive artiklen som CH linker til når du kalder den en skræk-artikel.
    Nej self er det langt fra alle hunde der ændres til negativ side af kastration (det skrives der vidst heller ikke i artiklen), men artiklen har da nogen reelle pointer der er værd at tage med i overvejelserne inden man kastrerer


  • #21   12. okt 2010 Chine -nu taler jeg så osse om helt egen erfaring med vores egen hanhund.

    Og uanset hvor mange fordele der er ved et indgreb, så falder de da til jorden, hvis resultatet alligevel er et nervevrag af en hund... Så er det jo super at man slipper for forskellige kræft-former, slipper for at hunden går i selvsving over en tæve i løb osv, hvis den alligevel i værste fald må aflives fordi den er et nervevrag.

    Og self taler vi om raske hunde -men hunde er jo altså forskellige, og hunden er vel ikke at betegne som syg, blot fordi vi taler om en lidt forsigtig en af slagsen (direkte angst o.l. er self en anden sag).

    Ja jeg beklager, men jeg synes nu stadig det er trist at du bare afskriver en artikel der jo faktisk er baseret på en større flok hunde.




  • #22   12. okt 2010 ej en medløber -nu har jeg jo så intakt hanund. Og det er altså ikke ret svært at undgå at den hopper på samtlige tæver i nabolaget.

    Så lige det der med at undgå upskuld, synes jeg ikke burde vægte højest når man beslutter om man vil kastrere eller ej


  • #23   13. okt 2010 Jeg synes ofte der fungerer sådan, at kvinder synes hanner er lettest og mænd synes tæver er lettest. Sådan har det været her i familien i hvert fald smiley

  • #26   13. okt 2010 Vi fik Taiko kast og i en sen aldre. Det er nok det bedste vi har gjort for ham. Han er blevet en langt mindre stresset hund.

  • #27   13. okt 2010 Ja, det er ikke så rart, når diskussioner bliver ført ud af et forum og ind i et andet ;o)



  • #28   13. okt 2010 Well...

    Man kan jo altid finde en forskel, der retfærdig gør det ene og det andet - MEN, det skal vi ikke ud i igen. Jeg vil gerne debattere med det på trods af den oplevelse, og det ligger i fortiden.

    Det var bare lige et sjovt paradoks ;o)


  • #29   13. okt 2010 DET gør det!
    Masser af huller i fingrene og potteplanterne pakket helt væk... ;o)


  • #30   13. okt 2010 Hold da op Chine -for det første er du godt nok sent ude... vi snakker vidst noget der ligner 1 år siden eller deromkring.

    For det andet -jeg har såmænd ikke startet debatter e.l. om dig... jeg har kommenteret på en sag fremstillet af en anden bruger på et andet forum (en sag du selv kunne kommentere på om du skulle have haft lyst).
    Jeg har ikke kontaktet din opdrætter (jeg ved ikke engang hvem det er -så meget går jeg altså ikke op i dig og dine hunde), og så er det heller ikke mig der har sendt diverse beskeder rundt via HG eller facebook.

    Og sidst men ikke mindst -hvad pokker har det der med denne tråd at gøre? Hvis du har noget at sige, kan du da henvende dig via pb, istedet for at svine mig her i forummet, og endda med halve sandheder.


  • #31   13. okt 2010 Men jeg håber da du fik luft... jeg mener nu ikke at have noget at skamme mig over...

Kommentér på:
Synd at kasterere handhund?

Annonce