3.279 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 60 Svar

Udstillingens påvirkning af racerne. Udstillingens påvirkning af racerne.

Jeg var egentlig ved at skrive en kommentar til en anden tråd, men synes det tog tråden for meget i en retning, og tænkte emnet kunne bærre sin egen tråd.

Åbent spørgsmål til jer der udstiller - overvejer i at den måde jeres hund fremvises på kan påvirke folks opfattelse af racen, raceavl, udstilling og hundeverdenen generelt? Og måske i sidste ende kan påvirke avlen af racerne?

I min race står det i standarden at pelsen ikke må klippes.
Det gør folk så alligevel, nogle mere end andre.. Nogle børster pelsen næsten helt ud inden fremvisning, nogle duller hunden op i krøller, nogen bruger produkter der giver mere eller mindre hvid pels, fylde struktur, blødhed osv. Og ja nogle klipper nærmest hunden helt i fason som en anden bichon frise.
Mange der klipper hunden gør det for at skabe et godt førstehåndsindtryk af hunden er velplejet, og har god bygning. Ofte har de faktisk rigtig gode hunde under pelsen. Og jo oftere dommerne og med udstillere oplever det er de klippede hunde der vinder, jo større riciko er der for flere hunde bliver klippet. For det skal i hvert fald ikke være de spaltede spidser, lange faner så de gode vinkler skjules, osv der gør hunden taber.. Der tages mere og mere af pelsen. Og pludselig bliver det taget op ved en racesymphoni om man skal ændre i standarden og tillade klip. Nu er det de langhårede der er usoignerede.

Andre racer har andre fremvisningsdilemmaer. Det kan være ekstrem opstilling der får hunden til at synes i en anden kropsform end der er tilfældet. Tænker i over folk der ikke ved det er opstillet vitterligt tror hunden ser sådan ud? Det kan være pels der dulles op til det ekstreme, så det måske afholder nogen fra at blive interesseret i en race? Det kan være ejernes fremtoning i jakkesæt og galakjoler der gør nogle ikke kan se arbejdshunden bag handleren.
Og i sidste ende kan disse trends ende i at det påvirker avlen også.
I min race er de "korthårede" typer i øjeblikket meget populærer..

Hvad tænker i andre, er det et problem at vi fremviser vores hunde anderledes i ringen, end hvad der faktisk er ønskeligt for racen? Og er det udstillernes ansvar at andre ikke kan se forskel på klippet pels, hvad shampoo kan gøre ved pels, at hunden blot er opstillet ekstremt, osv.. ?

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Samle afbryder korrekt 400 kr.
  • Rengøring af huset - 3 timer arbejde 1.200 kr.
  • Hænge maleri op 500 kr.
  • Slibe terrasse og give olie efter. 1.500 kr.
  • Opsætning af skab 600 kr.
  • Samle ikea pax skab 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Udstillingens påvirkning af racerne.
  • #2   28. okt 2015 Interessant emne, har ikke umiddelbart erfaring med lige det dilemma du opstiller, men alting bliver jo lidt ekstremt i udstillings verden, se puddel klipninger, de udspringer af en traditionel klip for at gøre den egnet som vand apporterende jagthund, men vi kan vist godt blive enige om nutidens frisure ikke er egnet til brugs arbejde.

• #4   28. okt 2015 Men et er hvad F.eks. En udstillinsgklippet puddel er og kan. Hvad ligner den? Hvad ser folk, hvad tænker folk? Der er min nye vandapotør, eller kæft den er duller op den der.. Og er det det signal racen gerne vil sende? Gerne vil være?

• #6   28. okt 2015 Det kan man jo synes maj-Britt.
    Men hvis mange nok tror og tænker noget om en race kan det blive racens ry.
    Den tråd der inspirerede mig var den med billederne af boxere.
    Hvad hvis opstilling gør folk faktisk tror racen er sygelig?

• #7   28. okt 2015 For min skyld må folk dulle, pudre, krølle og frisere i al uendelighed - for derefter at præsentere dem foran en udstillingsdommer - det generer mig ikke det mindste.

Men lad være med at sige eller påstå, at udstilling har gjort noget som helst godt for:
    1. sundhed
    2. væsen
    3. brugsduelighed

Det passer ganske enkelt ikke - og det er noget ævl at bilde potentielle hvalpekøbere ind.

• #8   28. okt 2015 Hos os er der også en del, der gør meget ud af at fluffe pelsen op, klippe i facon så f.eks. vinkler fremhæves m.m. Også fremvisningen er der meget fokus på, og vi kan jo ikke løbe fra, at når dommerne ikke har meget tid til hver enkelt hund, så er det nemmere at bedømme vel fremviste hunde.
    Jeg ved ikke, om folk uden for racen egentlig ændrer mening om, hvordan racen er og ser ud, men det gør det sværere for nye udstillere at konkurrere, også selv om deres hund er god. Og al for meget vasken og puffen op gør det nok også sværere at forestille sig hunden som en vogterhund, der trives som udehund.

Jeg er ikke selv særlig meget for al for overdreven showing, men vil selvfølgelig også gerne vise mine hunde fra deres bedste side. Men jeg fluffer normalt ikke mine hunde, og en korrekt lidt hård pels kan faktisk heller ikke fluffes særlig meget, men en lidt blødere pels kan og ser jo lækker ud sådan.

Hos os er der så en skarp geografisk opdeling, forstået sådan at i Skandinavien og England/USA gør man enormt meget ud af at fremvise hundene vaskede, fluffede og lækre, hvor man så snart man kommer syd for den danske grænse udstiller hundene uvaskede, ikke af dovenskab, men fordi man foretrækker dem sådan.
    Jeg udstillede i Holland i weekenden, 63 pyrer og så vidt jeg kunne se ikke en eneste vaskede hund i mellem, heller ikke min. Jeg kan godt selv lide den indstilling til det, at det er hunden og ikke dens frisør, der bliver bedømt. Og det er i hvert fald noget, man skal være opmærksom på, når man har dommer sydfra, for man risikerer at få dømt sin nyvaskede pyr ned for at have for blød pels. Og egentlig rart, at det er sådan, for det sætter lidt en bremse på en tildens til at for meget og for blød pels tager overhånd.

• #11   28. okt 2015 Boxeren er jo iøvrigt et godt eksempel på, hvordan det går når man avler efter udstilling, ikke brugbarhed.

Og det kan du da godt påstå, Krumme, at hunden har "rigtigt mange" oprindelige egenskaber - og der er jo også folk, der vil hoppe på den smiley

• #13   28. okt 2015 Er det sandt, at den nye organisation Kæledyrsdyrlæger uden noget som helst grænser står bag og sponsorerer hovedparten af de danske hundeudstillinger? Det har jeg nemlig måske læst på facebook. Det kan jo bare være sladder, men motivet er da på plads smiley

• #17   28. okt 2015 Der er da masser af drift og egenskaber i en Boxer..
    Selv i Costa.. Han viser den dog kun når vi er på træningsbanen..

Og nej, der er måske ikke lige så meget drift i dem som engagerede brugshundefolk gerne vil have..
    Men alle brugshunde skal jo heller ikke være som en Malle.. smiley

• #18   28. okt 2015 Nej, udstillingstendensen har ikke gjort noget godt for racerne (Hvilket blandingsavl som designer racer og ekstrem avl som teacup hunde heller ikke har gjort)
    - Men jeg synes, at det går den rigtige vej. Flere og flere sygdomme kan opdages inden avl, og seriøse opdrættere tager hensyn til nævnte sygdomme og avler ikke på syge hunde.

Der er flere og flere, synes jeg, der begynder at se sig godt for, når de køber hund.

Det kan jo være, det bare er mig, men det, jeg personligt ser, er positivt.

Hvordan hunden ser ud kan vel egentlig være ligegyldigt, så længe den er sund og rask, og kan leve et godt hundeliv. Eksempelvis som en klippet puddel.

• #20   28. okt 2015 Muligvis ikke alle, men du kan ikke fortælle mig, at eksempelvis den engelske bulldog eller cavalieren har haft godt af det.
    Der var en tendens, og det er der nok stadig lidt, til kun at avle efter udseende. Sygdomme er unægteligt opstået i mange racer. Det kan du ikke modsige.

• #22   28. okt 2015 Jeg kan ikke nævne en eneste race, som ikke har en racerelateret sygdom, de kæmper med.

At de to lige er dem, jeg umiddelbart tænker er værst, er altså ikke lig med, at der ikke er andre racer.

Desuden har jeg sagt "gjort", med hvilket jeg altså mener i fortiden. Udstilling nu og så i 50'erne er der jo en stor forskel på. Det samme med opdræt af hunde og hundetræning.
    Jeg nyder faktisk at være på udstilling. Det eneste, jeg ikke bryder mig om, er tendensen til overvægt og hvordan enkelte ejere behandler deres hunde.

• #30   28. okt 2015 Det var nu heller ikke ment som, at det udelukkende er udstillingens skyld. Men der er altså nogle racer, der er blevet avlet underligt grundet udstilling for at opnå et bestemt udseende. Igen, et godt eksempel er den engelske bulldog.

Men som sagt, nu taler jeg primært om fortiden. Dengang var der ikke fokus på sygdom, hverken i udstillingsverdenen, tavleavlen eller blandingsavl. Det er der nu. Problemet ligger ikke nu. Det ligger i fortiden.
    Jeg har svært ved at tro, at man ville avle efter så korte snuder hos nogle racer, hvis man vidste, at det ville give vejrtrækningsproblemer eller andre sygdomme.
    Tror heller ikke, at man ville have avlet efter enormt lang ryg og korte ben, hvis man vidste, at de ville udvikle rygsygdomme.

• #32   28. okt 2015 Pudler i udstillingsklip kan sagtens arbejde.

Jooo det kan de da nok -arbejdsevner sidder jo ikke i pelsen. Men pudler i udstillingsklip er ikke ligefrem praktiske at have ude at arbejde. Fint nok hvis de skal løbe agility e.l. hvor det trods alt bare er på en flad græsplæne...
    Men tænk hvis man fandt på at bruge en puddel til det den egentligt var lavet til... jeg vil gerne se den jæger der synes det er drønsmart med en pudel i udstillingsklip, der liiige skal bades, fønes osv i 4 timer efter jagten. Og læg gerne et par timer til hvis den har været en tur gennem burrer e.l.

Og ja ja, jeg ved godt det påstås at de klippes sådan fordi det var det man oprindeligt gjorde, for at lade pels være til at holde varme omkring led osv.
    Men ingen kan altså overbevise mig om at det klip man viser på udstillinger, ikke er en VOLDSOM overdrivelse af det oprindelige klip der tjente et praktisk formål...

Og det samme gælder jo en række andre racer -en sheltie har næppe altid haft så massiv pels som i dag, og det samme gælder collie.
    For en del af jagtracerne ser man det samme -de bliver overpelsede når udstilling får lov at bestemme udseendet. Bare se forskellen på en udstillingscocker og en FT cocker. Eller kig på den mere ekstreme amerikanske cocker -den er næppe særligt handy på jagt (men det bruges den jo så heller ikke rigtigt til længere)

Jeg kommer bare aldrig til at forstå den fokus på ekstrem pels -hvorfor belønnes det? Det er ikke hvad racestandarderne foreskriver (i hvert fald er det sjældent tilfældet).

Om det er ekstrem uklippet pels, eller ekstrem facon-klippet pels, så forstår jeg det bare ikke, særligt når det kommer til racer, der rent faktisk bruges til et formål andet end at se på

• #33   28. okt 2015 Krumme -det er jo netop IKKE bare en håndfuld racer.

Ganske givet er der en lille håndfuld racer det er gået værst udover. Du nævner selv FB, EB m.fl.

Men hvad med racer som f.eks. shar pei, basset, en række hyrdehunderacer (overdreven pels er heller ikke positivt), golden og labrador retriever, en række spaniels og mange mange flere.

Racer der, pga udstillings-præferencer, ikke længere er egnede eller er mindre egnede til deres oprindelige brug pga bygning, pels osv.
    Nogen af dem er sågar røget i sygdomsproblemer pga. fokus på ekstremt udseende.

• #34   28. okt 2015 Mine tanker går egentlig mere på om fremvisningen og måden vi gør det på, end avlen på udstillingshunde. F.eks. Som Lene beskriver med pelsens kvalitet.
    Om vores måder at udstille påvirker racen.
    Det var ikke tænkt som en schæfer, bulldog, ckcs, shar pei er skamavlede tråd...
    Jeg vil gerne holde tankerne og debatten mere overordnet smiley

• #35   28. okt 2015 Som jeg påpegede længere oppe, så giver eksempelvis en udstillingsklippet puddel ikke et andet indtryk end en ikke-klippet puddel.

Men når jeg ser racer, som EB'en, labrador, mops, så tænker jeg ofte på overvægt. Synes virkelig at mange udstillingshunde af de racer er enormt overvægtige. Det er ikke lige det mest positive. De behøver jo ikke at være så fede, som de er, men de mister point i udstilling de fleste steder, hvis de ikke er nogle ordentlige "basser".

• #40   28. okt 2015 Ginne -tjo, men hænger det ikke lidt sammen? Jeg tænker som Lene beskriver sin race, kunne man jo, hvis ikke der af og til kom dommere sydfra, risikere at pelsen blev ødelagt fordi man bevidst avlede på/imod de blødpelsede "fluffy" hunde... hvis det er hvad der belønnes, er det jo osse hvad der avles på og hen imod.

Det samme gør sig vel gældende for f.eks. collie. De collier jeg ser på en udstilling, ser sjældent helt så fluffy ud derhjemme. Og hvis det er hvad der belønnes på udstilling, jamen så avler man vel osse imod mere pels så den kan se mere fluffy ud.

Det korte af det lange er jo at de hunde der vinder på udstilling, med større sandsynlighed vil blive brugt mere i avlen, end de der ikke kan prale af udstillingspræmier (i hvert fald i ikke-brugsracer), og dermed avles der så osse på større ekstremer, uanset om det så drejer sig om pels eller noget andet.

Det kan vel så osse få omvendt fortegn -at hvis klipning bliver in, jamen så vil man måske se hunde med mindre og/eller dårligere pels, fordi det ikke er dem med den korrekte, lange pels der vinder og dermed indgår mere i avlen.

• #41   28. okt 2015 Personligt så jeg sådan set bare gerne at man fremviste hunde sådan som de ser ud -altså uden "fluff" uden ekstraordinær trim eller klip osv.
    -altså self vil en westi skulle trimmes og en pudel klippes... Men jeg er ganske glad for at islænderne bliver (eller blev da jeg havde reiki med) vist som de er: børstet og evt med et bad et par dage til en uge før... og så ellers bare uklippede og uden særlig grooming

• #43   28. okt 2015 Krumme -nu har de jo osse ret begrænsede styling-muligheder smiley

• #45   28. okt 2015 Jeg klipper de yderste 5 halehår på whipperne og tørrer evt. skidt væk fra pelsen med et opvredet vaskeskind smiley
    Det hænder, at jeg synes de er så nussede, at de ryger i bad, 3 whippets kan bades og tørres på under en halv time.

Gravhunden (langhåret) vaskes 3 dage før, redes igennem og får klippet hårene mellem trædepuderne.
    Ingen klipning /studsning af faner på øre, hale eller ben, de står med det slid de nu engang har.

Så her har vi heller ikke gang i den store styling smiley

• #46   28. okt 2015 Tænker også at man er ude på et skråplan, når hunde med "dårlig" pels, åndedrætsbesvær, dårlig vinkling, overvægt osv. belønnes.

Som dommer på en hundeudstilling har man et ekstra stort ansvar for at belønne de hunde der rent faktisk har en god pels, kan trække vejret ubesværet, har gode vinkler, og ikke er overvægtig. De ved jo godt at tophundene bliver brugt i avl.

Hundeudstillinger kan være super gode, netop til at være medvirkende til at racestandarden opretholdes. Men det kræver altså at dommerne er deres ansvar voksent !

Det er deprimerende at være vidne til hvordan skønne racer ødelægges, blot fordi man belønner et ekstremt udseende.
    Bare kig på pekingeseren, som i dag ligger voldsomt langt fra den oprindelige type.

Ville ønske at hundene blev vist, som de er, uden alt for meget føn, klipning osv.

• #49   29. okt 2015 Pia -men BLIVER det så straffet? For jeg synes stadig jeg ser stramme liner, overpelsede hunde osv. der løber med sejren.
    Og så ændrer det jo ikke på at nogen racer skal klippe-klistres temmeligt meget for overhovedet at være bare nogenlunde med i ringen -det burde vel være hunden og ikke dens grooming der blev vurderet

Efter min mening skulle udstilling slet ikke være hunde der konkurrerede mod andre hunde, men derimod hunde der konkurrerede mod racestandarden -altså at de blev præmieret udelukkende med fokus på hvor godt de levede op til racestandarden, og ikke i forhold til hvordan de andre hunde ser ud.

• #51   29. okt 2015 At folk kan blive afskrækket fra en race, udelukkende fordi de har set hvordan den handles/klippes/groomes på en udstilling, rører mig ikke. Udstilling er en sport, så lad mig vende den om - ville man vælge en race fra, fordi man så den race dyrke LP og man ikke selv vil?

Bare fordi man handler/klipper/groomer etc på udstilling, har jo intet st gøre med hvordan hunden lever livet hos familien. Det er jo bare én slags sport man kan vælge at dyrke, nogle racer er der mere konkurrence i end andre og kræver derfor mere arbejde og sådan er det jo.

• #55   29. okt 2015 Altså der er forskel på lige at fjerne mudder/snavs og så på at klippe klister, ændre ører stilling mm.
    Jeg har haft min debut som gik fint, men om jeg begriber det show omkring udstilling.
    Man kan jo ikke bruge en bedømmelse til noget hvis hunden kan få en exetlent bedømmelse af en dommer og en good næste dag.
    Det er jo mest af alt en skønheds konkurrence der handler om hvor godt man kan snyde dommeren ved at få hunden til at se bedre ud end den er og på den baggrund få et kvalitets mærke, jeg ikke mener man kan bruge til ret meget.
    Jeg er forundret over hvor mange opdrætter der kun har udstilings resultater at hænge sine avlsdyrs kvalitet op på, for det siger ikke ret meget andet end at den kan løbe rundt i en ring og stå stille.

• #57   29. okt 2015 Det er jo mest af alt en skønheds konkurrence der handler om hvor godt man kan snyde dommeren ved at få hunden til at se bedre ud end den er og på den baggrund få et kvalitets mærke, jeg ikke mener man kan bruge til ret meget.
    Jeg er forundret over hvor mange opdrætter der kun har udstilings resultater at hænge sine avlsdyrs kvalitet op på, for det siger ikke ret meget andet end at den kan løbe rundt i en ring og stå stille.

Spot on !

• #58   29. okt 2015 Nå så det er uvidenhed når man ikke kan se at udstilling intet positivt har gjort for væsen, brugsegenskaber eller sundhed ?
    Godt så .... eller noget ...
    At schæferhund, som jo af de fleste herinde bliver brugt som skrækscenarie for hvad der er sygt, for mange år siden var "stort set" som en malinois - og sidenhen er blevet avlet på at skulle se ud på en bestemt måde (alt efter hvad moden foreskrev) har altså ingen betydning overhovedet.
    Hvis man tænker "hmm, det er da i grunden sært, at mallen ikke har alle de sygdomme og den er ikke blevet avlet efter et specifikt udseende? Gu ved, om det kan have noget at sige så?"
    Nej da !!! Så er man udvidende ....

Hvis man mener, at den måde pudlen bliver klippet på måskeeeee kan gå hen og være en lille bitte smule til hinder for at den klarer sig skidegodt på en jagt - så er man uvidende, for det der klip der, det er noget man ALTID har brugt til pudler og det er UDELUKKENDE for at beskytte den mod det kolde vand.

Godt så - så lad mig præsentere en puddel, der er klar til at skulle ud og vandapportere døde ænder i stort antal smiley

Hold da op Majbritt - fair nok at du kan lide udstillinger - men din opfattelse af hundenes udvikling qva den form for "sport" og hvad der rent faktisk foregår på disse udstillinger og hvilke hunde der bliver præmieret er da virkelighedsfornægtelse på højt plan .....

Men som lovet - pudlen, klar til jagt smiley

profilbillede
  • #59   29. okt 2015 Maj-britt: hvis man ikke kan snyde dommeren så gør det, det bare værrer for hvad er så undskyldningen for at dømme til overtypede/dårligt fungrene hundes farvør?

Nu ved jeg ikke hvordan dommeren kan opdage en hund der har fået ændret ørerstilling?
    Og hvordan nervøse/ problematiske hunde kan få så fine bedømmelser, hvis dommeren tydelig kan se det.
    Det er en hunde sport hvor i man konkurrere om hvem der kommer med den (i dommerrns øjne) smukkeste hund, nogle gange er det heldigt at vinderen også har et fantadtisk temperement og er uden sundheds problemer, men det virker til at være et tilfælde ofte.

• #60   29. okt 2015 Der er også en her, men fjolset der ejer den, har jo fuldstændig misforstået konceptet med at klæde sådan en fætter på inden jagt smiley

profilbillede
  • #62   29. okt 2015 MB - uanset hvor meget man påstår at de først bedømmes på standard så gør det det altså ikke til sandhed. Der bedømmes på smag, mode og hvordan resten af racernes repræsentanter ser ud.

Hvordan forklarer du ellers at en race som schæfer hvor racestandarden MEGET specifikt siger hvordan den skal være vinklet, alligevel går helt i ekstremer på netop det punkt. Det er jo ikke fortolkning af standarden det er direkte ignorering af den.

Jeg har intet problem med at folk udstiller. Og for en del racer har det heldigvis ikke betydet en ændring til det ekstreme. Men at kalde det andet end en skønhedskonkurrence er da at gå med skyklapper på

• #63   29. okt 2015 Maj-Britt: Hvis din hund har bløde ører så skal det da indgå i bedømmelsen, hvorfor forsøge at ændrer det? Hvis det skal være en seriøs bedømmelse så skal den jo baseres på hunden som den er og ikke hvad man kan ændre kosmetisk.
    Ja vi kan bare blive væk hvis vi ikke er enig, men det ændre ikke på at det er en skønheds konkurrence man dyrker fordi det er sjovt og man vil vinde og ikke den vurdering af hunden, som det ofte bliver beskrevet som.

• #64   29. okt 2015 Nu havde jeg ikke selv været på en udstilling før jeg første gang selv skulle stille op med min Cocker, og jeg blev da noget overrasket. Folk der står med fladejern og diverse hårprodukter, det lugtede mest af alt som at gå igennem en parfumeafdeling i Magasin. Folk havde rigtig fint tøj på syntes jeg, jakkesæt og flotte nederdele sæt. Mange af hundene blev handlet så de nærmest ikke kunne nå forbenene ned på jorden, og derfor gik som fjollede små dressurheste.
    Det gav hvert fald mig et helt andet indtryk af hvad en hundeudstilling er, end hvad jeg havde regnet med smiley

• #66   29. okt 2015 Åh, Anja, pyntede folk og pyntede hunde, sådan lidt a la mig og Peia på international udstilling i Roskilde ?

Ja, der er da mange hunde, der er stylet ud over, hvad man måske synes om, og der er da også mange folk i pænt tøj, men der er nu altså også mange helt almindelige nede på jorden mennesker med helt almindeligt udseende hunde.
    Meget afhænger nok at hvilke racer, man ser på.

profilbillede
  • #67   29. okt 2015 Udstilling er en skønheds konkurrence.
    Og ja man kan gøre RIIIIIGTIG meget med diverse klip, produkter og hvordan man fremviser hunden, men du kan ikke skjule essentielle fejl.
    Uanset hvordan du klipper, groomer eller handler, kan du fx ikke komme udenom hvis hunden mangler en tand, mangler vinkling, for stejl skulder Etc og det skal dommeren altså kunne mærke under pelsen og se på bevægelserne.
    Og så er vi jo altså nødt til at huske at det er jo op til dommeren at fortolke standarden, at man så ikke er enig i den fortolkning eller at bedømmelserne kan være vidt forskellige, er jo sådan som det er.
    Men ja udstilling er en skønheds konkurrence og dommerne har jo en bestemt smag - hvis ikke man kan bryder sig om det, så find en anden hobby smiley

Men sjovt som det evigt og altid bliver udstillings folk vs ikke udstillings folk smiley

• #68   29. okt 2015 I er skønne at se på Lene! smiley Der er også mange søde helt nede på jorden folk, og det var også grunden til at jeg fortsatte med at udstille et par år frem smiley Mit svar gik også mest på TS spørgsmål om at måden hundene fremvises på kan påvirker folk opfattelse af udstillinger, racen osv. Og det synes jeg den kan inden for cocker, det var jo noget helt andet end alle de jagtcockere jeg er vokset op med i min families omgangskreds.
    Og ja det afhænger helt sikkert meget af hvad for en race man kigger på.

• #69   29. okt 2015 Ja, folk står langt fra hinanden, når man snakker udstilling, men behøves det at være sådan ? Skal det være enten sort eller hvidt ?

Jeg er udstiller og har været det i mange år, men det betyder da ikke, at jeg nødvendigvis synes om alt, hvad der sker på en udstilling.

Jeg viser mine hunde som jeg synes, de skal vises. Det vil sig på løs line, normalt vaskede og klippede omkring poterne, og det er så det. Og det har været godt nok til mange gode resultater. Jeg hygger mig som regel, har en god dag med andre pyr-folk, men jeg vil sandelig da ikke stå på mål for hvordan andre gør det.

• #71   29. okt 2015 Lene - og udstilling som du viser, altså med hunden i "naturlig form", fremvist på naturlig vis ( løs snor osv) synes ja da er fint.

Problemet for mig, opstår når groomingen er lige så vigtig som hunden, og når bedømmelsen er baseret mere på smag end på hvad der rent faktisk står i standarden.

Eller dvs. De kan self bedømme som de vil, men så skal udstillinger bare ikke fremlægges som værende et bevis på i hvilken grad hunden opfylder racestandarden, eller som et bevis på kvalitet.
    som hyggelig beskæftigelse kan det jo være fint nok

• #72   29. okt 2015 Min race (broholmeren) er heldigvis en "kom som du er" race - og det gælder for både hunde og handlere. What you see, is what you get. Vi ser aldrig hunde stillet i kunstige yderstillinger, vores hunde skal heldigvis fremvises så naturtro som muligt, med ludende holdning, som er hundens naturlige holdning.

Jeg fjerner løse hår, klipper klør og tjekker om ørerne er rene inden udstilling - det er ligesom det.

I min barndom forsøgte min mor sig med at udstille vores ene puddel. Hunden var pæn, kom fra en god opdrætter og var af gode linjer. Men alt det opdrætter ville komme i pelsen på den, alle de timer de ville have den hund skulle så på trimmebordet inden den skulle i ringen, blev ganske enkelt for meget for min mor. Hunden blev klippet i hvalpeklip - så min mor droppede udstillingslivet.

Jeg må indrømme, at alt det styling og grooming slet ikke er mig. Fin nok at man gerne vil skjule sin hunds svagheder, det vil vi alle sammen, det er jo det udstilling handler om - bare vi ikke skjuler svaghederne for os selv også, og glemme at tage det med i vores overvejelser, når vi avler - for så er det, at det går galt.

• #73   3. nov 2015 Amaya -sådan har det osse været ved islænderen, og jeg gætter da på det stadig er tilfældet. Og sådan synes jeg egentligt det burde være ved alle racer.
    Eller... hvad folk ifører sig af tøj er jeg egentligt ligeglad med, men hunden burde, efter min mening, vises som den er...
    Self skal de kunne vises i snor, og self skal pelsen da være uden filter osv. Men det burde simpelthen ikke være nødvendigt at spraye, pudre, fluffe osv. og hunden burde være i stand til at gå selv uden "hjælp" i form af en snor godt strammet op om ørerne på den.
    -og den burde da kunne bedømmes udfra hvordan den naturligt står (ok, opmærksom og klar, ikke totalt sammensunket osv, men altså naturlig stilling) fremfor i en eller anden mere eller mindre kunstfærdig opstilling som en hund aldrig naturligt ville indtage.

Det kan da ikke gavne nogen at hunden forsøges vist som noget andet end det den er.
    Ja dommere skulle gerne være i stand til at spotte de åbenlyse fejl uanset hvor meget den er groomet, handlet og hvad har vi.
    -men hvis ikke det hjalp at pudre, spraye osv. blev det jo næppe gjort i det omfang det gøres.

I øvrigt tænker jeg lidt på en race som chinese crested, hvor jeg kan læse mig til herinde (og folk må endeligt rette mig hvis jeg tager fejl -jeg har ikke det store kendskab til racen), at det der præmieres, er de mest behårede hårløse.. men de skal jo barberes for at se sådan ud... dem med den største hårpragt, har altså osse masser af hår alle mulige andre steder end på fødder og hoved/hals...
    Så den mere korrekte (som jeg forstår det) der godt nok har mindre manke, men tilgengæld ER hårløs, må altså undvære præmien, fordi man ønsker noget der reelt ikke eksisterer -nemlig en massivt behåret hårløs som stadig er "nøgen" over hele kroppen.

Jeg aner ikke om man kan avle sig til mere eller mindre hår på en hårløs, eller om de bare enten er hårløse eller ikke hårløse... Men eftersom den slags jo ses i mange racer hvor man KAN avle efter mere eller mindre behåring, type af behåring osv. så får det jo betydning for avlen... og potentielt osse hundens anvendelighed

• #74   4. nov 2015 Lene for mig er det ret sort/hvidt...

Der er kun en eneste grund til at min race er truet på din sundhed, sin mentalitet og sin brugsegnethed - og den grund er udstillingssporten.

Det er ikke skideskægt at se på når ens race langsomt bliver forvandlet til en krøbling. Og for hvad?

• #75   4. nov 2015 CH, det kan jeg sagtens forstå. Det jeg prøver at komme frem til er, at tingene ser forskelligt ud fra race til race.
    Du har en race, hvis brugsegenskaber i høj grad bruges og testes på en træningsplads. Det giver nogen muligheder, som vi f.eks. ikke har.

En hund som min bliver ikke, og er aldrig blevet, testet for sine instinkter, arbejdsegenskaber og sundhed på en bane. Der hvor de bliver brugt, og det bliver en del af dem faktisk, der bliver de brugt på hjemmebane, og enten er de gode eller også er de ikke, og det er så det. Ejeren ved selv om hunden er god, men den vil aldrig have været testet under ensartede forhold med andres hunde.

Så hvis du som f.eks. opdrætter eller måske en, der overvejer racen, har et ønske om at se et bredt udsnit af racen samlet, så har du udstillinger og ikke andet at vælge imellem. Heldigvis for os, har racen så ikke nogen umiddelbart ekstreme træk, som avlet ud i endnu mere ekstremer kan/vil give sundhedsproblemer som direkte konsekvens af udseendet. (det blev vist en lidt kringlet sætning, jeg håber, den trods alt gav mening)

Jeg oplever ikke, at min race er truet på hverken sundhed eller arbejdsegenskaber som konsekvens af udstilling, og jeg hygger mig med at udstille. Men jeg vil ikke stå på mål for at andre racer får avlet fladtrykte næsepartier eller frøben, bliver oversprøjtet med hårlak og parfume, eller bliver udstillet på så stram line, at forbenene dårligt kan nå jorden.

• #77   4. nov 2015 Pia -der er da masser af elendig bygning der belønnes, schæferen er et fremragende eksempel. Endda et hvor racestandarden er HELT specifik omkring hvilken bygning der er ønsket. Så specifik at den ligefrem nævner grader på vinklingen.

Brystdybden
    skal udgøre fra 45 til 48 % af skulder- højden.

Skulderblad og
    overarm er lige lange og er ved kraftig muskulatur fast lejret mod kroppen. Vinklen
    mellem skulderblad og overarm er ideelt 90, oftest dog op til 110°.

Mellemhånden har en længde på ca. 1/3 af
    underarmen og danner med den en vinkel på ca. 22°. Såvel for skratstillet mellemhånd
    (over 22°) som for stejl (under 20°) forringer brugsegnetheden, især udholdenheden.

Bagbenene er stillet let bagud, og set bagfra parallelle. Over- og underlår er omtrent af
    samme længde og danner en vinkel på ca. 120°.

Det er lige et lille udpluk -men som du kan se er det altså en ret specifik standard der ikke levner masser af plads til dommers smag osv... alligevel er det jo ikke på alle punkter den hund der belønnes. Visse af punkterne vælger man helt bevidst at ignorere for istedet at belønne en ekstrem (og på alle måder dårligere) bygning.

Ang. temperament -hvordan tror du man er gået fra en særdeles medgørlig og omgængelig golden (som vel at mærke skal kunne arbejde side om side med andre hunde af begge køn osv) til at have halvskarpe hanhunde?
    Det har man da ved at belønne dem "med masser af kønspræg" som på udstilling meget ofte = puster sig lidt op i ringen og dermed fremtræder mere maskuline så at sige...

Ikke at alle goldenhanner har problemer -men det er da noget man ser mere end man burde i en race der i generationer er avlet efter at være gode til at omgås andre hunde.

-det samme ser man ved en del andre racer.

Så jo, decideret aggresive hunde sorteres fra og det samme gør nervevrag... men du KAN altså ikke vurdere en hunds temperament udfra hvordan den opfører sig i ringen på en udstilling, og et godt "udstillingstemperament" er bestemt ikke = et racetypisk temperament.

• #79   4. nov 2015 Det var nøjagtigt det her jeg mener, når jeg skriver at det altid ender med at blive udstilling vs ikke udstilling.

Hver gang vi snakker udstilling er det de samme racer der bliver hevet op, som bevis på at det er roden til alt ondt. Schæfer, diverse fladsnudet racer og Etc.

Det spøjse er jo så at, som jeg ser og oplever det, så kan de fleste udstillings folk godt se at den er gal i nogle racer - om det så udelukkende er udstillingens skyld, det er jo så spørgsmålet...
    Men nu er det jo langt fra alle racer der er ødelagte pga udstilling og vi der udstiller altså ser tingene fra et helt andet perspektiv, specielt når man ikke har en race som er ødelagt pga udstilling.

Jeg tror personligt ikke på at tingene er sort/hvid. Jeg tror ikke på at udstilling rosen til alt ondt - det er bestemt ikke sådan som jeg ser min hobby.
    Omvendt set er jeg da heller ikke hverken blind eller naiv, udstilling er heller ikke altid roden til alt godt.
    Først og fremmest er det en sport, en konkurrence og dernæst et værktøj.
    Er værktøj der skal bruges rigtigt for at drage gavn af det - det kan ikke stå alene, ligesom man heller ikke gør med stamtavler.

• #81   4. nov 2015 Camilla -jeg tror nu altså ikke udstilling er roden til alt ondt. Og jeg har osse pointeret flere gange at det ikke er alle racer der er ødelagt af udstilling.
    Men når der sidder nogen og siger at på en udstilling dømmer man først og fremmest efter racestandarden, at en udstilling kan udskille hunde med dårligt temperament eller hunde med dårlig bygning osv. så er det ganske enkelt ikke rigtigt... det afhænger jo fuldstændigt af hvad der er moderigtigt i den race der udstilles.

Jeg har islænder, og her har udstilling altså ikke gjort det store ved eksteriøret, racen ser ud som den altid har gjort, eller i hvert fald som den har gjort siden man begyndte at genoprette den engang omkring 1900 +/-

Tilgengæld har udstilling betydet at hanner der puster sig op osv. i ringen vinder og dermed bruges i avl (racen har ikke brugsprøver e.l. der selekteres udfra) -og dermed har man grobunden for potentielle problemer med egetkønsagression hos hannerne.

Men generelt set er det jo ikke sådan at racer pr definition bliver ødelagt af udstilling, eller at KUN udstilling kan ødelægge en race.

Ikke desto mindre synes jeg det er problematisk når udstilling udråbes som værende en slag kvalitetskontrol, og når udstillingsfolk stædigt benægter de problemer der ER med udstilling og ikke kun ved racer som EB, FB o.l. eksteriørmæssigt ekstreme racer.

Pia -det er bare lidt svært at debattere problemer med udstilling hvis man KUN forholder sig til EN race...

• #83   5. nov 2015 Michelle jeg kan godt se hvad du siger og jeg er for så vidt heller ikke uenig.

Jeg er godt klar over visse ting i udstillings verdenen som jeg mener alle havde været bedre foruden, men sådan går det når vi snakker konkurrence - det gør altså noget ved folk, på godt og ONDT, desværre.

Jeg giver dig helt ret i at bedømmelsen ikke giver noget reel indblik i hundens temperament, for de fleste hunde ved godt hvornår de skal arbejde og så er det dét de gør og nogle hunde trykker sig måske ved én dommer, men generelt ikke er en hund der hverken er sky eller usikker. Det ses somregel kun ved de helt grelle tilfælde, hvor hunden trækker sig SÅ meget at den ikke kan bedømmes eller den laver udfald enten mod dommer eller andre hunde. Så kan man så undre sig over om det er dårlig træning, dårlig socialisering, dårlig avl eller en kombination.

Til en udstilling er det sådan at hunden først bliver bedømt mod race standarden, det er også det kritikken bliver skrevet ud fra, så får man en præmering. Når man så står med hele klassen, som måske består af 5 hanner, skal dommeren jo til at placere dem. Lad os sige han har givet 3 excellent med ck (champion kvalitet), 1 excellent uden ck og 1 very good. Så har han allerede styr på 4 og 5 placering, men han står med 3 hunde der i teorien alle, måler lige godt op med standarden. De skal jo placeres og det er så her konkurrencen og sporten for alvor sætter ind.

Og sådan noget som dårlig bygning skal en dommer altså kunne se og mærke på hunden, uanset hvordan der bliver groomet og handlet. At alle individer i én race er dårlig bygget, er jo ikke ensbetydende med at ingen dommere ser de dårligt byggede hunde, for det gør de. Der er en grund til nogle hunde bliver smide ud af ringen gang på gang med samme dårlige bedømmelse hver gang.

Jeg kan godt se hvorfor man bliver ved med at smide schæfer og fladsnudet racer på banen når vi snakker udstilling, men det er ved at blive en anelse trættende når man prøver at argumentere for hvad jeg ser i de race ringe jeg færdes i og hvad jeg ellers ser som tilskuer, når det er de samme racer vi japper rundt i, fordi at der jo er problemer ved (lad os bare sige) 10 racer ud af 400.
    Det svarer lidt til at jeg siger at alle der træner i dch slår deres hunde og bruger ældgamle metoder - fordi jeg har set én træner gøre det.
    Det er som om tingene ikke trænger igennem, jeg er godt klar over at nogle racer har problemer, at jeg så er ret overbevist om at de havde udviklet dem alligevel, er noget andet. Jeg er helt med på at for disse racer (og sikkert andre) har udstilling ikke gavnet dem, tvært imod. Men det er heldigvis langt fra alle racer.

Det der med at puste sig op har jeg endnu til gode at se, jeg ser dog meget ofte hunde der er øvet i at lægge vægten frem (kunne det måske forveksles?), inklusiv i min egen race. Det er både hanner og tæver der bliver udstillet sådan.
    Derudover er det ikke en selvfølge at de hunde der er gode til at lægge vægten frem har potentielle eget køns problem.

Mht til kvalitets kontrol så som jeg skrev, er det for mig er værktøj, et værktøj der ikke kan stå alene. Man er nødt til at bruge det rigtigt.
    For man kan sagtens have en mega god show hund, men som af flere grunde bare ikke egner sig til avl.

• #84   5. nov 2015 Med hensyn til temperament på udstillingshunde så kan udstillingerne efter min mening kun bruges til at sortere bunden fra. Det er ikke der, du skiller det gode temperament fra det supergode, eller det gode temp . fra det mindre gode men ikke totalt ringe. Mig bekendt har DKK heller aldrig givet udtryk for andet end det.

De store udstillinger med mange mennesker, mange hunde og meget larm og halløj kan være stressende for en hund. Jeg har selv måtte opgive at udstille en særdeles smuk og meget vindende hund, der bare ikke i længden kunne håndtere bedømmelserne. Hun klarede fint hurlumhejet uden for ringen, fremvisning i bevægelse og opstilling, men kunne ikke klare, at dommeren stirrede på hende for derefter at mærke hende igennem.
    Længe efter at jeg havde kasseret hende som avlshund på grund af temperamentet, forsøgte jeg at træne hende op til udstilling, for dog at have den fornøjelse med min smukke tæve, men det lykkedes ikke. Da hendes dæmpende signaler flere gange var blevet ignoreret med besked om, at det her var ikke slemt og det skulle hun altså acceptere, endte hun med at markere efter en dommer, og det var så det. Lige så snart dommeren holdt op med at opføre sig som en dommer, og begyndte at snakke med mig, gik hun venligt hen og hilste på ham og ville gerne nusses, men bedømmes nej tak. Så nogen bliver sorteret fra, også uden at det er på et niveau, hvor det springer i øjnene på alle.

Jeg er også enig i at man specielt i de afsluttende konkurrencer måske lægger vel meget vægt på udstråling og her-kommer-jeg attitude, og de hunde, der stadig har det sidst på en lang udstillingsdag, kan måske godt være lidt for meget fremme i skoene til hvad, der burde være normen for racen, og hvad familien DK forventer af sådan en hund. Til gengæld skal de jo heller ikke være så meget fremme i skoene over for andre hunde, at de bliver smidt ud af ringen, det ses jo også.

Som udstiller og opdrætter vil jeg sortere en hund fra til avl, hvis den ikke kan håndtere udstillingerne, men jeg vil ikke godkende en til avl temperamentsmæssigt, bare fordi den kan begå sig på udstillingerne. Jeg vil have et indtryk af hunden i dens hverdag.

• #85   5. nov 2015 De racer bliver taget op hver gang fordi det er virkeligheden. Man kan ikke bare viske det væk fordi det er irriterende for debatten.

Tag samtlige brugsracer og kig der.... hvad er det udstilling bidrager med? Vi taler ikke om en håndfuld racer, men mange!

• #87   5. nov 2015 Det er ikke mig der klager over at det er besværligt at virkeligheden er nuanceret.

Tværtimod

• #88   5. nov 2015 CH det er ikke fordi det er besværligt at det er de samme argumenter - det er fordi det er som at løbe panden mod en mur at det er samme racer og samme argumenter hver gang.

Ingen forsøger at viske det væk, men hvis det er for at få en debat må man jo forsøge at bruge andre argumenter.

Virkeligheden er jo at nogle racer har problemer og udstilling ikke har gavnet racen - det tror jeg vi er ret enige om, kan ikke se der er nogen der forsøger at feje det under tæppet.
    Virkeligheden er også at nogle racer IKKE lider under udstillinger og måske i nogle tilfælde rent faktisk har gavnet.

Som jeg skrev, tror jeg ikke på at tingene kun er sort/hvid, men netop ret nuanceret.

• #89   5. nov 2015 Hvad er der så tilbage at debattere.. I nogle racer er der ikke negative konsekvenser i andre racer er der massive...

Hvad er så skridtet videre debatmæssigt, hvis de argumenter, der før har været fremført ikke må bruges igen?

• #90   5. nov 2015 Den "ædle" udstillingssport rammer da kun brugshundene rigtig hårdt. Det er jo ikke helt simpelt at bortavle evnen til at sidde på en silkepude smiley

• #91   5. nov 2015 Camilla -når jeg skriver "puster sig op" taler jeg altså ikke om hvordan de står. jeg taler om deres "attitude". Jeg taler om hunde der er lidt vel fremme i skoene (hvad måske kan være ok i en terrierace, men bestemt ikke er det ved f.eks. golden).
    Her er jeg self ikke ude i hunde der æder konkurrenterne, for sådanne vil naturligvis blive sorteret frem.
    Har du aldrig mødt en velopdragen hund med egetkønsaggression? -altså sådan en der er trænet nok til at vide at det er no go at angribe andre, men som alligevel liiiige skal skyde brystet frem, ranke ryggen osv. og sikre sig at alle ved hvem der er boss?
    Det er den slags jeg taler om -det kan være helt legalt i nogen racer at en hanhund opfører sig sådan. Det er IKKE legalt i alle racer. Ja faktisk er det direkte uønsket i mange, fordi en hund der render og puster sig op overfor de andre, næppe er ideel at sende ud at arbejde tæt omkring andre hunde uden snor, måske osse med tæver osv...

Ang at det er træls at den samme håndfuld racer tages op -jamen det er da fordi det er de racer der aller mest tydeligt viser hvad vi snakker om. Det er ikke de ENESTE racer der viser det -det er bare dem hvor det er mest åbenlyst.

Og jeg kan afsløre at det er mindst lige så træls igen og igen at læse at udstillingspræmier er et kvalitetsmærke, at det nærmest er useriøst ikke at udstille før avl osv... som om det er den endegyldige sandhed, og altimens man helt benægter at udstilling er direkte årsag til at en række racer har problemer med helbred og/eller temperament og/eller udvandede brugsegenskaber (vel at mærke mens hundene stadig sælges som brugshunde)

Ang at de først bedømmes efter racestandarden -nej det gør de ikke. jeg ved godt hvordan en udstilling foregår, og jeg ved godt at man ANGIVELIGT først giver hunden en bedømmelse udfra racestandarden.
    Og ved mange racer er det da osse hvad der sker.
    Men der er dælme MANGE racer hvor det ikke er tilfældet. Foruden de allerede nævnte, kan jeg da nævne labrador -de hunde der bedømmes bedst på udstillinger er i de fleste tilfælde decideret uegnede til at arbejde, og ALT for tunge og lavstammede i forhold til det racestandarden foreskriver. De bedømmes altså ikke efter standarden men derimod efter normen/moden indenfor udstillingshunde.
    Det samme kan man sige om en lang række andre racer. Mest tydeligt bliver det i de racer der er opdelt i brugs- og udstilingslinier, fordi man kan sammenholde de to, men det samme er altså sket i masser af racer. De bliver mere pelsede, tungere, lettere eller hvad der nu måtte være moderigtigt i en race, uafhængig af hvad racestandarden siger...

I de delte racer, kan man self sige at brugsmodellerne heller ikek altid er helt racetypiske eksteriørmæssigt. Men her er avlerne i reglen ærlige -de fortæller de avler brugshunde, og de er ikke hysteriske med racetypiskheden (tilgengæld må bygningen i reglen være hæderlig for at hunden kan holde til brugen, så den vej rundt, er bygning jo alligevel i fokus)
    Omvendt er det for udstillingsavlere, i hvert fald i en del racer. De fleste er sikkert før eller siden stødt på en avler af højavlsschæfere, udstillingslabber e.l. der fortæller at de er fuldstændigt lige så brugsegnede... de arbejder evt lidt langsommere, men brugsegenskaberne er HELT intakte... selvom det jo ikke er tilfældet, og da slet ikke når de avles med en fysik der umuliggør at de kan arbejde fuldt ud.

• #92   5. nov 2015 og så er jeg simpelthen nødt til at spørge hvordan udstillinge har GAVNET -jeg er helt med på at det bestemt ikke har skadet samtlige racer.. men ligefrem GAVNET?

• #94   5. nov 2015 #91

Amen og halleluja og ... wauw, et godt indlæg !!!!!

• #95   5. nov 2015 Altså jeg bliver nødt til at spørge - hvor bliver der skrevet at udstilling er et kvalitets mærke???

Jeg har skrevet at jeg mener det er et værktøj, et der ikke bør stå alene. For du kan sagtens have en god show hund, men det er ikke ensbetydende med at den er værd at bruge i avlen.
    Det samme gælder det med at benægte udstillingers dårlige indflydelse eller mangel på brugs egenskaber - for det har jeg i hvert fald aldrig påstået.

Jeg erkender gerne at det er et problem i nogle racer, men langt fra alle.

Mht til race standarden skal jeg ikke kunne svare på alle andre racer og hvorvidt de bliver bedømt rigtigt efter den - eller om man er enig i race standarden, men det er jo nogle gange problemet med arbejds og udstillings linier, men uanset hvad ens egen holdning er til begge, er det jo op til dommeren at fortolke race standarden og dømme efter den. At man så kan være enig eller uenig i måden dommeren fortolker den på, er jo en smagssag og det er hvad der sker når der er plads til fortolkning og variabler.

Og jo jeg har mødt hanner der puster sig op som du beskriver, jeg ville bare være sikker på at det ikke blev misforstået med noget andet smiley

At udstillingslinier ikke kan arbejde er vist meget relativt og afhængigt af racen - igen jeg skal ikke kunne udtale mig om hverken schæfer eller labrador, men en race som aussien er også delt op i linier. Ikke at udstillings linierne har ligeså meget drive, instinkt osv , men ligefrem sige at de ikke kan arbejde eller ikke længere har fysik til det, er ikke korrekt.

• #96   5. nov 2015 Pia jeg tror Michelle gerne vil have svar på hvordan det har gavnet. Nu er der eksempler på hvordan det har påvirket negativt, fladere snuder, bagpartier osv - kunne være du kunne svare på hvordan det på samme måde har gavnet din race?

• #98   5. nov 2015 Pia -nu var det sådan slet ikke henvendt til et af dine indlæg, men hvis du kan komme med eksempler er du self mere end velkommen til det smiley

Camille -det er måske lidt fejt at sidde og nævne navne, men bl.a. Majbritt (vælger jeg fordi jeg er sikker på hun kan klare det og svare for sig ;)) er jo åbenbart ikke rigtigt enig i at udstilling er eller kan være problematisk.

Jeg har selv aussie, og du har da ganske ret i at udstillingsmodellerne ikke er helt uduelige på arbejde. Men husk nu på sammenligningsgrundlaget -vi HAR jo nærmest ikke rene arbejdslinier herhjemme (bevares de findes -men de er altså ret få). Så vi sammenligner altså rene udstillingslinier med mix-linier... og den enkelte "rigtige" brugsmodel der kan findes i ny og næ.
    Samtidig er racen forhioldsvist ny -giv den endnu nogen generationer, så vil jeg tro vi ender nogenlunde hvor labben er. Nu er det jo ikke sådan at en udstillingslabbe overhovedet ikke kan hente en and på en jagt -men man MÅ altså erkende at der dels ikke har været det store fokus på brugen, hvorfor brugsegenskaberne osse vil være mere tilfældige, og dels at de er så tunge, at de altså næppe holder til en hel dags jagt... og sandsynligvis heller ikke gider det.

Da labben for alvor slog igennem herhjemme, var det udstillingsmodellen der blev hentet hjem. Og den var populær som jagthund. Jagtfolket var glade... indtil de rigtige jagtmodeller blev hentet hjem, og man kunne se de markante forskelle der var... først her opstod "striden".
    Og det gælder jo lidt for aussien pt -verden er mindre i dag end dengang, så vi kan da af og til være heldige at støde på en rigtig brugsmodel smiley

ANg standard og fortolkning af den, så er problemet jo ikke bare fortolkning men at standarden ignoreres -der er IKKE tale om fortolkning når man præmierer en schæfer med helt ekstreme vinkler, for standarden siger jo netop HELT specifikt hvordan vinklerne skal være (inkl antal grader)

Der er IKKE tale om fortolkning når en labbe der mest af alt ligner en korthåret newfer præmieres, for standarden siger bl.a. at en labbe skal fremstå adræt (sammen med div. andet om labbens brug i øvrigt -og brug skal en dommer vel osse holde sig for øje -altså ikke at de skal teste brugsegenskaber, men at hundens eksteriør ikke står i vejen for dens brug, når nu et specifikt brug er nævnt i standarden)

Kan se at flere racer har skrevet noget ind om at f.eks. snuden skal være1/3 af skallens længde e.l. -det er altså heller ikke her en vurdering når dommer præmierer den der nærmest ingen snude har.

Eller som TS nævner -at standarden siger ingen klipning, men alle der præmieres er klippede...

Det er smag, mode osv. der dikterer hvordan vores hunde ser ud -der skeles højst til standarden i mange racer...

• #99   5. nov 2015 Ok Pia -jeg havde overset det indlæg, beklager. Jamen det er da dejligt at der s¨å osse er kommet lidt positivt ud af det.

Men kunne det positive ikke være opnået ved en regulær "avlsbedømmelse" e.l. -altså hvor ENESTE formål er at vurdere hund i forhold til standard og ikke i forhold til konkurrenterne, moden og hvad har vi?

• #100   5. nov 2015 Som bonusinfo kan jeg da lige nævne at man "i gamle dage" havde dual-champions blandt labberne -altså hunde der var champion både på udstilling og markprøve.
    Sådan en har der ikke været i maaaaange år. De KAN naturligvis stadig blive det HVIS de kan opnå championat begge steder. At der ikke er nogen der gør det, fortæller jo netop noget om at man er gået så ekstremt til værks på udstillingerne, at hundene ikke længere kan arbejde (godt nok)...

• #101   5. nov 2015 Michelle jeg kan godt se dine pointer smiley

• #102   5. nov 2015 Men jeg må så også sige, at hvad andre mener og har sagt, bør stå for deres egen regning, det er ikke noget jeg skal stå til ansvar for - hvilket også var derfor jeg blev ret frustreret over at skulle argumentere imod noget som jeg ikke har sagt, eller kan stå inde for.

Det må i indbyrdes istedet smiley

Kommentér på:
Udstillingens påvirkning af racerne.

Annonce