{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.529 visninger | Oprettet:

Lær hvalpen at slappe af hvordan? {{forumTopicSubject}}

Jeg har købt den skønneste hvalp kvart border collie og resten labrador.
Han er 14 uger gammel. Jeg har haft hund og hvalpe i mange år, men aldrig en med det energi niveau ham her har.

Hvis man læser om hvalpe så skal de sove Ca 20 timer i døgnet. Min sover nok 9 timer. 7 om natten og et par timer om dagen.
Resten af tiden er han igang, som virkelig igang. Bider i mine gamle hunde, løber med alting, hopper op og ned af møblerne, kaster sig rundt på deres egen madras, knurren, kradser i tapetet, virker som om han keder sig.

Hver morgen tager vi på tur, gåtur, strand, skov eller bare ud af markvejen.

Ved middagstid leger vi søg/ simple tricks i haven. Aktivering for hjernen.

Om aftenen inden sengetid er han med på aften tissegåtur uden Snor, så der er rig mulighed for at snuse og bruge energi.

I løbet af dagen, er vi ude mange gange, vi renlighedstræner jo,han er faktisk næsten renlig allerede. Han er utrolig klog den lille fyr.

Problemet er at han aldrig nogensinde slapper af. Han kører på som en sindsyg. Han har 100% styr på ja og nej og han er slet ikke i tvivl om hvad han må og ikke må.

Hvordan pokker lærer man ham at slappe af? Putter jeg ham i et hyggebur med godbidder, så hyler han som en sindsyg. Nogen forslag?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Lær hvalpen at slappe af hvordan?
  • #2   12. jun 2017 Lige mht avl på brugshunde/jagthunde er det vigtigt at begge forældre har en god tænd/sluk knap.. så deres temperament er en god indikator og ret vigtig.

    Og som Linda siger.. så kræver en Border en del og også hjælp til at falde til ro... den skal lære at stoppe og slappe af.


  • #3   12. jun 2017 Hvad er hunden indkøbt med henblik på?
    To så forskellige arbejdende racer kan være noget af et heftigt mix. Man ved aldrig hvordan de falder ud.
    Hvad sagde avler til den hvalp du valgte?


  • #4   12. jun 2017 Malene hvalpen er købt til lydighed og agility når han bliver ældre. Vi går pt til hvalpetræning, men det jo kun 1 gang om ugen smiley ellers tager vi i hundeskov og leger med andre hunde, plus vi har 2 store hunde i forvejen en lab og en Sankt Bernhard. .... Opdrætter er en gammel mand, han har vist ikke så mange meninger ud over at tjene lidt penge.

  • #5   12. jun 2017 Jeg syntes jo jeg aktiverer ham rigtig meget og flere gange om dagen smiley

  • #6   12. jun 2017 Tina det kan også være at hunden stresser ... kører for højt.... men det kræver, at man ser hvalpen.

    Der er en risiko forbundet med at købe hvalpe fra en gammel mand, som du beskriver som du gør... både mht adfærd og fysikken.


  • #7   12. jun 2017 Modigt at handle sådan et sted.
    Det er ret alvorligt med en stresset hvalp.
    Du skal indlære ro fra bunden, for sådan en hvalp SKAL hvile mindst 16 timer i døgnet.
    Forsøg at tæmme energien, spare på de fysiske aktiviteter og indføre mere mental stimulering.


  • #8   12. jun 2017 Hvis du er sikker på at hvalpen er aktiveret fornuftigt så skal den lære ro, jeg ville give den snor på, sætte mig i en stol, give hunden et ben og holde fast i snoren så den ikke har mulighed for at styrte rundt, så ville jeg ellers sidde der rolig og stille, måske med fjernsynet tændt eller en god bog, og afvente at hvalpen falder til ro, jeg ville ignorerer hyl og skrig, ikke tale til eller kommandere med hvalpen, bare vente stille og roligt, når der er ro på ville jeg rose stille og roligt, evnt stryge hvalpen hen af siden med lange dybe strøg.
    Denne øvelse bør gentages et par gange dagligt, fx foran fjernsynet om aftenen og ved middagstid smiley


  • #9   12. jun 2017 Tak bodil se det var et svar der kunne bruges til noget ??tak for rådet, jeg ved han er aktiveret som han skal smiley

  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.321
    #10   12. jun 2017 Glem alt om hvor mange timer den skal sove. Hunde er forskellige. Hunden skal tvinges til ro. En hund i den alder forsætter jo bare og mærker ikke den er træt.

    Et rum for sig selv med et tæppe og noget at tygge I. Her kommer man hen når man er blevet aktiveret og får et hvil.


  • Iben J
    Iben J Tilmeldt:
    okt 2016

    Følger: 1 Svar: 10
    #11   12. jun 2017 Nogle Border collier skal lærere at slappe af. Jeg vil sætte den lille bandit bag en børnelåge, hvis det er muligt. Den skal kunne se dig/jer og så skal der ikke være forstyrende ting som legetøj og andre hunde, den kan fornøje sig med. Ellers kan du bruge et stort bur eller en kravlegård. Men kun når du er hjemme.
    Hvis du skal bruge hunden til konkurrencer, så er et bur ikke en dårlig ide, da den vil lære at slappe af i buret, når den ligger og venter på sin tur.


  • #12   13. jun 2017 Ej Max, en hvalp i den alder, der kun sover 9 timer i døgnet, handler ikke om at hunde er forskellige. Det er unormalt og ikke sundt for den.

    Generelt er det en god tommelfingerregel, at hunde skal sove et sted mellem 14-16 timer i døgnet afhængigt af alder, for at være i balance, dvs hverken under- eller overstimuleret.
    Begge dele kan ende med en dybt stresset hund.

    Kun 9 timers søvn for en hvalp i voksealder, levner ikke energi til korrekt vækst og udvikling.


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.321
    #13   13. jun 2017 Malene. Det er så mig der ikke har skrevet det klart nok. Selvfølgelig skal en hvalp have hvile og ro. Alt det der med at de må gå x antal minutter og skal sove x antal timer er ikke noget jeg selv går op i. Hunden skal aktiveres og have ro.

    Så bruger man sin fornuft og ser hvad hunden trives med. Her kan ts jo se at hunden ikke får ro nok. Altså sørger man får at den får mere hvile.

    Sværere behøver det ikke at være.


Kommentér på:
Lær hvalpen at slappe af hvordan?

Annonce