{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.101 visninger | Oprettet:

er det ulovligt {{forumTopicSubject}}

at parre to hunde hvis deres stamtavler ikke er samme sted?
Som jeg har skrevet i et indlæg under "avl", søgervi en chow chow han til vores tæve Bine. Vi har stamtavle på hende, men jeg kender desværre ikke reglerne herom. fx, hvis vi nu finder en han som har stamtavle fra DKK og vores er fra DRU, er det så "ulovligt" at de får hvalpe? Der er vel noget med at begge forældre skal være godkendt til avl?
Og hvor skal eventuelle hvalpe have stamtavle?

Line smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Hængt 3 lamper op 1.200 kr.
  • Ophængning af lampe 400 kr.
  • Hænge tre lamper op 800 kr.
  • Samle Ikea Pax to skabe 1.000 kr.
  • Hænge 2 billeder op 450 kr.
  • Udskift kontakter 800 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  er det ulovligt
  • #1   4. dec 2006 ulovligt er det vel ikke, men hanhundeejeren kan få problemmer med DKK og kan blive smidt ud. Hvorfor ikke avlsgodkende jeres tæve og så kfinde en han med samme stamtavle og få hvalp er også er stambogsført

• #2   4. dec 2006 hvalpe efter DKK og DRU får ingen stamtavle - ved ikke om DRU acceptere det, de acceptere jo så meget.

• #3   4. dec 2006 Susanne L -->

Det ville vi os gerne, men jeg ved at det kræver mindst en 2.plads - i hvert fald hos DKK, og det dur bare ikke med hende. Som racen jo er, er hun ikke meget for at fremmede skal åbne gabet på hende, og undersøge hende på den måde som det jo er nødvendigt.
    Jeg var i gigantiumhallen i aalborg da DKK afholde hundeudstilling der, men kunne hurtigt se, at det ikke ville virke med hende..

Vi er bestemt ikke interesserde i at noget skal komme i klemme for det, men hvis vi nu gerne vil kunne sende en stamtavle med hvalpene, så skal hun vel igennem den mølle? Eller er der andre muligheder?

Line.

• #4   4. dec 2006 Line: hvis hun er DRU, så er det jo hos dem du skal udstille. Der er da mange Chow'er der bliver udstillet og de viser da tænder. Jeg er af den mening at har hunden ikke en psyke der gør at andre kan komme til den, så skal den ikke i avl - lyder hårdt, men et stabilt psyke er bare så vigtigt, så det er min mening

• #5   4. dec 2006 pu ha... det bliver ikke nemt smiley Havde håbet på at der ville være en her på HG.. men kan se på det hele, at jeg skal ud og lede efter en han smiley

1000 tak for jeres svar.. smiley

Og til jer andre som lige er inde og kigge: Hvis i kender nogen som har en chow han, eller selv har, vil vi meget gerne høre fra jer smiley

Line.

• #6   4. dec 2006 Jeg er ikke helt enig med dig, for det behøver jo ikke at betyde at det er en "dårlig" hund man har med at gøre. Det kommer meget an på racen. Chow'er er meget reserverede.. Da vi havde schæferhund, kunne alle stort set komme til ham, og han ville gerne snakke med alle.
    Men jeg kan sagtens følge dig i dit synspunkt.

Line

• #7   4. dec 2006 Jeg mener faktisk godt, at DRU vil acceptere en hanhund fra DKK: Men er det ikke noget med, at man skal indsende original stamtavle på begge forældre? Jeg vill som hanhunde ejer aldrig "låne" min hund´s stamtavle ud. Jeg ved ikke, om er kopi kan gøre det.
    Jeg har da set flere DRU hunde, hvor der
    er DKK hunde i.

Men som tidligere skrevet, så kan hanhunde ejer få problemer. Men hvis de ikke er medlem af DKK; er der ingen problemer!! Så kan de jo gøre som de vil.

Der er altså også nogen dommere, der lader ejeren selv vise tænder på hunden, så måske kan det lade sig gøre alligevel. Det er heller ikke alle rottweilere, der vil have fremmede til at kigge tænder. Så er det jo op til dommeren, hvad de accepterer.

• #8   4. dec 2006 Forresten glemte jeg at sige, at ved DRU kræver de mindst at hunde over Cocker Spaniel størrelse SKAL HD fotograferes, så det skal du have gjort, ved ikke om de kræver at hunden er udstillet også.......så til dyrlægen med hunden, hvis du vil ha stamtavle på hvalpene.

• #9   4. dec 2006 Lykke: ved boxeren viser vi oftest også selv tænderne på hunden, men nogle dommer vil selv, for at tjekke hundens psykke. Har får set rotter blive bortvist fordi dommerne ikke kan komme til tænderne eller den direkte bider efter dommeren.

Line: hvis det passer at en chow skal være reserveret, så vil en dommer jo helelr ikke forlange andet af den - en dommer vil jo kun forlange det af hunden som svare til racestandarten

• #10   4. dec 2006 Susanne, som jeg skriver, så er det op til dommeren, hvad han accepterer, altså hvis hunden ikke tillader at fremmede kigger den i munden, så er det op til ham, om den skal have et 0. Og ja, dommerene accepterer som regel heller ikke at en rottweiler ikke kan kigges i munden, og derved bliver den bortvist. Og man skal være klar over, at sker det 2 gange, er hunden på livstid udelukket fra avl, idet det ses som en fejl i temperament(i hvert fald ved DKK)
    Men i Tyskland viser ejeren ALTID selv tænderne på rottweilerne.

• #11   4. dec 2006 Lykke: så er vi enig;O)

• #12   4. dec 2006 Susanne-->
    Ja det er sandt; dommeren dømmer selvfølgelig ud fra racens standarter hehe - det havde jeg slet ikke overvejet. mange tak for det. Så er der jo stadig mulighed for, at hun vil blive godkendt. Også hos DKK smiley

Kira hvis den kommentar var til mig, vil jeg lige sige, at Bines temperament bestemt ikke fejler noget. Hun vil bare ikke have fremmede i nærheden af hendes mund. Jeg kunne aldrig drømme om at avle på en hund, som jeg ikke mente var helt iorden!!

Line smiley

• #13   4. dec 2006 Ok, det var da heldigt:-)

• #14   4. dec 2006 DRU tillader alt, DKK tillader KUN sit eget.

Men lige meget hvad, så avler man ikke på en hund med mindre godt temperament. Som du selv så i Aalborg, så burde det ikke være et problem at få vist tænder, bliver rørt ved og andet. Jeg selv synes racen er dejlig og har da luret en masse, og synes bestemt ikke det ligger til den, at de er utrygge og bange ved fremmede mennesker. Det er en spidshund og ejenrådig ja, men ikke sky.

Vær opmærksom på HD og AA, da racen har været plaget af dette. Har de egentlig ikke også noget med grå stær eller sådan noget og bør øjenlyses?

Heidi

• #15   4. dec 2006 Line hvis du vil avle hvalpe med DKK stamtavle, skal du først have din hund regstreret hos DKK, hvis den har DRU stamtavle. Du skal bare være klar over, at den får en stamtavle med blanke aner. Og det får hvalpene så også på morens side, hvis du efterfølgende parrer hende.

• #16   4. dec 2006 Ja men ikke sky - en reseveret hund vil nok trække sig lidt, men bør give lov. En sky hund, vil du ikke kunne komme til.... som Line bekriver det, forstår jeg det som, man som fremmed ikke kan komme til at se hendes tænder.

• #17   4. dec 2006 Der er kun den avlsrestriktion, at den skal have været udstillet til mindst en 2. præmie.
    Der er ingen HD krav, men hvis den af en eller anden årsag får konstateret HD: D-E må den ikke bruges(almindelig sund fornuft).

Sådan står der under racebeskrivelsen ved DKK: Selvstændig og loyal, dog reserveret.

• #18   4. dec 2006 Ok

• #19   4. dec 2006 en reserveret hund, bør stadig give lov til at dommeren se tænder - reserveret betyder ved bare at den ikke selv tager kontakt med fremmed

• #20   4. dec 2006 Line: Du kan selv træne det væk at hun ikke tillader at nogen ser tænder på hende.

Men det kræver en "fremmed" eller en anden end dig til at hjælpe med det projekt.

Det skal tages i små step, og fra starten skal hun ikke vise tænderne. Hun skal bare få fornemmelsen af at man gerne må røre ved hendes mund. Når hun er fortrolig med det, så går man skridtet videre og kører én finger ind i den ene side og mærker på et par tænder. Det gøres så mange gange at hun ikke reagerer på det. Så udvides øvelsen med at tage fortænder med osv. , indtil man er hele vejen rundt uden hun føler ubehag ved det.

Start gerne blidt imens hun sover. Når øvelse bliver sværere, så skal der masser af guf til. Når man må røre ved tænderne, begynder man at løfte en overlæbe i den ene side osv. indtil I har været hele vejen rundt. Sørg altid for aldrig at dække for hendes øjne - det føles ubehageligt. Sid gerne på gulvet vendt imod hende, så hun har kontakt til jer. Først til allersidst begynder I at lave øvelsen f.eks. på knæ, for til sidst at stå, som dommerne står og ser tænder på udstillinger.

Sideløbende, men ikke samtidig med, kan du/en anden stå ved siden af hende, og prøve at lægge en hånd under hagen på hende, så hun kan hvile på den imens hun bliver nusset. Derved kan hun vænne sig til at det er dejligt, og det hjælper så ved tandvisning at hun føler sig tryg.

Det var bare et råd, for det handler om tillid, og har man trænet det stille og roligt, så tror jeg bestemt at hun lærer det.

Held og lykke.

Gitte

• #21   4. dec 2006 Gitte-->
    Mange tak for det gode råd. Det vil jeg da give mig i kast med smiley

Jeg fornemmer at der er en smule fjendtlighed i denne tråd. Jeg vil endnu en gang understrege, at hunden ikke fejler noget, ikke er bidsk, og ikke har et uacceptabelt temperament. O G at jeg ikke kunne finde på at avle på en hund, som jeg ikke synes var iorden. Bare lige for at få det på det rene - det er jo almindelig sund fornuft.

Men 1000 tak for jeres mange kommentarer og råd. Pyha - der bliver slet ikke tid til julegaver i år.. jeg skal studere chow chow hehe..

Line

• #22   4. dec 2006 Line: Min Bianca er da en "rod" til at få vist tænder - her må jeg også gøre en ekstra indsats. Hun har et godt sind, og det er ikke ensbetydende med at de absolut bryder sig om at nogen overtræder deres grænser. Det skal trænes - sådan er det bare.

Jeg synes da på sin vis at det er godt at de er bevidt om deres grænser, men det er ikke ensbetydende med at de ikke kan lære det (altså at få kigget bisser).

Go for it.

Gitte

• #23   4. dec 2006 Gitte --> I'll go for it. hehe

Go' tur på ski smiley

• #24   4. dec 2006 Line: jeg vil bare slå fast at jeg ikke er fjentlig, men bare har givet udtryk for min mening - håber at du har opfattet det sådan. Selvfølgelig skal man træne sin hund i at få vist tænder, så hvis du kan træne den op til det, så synes jeg da også du skal udstille den, tjek dens sundhed og så vil jeg ønske dig alt held med projektet;O)

• #25   5. dec 2006 Susanne -->

Det var nu heller ikke dig jeg hentydede til smiley
    Det var Kiras kommentar... Daah jo selvfølgelig avler jeg på en hidsig hund.. og jeg tager hvalpene fra når de er 6 uger... og er ligeglad med hvem de kommer hen til. desuden avler jeg helt vildt på min hund... og sparker hende ofte...

(Overstående er K U N ironi)

Jeg ved ikke hvad folk tror....

Line..

Kommentér på:
er det ulovligt

Annonce