1.773 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
74 Svar
At farve hunden. At farve hunden.
Jeg faldt over en video med en dame, der går helt bananas over hunde der bliver farvet.
Hun mener helt bestemt, at det påvirker hundenes kommunikation, hvis de bliver farvet i forskellige farver og mønstre - kalder det dyrplageri.
Hvad tænker i?
Påvirker det virkelig hundenes måde at tale sammen, hvis den ene hund har et røde pompommer på poterne, eller en grøn mohawk?
Man kan jo syntes hvad man vil, om at farve hundene. Det er ikke det emnet handler om - men specifikt om det påvirker deres sprog.
1 synes godt om
jan 2019
Følger: 1 Følgere: 74 Hunde: 5 Emner: 35 Svar: 2.305
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 1327 Hunde: 1 Emner: 203 Svar: 13.632
Men at de ser mærkelig ud betyder jo ikke at de ikke kan kommunikere
dec 2012
Følger: 35 Følgere: 261 Hunde: 2 Emner: 35 Svar: 3.512
Det får i hvert fald ikke mit pis i kog...end ikke lunkent
jul 2007
Følger: 1 Følgere: 22 Hunde: 3 Emner: 95 Svar: 10.989
Hun havde de 2 smukkeste Kongepudler i hele kongeriget ----> synes jeg som 8-10 årig ...
okt 2007
Følger: 38 Følgere: 69 Hunde: 2 Emner: 242 Svar: 15.316
Men ellers tror jeg ikke de fleste hunde reagerer på hvordan andre hunde har sat deres pels.
okt 2023
Følgere: 125 Emner: 30 Svar: 3.909
feb 2011
Følger: 34 Følgere: 95 Hunde: 4 Emner: 959 Svar: 18.097
jun 2007
Følger: 11 Følgere: 26 Hunde: 5 Emner: 107 Svar: 6.357
nov 2012
Følger: 94 Følgere: 214 Hunde: 4 Emner: 287 Svar: 8.260
Jeg tror dog som andre nævner, at klipningen kan have en større indvirkning.
okt 2023
"men det er vel ikke værre at blive farvet end at skulle trimmes i flere timer."
Jeg har skam også ondt af hunde, der skal stå op i flere timer for at blive trimmet - så det er dejligt at høre, at de slet ikke behøver det
jun 2007
Mine første hunde var Kerry Blue Terriers. De er som udgangspunkt ikke ret gode med andre hunde. Jeg tror det blandt andet skyldes, at andre hunde har svært ved at læse dem, viser usikkerhed, og så er Kerrien på! Kerrien har pels ned over øjne og mundvige, små ører samt dengang en kuperet hale. Det er en mørk hund, så meget kropssprog flyder ligesom ud. Halen står lige i vejret, og du ved selv, at i mange racer, er en hale over ryggen et tegn på ikke nødvendigvis venlig adfærd. Vi med hunde, der altid har halen oppe, tænker jo ikke over det. En af vores hvalpekøbere fik at vide (af træner), at hendes Airedale var dominant og aggressiv, fordi halen stod lige op....den måtte ikke komme tæt på de andre. Jack er den venligste hund over for alle.
Nej da! Men der kan da være forskel. Her er galgen altid så løs, at hundene kan lægge sig, hvis de ønsker. Men samtidig så stram, at de ikke kan komme ud over kanten. Det er nærmest en sikkerhedsline. Jeg tror generelt at trimmehundene har mere "frihed" på bordet end klippehunde.
okt 2023
Jeg vil holde pelsen rundt om øjnene helt kort, tænker jeg.
Et par gange er jeg stødt på mennesker, der har sagt, at deres hunde bliver utrygge ved mine, fordi de har haler, der står/lægger sig hen over ryggen.
feb 2013
Følger: 8 Følgere: 25 Hunde: 3 Emner: 86 Svar: 7.577
Der er nok noget om at terriers nogen gange 'misforståes' af andre hunde pga deres stive fremtoning. Det virker provokerende på andre hunde og de bliver lidt usikre på hvad det stive bræt foran dem egentlig vil dem.
... og ofte er terriers jo heller ikke ligefrem englebasser
De hundetyper jeg oplever mine hunde være usikre på er de virkelig fladnæsede racer som mops, FB og EB. Penny skulle ikke nyde noget af at hilse på en lille FB der ellers virkelig gerne ville hilse på hende. Hun kan jo ellers være en skrap dame, men de der grynt den sagde var bare FOR underlige så hun smuttede hver gang den kom tæt på hende. Det har jeg oplevet med flere af mine hunde gennem tiden.
Jeg tror hundene er komplet ligeglade med om de er farvet lilla eller tigerstribede. Det underlige er at folk får den ide at det kunne være fedt at farve Fido lyserød
feb 2013
Jeg kan dog ikke rigtigt trimme hoved og får det pændt og det midterste på fronten mens han ligger ned. Så her er han nødt til at stå op. Det passer ofte ikke herren og jeg ender med at måtte stå og holde 17 kg dødvægt oppe med den ene hånd og trimme med den anden
jun 2007
Isabelle nu har du jo købt en forvandlingskugle. Det er slet ikke sikkert, at han forbliver sort. Cuba jeg klipper, er dog stadig ret sort, og måske det ikke ændrer sig, men mange af de andre farver skifter nuancer gennem hele livet.
nov 2012
Følger: 94 Følgere: 214 Hunde: 4 Emner: 287 Svar: 8.260
Men det er da selvfølgelig en god ting at vide, at farven kan have indvirkning på, hvor let det er for andre at aflæse de helt små signaler.
Jeg har aldrig oplevet problemer i forhold til at mine hunde har halen over ryggen, men den står heller ikke lige op, og heller ingen problemer med at deres ører står, selvom Teemo jo har nogle kæmpe ører
Jeg har dog oplevet Teemo reagere på en dværg schnauzer, selvom den blot ville lege med ham, men jeg tror simpelthen han havde svært ved at kode den. Den var så grå og ikke sort.
okt 2023
okt 2023
feb 2025
Følgere: 1 Emner: 1 Svar: 38
okt 2023
feb 2025
okt 2023
feb 2025
okt 2023
jul 2012
Følger: 22 Følgere: 1446 Hunde: 1 Emner: 41 Svar: 8.238
feb 2025
jun 2011
Følger: 14 Følgere: 17 Hunde: 2 Emner: 75 Svar: 4.933
Jeg valgte da meget specifikt at gå efter en sort dværgschnauzer, da jeg fik Coco, blandt andet fordi jeg følte farven passede til mig/mit image/udseende/what have you. (At jeg så var 23år og at det er vældigt nemt at vælge farve med dværgschnauzer betød jo nok også noget
Og især med de hunderacer, hvor man kan ændre på deres udseende afhængig af klipning (og farve) tænker jeg da at mange også bruger det som en udtryksform.
Fx med pudler, der er meget signal at sende om man har sin puddel i en flot lang udstillingsklip, en nemmere kortere version af det samme eller bare kort og praktisk.
Eller med dværgschnauzer: der er meget statement i om man har den i den rigtige klip eller ikke. Og der er MEGET fordømmelse fra andre ejere tilbage også...
Det sagt, så er der jo også mange andre elementer, der spiller, tænker jeg, men blandt andet også udseende.
mar 2008
Følger: 34 Følgere: 936 Hunde: 8 Emner: 353 Svar: 8.095
Jeg har for ikke så længe siden, lånt lidt farve ved min hundefrisør veninde, bare for at teste det. Ingen led overlast.
Tror hunden er ret ligeglad med om den skal stå på bord for at blive klippet eller farvet... Og så tænker jeg at en velplejet, farvet pels, er langt skønnere end en uplejet naturligt farvet pels.
Jeg er glad for i tænker som jeg, at hunde er ret ligeglade når det kommer til kommunikation.
Jeg tror godt frisure og udseende kan have en betydning, men næppe et rødt hjerte på ballen.
Min den ene har meget svært ved fladnæser - helt uden at have haft dårlige erfaringer med dem, og kender flere hvis hunde ikke bryder sig om andre sorte hunde.
I skal da ikke snydes for den gamle, med lidt farve i pelsen. Dette er en slags fedt farve, som forsvandt efter nogle dage.
jul 2012
okt 2023
feb 2025
dec 2012
feb 2025
jun 2007
jul 2007
Så kan jeg altid kende hende , hvis hun skulle blive væk ...
okt 2023
Hvad mener du, Obster?
dec 2012
At man selv synes det ser dumt ud - er vel uendeligt ligegyldigt når der ikke er nogle "ofre", sådan udover det menneske man rammer med sin mening. Det er mig bare så uendeligt usympatisk lige at hævde sig selv på andres bekostning. Smag kan ikke diskuteres, og jeres er ikke bedre end dem der synes det er sjovt eller hyggeligt med farvede hunde.
Som om man ikke selv har valgt sin hunds udseende ud fra en meget subjektiv smag.
okt 2023
Jeg husker engang, hvor der var liv i HG. Mennesker gav udtryk for meninger, og der var levende debatter med højt til loftet og vilde ytringer. Tiderne skifter - og jeg skal nok holde kæft, Obster
okt 2023
Jeg hævder ikke mig selv ved at udtrykke min mening
dec 2012
okt 2023
Der var ikke noget konstruktivt i min kommentar til de lilla ører. Der var bare en mening om dem. Hvis man vælger at farve sin hunds ører lilla, vil jeg mene, at man beder om kommentarer - jamen hvorfor ellers gøre det?
dec 2012
Det lugter lidt af "du klær dig udfordrende, du ber om at blive voldtaget"
okt 2023
I rest my case.
dec 2012
Vil du fortælle dit barnebarn at hun skal lade være med at skille sig ud for...så ber hun selv om at blive behandlet ubehageligt? f.eks. lad dog folk være glade som de er, udtrykke sig efter deres egne ønsker og behov. Hvorfor fanden gør det ondt i sådan en grad man skal jorde nogen?
okt 2023
Hvis mit barnebarn farver sit hår lilla, vil jeg snakke med ham/hende om, at det kan udløse negative reaktioner, så det må han/hun lige være lidt forberedt på. Det er jeg så ret sikker på, at ungen ville være 100% klar over
maj 2008
Følger: 6 Følgere: 19 Hunde: 5 Emner: 31 Svar: 5.545
Man kan jo også tie ting ihjel. Hvis en af mine venner dukkede op med en delvis farvet hund, og jeg totalt ignorerede det, så tror jeg nu nok, de kunne gætte sig til, hvad jeg synes om det. Og egentlig tror jeg også, at mange ville blive lidt skuffede, hvis det slet ikke blev kommenteret. Og sådan ville det blive, hvis man slet ikke må give udtryk for en negativ holdning eller en anden mening.
Jeg tør godt sige, at jeg synes heller ikke, det klæder en hund at blive farvet.
feb 2013
At sige er noget ser idiotisk ud er da ikke at være direkte modbydelig ????
Som teen-ager farvede jeg engang mit hår blåt. Påklædningen var bl.a. et hundehalsbånd med nitter op og tøj med nogle store huller i. Hvorfor? Jo, det var festligt og sjovt og så handlede det også om at skille sig ud fra de alt for 'fine' poptøser i deres pastelfarvede poloskjorter med en krokodille på. Altså at blive set
okt 2023
jul 2007
jun 2012
Følger: 5 Følgere: 6 Emner: 18 Svar: 748
Og alle dine vilde ytringer har du jo behændigt fået til at forsvinde, fordi du jævnligt skrider og sletter din profil.
1:En eurasier er ikke lige min type hund.
2: En eurasier er da den mest ligegyldig hund både at se på og være sammen med.
Kan du slet ikke se at der er helt enormt stor forskel på sætning 1 og 2?
Selvom de siger det samme.
Og at sætning 1 er knapt så nedladende og potentielt sårende som sætning 2?
okt 2023
Jævnligt? Det er tæt på to år siden, jeg gjorde det - for anden gang. Er det, hvad du kalder "jævnligt"?
Jeg var voldsomt presset i 2022. Hvorfor har du brug for at nedgøre mig af den grund, Dorte?
Jeg har undskyldt min bombastiske bemærkning - bare hvis du har overset dette.
okt 2023
Du bakker op om en Dorte, der nedgør mig.
Tankevækkende.
jun 2012
Følger: 5 Følgere: 6 Emner: 18 Svar: 748
Og det er mindst 3 gange du har lavet det stunt.
Og når du implicit skriver at en anden brugers hund ser idiotisk ud er det bare fordi du er bombastisk?
Jeg undrer mig virkelig over hvordan du ser verden nogen gange.
Og en anden ting, er det okay at være modbydelig og slette beviserne på det, når bare man er presset?
Og ødelægge en del tråde fordi man har brug for at fjerne sine skriverier?
jul 2007
Selvom jeg hele tiden læser her på HG , at alle fladnæsede hunde skulle forbydes .
jul 2007
jun 2011
Følger: 14 Følgere: 17 Hunde: 2 Emner: 75 Svar: 4.933
Det er dét Obster reagerer på og så self den efterfølgende kommentar fra lola...
Det er vildt at trække tidligere tiders "højt til loftet" ind som et forsvar for at man direkte sårer en anden bruger bevidst.
Der er ét ord og det er undskyld.
dec 2012
Og når nu du er i gang med lidt introspektion så kan du måske se forskellen på dit og lolas indlæg..versus de to andres.
feb 2013
dec 2012
apr 2005
Følgere: 124 Hunde: 5 Emner: 736 Svar: 16.777
Jeg farvede min gamle hund Silas med kridt for mange år siden, det tog ca. 20 min og var vasket ud i løbet af en hårvask. Han stod kortere på bordet end min Pudel gør ved alm bad og føn hver uge. Ingen hunde havde problemer med at kommunikere med ham og han var fløjtende ligeglad. Det gav nogle sjove billeder og det var 100% for min skyld. Ligesom så mange andre ting ved hundehold er. Synes debatten ofte ender med: "jeg synes det er grimt, derfor må andre ikke kunne lide det" og det er fjollet.
jun 2008
Følger: 1 Følgere: 9 Hunde: 1 Emner: 173 Svar: 1.924
Men fordi folk kun ser racen når den er klippet i udstillings klip, og opdrættere stort set kun viser den side, så er det jo billedet folk har af racen og derfor overvejer de ikke engang racen men går direkte videre til noget der giver mening.
Jeg synes det er så synd og synes pudlen er så misforstået som pynte genstand.
feb 2013
Helt personligt synes jeg det er lidt fjollet at farve en hund og jeg har set farvede hunde hvor jeg har syntes at det var decideret grimt (og nogen hvor det var meget sødt og sjovt). Men altså jeg tænker ikke at hunden lider overlast og hver sin smag. Men spørger man om min holdning så ville jeg sige at det var grimt, hvis jeg synes det ser grimt ud.
Jeg har det lidt sådan at hvis man viser billeder i sin farvede hund en debatforum i en debat om farvning af hunde så må man simpelthen være forberedt på at man kan få negative kommentare. Men ja, vi skal allesammen passe på hinanden også selvom vi er uenige.
... og tråden er blevet helt vildt sidetracked nu
feb 2025
jul 2012
Tænker Balder skal være pink
apr 2005
Følgere: 124 Hunde: 5 Emner: 736 Svar: 16.777
Farve gør som Susanne siger ejeren glad og det kan også noget.
dec 2012
Så får Maggie også langt mere positiv opmærksomhed når hun har sin pastel-regnbue sele på, end den alm. Folk har det med at undgå "den farlige kamphund"... i den fjollede sele modtages hun med smil og folk vil hilse, tør i højere grad lade børnene hilse osv.
Bare fordi...farver kan alligevel lidt
okt 2010
Følger: 17 Følgere: 48 Hunde: 10 Emner: 78 Svar: 8.091
Der er mange med min race, som elsker at iklæde dem tøj i alle mulige afskygninger og det er trods alt de færreste whippets, der eksempelvis har brug for en varm flyverdragt, når temperaturen er +10 gader. En sund og rask whippet behøver heller ikke pyjamas med ben indendørs
nov 2006
Følgere: 49 Hunde: 8 Emner: 131 Svar: 7.567
Jeg er sådan lidt "skabs et-eller-andet"..
Jeg har ikke hunde der egner til til at blive hverken farvet eller få tøj på,...
Jeg ville ELSKE en hund jeg kunne få farvet som en tiger, zebra eller en masse pang farver. Jeg er også ind i mellem ret misundelig på alt det forskellige flotte tøj man kan få til sine hunde. Jeg tror jeg ville have et helt skab fuldt af fancy tøj, hvis jeg havde en hund der ville trives med at få tøj på
Se lige de flotte farvemønstre på billede
feb 2025
Kirsten: Så er jeg jo også imod at give dem tøj på. Det skal have et formål for hunden.
jul 2012
okt 2023
- Og hold nu OP, hvor er der meget vrede mod mig. Jeg var slet ikke klar over, at flere bærer så meget nag (mod noget, I garanteret ikke kan huske, hvad er - men noget uenighed, hvor I var gode og jeg var ond - cirka - gætter jeg på). Jeg var slet ikke klar over, at jeg var (er?) så modbydelig. Jeg var heller ikke klar over, at det er fint fint at andre er modbydelige overfor mig (I mangler bare den der "og det er vi mange, der synes!!!).
PS. Bemærkede I, at jeg skrev noget med, at så længe man ikke skadede hunden eller noget i den retning, var det fint for mig med at farve - sagt med lidt andre ord?
jul 2007
Man er startet med elefanterne ,,,
feb 2013
mar 2008
Følger: 34 Følgere: 936 Hunde: 8 Emner: 353 Svar: 8.095
Logger på hg for at lave et andet forum emne og søge lidt råd og vejledning, og kommer ind til den her.
Jeg er IKKE blevet stødt eller ked af det på nogen måde. Alle har ret til deres mening - måden man udtrykker sig på, spiller klart en rolle, men ingen her har trådt mig over tæerne.
For mig betyder det intet hvordan hunden ser ud, hvilken farve, hvilken frisure, hvilket dækken eller tøj den har på. Så længe det er en glad og velplejet hund.
Vovserne er ligeglade og derfor syntes jeg godt man kan lege lidt med farver, bare for hyggens skyld. Det er ikke fordi andre skal syntes det er pænt, det er simpelthen bare for sjov og ballade. Og Baby nød den ekstra opmærksomhed og "nus" han fik, imens farven blev masseret ind i pelsen
At farve hunden.