{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.747 visninger | Oprettet:

Regler for parring? {{forumTopicSubject}}

Ja jeg er "ny" i hundeverden og har ikke helt styr på reglerne omkring avl og er en smule forvirret da jeg er hestepige og har styr på reglerne der.

Men Hvordan er det så lige med avl når jeg har en Chow chow han? Når han altså er gammel nok. Han ska jo opnå en masse med udstilling osv, men man må ikke bruge ham til avl hvis ikke han har opnået de resultater til udstilling eller hvordan?

Må jeg godt "bare" lade ham parre en Chow chow tæve eller skal de begge have opnået resultater ved ustilling?

Og må man godt lave "gadekryds" i dag? Hvis jeg fx lod ham parre en Eurasier tæve (som jo indeholder chow)

Ja bare lige så jeg er inde i det, for kan forstå at det slet ikke er ligesom med heste! smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Regler for parring?
  • #1   6. jan 2012 Jeg synes du skal kontakte din opdrætter, denne kan hjælpe dig med at komme igang og hjælpe med udstillingen. Denne kan også vurdere om din hund egner sig til avlen.

    Generelt kan alle der ejer en hund avle på denne, og står ikke til svar overfor andre en dem der ender med at købe hvalpene..

    Men vil man mere end det. Vil man gerne lave nogle gode racehunde som kn være emd til at forbedre deres race, så må man få hunden avlsgodkendt og ja, kun stille ham til rådighed på ligeså egnede tæver.

    Typisk er det sådan at de gode hanner bliver opdaget af tæveejerene, via udstilling, prøver og sundhedsresultater.
    Altså jo bedre han klarer sig, jo større efterspørgsel vil der være på ham.
    Nogle stiller deres hanner til avlsrådighed via annoncer, jeg ved ikke om det giver pote for nogen.. Det gør det nok primært uden for stambogsregi.


  • #2   6. jan 2012 Hov du skal selvføglelig lige tjekke om du i kontrakten med din opdrætter har skrevet under på du ikke vil avle uden for stambogsregi.. For så kan du selvføglelig ikke dette...

  • #3   6. jan 2012 Så hvis jeg vil bruge ham til avl inden for stambogsregistrering så skal han avlsgodkendes først?

    Er det noget han bliver til alm udstillinger eller noget ved siden af?


  • #4   6. jan 2012 Jo han har dkk tavle og jeg er medlem af både raceklubben DCCK og DKK. Problemet er at sådan som jeg har forstået det så skal han have opnået bestemte resultater til udstilling før han må det. Men han er ikke ligefrem den mest egnede til udstilling. Han er meget atypisk for racen med sindet, da han er meget glad for alt og alle og gerne vil undersøge alle alle mennesker og dyr han møder, hvilket jo vil trække ned/blive disket til en udstilling. Men han har en enormt flot bygnig som også opdrætter har ønsket at se til udstilling. Men jeg synes jo det ville være synd at skulle nedbryde hans glade sind for at han skal kunne stå helt bom stille i en snor til en udstilling.

  • #5   6. jan 2012 Nej han bliver ikke disket pga temperamentet.. Man prøver at få et gladere sind på dem.. Kender en tæve som nærmest er som en labbe i sind, hun har da klaret sig godt på div. udstillinger...
    Der er desværre ingen avlsrestriktioner for racen, men de har de hofte og albue problemer som mange andre racer, så jeg synes bestemt at du skal få ham tjekket for dette hos dyrlægen og sende billederne ind.. Måske ikke for din skyld , men for kommende hvalpekøbers skyld..


  • #6   6. jan 2012 ja altså jeg ville have ham tjekket for hofte og albue dyslepsi når han fylder et år, da jeg ikke ønsker at han skulle lave hvalpe hvis det skulle vise sig han dejler en masse.
    Men det vil sige at det trækker ikke ned at han fx har svært ved at skulle stå pænt fordi han heller vil hilse på dem foran/bagham?? eller dem der skulle gå forbi? han er virkelig interesserede i alt og alle og bliver nærmest bedrøvet når han ikke for lov at hilse. Og da vi var til en udstilling sidste år, inden vi selv fik ham, der kunne jeg se hvordan alle hundende stod pænt og virkede "lideglad" med hianden.


  • #7   6. jan 2012 Du kan evt snakke med din opdrætter om de vil vise dig hvordan du skal stille ham osv. om de vil give dig nogle fif..

  • #8   6. jan 2012 Opdrætter er rigtig søde og vil rigtig gerne hjælpe os, og der bliver i forbindelse med raceklubben opretter nogle ringtræningsdage, men de ligger altid i jylland eller i nordsjælland hvor opdrætter også bor. Og selvom det kunne betale sig i sidste ende, så synes jeg det er en meget lang tur at skulle tage hver gang han skulle trænes. (ska lige siges jeg bor på sydsjælland)

  • #9   6. jan 2012 Når de er unge er det nogle gange okay at de ikke er helt veltrænede i ringen. smiley Det er først når de bliver lidt ældre at det helst ses at de kan finde ud af det. Der er også nogle der udstiller deres hunde uden noget forarbejde, og bare går ind og gør deres bedste. smiley har set en eurasier han der vandt, han var ikke børstet (lignede en uldtot) og ejer stod bare. Han satte sig også ned det meste af tiden.. Så med den rette hund kan man alt. smiley

  • #10   6. jan 2012 Du kan altid lære din hund udstilling. Det er ikke noget problem og man kan deltage i diverse kurser som ring træning som faktisk er rigtig godt.
    Da du har en stor race vil han først være færdigbygget efter nogle år, derfor ville jeg hvis jeg vær dig træne med hunden det næste år, evt bruge hundesvømning. Og fotografere når hunden er imellem 18 og 24 mrd.
    I stedet før at starte lige på med udstilling så prøv at tilmelde til et. Skue, det er god træning før både dig og hund.
    Din hund bliver ikke disket for små fejl, du kan blive smidt ud hvis hunden er aggressiv ellers har jeg ikke set det. Jeg har engang vundet med en total lalleglad hund som dansede af glæde og ikke ville stå stille... husk de dømmer ikke din træning de dømmer hvordan hunden er i forhold til race standart.
    Personligt blev jeg bidt af udstilling, syntes det er sjovt.


  • #11   6. jan 2012 ja okay, jeg kan jo også bare prøve og se hvad der sker, vil dog sige at han ALTID er MEGET velfriseret og pæn i pelsen så det ville han helt sikkert også være der smiley Men om han kan blive stående og være koncenteret det jo så det næste smiley

  • #12   6. jan 2012 Ja okay, agressiv er ihvertfald det sidste han er smiley Men jeg var nemlig bange for at hans skulle kunne stå lige så stille som de gjorde da jeg var ude og se. Han er en Chow Chow med ADHD!! smiley

  • #13   6. jan 2012 Prøv at kigge på kreds 10 ved dkk, de har gode ring trænings kurser bl.andet i næstved

  • #14   6. jan 2012 :o))) Synes at han er en rigtig lækker dreng.. Synes personligt det er synd at avle med " naboen´s hund" Han er lækker og med det sind må der være nogen der vil bruge ham... Så få ham tjekket hos dr. dyr og ud og få vist han frem til alle tøve ejerne... Tjekkede din profil, hvor du skriver familiehund kontra udstillingshund.. Er med i flere chow grupper på FB og du kan tro at de alle er elsket familiehunde , men også hobby´en udstilling..

  • #15   6. jan 2012 Du skal bare springe ud i det, han er jo ung.
    Tala min tæve er ligeså meget springbræt men hun elsker at arbejde for mig og ser hun udstillings linen og nogle lever godbider er hun perfekt. En 7 årig kunne styre hende i en ring hvor en han løb i røven på hende alt for tæt simpelthen fordi hun syntes det er sjovt.
    Nogle hunde elsker udstilling og det er gerne de jubel glæde hunde som man normalt ikke kan få til at sætte 4 peter i jorden på en gang


  • #16   6. jan 2012 Ja altså det var ikke ment som at andre chow ejere ikke har dem som familiehund, for de binder sig jo helt sikkert til deres ejere smiley Men han er en familiehund ment som at alle både små og store børn kan rende rundt og lege med ham og han vil hilse på alt og alle, og jeg ved nemlig der har været mange debatter om at Chowen ikke går sammen med børn, men at der er begyndt at komme flere frem og vise at en chow sagtens kan gå sammen med børn da deres gør det smiley Men tak fordi du synes han er en lækker dreng, det synes jeg nemlig også selv, og ville virkelig gerne se ham lave nogle flotte hvalpe når han self er blevet godkendt af dyrelæge på alle punkter smiley

  • #17   6. jan 2012 Desuden har marianne helt ret...
    At hunden bruges ansvarsfuldt i avl og bruges til udstilling gør den bestemt ikke mindre familiehund. Mindst ligeså meget, at udstille er jo også aktivitet for hunden


  • #18   6. jan 2012 Hehe ja okay, det lyder ikke så skræmmende som jeg ellers synes det så ud til med de meget stille stående hunde jeg så smiley

  • #19   6. jan 2012 Mathilde H.. Dejligt med det temperament.. Det er synd for racen at de har det ry, for jeg tror ikke de er så " slemme" som de var engang.. Jeg vil gerne selv have en chow , netop en creme :o))

  • #20   6. jan 2012 nej præcist, vi møder nemlig mange hundejere af andre hunderacer der bliver forarget over ham, netip fordi at Chowen har et ry for at være en bidsk hund. Hvilket jeg synes er rigtig synd, da det slet ikke er vores oplevelse og jeg ville netop gerne fremme det, at en chow sagtens kan være en nysgerrig og meget legesyg hund der kan sammen med både andre dyr og mennesker og børn end dens ejere smiley

  • #21   6. jan 2012 HVis han er godt og sundt skruget sammen, og ligner sin race og ikke er bidsk eller helt ustyrlig, så skal han nok klare udstillingsdelen.

    Du kan gå til ringtræning, hvor man øver sig selv og hunden i netop udstilling. Og så er opdrætters råd ofte rigtig godt at have med også smiley

    Men som sagt - jo bedre han klare sig jo mere eftertragtet vil han også være. Og da klart hvis han også som voksen kan fremvise et sundt temperament!
    Min race beskrives også som lettere reserveret og seriøs - men det er ofte de lalleglade hopla-hunde, der bedømmes positivt på deres adfærd. Alle dommere elsker at se en glad hund smiley


  • #22   6. jan 2012 Ja jeg kommer nok ikke så langt med ham til avl hvis ikke jeg får vist ham frem. Har kigget på to udstillinger nu, den ene d. 4 februar og en den 3. marts. tilmeldingen til d. 4 februar var dog d. 31 december, men venter på svar om jeg må efteranmeldte for en mer pris, og så må vi se hvordan det går smiley

  • #23   6. jan 2012 Mathilde.. Ja det så jeg. Er også med i samme gruppe ;o) Knæk og bræk

  • #24   6. jan 2012 hihi tak skal du have ;o)

  • #25   7. jan 2012 Jeg bliver LIDT trist over at læste TS startindlæg. TS er med i DKK og specialklub, men vælger at starte med at spørge HER om reglerne.

    Hvis DKK og specialklubben har/havde lavet et bedre informationsarbejde, så skulle det vel overhovedet ikke være nødvendigt at stille spørgsmålet her.

    Eller?


  • #26   7. jan 2012 Jeannie: jeg kan ikke se at der mangler Info hos DKK, men kun at TS enten ikke har kigget efter dem, ikke fundet dem, eller heller ville får råd pg vejledning her på HG og ingen af delene ser jeg noget galt i. Hvad der er af Info hos specialklubben, ved jeg ikke.
    Jeg synes selv at jeg har rimelig med styr på tingene indenfor avl hos min race, men det har jeg da fået ved at spørge andre og ikke ved at tærske igennem DKK og specialklubbens hjemmesider.


  • #27   7. jan 2012 Jeg kan heller ikke se noget trist i at jeg sprøger herinde selvom jeg er medlem af begge klubber. Nogle gange står reglerne i så detaljeret form og paragraffer og hva ved jeg at det kan være overskueligt at begynde at læse og hvilke regler gælder for lige netop mig osv. Så derfor benytter jeg mig da af de mange avlere der er herinde og fik netop lige de svar jeg skulle bruge smiley

Kommentér på:
Regler for parring?

Annonce