1.184 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 23 Svar

Avl i FCI regi, i forskellige lande. Avl i FCI regi, i forskellige lande.

Nu er jeg ikke så meget inde i avl, regler for racerne osv. men er faldet over nogle forskelle landene i mellem (men indenfor FCI) Hvorfor er det tilladt i nogle lande at krydse i mellem pels varianter, eks. ru/kort/lang håret gravhund, kort/lang håret collie eller at det i nogle lande er ok at opdrætte/anvende farve varianter, som ikke er "lovligt" i andre lande (feks. puddel)

Jeg troede at oprindelses landet bestemte standarden og de andre lande/klubber, skulle så følge den standard. Kan man ikke risikere at stå i en dum situation, hvis man importere en hund, der i opdrætters fci klub, er ok, men som i købers ikke er?

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Luge ukrudt 1.375 kr.
  • Flyttet et klædeskab. 700 kr.
  • Løs flise skal repareres / udendørs 500 kr.
  • Skrue ting ned ifm flytning 550 kr.
  • Plæneklipning med opsamling 1.000 kr.
  • Samle Ikea sovesofa Landskrona sammen 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Avl i FCI regi, i forskellige lande.
  • #1   17. apr 2017 Jo, det kan man godt risikere. Derfor må man lave sit forarbejde, inden man køber en hund.
    Der er flere regler, man skal kende ved importhunde.

• #2   17. apr 2017 Ok tak for svar, troede det var meget mere ensrettet.

• #3   17. apr 2017 Da er det noget lettere med katte. Så længe alt info fremgår af stamtavlen, som skal bruges til at lave en FD-stamtavle, så er det intet problem. Godt at jeg ikke skal avle hunde ggg. smiley

• #4   17. apr 2017 Du kan vel nok få overført stamtavlen til f.eks. DKK, selv om hunde har en ikke acceptabel farve i forhold til FCI, men du kan jo ikke bruge hunden til avl eller udstilling.

Nu tænker jeg så, at hvis man har tænkt sig at importere en hund med henblik på avl eller udstilling, er det vel et minimum at sætte sig ind i standarden på racen i ens eget land.

Men med hensyn til krydsning på tværs af farver/størrelser eller pelstype, så bliver hvalpene mig bekendt registreret, som det, de forventes at blive. De racer, hvor det er tilladt, er det jo ud fra en viden om, at hunden vil blive enten det ene eller det andet, men ikke et eller andet tilfældigt midt i mellem.

• #7   17. apr 2017 Trine G: der er en opdrættere på den Skk opdrætter liste, de har haft flere kuld hvor de blander de to varianter.

Angående gravhundene, så blander man da ikke på tværs af varianterne herhjemme og pudlen er jo heller ikke godkendt (herhjemme) i flerfarvet, men igen på skk opdrætter liste står flere opdrættere der opdrætter flerfarvet pudler og skk er jo også en FCI klub, så de burde vel ha samme standard som Dkk.

Det forvirrer mig bare at der er forskel på to klubber der begge er FCI klubber.
    Nu har jeg ingen planer om udstilling eller opdræt, så jeg kunne være ligeglad, men undre mig at der ikke er ens regler.

• #9   17. apr 2017 Jeg ved i hvert fald med hvid dværgschnauzer at det var sådan at den ikke kunne godkendes før den var godkendt i oprindelseslandet. Da den så blev det, var det kun nogle (men langt de fleste), som har anderkendt den.
    Men fx i The Kennel Club og AKC er hverken hvid eller sort-sølv godkendt.

• #10   17. apr 2017 A-S, hvornår blev hvid dværgschnauzer egentlig godkendt ?

Jeg så den første gang på verdensudstillingen i 2002, og var så overrasket over den. smiley Men der var flere af dem, og en af dem skulle ind i samme gruppe konkurrence som min Esibelle, så jeg kunne jo tænke mig til, at det ikke var en fejl.

• #12   17. apr 2017 Trine, i Sverige på de godt blande kort- og langhåret collie smiley

• #14   17. apr 2017 Trine - er din collie efter Bassie? ..., for hans oldefar er korthåret, han hedder Gemdales Careless Charlie, han var elite brugs champion, og han ligger bag mit C-kuld, han er deres tipoldefar. Hans datter var langhåret.

• #15   17. apr 2017 Trine G: Her, kig f.eks. under kuld A2 og Z, der er både langhåret og korthåret hvalpe i de kuld, de har fået ny hjemmeside, http://gemdales.se/

Her er et eks. på parring mellem kort og langhåret: http://www.julianina.dk/stamtavle/collie/mironiks-jazz-with-topaz

• #16   17. apr 2017 Maya, det er lige den parring jeg beskriver ovenover smiley ... så i Sverige må de godt.

• #17   17. apr 2017 ok kan se jeg var ret så langsom.

Så er her et link til en opdrætter fra SKK der opdrætter fler farvet pudler
    http://www.bobbysocks.se/

• #18   17. apr 2017 Hvad belgierne angår, betyder det dermed også at hvis der i et kuld mellem to tervuerener kommer en korthåret, kan den blive stambogsført som en malinois.

To tervueren kan ikke give korthårshvalpe, så det kan ikke forekomme.

Derimod kan to malinois godt få langhårshvalpe og så skal de registreres som tervueren smiley

• #21   17. apr 2017 Selvfølgelig har jeg ret smiley
    Synes det er træls når der bliver skrevet noget, som ikke er i tråd med virkeligheden.

• #23   17. apr 2017 Jamen i DK må vi ikke blande lang- og korthåret.

• Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.143
    #25   17. apr 2017 Parring mellem varianterne indbyrdes er forbudt, bortset fra særlige tilfælde, som er godkendt af de kompetente, nationale avlsudvalg. Reglerne er fastlagt i Paris, 1974.
    http://belgiskehyrdehunde.dk/belgierens-historie/standard-for-belgiske-hyrdehunde/

Hvor er reglerne fra Paris og hvem er det kompetente avlsudvalg i dk?

• #26   17. apr 2017 Ift pudelopdrætteren der laver både ensfarvet og flerfarvet, så tror (TROR) jeg det handler om, at man via omveje (noget med nogle tyske tavler) kan registrere de flerfarvede i FCI, men ellers registreres de vel bare som fejlfarvede. Der er utroligt mange i pudelverdenen, som mener de flerfarvede bør være godkendte, og der er stort pres på den franske kennelklub til at godkende den. Der har også været oppe, at den kunne registreres under et andet navn som en type bomuldshund.
    Så det er nok pga at denne opdrætter mener, de bør være godkendte, at vedkommende laver begge dele.

Ift hvid dværgschnauzer, så nej desværre, Lene, det aner jeg ikke. Jeg kan finde ud af det, hvis det er? Jeg ved den blev godkendt i dk senere end fx i Norge, så den blev ikke godkendt herhjemme med det samme som Tyskland anderkendte den, men den har i hvert fald været godkendt siden 2007 i Dk, nok måske tidligere.

• #27   17. apr 2017 A-S denne opdrætter er langt fra den eneste, og ved der også er tyske fci opdrættere der laver dem.
    Men jeg har som sagt ikke styr på reglerne studsede bare over det.

• #28   17. apr 2017 Mange af de tyske er medlemmer af underklubber til den tyske FCI klub, som godkender flerfarvet, på den måde godkender underklubberne flerfarvede, udsteder FCI-anderkendte tavler som man så kan eksportere og få fx DKK tavle på hunden ved import, men den vil stå som fejlfarvet og må ikke avles på. Ideen er, at når farven bliver godkendt, kan man så overføre sin tyske tavlehund til DKK og så lave DKK godkendte hvalpe. Og indtil da er der flere andre klubber, som godtager FCI anderkendte tavler, som man så kan udstille og avle under.

• #29   17. apr 2017 Men det er da super rodet at der ikke bare er en retningslinje som alle skal efterleve, man gør det ikke lettere for folk at finde rundt i.

• #32   17. apr 2017 A-S, nej det var mere, hvis du lige vidste det, ville det da have været sjovt at høre. Men hvis de først var anerkendte i DKK fra 2007, så har det måske været forholdsvis nyt, da jeg så dem i 2002.

Nu spørger jeg lige om lidt mere, men det er bare almindelig nysgerrighed, så hvis du ikke lige ved det, er det helt ok. Men hvor kommer den hvide farve fra ? Har de altid været der, men været anset som fejlfarve ?

• #33   18. apr 2017 Ja, det er sådan lidt mere tricky. Nogle mener, at for at skabe dværgen brugte man bl.a puddel for at få str. ned, og derfor er der opstået hvid (og faktisk også det der hedder parti-colour).
    Andre mener, at dværgen blev skabt af avl på små standarder, og de hvide er genetiske ups'ere, som altid har været i schnauzeren, det var vidst det, den blev godkendt på (men jeg har nu aldrig hørt om en hvid schnauzer..)
    På den anden side har jeg heller aldrig hørt om en sort/sølv standard, og den blev ellers godkendt med det samme, da man ikke anså den farve for at lave svage hunde. De hvide og S/S hvalpe har altid været i dværgen, men de hvide blev aflivet allerede som små, pga man mente de ville være for svage.
    Men ja, the Kennel Club har hverken S/S eller hvid godkendt, netop fordi det er farver, der er opstået ifm. at man skabte dværgen, og her mener så åbenbart, at det skyldes indblanden med andre racer, og man har derfor ikke godkendt farverne...

Ja, så det er ikke så ligetil smiley

• #34   18. apr 2017 Var der ikke også noget "klaus kludder" med Broholmeren engang?
    At parringerne i Dk skulle godkendes af et avlsudvalg, men at de i udlandet ikke "behøvede" og kunne få "fuld" FCI bog!

Kommentér på:
Avl i FCI regi, i forskellige lande.

Annonce