1.101 visninger
|
Oprettet:
er det ulovligt {{forumTopicSubject}}
at parre to hunde hvis deres stamtavler ikke er samme sted?
Som jeg har skrevet i et indlæg under "avl", søgervi en chow chow han til vores tæve Bine. Vi har stamtavle på hende, men jeg kender desværre ikke reglerne herom. fx, hvis vi nu finder en han som har stamtavle fra DKK og vores er fra DRU, er det så "ulovligt" at de får hvalpe? Der er vel noget med at begge forældre skal være godkendt til avl?
Og hvor skal eventuelle hvalpe have stamtavle?
Line
feb 2006
Følger: 85 Følgere: 86 Hunde: 4 Emner: 182 Svar: 15.216
feb 2006
sep 2006
Følger: 7 Følgere: 6 Hunde: 1 Emner: 35 Svar: 124
Det ville vi os gerne, men jeg ved at det kræver mindst en 2.plads - i hvert fald hos DKK, og det dur bare ikke med hende. Som racen jo er, er hun ikke meget for at fremmede skal åbne gabet på hende, og undersøge hende på den måde som det jo er nødvendigt.
Jeg var i gigantiumhallen i aalborg da DKK afholde hundeudstilling der, men kunne hurtigt se, at det ikke ville virke med hende..
Vi er bestemt ikke interesserde i at noget skal komme i klemme for det, men hvis vi nu gerne vil kunne sende en stamtavle med hvalpene, så skal hun vel igennem den mølle? Eller er der andre muligheder?
Line.
feb 2006
sep 2006
1000 tak for jeres svar..
Og til jer andre som lige er inde og kigge: Hvis i kender nogen som har en chow han, eller selv har, vil vi meget gerne høre fra jer
Line.
sep 2006
Men jeg kan sagtens følge dig i dit synspunkt.
Line
nov 2006
Følger: 52 Følgere: 53 Hunde: 7 Emner: 184 Svar: 9.208
Jeg har da set flere DRU hunde, hvor der
er DKK hunde i.
Men som tidligere skrevet, så kan hanhunde ejer få problemer. Men hvis de ikke er medlem af DKK; er der ingen problemer!! Så kan de jo gøre som de vil.
Der er altså også nogen dommere, der lader ejeren selv vise tænder på hunden, så måske kan det lade sig gøre alligevel. Det er heller ikke alle rottweilere, der vil have fremmede til at kigge tænder. Så er det jo op til dommeren, hvad de accepterer.
nov 2006
feb 2006
Line: hvis det passer at en chow skal være reserveret, så vil en dommer jo helelr ikke forlange andet af den - en dommer vil jo kun forlange det af hunden som svare til racestandarten
nov 2006
Men i Tyskland viser ejeren ALTID selv tænderne på rottweilerne.
feb 2006
sep 2006
Ja det er sandt; dommeren dømmer selvfølgelig ud fra racens standarter hehe - det havde jeg slet ikke overvejet. mange tak for det. Så er der jo stadig mulighed for, at hun vil blive godkendt. Også hos DKK
Kira hvis den kommentar var til mig, vil jeg lige sige, at Bines temperament bestemt ikke fejler noget. Hun vil bare ikke have fremmede i nærheden af hendes mund. Jeg kunne aldrig drømme om at avle på en hund, som jeg ikke mente var helt iorden!!
Line
nov 2006
feb 2005
Følger: 10 Følgere: 11 Hunde: 2 Emner: 42 Svar: 373
Men lige meget hvad, så avler man ikke på en hund med mindre godt temperament. Som du selv så i Aalborg, så burde det ikke være et problem at få vist tænder, bliver rørt ved og andet. Jeg selv synes racen er dejlig og har da luret en masse, og synes bestemt ikke det ligger til den, at de er utrygge og bange ved fremmede mennesker. Det er en spidshund og ejenrådig ja, men ikke sky.
Vær opmærksom på HD og AA, da racen har været plaget af dette. Har de egentlig ikke også noget med grå stær eller sådan noget og bør øjenlyses?
Heidi
nov 2006
feb 2005
nov 2006
Der er ingen HD krav, men hvis den af en eller anden årsag får konstateret HD: D-E må den ikke bruges(almindelig sund fornuft).
Sådan står der under racebeskrivelsen ved DKK: Selvstændig og loyal, dog reserveret.
feb 2005
feb 2006
maj 2006
Følger: 105 Følgere: 99 Hunde: 6 Emner: 704 Svar: 8.206
Men det kræver en "fremmed" eller en anden end dig til at hjælpe med det projekt.
Det skal tages i små step, og fra starten skal hun ikke vise tænderne. Hun skal bare få fornemmelsen af at man gerne må røre ved hendes mund. Når hun er fortrolig med det, så går man skridtet videre og kører én finger ind i den ene side og mærker på et par tænder. Det gøres så mange gange at hun ikke reagerer på det. Så udvides øvelsen med at tage fortænder med osv. , indtil man er hele vejen rundt uden hun føler ubehag ved det.
Start gerne blidt imens hun sover. Når øvelse bliver sværere, så skal der masser af guf til. Når man må røre ved tænderne, begynder man at løfte en overlæbe i den ene side osv. indtil I har været hele vejen rundt. Sørg altid for aldrig at dække for hendes øjne - det føles ubehageligt. Sid gerne på gulvet vendt imod hende, så hun har kontakt til jer. Først til allersidst begynder I at lave øvelsen f.eks. på knæ, for til sidst at stå, som dommerne står og ser tænder på udstillinger.
Sideløbende, men ikke samtidig med, kan du/en anden stå ved siden af hende, og prøve at lægge en hånd under hagen på hende, så hun kan hvile på den imens hun bliver nusset. Derved kan hun vænne sig til at det er dejligt, og det hjælper så ved tandvisning at hun føler sig tryg.
Det var bare et råd, for det handler om tillid, og har man trænet det stille og roligt, så tror jeg bestemt at hun lærer det.
Held og lykke.
Gitte
sep 2006
Mange tak for det gode råd. Det vil jeg da give mig i kast med
Jeg fornemmer at der er en smule fjendtlighed i denne tråd. Jeg vil endnu en gang understrege, at hunden ikke fejler noget, ikke er bidsk, og ikke har et uacceptabelt temperament. O G at jeg ikke kunne finde på at avle på en hund, som jeg ikke synes var iorden. Bare lige for at få det på det rene - det er jo almindelig sund fornuft.
Men 1000 tak for jeres mange kommentarer og råd. Pyha - der bliver slet ikke tid til julegaver i år.. jeg skal studere chow chow hehe..
Line
maj 2006
Følger: 105 Følgere: 99 Hunde: 6 Emner: 704 Svar: 8.206
Jeg synes da på sin vis at det er godt at de er bevidt om deres grænser, men det er ikke ensbetydende med at de ikke kan lære det (altså at få kigget bisser).
Go for it.
Gitte
sep 2006
Go' tur på ski
feb 2006
sep 2006
Det var nu heller ikke dig jeg hentydede til
Det var Kiras kommentar... Daah jo selvfølgelig avler jeg på en hidsig hund.. og jeg tager hvalpene fra når de er 6 uger... og er ligeglad med hvem de kommer hen til. desuden avler jeg helt vildt på min hund... og sparker hende ofte...
(Overstående er K U N ironi)
Jeg ved ikke hvad folk tror....
Line..
er det ulovligt