{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.388 visninger | Oprettet:

Regler for parring {{forumTopicSubject}}

Jeg syntes det er fint denne side også bruges til at finde hunde til avl.

Desværre er reglerne i klubberne ikke ens, så jeg vil gerne her lige kort prøve at samle reglerne op:

Har du en tæve med en DRU stambog skal han hunden enten være stembogført i DRU, DKK eller i en udenlandsk godkendt klub. Hunde med en stambog fra DHL, DRC og DKK anerkendes ikke til avl i DRU.

Har du en tæve med en DHL stambog kan du bruge en han hund der er stambogført i DHL, DDH, DRC, DRU, DKK eller i en anerkendt udenlandsk klub. Fra 1. januar 2008 anerkender DHL ikke hunde der stambogføres i DDH, da bestyrelsen i DHL ikke længere anerkender nye stambøger fra DDH. Det vil sige at fra 1. januar 2008 kan, nye hunde tilo avl, kun godkendes hvis de har en stambog fra DRU, DHL, DRC, DKK eller en udenlandsk anerkendt klub.

Har du en tæve med en DRC eller DDH stambog, kan du bruge en han hund der er stambogført i DHL, DDH, DRC, DKK eller i en anerkendt udenlandsk klub.

I alle klubberne gælder at man ikke anerkender hunde der har en stambog fra DHS, DDKC og CKC.

Alle klubberne har krav om at Hvid Schæfer skal være HD fri, det vil sige der må ikke avles på C - D eller E hunde.

Det skal også nævnes at DHL ikke anerkender HD resultater fra hunde stambogført i DDH, ligesom klubben ikke længere anerkender titler og certifikater fra DDH.

Klubberne har også loidt forskellige regler for hvilken indavlsgrad der tillades, så også det kan havbe betydning når du skal finde en hund til dit avl.

HUSK også at hunden skal være undersøgt for HD inden parringen foregår, så det er ikke nok at lave en parring og så efterfølgende få hunden undersøgt for HD.

Så det er noget af en broget jungle at finde rundt i, men hvis du er i tvivl, så spørg endelig bestyrelsen i DHSK, der altid gerne hjælper.

God arbejdslyst med jeres avlsarbejde.

Frank S


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Regler for parring
  • #1   8. nov 2007 Frank

    lige netop. !

    noget af en broget jungle.

    forstår ikke lige helt hvad du skriver her
    citat:
    "Fra 1. januar 2008 anerkender DHL ikke hunde der stambogføres i DDH, da bestyrelsen i DHL ikke længere anerkender nye stambøger fra DDH. Det vil sige at fra 1. januar 2008 kan, nye hunde tilo avl, kun godkendes hvis de har en stambog fra DRU, DHL, DRC, DKK eller en udenlandsk anerkendt klub. "

    hunde med en DDH-bog kan vel stadig godkendes til avl efter nytår ??!!!
    så vidt jeg ved er der da rigtig mange (måske de fleste) hvide schæfere der er medlemmer i DDH og det er da som jeg ved ikke andre end DHS, DDKC og CKC som DDH ikke anerkender


  • #2   8. nov 2007 Linda dhl anderkender ikke stambøger udstedt efter den
    31-12-07 fra ddh.Da samarbejdet er ophørt mellem disse 2 klubber.Håber at det var en hjælp.


  • #3   8. nov 2007 claus M
    ja ... samarbejdet er ophørt, men så vidt jeg ved anerkender DDH da stadig DHL stambøger - men at DHL ikke anerkender DDH er da meget muligt.

    ja... det er da vist noget værre rod !!


  • #4   8. nov 2007 Ja det er noget rod at de små klubber ikke kan bevare samarbejdet, så er der samarbejde mellem den og den klub og så siger man samarbejdet op osv. det gør ikke just de små klubber stabile og heller ikke nemt for os andre at finde rundt i da det hele tiden ændre sig, hvis for pokker de små klubber kunne finde ud af at "samarbejde" men kun på den måde at de accepterer hinandens stambøger og udstillings resultater ja så ville det gavne os alle og hvad der så sker internt i bestyrelserne i de forskellig klubber skulle ikke have nogen indflydelse kun hvis en af klubberne pludselig ændrede deres avls og udstillings regler markant så ville man kunne forstå det AK AK

  • #5   8. nov 2007 Hej alle sammen
    Til LN og alle I ander jeg kan desværre godt forstå forvirringen er stor, på grund af det itugåede samarbejde.

    Hunde der er født indtil den 31/12 2007 og stambogført i DDH kan bruges i avl i DHL, mens hunde født efter den 31. december i år ikke kan bruges i avl i DHL.

    Samtidig skal man lige være opmærksom på at hvis det er en tæve i DHL der bruger en han hund med en DDH stambog, så anerkender DHL ikke mere hundens HD status, det vil sige hunden skal have taget nye røngten billeder der sendes til godkendelse hos DHL´s dyrlæge.

    Fra den 7. oktober 2007 anerkender DHL heller ikke titler og certifikater fra DDH, så hvis manhar en tæve der er stambogført i DHL som vil bruge en han hund fra DDH så skal han hunden godkendes til avl i DHL.

    Er du forvirret så forstår jeg det godt, men hvis du er i tvivl så spørg endelig hellere en gang for meget end en gang for lidt.

    DDH anerkender fortsat "indtil videre" certifikater ogh titler fra DHL, så hvis alt går rigtig galt kan man jo frygte det nye år giver nye ærgelige sammenbrud, men lad os håbe det ikke sker.

    De eneste der jo bliver styrket af det her misk mask er jo DKK, der kan læne sig tilbage og smile pænt over at de små ikke kan blive enige om noget som helst, og så ved vi jo godt hvem der bliver "sejrherre", og derfor syntes jeg virkelig det er ærgeligt år 2007 blev året hvor alt hvad der hed samarbejde stort set lignede et vis hus den 11. september i USA.

    DHL har også den 5. november 2007 opsagt samarbejdsaftalen med DHSK, så hvis der ikke bliver indgået en ny samarbejdsaftale eyt andet sted, må vi desværre også se at DHSK ikke mere holder udstillinger.

    Det er jo rigtig ærgeligt især p.g.a. vi var den eneste klub der hvert år skaffede 4 gratis haller til udstillinger for vore hunde, men nu må vi se.

    Bestyrelsen i DHSK håber i løbet an en måneds tid at kunne komme med en løsning på det problem, så der også i fremtiden kan holdes udstillinger i DHSK.

    Men det er jo også svært, da der jo også er problemer med hvilke dommere der er godkendt, så det kan blive meget de samme der dømmer vore hunde, og det er jo også problematisk.

    Så jo tak det er en kold efterårsstorm vore hunde er ude i, men lad os håbe alle får en god jul og et bedre nytår.

    Frank og Rolf
    Pr. 31. decdember 2007 anerkendes ikke stambøger udstedt af DDH efter denne dato


  • #6   8. nov 2007 tja... som jeg ser det, er DHL da vist ved at grave deres egen grav

  • #7   9. nov 2007 Hej
    Desværre kan jeg ikke svare, men skriv til DHL og hør hvad de siger, men ud fra de regler de selv skriver på hjemmesiden under nyt fra bestyrelsen, tror jeg desværre svaret er, at hvis man flytter en hund fra DHL så kan den ikke godkendes igen.

    Mange Hvide Schæfere er jo med en DHL stambog, eller en DRU stambog, så det er drøn svær med de mange nye regler at gætte hvad der er fup eller fakta.

    Desværre tor jeg forskellighederne sejrer, så det enten bliver DKK der vinder kampen, eller de mange der sælges uden stambog, og det er noget rent ud sagt skidt.

    Nogle bliver så gule, bekidte, creme farvede eller hvide efter ægte forældre, det er jeg bange for på meget kort sigt betyder dårligdom.

    Frank


  • #8   9. nov 2007 Frank

    først : jeg stillede dig et spørgsmål i mit første indlæg længere oppe, vil du ikke være sød at svarre på det ! ?

    til dit sidste indlæg vil jeg da kun lige sige:
    JEG tror IKKE på DKK vinder nogen kamp og de mange der laves UDEN nogen form for stambog er jeg bange for vi aldrig kan komme til livs - det eneste vi ALLE kan (og skal ) gøre er i den forbindelse at forklare gud og hver mand hvor vigtigt det er med de stanbøger.

    din sidste sætning forstår jeg ikke.


  • #9   9. nov 2007 Hel LN
    Jeg regner med det spørgsmål du måska mangler svar på en DDH hunde ikke fortsat kan bruges til avl i alle klubberfne.

    Der er ingen ændringer for de hunde der er stambogført indtil den 31. 12. 2007, men fra nytår kan han hunde ikke bruges til avl på tæve hunde der har en DHL stambog, så her bliver rfeglerne som i DRU, hvor man heller ikke kan bruge en han hund til avl med en tæve derf har en DRU stambog..

    Det er den udvikling jeg syntes var ærgelig for der er stadig mange hunde med en DRU eller DHL stambog, og ved at så mange ikke kan bruges kan der blive problemer med at det er de samme aner der bruges til avl, fordi der esværre erf mange hunde der ikke kan bruges på grund af flere og flere klubber kun anerkender egne stambøger.

    I dag er Hvid Schæfer stambogført i 7 forskellige kluber her i landet, oig i alle klubbertne har man opdrættere med kennel, men det er kun 2 klubber der anerkender stambøger fra 3 klubber af de 7, så derfor er det svært at finde rundt i.

    Jeg tror desværre det er rigtigt at den storfe ulykke bliver at flere og flere vælger hunde uden stambog, vi kan allerede nu se at selv om antal hunde stiger her i landet, så er det over halvdelen af Hvid Schæfer der sælges uden stambog, og når de senere får hvalpe så kan man jo godt se hvordan det kan se ud om få år.

    Desværre er jeg bange for at oplysning og atter oplysning ikke givfer det store, da det er svært for små klubber at nå ud med PR fremstød, og da man ikke vil samarbejde tror jeg ikke på klubberne heller der laver noget fælles der virkelig kunne rykke noget i den rigtige retning.

    Det sidste svar du ikke forstod var det med de 3 farver på Hvid Schæfer?. Her er jeg ærgelig over at der ikke er stemning for at stramme op på avlsreglerne og sige der kun avles på hvide der er hvide, men istedet nu tillader creme og biscuit farvede, for det vil også gøre at den Hvide Schæfer om få år ikke er hvid,.

    Allerede nubliver det er problem dsa dommerne dømmer forskelligt, da ingen andre klubber tillader de 3 varianter af farver, og det gør man da heller ikke i standarden.

    Derfor kan vi risikere at man allerede om et par år vil se, at klubberne slet ikike anerkender hinandens stambøger, fordi hundene er godkendt til avl efter forskellige regler og standarder.

    Så derfor er mit råd stadig at der strammes op på at det er Hvide der avles på, og så kan man sikre Hvide stadig er Hvide hunde.

    Nå men I må alle have en god weekend sammen med jere dejlige hunde.

    Frank


  • #10   9. nov 2007 Frank først undrer det mig lidt at du så egentlig aldrig har gjort noget ved det som du opfatter som et problem at DDH i deres standard tillader de forskellige hvide farver? er det sådan som dommer Pia der dømte alle gule fordi der var en slags hvid på dækhårene og en anden slags hvid i bunden er det den måde du mener vi kan undgå gule hunde i fremtiden?

  • #11   9. nov 2007 tja...

    jeg ved heller ikke hvor det der med farverne creme og Biscuit aner jeg heller ikke hvor kommer fra.

    standarten i FCI siger også kun hvid:
    http://www.dansk-kennel-klub.dk/files/pdf/Swiss.pdf



  • #12   9. nov 2007 Det er rigtigt at i DDH har de den betegnelse i den FCI de bruger det blev jeg også overrasket over da jeg blev bedt om at lave nogle avls krav til den hvide schæfer, bagefter opdagde jeg at der stod de hvid, creme, biscuit, og det var ikke noget jeg havde formuleret, fik at vide at det stod i standarden, Christel og jeg har snakket om det og det handler ikke om at de må være gule men at hvid rent faktisk er mange forskellige toner. Det er nu alle forskellige dommere der dømmer i de forskellige klubber så hvordan de finder ud af hvilken fci standard der skal bruges ved jeg ikke

  • #13   9. nov 2007 der er vel IKKE mere end én FCI-standart ?

  • #14   9. nov 2007 jo der er vidst 3 smiley

  • #15   9. nov 2007 Hej
    Annette har ret, de 3 varianter kommer fra FCI Hvid Hyrdehund, og det er den tilladte farvevariant der er blevet kopieret.

    Ikke noget dårligt i det for hundens sundhed er ikke i pelsen, så det er helt ok, men når jeg selv er skeptisk er det p.g.a. jeg gerne vil have Hvid Schæfer er Hvid, og det tror jeg såmænd mange er enige i, men det er kun af hensyn til hundens interiør, da de andre farve varianter såmænd er lige så sunde og gode som alle andre der har en Hvid Schæfer / Hvid Hyrdehund stambog, men jeg kunne godt ønske mig en snak om hvordan vi sikre hvid er hvid, og hvor vi ikke skyder på de der vælger andre farve varianter.

    Kan I nu alle havbe en god weekend og mange hunxde hilsner fra

    Frank og Rolf samt Nero dewr trives godt i Løkken., ligesom Bambie er glad for Køge byen.


  • #16   9. nov 2007 vil Annette E eller Frank ikke være så venlige at finde et link til de andre 2 FCI-standarter?

    I siger der er 3 og jeg kan altså kun finde én og i den står der kun at farven hvid er tilladt
    http://www.dansk-kennel-klub.dk/files/pdf/Swiss.pdf


  • #17   9. nov 2007 også her på hvid hyrdehunds hjemmeside er det KUN farven hvid, der er tilladt
    (link fjernet)


  • #18   10. nov 2007 Hej
    Derf er kun 1 FCI styandard. I den seneste fra FCI skriver man at det kun er Hvid der er tilladt, men den DDH har brugt er den lidt ældre, hvor der stod farven:
    Hvid - Creme og bisquit.

    Det var den samme formulering DRU havde stående, i Racehunden juni 2003, var der 6 sider med FCI standarden Hvid Hyrdehund ( Hvid Schæfer), her skrev man dengang
    Farve: Den ideelle pelsfarve er rent hvid, men creme til lys bisquit accepteres.

    Jeg ved ikke om DRU stadig bruger ovenstående formulering, da de desværre ikke har standarden for Hvid Hyrdehund(Hvid Schæfer) på nettet.

    I UCI er der flere standarder for racen, da den der hedder henholdsvis Am,erikanske / Canadiske Hvide Schæfer og Hvid Schweizisk Schæferhund (Berger Blanc Suisse), og så er der en herlt gammel for Hvid Schæfer.

    I de standarder der er i UCI tillades Creme og bisquit farven ikke, og de seneste par år har dommerne da også givet et stigende antal 2 præmier, og 1 præmier uden certifikat, på grund af hundene ikke var rent hvide.

    Jeg håber specialklubben for Schæfere i DDH, vil tilpasse sig reglen i de seneste FCI regler og dem der altid har været i UCI, så der arbejdes for rene Hvide Schæfere.

    Jeg har selv været i ringen med båpde mine egne hunde, og som ringsekretær i 3 år, og i den periode har der været en markant tendens til, at interiør dommerne ofte på dommer kritikkerne har skrevet pelsen ønskes mere hvid, eller ok pels men for gulig.

    Generelt er det sjældent pelskvaliteten er dårlig hos vore hunde, og derfor er det også ofte set at dommeren har skrevet OK pels, og så har tilkendegivet pelsen ikke er ren hvid.

    Jeg syntes vi alle skal glæde os over kvaliteten er god, og så må der arbejdes for at farven bliver så ren som mulig, og det kan bl.a. ske ved mere information om pelspleje ( undgå død pels), foder og så selvfølgelig at hunde der er "forlidt hvide" ikke bruges i avl.

    Det sidste er et ansvar som dommerne og opdrætterne har er stort ansvar for, og siden rfeglerne kom om at hunde der indgår i avl skal fremstilles til beømmelse hos en dommer, er der da også flere Hvide Schæfere der har fået nedlagt avlsforbud p.g.a. pelsfarven.

    Men til jer alle vil jeg da gerne sige at det er noget virkelig rod med de mange forskellige regler der bedømmes og avles efter, lad os i stedet se om der ikke kunne laves "et nationalt kompromi´s", som både ejere af familiehunde, opdrættere, udstillere, specialklubber og de stambogførende klubbder kunne samles om.

    Det er så lidt der skiller de forskellige regler, så det virker dybt underligt, at man ikke VIL samles om de 6 - 7 punkter der er "minimalt forskellige".

    Men desværre ved jeg godt det vil tage mange år at nå så langt, nu skal man først over den bariere der er med at folk end ikke alle sammen VIL tale sammen, og så må vi se om "vetoretten" overfor andre ikke kanbegraves også. Det er da bekymrende at man i et referat kan skrive man er enige om ALDRIG mere at tale om et samarbejde med en anden klub.

    Intet er da mere usikker end fremtiden, så den slags burde slet ikke kunne ske, alle ændrer sig jo hele tiden, så derfor er det drøn ærgeligt man i vores lille hundeverden kan aftale den slags.

    Men OK lad os nu i første omgang håbe der kan blive enighed om at farven er hvid hvad enten det er en Hvid Schæfer eller en Hvid Hyrdehund, og så lad os se om man ikke kan tage "ben for ben" og finde de 95% frem der er enigjhed om, og så prøve at arbejde på en fælles forståelse for en formulering for de sidste små ting.

    Måske skulle vi i virkeligheden lave en tråd her på siden hvor vi prøvede at tage de få afsnit hvor der er forskelligheder i de forskellige klubber, og så prøve at se om der kunne komme noget ud af en sådan snak.

    Så kunne vi efterfølgende se på avlsreglerne der er i klubberne, og prøve at beskrive de nuancer der er, og måske så prøve at vende dem, og se om der måske kunne nås en fælles formulering.

    Jeg tror at hvis alle medlemmer her på siden tod del i en sådan paralel debat, så kunne der også findes en formulering som kunne drøftes i specialklubberne, de nationale hovedklubber og evt. i hovedorganisationerne som vore natioanale klubber hver især er tilknyttet.

    Jeg ved godt det vil tage tid, da eksempelvis UCI har forskellige regler, alt efter om den Danke klub er tilknyttet den ene del af UCI eller en af de øvrige, og det gør jo at det er svært.

    Nå men I må alle have en god "mortens aften" og weekend

    Fank


  • #19   10. nov 2007 Frank

    "Jeg ved godt det vil tage tid, da eksempelvis UCI har forskellige regler, alt efter om den Danke klub er tilknyttet den ene del af UCI eller en af de øvrige, og det gør jo at det er svært."

    Har UCI ikke én standart og vil du ikke være så venlig at sende oplyse link til den.!!

    hvis vores klubber er underlagt UCI så er det jo vel også deres standart vi skal bruge ??


  • #20   10. nov 2007 Hej LN
    Desværre bruger UCI forskellige standarder, og hvis vi ser på de 3 klubber der har samarbejdet her hjemme, som alle anerkender UCI, så er det 3 forskellige der bruges.

    DDH er tilknyttet IHR Alveslohe i Tyskland
    DCH er tilknyttet UCI Berlin
    DHL er tilknyttet UCIen Bad Oyenhausen, Tyskland.

    Man skal også være opmærksom på at hvis man udstiller i Tyskland, så er reglerne lige så forskellig som her hjemme, så derfor kan man opleve nøjagtig samme forvirring med hvilken standard der er brugt, som vi kan gøre her hjemme.

    I Sverige, Norge og Polen sker desværre det samme, så derfor kan der også være stor forskel på dommernes bedømmelser når vi har internationale udstillinger her hjemme med dommere fra de 3 lande, da de typisk er tilknyttet andre udenlandske hovedforbund.

    Så derfor er mit bedste råd nok, at huske at det er dommeren der bedømmer ens hund, og at man derfor ikke skal være utilfreds når man ind imellem kommer hjem med en dommer bedømmelse som man ikke er tilfreds med, for man har jo stadig den bedste hund med hjem, at dommeren så ikke lige kunne se det den dag, er der ikke så meget at sige til.

    Hvis man ikke kan acceptere det må man desværre nok ind imellem overveje om tiden skal bruges på udstillinger, eller man skal finde noget andet sjovt at være sammen med sin hund omkring.

    Det er ikke kun i DHL, DRC og DDH man har det problem, senest har man lige oplevet det samme i DRU, hvor udstillere havde svært ved at forstå dommeren, så det sker desværre alle vegne.

    Nå men skidt vore hunde er heldigvis lige glade og gode, så lad os alle glæde os over det, for desværre tror jeg vi her står med en opgavge som kræver mere end smidighed for at blive løst.

    Frank


  • #21   10. nov 2007 hmm...

    DDH er tilknyttet IHR Alveslohe i Tyskland
    DCH er tilknyttet UCI Berlin
    DHL er tilknyttet UCIen Bad Oyenhausen, Tyskland.

    kan bare IKKE finde deres racestandarter

    er der ikke nogen der kan hjælpe ?
    Link til racsstandart for vores hunde ??


  • #22   11. nov 2007 Desværre har man i hverken DDH, DHL, DRC eller DRU lagt standarden for hunde på hjemmesiden, og går man ind på de internationale hovedforbund som klubberne er tilknyttet så gør det det heller ikke.

    Den oprindelige standard for A.C. Weisser Schaëferhund kan du finde på det her link:

    www.rassehunde.de/rasselex/fci/weitere/sta-acws.html

    Den standard svarer stort set også til den UCI oprindelig godkendte som hed

    Der Standard der weissen - AC - Schaferhunde - rasse haarart - Stockhaar og som også samtidig blev godkendt med en der hedder det samme blot for Kangstockhaar.

    De 2 oprindelige standarder er dem der bedømmes efter i DHSK og DHL.

    Den anden standard der bruges kan du finde på

    www.weisse-schaeferhund-welpen.com/rasenstandard.html

    En af de forskelligheder der er på de 2 standarder er at han hunden må veje 5 kg. merfe i den oprindelige standard.

    Ligeledes er der lidt forskel omkring pelsen, men som det ses er det kun mindre forskelligheder der er, men selvfølghelig gør det at dommerne bedømmer hundene forskelligt alt efter om man bruger den ene eller den anden standard.

    Der er flere andre standarder hvor der også er mindre forskelligheder i, så desværre er der ikke nogen "rigtig/forkert" standard for vore hunde.

    Når dommerne kommer fra andre klubber kan man også blive udsat for, at dommeren vælger at bedømme hunden ud fra den "standard" dommeren normalt bruger fra sin hovedforening.

    Dommerens bedømmelse vil altid være et subjektivt skøn, hvor dommeren skal give en bedømmelse i forhold til hvad der ses lige når hunden fremstilles, og derfor er det svært med de standarder.

    Men jeg syntes da der er grund til at bemærke at i alle standarder står hvis som den ønskelige farve, så derfor må det forventes at ALLE dommere har fokus på netop farven.

    Nå men god fornøjelse håber de to eksempler viser lidt om hvor svært det er med det her emne, og om ikke andet så ville det være rart om de stambogførende klubber valgte at lægge standarden ud for hundene, så opdrætterene ved hvad det optimale er at arbejde for når man taler avl.

    DHSK har selvfølgelig lagt standarden ud på hjemmesiden, men selvfølgelig vil det også i DHSK være dommere fra andre klubber der vurderer standarden forskelligt, såm derfor tag standarden som en rettesnor for et godt objektivt avlsarbejde, og husk at en bedømmelse altid er en subjektiv vurdering, så derfor kan der være forskellige vurderinger frfa dommer til dommer, og fra udstiler til udstiller.

    God søndag til jer alle sammen

    Frank


  • #23   11. nov 2007 Frank
    ja-ja , men nu var det jo lige netop farven jeg spurgte til og HVOR og i HVILKEN standart står der at farverne creme og Biscuit er tilladte ??
    Det er DET jeg IKKE kan finde nogen stedder

    I dit første link står der: Haarfarbe weiss, reinweiss erwünscht.

    dit sidste link kan jeg ikke åbne.

    så altså jeg har stadig IKKE set det nogen stedder at farverne creme og Biscuit er tilladte .

    og det må sgu da komme et eller andet sted fra.


  • #24   11. nov 2007 Hej
    Her er siden fra DKK fra den 21. december 2004, og Hvid Hyrdehunde hvor man tillader de 3 farver, og jedg vil tro det er den side DDH har brugt da man lavede avs restriktionerne, så det er altså korrekt de 3 varianter kan stamme fra de Hvide Hyrdehunde i DKK

    Håber mysteriet så endelig er opklaret

    Frank




    Forside English

    Send til en ven Print


    Forside


    --------------------------------------------------------------------------------


    Hvid schweizisk hyrdehund
    Racenummer DKK: 347
    Gruppe: 1
    Racens hjemland: USA/Canada
    Specialklub: Hvid Hyrdehunde Klub
    Tidligste alder ved HD og AA fotografering:
    12 mdr. for begge køn

    Racen har følgende avlsrestriktioner:
    Præmieringskrav: Afkom kan kun stambogsføres dersom den før parring er præmieret med mindst en FCI/DKK-anerkendt 2. præmie.
    Gælder for alle hunde i racen.

    HD-krav: Afkom kan kun stambogsføres såfremt begge forældres HD-status er fra A eller B.

    Racen er FCI-godkendt den 1. januar 2003 og stambogsføres herefter med FCI-godkendte stambøger.
    Alle hvide hyrdehunde som er født før den 1. januar 1997 og er overført til DKKs tidligere X-register, har avlsret i henhold til præmieringskravet. Godkendt registreret HD-status skal naturligvis være registreret i DKK. Hunde født efter den 1. januar 1997 skal avlsgodkendes efter gældende regler.

    Ombytning af en X-stambog:
    Hvid hyrdehund har nu fået en foreløbig FCI standard og tidligere X-registrerede hunde kan nu derfor også bestille en rigtig FCI stambog. X-register stambogen indsendes til Dansk Kennel Klub sammen med en anmodning om en FCI stambog og gebyr som er den almindelige stambogspris.

    Overførsel af hunde fra andre stambogsførende organisationer:
    I en del år har det ikke været muligt at få overført hunde med stambøger fra andre organisationer til en Dansk Kennel Klub (DKK) stambog. Det har der imidlertid været et stigende ønske om fra hundeejere, som af vanvare har købt hund med en "forkert" stambog.

    DKKs bestyrelse har besluttet at muliggøre overførsel. Hundeejeren skal indsende sin nuværende originalstambog til DKK sammen med det til enhver tid gældende stambogsføringsgebyr. DKK bytter den oprindelige stambog til en DKK stambog. Der overføres generelt ingen ane-oplysninger til DKK stambogen (medmindre specialklubben har anmodet herom), da vi desværre har erfaring for, at de oplysninger, som fremgår af "fremmede" stambøger, ikke altid er korrekte. De overførte hunde har – som udgangspunkt – alle avlsforbud.

    Det betyder, at de overførte hunde kan deltage i udstillinger, prøver og konkurrencer, men ikke umiddelbart i avl. Først når/hvis hunden har opnået minimum en 2. præmie på en DKK anerkendt udstilling, ophæves avlsforbuddet.

    Herudover skal hunden naturligvis opfylde de til enhver tid gældende sundhedsmæssige avlsrestriktioner, som måtte være gældende for racen.

    Evt. handelssager vedr. hunde, som oprindeligt er opdrættet og stambogsført i andre organisationer, kan ikke behandles i DKKs klagenævn.

    Farver:
    0940 hvid hv
    0490 creme cr
    0060 biscuit bi

    Vi har desværre ingen tegning af racen på nuværende tidspunkt.



    Sidst opdateret den 21. december 2004



    PDF-file: Hvid schweizisk hyrdehund











  • #25   11. nov 2007 TAK.. der er så fordi den er fra den 21. december 2004
    MEN - MEN - MEN det er jo IKKE en standart det er jo avlsrestriktioner det du der havde fundet og kopieret. - ha-ha - sikke da noget roderi. - ja forviringen er da snart total.
    det er da utrolig at vi ikke kan finde en standart hvor der står at farverne creme og Biscuit er tilladte


  • #26   11. nov 2007 LN
    Der manglede lige et "s" i rassenstandard, så derfor kunne du ikke åbne filen

    Den rigtige skal være
    www.weisse-schaeferhund-welpen.com/rassenstandard.html

    Så skulle den gerne være rigtig.

    På hjemmesiden i DDH kan du under avlsrestriktioner se at man der tillader de 3 farver, som man altså også gjorde tidligere i DKK.

    Jeg håber du glæder dig over at mysteriet nu er "opklaret", og jeg håber du kan bruge de 2 Tyske eksempler på standarder.

    Når man ser på den oprindelige standard for AC Hvid Schæfer, så er det lidt pudsigt i en anden jeg har fra UCI har man en helt 3 vægt.

    De 3 standarder har alle samme størrelse på han hunden 60 - 66 cm, men vægten er sådan her i de 3:

    UCI: Han hund: 34-40 kg / tæver 32-38 kg..
    Oprindelige standard: han 35 - 45 kg / tæve: 25-35 kg..
    Hvid Schæfer: han 30 - 40 kg. / tæve: 25-35 kg.


    Alle 3 standarder har samme størrelse i højde 55-61 cm.

    Håber det kan bruges

    Frank


  • #27   11. nov 2007 hmm... mystidk ! - jeg kan stadig ikke åbne det link

    jo - - - Ja. jeg har jo set at der på hjemmesiden i DDH under avlsrestriktioner står at man der tillader de 3 farver. og det må de da ha' et eller andet sted fra


  • #28   11. nov 2007 Siden jeg købtre min første Hvide Schæfer i 1984, har jeg kun mødt en standard er fra DRU i 2003 hvor der står

    FARVE: Den ideelle pelsfarve er rent hvid, men creme til lys bisquit accepteres.

    I den standard havde man også den helt oprindelige størrelse på hunden som var
    65 cm. for han hunde og 62,5 cm., med en tolerance på 2,5 cm. til hver side, så størrelsen måtte variere fra
    62,5 - 67,5 cm. for en han og 60 - 65 cm. for en tæve, så dengang brugte man sjovt nok i DRU de helt oprindelige højde mål, som var større end dem der stod for AC Hvid Schæferen.

    AK ja den kære historie er mærkelig, men jeg tvivler meget på der findes en standard der i dag tillader de 3 farve varianter, men alligevel kan man jo desværre godt tillade det i avlsrestriktionerne, og så kan man jo selvfølgelig arbejde for at standarden bliver moderniseret engang, så den passer til de avlsrestriktioner der er i eksempelvis DDH.

    Det syntes jeg det vil være fint at forholde sig til, for hvis det er p.g.a. man ønsker standarden ændret, så vil det være fair at melde åbent ud om det.

    Avlsrestriktionerne kan fastættes af den enkelte specialklub - eller stambogførende klub - mens det er hovedforbundet der skal godkende en ændring i standarden, så derfor kan der desværre ske det at der laves hjemmestrikkede løsninger, som ikke passer sammen, og det er jo med til at gøre alt endnu mere grumset, så derfor er mit råd.

    Lad os få en åben snak om en fælles standard, og så må det være et krav agt avlsrestriktionerne ikke må være i strid med standarden for racen, så ville der være skabt klarhed og gennemskuelighed.

    Nå men I må alle have en god søndag

    Frank.



  • #29   11. nov 2007 (link fjernet)

    Jeg kunne godt komme ind, så jeg prøver lige at kopiere den direkte til dig, for på min virker den godt nok.

    Håber det så lykkedes, og jeg kan da også undre mig over at DKK i 2002 fik godkendt standarden, hvor der kun stod hvid, og at man så 2 år efter lavede avlsrestriktionerne der tillod de 3 varianter.

    Det kan kun skyldes en ting, at opdrættere har set deres hunde ikke altid var helt hvide nok, og så fik man de nuancer ind, og jeg tror da også det er samme grund til at Schæferhundeklubben i DDH og hovedbestyrelsen i DDH har de 3 varianter.

    Men her mener jeg så det var mere passende at arbejde for at hvide fortsat er hvide, da vi ellers om få år kan se nye farve varianter skyde frem.

    Men en sådan påstand vil opdrætterne selvfølgelig altid benægte, men jeg har svært ved at se der kan være anden forklaring på udviklingen.

    Nogle siger ganske vist at det er fordi der er for få helt hvide, og derfor er man nødt til at tillade varianter i faqrven, da der ellers er risiko for indavl. Men den forklaring er heller ikke god nok, for så måtte man jo finde nogle nye Hvide hunde, og evt. importere dem så der kom nyt blod ind i racen igen.

    Nå men det kan jo kun være et gæt om det hænger sådan sammen, og tanker er jo frie.

    God weekend fra os, vi vil nu ntage en tur til stranden og nyde det gode vejr.

    Frank og Rolf


  • #30   11. nov 2007 tak - nu kunne jeg se den.
    men i den står der jo også kun "(reinweiß)"



  • #31   11. nov 2007 Hej igen
    Rolf ville lige vente 5 min. på vores nabo´s Buldogg hunde kom så de kunne gå med til vandet, så lige super kort.

    Jeg tror ikke der findes en standard der har de 3 varianter stående, måske skulle det lige være DRU der måske bruger den gamle formulering - men det ved jeg ikke.

    De 3 varianter er kommet ind via avlsredstriktionerne, og når man så avler på hundene er det ok, men hvis hunden udstilles, så vil dommeren der følge standarden der siger hvid er hvid, og så er det diskussionen kommer, som vi har set hvor udstillere bliver sure på dommeren der bedømmer hunden efter standarden, mens opdrætteren siger det er tilliadt at have de 3 varianter efter avlsreglerne, og begge dele er jo desværre korrekt.

    Derfor er der nu forvirring om hvad der er tilliadt, men egentlig er det meget let:

    I avl må man nogle steder avle på de 3 farve varianter og hundens kan stambogføres som Hvid Schæfer uden problemer.

    På udstillinger skal hunden være Hvid efter standarden og dommeren kan derfor vælge ikke at give hunden certifikat, eller i "værste fald" ikke godkende hunden til avl, ved eksempelvis i DDH at give hunden en 2 præmie og i de øvrige klubber ved at give hunden en 3 præmie, så hunden ikke må bruges i avl.

    Men det er jo noget skidt for alle, for det er jo ærgeligt for dem der parrer en hund og opfylder avlsreglerne, at de så senere kommer til en udstilling med en hvalp der er cremefarvet eller bisquit der så bliver dømt ned, selv om avlsreglerne er overholdt, men reglerne for udstilling efter standarden er ikke overholdt.

    Det er da noget rod for nye hvalpe købere og udstillere, så det er derfor jeg mener avlsreglerne ikke må være i strid med standarden for racen. Hvis man vil skrive noget i avlsrestriktionerne kunne man bare skrive avl mellem Hvid Schæfere er ikike tilladt hvis den ene hund er creme- eller bisquit farvet, så havde man fastslået at hvid pares med hvid og intet andet, og så ville man undgå nogle kommer i en ulykkelig situation p.g.a. 2 forskellige regler for samme hunderace.,

    Men nu må vi jo vente og se hvad den nye klub siger, men hidtil har de ikke lavet reglerne om, men de er jo også nye, så de har nok mange andre opgaver at tænke på, så det kan jo være det kommer.

    Nå men nu står der 4 glade hunde, 3 Amerikanske BHuldogg og en fræk Rolf der gerne vil i byen nu, så vi løber.

    Hils vuffer der hjemme fra os alle sammen

    Frank


  • #32   11. nov 2007 Uha en laaaang debat om standarder men mest om farven hvid, som vi har været inde på før så bliver det sværeste nok at beslutte hvid er, da der som sagt findes et utal af hvide, nå men selvfølgelig bestræber vi os alle på at avle HVIDE hunde men vi skal huske at det der står i en standard er et ønsket ideal af en perfekt hund og vi skal ikke glemme at der står:
    FEJL:
    Enhver afvigelse fra de foregående punkter betragtes som fejl, hvis betydning for bedømmelsen, skal stå i nøje forhold til afvigelsens omfang.

    MINDRE FEJL:
    - Svag vildfarve (svagt gullig eller flammefarvet schattering) på ørespidserne, ryggen og oversiden af halen
    - Pletvis pigmentmangel på snuden, læber og/eller øjenrande
    Ud over det at vi alle gerne vil have hvide hunde så mener jeg at fysisk og mental sundhed ligger LANGT højere på ønskelisten for vores race:-)trods alt.

    Hvis vi tog standarden for pålydende og kun hunde der 100% opfylder den til punkt og prikke, det gælder farven hvid, pigmenteringen, størrelsen osv. så var der ikke mange hunde tilbage i avl.


  • #33   11. nov 2007 ps der er da heldigvis også en høj kvalitet af de hvide i Danmark for det er da meget sjældent at en dommer (og det være sig i DDH, DHL, DRC, DRU og DKK), giver en bedømmelse som ikke avlsgodkender en hvid schæfer og hvis vi mener at dommerne har en relevant uddannelse til at vurdere det så må kvaliteten jo være iorden

  • #34   12. nov 2007 Jeg har lige set på hvordan det ser ud i år indtil nu med de resultater jeg har, da er der kun 6 Hvide Schæfere der har fået en 2 præmie, 1 har fået KIP og 1 har fået KIB, der er i år ingen der har fået en 3 præmie.

    De resultater jeg har er for 137 udstillede hunde, så 8 med en 2 præmie er bestemt ikke dårligt.

    Kun 1 af de 8 hunde der har fået en 2 pr. var på en DDH udstilling og den ene hund der fik KIB var på en DDH udstilling, så det er kun 2 ud af 137 udstillede hunde der ikke er blevet præmieret svarende til de kunne bruges i avl. Jeg har ikke talt op hvor mange der var udstillet i baby / hvalpe klasse, så det antal hunde der har værfet udstillet i klasser der giver godkendelse til avl er selvfølgelig noget mindre end det samlede antal hunde på 137.

    I DHL og DRC kan hunde godkendes til avl med en 2 pr. da hunde med en 2 pr. opfylder standarden, i DDH skal hunde have en 1 pr. for at blive godkendt til avl.

    Så der er da god grund til generelt at være tilfreds med kvaliteten, som Annette jo så rigtigt skriver.

    I må alle have en god aften

    Frank


  • #35   12. nov 2007 øhhh jeg ha ha jeg mente nu kun der var en slags KIB og det skulle være "kan ikke bedømmes" hvis for eksempel en hund knurrer af dommeren eller bider samme

  • #36   13. nov 2007 Ja de kære forkortelser er ofte meget tæt på at være ens men det er rigtig nok en dommer kan enten give KIB
    ( kan ikke bedømmes) eller KIP (Kan ikke præmieres)

    Præmie rækkefølgen er sådan her
    1 præmie - 2 præmie - 3 præmie - 4. præmie - 0 præmie - KIP og KIB

    Så det er faktisk lidt bedre at have en KIP hund end en KIB hund, hvis man endelig skal være lidt "flink og positiv".

    Håber denne lille forklaring lige fik det lidt på plads med de kære forkortelser.

    Jeg har selv overvejet at lave en enkel oversigt over de mange titler der er i klubberne, men måtte indrømme den opgave er stort set umuligt, da der er så mange forskellige titler i klubberne, at det desværre ikke bare er lige til at lave en samlet oversigt over klubbernes regler, så de kan sammenlignes.

    På de nationale kunne man såmænd nok gøre det, men på de internationale udstillinger er sammenligningen nærmest ikke tilstede, så den opgave lægger i den bunke jeg gerne ville have lavet, men som ikke lige frem står højest på listen over opgaver.

    Mange hilsner
    Frfank


Kommentér på:
Regler for parring

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce