{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.884 visninger | Oprettet:

Vinkler og racer {{forumTopicSubject}}

Jeg sad og kiggede på det her link, http://www.bijoupoodles.com/PoodleStructure.html
Og så kom jeg til at tænke på, at rigtig ofte begrundes det her med vinkler og proportioner med holdbarhed og sundhed. En hund må ikke være overvinklet og for lang, det er usundt, den slides forkert. Den må ikke være undervinklet og for kort, så kan den ikke præstere optimalt.

Men hvornår en hund er korrekt proportioneret afhænger af race.

Fx i ovenstående link (som omhandler puddel), er for overvinklet = schæferens (udstilling altså) og umiddelbart synes keg også boxerens ideal vinkel. Når pudlen er for bred bagtil, passer det med breden for en (dværg -i hvert fald) -schnauzer. For kort og for undervinklet passer med en chows korrekte proportioner. Og hvor pudlens korrekt ansatte hals/hoved er meget høj, vil der være racer, hvor det er skidt.

Og det passer jo fint med, at forskellige hunde skal passe til forskellige jobs. MEN der, hvor jeg ikke kan følge med, er bentøjet: de skal jo alle kunne bevæge sig, og de bevæger sig jo ikke umiddelbart i forskellige gangarter (som det fx er tilfældet med heste). Selvfølgelig ikke mynde-kategorien, de er jo ret anderledes på mange måder. smiley
Så hvorfor er der forskellige idealer ift vinklen på bentøjet? Man må vel vide hvilken vinkel, der er sundest og mindst opslidende på en hund, og så gå efter det? Eller hvad?

Enlighten me, please! smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Samle skab 60 cm dyb 120 cm bred 230 cm høj 1.000 kr.
  • Montering af køkkenskab 1.250 kr.
  • Pumpen virker ikke 1.200 kr.
  • Gas connection to an OVEN 4.000 kr.
  • Havehjælp 1.500 kr.
  • Udskiftning af hane til opvaskemaskine 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Vinkler og racer
  • #1   12. apr 2017 Jamen det handler netop hvad de er lavet til - og for mange racer hvor de har skullet færdes (landskab, terræn osv) nu nævner du selv mynder - og der er feks alt fra hel stejle åbne vinkler (azawakh) til mega overvinklede greyhounds... de mynder der skal kunne bevæge sig i hårdt og bjerget terræn har været høje og korte - som kameler og andre dyr på de egne og de mynderacer som er lavet til ren væddeløb har buet lænd og meget vinkler - som feks en hare.

At udstillingsverdenen så forvrider den virkelighed er ingen nyhed - mange racer har fået for meget vinkel for det giver det der famøse "reach and drive" i udstillingsringen - det er ikke sundt - men der er jo meget udstillingsverdenen belønner som ikke er sundt smiley

• #3   12. apr 2017 Jeg havde fornøjelsen af at se nogle springere arbejde forleden - og det er så tydeligt at også bentøjet betyder noget for deres måde at arbejde på. De sænker sig og bliver nærmest et med terrænet. Det er DE skabt til og det vil andre typer af hund slet ikke kunne gøre ligeså effektivt. Simpelthen fordi de er sat sammen helt anderledes...

• #4   12. apr 2017 Kenzie, det var ganske syret - det der, det kunne Bellen da hun var unghund.... Ved ikke om hun stadig kan, hun gør det ikke længere.

Og DET er faktisk sjovt i forhold til at hun - også som hyrdehund - er bygget til at arbejde på en anden måde.

• #6   12. apr 2017 CH: "Springere" er det springer spaniels? (sorry for uvidenheden smiley ) Og hvis, har de så meget snævre vinkler ift. fx. en puddel som ideal?

CG: ville du så også sige, at fx chow og shar pei har de vinkler, fordi de skal kunne bevæge sig i bjergrige områder? Jeg kan godt se pointen, fx lundehunden er også meget stejl, og har jo også et arbjede i bjergrige områder.

Kenzie: ift. en puddel eller ift. ovenstående beskrivelser af "korrekte proportioner", er Kenzie så overvinklet? Altså, fordi hun skal kunne kravle hen over jorden imod fårene, tænker jeg.

• #7   12. apr 2017 Pyreneerhunde, som er lavet til at bevæge sig i bjergene, skal være medium vinklet.
    Men mange foretrækker lidt mere vinkler, og i en udstillingsring vil det helt sikkert trække mere ned at være lidt for lidt vinklet end lidt for meget. Men okay, det kan nok også være noget tolkning ind over, for hvad præcis er medium vinklet ?

Og så tænker jeg rent logisk, at de meget tunge racer normalt ikke skal være meget vinklet, simpelthen fordi det kræver mange flere muskler at bære vægten, hvis bagparten er meget vinklet. Bare se hvordan en del schæferhvalpe, der endnu ikke har sat så mange muskler, og en del ældre schæfere, der ikke har så mange muskler mere, ofte virker ustabile i bagparten.

• Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.141
    #8   12. apr 2017 Her lidt om Gangarter..
    http://www.dailydogdiscoveries.com/tag/dog-gaits/

Chow Chow og deres unikke "styltede" gang
    http://chowchows.za.org/stiltedgait.htm

• #9   12. apr 2017 A-S ja. Jeg ved Chow chowen er udviklet til at gå langt uden at bruge for megen energi. Dens bagpoter vender også lidt indad og det skulle også være en konstruktion der var praktisk i det terræn den er skabt til (uden at jeg ved så meget i detaljer)

• #10   12. apr 2017 Og som Lene også er inde på - der ligger SÅ meget fortolkning i ordet vinkling - en velvinklet hun kan for den ene som en medium vinklet er for den anden dommer... osv...

• #11   12. apr 2017 En af de ting jeg elsker ved whippernes udseende er, at form og funktion på en velbygget hund, går op i en højere enhed.

Frontvinkler og bagbensvinkler skal harmonere/være identiske.
    B-C og C-D er af samme længde som G-A og A-K.

En kort overarm G-A sammenholdt med A-K, vil betyde at hunden får høje, korte forbensbevægelser (hackney)

For kort underben C-D vil bevirke at skridtlængden bliver ujævn.
    Bliver underbenet C-D for langt har hunden tendens til at blive kohaset. Ydermere vil et for langt underben kunne give et unødigt slid på hoften, da lårbenet tvinges udad.

En velvinklet whippet ser sådan her ud.

• #12   12. apr 2017 og så glemte jeg lige billede smiley

profilbillede
  • #14   12. apr 2017 Netop min pointe, Lens - at nogle af de her ideelle vinkler faktisk ikke er sunde, selvom de er udviklet ifm et specifikt arbejde... og så tænker jeg, at man egentlig burde avle væk fra det, og hen imod "den sundeste vinkling", nu hvor racerne alligevel i det store hele har mistet deres funktioner.

• #16   12. apr 2017 Mindre lige eller?

• #17   12. apr 2017 Der er sgu mange åndsvage ting i avl generelt og umiddelbart er vinklinger vel de mindste af problemerne på de fleste racer. Man kunne virkelig optimere mange ting ifht sundhed og ikke bare albuer og hofter. Højde, drøjde og åndsvage særpræg avles på trods at et degraderende sundhed, nogle i større omfang end andre.

• Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

#19   12. apr 2017 The best way to look at dog construction is through function. What is the function of the breed, what is the characteristic movement for that breed and so on.
    http://astanagsd.tripod.com/id18.html

Chow Chow 1903

profilbillede
  • #21   12. apr 2017 Kenzie; ja, kan sagtens se det på billedet. Interessant. Det er vel godt ift hyrdning, men jeg tænker på om det er godt ift holdbarhed? Altså, som Lene nævner til slut.. Ikke sagt for at kritisere, bare mine umiddelbare tanker, som man endelig gerne skal modbevise smiley

• Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

#22   12. apr 2017 In Border Collies, the tibia bone is slightly longer than in some other breeds of dog. Over-angulation of either stifle or hock joint can slow down movement..
    http://archive.bordercolliesociety.com/BC_Info/Articles/studygd.htm

• #25   12. apr 2017 Peter: i en af dine første tråde bad du HG om beviser for en påstand du var uenig i, det skulle være ordentlige, videnskabelige, evidensbaseret informationskilder, og jeg spenderede på den gode side af en halv time på at finde forskellige videnskabelige artikler, som viste påstanden fra flere sider, til dig. Taget fra KB's REX hovedsageligt men også noget fra Google Scholar, således at jeg var sikker på, at det var meget pålidelige kilder.
    Du brugte cirka 1,5linje på at latterliggøre mit bidrag til din tråd.

Fortæl mig lige, hvorfor du deltager i mine tråde med links, som du på ingen måde kan validere, men øjensynligt mener, at jeg skal tage for gode varer?

• #26   12. apr 2017 Okay, så mere ret = skidt, korsbåndene ryger eller?

• #28   12. apr 2017 Hvilke problemer kunne i så fald opstå?

• Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

#30   12. apr 2017 Fortæl mig lige, hvorfor du deltager i mine tråde med links, som du på ingen måde kan validere, men øjensynligt mener, at jeg skal tage for gode varer?

Jeg deltager med links for at give oplysning. Det må være op til læser at bedømme indholdet. Jeg kan ikke lige se hvad jeg skal validere.. ?

Du brugte cirka 1,5linje på at latterliggøre mit bidrag til din tråd.

Er da ked af hvis du har følt dig trådt på. Tager den dog gerne igen, hvis du har nogen spørgsmål.

• #31   12. apr 2017 Det betyder også meget hvordan hundens proportioner ellers er sat sammen. Om racen skal være mere eller mindre stejl fortil, om hunden er kvadratisk bygget, rektangulær eller decideret kortbenede.

• #32   12. apr 2017 Pudlen er jo kvadratisk som min race også er. En kvadratisk race skal ikke have de samme vinkler som en rektangulær race. Så bliver kroppen simpelthen ustabil.
    En rigtig racedommer slår lige så meget ned på overvinkling som på undervinkling. All around dommerne dømmer som vinden blæser og tror alle racer skal være schæferhunde..

• #33   12. apr 2017 Jeg synes Chowchowen fra 1903 er lidt rystende at se på. Det påstås så ofte, at hundene var mere sundt bygget tidligere, og denne chow har da bestemt også et bedre hoved, mere næse og mindre hud, men vinklerne er da fuldt ud lige så ringe, som dem vi ser i dag.

Det er min helt klare opfattelse, at meget stejle bagben let giver problemer med korsbåndene.

• Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

#34   12. apr 2017 The straight hind leg and stilted gait is a
    hallmark of the Chow
    smiley

http://chowchowclubvic.com.au/documents/Joanne%20O%27brien%20Article%20on%20angulation.pdf

• Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

#36   12. apr 2017

http://chowtales.com/gait-video/

• #37   13. apr 2017 Den med at de var til at spise har jeg også hørt. Jeg har så også læst eller hørt, at de stejle vinkler skulle give en styltet gang, der mindede om den måde fine kinesiske damer med snørede fødder bevægede sig på.

Kommentér på:
Vinkler og racer

Annonce