Urinvejssten/blærebetændelse? Urinvejssten/blærebetændelse?
Vil lige starte med at sige at jeg ringer til dyrlægen i morgen tidlig, så ingen grund til at skrige DYRLÆGE
Igår aftes opdager jeg at Mailo bruger afsindig lang tid på at tisse ude i haven, og kan se det bare kommer i dryp. Jeg nævner det for min mand, hvor han så siger at sådan har det været et par dage ( Mailo gider oftest kun gå morgentur, og det er altid min mand der tager den, så jeg har af gode grunde ikke observeret det) .
Jeg vælger lige at det an, men det er altså stadig sådan i dag, så vi må et smut til dyrlæge.
Udfra hvad jeg kan google mig til, kunne det tyde på urinvejssten eller i bedste fald en omgang blærebetændelse.
Jer hvis hunde har haft urinvejssten, har I kunne klare det uden operation eller er det endt ud i operation ?
feb 2011
Følger: 34 Følgere: 94 Hunde: 4 Emner: 956 Svar: 17.845
aug 2013
Følger: 11 Følgere: 74 Hunde: 3 Emner: 263 Svar: 7.795
Uanset hvad skal vi i hvert fald afsted til dyrlægen, selvom det er SÅ dårligt et tidspunkt økonomisk, men vi har da heldigivs sygeforsikring, så må vi leve af havregrød til vi får penge retur hvis det bliver dyrt
feb 2011
hos mennesker er det kendt som en gammelmandslidelse og slet ikke ualmindelig
aug 2013
Men altså han opfører sig som normalt, det vil sige fræk som en slagterhund, spiser og drikker som han plejer osv.
aug 2013
Hanne bruger du tilst dyrehospital ?
okt 2006
Følger: 59 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 13.904
En mistanke om urinvejssten hos en hanhund er akut som i yderst akut! Lukkes urinvejen af en sådan sten har man en død hund. Affaldsstoffer ophobes og forgifter hunden indefra.
Jeg ved godt det ikke er fedt at læse klokken lidt i lort - men virkelig tag og overvej dyrlægen i aften. I hvertfald få første morgentid! Og hold øje med om det forværres gennem natten.
Med Asger gik det pludselig stærkt. På et par timer gik vi fra stående tissen i dryp, til liggende på maven, jeg har ondt tisseri..
Og desværre er det ofte livslang foderændring der skal til for at holde det væk.
Asger endte med at få skyllet blære og urinveje 2 gange og antibiotikakur samt foderændring. Han havde en sten i blæren der ved skyldning stoppede kateteret. Som dyrlægen sagde - godt den ikke var røget direkte i urinrøret.
aug 2013
Har Alfisten med på sidelinjen, som fik mig til at trykke på ham, hvilket fik ham til at knurre og snape ud efter mig, som han ALDRIG plejer at gøre, han gider ikke pilles ved normalt, altså udover nus
Jeg er sgu lidt nervøs for mit lille kræ , og har ikke rigtig mulighed for at komme til dyrlæge, for mener ikke dyrlægen her i byen har døgnvagt , og har ikke bil. Så i værste fald skal jeg tage en taxa, busserne køre jo ikke mere. Det er virkelig ikke af økonomiske årsager, dem jeg vil jeg skide et stykke bare min hund er okay.
aug 2013
Jeg overvejer virkelig at holde mig vågen i nat, så jeg kan holde øje med Mailo, bliver altid så bekymret når der er noget galt, også fordi han normalt ikke er ømskindet eller typen der beklager sig højlydt.
Altså han udviser heller ikke tegn på smerte u, kun hvis jeg røre omkring blæren , og har som sagt lige givet ham noget smertestillende.
aug 2013
Han sagde at han troede at det var en forstørret prostata, og at vi bare skulle smutte til egen dyrlæge i morgen. Han nævnte også at forstørret prostata ikke som sådan gør ondt , men at det var fint jeg havde givet smertestillende det tog han i hvert fald ikke skade af.
Det var en fra Aarhus dyrehospital, så jeg vælger at stole på at han har styr på hvad han snakker om. men jeg vælger stadig at holde mig vågen så jeg kan holde øje med Mailo. Han snorksover forresten under dynen
aug 2013
aug 2013
Men jeg satser og håber på han har ret, selvom det så nok betyder at Mailo skal kastreres ( evt kemisk), men det må vi jo så tage med.
aug 2013
Nu må vi se hvad dyrlægen siger i morgen, håber på det bedste og frygter det værste. Og så håber jeg vi kan få en tid herude i byen, så jeg kan komme med til dyrlæge, ellers kan jeg nok ikke komme med da jeg også selv har en lægetid.
aug 2013
Og så håber jeg at jeg kan få en tid, så jeg selv kan tage afsted med ham, men ellers må min mand tage afsted, for han skal i hvert fald tilses i morgen.
aug 2008
Følger: 32 Følgere: 1466 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 30 Svar: 30.005
Det betød selvfølgelig dyrlæge næste dag når jeg opdagede det, mener det skete to gange på 6 måneder. Til gengæld hjalp behandlingen med det samme, som i få timer efter gik det allerede bedre igen.
aug 2013
Mailo har en gang tidligere haft lidt blod når han tissede, og det var simpelthen fordi han havde sprunget nogle små blodkar pga. stress, det var da han havde det der hornhindesår, og var meget ved dyrlægen. Så jeg tænker at hvis man nu presser meget for at tisse, hvilket han jo tydeligvis gør, så kunne det vel også springe blodkar, og det kan jo også være pga. blærebetændelse, eller en sten der blokere og har ridset lidt.
Men altså ham dyrlægen jeg snakkede med, sagde han syntes det lød som forstørret prostata , og at det var meget normalt for ældre hunde.
Er ret spændt på hvad besøget hos dyrlægen viser.
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 1319 Hunde: 1 Emner: 203 Svar: 13.574
Han skreg af smerte
Vi var ved dyrlægen, der trykkede dem ud med hånden og så var han på special foder et stykke tid, derefter råfodrede jeg og han havde ikke problemer med dem igen
feb 2006
Følger: 4 Følgere: 33 Hunde: 1 Emner: 562 Svar: 13.185
Men symptomerne for ham var ikke dryptis. Han tabte simpelthen en sø af tis. Pludselig kunne han stå midt på gulvet og bare tisse og tisse,
God bedring med ham. Lad os håbe, at det er noget, der er nemt at fikse
aug 2013
Fedt at høre man kan få piller, af hvad jeg har kunne læse står der nemlig at det eneste der virker er kastration, hvis det altså er forstørret prostata, hvor hvis det er pga. infektion så kan man give antibiotika.
Håber virkelig også det er noget der nemt kan fikses , han virker heldigvis ikke til at have ondt, men gav smertestillende da han som sagt knurrede og snappede efter mig da jeg mærkede på ham. Dyrlægen jeg snakkede med sagde det ligeså godt kunne være en tilfældighed, men at det jo ikke skadede ham at han havde fået smertestillende.
Nu må klokken bare godt blive 8 så jeg kan ringe, jeg er TRÆT
feb 2006
Følger: 4 Følgere: 33 Hunde: 1 Emner: 562 Svar: 13.185
Det var hos Østergaards, jeg fik de piller. De havde aldrig rigtig prøvet dem før, fordi det tit vender tilbage, så de kastrerer altid. Men jeg vil så nødigt gøre det ved Louie af forskellige årsager, så vi valgte pillerne. Det er noget med at de leder kønshormonet udenom prostata eller sådan noget.
Hans prostata var lige så stor som hans nyre.
aug 2013
Det er lidt nemmere at planlægge sig ud af det, hvis man ved det i hvert fald en dag før, altså tidspunkt osv.
Jeg er heller ikke særlig begejstret for kastration, men altså i værste fald må jeg jo bare tage det med.
okt 2006
Husk og fortæl dyrlægen du har givet smertestillende.
Behandlingen af forstørret prostata kommer an på årsagen til forstørrelsen. Vi var jo ved vagtdyrlægen jævnfør min forrige historie med lignende symptomer og hun troede (eller rettere var overbevist om) netop det var prostata der var synderen. Hun tog ikke en urinprøve!? Men hun forklarede netop om forskellige årsager, og en sjælden gang i mellem skyldes det åbenbart inflammation i prostata at den bliver forstørret. Og så vil smertestillende kunne sløre forstørrelsen for din dyrlæge. Derfor husk at nævn det
Og insister på urinprøve for infektion og krystaller!
aug 2013
Jeps forstørret prostata kan skyldes 3 ting, hormonelleforstyrelser, infektion og så den sjældne kræft.
Jeps jeg er blevet så klog i nat pga den kære google
Skal nok huske at nævne smertestillende, men tror snart virkning er væk ( hvis den ikke allerede er det), det var loxicom jeg gav ham på lidt vådfoder, og det var jo i aftes.
Han har lige været i haven, og igen MEGET lidt og i dryp. Intet blod at se. Men som sagt har jeg også kun set blod ved en af tisseturene i haven igår. Håber virkelig det "bare" er en omgang blærebetændelse!!
Det køre bare ikke for heldet her i hytten, døren til haven kan ikke lukkes, eller den kan lukkes med håndtaget kan ikke trykkes ned!! Så skal også have fat i boligforeningen, det trækker jo helt vildt ind, og en tyv har da endnu nemmere adgang nu.
okt 2005
Følger: 59 Følgere: 268 Hunde: 2 Emner: 163 Svar: 5.605
Han tissede blod, og havde svært ved at tisse. Så jeg er ikke i tvivl om, at han havde ondt. Han kom på antibiotika og smertestillende med det samme.
Efter anden gang han havde det, blev det kastration
aug 2013
feb 2013
Følger: 8 Følgere: 25 Hunde: 3 Emner: 84 Svar: 7.506
Urinvejsten skal tages meget alvorligt; stopper urinrøret til så dør hunden altså hvis ikke man operere akut. Det er meget ubehageligt og smertefuldt. Er det nået dertil at det påvirker hunden så den har svært ved at tisse så kommer man ikke uden om operation for at få tømt blæen og evt urinrøret for sten. Det konstateres med røngten og/eller scanning samt mikroskopi af urinprøve. Det er vigtigt at finde ud af præcis hvad det er for en slags urinsten. Der er flere slags og man skal fodre ret 'modsatrettet' for at forebygge dem (dvs. fodre man forkert risikere man at gøre det hele værre). Har selv haft hund med arvelig dyredefekt der gav urinsten. Det blev opdaget da hunden var 5 år gammel (og hurra hurra havde lavet 3 kuld hvalpe
Jeg håber virkelig at Mailo 'bare' har forstørret prostata
aug 2013
Han er stadig frisk som en havørn, fræk som en slagterhund og spiser og drikker som han plejer. han er lige kommet løbende og springende op i sofaen til mig, efter at have været ude og gå morgentur med manden og Ozzy.
feb 2011
ja jeg bruger Tilst til noget, de almindelige ting så at sige ...
mht til at jeg tænkte det med prostata er fordi jeg har og har haft en del gamle mænd i familien
aug 2013
Vi har en tid her i Tilst kl. 15, i dag var det simpelthen ikke logistisk muligt at smutte til Tranbjerg, men jeg vil nok mest bruge Østergaards som hidtil
aug 2013
Dyrlægen anbefaler en kastration, alternativet er en hormonkur, men så er det risiko for at det bare vil vende tilbage. Dyrlægen sagde at med Mailos alder ville han selv helt klart vælge en kastration, hvor hvis det var en hund på 11-12 år f.eks ville han vælge pillerne.
Jeg kan bare ikke lade være med at tænke om det er den forstørrede prostata eller krystallerne der gør han har svært ved at tisse. Det kan begge dele jo gøre. ARGH for pokker det er svært det her!
Argh what to do, what to do. Han er også sat på antibiotikakur og specialkost.
feb 2011
aug 2013
Nu har jeg da i hvert fald fået bevist HVOR meget de kan skjule smerte.
Fik lov til at se krystallere i mikroskopet, det var ret facinerende, selvom jeg nu helst så de ikke var der
Han viste også den der stix han tog og fortalte hvad de forskellige betød. Jeg har dog glemt det igen, har jo ikke sovet i nat så er pænt træt og ret rundt på gulvet lige nu over den nyhed, havde sgu ikke lige regnet med at han ville have alle 3 ting!!
Har du fået dine tæver neutraliseret derover?
feb 2011
det giver imo meget god mening at der kommer en blærebetændelse når han med en prostata nok ikke tømmer helt, måske han har haft den lidt længere end I egentlig har lagt mærke til, en blære der ikke tømmes helt giver grobund for bakterier = blærebetændelse .... urinsten har jeg ingen forstand på
aug 2013
okt 2006
aug 2013
Mailo er jo ikke særlig begejstret for at komme til dyrlæge, så vi skal være derude kl. 10, for så bliver han lagt til at sove i mine arme, og så bliver jeg der og venter , så han kan komme i mine arme når han begynder at vågne igen. Det var heller ikke en mulighed her i Tilst, der skulle jeg bare aflevere ham kl. 8 , og så hente ham senere.
Så jeg har i hvert fald også fået afklaret at jeg altså beholder Østergaards, selvom der er et stykke vej derud
feb 2013
Følger: 8 Følgere: 25 Hunde: 3 Emner: 84 Svar: 7.506
aug 2013
okt 2005
aug 2013
Mailo fik hjertestop under narkosen, så det var en ekstra hård omgang, så han er mere træt og medtaget end han har været tidligere, men han har både spist og tisset, og halen logre
okt 2005
Godt han stadig er her
aug 2013
Urinvejssten/blærebetændelse?