{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.004 visninger | Oprettet:

Marianne K W
Marianne K W
Tilmeldt:
11. jun 2017
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 3

Cocker spaniel vs finsk lapphund {{forumTopicSubject}}

Hej.
Vi påtænker hund en gang næste år og er faldet for cocker spaniel og finsk lapphund...
Vi er næsten nybegyndere med hunde, men har altid haft katte...
Er der nogen der har lyst til at komme med info, for og imod el. andet om racerne?
Har læst en hel del, men mangler lige info fra folk der rent faktisk har en hverdag med disse racer.
Det skal lige siges at den skal kunn være alene hjemme, nogle dage i 8 timer ellers mindre. Vi bor tæt ved skov og har sommerhus tæt ved vandet så der er rig mulighed for gode ture. Håber i vil give et lille ord med på vejen.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Cocker spaniel vs finsk lapphund
  • #2   13. jun 2017 Vi har en FT Cocker nu har altid haft labrador, men den her er så fantastisk en hund, dejlig rolig inde men fuld af energi ude.
    Vi kan godt mærke på ham hvis han trænger til at bruge sit hoved eller få ræset igennem ude men han er så også en jagt Cocker


    profilbillede
  • #3   13. jun 2017 Bodhi er halv engelsk cocker spaniel, så min mening tæller kun halvt, I know smiley
    Har helt den samme oplevelse som Lene, rolig hjemme - fuld knald på ude! smiley

    Han trives med mentale udfordringer, elsker træning og er "på" til det sidste. Umulig at køre fysisk træt, så det er hjernen der skal fokuseres på.
    (Men han er også kun 7 md, så måske det ændrer sig)


  • #4   13. jun 2017 Vores går også frit og selvom han bliver brugt til jagt bliver han her altid, han viger ikke meget fra os når vi går og arbejder ude og er meget kontaktsøgende og kærlig, der er en flot øjenkontakt
    Ude har vi altid fløjten som han også er trænet på så han kan dirigeres stroppes
    Tror man skal finde er par forældre hunde der også er meget rolige
    Han har parret en Cocker så der forventes hvalpe i juli
    Han er importeret fra England men det er jo så lige tidligt nok smiley


    profilbillede
  • #6   13. jun 2017 Umiddelbart er det ret forskellige racer.
    Cockeren er en energisk, mild og samarbejdende jagthund
    Lapp´en er en selvstændig spidshund.

    Hvad er det, der gør, at I er faldet for lige netop de to? smiley




  • #7   13. jun 2017 Men det er måske ikke den bedste race til at være alene hjemme i flere timer hver dag?
    Jeg citerer egentlig bare, hvad jeg har læst alle steder. Bodhi er alene max 3-5 timer engang imellem, typisk en time om dagen. Han lægger sig bare til at sove. Men om det er de andre racer, der spiller ind her, kan jeg ikke sige. Og det kan vel læres under alle omstændigheder, men racen er efter sigende ikke glad for det.

    Hvad er jeres erfaringer med at være alene hjemme set ift. TS' hverdag?


  • #8   13. jun 2017 Vi bor på en landejendom og jeg er hjemme, er vi på farten har vi indhegnet baghaven og hundene har så de kan gå ind i værkstedet i isolerede hundekasser
    Jeg har altid dårlig samvittighed hvis vi er længe væk hjemmefra da jeg ved hvor meget cockeren har brug for kontakt i forhold til vores labrador, som sover meget mere af dagen væk


  • #9   13. jun 2017 Det var da godt nok to MEGET forskellige racer i er faldet for smiley Den ene en meget førerfokuseret og arbejdsivrig hund. Den anden en forholdsvis selvstændig spidshund, der som udgangspunkt nok selv skal bestemme om den nu lige fx har lyst til at komme når man kalder smiley
    Tænker også lidt på hvorfor valget er faldet på to SÅ forskellige racer ?


  • #10   13. jun 2017 Først tak for alle de gode kommentarer:)
    Ja det er to meget forskellige racer, det er vi godt klar over... vi er faldet for dem af forskellige årsager.
    De har begge en god størrelse og som jeg kan læse mig til rimelig ens aktivitetsniveau.
    Vi har før passet en eurasier, som minder om lappen, gennem længere tid og synes det var en dejlig hund, og det er nok derfor vi faldt for lapphunden, den er lige lidt mindre og lige i den størrelse vi gerne vil have. Den eurasier vi kender er rolig og lystre egentlig meget godt.
    Cockeren tiltaler os er nok at den efter sigende skulle være meget hengiven over for sin familie. Tænker den nok skal trænes mere end lappen, men det kunne også være spændende.
    Vi er selvfølgelig også faldet for de to pga deres udseende...
    Der er jo mange små ting der har gjort at det netop er disse racer vi er faldet for, her var lidt af det....


  • #11   13. jun 2017 Men mon ikke en amerikansk Cocker kræver mindre end FT, syntes også vores kræver lidt pelspleje da han er ret langhåret
    Jeg har også set FT Cocker som var i et helt andet gear end vores med fuld knald på hele tiden.
    Vi er blevet overrasket over hvor kærlig en hund cockeren er for man ved altid hvor man har ham og han kravler helt ind under huden
    Omvendt er den også stædig og har en del vilje og skal have tingene at vide langt flere gange end vores labrador, da han prøver grænser af, f.eks når vi spiser ude og han skal blive ude på græsset, kan han blive så fornærmet så han går om bagved for at ligge sig


  • #12   13. jun 2017 Det er en engelsk cocker vi kigger på, ikke amerikansk. Bare lige for god ordens skyld...

  • #13   13. jun 2017 Ok har ikke så meget forstand på de andre cockere

  • #15   13. jun 2017 Jeg kender den finske lapphund bedst (har en god veninde der opdrætter dem). Som jeg kender lapphunden så det en dejlig ukompliceret hund og nem hund, der ikke kræver det helt store aktiveringsmæssigt. De er meget 'laid-back' og egentlig fuldt tilfredse med bare at være med rundt i dagligdagen men de siger heller ikke nej, tak til en god lang gåtur. Det er en hund som man godt kan bruge til lidt hundesport på hyggeplan, men man skal ikke have ambitioner om topplaceringer smiley Det er en sund race og de bliver gamle (13-16 år er ikke ualmindeligt). De er venlige overfor både hunde og mennesker og kan let lære at lade fx høns og kaniner være. De fleste kan få et ret godt indkald så de kan gå løse de steder, hvor det er relevant. Enkelte har temmelig meget jagtinstinkt og er meget svære at få et godt nok indkald på til at man kan slippe dem løs. De trives med at være meget ude pga pelsen. Det er sådan jeg har kendt Finsk Lapphund siden 1995 smiley
    Cockeren kender jeg fra træningskammerater som en hund der faktisk skal lave en eller anden form for arbejde (hundesport) for at trives. Jeg har oplevet flere træningskammerater overtage en cocker, der var købt pga sit venlige sind og sit udseende af mennesker som ikke var klar over hvor roterende sådan en bliver hvis den ikke har noget at lave andet end at være hyggehund smiley
    Amerikansk Cocker kender jeg fra noget familie, der har dem. De er slet ikke som de engelske cockere, energiniveauet er meget lavere og de er slet ikke nær så samarbejdsvillige.


  • #16   13. jun 2017 @14: Nå, ja lyden ! Lapphunde har rigtig meget lyd på smiley

  • #17   13. jun 2017 Amerikansk cocker spaniel kræver ENORMT meget energi og tid i pelspleje. Gennembørstning hver dag og vask mindst 1 gang om ugen - men det er så ikke den I har øje på.
    Den engelske cocker kræver - næsten - lige så meget pelspleje alt efter hvilke linjer jeres valg falder på. FT´eren har ikke meget, men kræver meget mere aktivering og mental stimulering, hvis man ikke skal ende med en frustreret hund.
    Den engelske cocker kræver også mental stimuli, men har ikke samme tendens til at "kravle på væggene" hvis den ikke bruges til dens oprindelige formål. Mine kan godt have en anelse ADHD, når de har været hjemme alene en hel dag, men efter gå tur, mental stimulering i haven og generel samvær, så er de faldet til ro igen.
    De kræver dog daglig børstning og opmærksomhed ang ører, poter og tjek for filtre i pels, hvis jeg ikke skal ende med en massiv opgave i form af klip og eventuel øreproblemer senere. Mine kan IKKE rende frit, hvis de ser noget spændende, så løber de.


Kommentér på:
Cocker spaniel vs finsk lapphund

Annonce