{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
936 visninger | Oprettet:

Når man som ejer påvirker sin hund {{forumTopicSubject}}

Hej hg!
Jeg har simpelthen brug for jeres indsigt og store viden smiley sagen er den at jeg har fået en øjenåbner efter min border blev passet i weekenden.
Når zoey er sammen med mig reagerer hun temmelig meget på andre mennesker, især mænd. Hun virker usikker og nervøs.
Men hun er så blevet passet af min agility træner i weekenden, som er jævnaldrende med mig, og hun fortæller mig da jeg henter zoey i går, at hun ikke har reageret på nogle mennesker, i hvert fald ikke i lige så stor udstrækning og har både hilst på hendes far og morfar. Hvad sker der for det? Jeg har vidst brug for at lære noget nyt. Hvad tænker i kan være årsagen til hun skifter sådan i adfærd?
Jeg fik det virkelig dårligt da jeg fik det at vide, fordi jeg selvfølgelig tænker det er min skyld.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Når man som ejer påvirker sin hund
  • #1   7. nov 2016 Forventning.

    En kæmpe del af ligningen.

    Vi har selv fået lavet en lignende fejl på mindst en af vores nuværende hunde - det handler om, at han, da han var ung, havde et par dårlige oplevelser med fertile hanhunde. Det satte sig i ham og det gjorde ham utryg. Resultatet var, at han sagde skrid til dem i goood tid, bare for en sikkerheds skyld.

    Dette blev en forventning hos os om, at han ville lave disse små udfald. Linen blev spændt op, stemningen anspændt, koncentrationen steg, hjertet bankede lidt hurtigere - alle de der små alarmreaktioner kroppen har, når der er et potentielt problem under opsejling.
    VUPTI - det satte sig i hunden. Og i flere år efter bekræftede vi igen og igen hunden i, at de der hanhunde var nogle værre nogle.

    Vi slog os selv i hovedet, da det endelig langt om længe gik op for os, hvad vi havde gang i.

    Nu er problemet løst. Hunden har ikke de issues, vi havde.
    Ikke at han ikke er usikker på nogle fertile hanhunde - dem, der stirrer på ham, eksempelvis. Men hans reaktion er markant anderledes efter at vores er blevet det.


  • #2   7. nov 2016 Din adfærd og følelser påvirker din hund rigtig meget. Især med så signalfølsom en race, som du har.

    Jeg har en veninde, der generelt er meget nervøst anlagt. Hun har en amstaff som er meget udadreagerende, når hun går med den, og det gør hende endnu mere nervøs. Hun har en forventning om, at det vil gå galt, hvis den møder andre hunde.

    Hvis hendes kæreste, eller jeg, går med den, er der ingen problemer med andre hunde. Vi opfordrer den ikke til at hilse etc. men den reagerer heller ikke med vagtsomhed, og udadreageren, hvis vi passerer andre hunde, eller hvis en fremmed løs hund, render hen til den. Vi forventer, at den opfører sig som den gør (ud fra at have kendt hunden i mange år), og den mærker, at vi ikke er nervøse, og den skal ikke beskytte os eller lign.

    Det er såå tydeligt at se forskellen på, hvem der går med den. Bare det at gå sammen, men skiftes til at holde snoren, er nok til at den reagerer på, hvem der holder den.

    Kia havde en overgang en idé om at hun skulle hyrde biler. Det resulterede i, at jeg forventede, at hun lavede udfald mod dem, når vi gik tur. Det fik hende så igen til, at fortsætte den uhensigtmæssige adfærd, for jeg reagerede jo på hendes adfærd ved, at blive nervøs hver gang jeg så/hørte en bil.

    Det var først da jeg blev klar over, at jeg ubevidst havde forstærket den uønskede adfærd, at jeg kunne træne den væk.

    Rigtig meget a la hvad CH beskriver :o)


  • #3   7. nov 2016 Tusind tak for virkelig gode svar!
    I har 100% ret i at jeg altid forventer det der så engang sker. Men hvad skal jeg gøre? Skal jeg virkelig bare lade være med at forvente noget? Hvad så hvis hun reagerer alligevel? Hvordan skal jeg håndtere det?


  • #4   7. nov 2016 Jep, du skal lade være med at forvente noget. Bevare dit cool og første reagere når der rent faktisk sker noget der bør reageres på.

    Observer og opfør dig som om intet er i vejen.

    Hvordan håndterer du det normalt, når det sker?


  • #5   7. nov 2016 Jeg tror jeg vil starte med at forklare hvordan hun reagerer. Da jeg for eksempel henter hende hos min træner i går når vi kun lige at åbne døren ud til gaden, og der begynder hun at gø usikkert af to der kommer gående mod os. Vil skyde på de har været 5-10 meter fra os. Hun er på ingen måde aggressiv eller gør uhæmmet, men der kommer lige to-tre bjæf og lidt knurren og jeg kan tydeligt se på hende hun er usikker. Kommer menneskerne tæt på vil hun blive utryg og trække sig.
    En anden situation er når vi for eksempel får gæster. Der starter hun også med at gø usikkert noget længere og når hun holder op vil hun undvig den mandlige gæst, og så nærme sig ham for at snuse, når han for eksempel går væk fra hende eller bare ikke er opmærksom på hende. Er bange for jeg kun har gjort det værre. I tilfældet ude på gaden bliver jeg flov og stopper hende ved at sige nej og trække hende ind til mig. Når vi får gæster gør jeg det samme, altså forsøger at stoppe hende ved at sige nej og få hende ind i stuen for eksempel, og jeg forsøger nok også at holde hende væk fra døren når vi får gæster, hvis det for eksempel er min kæreste der tager i mod. Så jeg har en hel klar forventning om der sker noget og det fortæller jeg hende jo allerede så snart det ringer på smiley jeg er også klar over at det nok ikke er den bedste måde jeg håndterer det på, men jeg ved simpelthen ikke hvordan jeg skal bære mig ad.


  • #6   7. nov 2016 Synes ikke det lyder så voldsomt sådan som du beskriver det, faktisk.

    Var det mig ville jeg ikke gøre en stor sag ud af det. I tilfældet hvor du henter hunden ville jeg faktisk bare gå videre og lade som ingenting overhovedet. Vi kan bruge små nøk i linen som "kom med" signal og det ville jeg bruge i det tilfælde der.
    Man kan ikke tage usikkerheden ud af hende sådan lige vupti, men man kan få hende til at beskæftige sig mindre med det, der gør hende usikker.
    Bare gå, lad som ingenting.

    Hjemme synes jeg heller ikke det lyder så grelt - men her er det vigtigt at hunden ikke presses.
    Jeg ville INTET gøre. Jeg ville lade som om hunden ikke er til stede overhovedet og bede gæsterne om at gøre det samme.
    Så kan hun helt selv styre, hvor tæt hun kommer på.

    Hun skal lære at stole på, at du nok skal tage dig af tingene og at hun kan nærme sig i det omfang, hun har lyst til det.

    Jeg ville IKKE begynde med at give godbidder og bede gæster om det overhovedet. Jeg ville foretrække at de ikke lavede nogle former for kontaktforsøg.



  • #8   7. nov 2016 Som en tilføjelse - er hun helt til rotterne og er det i lang tid, når I har gæster, så ville jeg lukke hende væk så længe.



  • #9   7. nov 2016 Hvis du virker som om, at du har fuld kontrol over en situation, og du virker rolig og afbalanceret, så vil det smitte af på hende.

    Jeg skal være bevidst om ikke, at begynde at trække vejret overfladisk, og at mit hjerte ikke begynder at hamre fx. Jeg lider af angst, og det er jeg meget bevidst om, at forsøge IKKE at sende videre til min hund. Det lykkedes 95% af tiden, men når det ikke gør, så tager hun over, med øget vagtsomhed og øget privatspfære, omkring mig ...
    Jeg kan så se på hende, at jeg har en øv-dag, hvis ikke jeg skulle være klar over det.

    Ingen af os er perfekte. Men at opdage, at man fejler, og bede om hjælp til at udbedre fejlene, er det vigtigste.

    Oftest lærer vi jo mest af vores fejl, eller andres :o)

    Hun vil altid kigge til dig efter hvordan en situation skal takles.

    Jeg synes at det er en god idé at filme det. Ofte vil man direkte kunne se, at ens hund søger øjenkontakt, for lige af afstemme, hvordan en situation skal takles.


  • #10   7. nov 2016 CH men skal jeg bare lade hende gø til hun selv stopper når vi får gæster?

    Lenschow Jeg kan sagtens se din pointe smiley vil se om jeg kan finde ud af det smiley


  • #12   7. nov 2016 Ja Sanne, vi lærer af vores fejl smiley jeg har da allerede en del småting jeg også vil gøre anderledes med den næste hund smiley

    Jeg må prøve at se om jeg kan hitte ud af at filme sådan en situation.


  • #13   7. nov 2016 Lenschow jeg ved overhovedet ikke hvordan, føler mig totalt på bar bund her, så skriv endelig!

  • #15   7. nov 2016 Jeg synes absolut du skal gå i gang med træningen smiley Det er, synes jeg, vigtigt at hun lærer at mennesker på gaden intet betyder. Hun skal ikke tage stilling til så meget, som det lyder som om hun gør nu.

  • #16   7. nov 2016 Hvis det er så alvorligt at det ikke er som jeg forstod det et par gø og lidt knurren, så må du enten træne det eller lade hunden være et andet sted, når der er gæster.

    Hvad træning angår tænker jeg desensibilisering. Egentlig ikke begge tilfælde, det på gaden er så lidt enklere at gå til end det i hjemmet.

    Synes det lyder som en super ide at filme hvad der sker. Det kan give dig et hint om, hvad det er for påvirkninger der påføres hende og fra hvem. Og i øvrigt kan du nå at studere hvad hun fortæller med sit kropssprog mens det står på.
    Det når man ikke altid samtidig med, at man skal sige goddag til gæster...


  • #18   7. nov 2016 Jeg vil lige tilføje at det er ikke når vi er på tur hun reagerer. I eksemplet jeg har nævnt er det pga. vi kommer ud fra opgangen og hun opdager de gående før jeg gør. Når vi går på gaden er hun helt ligeglad smiley

    CH i hjemmet er det lidt værre. Hun bliver ikke ved i flere minutter, men måske mellem 30 sekunder og et minut gør hun. Jeg tror ikke jeg har hørt desensibilisering før.

    Lenschow jeg vil kigge på de forslag du kommer med smiley hun er både trænet med klikker, balanceøvelser og papkassen har vi også brugt. Det er dog noget tid siden.


  • #20   7. nov 2016 Man kan i DEN grad påvirke sin hund.. Du siger faktisk en del mere med kroppen til din hund end du gør med stemmen smiley

    Nogle hunde er gode til at "holde hovedet koldt" når ejer ikke er god til det, og derfor vil være upåvirket..

    Andre reagere med det samme..


Kommentér på:
Når man som ejer påvirker sin hund

Annonce