{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.711 visninger | Oprettet:

Nytår nytår nytår... forbudt?? {{forumTopicSubject}}

Ja, nu starter jeg nok et kontroversielt emne.. skal fyrværkeri forbydes for privatpersoner?

http://politiken.dk/debat/debatindlaeg/art5765493/Det-er-på-tide-at-fyrværkeri-bliver-forbudt-i-Danmark

Jeg ved godt, at det er så stor en tradition at de fleste med det samme sætter bremserne i bare ved at OVERVEJE at afskaffe det til privat brug.

Men hvis man nu lige abstraherer fra hele traditionsaspektet... og egne behov... giver det så overhovedet mening at enhver fuld tosse kan famle rundt med eksplosivt krudt? Nu formulerer jeg det på den måde fordi alkohol og krudt jo er en kendt kombination smiley

Jeg er ikke helt sikker på, hvor meget jeg mener vi skal til at formynde og forbyde. Men jeg synes alligevel det kan være værd at diskutere, netop af den grund, at det kan gøre alvorlig skade på andre mennesker - og også gør det hvert evig eneste år - som endda er frit tilgængeligt for alle privatpersoner velvidende at noget så (lovligt) eksplosivt ofte kombineres med alkohol og dårlig dømmekraft.

Mener i det skal fortsætte, eller mener i der skal være en anden løsning?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Nytår nytår nytår... forbudt??
  • #2   30. dec 2016 Jeg kan sagtens se din pointe Minion - der er jo ret meget andet, som også er pænt farligt.. og bør vi forbyde alt der har den mindste risiko? Men jeg synes alligevel der er en væsentligt større fare ved at privatpersoner har adgang til noget så eksplosivt (og i kendt kombination med fest og alkohol), end faren ved juletræer eller bål smiley

  • #4   30. dec 2016 Måske kunne man samle det bestemte steder eller lade det være professionelle, der fyrede det af i fx bare de større byer, hvor der så var 3-4 steder, hvor man kunne se det. Men det er nok urealistisk. Jeg er ikke tryg ved fyrværkeri, netop fordi nogle folk ikke helt har styr på det. Synes dog ikke det skal forbydes helt

  • #7   30. dec 2016 Victor plejer at købe krudt for 500+ kr. Sidste år blev een af hans klassekammerater forbrændt af et heksehyl. Det resulterede i en aften på skadestuen. I år vil ham Victor i stedet købe sprut for pengene. Efter en udpumpning, hvad mon så helten vil bruge pengene på næste år?
    Det, jeg vil sige, er, giv nu folk lidt frihed til at vise ansvar. Vi gider ikke formynderi i større målestok.


  • #8   30. dec 2016 Ikke bare risikoen for skader men også miljøet ville have godt af at professionelle fyrede det af. En gang bum bing i hver by nytårsaften, og det ville være fint. Der er snart så meget røg, når vi når til nytårsaften, at man ikke kan se en skid alligevel.

  • #10   30. dec 2016 Nej jeg synes ikk det bør forbydes.
    - det giver bare endnu større risiko for skader når folk så tyer til at købe fyrværkeri ulovligt.

    Over 200 mennesker er døde i trafikken i år - men biler er ikke forbudt.


  • #12   30. dec 2016 Jeg synes bestemt ikke at det bør forbydes.

    Til gengæld savner jeg lidt noget flottere fyrværkeri, det meste er lidt fesent. Det er jo bare møgdyrt at købe det rigtig flotte.


  • #14   30. dec 2016 Så skal det også forbydes at skulle betale skat, moms og andre afgifter.

    Men hvis argumentet er alkohol og miljø kombineret med fyrværkeri er en dårlig ide. Skal vi starte med at forbyde biler. Det er langt farligere og sviner mere i miljøet.


  • #18   30. dec 2016 Jeg synes man skulle samle det på bestemte pladser. Det ville give en langt nemmere hverdag for både dyr og mennesker, og ville stadig give de skydeglade mulighed for at give den gas.
    Sådan er der plads til alle.

    Jeg elsker fyrværkeri, men med en større hundeflok og to lydsensitive børn, er jeg efterhånden mættet. Alle og enhver bør ikke have adgang til krudt.


  • #21   30. dec 2016 Det var faktisk et fint alternativ, Malene.
    - At det sker forholdsvis under opsyn.


  • #22   30. dec 2016 Sikkerhed kan man ikke bruge som argument, på en måned er der ca 3 gange så mange uheld med personskader i trafikken, som der er fyrværkeri skader på et år.

    Det handler i bund og grund om at "vi" har hund og kan ikke lide det, så de andre burde rette ind.


  • #23   30. dec 2016 En fireårig dreng blev ramt af en stor raket, der hvor jeg boede før. Det glemmer jeg aldrig nogensinde, og det er kun få år siden. Jeg kan ikke huske, om han mistede livet eller bare blev meget forbrændt, men det var i hvert fald meget alvorlig skade, han tog.

    Synes ikke, at det er det værd, bare for at vi skal kunne sige uuuh og aah over pænt fyrværkeri...


  • #26   30. dec 2016 @24 Hver gang du sætter dig i en bil, tænker du så"shit idag er jeg egoistisk, biler forurener og det er bare farligt jeg kunne køre et barn ned?

    hvis du gør så tillykke, hvis ikke så hop lige ned fra hesten


  • #28   30. dec 2016 Temmeligt mange af de skader der sker, sker med ulovligt fyrværkeri -så meget for forbud smiley

    Jeg synes nu ikke fyrværkeri skal forbydes. Men det ville være fint med mig, at man holdt det til kun at være nytårsaften det måtte skydes af.
    Jeg fyrer ikke selv noget af, men synes det er ganske hyggeligt at gå ud klokken 12 og se hvad andre fyrer af ude over de omkringliggende byer.

    Den der med "så kunne vi samle det i 3-4 større byer" MÅ da komme fra en der selv bor i sådan en.... Jeg bor ikke engang i nærheden af en af landets største 4 byer. Så ingen flot fyrværkeri til os herovre kan jeg høre...


  • #30   30. dec 2016 Ved biler tager vi et certifikat i kørsel, altså kørekortet. Det bruges som trnsportmiddel.
    Med fyrværkeri handler det om at imponere ens øjne og alle kan gøre det. Selv børn får lov til at fyre af.
    Det kan ikke sammenlignes.


  • #34   30. dec 2016 Hvis vi skulle forbyde ting blot fordi formålet er at vi synes de er flotte, men ellers ikke har andet formål. Kunne vi jo starte med at forbyde langt de fleste hunde. lang de færreste af de hunde vi har, har vel et formål.

  • #35   30. dec 2016 Hov det med de 3-4 største byer var der, at det skulle være mere kontrolleret - ikke at de andre byer ikke byer ikke måtte fyre af smiley

  • #38   30. dec 2016 Og det er skam heller ikke pga mine hunde, jeg ikke kan lide fyrværkeri - har altid været utryg ved det, også inden jeg fik hund

  • #40   30. dec 2016 Jeg elskede fyrværkeri, indtil jeg så hvordan folk håndterer det. I mit gamle kvarter fik vi jævnligt plantet raketter mellem husene, som sprang ved jorden. Ofte blev de også sendt afsted langs jorden, enten med vilje eller som følge af væltede rør (hvilket til sidst resulterede i, at den 4-årige blev ramt), og jeg synes bare ikke, at det er det værd længere.

  • #42   30. dec 2016 Man kunne starte med at hive skudræde hunde ud af avl, så var problemet løst om få hundegenerationer. Det var da et ædelt formål i modsætning til mange af de andre ting, der avles på

  • #45   30. dec 2016 Jægere slår mere vildt ihjel end fyrværkeri gør. Det samme gør trafikken.

  • #46   30. dec 2016 Alkohol og mange andre ting er dårlig kombination. Men jeg ser fx ikke at biler er blevet forbudt selvom disse to ting bare ikke fungere og mange stadig kombinere høj promille og kørsel i bil.
    måske er høj promille og krudt et sted at starte i stedet for at ødelægge det for andre som sagtens kan fatte at de to ting ikke fungere på samme tid


  • #48   30. dec 2016 Altså, når man tænker på, hvor meget der pt. bliver gjort ud af for at forhindre folk i at sprænge sig selv + andre i stykker, i et storcenter, så kan jeg godt se det paradoksale i, at man så sælger l*rtet nytårsaften smiley

  • #50   31. dec 2016 Jeg kan godt sætte mig ind i, at man sammenligner det med bilkørsel. Det er jo trods alt pænt farligt og folk opfører sig idiotisk på vejene i stor stil. Meen som der er sagt, så tager du jo altså kørekort og må fx. ikke være påvirket, kigge på mobil og lignende. Med fyrværkeri er der stort set ingen restriktioner overhovedet - jeg har været til nytårsfest som 17-årig med fulde teenagefyre der da lige skulle have gang i nogle raketter. Jeps, teenagere til drukfest med ansvar for store raketter. Så tænker man på den skade, det kan udrette, hvis det eksploderer på jorden...

    Jeg tror egentlig at jeg efterlyser, at der kommer flere restriktioner på (om det så er totalt forbud eller anden løsning), så man ikke kan te sig så tosset man vil med raketterne. Det ér da skørt, at man lovligt kan drikke dømmekraften helt væk for derefter at gå ud og lege med eksplosivt krudt, der med lethed kan gøre ikke bare dig, men tilfældige forbipasserende blinde eller en finger fattigere...


  • #51   31. dec 2016 For min skyld må man meget gerne forbyde salg af fyrværkeri til private, og så i stedet gøre det til en professionel opgave i byerne.
    Det ville gøre det mere sikkert at se nytåret blive skudt ind, og det ville garanteret også være flottere.
    Må indrømme at de der småfesne raketter som de fleste køber, ikke imponerer mig.


  • #52   31. dec 2016 At samle affyringen til enkelte steder? Hvem skal så KØRE derhen, når man skal se på fyrværkeri? EFTER man har drukket? Ej come on, det er hul i hovedet.

    Desuden hvem skal betale for denne proffesionelle affyring?


  • #54   31. dec 2016 Man bruger bare de penge der nu bliver bruger på at gøre rent efter nytårsaften.

  • #56   31. dec 2016 Hvis folk smed bare det halve af, hvad der bruges nu, så kunne alle byer med over 1000 indbyggere sagtens betale en professionel. Det er jeg slet ikke i tvivl om, det skidt er hundedyrt og folk bruger tusindvis af kroner på det.

  • #58   31. dec 2016 Nej det synes jeg ikke at man skal forbyde.
    Det er en tradition siden kong ruder s tid
    Og til de smarte der mener en professionel skal fyre det af i byer, så gad jeg nok vide hvad folk på landet så skulle?
    Bare undvære fordi sådan er det bare?
    Ligge og køre ind til en større by midt om natten?
    Og så er der lige den med alkohol, ja vi har da fået dem væk fra krudtet, men så sat fulderikker ind bag et rat i stedet for
    Så er spørgsmålet, hvor fedt er det så lige?


  • #59   31. dec 2016 Jeg mener ikke at man bør forbyde det.
    Men det kunne være rart at man kun måtte skyde af den 31 og det kunne man løse ved kun at sælge det denne dag.
    Ja så er folk nødt til at bruge morgenen på at købe krudt, men det gør man vel også gerne hvis det betyder noget for en?
    Juleaften havde jeg store problemer med at lufte mine hunde inden jeg skulle køre, der var en idiot på vejen der lige skulle skyde af om eftermiddagen. Nu bor jeg ude på landet, så problemet er normalt ikke så stort, det er værre i byerne.
    I stedet for at bruge 5-10 minutter på lige at lufte hundene i haven inden de skulle have mad, måtte jeg bruge 40-45 minutter på det og kom derfor for sent til juleaften!
    I dag må vi leve med at folk skyder af hele dagen og det er fint nok.
    Jeg køber ikke selv noget, det siger mig intet og hundene synes ikke det krudt er det fedeste.
    Folk kommer til skade ja, det gjorde jeg selv for mange år siden, men det er jo den risiko man løber, præcis som når man køre bil eller andet.
    Der er en risiko ved alt.


  • #62   31. dec 2016 Jeg er lidt splittet.
    For jeg mener kun at man bør avle på det bedste af det bedste og nej, en skudræd hund er jo ikke det bedste, det siger da sig selv.
    Jeg ved godt det er et svært spørgsmål, for hvad der er det bedste af det bedste afhænger jo af øjnene der ser.


  • #64   31. dec 2016 Forbyde det den 31 kan og skal man ikke. Men begrænse det meget mere bør man. Først i salg fra den 30 og kun tilladt at skyde den 31. Det giver ingen mening at der kan købes krudt helt fra den 15 dec.
    Her har det været svært for mange at holde krudtet stille til den 27.
    Fra den 15 er affyrings mængden steget lidt hver dag


  • #67   31. dec 2016 At forbyde fyrværkeri fordi folk kommer til skade er det samme som at sige vi ikke må kører bil fordi folk kommer til skade året rundt. Men godt nytår smiley

  • #75   31. dec 2016 Nej John, man er som regel ligeglad hvis ikke det rammer en selv smiley

  • #80   31. dec 2016 Har nok ikke så meget med at være nervefast at gøre.
    Zenta er rigeligt nervefast, og hun bliver ikke bange og gemmer sig under sofaen, nej hun bliver gal på det og render derfor og knurre, men det er jo stadig en uhensigtsmæssig reaktion, også selvom hun ikke bliver angst på den måde som andre hunde gør.
    Laika har aldrig reageret på det, hun er kold i røven, men i år, i en alder af 12 år, reagere hun lidt, jeg ved ikke hvorfor.


  • #84   31. dec 2016 Min hund er skudræd, og heldigvis skal jeg ikke avle på hende smiley
    Min hund, mit problem, det skal andre vel ikke lide under.
    Jeg synes det lyder fint med at man først skal kunne købe krudt d 30- 31 december smiley


  • #86   31. dec 2016 Jeg bor i en skov og kommer selvfølgelig ikke til at høre meget til lyden kl 12.
    Men tilgengæld har jeg så nytår hver 14 dag hele efteråret når jægerne går amok smiley
    Jeg tror jeg vil have jagt forbudt.


  • #90   31. dec 2016 Jamen jeg er ikke for et forbud.
    Jeg er for at begrænse det.
    Køb det den 31/12 og fyr det af den 31/12.
    Så ved dem med bange dyr at det sker den dag og så må de tackle det for deres dyr.
    Det er ikke fair at jeg skal komme 45 minutter for sent til juleaften fordi jeg står med to hunde der ikke vil lave hvad de skal i haven, fordi en idiot på vejen synes det er skægt lige at fyre lidt af kl. 16 juleaften.

    I dag må jeg tage det med at det kan blive svært at lufte dem, eller at jeg har hunde der ikke opføre sig som de plejer.


  • #92   31. dec 2016 Hvis man skal detaljelovgive for at tilgodese enhver lille minoritet, så blev det da helt umuligt at navigere rundt i samfundet. Husk lige på, at hver gang man forbyder et eller andet til gavn for nogle, så "straffer" man mange andre. Det er trist at have en skudræd hund, men I har fri 360 dage om året. Andre sanktioner rammer folk hver eneste dag.
    Det her er virkeligt et første verdens problem.


  • #95   31. dec 2016 Det tror jeg ikke at kattene er enige i, Linda ..

  • #96   31. dec 2016 Men John, søde ven, du kan jo også sagtens være ligeglad hvis ikke dine hunde reagere?

  • #97   31. dec 2016 Nu har jeg ikke nævnt hunde i opslaget, fordi det netop ikke var meningen med den der "det er kun pga de bange hunde" smiley
    Hunde er jo ikke de eneste dyr, der bliver skræmt. Og så er jeg måske mærkelig, for jeg er da med på at hive hunde ud af avlen der har en generel angst for lyd og larm, men ville også være ked af at have en hund der forholdt sig fuldkommen apatisk til ethvert indtryk. Fedt, hvis man har en hund, der ikke tager sig af nytårsbragene, men det er vel ikke formålet at avle hunde, der ikke engang ænser at en "bombe" sprænger ved siden af dem?

    Nå, hundesnak aside - jeg ville ønske, at flere folk lige kunne lægge deres egne behov til side og tænke på, hvad det egentlig er man laver. Det handler ikke bare om hunde, men også vores medmennesker, de andre dyr og miljøet smiley Men mange står stejlt på deres ret til at have deres fyrværkeri for der er i hvert fald ikke nogen der skal bestemme over MIG. Hvis man bare kunne rykke lidt på det og få gang i en fornuftig debat.. jeg snakker ikke om nogen herinde, men generelt går folk helt i sort når emnet bringes på banen og så er alt håb om en diskussion ude.


  • #99   31. dec 2016 Ja men vi kunne vel glæde alle og nøjes med at knalde den 31/12?

  • #100   31. dec 2016 Jeg har en bange hund.

    Jeg bor i en mindre by. MEN her fyrer de af tidligt og sent. Især fordi vi har andelsboliger lige bag os, og nogle af de unge mennesker derover fyrer af for mange tusinde kroner hvert år. Både dag og nat.

    Vi køber aldrig ret meget. Men drengene udstyres med lidt med ordre på, at de skal gå lidt øde og fyre af og aldrig alene. Desuden har vi lært dem altid at have sikkerhedsbriller på. Min den yngste plejer at sige til kammeraterne, hvis de kommer med kommentarer til brillerne, at han hellere vil se sjov ud med briller, end at han vil se sjov ud uden øjne.

    Jeg mener til gengæld godt, at man kan vælge at starte salget meget senere, som de også har praktiseret i Tyskland i de sidste mange år.


  • #102   31. dec 2016 Heidi, mht. kommentarerne, har du så læst ham der mener der skal være en form for skat på, så alle de "nasserøve" der bare står og glor på "vores fyrværkeri" også skal bidrage??? Hahaha, måske skulle man lade være med at fyre krudt af i dyre domme op på åben himmel til offentligt skue, hvis man er bitter over, at andre kigger på smiley smiley

  • #103   31. dec 2016 Sys snart galskaben må stoppe. man kan ikke forbyde og lave love og regler om alting. det blir da skrækkelig kedeligt hvis de små mindretal får lov at bestemme hvordan alt skal fungere herhjemme.

    blir det ulovligt herhjemme, så vil jeg sku være Rasmus modsat og så begynde at bruge penge på det, og gerne gemme lidt til om sommeren for ar være rigtig rebelsk.
    der er allerede nu en åndssvag lov som begrænser dagene hvor man lovligt må fyre krudt af, det i sig selv er ret latterlig. så et total forbud vil være torskedumt.


  • #104   31. dec 2016 Så Søren, du er så også sådan en der slår dine børn og køre for stærkt, bare fordi du kan? smiley

  • #105   31. dec 2016 slår mine børn - nej, aldrig, heller ikke min hund.

    kører for stærkt - hell yeah, men med måde.

    Men sys nu også der er stor forskel på at slå sine børn og fyre fest fyrværkeri af..
    det er sku da herre belastende at holde sin 30 års føsdag om sommeren og så ikke må "fejre" det med et par raketter fordi man sys det er festligt og man gerne vil fejre sin store dag.
    det kan også være i andre anledninger.
    lidt ligesom med hundeloven, et meget lille mindretal fik lov at bestemme hvor andre må ha og ikke ha. fuldstændig hul i hovedet. og sys de folk som fx vil ha fest fyrværkeri forbudt, og dem som var med til at få indført hundeloven burde skamme sig..
    og det er min ærlige mening.

    vi kan sku da ikke blive ved med at komme med forbud mod ALT.

    Men hvis det er tilfældet, så vil jeg personligt foreslå at ALT papir fremover skal have blødere kanter, for er der noget jeg frygter, så er det de såkaldte "papercut" dem er jeg hunderæd for..


    PS, jeg er så heldig at jeg faktisk gerne må fejre min føsdag med fyrværkeri. gider dog ikke, da det ikke siger mig noget.


  • #107   31. dec 2016 Det var et spørgsmål søde Minion.
    Der skrives at hvis det blev forbudt så ville Søren bryde den lov.
    Hvorfor?
    Det giver da ingen mening.


  • #108   31. dec 2016 Så bryder man vel også alle de andre love man finder tåbelige, og skulle det være vejen frem?

  • #110   31. dec 2016 Eller dem der ikke formår at overholde reglerne om hvornår man må skyde af.

  • #112   31. dec 2016 fordi jeg sys det er en så tåbelig ide at forbyde det, og ligefrem en lov imod det. Come on. kom ud af den lille æggeskal man render rundt i. vi er pænt mange i det her land, så hvorfor skal de få egocentrerede ha lov at bestemme.?

    skal lige siges at fyrværkeri siger mig som sådan intet, bruger ikke penge på det, men sys det er flot at se på. så for dem som vil ha lov at skyde deres eget af til nytår, skal i min verden bare ha lov at gi den gas..


  • #113   31. dec 2016 Søren, læs hvad jeg skriver, skal vi alle der finder en lov tåbelig, bryde den?
    Der er da også en del ting jeg ikke er enig i, men giver det mening eller giver det mig ret til at bryde reglen?


  • #114   31. dec 2016 Rigtig mange debatter her på hg får mig til at tænke på Jørgen Leth. Herlig type, men han har en tendens til at gøre små ting til kæmpestore spørgsmål.
    Havde det været virksomt at banke mine unger, så havde jeg nok gjort det. Jeg er rimelig rationelt indstillet smiley


  • #115   31. dec 2016 Tja om hvorvidt tingene er små eller store, er nok forskellige alt efter om man selv står med problemet eller ej.

  • #116   31. dec 2016 jamen jeg finder da også selv mange regler og love tåbelige, fx hundeloven, men pga at hvis jeg vælger at bryde den, vil en uskyldig hund bli aflivet, så lader jeg være..
    at jeg nogle gange ligger med 90km/t på landevejen, det koster kun mig selv en bøde, så derfor går jeg det, hvis forholdene tillader det.
    noget så simpelt som fest fyrværkeri er der, undskyld mit sprog, satme ingen der skal bestemme om jeg fyrer af eller ej.
    sorry jeg måske er lidt snæver synet, men det er godt nok ved at være kedeligt at være til her i lille DK, pga nogle få mindretal tror de har eneret..


  • #120   31. dec 2016 Hvilken mus? smiley

  • #123   31. dec 2016 Hvilken betjent?
    Tror du tabte mig nu smiley


  • #125   31. dec 2016 John, det er for tidligt at slå sig på flasken allerede nu smiley

  • #127   31. dec 2016 fantastisk film. velspillende skuespillere.

  • #129   31. dec 2016 Nåh, så er jeg med igen smiley

  • #131   31. dec 2016 Ja .. Eller .. Jeg får endelig noget i dag så smiley

  • #132   31. dec 2016 10000,- i bøde!? Blødsødne hippieavl. Jeg forhøjer med:
    Gulag kan gå til mindre forseelser, men de store forbrydelser med nytårskrudt bør straffes med obligatorisk udstikning af forbryderens øjne. Hvorfor spørger du så (jo, du gør). Fordi, at man mister synet ved affyring af krudt, og er du een af de heldige, der stadig kan se efter fuldendt gerning, så må samfundet sørge for, at retfærdigheden sker fyldest.


  • #135   31. dec 2016 Husker I figuren 'Mogens' fra Monrad&Rislund?
    "Jeg vil gerne advare mod brug af p-piller"
    -??
    "Jo, for jeg kendte een, der åd p-piller, og han fik armen rykket af i en centrifuge"


  • #137   31. dec 2016 Det forklare jo det hele ..

  • #138   31. dec 2016 John
    Dokumentation tak smiley


  • #140   31. dec 2016 Så er det måske derfor mænd holder sig fra vaskemaskinen?

    Og fra p-piller smiley


  • #141   31. dec 2016 Alt hvad der har med mig at gøre, er vigtigt smiley

  • #143   31. dec 2016 Ja ellers er den i stykker hvis ikke den kan det ..

  • #145   31. dec 2016 DET har du fandme været længe om at opdage, min ven smiley
    Men nej, selvfølgelig er jeg ikke det smiley


  • #147   31. dec 2016 Så så, charmetrold smiley

  • #149   31. dec 2016 Haha, AG, det er lige præcis den jeg har linket til i startoplægget smiley

  • #152   31. dec 2016 Ahh det var måske et kanonslag jeg oplevede den aften sidste år jeg sad og var hjælper i lektiecafeen i Gellerup.. de er jo desværre ikke kendt for at have det lovligste af det lovligste.. lige pludselig kom der bare et KÆMPE brag og kraftigt glimt ude foran vores lokale - jeg har ALDRIG hørt noget lignende! - og det var lige før jeg troede vinduerne ville springe ind, det var så voldsomt, at min første indskydelse var at en bombe var sprunget.
    Det var sgu ikke videre behageligt at skulle gå ud til bagefter.. men det må nok have været et kanonslag, dem er jeg heldigvis ellers ikke rigtig stødt på før (af hvad jeg ved)


  • #155   1. jan 2017 Jeg gider ikke at skulle køre halv langt for at kunne se fyrværkeri. Sorry.

    Jeg synes, at vi lever nok i forbudsdanmark.


  • #158   1. jan 2017 Du kan da ikke tro, at der vil komme fyrværkeri på Als eller omegn. Man ville som minimum skulle køre 35 min. herfra. Pisbyer bliver da overset i den ligning.

    Og Vark, nu er det jo ikke alle, der rent fysisk har samme muligheder vel?

    Det har sku intet med vilje at gøre, og det burde du vide. smiley


  • #163   1. jan 2017 Jeg sad faktisk netop og læste de artikler! 12 ud af de 25 øjenskader er på børn, de fleste som bare står og kigger på... øv smiley

  • #164   1. jan 2017 Jeg kan ikke lide jul og den har ingen egentlig formål ud over at gøre mig fed og fattig. Så den bør forbydes

  • #165   1. jan 2017 Henrik jeg synes der kan være nogle fine argumenter for, hvordan man gerne vil finde en anden løsning og mødes på midten, men det der er ikke en af dem smiley
    Folk mener jo ikke det skal forbydes bare fordi de personligt ikke kan "lide det"


  • #166   1. jan 2017 Det tror jeg faktisk ikke helt du har ret i. Folk kan ikke lide det, derfor finder de et argument for at det skal forbydes.



  • #167   1. jan 2017 Miljøet, dyrene bliver skræmt, ikke bare hunde men også vildtet, stor fare for brande, skader (og varige mén) på både børn og voksne, også dem der bare står og kigger på.... jeg ved ikke helt, hvordan man kan konkludere, at det bare er undskyldninger for at man ikke "kan lide det" ?

  • #170   1. jan 2017 Jeg tror ikke man kan forbyde sig ud af alt.

    Forbyder vi fyrværkeri herhjemme, så bliver der for alvor sluset op for ulovlig indførsel af fyrværkeri der ikke har nær den samme sikkerhed, som det der er godkendt i DK.

    Fyrværkeri ER farligt når det ikke håndteres korrekt. Og når man render standerstiv rundt nytårsaften, med en fed raket fra THansen i hånden og en cigar til at tænde den i munden, så er der da en klart forhøjet risiko for, at raketten stryger et helt andet sted hen, en hvad der i første omgang var tilsigtet.

    Hvad angår husdyr (hunde, katte mv) - min kæreste har en hund og den er hammerbange for fyrværkeri. Og det er selvfølgelig synd. Men Dr. Dyr har en såkaldt "nytårspakke" til vuffi og den fik Kalle glæde af. Og DET virker. Kalle havde en fest for sig selv. Var rørende ligeglad med krudt og kugler - og med øjnene trillende rundt i hovedet, kunne han dårligt få sig møvet op på fifaen - havde lidt problemer med at ramme.

    Han er atter sit gode, superfrække og helt ulydige "jeg" idag (dansk-svensk gårdhund uden et gram fedt på sidebenene - et pragteksemplar) og har været ude og krudte helt af i den lokale hundeskov og er atter begyndt at indtage kost.

    Nå, men jeg mener altså ikke at fyrværkeri bør forbydes, men måske efterlyser jeg nok lidt flere og hårdere kampagner i TV og andre medier, der kan få folk til at tænke sig bedre om, både i forhold til skader - men også i forhold til vores dyr, både dem der lever vildt og dem vi har gående hjemme. Jeg syntes ikke der har været vist nok af disse ting i år.


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.320
    #171   1. jan 2017 Vil jeg ryge en joint nytårsaften er det forbudt. Vil jeg stå i en brandert og skyde raketter af til fare for andre mennesker er der helt fint. Der er så meget man ikke forstår.

  • #172   1. jan 2017 Max

    Begge dele er forbudt...

    Du må ikke fyre raketter af, såfremt det vil være til fare for andre mennesker - du kan rent faktisk blive sigtet for det, hvis en patrulje kommer kørende forbi og du står slingrende og er ved at fyre en raket af i en retning, der udgør en fare for andre mennesker.

    Bortset fra det, så er de første spæde skridt til legalisering af hash jo ved at blive taget smiley


  • #174   1. jan 2017 AG

    Det er jo noget nær umuligt at håndhæve, det ved du også godt. Sigtelserne falder jo først NÅR det er gået galt og der er ofre der er havnet på skadestuen.

    Kører en patrulje forbi en sejlende fuld mand, der står og fumler med en raket, så er mit bedste bud jo nok, at de anbefaler ham at overlade den raket til en af hans mere ædru makkere eller makkerinder. Og såfremt alle er fulde, så lyder anbefalingen / den løftede pegefinger på, at han helt dropper at fyre raketten af.

    Ikke alt er sort og hvidt. Og politiet er jo ikke kun ude for at skrive bøder ud - det er nok mest sikkerheden der ligger dem på sinde. Men de kan jo ikke være overalt.


  • #177   1. jan 2017 Ingen ...

  • #180   1. jan 2017 Finder jeg noget i min have smider jeg det ind over hegnet til naboen smiley

  • #182   1. jan 2017 Finder jeg noget i min have, smider jeg det ud.....

  • #183   1. jan 2017 Du er også sådan et godt overbærende menneske, Jesper.

  • #185   1. jan 2017 Næh, de må selv rydde op efter sig.

  • #186   1. jan 2017 Zenta

    Ikke nødvendigvis. Men hvorfor provokere?


  • #188   1. jan 2017 Provokere? Ved at de selv må rydde op? Hehe

  • #191   1. jan 2017 Nej Cecilie, men det skal jeg åbenbart, for ellers provokere jeg .. smiley

  • #194   1. jan 2017 Kan jo håbe de venter med at gå af til de er nået ind over hegnet.

  • #198   1. jan 2017 Zenta

    Når der ligger 3-4 raketter i min have, hvorfra skulle jeg så vide at de kommer fra min nabo og ikke fra en af de andre beboere i byen.

    Fatter ikke helt hvorfor det pludselig skal være hans problem blot fordi han er min nabo


  • #199   1. jan 2017 Fordi jeg bor på landet.

  • #201   1. jan 2017 Og ingen tømmermænd.

  • #203   1. jan 2017 Også sjældent at det sker her ..

  • #206   1. jan 2017 Hader regn smiley

  • #208   1. jan 2017 Ja da. Det er MIG der hader regn ..

  • #211   1. jan 2017 Charmetrold smiley

  • #214   1. jan 2017 Jeg ville nok blive meget ked af at fejre nytårsaften hvis jeg ikke kunne komme udenfor min egen dør og kigge fyrværkeri fra naboer og ellers hvad vi selv sender op.. Min kæreste har fuld kontrol på raketter og vi har ingen skader her.. Jeg kan sagtens se det er trælst når der sker ulykker med krudt, men synes ikke man skal straffe alle under en kam.. Så får man tage tag i de der ikke ved at krudt er farligt og ikke ved hvordan man behandler det.. Her gemmer vi også skraldespand og skruer vores postkasse ned, så vi slipper for de dumme børn der elsker at eksplodere postkasser og den slags.. Og det med at kun have et sted i byen hvor fyrmestere sender raketter op til himmels.. hvad med de ældre mennesker der ikke kan komme ud,, der godt kan lide at se raketterne fra egen altan, eller gennem et vindue,, så skulle de måske ikke få se noget.. Temaet forbyd raketter,, skal selvfølgelig få mange meninger frem i lyset. Jeg synes ikke det skal forbydes for den almindelige dansker.. Man må bare håbe man bliver klogere for hvert år... der går...

  • djess l
    djess l Tilmeldt:
    mar 2011

    Følger: 1 Svar: 1
    #218   1. jan 2017 Nej det syntes jeg ikke det skal ..og det skal heller ikke samles i byen ..
    Det er en ting vi har og skal bevare..
    Jeg har 2 heste 4 hunde 15 katte 2 kaniner og foderrotter ..
    Ingen af dem er lyd påvirket så de bliver bange ..
    Men alle kan da blive forskrækket også mennesker ..
    Alt forladt ..
    Men forbud og restriktioner. .
    NEJ


  • #221   1. jan 2017 Helt enig AG ! Jeg bor meget fredeligt, langt ude på landet, og de fleste af mine hunde, er ikke bange for fyrværkeri, så i bund og grund kunne jeg være ligeglad. Men jeg synes godt nok ikke at det er fedt at være på job nytårsaften, med fulde folk, og raketter der fiser rundt om ørerne på én smiley

    Fyrværkeri er flot, hvis det er udført professionelt. De der småfesne raketter, som hr og fru Danmark sender til vejrs, er kun spild af penge (hvis man spørger mig smiley ). Et fyrværkerishow, der blev skudt afsted til midnat, flere forskellige steder i landet, kunne derimod være fantastisk flot.
    Og ja, man kan faktisk godt holde nytårsaften i ædru tilstand smiley Kan helt ærligt ikke se problemet i at man skulle køre efter at se fyrværkeri. Det er jo ikke anderledes end at folk kører efter at se bål skt. Hans aften smiley
    Vil man absolut drikke sig i hegnet, kan man så vælge at tage en taxa, eller blive hjemme og se det på tv smiley
    Er helt enig i at fyrværkeri hører nytåret til, men hvor ville det være rart, hvis det først blev skudt af efter midnat nytårsaften. Og det så blev udført af en fyrværker, som havde styr på det. Se det kunne være fedt smiley


  • #222   1. jan 2017 Helt ærligt så er det altså ikke alle der bare kan fise afsted for at skulle se et sådanne show.

  • #223   1. jan 2017 Minisofa: Næ, det kan jeg heller ikke, for jeg er som regel på arbejde hele nytårsaften smiley Men ved du hvad, det bliver sjovt nok altid nytår alligevel smiley

  • #224   1. jan 2017 Det gør det så ikke for mine borgere hvis de fik af vide at nej det kan vi ikke se for der er kun 2 nattevagter og for mange kørestole at køre med ærgerligt for jer. Og så er deres nytår ødelagt ja.

  • #225   1. jan 2017 Hvis det virkeligt betyder så meget for borgerne, så må man jo arrangere transport, eller satse på at fyrværkeriet bliver skudt af ude foran plejecenteret smiley Så håbløst er det jo heller ikke smiley

  • #226   1. jan 2017 For det første ikke plejecenter men handicap bolig med senhjerneskadet. Og nej det er faktisk ikke bare sådan lige og have 9 kørestolsbrugere plus en halv blind og svagtgående afsted med to personaler. Og nytår er sjovt nok det eneste tid på året hvor ledsagere ikke kan. Og tror sku ikke lige vi skal regne med at de skyder af foran en bo enhed med udadreagerende mennesker.

  • Vibe V
    Vibe V Tilmeldt:
    dec 2015

    Følger: 10 Svar: 3
    #227   1. jan 2017 Jeg bryder mig ikke om fyrværkeri. Alle mine hunde har været så bange hvert år, det til trods at jeg har gjort alt hvad der ku gøres for at de sku klare det. Nu har jeg fået en lille hvalp, hun tog det pænt lige til hun sku tisse og jeg mente vi godt ku rende en hurtig tur ud i haven da der var rimeligt stille på det tidspunkt. Så kommer man ud og opdager en gruppe unge mænd som åbenbart synes det var sjovt at sende en tændt raket med megen hyle lyd hen imod hvalpen og mig. Nåede lige at dukke mig og holde hunden væk, ellers var vi blevet ramt, og jo de havde set os og sendte raketten afsted med vilje i vores retning!
    Et andet år hvor der blev fyret af gik alle hestene i en stald amok, de sparkede båsene itu, og var tæt på at blive kørt ned da de løb ud!
    Ja og så er der mange hunde der løber væk af bar skræk!
    Vi valgte at lade vores nye hvalp tisse indendørs da den var blevet så skræmt!
    Et år fik vi ødelagt vores thermotag i udestuen, og sidste år et tegl i carporten, begge gange pga raketter. Idag har vi brugt et par timer til at fjerne affald fra fyrværkeri i vores have fra andres raketter, vores hund bliver jo syg af at spise alt det!
    Indskrænk dog det fyrværkeri til store steder som fx Tivoli! Så har vi andre der ikke orker at være oppe den halve nat mulighed for at få fred!
    Noget andet er : Hvorffor skal folk skyde af flere dage før og dage efter, er det overhovedet lovligt? Burde det egentlig være lovligt at fyre af når man har drukket? Engang i mine yngre dage var jeg til nytårsfest. Her var folk så fulde så de sendte raketterne afsted under biler og efter et par katte!


  • #228   1. jan 2017 Minisofa: Har veninde der arbejdernes fysisk og psykisk handicappede. De tager på sommerferier, koncerter osv. med beboerne, så umuligt er det altså heller ikke at lave den slags arrangementer smiley

  • #229   1. jan 2017 Alle sammen på en gang? For ved at ved de fleste ferier er der sat ekstra personale på sådan at de køre nogenlunde normering både i hus og på ferie. Tror du kommunen i disse sparetider sætter ekstra på nytår aften?
    Nu ved jeg pr erfaring at for at have alle med skal en del have ledsager på for som sagt to mennesker og 9 kørestole. Og som skrevet før så vil meget få ledsage tage afsted til nytår


  • #230   2. jan 2017 Forbud mod fyrværkeri, er det rene pjat! - Ud fra den betragtning, at forbud kun skaber mere samfundsskadeligt arbejde, lige som de fleste andre forbud gør.

    Men hovedparten af menneskene, er blevet manipuleret til at tro
    på alt muligt Naturstridigt.


  • #231   2. jan 2017 Tja, som sagt, så ville det ikke genere mig med et forbud mod salg af fyrværkeri til private. Synes ikke at det er en særlig fed tradition at fulderikker omgås krudt, og synes at det er ufedt at folk skyder så meget af, i dagene omkring nytår.

    Hvis det blev vedtaget, at fyrværkeri kun måtte fyres af, efter midnat, nytårsaften, af professionelle, så ville det være helt fint med mig. Er sikker på at folk nok skulle overleve det, og vænne sig til det, med tiden smiley


  • vinnie e
    vinnie e Tilmeldt:
    sep 2008

    Følger: 1 Svar: 2
    #232   2. jan 2017 Min holdning er, at alt fyrværkeri skal forbydes, af hensyn til vores firbenede venner, af hensyn ti de, som ikke kan administrere det, og af hensyn til miljøet.

    Og jeg er sådan set ikke parat til at ændre min holdning. Så spar på krudtet!


  • #233   2. jan 2017 Jeg bryder mig ikke om fyrværkeri og forstår ikke helt attraktionen ved det (for mig svarer det lidt til at stå og tænde ild til hundredelapperne smiley ). Jeg mener ikke at verden ville gå glip af noget hvis vi ikke havde fyrværkeri.
    I bund og grund undre det mig at det ikke for længst er blevet forbudt når jeg tænker på hvad der ellers forbydes fordi det måske kan være farligt.
    Det forurener ad pommeren til - især under produktionen, som jo også nogle gange foregår med livet som indsats for dem der laver det. Mange der ellers har travlt med at være åååhhh så etisk korrekte i deres valg af tøj, mad osv skider højt og flot på etikken når det kommer til fyrværkeri.
    Vilde dyr bliver lige så skræmte som vores tamme.
    Jeg undre mig også over de forældre der lader deres små poder - som i før teen-agealderen - rende rundt og fyrer af uden sikkerhedsbriller eller noget smiley Samme forældre er megahyssede med at lille Karl ikke må få ikke-økologiske grøntsager i børnehaven fordi de konventionelle er fyldt med kemikalier smiley Det der giver farverne i raketterne er jo tungmetaller og dem får poderne jo lige i hovedet når det drysser ned fra himlen igen smiley
    Vi har nu to containere med nytårskrudt stående 100 m fra vores soveværelse. Det er jeg faktisk ikke særlig glad for (jeg kan godt huske Seest). De er pænt stilt af på en gammel fabrik der ikke rigtigt bruges noget. Bekvemt langt væk fra ejeren af fabrikken, men der ligger altså 7 huse under 150 m fra de to containere, som skal stå der mere eller mindre permanent. Det der ligger tættest på har 50 m til containerne smiley


  • #234   2. jan 2017 "Min kæreste har fuld kontrol på raketter og vi har ingen skader her." Man kan gøre nok så meget og alligevel kan det gå galt. Det kostede for et par år siden en 2-årig dreng livet; han blev ramt af en raket i brystet. Raketten opførte sig ikke som forventet og strøg - istedet for op - hen ad jorden.

  • Vibe V
    Vibe V Tilmeldt:
    dec 2015

    Følger: 10 Svar: 3
    #235   2. jan 2017 Der har aldrig været så mange brande som nu pga fyrværkeri. Batterierne er blevet større og der bliver da godt nok skudt mange af. Fyrværkeri kan være flot, eller det synes jeg som barn,nhvor der ikke var ret meget af det, men når jeg så var i Tivoli med professionelle der vidste hvad de gjorde,Ja så var det flot!
    Idag gider jeg ikke ofre mange min på at se på det, det hyler og brager omkring hovedet på en, og jeg synes faktisk ikke det er spor flot, og ja det forurener vildt meget!


  • #238   2. jan 2017 Janni: Øv, øv og atter øv smiley

  • #239   2. jan 2017 Ja smiley
    Jeg havde faktisk ikke tænkt tanken før, at en hund faktisk kan dø af det smiley


  • #241   2. jan 2017 Mennesker kan dø af stress, så kan hunde vel også ? Men jeg havde heller ikke lige overvejet at det kunne ende så trist smiley

  • #245   2. jan 2017 Det var faktisk et vanvittigt godt debatindlæg (hermed delt på facebook..) uanset om man mener det skal forbydes for privatpersoner eller ej. Han har da i hvert fald om nogen erfaring til at give et andet perspektiv.
    Jeg synes følgende opsummerer det enormt godt:

    "Når man tænker over det, giver det faktisk ingen mening.

    Hvorfor i alverden er det ulovligt og på ingen måde velanset at køre spritkørsel, mens det i en periode på et par dage om året, der kulminerer i en aften af spiritusdrevet kaos, er helt okay for Hr. og Fru Danmark at rende rundt i en 10-hestes brandert og lege med sprængstof?"


  • #246   2. jan 2017 Kan man forbyde IDIOTI osse så...
    For denne video fra Sverige viser da KUN idioti.

    https://www.youtube.com/watch?sns=fb&v=d1KzCa7E7hk&app=desktop


  • #247   2. jan 2017 Uanset hvad er det da grimt at en hund bliver så bange at den faktisk dør af det.

  • #248   2. jan 2017 Denne ejer burde have taget hunden med til et sted hvor der ikke var så meget støj.
    Det er muligt i sverige at finde et sted hvor der er mere ro.

    Det er IKKE fyrværkeriets skyld...


  • #249   2. jan 2017 Den video,, føj hvor var det bare en hel meget uforsvarligt raketskyderi.. Glad jeg ikke var der,, havde sgu været bange selv må jeg indrømme..

  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.320
    #250   2. jan 2017 Selvfølgelig er det fyrværkeriet skyld. Hvad skulle det ellers være. I selv om man har en hund der er bange regner man ikke med at den ligefrem dør af det.

    Hunden have fået beroligende og godt nok trist, at så mange hunde skal have det skidt hver år. Men så længe man kalder det traditioner kan man slippe afsted med meget.


  • #251   2. jan 2017 Stakkels hund smiley

  • #252   2. jan 2017 Ja stakkels hund....

  • #254   2. jan 2017 234 den raket husker jeg som blev skudt hen af jorden med vilje og blev vist osse anklaget for uagtsomt manddrab...
    Eller husker jeg helt galt..???


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.320
    #256   2. jan 2017 Det gør det nemlig. Der for ville det gavne alle at man kun brugte fyrværkeri nytårsaften. At man skal rejse væk fra sit hjem i flere uger såfremt hunden er angst kan ikke være rigtig.

    Slet ikke når løsningen er enkel. Vis hensyn og brug kun fyrværkeri nytårsaften. Man begynder at sælge fyrværkeri et par dage før og store bøder til folk der ikke forstår det.


  • #258   3. jan 2017 246# hold kæft en kraftidiot af den dummeste slags!!! smiley

    Orv ja jamen lad os da endelig rende rundt med et kæmpe bateri i armene og få det til at skyde i alle retninger, med stor risiko for at ramme nogen!
    Som ved spritkørsel så er det desværre bare sjældent at det kun går ud over idioten kun. Men uskyldige bliver ofre for deres tankeløshed.


    Jeg husker også historien om den lille dreng og raketten. Og husker også at raketten bevidst blev affyret langs jorden smiley


  • #262   3. jan 2017 @254 og 258: Så var det nok mig der huskede historien forkert.
    Men hvorom alting er så var det stadig frygteligt tragisk. Forbud er lavet på baggrund af mindre alvorlige episoder i andre sammenhænge. Så hvorfor fyrværkeriet stadig er tilladt er mig en gåde.


  • #263   3. jan 2017 Nytårsskaderne er opgjort i dag: 267 kom til skade pga. fyrværkeri til denne nytårsfest, 37 alvorligt smiley Og det er jo så vel og mærke kun dem der har været forbi et sygehus, hvor de har registreret skaderne smiley

  • #265   3. jan 2017 Ja, og hvilken fantastisk tradition smiley

  • #267   3. jan 2017 Lens: Fniiis smiley

Kommentér på:
Nytår nytår nytår... forbudt??

Annonce