1.773 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 74 Svar

At farve hunden. At farve hunden.

Jeg faldt over en video med en dame, der går helt bananas over hunde der bliver farvet.
Hun mener helt bestemt, at det påvirker hundenes kommunikation, hvis de bliver farvet i forskellige farver og mønstre - kalder det dyrplageri.

Hvad tænker i?
Påvirker det virkelig hundenes måde at tale sammen, hvis den ene hund har et røde pompommer på poterne, eller en grøn mohawk?

Man kan jo syntes hvad man vil, om at farve hundene. Det er ikke det emnet handler om - men specifikt om det påvirker deres sprog.

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Skal have fjernet hvepsebo 1.000 kr.
  • Reparation af vaskemaskine 1.149 kr.
  • Møbler på plads efter gulvslibning 2.500 kr.
  • Nedtagning og bortskaffelse af trampolin 300 kr.
  • Elektriker - opsætning af lamper plus stikkontakt 1.400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  At farve hunden.
  • #1   23. jun For hundene tror jeg ikke det betyder noget overhovedet;) jeg tror slet ikke hundene ser farverne

• #2   23. jun Jeg tror de er ligeglade, jeg ved dog ikke om de syntes at løve-klip ser mærkelig ud smiley

Men at de ser mærkelig ud betyder jo ikke at de ikke kan kommunikere smiley

• #3   23. jun Med alle de forskellige racer vi har fået fremavlet... så tror jeg ikke lidt farve og et klip gør det store...

Det får i hvert fald ikke mit pis i kog...end ikke lunkent smiley

• #4   23. jun Da jeg var barn ... ( for 70 år siden ) ... boede vi ved siden af en damefrisør ( Tøffner hed hun ) ... Når hun farvede sit eget hår , så farvede hun altid sine 2 hunde i samme farve som hun selv havde.
    Hun havde de 2 smukkeste Kongepudler i hele kongeriget ----> synes jeg som 8-10 årig ... smiley smiley smiley smiley

• #5   23. jun Hvis man klipper hunden så den konstant ligner en hund med rejste børster, kan det nok godt have noget at sige. Ligesom hunde med hættetrøjer på.
    Men ellers tror jeg ikke de fleste hunde reagerer på hvordan andre hunde har sat deres pels.

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

Følgere: 125 Emner: 30 Svar: 3.909
    #6   23. jun Når jeg ser en hund med et farverigt mønster tænker jeg på, hvor lang tid den har skullet stå stille for at få den "fancy" frisure.

profilbillede
  • #7   23. jun jeg tænker på deres hud ...

• #8   23. jun Det er blevet ret populært, og man køber farve specifikt til at farve hunde. Flere hundefrisører herhjemme gør det også. Jeg bor på landet. Der er ingen efterspørgsel, men kan heller ikke se mig selv farve hundene. Hvor længe de skal stå stille? Aner det ikke ikke, men det er vel ikke værre at blive farvet end at skulle trimmes i flere timer. Jeg skal trimme en Grand Basset i morgen. Lulu tager 4,5 time t trimme, men hun ligger nok ned i de 3,5 time.

• #9   23. jun Jeg tror bestemt ikke farve har indflydelse på hundenes sprog, så skal det da være fordi man farver dem meget mørke, så deres træk bliver sværere at se. For hunde ser jo ikke farver som vi gør. de ser farver, men jeg tror ikke de tænker over om en hund er pink eller om den er brun. Men bliver hunden farvet sort, kunne det da godt få betydning tænker jeg, her tænker jeg primært på ansigtet.

Jeg tror dog som andre nævner, at klipningen kan have en større indvirkning.

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#10   24. jun Hvis hunden mister sit sprog af at blive farvet sort, betyder det så, at sorte hunde har "sprogproblemer"?

"men det er vel ikke værre at blive farvet end at skulle trimmes i flere timer."

Jeg har skam også ondt af hunde, der skal stå op i flere timer for at blive trimmet - så det er dejligt at høre, at de slet ikke behøver det smiley

• #11   24. jun Isabelle ja det tror jeg faktisk kan være en udfordring.
    Mine første hunde var Kerry Blue Terriers. De er som udgangspunkt ikke ret gode med andre hunde. Jeg tror det blandt andet skyldes, at andre hunde har svært ved at læse dem, viser usikkerhed, og så er Kerrien på! Kerrien har pels ned over øjne og mundvige, små ører samt dengang en kuperet hale. Det er en mørk hund, så meget kropssprog flyder ligesom ud. Halen står lige i vejret, og du ved selv, at i mange racer, er en hale over ryggen et tegn på ikke nødvendigvis venlig adfærd. Vi med hunde, der altid har halen oppe, tænker jo ikke over det. En af vores hvalpekøbere fik at vide (af træner), at hendes Airedale var dominant og aggressiv, fordi halen stod lige op....den måtte ikke komme tæt på de andre. Jack er den venligste hund over for alle.

Nej da! Men der kan da være forskel. Her er galgen altid så løs, at hundene kan lægge sig, hvis de ønsker. Men samtidig så stram, at de ikke kan komme ud over kanten. Det er nærmest en sikkerhedsline. Jeg tror generelt at trimmehundene har mere "frihed" på bordet end klippehunde.

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#12   24. jun Jeg får mig en udfordring, kan jeg høre. Det bliver min første hanhund og så ovenikøbet en sort med "stå-hale". Men forhåbentlig vil størrelsen betyde, at hvalpen/hunden ikke virker SÅ skræmmende smiley
    Jeg vil holde pelsen rundt om øjnene helt kort, tænker jeg.

Et par gange er jeg stødt på mennesker, der har sagt, at deres hunde bliver utrygge ved mine, fordi de har haler, der står/lægger sig hen over ryggen.

• #13   24. jun Hunde er heldigvis gode til at se HELE hunden og ikke kun farven eller halen smiley De er enormt gode til at aflæse de andre trods hår i hele hovedet eller halen lige op.
    Der er nok noget om at terriers nogen gange 'misforståes' af andre hunde pga deres stive fremtoning. Det virker provokerende på andre hunde og de bliver lidt usikre på hvad det stive bræt foran dem egentlig vil dem.
    ... og ofte er terriers jo heller ikke ligefrem englebasser smiley Så det hænder da at fremtoningen passer til hensigten smiley
    De hundetyper jeg oplever mine hunde være usikre på er de virkelig fladnæsede racer som mops, FB og EB. Penny skulle ikke nyde noget af at hilse på en lille FB der ellers virkelig gerne ville hilse på hende. Hun kan jo ellers være en skrap dame, men de der grynt den sagde var bare FOR underlige så hun smuttede hver gang den kom tæt på hende. Det har jeg oplevet med flere af mine hunde gennem tiden.
    Jeg tror hundene er komplet ligeglade med om de er farvet lilla eller tigerstribede. Det underlige er at folk får den ide at det kunne være fedt at farve Fido lyserød smiley

• #14   24. jun Når jeg trimmer Clinton så ligger han ned det meste af tiden og slumre. Så kan man vende og dreje ham alt efter hvor man skal til - smart. Deler trimningen over 3 dage; 1.hoved, hale, front, 2. krop og spejl og 3. ben. Så tager det ca 1½ time hver dag - arh Ok benene tager nok kun 45 min.
    Jeg kan dog ikke rigtigt trimme hoved og får det pændt og det midterste på fronten mens han ligger ned. Så her er han nødt til at stå op. Det passer ofte ikke herren og jeg ender med at måtte stå og holde 17 kg dødvægt oppe med den ene hånd og trimme med den anden smiley

• #15   24. jun Mette ja og det er tungt!!

Isabelle nu har du jo købt en forvandlingskugle. Det er slet ikke sikkert, at han forbliver sort. Cuba jeg klipper, er dog stadig ret sort, og måske det ikke ændrer sig, men mange af de andre farver skifter nuancer gennem hele livet.

• #16   24. jun Isabelle jeg ville ikke være bekymret over at have en sort hund. Farven står jo langt fra alene, når hundene skal aflæse hinanden.
    Men det er da selvfølgelig en god ting at vide, at farven kan have indvirkning på, hvor let det er for andre at aflæse de helt små signaler.

Jeg har aldrig oplevet problemer i forhold til at mine hunde har halen over ryggen, men den står heller ikke lige op, og heller ingen problemer med at deres ører står, selvom Teemo jo har nogle kæmpe ører smiley
    Jeg har dog oplevet Teemo reagere på en dværg schnauzer, selvom den blot ville lege med ham, men jeg tror simpelthen han havde svært ved at kode den. Den var så grå og ikke sort.

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#18   24. jun Hvalpens mor er faktisk mere grå end sort, så ja, Louise, forvandlingskuglehund smiley

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#20   24. jun Undskyld Mette, at jeg lige flyttede en del af mit indlæg til snik snak tråden. Det passede bedre der. Men tak for dit svar. Du kan evt flytte det smiley

• Lola H
    Lola H Tilmeldt:
    feb 2025

Følgere: 1 Emner: 1 Svar: 38
    #21   24. jun Må indrømme, at jeg ikke kan forstå, at man farver hunde. Det er i hvert fald ikke til hundens eget bedste, og hvorfor skal den have latterlige farver? Kan man ikke bare købe en tøjbamse, og så farve den i stedet for?

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#22   24. jun Det er en udvidet version af "Se mig", tror jeg: "se min hund, SE MIG" smiley

• Lola H
    Lola H Tilmeldt:
    feb 2025

#23   24. jun Det føles i hvert fald sådan, Isabelle. Og jeg synes faktisk det er lidt noget svineri at behandle sin hund som legetøj på den måde, bare for at få mere opmærksomhed smiley

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#24   24. jun Jeg elsker at opleve mine hunde - deres glæde, leg, gåen på opdagelse med meget mere. Aldrig har jeg tænkt, at de skulle sørge for, at JEG fik opmærksomhed smiley

• Lola H
    Lola H Tilmeldt:
    feb 2025

#25   24. jun Hvis jeg skal være helt ærlig, så er jeg typen som vil ses og snakkes til så lidt som muligt i det virkelige liv. Jeg er ikke specielt social face to face. Så ja, det med at ville ses så meget, at man farver sin hund lyserød? Det kan jeg slet ikke relatere til.

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#26   24. jun Som eurasierejer får jeg faktisk en del opmærksomhed - a la "ihhh hvor er de smukke, hvad er det for en race" ol. Det er venligt og godt ment - men jeg er egentlig helst fri og tænker, at efterhånden er min race da ikke SÅ ualmindelig smiley Jeg satser på, at havanaiseren ikke tiltrækker sig opmærksomhed - når han lige har overstået hvalpetidens nuttethed smiley smiley

• #27   24. jun Jeg tror, at jeg skal farve Balder. Måske stopper de så med at være bange for ham. smiley

• Lola H
    Lola H Tilmeldt:
    feb 2025

#28   24. jun Jeg har selv puddel, og folk har svært ved at holde fingrene fra hende, og synes hun er noget så dejlig xD

• #29   25. jun Jeg tror der er vældigt mange mennesker, som udover glæden ved at have hund også vælger hunden ud fra et image, de gerne vil sende.
    Jeg valgte da meget specifikt at gå efter en sort dværgschnauzer, da jeg fik Coco, blandt andet fordi jeg følte farven passede til mig/mit image/udseende/what have you. (At jeg så var 23år og at det er vældigt nemt at vælge farve med dværgschnauzer betød jo nok også noget smiley )

Og især med de hunderacer, hvor man kan ændre på deres udseende afhængig af klipning (og farve) tænker jeg da at mange også bruger det som en udtryksform.
    Fx med pudler, der er meget signal at sende om man har sin puddel i en flot lang udstillingsklip, en nemmere kortere version af det samme eller bare kort og praktisk.
    Eller med dværgschnauzer: der er meget statement i om man har den i den rigtige klip eller ikke. Og der er MEGET fordømmelse fra andre ejere tilbage også...

Det sagt, så er der jo også mange andre elementer, der spiller, tænker jeg, men blandt andet også udseende.

• #30   25. jun Jeg ved ikke om det er et "se mig" koncept at farve sin hund.
    Jeg har for ikke så længe siden, lånt lidt farve ved min hundefrisør veninde, bare for at teste det. Ingen led overlast.
    Tror hunden er ret ligeglad med om den skal stå på bord for at blive klippet eller farvet... Og så tænker jeg at en velplejet, farvet pels, er langt skønnere end en uplejet naturligt farvet pels.

Jeg er glad for i tænker som jeg, at hunde er ret ligeglade når det kommer til kommunikation.
    Jeg tror godt frisure og udseende kan have en betydning, men næppe et rødt hjerte på ballen.
    Min den ene har meget svært ved fladnæser - helt uden at have haft dårlige erfaringer med dem, og kender flere hvis hunde ikke bryder sig om andre sorte hunde.

I skal da ikke snydes for den gamle, med lidt farve i pelsen. Dette er en slags fedt farve, som forsvandt efter nogle dage.

profilbillede
  • #31   25. jun Balder er vant til fladnæser og har ingen problemer med dem, han har jo leget med.stedsønnens mops, da han var hvalp. Nu er Holger gammel og gigtplaget.

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#32   25. jun Jeg synes en velplejet pels i naturlig farve er langt det kønneste, men så længe hunden ikke lider overlast, kan folk da gerne bruge dem som en slags påklædningsdukker/frisørmodeller. Selv synes jeg, det ser komplet idiotisk ud med lilla ører ol. men hellere det end fx en skamferet hund.

• Lola H
    Lola H Tilmeldt:
    feb 2025

#33   25. jun Jeg er enig med Isabelle. Det ser dybt idiotisk ud.

• #34   25. jun Sjovt... man er ligeglad så længe det ikke påvirker hunden (så langt så godt) men man må gerne være direkte modbydelig mod andre mennesker fordi de har en anden smag end en selv.... smiley

• Lola H
    Lola H Tilmeldt:
    feb 2025

#35   25. jun Men det ser da dumt ud?

• #36   25. jun Lola smag kan ikke diskuteres. Det er vel øjet der ser.

• #37   25. jun Lilly har fået en Tatoo .... Hvad synes I så om det ??? smiley
    Så kan jeg altid kende hende , hvis hun skulle blive væk ... smiley smiley

profilbillede
  • Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#38   25. jun "men man må gerne være direkte modbydelig mod andre mennesker fordi de har en anden smag end en selv"

Hvad mener du, Obster?

• #39   25. jun At det er modbydeligt nedladende at kritisere andre for deres smag, bare fordi det ikke er ens egen...

At man selv synes det ser dumt ud - er vel uendeligt ligegyldigt når der ikke er nogle "ofre", sådan udover det menneske man rammer med sin mening. Det er mig bare så uendeligt usympatisk lige at hævde sig selv på andres bekostning. Smag kan ikke diskuteres, og jeres er ikke bedre end dem der synes det er sjovt eller hyggeligt med farvede hunde.
    Som om man ikke selv har valgt sin hunds udseende ud fra en meget subjektiv smag. smiley

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#40   25. jun OK - det ER nok mit indlæg om de lilla ører, der er "direkte modbydeligt". Det kan vist ikke være andre.
    Jeg husker engang, hvor der var liv i HG. Mennesker gav udtryk for meninger, og der var levende debatter med højt til loftet og vilde ytringer. Tiderne skifter - og jeg skal nok holde kæft, Obster smiley

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#41   25. jun Vi skrev samtidig, Obster.
    Jeg hævder ikke mig selv ved at udtrykke min mening smiley

• #42   25. jun Meninger kan siges på mange måder. Og nogle gange bør man måske bare holde sin mund hvis man ikke kan sige noget pænt, ellers tolker jeg det egentlig bare som et bevidst forsøg på at ramme nogen. En konstruktiv debat er en ting, men hvad konstruktivt er der i at fortælle en anden at man synes hendes hund ser idiotisk ud?!

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#43   25. jun SKAL der være noget konstruktivt i alt, hvad man siger og gør?
    Der var ikke noget konstruktivt i min kommentar til de lilla ører. Der var bare en mening om dem. Hvis man vælger at farve sin hunds ører lilla, vil jeg mene, at man beder om kommentarer - jamen hvorfor ellers gøre det?

• #44   26. jun ...det behøver i hvert fald ikke være nedladende. Og måske farver man dem bare fordi man kan lide det, ikke fordi man tænker "jeg vil virkelig gerne bede om folks negative holdninger"..
    Det lugter lidt af "du klær dig udfordrende, du ber om at blive voldtaget"

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#45   26. jun Arrr Obsternasig. Nu synes jeg, du går over stregen.
    I rest my case.

• #46   26. jun Isabelle ja det er sat på kanten, men det er helt ærligt også en lidt nedern undskyldning at man godt må såre andre, for det er jo ens mening.

Vil du fortælle dit barnebarn at hun skal lade være med at skille sig ud for...så ber hun selv om at blive behandlet ubehageligt? f.eks. lad dog folk være glade som de er, udtrykke sig efter deres egne ønsker og behov. Hvorfor fanden gør det ondt i sådan en grad man skal jorde nogen?

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#47   26. jun Hmmmmmmmm. Jeg udtrykte mig bombastisk og er ked af at have såret.

Hvis mit barnebarn farver sit hår lilla, vil jeg snakke med ham/hende om, at det kan udløse negative reaktioner, så det må han/hun lige være lidt forberedt på. Det er jeg så ret sikker på, at ungen ville være 100% klar over smiley Selv ville jeg afgjort farve mit hår i sjove kulører, hvis jeg var ung i dag smiley

• #48   26. jun Selvfølgelig skal man ikke opsøge folk for at fortælle dem, at deres hund er grim eller lign, eller at det ser dumt ud, når man farver dem. Men nu var det jo en debat om at farve hunde, så er det vel ok at give udtryk for sin holdning.

Man kan jo også tie ting ihjel. Hvis en af mine venner dukkede op med en delvis farvet hund, og jeg totalt ignorerede det, så tror jeg nu nok, de kunne gætte sig til, hvad jeg synes om det. Og egentlig tror jeg også, at mange ville blive lidt skuffede, hvis det slet ikke blev kommenteret. Og sådan ville det blive, hvis man slet ikke må give udtryk for en negativ holdning eller en anden mening.

Jeg tør godt sige, at jeg synes heller ikke, det klæder en hund at blive farvet.

• #49   26. jun Smag er ikke noget man kan opnå konsensus om. Men det betyder vel ikke at man ikke må sige hvad man mener om et eller andet? Jeg har også lidt den tanke at når man farver sin hund i en - for en hund ganske unaturlig - kulør så forventer man at man vil få nogle kommentarer, når man går uden for døren eller poster billeder på de sociale medier. Det er absolut IKKE det samme som at jeg siger at unge piger, der valser ud af døren iført meget lidt tøj selv er ude om voldtægten. Der er dælme en kæmpe proportionsforskel på de to ting.
    At sige er noget ser idiotisk ud er da ikke at være direkte modbydelig ????
    Som teen-ager farvede jeg engang mit hår blåt. Påklædningen var bl.a. et hundehalsbånd med nitter op og tøj med nogle store huller i. Hvorfor? Jo, det var festligt og sjovt og så handlede det også om at skille sig ud fra de alt for 'fine' poptøser i deres pastelfarvede poloskjorter med en krokodille på. Altså at blive set smiley Jeg var da udmærket klar over at der ville komme kommentarer. Det var jeg også da jeg fik samme frisure som Sinead O'Connor smiley

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#50   26. jun Tak Lene og Mette. Nu er jeg lidt spændt på, om I også får voksenskældud af Obsternasig smiley

• #51   26. jun Denne her er sgu' da flot .... smiley

profilbillede
  • #53   26. jun Isabelle du skriver: "jeg husker engang, hvor der var liv i HG. Mennesker gav udtryk for meninger, og der var levende debatter med højt til loftet og vilde ytringer."..

Og alle dine vilde ytringer har du jo behændigt fået til at forsvinde, fordi du jævnligt skrider og sletter din profil.

1:En eurasier er ikke lige min type hund.

2: En eurasier er da den mest ligegyldig hund både at se på og være sammen med.

Kan du slet ikke se at der er helt enormt stor forskel på sætning 1 og 2?
    Selvom de siger det samme.

Og at sætning 1 er knapt så nedladende og potentielt sårende som sætning 2?

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#54   26. jun "Og alle dine vilde ytringer har du jo behændigt fået til at forsvinde, fordi du jævnligt skrider og sletter din profil."

Jævnligt? Det er tæt på to år siden, jeg gjorde det - for anden gang. Er det, hvad du kalder "jævnligt"?
    Jeg var voldsomt presset i 2022. Hvorfor har du brug for at nedgøre mig af den grund, Dorte?

Jeg har undskyldt min bombastiske bemærkning - bare hvis du har overset dette.

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#55   26. jun Jeg bakker op om dig, når andre nedgør dig, Susanne.
    Du bakker op om en Dorte, der nedgør mig.
    Tankevækkende.

• #56   26. jun Så at skrive at du har slettet dig og alle dine tidligere indlæg herinde er nedgørende?

Og det er mindst 3 gange du har lavet det stunt.

Og når du implicit skriver at en anden brugers hund ser idiotisk ud er det bare fordi du er bombastisk?

Jeg undrer mig virkelig over hvordan du ser verden nogen gange.

Og en anden ting, er det okay at være modbydelig og slette beviserne på det, når bare man er presset?

Og ødelægge en del tråde fordi man har brug for at fjerne sine skriverier?

• #58   26. jun Een synes dit ... en anden synes dat .... Jeg synes min Lilly er den smukkeste og bedste .
    Selvom jeg hele tiden læser her på HG , at alle fladnæsede hunde skulle forbydes . smiley

profilbillede
  • #59   26. jun smiley

profilbillede
  • #60   26. jun Man kan sagtens sige at man ikke synes at det er pænt at farve sin hunde UDEN absolut at skulle skrive specifikt at det mega grimt at farve lilla ører på sin hund, når en anden bruger LIGE har delt et billede af sin hund med lilla ører.

Det er dét Obster reagerer på og så self den efterfølgende kommentar fra lola...

Det er vildt at trække tidligere tiders "højt til loftet" ind som et forsvar for at man direkte sårer en anden bruger bevidst.

Der er ét ord og det er undskyld.

• #61   27. jun Så når du siger noget virkelig grimt til en anden - så er det blot udtryk for dine holdninger. Men når jeg siger min..så er det voksenskældud? smiley

Og når nu du er i gang med lidt introspektion så kan du måske se forskellen på dit og lolas indlæg..versus de to andres.

• #62   27. jun ... og hvad synes Krøllet Kærlighed mon om det? Det er vel det der er det vigtigste. Ikke hvad andre synes om det andre synes og siger.

• #63   27. jun Mette der må vi så være enige om at være uenige. Jeg synes det er virkelig vigtigt vi ikke forråer kommunikationen generelt. Særligt på nettet. Det handler for mig om generel omtanke. Der vil altid være nogen stærkere end andre. Og svagere og selvfølgelig skal der findes en fællesnævner sådan midt imellem.

• #64   27. jun Ser samme debat om farve på hunden, som jeg så for 15 år siden om tøj til hunden. Det er i dag heldigvis så helt almindeligt, ikke kun for hårløse.

Jeg farvede min gamle hund Silas med kridt for mange år siden, det tog ca. 20 min og var vasket ud i løbet af en hårvask. Han stod kortere på bordet end min Pudel gør ved alm bad og føn hver uge. Ingen hunde havde problemer med at kommunikere med ham og han var fløjtende ligeglad. Det gav nogle sjove billeder og det var 100% for min skyld. Ligesom så mange andre ting ved hundehold er. Synes debatten ofte ender med: "jeg synes det er grimt, derfor må andre ikke kunne lide det" og det er fjollet.

profilbillede
  • #65   27. jun Det eneste jeg kan sige imod farvning og fantasifulde klip er at det nemt kommer til at gøre noget ved racernes ry, feks når man diskutere doodler vs pudler så er svaret altid (i de snakke jeg har haft med ejere af doodler) at de der klip orker de ikke, og det er jo fordi det stort set kun er i udstillings øjemed eller folk der udstiller man ser pudlen hos, hvor jeg ville ønske at pudlen blev "markedsført" lidt mere som en dejlig familiehund og trænings egnet til mange typer hundesport.

Men fordi folk kun ser racen når den er klippet i udstillings klip, og opdrættere stort set kun viser den side, så er det jo billedet folk har af racen og derfor overvejer de ikke engang racen men går direkte videre til noget der giver mening.
    Jeg synes det er så synd og synes pudlen er så misforstået som pynte genstand.

• #66   27. jun Jeg tror nu ikke at debatten ender med 'Det er grimt og derfor må andre ikke kunne lide'.
    Helt personligt synes jeg det er lidt fjollet at farve en hund og jeg har set farvede hunde hvor jeg har syntes at det var decideret grimt (og nogen hvor det var meget sødt og sjovt). Men altså jeg tænker ikke at hunden lider overlast og hver sin smag. Men spørger man om min holdning så ville jeg sige at det var grimt, hvis jeg synes det ser grimt ud.
    Jeg har det lidt sådan at hvis man viser billeder i sin farvede hund en debatforum i en debat om farvning af hunde så må man simpelthen være forberedt på at man kan få negative kommentare. Men ja, vi skal allesammen passe på hinanden også selvom vi er uenige.
    ... og tråden er blevet helt vildt sidetracked nu smiley

• Lola H
    Lola H Tilmeldt:
    feb 2025

#67   27. jun Tinna: Der er forskellen jo bare, at tøj på hunden er til at holde den varm. Farve gør ingen gavn overhoved.

• #68   27. jun Farve gør ejeren glad.

Tænker Balder skal være pink

• #69   27. jun Lola: No shit smiley
    Farve gør som Susanne siger ejeren glad og det kan også noget.

• #70   27. jun ...sådan helt uden at kunne sidestille præcist...

Så får Maggie også langt mere positiv opmærksomhed når hun har sin pastel-regnbue sele på, end den alm. Folk har det med at undgå "den farlige kamphund"... i den fjollede sele modtages hun med smil og folk vil hilse, tør i højere grad lade børnene hilse osv.

Bare fordi...farver kan alligevel lidt smiley -og Maggie aner sgu ikke det er pga farvene på selen, hun elsker bare folk giver hende positiv opmærksomhed smiley

• #71   27. jun Lola - Tøj er ikke altid for at holde hunden varm smiley

Der er mange med min race, som elsker at iklæde dem tøj i alle mulige afskygninger og det er trods alt de færreste whippets, der eksempelvis har brug for en varm flyverdragt, når temperaturen er +10 gader. En sund og rask whippet behøver heller ikke pyjamas med ben indendørs smiley

• #72   28. jun Sjovt emne og tankevækkende debat smiley smiley

Jeg er sådan lidt "skabs et-eller-andet"..
    Jeg har ikke hunde der egner til til at blive hverken farvet eller få tøj på,...

Jeg ville ELSKE en hund jeg kunne få farvet som en tiger, zebra eller en masse pang farver. Jeg er også ind i mellem ret misundelig på alt det forskellige flotte tøj man kan få til sine hunde. Jeg tror jeg ville have et helt skab fuldt af fancy tøj, hvis jeg havde en hund der ville trives med at få tøj på

Se lige de flotte farvemønstre på billede smiley smiley

profilbillede
  • Lola H
    Lola H Tilmeldt:
    feb 2025

#73   28. jun Tinna: men det er jo meningen, at det skal gavne hunden... Og det gør tøj jo.

Kirsten: Så er jeg jo også imod at give dem tøj på. Det skal have et formål for hunden.

• #74   28. jun Mine katte har indimellem tøj på. smiley

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#76   29. jun Jeg undskylder, at jeg har såret dig, Krøllet. Det var dumt og ufølsomt.

- Og hold nu OP, hvor er der meget vrede mod mig. Jeg var slet ikke klar over, at flere bærer så meget nag (mod noget, I garanteret ikke kan huske, hvad er - men noget uenighed, hvor I var gode og jeg var ond - cirka - gætter jeg på). Jeg var slet ikke klar over, at jeg var (er?) så modbydelig. Jeg var heller ikke klar over, at det er fint fint at andre er modbydelige overfor mig (I mangler bare den der "og det er vi mange, der synes!!!).

PS. Bemærkede I, at jeg skrev noget med, at så længe man ikke skadede hunden eller noget i den retning, var det fint for mig med at farve - sagt med lidt andre ord?

• #78   29. jun Hvis man synes det er flot , når hundene / dyrene er farvede og har tøj på ....Så skal I gå en tur i ZOO .... Der er man begyndt at farve dyrene og klæde den fint på .
    Man er startet med elefanterne ,,, smiley ... smiley

profilbillede
  • #79   30. jun Lidt mere mht farver og hund: hundes farvesyn er jo ret begrænset så alle de festlige kulører er slet ikke synlige for hundene og nyere forskning tyder på at de opfatter farver ret anderledes end os. Og dermed bliver det pludselig ret irrelevant at diskurtere om det gør noget negativt for dem smiley Hunden lever formegentlig en blå, gul, brun verden.

• #80   9. jul Hold da op, troede tråden her stoppede. Den tog da virkelig fart!
    Logger på hg for at lave et andet forum emne og søge lidt råd og vejledning, og kommer ind til den her.

Jeg er IKKE blevet stødt eller ked af det på nogen måde. Alle har ret til deres mening - måden man udtrykker sig på, spiller klart en rolle, men ingen her har trådt mig over tæerne.

For mig betyder det intet hvordan hunden ser ud, hvilken farve, hvilken frisure, hvilket dækken eller tøj den har på. Så længe det er en glad og velplejet hund.
    Vovserne er ligeglade og derfor syntes jeg godt man kan lege lidt med farver, bare for hyggens skyld. Det er ikke fordi andre skal syntes det er pænt, det er simpelthen bare for sjov og ballade. Og Baby nød den ekstra opmærksomhed og "nus" han fik, imens farven blev masseret ind i pelsen smiley

Kommentér på:
At farve hunden.

Annonce