4.495 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 52 Svar

Astrid F
Astrid F
Følgere: 1 Emner: 7 Svar: 136

Hund og trægulve Hund og trægulve

Hej HG

I har tidligere været så hjælpsomme i min racevalgstråd, så jeg prøver lige igen smiley

Sagen er den, at jeg snart overtager min lejlighed, og jeg har i den forbindelse besluttet, at jeg vil have ordnet trægulvene. Selvom jeg godt ved, at det ville være smartere at vente til efter min hund er renlig og udvokset, ved jeg bare med mig selv, at jeg nok aldrig får ordnet gulvene, hvis jeg skyder det til senere, hvor jeg skal have alt møblement ud af lejligheden. Der går mindst 6 mdr fra gulvene ordnes første gang og til hvalpen flytter ind.

Der er tale om fyrretræsgulve. Så kære hundemennesker - hvilken type gulv er smart, når man har hund (under 10 kg som udvokset)?

Jeg ser selv følgende muligheder:
Afslipning af fyrretræet og derefter enten:
* Lakering
* Oliebehandling
* Sæbebehandling

Så: hvad tænker I? Og hvilken slags gulv har I selv? Fordele, ulemper?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Svejsning af en aluminium stol.En af de “brædder”man sidder på er gået i stykker i svejsningen 500 kr.
  • Stormsikring Pavillon 1.400 kr.
  • Hjælp til elstik 500 kr.
  • Vinduespudsning 600 kr.
  • Vandrør-skade 1.300 kr.
  • Luge ukrudt 1.375 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hund og trægulve
  • Astrid F
    Astrid F Tilmeldt:
    apr 2017

#1   4. jun 2017 Hov! Jeg glemte: jeg regner med, at det skal have én eller anden form for behandling - det skal ikke bare være ubehandlet. smiley

• Astrid F
    Astrid F Tilmeldt:
    apr 2017

#3   4. jun 2017 Tak j0hn smiley hvad med dybe ridser efter klør og sådan - er det noget I har bemærket?

• #5   4. jun 2017 Vi har parketgulve og dem har vi valgt at få lakeret, det synes jeg er bedst, når man har hunde smiley

• #6   4. jun 2017 Har lakeret parketgulv... Ja der kommer ridser efter hundene når de leger.. Men det er det der følger med jo.. smiley

• #7   4. jun 2017 Da jeg boede i lejlighed, havde jeg sæbebehandlede fyrtræsgulve, og stor hund. Syntes at det fungerede super fint, fordi ridser i gulvet kunne udjævnes ved at vaske gulvet, og lade vand/sæbe trænge ind, hvorved ridserne "rejser sig".

Et lakeret gulv bliver ridset, og skal omslibes/lakeres for at blive pænt igen. Omvendt så er det nok begrænset hvor dybe ridser en hund på 10 kg. kan lave.

I bund og grund skal du nok bare få lavet det gulv som du bedst kan lide, og så leve med "ulemperne" ved at have hund smiley

• #9   4. jun 2017 Vi har egetræsgulv, det er sæbebehandlet og utrolig nemt at holde, gulvet er så hårdt at der ikke kommer ridser selv om vi har minimum 4 hunde inde hele tiden;)
    Fyrtræsgulv er noget blødere og du vil nok ikke kunne undgå ridser, men hvis du nøjes med at sæbebehandle vil roserne udlignes efter vadk, til gengæld vil der være risiko for pletter hvis hunden har uheld, fyrtræsgulve suger ret godt;) her er hårdere træ som eg en apsolut fordel, det suger ikke nær så hurtigt, vores er 5 år nu og efter 3 hvalpe er der stadig ikke en eneste plet;)

• Astrid F
    Astrid F Tilmeldt:
    apr 2017

#10   4. jun 2017 Tusind tak! Fedt at høre forskellige erfaringer! Og ja, en 10 kg hund laver nok ikke lige så dybe ridser, og ellers så er det jo bare sådan det er, det har jo også en charme smiley :) Er der nogle af Jer, der har valgt sådan en lysere farve til trægulvet (ludbehandlet det inden), og hvordan det er ift tispletter og så'n?

• Astrid F
    Astrid F Tilmeldt:
    apr 2017

#11   4. jun 2017 Og undskyld jeg først svarer nu - app'en ville ikke lade mig kommentere af en eller anden årsag

• #12   4. jun 2017 jeg har ubehandlet trægulv, og jeg savner i den grad at de ikke er lakeret

• Astrid F
    Astrid F Tilmeldt:
    apr 2017

#13   4. jun 2017 Der er vist ikke nogen, der har nævnt, at de har oliebehandlet trægulve? Er det ikke så almindeligt? (Jeg aner virkelig ikke ret meget om trægulve, må jeg indrømme). Jeg hører nemlig mest om sæbebehandlede og lakerede trægulve.

• Astrid F
    Astrid F Tilmeldt:
    apr 2017

#15   4. jun 2017 Det er nemlig også noget af det, som jeg har hørt. Men omvendt står der på en del gulv-hjemmesider, at det beskytter træet, og at det er godt ved relativt høj slidbelastning som ved børn eller hund/kæledyr. Heh, ridser i lakken - nu forstår jeg pludselig det sprogudtryk smiley

• Astrid F
    Astrid F Tilmeldt:
    apr 2017

#17   4. jun 2017 Tror du har helt ret Trine. Synes det er så dejligt at kunne skrive herinde og høre andres erfaringer, så man kan få en lidt bedre idé om, hvad man vælger mellem, og så er det nemlig som du siger, at man kan vælge det man bedst kan lide og så leve med de ulemper (og den deraffølgende charme) det har.

Jeg er enig ift hvide gulve - der skal man edderdylme være over dem. Så selvom jeg synes, det er vældigt pænt i en relativt lille lejlighed, så er det ikke rigtigt aktuelt, tænker jeg.

• Astrid F
    Astrid F Tilmeldt:
    apr 2017

#18   4. jun 2017 Tak igen for alle svar smiley jeg kan ikke lave en *tommelfinger-up* smiley, men jeg sender den mentalt afsted smiley

• #19   4. jun 2017 Sæbehandlet er utroligt lækkert og nemt at holde, så længe at træet ikke er er af de blødeste typer.

Med sæbebehandlet så kommer der ikke pletter som ikke kan fjernes.

Mener det var ask vi havde i det sidste hus, og det var altså perfekt. KOm der endelig en ridse, så kunne den bare vaskes væk.

Lakeret ville jeg holde mig langt fra, det kommer til at ligne jeg ved ikke hvad ret hurtigt pga kløerne.

Hvis hunden får vanen som vores har, at sætte klørerne i og strække sig, så tror jeg det er ligegyldigt at den ikke vejer så meget.

Men jeg er ikke ekspert...

• Astrid F
    Astrid F Tilmeldt:
    apr 2017

#20   4. jun 2017 Hehe, ja den vane kunne jeg forestille mig ville give mærker. Jeg må lige kigge igen på det der sæbebehandlede, for jeg havde egentligt lidt afskrevet det som 'ikke slidstærkt nok' ift olie og lakering, men jeg kan se flere skrive positivt om det smiley

• #22   5. jun 2017 @Nete.
    Endnu en grund til sæbebehanndlede gulve, da de ikke suger ikke fedt til sig.

Da vi lagde gulvet spurgte jeg en tømrer og en der lever af at slibe gulve. Begge sagde Sæbebehandlede, hvis du gider at vaske det en gang om ugen.

I det hus vi bor i nu, er der gamle fyrtræs planker. (100 år). Det er bøvlet sammenlignet med det gamle, hvor vi kunne behandles det korrekt fra starten af.

Olie er mere bøvlet at efterbehandle med men skal så ikke vaskes så tit, som man skal med sæbe. Men hvad pokker, har man hund skal det alligevel vaskes konstant. smiley

• Astrid F
    Astrid F Tilmeldt:
    apr 2017

#24   5. jun 2017 Hvad med at 'suge farve' - altså hvis uheldet skulle være ude og hunden tisser eller skider inden for, har I så oplevet at der skulle komme en farvet plet?

• Astrid F
    Astrid F Tilmeldt:
    apr 2017

#26   5. jun 2017 Det giver mening smiley og øv det må have været surt at vågne op til

• Astrid F
    Astrid F Tilmeldt:
    apr 2017

#28   5. jun 2017 Jeg har ikke stødt på voksbehandlede gulve - det vil jeg undersøge - tak for tippet smiley ja, det er besværligt, når alle møbler skal fjernes. Det er årsagen til, at jeg vil have det gjort inden jeg flytter ind til trods for, at der er hvalp i nærmeste fremtid. Vinyl har jeg overvejet i køkkenet, eller det vil sige, at jeg har overvejet at lade det gamle gulv i køkkenet være, og så få lagt vinyl senere, når jeg bliver for træt af pletter og slid. Men jeg har ikke helt besluttet, hvad jeg gør endnu med det rum, men fedtpletter og sådan gør vinyl oplagt i køkken (og gang?), har jeg hørt i hvert fald.

Jeg eeelsker træ og trægulve, jeg synes det er noget af det smukkeste, så i stue og soveværelse afsliber og behandler jeg dem, så de bliver pæne, men jeg kan godt forstå dem, der får lagt vinyl ovenpå.

• Astrid F
    Astrid F Tilmeldt:
    apr 2017

#30   5. jun 2017 Jeg må indrømme, at jeg også ser en fordel i, at lakering og oliebehandling bliver beskrevet som mindre vedligeholdelseskrævende (altså de kræver stadig noget, men så vidt jeg har siddet og læst nu, stadig mindre end sæbebehandlede).

• Astrid F
    Astrid F Tilmeldt:
    apr 2017

#32   5. jun 2017 Der var smart med tæppe til 'højt-slid' områder smiley det vil jeg da overveje smiley

• Astrid F
    Astrid F Tilmeldt:
    apr 2017

#34   5. jun 2017 Hehe, kan godt forstå du er træt af at skrubbe gulve. Jeg synes selv ikke det er det sjoveste, og jeg har kun eet enkelt at skrubbe smiley

Og så tænker jeg, at de der små 'uperfektheder' må gå under 'charme' hos mig smiley for tror ikke jeg orker at være 'ordentlig' og grundig nok til at undgå dem alle sammen uanset hvilket gulv jeg vælger, må jeg indrømme smiley

• Astrid F
    Astrid F Tilmeldt:
    apr 2017

#36   5. jun 2017 Det vil jeg klart skrive mig bag øret! Tak smiley

• #37   5. jun 2017 Har selv lige haft urenlig hundehvalp på fyrtræsgulve som er behandlet med hvidolie... Det gode er at ligesom sæbebehandlede gulve rejser gulvet sig efter vask og gulvet kan blive en del lysere og dermed hele rummet er lysere når gulvene er mere hvidlige! Og selv en lille hund ridser mere end man tror - især en legesyg hvalp! Det jeg gjorde var at løbe rundt efter hende og VIRKELIG gøre super meget ud af renligheds træningen, det resulterede da også i at jeg i alt havde max 10 uheld sammenlagt før hun blev renlig! De pletter der kom udjævnede jeg med trærens også hvidolie pleje ovenpå enten rent eller blandet op med lidt eller meget vand også kiggede jeg efter uheld så de blev opdaget asap så de gjorde mindst muligt skade.. Plus i min gang har jeg lagt vinyl gulv som ligner trægulv 100% (folk tror altid at det er parketgulv), og de fleste uheld var derude samt i køkkenet hvor jeg ligesom i gangen valgte vinyl for at undgå vand/fedtpletter mv.. Det har fungeret godt for mig!! Og især det med at hvis jeg sys det trænger til at få lidt friskere farve så kan man fjerne alle møbler og rense med trærens for at gi hvidolie pleje rent eller meget lidt opblandet bagefter også ser dit gulv nyt ud og holder i laaaaang tid helt uden at man skal slibe og lakere forfra smiley Det er Mega rart sys jeg.. Plus pletter og ridser er nemt at rette op på!

• #38   5. jun 2017 @Pernille.
    Tak, det havde jeg glemt.

I vores gamle hus havde vi også lagt vinyl i køkkenet.

Der havde min bedre halvdel heller ikke tillid til sæbevandet. smiley

• #39   5. jun 2017 Og hvidolierede gulve ser pænere ud længere tid end sæbebehandlede selvom man ikk vasker gulvet så ofte plus at et olieret gulv er 1000 gange lettere at vaske fordi overfladen er mættet med olien, et sæbebehandlet gulv kræver mange kræfter at vaske godt/pænt.. det er meget lettere med et olieret gulv smiley Og et lakeret gulv er dyrt at få gjort pænt igen vs at bare gi olieoleje som jeg skrev ovenfor.. skal aldrig ha andet end olieret gulv selv smiley Plus jeg bryder mig ikk særligt meget om den "gule" farve lakerede gulve har men det er jo en smagssag! man kan få olierede gulve i MANGE farver.. hvid, natur og gylden osv osv..

• #40   5. jun 2017 selvom et køkkengulv der er hvidolieret kan faktisk godt være okay i et køkken/gang men det bliver jo bare mere slidt i farven f.eks hvis man vælger hvid men det er jo præcis det samme med et lakgulv i gang/køkken.. det vil få flere skrammer og salt/sne osv vil slide på gulvet derfor har jeg valgt vinyl

• Astrid F
    Astrid F Tilmeldt:
    apr 2017

#41   6. jun 2017 Tak! Jeg synes, det der olierede lyder spændende!!

• Astrid F
    Astrid F Tilmeldt:
    apr 2017

#42   6. jun 2017 Pernille: fik I lagt 'første omgang' af professionelle eller gjorde I det selv?

• #43   6. jun 2017 Min tidligere stedfar havde stor erfaring med det så han gjorde det da vi havde vores første hund men mit nuværende gulv blev ordnet af professionelle - især fordi der lå fernis på gulvene som er meget hårdt at slibe af.. mit råd er dog at gør I det selv så sørg for at få en rigtig god kvalitet olie! f.eks køb det igennem en gulvmand - de sælger tit det de selv bruger ved siden af men ellers bruger jeg selv trip trap både til vedligeholdelse men også til at friske op med smiley Gem altid resten af den olie der bruges på gulvet til eventuelle pletter senere!! og husk at olien skal ha god tid til at tørre både første omgang samt pletter osv hvis man bruger den rene olie!! det er nok det aller vigtigste! Men tror nu alligevel nok jeg vil sys det er det værd at få gjort første gang af en professionel, bare så det bliver et godt resultat fra start af, er fandme surt hvis man fucker det up også skal bruge mere tid og flere penge på at rette op end det måske ville ha kostet at få lavet fra starten af.. Men ring rundt og få tilbud - der kan være store forskelle og tjek evt trustpilot for at se om prisen er lav fordi det er dårligt arbejde smiley bare et godt råd herfra! og gør I det selv så sørg for at gi godt med olie så det bliver mættet jævnt og godt og grundigt, det gør gulvet meget mere modstandsdygtigt samtidigt med at vælger man en god olie så holder farven bedre smiley

• Astrid F
    Astrid F Tilmeldt:
    apr 2017

#44   6. jun 2017 Tak smiley ja, jeg hyrer nogle professionelle. Vil helst sikkert tjekke trustpilot inden smiley er nemlig meget enig i, at det simpelthen ville være for surt at få lavet noget møg, som der skulle betales i dyre domme for at få rettet.

• Astrid F
    Astrid F Tilmeldt:
    apr 2017

#45   6. jun 2017 Helst sikkert = helt sikkert smiley

• #46   6. jun 2017 og når jeg gik hele lejligheden igennem for uheld (flere gange dagligt - også under sengen f.eks da de ofte gemmer deres uheld! så gjorde jeg det med en lommelygte - det gjorde at når det var aften så fangede jeg uheldene som jeg uden lommelygten ikk ville ha kunnet se smiley

• Astrid F
    Astrid F Tilmeldt:
    apr 2017

#47   6. jun 2017 Det var en smart måde at gøre det på smiley og ja, kunne forestille mig lidt afsides steder, som under sengen, kunne være oplagte uheldssteder

• #48   6. jun 2017 også snak endelig med gulvmanden om hvordan han sys man bedst retter pletter og hvad han vedligeholder med osv osv.. du betaler alligevel for ham og det er kun fedt at få de gode råd fra hestens mund så at sige hehe..

• Astrid F
    Astrid F Tilmeldt:
    apr 2017

#49   6. jun 2017 Jep smiley det har du helt ret i - det er jo egentlig også noget af det, som jeg betaler for. Det vil jeg huske at gøre smiley

• #50   6. jun 2017 Hvis du sys det ku være noget kan du også ringe og spørge et par gulvmænd hvad de vil anbefale dig udfra de ting du nævner her.. De har jo også interesse i at vejlede dig da det kan kaste arbejde af sig hvis de gør det godt.. Du kan også fortælle dem dine tanker og høre hvad de mener om det.. og er de ikk villige til at hjælpe ville jeg personligt holde mig væk! Er jo ikk anderledes end andre butikker hvor en del af det er rådgivning smiley Husk det - de VIL jo gerne ha dine penge i sidste ende, så lad dem tjene dem! (sorry det lyder lidt mor agtigt I know..suk) Tænker bare så du træffer det rette valg for dig fordi man skal leve med det længe!

• Astrid F
    Astrid F Tilmeldt:
    apr 2017

#51   6. jun 2017 Tak smiley jeg spørger dem om, hvad de synes. Samtidig synes jeg det er rigtig dejligt at have andres erfaringer at holde det op mod, når de svarer.

Jeg skal helt sikkert tage mig sammen og få stillet de spørgsmål til dem også, selvom jeg nogle gange godt kan få lyst til at lade være for at undgå følelsen af at være til besvær - selvom jeg godt ved, at det jo, som du siger, er noget af det, som jeg betaler dem for.

• #52   6. jun 2017 Havde det før på samme måde - er netop derfor jeg skrev det.. som et blidt spark i måsen smiley De er også interesserede i at du holder gulvet pænt da andre så måske ser dit gulv og vil vide hvem der har lavet det eller at du får så god en oplevelse at du anbefaler dem online og irl.. det skal man bare huske - Win/win smiley Held og lykke med projektet - du skal være velkommen til at skrive hvis du har spørgsmål.. Det gælder både PB'ere og andet smiley

• Astrid F
    Astrid F Tilmeldt:
    apr 2017

#53   6. jun 2017 Fornemt - tak Pernille smiley også for det blide spark i måsen smiley smiley

• #54   6. jun 2017 Glemte faktisk lige en Meget vigtig ting - jeg lagde måtter ude i gangen fordi jeg VED at ALLE hvalpe vil helst tisse på bløde ting hvis de kan komme til det fordi det minder om deres "hule" fra de var helt bitte små.. og når de tisser på måtterne så skåner man lidt gulvet fra den helt store skade plus man ser lettere pletten/pølsen med det samme og hvalpen finder ud af at den skal vise at den vil ud ved at gå i gangen og når den så gør det så skal man ALTID med det samme ta den ud.. det virkede godt for mig! og min hund på nu 7mdr som er 100% renlig og har været i nogen tid sætter sig i gangen og opdager jeg ikk det så piver hun mens hun venter derude/løber frem og tilbage... måtten skal selvfølgelig med tiden flyttes! og jeg sørgede for at ha flere måtter til at skifte med så der altid lå en derude.. også løb jeg som sagt rundt efter hende når hun blev urolig/ville lege for at tjekke at hun ikk pludselig tissede også tog jeg hende virkelig virkelig tit ud... ihvertfald en gang i timen eller ved behov/mistanke og sådan gjorde jeg længe - det har virkelig båret frugt.. Lover det er mit sidste input smiley

• Astrid F
    Astrid F Tilmeldt:
    apr 2017

#55   6. jun 2017 Det lyder som en god idé med måtter smiley og tak for gode input! smiley

• #56   6. jun 2017 Hellere en gang for meget ud (eller 10 hehe) end for lidt! Og hun kom iøvrigt først ind efter hun havde tisset, ALTID! Også lærte jeg hende hvad det betød når jeg sagde "kan du tisse" og hun tisser nærmest på kommando hehe.. og, nu hun er renlig så er det rart at jeg stadig bare kan ta hende lige udenfor opgangen også tisser hun uden at det kræver en gåtur... Men vær meget opmærksom på at det kræver at man går ud med dem hver gang man så meget som kan få tanken om hvorvidt de mon signalere til en ved at gå ud i gangen! fordi ellers så fatter de næppe hurtigt at det gør at de kommer ud ved at gå ud i gangen..

• Astrid F
    Astrid F Tilmeldt:
    apr 2017

#57   6. jun 2017 Ja, det er også det jeg har hørt med, at det gælder om at få gode vaner etableret hurtigt smiley det vil jeg huske

• #58   6. jun 2017 De lærer fra det sekund man får dem i hænderne.. det glemmer folk desværre tit netop fordi de er så små at man vil beskytte dem - det er f.eks også en stor fordel at træne at de kan gå uden snor helt fra starten af passende steder dagligt mens de er bange for at blive væk.. når de ikk længere er bange for det bliver det markant sværere at få deres opmærksomhed fordi fokus på det tidspunkt er på resten af verden.. også folk der tar deres hvalp op når der kommer andre hunde - DET er et No go!! Så lærer de jo netop at der er noget farligt ved det... man kan sagtens gøre dem trykke nede på jorden og er situationen for meget og den anden hund for voldsom så skal man ikk blive der men bare gå med det samme så ens hund ikk får dårlige oplevelser! Men lyder som om du er godt forberedt smiley Ha en dejlig aften.. vil savle på puder - nat nat smiley

• Astrid F
    Astrid F Tilmeldt:
    apr 2017

#59   6. jun 2017 Godnat smiley

• #60   7. jun 2017 Vi har lakeret nu, og det er frygteligt ridset. Før havde vi hvidpigmenteret sæbebehandlet, og der kom ikke ridser i samme grad. Til gengæld krævede det virkelig, at man var over det mht. pletter. Det blev lynhurtigt nusset.

Fordele og ulemper ved begge dele

• Astrid F
    Astrid F Tilmeldt:
    apr 2017

#61   7. jun 2017 Ja, det er nok en afvejning. Fedt at høre så mange erfaringer, så jeg ved, hvad jeg vælger mellem smiley tak til alle smiley

• #62   7. jun 2017 Jeg ville lytte til Pernille, for hun har fået mig til at overveje gulv, når vi forhåbenligt skal bygge nyt hus. smiley

Mange gode argumenter synes jeg.

• Astrid F
    Astrid F Tilmeldt:
    apr 2017

#63   7. jun 2017 Enig Martin smiley

• #64   7. jun 2017 Kan være jeg burde skifte job til sælger ?? Hehe.. Altså selvfølgelig bliver gulvet aldrig 100% så pænt som fra nyt når først der har været pletter - det bliver intet gulv uden en ny omgang.. Men det kan stadigvæk blive ganske nydeligt... og hvis pletten f.eks fra bæ (en der har ligget længe og derfor har givet en kæmpe plet) så har jeg ladet trærens virke rigtigt godt og længe også slebet med lidt sandpapir inden jeg har givet ren hvidolie ovenpå men man skal være meget OBS på at lave en "glidende" overgang fra pletten og det "gamle gulv" hvis I forstår hvad jeg mener...

• Astrid F
    Astrid F Tilmeldt:
    apr 2017

#65   7. jun 2017 Det er smart, og ja overgangen skal nok laves med lidt gefuhl

Kommentér på:
Hund og trægulve

Annonce