hvem er man "tænkes man som.." {{forumTopicSubject}}
fx efter et langt liv, ens død eller en "sag"
Vil lige til indledning sige jeg forstår det, og ofrene ...
jeg har summet en del over det herefter Spang sagen, jeg læste en dag et indlæg på FB hvor der blev spurgt, hvad er issuet, er det aldersforskellen, er det magtbalancen, er det mand over pige/kvinde eller hvad er det ...
Kan huske med Me Too, der blev det ofte sagt det var det der med mand i magt position og en længere nede i et hieraki ...
Men det der så blev spurgt om er hvorfor er det at der er nogle kvinder der har gjort noget lignende, fx var der en kvindelig tv vært der havde været i forhold til/sammen med en praktikant, og der blev nævnt et par andre, Macron med stor aldersforskel og ja desværre rækker min hukommelse ikke lige nu ... hvorfor hænges kvinderne ikke ud på samme måde som mændene ?
Hvorfor huskes Jes Dorph for en stor del lige nu for Me Too og sagen, mens det faktum at Jørgen Leth lige nu hyldes uden hans uomtvistelige misbrug af magtforhold skaffede ham sex med kokkepigens datter ... osv ..
hvad er det lige der gør forskellen ... at nogen rammes hårdere, andre nærmest slet ikke , ofte kvinderne ..
Mener man at meget yngre mænd er bedre til at vurdere ... er det bare sejt når yngre mænd knalder med ældre kvinder, og pr definition klamt når det er ældre mænd med en unge kvinde osv ..
igen jeg er med på der også er noget med lige i hvilken alder offeret er sådan rent modenhedsmæssigt ... men ja håber I forstår min summen ...
maj 2007
Følger: 5 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 421 Svar: 13.115
Det sagt, så tror jeg heller ikke at det historisk set er blevet tager lige så seriøst når kvinder har misbrugt drenge/ unge mænd som når det har været omvendt.
feb 2011
Følger: 34 Følgere: 101 Hunde: 4 Emner: 964 Svar: 18.252
det er bare ligesom at det er sejt at en ung mand er sammen med en "MILF" ... mens det ikke er det samme for en ung kvinde ... og så tænker jeg om der ikke er yngre mænd der efter fx nogle år tænker "hvordan havnede jeg der" bliver de ikke groomet .. er det altid bevidst frivilligt ... modsat unge kvinder der senere får den der indsigt de blev bearbejdet ind i det ..
okt 2023
Følgere: 137 Emner: 32 Svar: 4.395
For ikke SÅ mange år siden (8-10 stykker) faldt jeg en dag i snak med en ung knægt, da jeg var i skoven med et par hunde. Efter lidt tid spurgte han, om vi ikke skulle mødes en dag - sådan date
Mht Jonatan Spang (og Jes Dorph) finder jeg det besynderligt, at man fyrer folk for noget dumt men dog IKKE kriminelt, de har gjort for mange mange år siden. At kvinden, der gik i seng med Jonatan Spang nu kalder det et overgreb og politianmelder ham fatter jeg simpelthen ikke. Hvad får hun dog ud af det - udover lidt tvivlsom berømmelse et øjeblik?
nov 2024
Følger: 15 Følgere: 51 Hunde: 1 Annoncer: 1 Emner: 32 Svar: 721
okt 2023
- Og jeg nåede ikke at få slettet "og er" fra mit indlæg, da det gik op for mig, at J. Leth døde for et par måneder siden.
jun 2007
Følger: 11 Følgere: 25 Hunde: 5 Emner: 107 Svar: 6.464
Jeg er dog enig. Han var virkelig utiltalende.
Jeg har i høj grad også undret mig. Det er som om det er acceptabelt for nogle, at have sex med yngre, hvorimod for andre er det helt galt. Ja hvorfor skal man fyres, så længe det ikke er kriminelt?
okt 2023
maj 2007
Følger: 5 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 421 Svar: 13.115
nov 2012
Følger: 94 Følgere: 214 Hunde: 4 Emner: 289 Svar: 8.280
De fleste andre af den slags metoo sager har jeg ikke fulgt med i, fordi de mennesker det involverede ikke har været nogen jeg fulgte/støttede i forvejen, så det kunne jo være lidt lige meget for mig om de var skyldige eller ej. Derfor udtaler jeg mig heller ikke lige om dem.
Men jeg vil gerne udtale mig om mine tanker omkring det med kvinder vs mænd. Jeg tror der er to grunde til at vi hører mere om de mænd der gør det, for der er kvinder der misbruger unge drenge, og det er ligeså alvorligt og frygteligt som når det er omvendt.
Den første er fordi der ikke er nær så mange kvinder som mænd, så mændene vil automatisk fylde mere i det store billede.
Den anden grund tror jeg, er fordi færre drenge anmelder det eller står frem med det misbrug. Det kan der være rigtig mange grunde til, men jeg tror en af dem, er at samfundet har fået gjort det til noget sejt for unge mænd at kunne score deres lærer eller anden person over dem, det er blevet en "fantasi", og derfor er det sværere at gå ud med, at man er blevet misbrugt eller krænket af en kvinde. (og jeg ved godt at unge piger møder det samme, at de selv lagde op til det osv. Jeg tror bare der er et større tabu og endnu mindre støtte til unge drenge i samme situation).
Jeg tror det ville være lettere (samfundsmæssigt, ikke for personen) hvis det var en mand der havde forgrebet sig på en dreng, end at det er en kvinde. Desværre.
jun 2011
Følger: 14 Følgere: 17 Hunde: 2 Emner: 75 Svar: 5.021
Spang har jo groomet den unge pige, det er virkelig groft...
Og det var Jes Dorphs opførsel også, hvorfor han også mærkede konsekvenserne mere.
Macronparret er jo længe siden, og de er stadig sammen, så ja, måske groomede hun ham, men i og med at de stadig er sammen, er der jo ikke nogen part, der umiddelbart vil lave en sag mod den anden.
Jørgen Leth sagerne kender jeg faktisk ikke til, har altid fundet ham meget lidt tiltalende og derfor ikke interesseret mig for at vide ret meget om ham. Det undrer mig dog ikke, hvis der er flere sager der, men har nogen stået frem ifm MeToo? Hvis ikke, er det jo svært at problematisere det, man har lidt brug for vidnerne i de her ting..
feb 2011
men ja det der med nogen "tilgives" andre ikke ... altså Dorph tilgives tilsyneladende ikke, Martin Brygmann heller ikke ... mens fx Jørgen Leth (som jeg også synes var en gammel gris) og Claes Antonsen (trommeslageren) virker til at komme tilbage...
egentlig så tænker jeg også at er der en straf og tager de den så bør de vel kunne kommer tilbage til deres levebrød .... men dårlig moral er jo ikke strafbart så den er sværere ..
jeg hørte i dag et radioprogram hvor en psykolog fortalte om det der med at melde så mange år efter ... for med fx Spang tænker man 16 år ish, og Mee Too i mellemtiden hvorfor nu ...
men der var mange gode forklaringer, bl.a der skal en modenhed til overhovedet at forstå og føle virkninger af at det var et OVERGREB ... mange vil også bare videre og glemme og det kan gå år inden de indser det ikke sker, og specielt hvis de konfronteres med gerningsmanden igen og igen i form af fx en lærer, et familiemedlem, en sportstræner eller som her en offentlig person ...
Der var flere psykologiske grunde til at det måske først bliver nødvendigt for offeret mange mange år efter .. og så tænker jeg at det måske bare er blevet for meget at sidde og høre ham omtale/håne Fonseca og andre med 15 årige ofre ...
men ja man må give dem der skrev det jeg læste ret, det er sgu dobbeltmoralsk at gøre forskel på om det er en mand eller kvinde der begår overgrebet/grooming ..
Mener det var Cecilie Beck der havde det med praktikanten og jeg må indrømme hver gang jeg ser hende på tv ser jeg en klam voksen kvinde der nærmest ser ud til at slikke sig om munden ..
jun 2011
Spørgsmål: hvad mener du med "men ja man må give dem der skrev det jeg læste ret"? Jeg forstår ikke sætningen..:P Altså, du giver dem der er enige med dig fra start ret? Tænker du må mene noget andet?
feb 2011
ja selvfølgelig er der også en forskel på om offeret er et stort barn eller en ung voksen ..men kan man afvise at unge i en relation til mennesker der er i en høj position på fx en arbejdsplads har svært ved at afvise en interesse fordi de fx tænker på hvordan deres fremtid på arbejdspladsen vil forme sig ...
Ham der mente Lizette havde udvist interesse havde jo åbenbart haft svært ved at turde afvise lige i situationen ..
jun 2011
Nej, bestemt ikke! Det kan endda være svært mellem kolleger som er lige i alder og position i et firma, så det er bestemt ikke nemt.
Men det kan forklare folkedomstolens reaktion.
feb 2013
Følger: 9 Følgere: 26 Hunde: 3 Emner: 89 Svar: 7.722
@Hanne: Ja, der er forskel på folk så nedenstående undre mig sådan set ikke:
"men ja det der med nogen "tilgives" andre ikke ... altså Dorph tilgives tilsyneladende ikke, Martin Brygmann heller ikke ... mens fx Jørgen Leth (som jeg også synes var en gammel gris) og Claes Antonsen (trommeslageren) virker til at komme tilbage..."
Jørgen Leth tilhørte kultureliten så ham kan man åbenbart godt tilgive, mens en helt almindelig skuespiller og en nyhedsmand er en anden sag. Det skal forevigt brænde i helvede. Min personlige holdning til Leth er, at det var ulideligt at høre hans patetiske speak ind over tour de france.
Jeg begriber sådan set slet ikke at folk med offentlig eksponering stadig ikke kan finde ud af at holde poterne for sig selv. Det må da snart være gået op for dem at det uværgeligt kommer til at ramme dem som en boomerang: Det kommer altså frem på et eller andet tidspunkt og Metoo er jo ikke ligefrem noget der skete 'igår'.
Og ja, det er faktisk lidt underligt at modne kvinder der har sex med yngre mænd bare er lidt seje og kaldes 'cougars' mens modne mænd der har sex med yngre kvinder bare er gamle grise.
... bortset fra Lizette der altså åbenbart også var en gammel gris
feb 2011
MEN 2 ting .. jeg hørte forleden en psykolog fortæller om hvordan det kan være om må sige det hun sagde var virkelig godt forklaret, så jeg forstår det bedre nu .. OG en af de ting hun sagde var at mange faktisk helst ville glemme det, var flove, men når de hele tiden blev konfronterede med gerningspersonen så kunne de ikke komme videre ... og det jeg synes at have hørt lige i Spang sagen er at hun henvendte sig til DR i foråret og fortalte det, måske i håbet om at de ville fjerne ham stille og roligt .. at han så DEREFTER kontakter hende, og det har helt sikkert for hende været så ubehageligt og når der intet skete at hun tilsidst nok har sagt til DR , enten gør i noget ellers går jeg ud med fortællingen ... det er hvad jeg tror der er sket lige i den sag .
nov 2012
Jeg blev misbrugt som barn (jeg var 9) det er ikke noget jeg normalt snakker om, men det er ikke en hemmelighed, og jeg er så langt fra det i dag (jeg er 30) at jeg godt kan snakke om det, uden at rykke op i en masse.
Vi anmeldte det ikke da det skete, men vi kendte hans familie rigtig godt, så mine forældre snakkede med hans (voksne) datter, om der blev gjort mere ved jeg ikke, for mine forældre skærmede mig så godt de kunne. Det var også derfor det ikke blev anmeldt, fordi min mor ikke ville slæbe mig igennem det, når jeg ikke selv ville.
Men jeg har været igennem en del sidenhen, ikke (kun) pga. Det, men det har helt sikkert haft store følger psykisk.
Nå men hver gang jeg skulle snakke med en ny person, som vidste ud fra mine journaler at det var sket, blev det altid dér deres fokus var. De ville gerne snakke om det, og gå i dybden med det, hvor jeg faktisk bare ønskede at lade det blive i fortiden, ikke tænke på det og ikke give det opmærksomhed. For jo mindre opmærksomhed jeg gav det, jo mindre fyldte det, og med alderen har jeg da heldigvis glemt langt det meste af det der skete, og jeg har i dag ikke de store følelser omkring det, medmindre man tvinger mig til at dykke ned i oplevelsen.
De ville også altid have en forklaring på hvorfor han ikke var blevet meldt til politiet, og prøvede også at få mig til at gøre det. Men jeg ønskede ikke at skulle igennem det. Bl.a. Fordi jeg ikke kunne bevise det, og faktisk var pisse bange for at retten enten ikke ville tro mig, eller bare ikke kunne dømme ud fra hvad jeg sagde. Var det forkert af mig? Måske. Jeg aner jo ikke om han misbrugte andre. Men det var det rigtige i forhold til at passe på mig selv og komme videre.
Jeg forstår dog samtidig alt for godt, hvordan man bliver fanget i oplevelsen og følelserne, hvis man hele tiden bliver mindet om det, ved at se vedkommende eller lign.
For mig slap jeg først rigtigt fri, da manden døde (af alderdom) for nogle år siden. Han boede i den samme by som jeg voksede op i, og selvom jeg boede nogle år væk, så jeg kun var i byen på besøg engang imellem, ramte det mig stadig, at jeg kunne møde ham på gaden.
For et par år siden flyttede jeg tilbage til byen, og jeg elsker det, for jeg er fri, og går ikke med en frygt i maven.
Så jeg kan levende forestille mig, at hvis man ser sin overfaldsmand i tvet hele tiden, bliver man hele tiden sendt tilbage i de følelser. Så uden at snakke om en bestemt sag, så forstår jeg godt, hvis man (også efter mange år) har svært ved at se vedkommende og bliver nødt til at gøre noget aktivt for at undgå vedkommende.
okt 2023
feb 2011
Tak for dit skriv ..
nov 2012
Det er nok langt sværere for de der er ældre, fordi de forstår det både imens det sker, de vokser ikke op og "glemmer" det. Jeg tænker jeg nærmere har fortrængt end glemt, men det giver samme resultat. Der er helt sikkert også forskel på både overgrebets "alvor" og måden det bliver gjort.
Men jeg tror rigtig mange fryser i situationen, det er en helt naturlig reaktion, men kan være rigtig svært bagefter, fordi man netop vil få tanker om hvorfor man ikke...
Jeg ville ikke ønske for min værste fjende at blive udsat for den slags, uanset om man er barn, teenager eller voksen. Det er frygteligt og skulle aldrig ske.
Tak Isabelle. Det har krævet meget, ikke mindst åbenhed, især overfor kærester. Jeg har så kun haft to, så det er jo ikke fordi jeg har skulle fortælle det mange gange. Men med min første kæreste havde det betydning. Noget mange måske heller ikke tænker over. At det jo også rammer de relationer man selv vælger at have.
hvem er man "tænkes man som.."