Han-chihuahua på 8 år, er begyndt at tisse/skide på gulvet Han-chihuahua på 8 år, er begyndt at tisse/skide på gulvet
Hej folkens.
Det her problem er ved at gå mig på nerverne og håber virkelig der er nogle kloge hoveder, der kan hjælpe.
Vi har en han-chihuahua på 8 år.
Der har stort set aldrig været problemer med hans renlighed, medmindre det har været vores egen skyld og vi ikke har fået ham lukket ud i tide.
Det seneste års tid, er han dog begyndt at tisse rigtig meget på vores gulv. Specielt inde for de sidste par måneder, synes vi det har eskaleret helt vildt.
Det er som regel på gulvtæpper at han gør det, men det kan også ske andre steder.
Det er voldsomt frustrerende, når man har fået lagt ny gulvtæppe eller når ting står på gulvet, som der konsekvent skal løftes ben op af. Fx bordbenet, støvsugeren, eller bare generelt gulvtæppet, der lige skal møges til i urin og lort.
Problemet er at vi aldrig fanger ham i det, så vi kan bare rende hovedløs rundt efter hans pisseri og tørre op efterfølgende. I ren frustration, bliver jeg skide sur på ham bagefter, og viser ham hvad han har lavet. Han viser tydelige tegn på, at han skammer sig og at han godt ved hvad det er.
I en periode skulle han også op om natten og drikke en masse vand. Stod vi ikke op sammen med ham på disse tidspunkter, kunne vi være sikker på at der lå en overraskelse til os om morgenen.
Vandrikkeriet om natten er dog aftaget igen, men stod på det meste af sommeren.
Fakta vi selv tænker kunne have en indflydelse:
- Min kæreste er gravid?
- Vi er flyttet i nyt hus i Marts 2015?
- Han har fået en sygdom?
Sidstnævnte er vi dog gået lidt væk fra igen, da han er stoppet med at drikke store mængder vand om natten. Det er formentlig været pga. de varme nætter.
Huset virker han veltilpas i, så jeg vil heller ikke umiddelbart tro, at det er her problemet ligger.
Hans tisseri var også eksisterende inden min kæreste blev gravid, men det synes at være blevet værre efterfølgende. Jeg ved dog ikke om det har noget at sige.
Jeg håber virkelig i kan hjælpe.
Mvh.
aug 2004
Følger: 47 Følgere: 24 Hunde: 6 Emner: 85 Svar: 2.044
apr 2007
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 13
Jo det vil jeg mene han gør.
Jeg forsøgte den ene gang at kalde ham til mig, med ganske almindelig toneleje og som om intet var hændt. Han kom hen til mig, men vendte straks om igen og prøvede at liste af, da han så hvor jeg sad henne.
Kan du fortælle mere om dette "tissebælte"?
Edit:
Han er rigtig dygtig til at give tegn til når han skal udenfor og lave sine sager, men det gør han ikke de gange, hvor han laver andre steder.
Han er til jævnlig kontrol ved dyrlægen, ja. Han har epilepsi og får medicin for dette.
okt 2006
Følger: 59 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 13.902
En urinprøve koster 500kr og i får afklaret blærebetændelse og krystaller. Hunden bør også undersøges for forstørret prostata, som også kan give vandladningsproblemer. Ses primært hos intakte hanner.
feb 2007
Følger: 36 Følgere: 54 Hunde: 4 Emner: 78 Svar: 2.734
dec 2010
Følger: 10 Følgere: 26 Hunde: 6 Emner: 278 Svar: 8.727
Din hund føler ikke skyld over at have tisset/skidt på gulvet, men den er god til at aflæse dit kropssprog. Den har luret af at der er ballade i luften, uden at du har sagt et ord.
Lad mig give dig et eksempel: Jeg passede ofte en schæfertæve, mens jeg boede i lejlighed i Kbh. Hendes ejer var meget temperamentesfuld, og lettere svingende i humøret. Jeg kunne se på hunden, hvilket humør, hendes ejer var i, når ejeren var på vej op ad trapperne, for at hente hunden
Så når du sætter dig ned, ved en tissplet, og kalder på hunden, reagerer hunden både på din kropsholdning, og evt. din stemme. Tissepletten har den glemt alt om
Hvis din hund er rask, kan problemet evt. løses ved at holde hunden i snor indendørs, lufte den ofte, og rose helt vildt, hver gang den letter ben udenfor.
Alternativt kan I forsøge jer med et tissebælte (seletøj med ble i). Prøv evt. at Google det.
apr 2007
Tanken om at han måske har kræft, skræmmer mig godt nok
Ang. medicinen, som han får for epilepsi, så er det medicin han også har fået længe, så mistænker heller ikke at det skulle være grunden til det.
Næste skridt på være at vi må får lavet et grundig tjek ved dyrlægen.
At holde ham i snor indedør, virker også bare .... ja. Skal han så følge med os, alle steder hvor vi går hen i huset?
Vi roser ham desuden altid. Både når han er ude i haven og når han er ude på tur
apr 2007
Hvad gjorde dyrlægen ved jeres tilfælde?
apr 2007
apr 2007
Han kommer til dyrlæge og skal have tjekket sit urin
okt 2004
Følger: 34 Følgere: 598 Hunde: 2 Emner: 420 Svar: 4.910
apr 2007
Urinprøve viste ikke tegn på at han skulle fejle noget.
Vi overvejer hvorvidt vi skal have taget en blodprøve?
apr 2007
Ja, dyrlægen sagde at vi godt kunne tage en blodprøve og generel undersøgelse af vores Chi.
Ud fra urinprøven var der ingen infektion/blærebetændelse eller krystaller i urinen. Jeg husker faktisk ikke helt konkret hvad de ellers kiggede efter, blot at de ud fra prøven, ikke kunne finde noget, der skulle være i vejen med ham.
Ang. at urinprøven, tog jeg en suppeske og listede efter ham, da han skulle ud at tisse. Da han så gik i gang, tog jeg suppeskeen under ham. Han kiggede lidt skeptisk på mig, men tissede videre
Kan en stressreaktion virkelig sidde så længe i en chi? Han bliver rigtig nok bange/stresset af stort set ingenting. Bare alene det at han hører en ukendt lyd eller at der kommer gæster og specielt af folk han ikke kender.
Edit:
Nu hvor jeg tænker over det, så får vi langt mere besøg i vores hus, i forhold til der hvor vi boede før. Hmm.
apr 2007
Vil de ikke kunne se om han havde sukkersyge, hvis de tjekkede hans urin?
apr 2007
Ringer lige til dyrlægen og får udspecificeret hvad de undersøgte for.
apr 2007
De har testet for følgende:
- Vægtfylde
- PH værdi
- Protein
- Glukose
- Krystaller
- Blod
Alt var som det skulle være.
Hun nævnte, at ud fra sådan en urinprøve, kan man ikke se om der evt. skulle være en sten inde i blæren, så hun nævnte vi evt. kunne få scannet blæren på ham.
Hun nævnte også at vi kunne prøve at købe noget der hedder "Gå væk hund" og sprøjte på de steder hvor han tisser, for at se om det skulle hjælpe.
Men så har lille Lui i hvert fald ikke sukkersyge.
apr 2007
Ang. kastelege, har jeg før stødt på at hunde kan blive stresset over dette.
Lui kommer selv med sit legetøj og vil have man kaster det eller tager fat i det, mens han så rusker i det. Jeg er i tvivl om dette så bliver til negativ stress? Måske jeg skal begrænse det.
apr 2007
Lui slikker RIGTIG meget på sine forpoter. Det tyder sgu på at han har stress, den lille mand
maj 2009
Følger: 2 Følgere: 35 Emner: 190 Svar: 10.576
Det kan være allergi, svamp eller andet
Hvis min hund slikkede poterne overdreven meget, så blev den tjekket hos dyrlægen
apr 2007
Han-chihuahua på 8 år, er begyndt at tisse/skide på gulvet