{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.565 visninger | Oprettet:

Hundesport med whippet? {{forumTopicSubject}}

Hej med jer.
Da min søde lille vuf desværre ikke kan udstilles, som ellers var min helt store plan da jeg købte ham, leder jeg efter noget andet jeg kan lave med ham.

Jeg kunne godt tænke mig at finde noget træning jeg kan gå til med ham regelmæssigt, men kunne egentlig også godt tænke mig noget hvor vi i fremtiden vil kunne deltage i nogle konkurrencer på hyggeplan.

Jeg savner super meget at træne målrettet efter noget, og så savner jeg enormt udstillingsdagene, spændingen og hyggen, at bruge en hel dag i hundens tegn og møde andre hundetosser. Får så ondt i maven hver gang jeg ved der er udstilling, jeg vil være meeeed smiley

Det gad jeg godt finde igen! Spørgsmålet er hvor?
Har I nogle idéer til træning/sport jeg kan starte til med min snart 2 årige whippet?

Det eneste jeg “kender” er agility og rally lydighed. Jeg ved ikke meget om det, begge ser spændende ud, Men jeg er lidt i tvivl om min whips egner sig til det. Han er en super hund, vi klikkertræner meget, han er skarp og let at motivere med godbidder og leg, men han ER jo en whippet... Han gider ikke for mange gentagelser og der skal altså masser af belønning og motivation til at gøre det spændende nok!

Jeg er rigtig fascineret af frisbee, Silas er fantastisk til det. Vi træner det meget selv, men jeg vil gerne lære nogle mere avancerede tricks og blive bedre til at kaste frisbee. Men det virker ikke som om det er noget der bliver dyrket herhjemme? Det er i hvertfald ikke lykkedes mig at finde et træningshold selvom jeg har ledt og ledt.

Måske er der noget andet fedt jeg ikke kender til, som vi kan kaste os ud i?

Giv endelig lyd hvis I kender nogle gode hold i nærheden af Ballerup/Måløv/Smørum/Værløse osv.

Jeg har selv kigget på http://www.aktivthundecenter.dk/ og http://duogdinhund.dk/ og overvejet et trickshold eller almindelig lydighed, men som sagt kunne jeg godt tænke mig muligheden for konkurrencer.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hundesport med whippet?
  • #2   20. mar 2017 Vi har et par whippets i klubben.
    Den ene er supergod både i lydighed og rally, - og den anden er en ok lydighedshund, og ved at være helt habil til agility.
    Fælles for dem er bare, at de ikke arbejder ret godt, hvis det regner, eller underlaget er meget vådt smiley smiley



  • #3   20. mar 2017 I skal da bare i gang med noget dogdancing eller i hvertfald lidt tricks. Kan anbefale begge træningssteder, men hvis det er tricks, så er Anja (aktivt hundecenter) eksperten smiley

  • #4   20. mar 2017 Og der er jo færdighedesprøver i tricks, hvis du ikke er helt klar til at konkurrere k freestyle/heelwork.
    Min egen whippet har dyrker alle tre dele smiley


  • #5   20. mar 2017 Jeg tænker at rally sagtens kunne være noget for jer smiley

  • #6   20. mar 2017 Hvorfor ikke lure coursing? Det er jo oplagt smiley

  • #7   20. mar 2017 Har du overvejet Nose Work? det er for alle racer, sjovt for hunden og jeg kender flere med mynder, som går til det og deres hunde ELSKER det smiley der kan du træne med andre og stille op til prøver på forskellige niveau og få snakket med andre smiley

  • #9   20. mar 2017 Og dogdancing konkurrencer er ofte indendørs (lokke, lokke :-))

  • #10   20. mar 2017 Jeg gik schweiss spor med mine 2 første whipper, de var super dygtige, så fik jeg Ghini, der bare kigger efter sporafmærkninger, og så er jeg ikke rigtig kommet i gang igen.

    I Sverige er der en del whippets som er vildsporschampions, svarende til vores schweiss.

    Men ellers er rally da absolut oplagt, Helle, der har Madonna, opnåede max point (100) i begynderklassen her i efteråret.


  • #11   20. mar 2017 Schweis er rigtig spændene, der kan du også komme til konkurrencer.

    Har du set på DCH programmet ? Det er ret afvekslende, der indgår lydighed, spor og eftersøgninger


  • #12   20. mar 2017 Jeg vil da tro at sådanne en whippet vil være særdeles velegnet til agility smiley
    Jeg har selv prøvet at gå til rally og det synes JEG var kedeligt..
    Lige nu går jeg til lydighed og agility og det er helt klart agility min vovse synes er fedest smiley
    Mange hunde elsker agility. Det ville være mit bud til jer smiley

    Og sikke en skøn hund smiley


  • #13   20. mar 2017 Hvorfor kan han ikke udstilles, hvis jeg må spørge? (:

    Ellers vil jeg foreslå rally, det vildt hyggeligt (:


  • Eva
    Eva Tilmeldt:
    jul 2012

    Følgere: 9 Hunde: 4 Emner: 16 Svar: 2.009
    #14   20. mar 2017 Min Basso er selvfølgelig ikke så gammel, så vi er ikke nået så langt endnu, men han er helt fjollet med DcH-programmet smiley Det hænder selvfølgelig, at han i bedste whippetstil opfinder sin egen version af øvelserne smiley

    Vi kommer aldrig til at vinde pokaler, men vi har det hyleskægt med træningen smiley


  • #16   20. mar 2017 Til rally er det tilladt at hunden har dækken på, hvis det er pga de vejrmæssige forhold, dog må den ikke gå ned over bagbenet(lårmusklen, som ellers er vigtig at holde varm), fordi dommeren skal kunne se om hunden er helt nede i sit mv. Dengang jeg gik med en hund som havde behov for dækken på kolde dage, løste jeg det ved at have hendes almindelig dækken, som varmede og beskyttede de store muskler. Og et lidt "dårligere" dækken (i min optik), hvor dommeren kunne se hendes bevægelser.
    Hund med dækken skal fremvises for dommeren og den enkelte dommer skal godkende den.


  • #17   21. mar 2017 Ihh mange tak for rigtig mange gode, brugbare svar! smiley Lyder spændende med spor, jeg har faktisk set at en del whippets laver det, men jeg har aldrig rigtigt sat mig ind i hvordan det foregår.

    Nu spørger jeg måske dumt, men hvad er den store forskel på lydighed og rally?

    Jeg vil sætte mig til at læse en masse om det forskellige! Det vil nok først være til sommer vi vil starte op med noget træning så der er jo tid nok til at tænke over det.

    Silas kan ikke udstilles fordi han er kryptorkid, dvs. hans sten er ikke faldet ned smiley Lure coursing er selvfølgelig oplagt og det vil jeg også gerne, men det er ikke så ofte der er træning og konkurrencer synes jeg - og så vil jeg gerne noget hvor man samarbejder med hunden smiley


  • #18   21. mar 2017 Tanja - det er mange af de samme øvelser, der indgår i Rally-lydighed og "alm. lydighed". Men forskellen er, at på en rally bane, er det hele tiden små korte øvelser, og så videre til den næste. Og så er der ingen former for apportering med i rally.
    Men ellers er sit, dæk, stå, pænt følge osv. brugbart (og nødvendigt) i begge sportsgrene. I begynderklassen i rally forlanger man bare ikke en 100% korrekt plads hverken under gang, eller i "stop". smiley

    En anden markant forskel er, at i DKK-lydighed arbejder man altid med hunden på venstre side. I Rally skal den kunne arbejde både på venstre, højre og foran.


  • #19   21. mar 2017 Andre forskelle er også at man i rally med snakke og opmuntre hunden meget, man må gå og kigge den i øjnene, hvilket man af uransagelige årsager synes er skidt i LP, og så er der langt mindre krav til præcision i hundens placering i FvF.

  • #20   21. mar 2017 Jeg ved ikke om jeg fik nævnt det, men dogdancing er fedt for alle racer og de fleste mennesker smiley

    Man bestemmer selv hvilke øvelser hunden skal lave, så hvis man har svært ved fx apport, så lader man bare være med at lave det. Man kan ud ytre hundens favoritøvelser som en slags belønninger gennem programmet og har man fx en hund der gerne vil løbe, springe, kravle laver man en masse tricks hvor hunden får lov til det smiley

    Hvis man ikke er helt klar på at lave sit eget program til musik, kan man starte med færdighedsprøverne. Se evt reglerne her https://dogdancingdk.wordpress.com/faerdighedsproverne/


  • #21   21. mar 2017 Er det ikke noget med at man kan kastrere hunden og få en dyrlægeerklæring på det? Mener at man kan ved krytorkid? smiley

Kommentér på:
Hundesport med whippet?

Annonce