1.440 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 17 Svar

Bodil Dalsgaard
Bodil Dalsgaard
Følgere: 21 Emner: 49 Svar: 3.665

Hvorfor er det blevet så besværlig at opdrage hund?? Hvorfor er det blevet så besværlig at opdrage hund??

Jeg undrer mig, når jeg fx læser om at man har problemer med at komme over vejen fordi hunden bider i bukseben eller leger trækkeleg? Eller når folk ikke kan gå i stuen uden at hunden overfalder dem, eller når man ikke kan tale i telefon, spise i ro, støvsuge eller hvad ved jeg;)
Hvorfor er det bliver sådan at det er "forbudt" at stoppe uønsket adfærd? Hvorfor skal alting anylaseres og "arbejdes" med? Hvorfor stoppes adfærden ikke bare? Et kort og bestemt nej, forhindre hunden i at udføre uønsket adfærd, hvorfor forsøge at ignorerer alting væk?
Jeg må indrømme at det gider jeg simpelthen ikke, kan hunden let afledes så gør jeg det, men jeg bruger ikke timer på det, jeg vil ikke bides i eller bruge timer på at træne at gå over vejen, den slags skal mine hu de bare, et fast greb i snoren og fremad!

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Afmontering og rens af ventilationskanal, vådrum. Lejlighed øverst. 390 kr.
  • Hængsler på køleskab klikker/låser 700 kr.
  • Montering af væghængt skænk 700 kr.
  • Ophægning af maleri i beton væg 1.000 kr.
  • Fjernelse af buske incl rødder 1.000 kr.
  • Tilstoppet afløb i bad. 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hvorfor er det blevet så besværlig at opdrage hund??
  • #1   22. maj 2017 Kig på børneopdragelse - samme udvikling ser du ved hunde?

Jeg er bestemt fan af at ignorere nogen former for uønsket adfærd. Men noget adfærd er altså selvforstærkende og kan ganske enkelt ikke ignoreres væk (jeg siger fx. held og lykke til den der vil ignorere sig ud af, at Reiki gør af fugle smiley ). Så det handler vel om, at man bare ikke skal være fanatisk og så må man gerne læse en teori uden at tro, at denne ene teori så dækker ALT opdragelse og træning i verden.
    Ignorere uønsket adfærd er et super redskab i nogen træningssituationer - knapt så meget når Fido er på vej ud på motorvejen.

• #4   22. maj 2017 Linda -lige netop til "se bort fra forstyrrelserne" synes jeg nu det virker meget godt at starte på afstand, belønne kontakt og ikke skælde og smælde når kræet spasser ud (men istedet øge afstanden).
    I hvert fald, når man har et af de kræ, der spasser fuldstændigt ud og er ukontaktbar. Så virker det nemlig ikke en dyt at at stå at sige til kræet at nu er grænsen nået -den registrerer det ikke, uanset hvor meget man har indlært "nej".
    Da jeg startede til træning med Reiki sin tid, måtte vi helt over at gå på nabomarken til der hvor der blev trænet. Han var fuldstændigt udenfor rækkevidde ellers. Og det tog faktisk ikke ret lang tid (og da slet ikke måneder) før den fes ind, at det var noget federe at tie stille og se på moar end at gå amok over de andre hunde smiley

Så ignorer kan være en super taktik, synes jeg. Men det kan ikke stå alene, og man kan ikke regne med, at enhver form for uønsket adfærd forsvinder, hvis man ignorerer den - der er mange typer uønsket adfærd, der fungerer som en belønning i sig selv (jeg har nævnt jagen fugle. En anden kunne være stjæle fra bordet).

• #5   22. maj 2017 Jo mere vi lære, jo mere ændres vores syn på den måde man gør tingene.

Mange ting, som mine hunde gør, ignorere jeg væk. Men jo, der er da også ting, hvor jeg bare ikke vil finde mig i den opførsel, og så bliver grænsen sat!

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.225
    #6   22. maj 2017 Jeg er enig. Hvorfor lade hunde belønne sig selv med en adfærd man ikke ønsker. Kan godt være den vokser fra det eller bliver træt af det,men det er da langt mindre frustrerende for både hund og ejer,at lærer den, at det er uønsket.

Forstår ikke at man anbefaler at lade som ingenting, før alt andet har fejlet. Hvorfor bruge uger eller måneder på noget,der kan læres langt hurtigere.

• #8   22. maj 2017 Ja, man undres, og som andre skriver, det samme med børn "nu om dage".
    Jeg holder nu stadig på, at alle har bedst af at vide hvad man må og ikke må, dyr som mennesker smiley

• #10   22. maj 2017 Her i huset bliver NEJ altså også brugt ret så meget, f.eks ved gøen. Det er nemt nok at sige man bare skal ignorere, når man bor i villa eller på landet, det kan man simpelthen ikke byde sine naboer når man bor i rækkehus/lejlighed, og deler vægge/loft/gulve med andre mennesker. Jeg gider heller ikke selv høre på alt det gøen, og vores to hunde får hinanden gejlet total op, hvis vi ikke beder dem stoppe.

• #11   22. maj 2017 Jeg er helt med på den der med positiv indlæring og i høj grad også at ignorere uønsket adfærd, det benytter jeg meget.
    Når det er sagt, så er der også tidspunkter eller specifik adfærd som jeg bare ikke gider og det får hunden at vide. Jeg render selvfølgelig ikke og slår ham eller noget i den stil - overhovedet ikke - men visse ting skal han altså ikke først forstå om 8 måneder efter maaasser af tålmodighed og ros smiley Så et nej herhjemme er altså ikke forbudt smiley

• #12   22. maj 2017 Jeg er selv igang med at lære en ny hvalp op.
    Det jeg gør er, at dele tingene op i bidder, for så at sætte det sammen når det er på plads. Først træner vi sit. Når det er på plads, går jeg videre med at lære hende at gå på plads. Når dette er gjort, øver vi trafiksikkerhed, med fokus på ikke at "lege", når vi går ved vejen. Når alt dette er trænet hver for sig, sætter jeg det sammen til en lang flydende øvelse. Jeg ved at det tager lang tid at gøre det på denne måde, men fra min sidste hund ved jeg, at det giver et fantastisk resultat, der sidder fast resten af livet.

Indtil vi har øvet tingene igennem, "styrer" jeg hende med snor og sele, så hun ikke får dårlige vaner, som jeg skal til at vænne hende fra.
    Nu ved jeg ikke om du bruger sele, når i er ude og gå, men jeg vil absolut anbefale det, da det gør træningen meget nemmere.

• #14   23. maj 2017 Man ser samme tendens også på træningsbanerne. Der analyseres og blogges og bla bla bla istedet for 'bare' at træne. Jeg kender folk der skriver alenlange blogs efter en times træning eller en konkurrence hvor det analyseres hvorfor dette eller hint gik galt. For det meste lyder det blot som dårlige undskyldninger for manglende generalisering eller for en hund der ikke helt er klar til det der forlanges af den.

• #16   23. maj 2017 Jeg tror ikke det er blevet mere besværligt at opdrage en hund. Det er det samme som altid ..
    Til gengæld bliver det ofte gjort til at en videnskab at have hund og jeg kan slet slet ikke følge det.
    Jeg er imod alt det der dominanspjat og jeg tror ikke en skid på det og jeg er ikke typen der har behov for at være fysiske over for mine hunde, men derfra og så til at man aldrig må irettesætte sin hund feks.? Der er fandme langt.

• #17   23. maj 2017 Det er min skyld!
    Jeg blogger på livet løs efter en enkelt træningstime og jeg stopper godt nok uønsket adfærd og sørger for at det ikke gentager sig. Men jeg skælder ikke hunden ud eller siger et skarpt nej.

Jeg har dog ikke rigtig problemer med at opdrage dyrene smiley

• #18   23. maj 2017 Positiv træning har intet at gøre med ikke at sætte grænser. Jeg synes det er rigtig ærgerligt når det bliver fremlagt som om at hundefører der går ind for positiv træning, er lallende amatører der står og vifter hunden om snuden med en bøf, når den gør noget uhensigtsmæssigt.

• #20   23. maj 2017 Helt ufatteligt enig Labsen!

Det er totalt misforstået at man ikke kan stoppe hunden i en uønsket adfærd fordi man træner positivt.

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.225
    #21   23. maj 2017 Labsen. De fleste træner vil positiv i dag?. Kan ikke se hvad det har med opdragelse at gøre og hvem mener det du giver udtryk for. Hvor jeg står af er, når man ser folk råder andre til ikke skride at ind over for en adfærd,som man ikke ønsker.

Så skal man bare vente x antal tid,så holder hunden nok op en gang. Det er da fuldstændig åndssvagt hvis man kan sætte grænser og træne sig ud af det på langt kortere tid.

• #22   24. maj 2017 Max: ja, de fleste træner positivt når det drejer sig om at indlære øvelser, men der er mange der stadig bruger masser af tvang og straf, både i forhold til øvelsesindlæring og i forhold til den daglige opdragelse.

Hvis min hund gør noget uønsket, som fx at stjæle fra bordet, spise mine sko eller jager en kat, så sørger jeg selvfølglig for at få det uønskede stoppet. Jeg står ikke og venter med klikker og godbidder i hånden til hunden har ædt min kanelsnegl/sko/kat inden jeg skrider ind.
    I situationen træner jeg ikke! Jeg stopper det og laver en mental eller fysisk note om at her er noget vi skal træne på.
    Når jeg så skal træne på det laver jeg et setup jeg kan styre. Jeg sætter ikke bare kanelsneglen ned til hunden og venter på at den skal tage den. Jeg træner måske med noget mad, som jeg kan nå at tage før hunden, jeg træner "tag ikke mad før du får lov" i alle de situationer jeg kan finde på og jeg nærmer mig langsomt situationen kanelsnegl på sofabord.
    Hver gang hunden vælger min mad fra belønnes den. Så hunden får altså noget ud af at lade min kanelsnegl i fred. Med tiden fades belønningerne ud, som i alle andre øvelser.

Det er muligt at det er besværligt, men den form for træning smitter af på mange dele af hundens liv og gør at den bliver lettere at arbejde med den i mange situationer. Fx er et indkald meget lettere med en hund der har lært at for at få det den gerne vil have, skal den forlade det.

• #24   24. maj 2017 Jeg er for doven en hundeejer til det der.

• #25   24. maj 2017 Max Randi har svaret så fint, så jeg vil ikke gentage.

Kommentér på:
Hvorfor er det blevet så besværlig at opdrage hund??

Annonce