Talgkirtel hund Talgkirtel hund
Hej alle!
Jeg har for nogle dage siden opdaget noget underligt i nakken på min hund. Ca 2 cm stift hår har samlet sig til en lille masse. Prøvede at fjerne omtalte og samlingen fortsatte 3 cm under huden som blev trukket med ud (fra et lille bitte åbent sår som ikke bløder). Har snakket med dyrlægen i dag som tror på det er en talgkirtel der er gået hul på. De skulle åbenbart være ret almindelige hos hunde. Nogle som har erfaring med disse talgkirtler? Området er ikke hævet, betændt eller irriteret på nogen måde.
okt 2007
Følger: 38 Følgere: 69 Hunde: 2 Emner: 242 Svar: 15.314
De er ellers som regel fredelige, hvis man lader dem være, men piller man for meget ved dem, så kan de give modbydelige infektioner, og som du fandt ud af, så er de lange, og dybe, så det kan blive noget værre rod.
Hvis der bliver bøvl med dem, skal de ved dyrlægen tømmes/fjernes. Man bør ikke selv rode med det ... til en anden gang :o)
Du har været meget heldig :o)
Med alderen har Kia fået flere, det skulle være meget normalt, og ikke noget man fjerner på en ældre hund, som hende, uden yderligere indikation.
Hun har en på den ene side af halsen, en på toppen af hovedet, en på et af benene, en på øret, og en meget stor en på ryggen/bagdelen, i noget gammelt arvæv fra hotspot.
Jeg tjekker kort hver dag at der ikke er tegn på infektion/smerte, og ellers får de lov til at passe sig selv.
Hvad sagde dyrlægen, at du skulle gøre fremadrettet?
okt 2013
Følger: 1 Følgere: 2 Hunde: 1 Emner: 27 Svar: 96
okt 2007
Følger: 38 Følgere: 69 Hunde: 2 Emner: 242 Svar: 15.314
mar 2009
Følger: 15 Følgere: 16 Hunde: 13 Emner: 54 Svar: 1.368
Han sagde at hvis man opdager den, skal man ikke pille i den men holde øje.. På et tidpunkt vil der, muligvis, gå hul på den og så kommer der noget klamt hvidt/gulligt stads ud.. Hvis det sker skal vi rense og sørge for der ikke går betændelse i..
Har de haft det én gang, kan de godt have tendens til at få det igen
mar 2007
Følger: 35 Følgere: 30 Hunde: 5 Emner: 619 Svar: 3.616
aug 2008
Følger: 32 Følgere: 1466 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 30 Svar: 30.006
okt 2013
Følger: 1 Følgere: 2 Hunde: 1 Emner: 27 Svar: 96
Talgkirtel hund