{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Det der råfodring?
  • #4   3. sep 2016 Okay, jamen så er et enkelt lår her til aften vel okay, når han fik hans tørfoder til morges.

    Det var satme sjovt at se ham til at starte med. Han vidste slet ikke hvad han skulle gøre med det smiley


  • #12   3. sep 2016 Kia vejer 36 kilo og får enten 5-6 lår dgl. eller 3 lår med ryg.
    Det er hendes hovedmåltider dgl.

    Hun er så også neutraliseret, og har ikke det store energiniveau mere, og hun er 9 år.
    Har hun været ude at dyrke meget motion, eller på anden måde brugt meget energi, så får hun lidt ekstra.

    Derudover kan der godt falde lidt andet af (hun får oftest omkring 100 gram kyllingegodbidder (stegt) hver aften, som hun skal arbejde for). Men hendes hovedmåltider er rå kylling (hun er allergihund så jeg kan desværre ikke variere meget).

    Da hun var ung og fertil og havde et stort energiniveau fik hun de 2-3 procent (hun fik omkring 750 mg. kød/ben/grønt) dgl., nogengange mere ...

    Så det med de 2-3% er vejledende, man skal i stedet kigge på vovsen. Taber den sig/tager den på etc. :o)

    Hvordan var han, da han for alvor fandt ud af at det kunne spises?

    Jeg glemmer aldrig Kias ansigtsudtryk, da hun fik råt første gang. Det var fantastisk, at se oprigtig madglæde, og at se hende bruge sine tænder, til hvad de er lavet til :o)


  • #13   3. sep 2016 Puha.. Al den regning smiley

    Han gik så meget amok i det, at han faktisk nærmest slugte det, kastede det op, og åd det igen .... :| han kan gode æde sit tørfoder meget hurtigt, og kaste noget af det op også. Men det spiser han ikke igen.
    Vi har haft nogle problemer med, at han gylper meget. Det er ikke opkast, for han skal ikke arbejde for at få det op. Dyrlægen har snakket om en hulning i spiserør, så det er som en lille skål agtigt...
    Men i dag er jeg sikker på bare var fordi, at han havde for travlt med at sluge hele pisset på én gang smiley han får et lår igen i morgen tidlig, og forhåbentligt tager han det mere roligt smiley


  • #14   3. sep 2016 Hvor er det godt, at han kan lide det :o)

    Det med hulrummet lyder ikke så godt.

    Det sker indimellem med råt, at det kommer galt i halsen (hvis ikke de tygger det ordentligt, især hvis de har for travlt), og så skal det selvf. op igen, for at blive tygget bedre, inden det skal ned igen. Det er helt normalt :o)
    Klamt, men normalt :o)

    Jeg giver ALDRIG råt, uden at hunden er under opsyn. Og jeg giver ikke ben, uden kød. Andre gør det anderledes.

    Når det kommer til råt er der mange hunde der kaster galde op, hvis der går for mange timer, imellem de spiser. Det sker for at mavesyren ikke æder igennem maveslimhinden.
    Det er ufarligt, men jeg synes man bør forebygge det, hvis man kan.

    Kia kaster op hvis der er 12-15+ timer imellem at hun får noget i maven.

    Det er bare, så I ikke bliver bange for det. Der plejer ikke at være andet end lidt gult evt. skummende galde, da de jo netop kaster op, fordi maven er tom.

    Men spørg herinde hvis du oplever noget du undrer dig over. Vi er mange der har råfodret i mange år, og der er mange fællestræk blandt hunde der råfodres, men det er lige så mange individuelle reaktioner, så det kan være rart at høre flere synspunkter.

    HG var med til at redde Kias liv, ved at hjælpe mig med at sætte mig ind i råfodring. Dengang så det hele meget anderledes ud, da der var meget fanatisme omkring det, og ikke 100 af forskellige allergivenlige foderprodukter.

    Heldigvis er der en mere afslappet holdning til det i dag :o)


  • #15   4. sep 2016 Dejligt at han er vild med det smiley Håber at hans mave kan tåle det ? Jeg ville nok lige vente en dag ekstra, inden jeg gav ham et nyt kyllingeben, bare lige for at sikre mig at hans sarte mave kan følge med.

  • #16   4. sep 2016 Men er det meningen og ok at de æder hele låret med knogler og alt? smiley ja jeg spørger nok lidt dumt....

    Han har også fået alm tørkost her til morgen. Og jeg tror jeg koger det resterende kylling, da det har været frossent én gang. (Det var vores aftensmad, som ingen rigtig gad lave alligevel smiley )

    Tror ikke vi kører over på 100% råfodring, men hvis det har en god effekt, så måske som noget aftensmad et par gange om ugen smiley


  • #19   4. sep 2016 Mai-Britt - så jeg må altså fryse det ned igen? Skal lige være helt 100 på jeg læser det rigtigt smiley

  • #21   4. sep 2016 Super! Tusind tak. Det er hermed gjort smiley

  • #23   4. sep 2016 Hvis man fodrer med råt, skal de netop have masser af knogler (og en masse forskelligt kød). Én af fordelene ved råt kød/knogler er netop at det giver hård mave/fast afføring hos de fleste hunde. En anden er, at det er super godt for deres tænder (fjerner belægninger når de gnaver).
    Jeg giver en kombination af kornfrit tørfoder, samt råt kød og knogler af og til. Det fungerer perfekt her i huset.
    Hvis du skifter over til at fodre råt, så husk at sætte dig ordentligt ind i hvad det kræver.


  • #24   4. sep 2016 Jeg kommer ikke til at skifte helt over tror jeg. Han havde meget tynd afførring her til morges, og der kom virkelig lidt ud. Ved ikke om det måske bare er fordi han rent faktisk optager mere af kødet end ved tørkosten. Jeg tænker vi prøver at give ham et igen til aften i morgen smiley

  • #25   4. sep 2016 De kan vist godt få lidt tynd mave i begyndelsen, fordi deres mave ikke er vant til det smiley Jeg ville give maven ro et par dage og så forsøge igen, men med rent kød uden ben denne gang f.eks. kylling eller fisk smiley

  • #30   4. sep 2016 Ben er rigtig vigtigt hvis hunden får tynd mave, så at give kød uden ben som forslået i #25 er bestemt ikke nogen god ide, giv hellere mere ben;)
    Kyllinge vinger er rigtig gode til at regulere maven;) eller fx et kyllinge skrog hvor du har skåret kødet af til dig selv;)


  • #31   4. sep 2016 I selve skroget der er knoglerne bare så tynde og skarpe? Og med en hund der nærmest sluger maden forestiller jeg mig bare, at det ikke er verdens bedste idé? Som sagt er jeg meget grøn på området smiley

  • #32   4. sep 2016 Hvis det er første gang hunden får et råt ben og derfor har fået tynd mave, giver det i min verden absolut ikke mening at fortsætte med at proppe ben i hunden. I alle andre tilfælde med diarré bliver der altid foreslået faste og skånekost. Hvorfor skulle det være anderledes i det her tilfælde?

  • #33   4. sep 2016 Nå men Lisa, du skal selvfølgelig selv bestemme smiley Jeg ved bare, at jeg ikke ville give flere ben, hvis maven i forvejen var slået lidt i stykker smiley

  • #34   4. sep 2016 Det er ikke ben hunden får tynd mave af, det er det rå kød;), og ben er ikke farlige, når bare de er rå kan du give alle ben og specielt kyllinge skrog er så blødt og bøjeligt at der ingen risiko er;)

  • #35   4. sep 2016 Det ved jeg, men min oplevelse generelt er bare at ben kan være hårde for maven i sådan nogle tilfælde. Jeg har i hvert fald aldrig oplevet at ben gør noget godt for en hund med diarré, så derfor skriver jeg som jeg gør og mit forslag er vel lige så godt som dit smiley

  • #37   4. sep 2016 Ben hunden spiser giver generelt hård mave;) ben, som fx store okseben, som hunden ikke spiser men bare gnaver kødet af giver af og til tynd mave;)
    Noget af det der ofte giver hård mave er svineben, så fx svineribben er fint til hunde med analkirtel problemer;)


  • #38   4. sep 2016 Selvfølgelig er det ikke forkert. Det er virkelig noget arrogant pjat at mene, at din mening/erfaring er den eneste rigtige.

  • #40   4. sep 2016 Ja, normalt giver ben hård mave. Jeg oplever så bare, at det er alt for hårdt for maven at fordøje ben, hvis den i forvejen er svækket. Det trækker det bare i langdrag.

  • #42   4. sep 2016 Meget tynd mave er ikke det samme som lidt lind mave i min verden. Meget tynd mave lyder for mig som diarré og ligesom mange andre mener jeg at det er bedst at skåne maven lidt ved diarré og jeg mener ikke, at rå ben er skånsomt for maven.

    Men vi bliver nok aldrig enige her, så lad os bare stoppe.


  • #44   4. sep 2016 Igen er det så slet ikke min erfaring at diarré afhjælpes af rå ben.

  • #51   5. sep 2016 Jeg tror jeg prøver at snakke med min slagter næste gang jeg skal hente kød. Så må jeg se om han ikke har noget godt lam med ben jeg kan købe. Hvilken slags ben mener I jeg skal give ham, når I skriver "mere ben"? smiley

  • #54   5. sep 2016 Vi har sjældent gris i huset andet i pålægsform, og min slagter sælger slet ikke svin... Så er lidt på bar bund med griseben smiley
    Men hvad for et stykke kød med ben giver i? Altså hvad skal jeg bede om? En lammekotelet hvor han ikke skærer benet fra agtigt? Ej jeg ved godt jeg må lyde som en dum tosse. Vil bare gerne være sikker på jeg giver ham det rigtige smiley


  • #57   6. sep 2016 Jeg er stor tilhænger af okseribben. Mine får også lammeben, hjorteben, grisefødder, alt fra kylling osv.
    Generet kan alle ben bruges, så længe at de er rå. Dog kan marvben give maveproblemer, til hunde med sarte maver, da marven indeholder ekstremt meget fedt.
    Lyder som en god ide at spørge din slagter om hvilke ben, han kan levere. Men ellers så kan alt fra supermarkedet også bruges. Jeg køber af og til stegeben og ribben fra gris i supermarkedet.


Kommentér på:
Det der råfodring?

Annonce