Vogterhund - temperament Vogterhund - temperament
Det kræver skam godt temperament at være vogterhund
Jeg faldt over denne lille video på facebook, men jeg er ikke sikker på, at jeg kan få det til at være et aktivt link, så hvis I har lyst at se det, kan I kopiere stien op i en browser.
https://www.facebook.com/spirit.of.dogs/videos/1524088724308120/?autoplay_reason=gatekeeper&video_container_type=0&video_creator_product_type=2&app_id=2392950137&live_video_guests=0
okt 2007
Følger: 38 Følgere: 69 Hunde: 2 Emner: 242 Svar: 15.314
maj 2008
Følgere: 65 Hunde: 2 Emner: 124 Svar: 6.618
Det er det pragtfulde ved en rigtig vogter. Tilhører du flokken, så er dens kærlighed og beskyttelse betingelsesløs, men er du ikke een af os, så . . .
https://www.youtube.com/watch?v=SlIg5WPoFz4
jun 2009
Følger: 231 Følgere: 102 Hunde: 11 Annoncer: 1 Emner: 139 Svar: 3.002
maj 2008
Følger: 6 Følgere: 19 Hunde: 5 Emner: 31 Svar: 5.524
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 30.950
mar 2017
Følger: 6 Følgere: 9 Emner: 56 Svar: 2.812
Ændrer ikke på at skønne videoer er det.
maj 2008
Derfor kræver det nu alligevel noget tålmodighed at finde sig i at blive brugt som trampolin.
jan 2007
maj 2008
Nå, sol eller kat - begge dele varmer
aug 2007
Følger: 40 Følgere: 82 Hunde: 8 Emner: 520 Svar: 12.515
aug 2012
Følger: 15 Følgere: 1270 Hunde: 3 Emner: 157 Svar: 3.293
maj 2008
feb 2014
Følger: 4 Følgere: 6 Hunde: 2 Emner: 32 Svar: 1.206
Hvad gør man, hvis man ønsker at udvide sin flok - både gældende dyre- og menneskeflok. Hvordan acceptere en stor vogter et nyt individ ?
mar 2017
Ligesom alle hunde. Tror ikke der er nogen forskel.
En såkaldt vogterrace, er kun mere træls end andre, når det kommer til, at de mener ejeren er i fare. For de ejer ikke frygt, og de er meget selvstændige.
Der skal man passe mere på tror jeg. Tror jeg, fordi jeg aldrig har ejet en lille eller nervøs hund.
maj 2008
Nye dyr i flokken, der ikke er født ind i flokke, introduceres,
Med hensyn til nye personer er det jo også noget med introduktion, og så tænker jeg at nogle hunde ret hurtigt accepterer de nye mennesker og andre er noget længere om det.
Nu bruger jeg jo ikke mine pyrer som vogterhunde, og pyreneerne er generelt de venligste af husdyrvogtene, hvad enten de bruges som vogtere eller ej. De fleste af mine har nemt accepteret gæster i huset.
Det er ikke sikkert, de føler at de behøver lystre dem, men folk er velkomne. Jeg har haft et par enkelt, hvor jeg skulle være lidt opmærksom på f.eks. håndværkere, der gik ud og ind.
Sådan er det ikke for alle vogterhunde, og der må man som ejer vurdere hver enkelt hund.
maj 2008
Den mangler både vetbed at ligge på og sløjfe i håret, og den får sikkert heller ikke fint dækken på om vinteren. Ak, Ak
jan 2007
mar 2017
De passer på de ting , der ud fra deres begrænsede intellekt er værd at beskytte.
Min er meget vagtsom. Hvis vi går en tur, så er jeg ikke i tvivl, om nogen af naboerne har ændret noget på deres hus eller have, for så bliver jeg advaret. Tror jeg kan går den faste tur med lukkede øjne, for er noget ændret skal jeg nok få besked.
Hos os kommer ingen ind i huset, medmindre en fra famillien har sagt ok. Sådan er det bare. Det er til gengæld ikke farligt, for ingen har lyst til at gå ind, så der sker ikke uheld.
De første 5 - 10 minutter, så beder jeg gæsterne om at ignorere ham, for de skal ikke forsøge at klappe ham, for så starter advarslerne op igen. Han er ikke aggressiv, men meget sådan reserveret vil jeg kalde det. Af de 4 Sennenhunde skulle Grosseren da også være langt den mest vagtsomme.
Om det passer ved jeg ikke, men guderne skal vide, at sker der noget nyt som han ikke har eller oplevet før og som på ham virker det mindste truende, så ved vi alle det med det samme.
Nu kan det lyde som om han gør hele tiden, men det er sjovt nok kun ved fremmede gæster (alle børn og nogen kvinder undtaget) og så nye underlige ting. Ud over det, siger han sjældent noget.
Har talt med en del Grosser ejere efterhånden, og det er nogenlunde samme billede de giver.
maj 2008
Direkte konfrontationer er sidste udvej. Det kan være nødvendigt, men både hund(e) og rovdyr kan pådrage sig større eller mindre skader, som i en periode kan reducere både hunden(e)s effektivitet og rovdyrenes evne til at skaffe føde. Derfor er meget af det altså forebyggende, men selvfølgelig skal hundene være store og stærke nok og have mod nok til at følge op på en trussel, hvis truslen viser sig ikke at være nok.
Men helt sikkert, nogle vogtere er mere fremme i skoene end andre, og nogen vil reagere også før, der er direkte fare.
feb 2009
Følger: 21 Følgere: 30 Hunde: 5 Emner: 174 Svar: 7.686
Hun lød voldsomt farlig, når der kom gæster og kunne råbe halvdelen af byen op med sin alarmering, men når gæsterne var godkendt, var hun et styks flæskebjerg af kærlighed.
Husets katte var kammerater, børnene kunne gøre hvad som helst - inden for rimelighedens grænser selvfølgelig - og selvom andre hunde ikke sagde hende en døjt, tillod hun at der blev passet andre hunde i alle afskygninger i hjemmet, og mine to fik også lov at komme der i tide og utide uden problemer.
Så længe andre, både tobenede og firbenede, var godkendt "oppe fra", tog hun alt med ophøjet ro. Hun har været verdens nemmeste "farlige" hund og har været med på ugelange biltræf og alt muligt andet uden så meget som at vifte med et øjenbryn.
Så ufatteligt fornuftig og fattet en hund, så længe chefen var med.
Hende savner jeg godt nok meget.
mar 2017
Så et Amerikansk TV program program, hvor en mand "brød" ind i huse beskyttet af hunde (altså almindelige familliehunde hos helt almindelige Hr & Fru Amerika, ikke trænede vagthunde).
Af 10 indbrud var der to der bed.
Det sjove var, at en Labrador hilste på ham som var han en ven af huset, og en Schæfer gøede knurrede og lavede udfald men gjorde ingenting, mens et par andre løb ind i deres kurv.
De to hunde der bed var en gravhund og så en gammel gråskægget Mastff (eneste Mollosser).
Gravhunden kom farende og "bed" ham i anklen. Mastiffen efter et par advarende vov, gik lige så roligt hen til ham, og haps så sad den i låret (det så sjovt ud!), så han havde blå mærker bagefter (den ville ikke slippe).
Nå, kom lige i tanke om, at en af dem var en Pittbull, og den kunne han kæle med (det havde jeg ikke troet). Ikke meget farlig hund over den.
Jeg tror gerne på, at det billede er ret repræsentativt. De fleste hunde nøjes med at advare.
Om min egen ville bide vil jeg også tvivle på, men jeg ved det naturligvis ikke, og forhåbentligt finder jeg aldrig ud af det.
@Danielle.
Det er lidt sjovt med min, for dyr og børn er der aldrig nogen advarende omkring.
Børn kan kravle på ham hvis de fik lov (det stopper jeg når jeg ser det).
Han elsker alle former for dyr. Ikke engang en fugl jager han. Tvært i mod piver han på dem der, "jeg vil gerne være venner" måde som han gør med alle andre hunde, katte og andre dyr.
maj 2007
Følger: 42 Følgere: 145 Hunde: 5 Emner: 1.145 Svar: 38.483
jan 2007
Selvom f.eks. både dobermann og aussie kan være vogtende, så er de det jo næppe på samme måde, det er jo ret forskellige ting de er lavet til.
mar 2017
En Grosser er en Molosser på lige fod med en Pyreneerhund.
De er i samme famillie.
Ingen af dem er reelt hyrdehunde de er Molossere, men de kaldes ind i mellem hyrdehund, da de tit er blevet brugt til dette.
Du gør mig helt forvirret...
jan 2007
Jeg ved ikke en masse om hverken pyrenæer eller grossere - jeg undrer mig blot fordi du meget ofte bruger din grosser som eksempel i tråde om racer som i min optik har meget lidt med vogtende hyrder at gøre, så det undrer mig, at den nu også bruges som eksempel her, hvor hunden job er noget helt helt andet.
- de skal ikke opfattes som kritik eller surt opstød. Bare en oprigtig undring, fordi samme race vel ikke kan høre til i samtlige kategorier af oprindelige arbejdsområder.
mar 2017
Mens en Collie er en ægte hyrdehund.
Omend, den ville jeg nødigt regne med som en der passer på huset. Men måske tager jeg fejl, jeg har ingen erfaring med den race.
mar 2017
Jeg fatter ikke en bjælde af hvad du skriver.
Hvis du kan finde et eksempel på, at jeg har skrevet at en Molosser eller min Grosser en hyrdehund, så indrømmer jeg gerne at jeg må have drukket af natpotten.
En Mollosser (om det er er en Mastiff, Grosser eller Pyr), er som udgangspunkt en vagthund.
At nogen af dem så også har haft flere funktioner er noget andet.
Jeg kan simpelthen ikke se hvor det er jeg har gjort forkert.
Men gør mig endelig klogere. Det betyder ikke så meget for mig, hvis jeg skulle have vrøvlet et sted, men jeg vil da gerne se hvor.
maj 2008
jun 2012
Følger: 39 Følgere: 87 Hunde: 6 Emner: 265 Svar: 5.420
maj 2008
Mette, nogle af racerne af store hvide vogterhunde kan ligne hinanden så meget, at det kan være svært at se forskel, hvis det ikke er så gode billeder, eller måske ikke så korrekte eksemplarer (i forhold til standarden). Og specielt netop pyr og maremma kan ligne hinanden en del. Podalanski, nej slet ikke, de har ret anderledes hoveder.
Jeg mener, det er en pyreneerhund. Det eneste, der kunne tyde på Maremma, er ørestillingen. Det er ikke helt korrekte pyr ører, men mange pyrer har lidt høj ansatte ører, selv om det ikke er korrekt, og jeg mener, det her er en pyr
maj 2008
Jeg ved godt, at dine hunde ikke er mastiffer. Vi har vist endda været inde på i en tråd en gang. Jeg valgte pyr. mastiffen, fordi den var hele 3 ting
Man kunne også have valgt mastin español
maj 2007
En doberman er ikke en schnauzer, men en pincher
maj 2007
Så var det ørestillingen, der fik mig i tvivl. Jeg kunne ikke rigtig placere det
mar 2017
Fedt, så fik jeg da rettet den misforståelse!
Tak!
dec 2010
Følger: 10 Følgere: 26 Hunde: 6 Emner: 278 Svar: 8.727
Mindes min fantastiske tålmodige bullmastiff, som troligt fandt sig i at min chi lå og sov oven på ham
Og dengang hvor min kattekilling kom farende forbi min sovende hund, der lå på ryggen, med alle 4 ben i vejret, og fik øje på hundens klokkeværk. Killingen kastede sig over de "sjove bolde", med klør og tænder
feb 2013
Følger: 8 Følgere: 25 Hunde: 3 Emner: 84 Svar: 7.529
En Dober kategoriseres som pincher og udspringer af nogle pinchertyper. Meeeen der er blandet så meget andet i (rottweiler, måske beauceron, greyhound, manchester terrier, noget hønsehund osv) at den rent praktisk ikke har så meget til fælles med fx Tysk Pincher ud over nogle eksteriøre fælles ligheder. En Dobermann er meget opmærksom på sine omgivelser og meget hurtig til at give meget lyd når den 'synes den hører/ser et eller andet' og den kan være meget pågående og 'reaktiv', hvilket jo godt kan virke skræmmende for en indtrængende. Men den er slet ikke en 'ubestikkelig' vogter på samme måde som de store øst og sydeuropæiske molosser
apr 2016
Følger: 7 Følgere: 19 Hunde: 1 Emner: 7 Svar: 573
3:43 inde i denne video er hunden også tålmodig, men det er ikke et lille lam der driller
https://www.youtube.com/watch?v=RePWiSmiZ14&t=325s
apr 2016
Tag f.eks. en fila brasileiro eller en caucasian ovcharka, som (generelt) er hyper vagtsomme og reagerer meget voldsomt/ aggressivt overfor femmede mennesker. De kræver lidt mere end en almindelig introduktion! Ofte skal hunden lukkes væk. Begge racer er som regel helt ok med fremmede hunde.
Racer som f.eks. boer boel, presa canario er mere diskriminerende, og forstår at der ikke nødvendigvis skal reageres i alle situationer. Her er det vigtigere at forklare de fremmede mennesker hvordan de skal opfører sig omkring hunden (mener jeg).
-og andre som gampr, central asian shepherd er ofte bare mistænksomme, men ikke specielt aggressive over for fremmede mennesker. Der skal man i højere grad være opmærksom på fremmede hunde på territoriet (mener jeg).
I øvrigt er der masser af dårlige opdrættere som ikke har formået at holde racernes temperament som det skal være, og derfor er der mange "angstbidere" eller hyper vagtsomme/ nervøse eksemplarer blandt alle racerne. Ikke kun filaen.. Så hvis man vil være sikker på at gøre det rigtigt mht fremmede mennesker og dyr, bør man gøre som Lene skriver og vurdere hver enkelt hund
apr 2016
Hov.. Jeg mente Anatolian
maj 2008
Jo en hvalp skal lære ikke at lege med lam eller kid. For nogen er det nemmere end for andre, men ofte er det sådan, at hvis man starter med en hvalp som første vogterhund, er der en del arbejde i det det første år eller 2. Men når man starter en hvalp i en flok, hvor der allerede er en voksen dygtig vogterhund, går det meget nemmere, fordi hvalpen lærer af de voksne, og de voksne vil ofte gå ind og stoppe en overstadig hvalp, hvis den forsøger at lege med lam eller kid eller i det hele taget jager får.
Og så skal man ikke regne med at en ung uerfaren hund kan efterlades alene med fårene i lammeperioden det første år. Næste år eller måske bare når den har prøvet det et par gange, bør den være afslappet også i den situation.
maj 2008
Om de er generelt ok med fremmede hunde på neutral grund, kender jeg dem ikke godt nok til at vide. De få jeg har mødt rundt omkring har ikke virket sådan.
apr 2016
Det er dog stadig min opfattelse at caucasian ovcharka er "bedre" til fremmede hunde end flere af de andre store vogtere. Det er måske fordi de mere er designet til at holde øje med mennesker, og ikke rovdyr.
https://www.youtube.com/watch?v=PvzBMq5GPes
apr 2016
maj 2008
maj 2008
Jeg har i mange år været på en international, men mest amerikansk, debat liste vedr. husdyrvogterne. Nu er den mere eller mindre gået i stå, men den var i mange år meget aktiv, og man kunne virkelig lære noget af at læse med der. Og eftersom listen ikke var race specifik men drejede sig om en gruppe af racer med nogenlunde samme arbejde, så gav det for mig også et indblik i forskellige andre racer end bare pyreneer.
maj 2008
Har du et link til den internationale/amerikanske side?
maj 2008
Jeg har ikke et link men en mailadresse: LGD-L@APPLE.EASE.LSOFT.COM
Den er som sagt ikke særlig aktiv mere, men der er tilknyttet arkiver, så hvis man har interesse i at nørde det, så er der store muligheder.
maj 2008
To subscribe or signoff - email LGD-L-REQUEST@APPLE.EASE.LSOFT.COM for help
maj 2008
Det må jeg prøve en dag. Forskellene på de store vogtere er spændende at lære om
maj 2008
Medlemskab er nok, hvis man vil skrive indlæg. Det kan vente til jeg selv får en stor vogter. Jeg har endnu kun en lille/medium vogter
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 68 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 47.191
Jeg har selv kun kendt en enkelt rigtig godt og den var den mest imødekommende hund, man kan forestille sig.
Ud over en meget udviklet evne til at åbne køleskabe (der måtte lås på, som hun dog ikke kunne åbne), så ejede hun intet udfordrende i forhold til mennesker. Hvis man lige udelader flatus toxisitet altså...
Min barndoms bedste ven, Buller, en enorm pyrenæer havde meget mere af det, vogterne har med sig.
Jer, der har kendskab til de store vogtere - sennenhundene? Er de inkluderet.
Jeg synes ikke engang jeg vil inkludere sct. Bernhardt selvom den har egenskaber i den retning.
apr 2016
Har ikke kendt/ mødt nogen grosser sennen desværre, og det er begrænset hvad jeg har læst om dem. Har passet og trænet en berner sennen tæve i nogle år, og jeg husker hende ikke som værende specielt vogtende. Dejlig og lærenem var hun til gengæld, og hun elskede at arbejde.
maj 2008
Jeg er bestemt ikke ekspert i sennenhunde, men mit indtryk er mere hunde, der holder til på og omkring ejendommen, hvor mange af husdyrvogterne mere følger flokkene.
Sennenhunde kan bestemt godt være vagtsomme, jeg har kendt et par ret vagtsomme bernere, men også nogle meget lidt vagtsomme bernere. Nu møder man jo ikke så mange grossere, så det kan være lidt svært at få et indtryk af racen som helhed, men noget snak for år tilbage med en opdrætter har givet mig indtryk af, at de generelt er de mest vagtsomme af dem.
Jeg tænker, at der er en forskel på racerne, der er skabt til at holde sig til gård og hjem og holde fremmede mennesker fra døren eller i hvert fald advare om dem, og så hunde, der er skabt til at følge flokkene og holde rovdyr på afstand. F.eks. at markere området omkring flokken med urin markering, hjælper næppe meget mod mennesker, men sender et tydeligt signal til andre rovdyr. Så en lidt anderledes måde at vogte på.
maj 2008
Da jeg startede med pyreneere hørte jeg ofte, at man skulle virkelig passe på med at sælge til tidligere schæfer ejere, for de forventede, at den skulle opføre sig som en schæfer og lystre på samme niveau. Egentlig en lidt skæg tanke som om man ikke forventede, at folk var i stand til at sætte sig ind i, at racer var forskellige.
Jeg har solgt til 2 par tidligere schæfer ejere, og det er gået fint, for de har ikke forventet at få en hund magen til deres schæfer. En af dem kom med denne sammenligning: En schæfer vogter sin matrikel, men en pyr vogter hele nabolaget. Er det en forskel, du kan nikke genkendende til ?
mar 2017
Det er generelt svært at finde information om Grosseren.
Jeg har sjældent læst så meget tysk, som efter jeg selv fik en. De har ligesom taget den til sig er min fornemmelse.
Har endnu ikke mødt en dansker, der vidste hvad det var for en race, andet en to opdrættere og den danske racerepræsentant.
I Vejen fornylig, var der to tyske hunde, en dansk unghund, og en svensk hund. På sidelinien stod min og en anden danskejet Grosser. Det var det.
Den store forskel på en Berner og en Grosser skulle være vogtergenet. En Grosser skulle være mere "skarp".
Går jeg min faste tur, bliver jeg da også advaret om alle ændringer på turen. Det er meget rart at vide, om nogen af naboerne har fået ny cykel eller stilt en rive et nyt sted.
Er vi på et nyt sted, så er det mere mennesker han holder øje med. En fremmed mand og nogen få kvinder, aner ikke hvad det er der tricker ham på nogen kvinder, skal ikke gå hen til ham (og nej, godbidder kan han ikke købes med :-), hvor i mod børn er ligemeget.
Hvor vogtende det er i forhold til en Pyr eller andre rigtige vogterhunde, det har jeg ingen ide om.
apr 2016
"Store vogtere" bruges vel egentlig bare til at beskrive større hunde, som har været brugt, eller stadig bruges, til at vogte..
Boerboel f.eks. er også under "gårdhund/ farm dog", og ikke LGD "livestock guardian dog", men er stadig en "stor vogter".
aug 2006
Jeg har som sagt kun kendt denne ene grosser og der var ikke skyggen af vogter over hende og ikke det, der lignede skarphed.
Hun var en skøn hund, supersød og top-kælen. Legesyg på den dovne måde
Lene, gode gamle Buller hørte jo til hjemme i 70'erne og jeg tror min mormor og morfar tog det der med racer lidt afslappet.
Buller skulle fungere i et hjem, hvor der kom børn og hvor der kom chauffører mange gange om dagen fra min morfars vognmandsfirma.
Det klarede han fint, han passede på dem, der hørte til - i særdeleshed os børn.
Jeg tror den måde de havde hund på var intuitiv og ikke så tænkt, som os hundehoveder kan komme til at gøre det til.
Og jeg vil da også sige, at den måde, de brugte schæferne på dengang (og i øvrigt også racens temperament) var ret lig den måde, Buller blev brugt på.
Sørger for, at ingen fremmede løber med børn og inventar *GG*
Forskellen var, som jeg husker det, at Buller var komplet rolig i sin måde at vogte på - han VOGTEDE.... ganske stille.
Schæferne vogtede ikke, de var vagtsomme og larmende.
Her er søde Pascha (Grosser) med vores første schæfer Meck...
Gode venner var de - Meck havde en fest og Pascha gjorde en dyd ud af at løbe to skridt, hvorefter Meck keglede ud og to fire sejrsrunder hvorefter Pascha igen tog to skridt *G*
Ulige, men de var glade for hinanden
mar 2017
Ellers er det bare at fortælle dem hundens fulde navn.
Grosser Schweizer Sennenhund...
Det sidste burde give selv den sløveste kniv i skuffen en hvis indikation.
maj 2008
Tilbage i 70'erne ved jeg, der var en del, der havde problemer med deres pyrer, fordi de var for vagtsomme og en del blev aflivet eller videreformidlet på den baggrund, så det er dejligt at høre om Buller.
aug 2006
maj 2008
aug 2006
Men hvorfor molosser og ikke gårdhunde?
Tilsyneladende ved man ikke helt hvad der ligger bag racen.
maj 2008
Men der er givetvis en masse overlap, hvor "nogle" bare beslutter et eller andet.
aug 2008
Følger: 32 Følgere: 1466 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 30 Svar: 30.006
aug 2006
Molosser?
aug 2008
aug 2006
aug 2008
aug 2006
Molosser:
Amerikansk bulldog
Boxer
Broholmer
Boerboel
Bullmastiff
Cane Corso Italiano
Cão fila de são miguel
Dalbohund
Dogo Argentino
Dogo canario
Dogue de Bordeaux (Dogger)
Engelsk bulldog
Fila Brasileiro
Grand danois (Deutsche Dogge)
Hovawart
Mastiff (Engelsk mastiff)
Mastino napoletano (Neapolitansk mastiff)
Perro dogo mallorquín (Ca de bou, Mallorcamastiff)
Rottweiler
Shar pei
Tosa (Tosa inu)
aug 2008
https://da.wikipedia.org/wiki/Molosser
aug 2008
Men man kan jo sige at Grosseren ikke står på listen, men samtidig går den vel ind under beskrivelsen?
apr 2016
aug 2006
Mastiffer: Mastiff, Bullmastiff, Cane Corso Italiano, Fila Brasileiro, Mastino Napoletano, Boerboel, Engelsk Bulldog, Dogue de Bordeaux, Mallorca Mastiff, Cimarron Uruguayo, Tosa Inu
Doggo: Amerikansk Bulldog, Rottweiler, Boxer, Broholmer, Engelsk Bulldog, Dogo Argentino, Shar Pei, Dogo Canario, Grand Danois
Bjerg: Hovawart, Leonberger, New Foundlænder, Skt. Bernhardshund, Pyrenæer hund, Aidi (nord Afrika/Marokko) Anatolsk hyrdehund, Centralasiatisk Ovtcharka, Kaukasisk Ovtcharka, Landseer (Tyskland/Schweiz) Tibetansk Mastiff, Spansk Mastiff, Pyrenæisk Mastiff, Sarplaninac, Cao de Serra Estrela (Portugal) Tornjak, Kengal, Sydrussisk Ovtcharka
aug 2006
Nogen bliver enige....
Måske.. jeg ved det sgu ikke, synes ikke det står særligt klart hvad en sennen er ud over at være sennen
mar 2017
Elsker Kangalen. Synes den er så smuk!
Har i øvrigt set den film, han forklarer virkeligt om hunden på en god måde. Skal dog aldrig eje en selv, om så den var lovlig.
okt 2016
Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.143
http://www.gsmdca.org/wp-content/uploads/2012/11/Historical_photos.pdf
mar 2017
Er du gal nogen lækre billeder!
Tusind tak, for det link! Det skal klart op på Grossernes gruppe på facebook!
I øvrigt, ja, det er sket mere end en gang, at folk tror at vores er en Rottweiler blanding. Det har jeg vænnet mig til at få af vide..
aug 2006
okt 2016
http://swissplanet.co.uk/wp-content/uploads/2012/04/swissdog.jpg
mar 2017
Elsker det navn...
dec 2010
Følger: 10 Følgere: 26 Hunde: 6 Emner: 278 Svar: 8.727
Min kollegas, nu afdøde grosser, var en fantastisk lækker hund, der opførte sig som en lalleglad labrador
Vogterne er spændende, og meget, meget forskellige i temperament, og mht. hvad de kræver og hvor vagtsomme de er. Fælles for dem er dog, at de aldrig nogensinde bør virke nervøse/usikre.
okt 2016
Den ungarske Kuvasz er også blevet kaldt fattigmandshesten..
maj 2008
apr 2009
Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 53
vi skal bare også huske at det er en arbejdshund, som også er villig til at forsvare i større grad end almindelige hunde, i sidste ende med fysisk magt..
Det ville jo nok ikke være så populært, at se en video hvor den slår noget ihjel...men det er ikke desto mindre, en del af de her racer!
Det er ikke legetøj, men arbejdshunde.
Det jeg beskriver her er et medfødt temperament, det kan ikke trænes væk. ligesom jagten ikke kan trænes ud af en jagthund.
Mht vagtsomhed på eget område eller ude, skal man være opmærksom på at vagtsomme racer inkl vogtende hyrdehunde, ofte stadig har sikkerheds zone i meters afstand af ejeren/familien, uanset hvor man er. Og hvis man stopper op et sted på tur, så laver de ofte territorie, I deres hovede, indenfor få øjeblikke.
Dvs at indenfor en ret stor radius af hvor vi nu opholder os, er det nu deres territorie, og de beskytter det imod alt de ikke synes skal være der.
Om natten bliver de meget mere alvorligt vagtsomme, og tilfældige kan ikke nærme sig, som feks i dagslys.
De forstår godt forskellen på bymiljø og vild natur...og kan feks vurdere at fremmede mennesker er mindre velkomne i en øde skov, da de anser mennesket som tilhørende mere i beboede områder.
De vogtende hyrdehunde er en fantastisk oplevelse at eje. De har en meget egenrådig unik personlighed, som giver en speciel stemning at have i sit hjem eller med sig på tur.
Jeg har haft en Central asiatisk ovcharka i 13 år nu...og sikke en rejse det har været!
mar 2017
Vogterhund - temperament