{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.937 visninger | Oprettet:

DRU anerkender kun DRU og FCI stambøger i fremtide {{forumTopicSubject}}

Der har her på siden ofte været spørgsmål om at udstille i andre klubber, og i den forbindelse vil jeg gerne lige gøre opmærksom på en beslutning der får betydning for mange her på siden.

Hovedbestyrelsen i DRU har den 3. juli vedtaget at man fremover ved avl og på udstillingern kun anerkender stambøger fra DRU og FCI, og at man således efter den 1. oktober 2011 ikke anerkender stambøger fra DDH, DHL, DRC ( Danmark ), DDKC og DHS stambøger, dette gælder både til udstilling og avl.

Certifikater og titler fra ovennævnte klubber godkendes ikke i DRU.

Her bringes lige nyhen som kan læses under nyt fra bestyrelsen i DRU

Tyske stambøger: Her godkendes kun VDH ( FCI ) samt DRC stambøger.

DRU anerkender dermed ikke DDH, DHL, DRC ( Danmark ), DDKC og DHS stambøger, dette gælder både
til udstilling og avl.

Certifikater og titler fra ovennævnte klubber godkendes ikke i DRU.

Certifikater og titler taget i diverse forskellige klubber i Tyskland godkendes ikke i DRU.

DRU godkender dermed KUN championater (nationale) taget i en DRU godkendt forening. Samt DRUs
egne championater. På internationale udstillinger i DRC godkender DRU 1 CACIB til International
Champion.

Fra 1. januar 2009 er der udstedt avlsforbud på Merle Pomeranian.
Fra 1. januar 2009 er der udstedt avlsforbud på Merle Chihuahua ( dette gælder alle former for Merle ).
Fra 1. januar 2009 stambogføres der ikke hunde af ovennævnte racer, hvor der findes Merle i avlsmaterialet.

Skulle du være i besiddelse af en af de ikke anerkendte bøger som du tidligere har fået lov til at anvende i
DRU kan denne efter en individuel vurdering af stambogsudvalget måske omreg. til en DRU bog!!

Bemærk: Hvis din hund har en FCI stambog som IKKE er lavet om til en export pedigree SKAL denne
omreg. til en DRU bog for at kunne anvendes, dette for at fastslå ejerskabet af hunden. Ved omreg. skal der
ydermere indsendes dokumentation for ejerskab ved købskontrakt eller kvittering.

Disse bøger SKAL dog være sendt til omreg. inden d. 1. oktober 2011. Det skal ved indsendelse kunne
dokumenteres at hunden er købt før d. 4. marts 2011 hvor den tidligere formand forlod foreningen, enten ved
købskontrakt eller kvittering.

Efter d. 1. oktober 2011 gives der ikke længere dispensation til omreg. af ikke anerkendte bøger.

Fra dags dato vil det ikke længere være muligt, at få stambogsført hvalpe efter for unge tæver, der gives ikke
dispensation. Alle hunde der indgår i avl, skal på parringstidspunktet, minimum have den alder, som er
angivet i stambogen, afvigelse herfra kan betyde udelukkelse af DRU.

Ovenstående regler gælder både til anvendelse i avl og til udstilling.

Vær derfor opmærksom på, at du fra d 1.oktober 2011 heller ikke mere kan udstille med andre stambøger, end de ovennævnte typer.

Her gives heller ikke dispensation. Derudover skal ejerskabet være dokumenteret i stambogen.

Vedtaget af DRU´s hovedbestyrelse d. 3 juli 2011.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  DRU anerkender kun DRU og FCI stambøger i fremtide
  • #2   22. jul 2011 Frank det har da egentlig været sådan længe at DRU ikke annerkender alle de nævnte klubber, men dejligt de strammer op omkring avlsgodkendelses krav altså udstilles før avl osv.

  • #4   23. jul 2011 Hej Annette og Palle: hidtil har man på udstillingerne tilladt hunde med andre stambøger at udstille. Det gav større bredde i udstillingen, da det så var dommeren der afgjorde om hvilken hund der fik cert., nu når det kun er hunde med stambog fra en klub bliver der færre hunde til bedømmelse, og det er selvfølgelig ærgeligt da det er mere spændende at være i ringen med flere hunde.

    Jeg syntes også det var er godt hundene nu i alle klubber skal udstilles for at må indgå i avl, om det så er en 1 pr. eller 2 pr. er såmænd hips om haps, da en hund med 2 pr. også opfylder standarden men blot har en mindre væsentlig "mangel/fejl".

    Men jeg syntes man skal være opmærksom på at et forslag om at indavl ikke er tilladt i DRU faldt på generalforsamlingen den 19/3 2011, hvor et forslag om at der skulle være en regel om at hunde højst må have en indavlsgrad på 6,25% blev stemt ned på generalforsamlingen.

    Så hunde i avl skal nu fremstilles til bedømmelse, men der er ingen grænser for indavl, det syntes jeg da er rigtig beklageligt.

    I må have en god weekend


  • #5   23. jul 2011 Ja men Frank vi kan jo kun blive enige om at det er tosset den måde klubberne ikke annerkender hinandens stambøger det er så børnehave pjattet men ok brønbyfans og FCK fans elsker heller ikke hinanden:-) men ja det er beklageligt at det blev nedstamt med det indavl øv øv øv men stadig synes jeg det er stor fremgang at alle hunde skal fremstilles for en dommer for at blive avlsgodkendt for ellers kan du jo dybest set avle på det værste skravl osv. og det er noget rigtigt skidt

  • #7   24. jul 2011 Hej Annette og Palle
    Tak for jeres kommentarer, jeg er da også glad for at alle klubber nu har et krav om en hund skal have en første, eller 2 pr., på en udstilling for at kunne bruges i avl, og jeg er da også enig i at indenfor sporten er man ikke lige "gode venner" på tværs af klubberne, men Brøndby og FCK mødes da heldigvis både på samme bane og tilskuerne er da ogs´å sammen til samme "kamp", så det er da bedre end i hunde verdenen hvor det ikke er muligt at mødes i samme ring - kunne vi da bare nå så langt at man kunne mødes i samme ring, så må dommeren jo finde ud af hvem dagens vinder er.

    Nå skidt vi er heldigvis i et land med tradition for, at alle kan stifte en forening og at det er "let at lave en forening", og at det så ikke samtidig gør at foreningerne er enige om at mødes i konkurrencerne er der jo ikke noget at gøre så meget ved, det er er åbenbart en del af kulturen at det er sådan, og så kan vi jo hver især engang imellem "pippe lidt og sige - iøvrigt mener jeg at foreninger med samme formål / interesse burde samarbejde".

    I, og jeres hunde, må have en god søndag og fortsat god sommer, nu vil vi finde havnen og tage på en sejltur langs Sydkysetn og nyde udsigten og hyggen på vandet.

    Mange sommerhilsner fra os begge

    Frank og Rolf


  • Lissy L
    Lissy L Tilmeldt:
    aug 2009

    Følger: 5 Følgere: 5 Svar: 11
    #9   26. jul 2011 Ja DRU er ikke altid hvad den gerne vil stå for,jeg ville aldrig nogensinde købe en hund der er indavlet,det er fuldstændig galematias

  • #11   27. jul 2011 DRU har jo stort set bare de samme regler som DKK og ja hvor ville det være fantastisk hvis der kunne være noget samarbejde omkring en database over alle hunde så man kan se aner og sygdomme

  • Lissy L
    Lissy L Tilmeldt:
    aug 2009

    Følger: 5 Følgere: 5 Svar: 11
    #12   27. jul 2011 Ja det har de og det gør det ikke merer rigtig fordi det er DKK

  • #13   27. jul 2011 Helt korrekt Lissy L:-)

  • Lissy L
    Lissy L Tilmeldt:
    aug 2009

    Følger: 5 Følgere: 5 Svar: 11
    #15   28. jul 2011 Ja Palle P.

    Hvis de så bare ville leve op til det.Men det gør de jo ikke


  • #16   29. jul 2011 Den store fiorskel på FCI og UCI klubberne er at FCI som hovedforening har besluttet at der i hvert land kun kan være en klub der er medlem af FCI, så derfor er DKK alene.

    I UCI findes der et hav af forskellige klubber i de forskellige lande, og tilmed er der eksempelvis i Tyskland flere forskellieg UCI hovedforeninger, og derfor har vi her i landet også mange forskellieg nationale klubber der er med i hovedforbundet UCI.

    Og når de nationale klubber så vælger ikke at samarbejde, så er det at tingene bliver grumset.

    Det ville helt sikkert væer en fordel hvis der var en FCI og en UCI klub i landet, så de 2 store hovedforeninger kunne varetage arbejdet med dyrevelfærd, osv.

    Så ville os i UCI klubberne sikkert også få større indflydelse, da det jo er sådan at når eksmempelvis der i Folketinget, eller andre steder skal nedsættes udvalg med noget om hunde, ja så vælger man selvfølgelig en fra den største forening, nemlig DKK som er den ubetinget største enkelte klub.

    Havde de andre UCI klubber været samlet "under en hat", så var der ikke den store forskel på størrelsen af de 2 klubber, og derfor ville der være større mulighed for at det ikke kun er DKK der kommer på banen, både når der laves lovgivning eller når pressen skal tale med en forening.

    Så derfor syntes jeg det er vores egne UCI foreninger i Danmark vi skal snakke med, om hvorfor vi holder os selv ude.

    Det er ikke let, og jeg tror heller ikke det lykkedes, men prøver man ikke noget så sker der jo slet ikke noget.

    Men heldigvis er vore hunde lige skønne, og dejlige hvad enten de har den ene stambog eller den anden, så det går nok alligevel som det plajer også i fremtiden.

    Mange sommer hilsner fra os

    Frank og Rolf


  • #18   30. jul 2011 ja de sletter hundens aner hvilket er fuldstændigt skørt da det jo først og fremmest er en klub som laver stambøger for at holde styr på avlen og racerne så det hænger jo slet ikke sammen, og det med at flytte over det kan man ikke bare sådan, nogle racer kan man flytte over fordi de simpelhen ikke har en bred nok gen pulje men andre racer kan du ikke flytte over selv om du gerne vil sååååååååååå

  • #20   2. aug 2011 ja Palle farven på stambogen er jo helt ligegyldigt:-) var også et tilfælde at jeg fik min første hvide med DRU stamtavle, DKK vil jo helst ikke overflytte hunde med stamtavler fra andre klubber da deres holdning jo må være at alt andet end DKK hunde må være noget skrammel? men som sagt er de nødt til det for at få nok avls materiale hvis racen ikke er stor, der har hele tiden været meget få opdrættere af hvide hyrdehunde i DKK i forhold til os der har opdrættet i andre klubber

  • #22   3. aug 2011 ?

  • #24   5. aug 2011 De blev jo først annerkendt i 2002 så der var flere der opdrættede hvide schæfere inden da, jeg startede 2003 og så er der også mange der ikke bryder sig om at den ikke må hedde hvid schæfer synes selv det er misvisende at de hedder hvid hyrdehund når det nu er en schæfer

Kommentér på:
DRU anerkender kun DRU og FCI stambøger i fremtide

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce