Lær hvalpen at slappe af hvordan? Lær hvalpen at slappe af hvordan?
Jeg har købt den skønneste hvalp kvart border collie og resten labrador.
Han er 14 uger gammel. Jeg har haft hund og hvalpe i mange år, men aldrig en med det energi niveau ham her har.
Hvis man læser om hvalpe så skal de sove Ca 20 timer i døgnet. Min sover nok 9 timer. 7 om natten og et par timer om dagen.
Resten af tiden er han igang, som virkelig igang. Bider i mine gamle hunde, løber med alting, hopper op og ned af møblerne, kaster sig rundt på deres egen madras, knurren, kradser i tapetet, virker som om han keder sig.
Hver morgen tager vi på tur, gåtur, strand, skov eller bare ud af markvejen.
Ved middagstid leger vi søg/ simple tricks i haven. Aktivering for hjernen.
Om aftenen inden sengetid er han med på aften tissegåtur uden Snor, så der er rig mulighed for at snuse og bruge energi.
I løbet af dagen, er vi ude mange gange, vi renlighedstræner jo,han er faktisk næsten renlig allerede. Han er utrolig klog den lille fyr.
Problemet er at han aldrig nogensinde slapper af. Han kører på som en sindsyg. Han har 100% styr på ja og nej og han er slet ikke i tvivl om hvad han må og ikke må.
Hvordan pokker lærer man ham at slappe af? Putter jeg ham i et hyggebur med godbidder, så hyler han som en sindsyg. Nogen forslag?
dec 2008
Følger: 20 Følgere: 55 Hunde: 2 Annoncer: 9 Emner: 224 Svar: 10.252
Og som Linda siger.. så kræver en Border en del og også hjælp til at falde til ro... den skal lære at stoppe og slappe af.
mar 2009
Følger: 67 Følgere: 134 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 158 Svar: 12.851
To så forskellige arbejdende racer kan være noget af et heftigt mix. Man ved aldrig hvordan de falder ud.
Hvad sagde avler til den hvalp du valgte?
jan 2011
Følger: 4 Følgere: 3 Hunde: 3 Emner: 3 Svar: 8
jan 2011
dec 2008
Følger: 20 Følgere: 55 Hunde: 2 Annoncer: 9 Emner: 224 Svar: 10.252
Der er en risiko forbundet med at købe hvalpe fra en gammel mand, som du beskriver som du gør... både mht adfærd og fysikken.
mar 2009
Det er ret alvorligt med en stresset hvalp.
Du skal indlære ro fra bunden, for sådan en hvalp SKAL hvile mindst 16 timer i døgnet.
Forsøg at tæmme energien, spare på de fysiske aktiviteter og indføre mere mental stimulering.
dec 2012
Følgere: 21 Emner: 49 Svar: 3.665
Denne øvelse bør gentages et par gange dagligt, fx foran fjernsynet om aftenen og ved middagstid
jan 2011
dec 2008
Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.225
Et rum for sig selv med et tæppe og noget at tygge I. Her kommer man hen når man er blevet aktiveret og får et hvil.
okt 2016
Følger: 1 Svar: 10
Hvis du skal bruge hunden til konkurrencer, så er et bur ikke en dårlig ide, da den vil lære at slappe af i buret, når den ligger og venter på sin tur.
mar 2009
Generelt er det en god tommelfingerregel, at hunde skal sove et sted mellem 14-16 timer i døgnet afhængigt af alder, for at være i balance, dvs hverken under- eller overstimuleret.
Begge dele kan ende med en dybt stresset hund.
Kun 9 timers søvn for en hvalp i voksealder, levner ikke energi til korrekt vækst og udvikling.
dec 2008
Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.225
Så bruger man sin fornuft og ser hvad hunden trives med. Her kan ts jo se at hunden ikke får ro nok. Altså sørger man får at den får mere hvile.
Sværere behøver det ikke at være.
Lær hvalpen at slappe af hvordan?