{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
435 visninger | Oprettet:

Hvad er forskellen på Pinchere og Terrier? {{forumTopicSubject}}

Sidder lige og gør mig klog på FCI grupper og racerne i de forskellige grupper og undre mig over at D/S-gårdhund hører under gruppe 2 - Schnauzere, pinschere, molosser og sennenhunde og ikke under Terrier gruppen. Hvad er forskellen på terriere og Pinchere?

Kan selv umiddelbart se at Pinchere ikke er så kraftige som terriere sådan generelt set, men det kan være at jeg er helt galt på den? Begge race-kategorier er da avlet til muse og rottejagt, ikke?

Kommentarer på:  Hvad er forskellen på Pinchere og Terrier?
  • #1   18. jul 2017 Som jeg har forstået det, så er terriere jagt/rottehunde, hvor pinchere er vagt/rottehunde.

• #2   19. jul 2017 Terriers er generelt skarpere overfor andre hunde og andet vildt end gnavere end pinchere er. Forskellige terrierracer har forskellige arbejdsopgaver, flere af den er lavet til rævejagt under jorden, nogen er til drivjagt på fx vildsvin og andre er kombinerede gård- og jagthunde.

• Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.906
    #3   19. jul 2017 De tyske Pinscher (betyder nærmest terrier på tysk) hunde deler blod med gravhunde, mens Terrier på Latin terrarius (jordhunde) kommer fra england.. De har begge oprindeligt haft de samme typer af opgaver.. Og kan begge være lidt efter katte..

A breed of well-muscled, smooth-coated terrier in which the tail is customarily docked; (also) a breed of miniature terrier outwardly resembling the Dobermann pinscher, having a distinctive gait said to resemble that of a carriage horse; a dog of either of these breeds.
    https://en.oxforddictionaries.com/definition/pinscher

• #4   19. jul 2017 pincheren deler specialklub med Schnauzeren som også er en rottehund, de er ikek så skarpe som terrier

• #5   19. jul 2017 Terriere har typisk UK som oprindelsesland, schnauzer/pinchere er tyske af oprindelse.
    Deres formål er også lidt forskelligt, men det kommer an på racerne, der er også nogle som er lavet til praktisk taget det samme.

• #7   19. jul 2017 Dansk Svensk gårdhund ligner heller ikke en terrier i bygning ej heller i sind. Der er dog kommer et par "nyr" racer til som fx Terrier Brasiliero, som kan have en lighed i udseendet.

• Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

#8   19. jul 2017 Terriere har typisk UK som oprindelsesland, schnauzer/pinchere er tyske af oprindelse.
    Deres formål er også lidt forskelligt, men det kommer an på racerne, der er også nogle som er lavet til praktisk taget det samme.

Er det ikke også hvad jeg skriver. udover at vi ikke er helt enige om hvad de er lavet til.?

• #9   19. jul 2017 Jeg gætter på at du synes at det er Jack og Parson Russell Terrier som har lighed med DSG?
    I så fald er der stor forskel på racerne. Jack er i FCI registreret som rektangulær i kropsbygning, det er DSG ikke. Der er ligeledes krav til størrelsen på brystkassen og fleksibilitet, det er der ikke på DSG. En Jack skal have fladt bryst foran, det skal en DSG ikke. Der er krav til snudelængde på Jack, for den må ikke være spids. Og mange andre ting.
    Tager du Parson er de begge kvadratiske, men her er der igen krav til brystkassen hos terrieren. De skal jo kunne gå under jorden. Igen må de ikke være spidse og de skal være flade foran.

Kommer vi til temperament er der kæmpe forskel!! En terrier er en jagthund og selvstændig af slagsen. En DSG er en Gårdhund og arbejder ikke med at jage størrere dyr end dem selv, som en terrier gør. De vogter gården mens terrierne arbejder på en jagt.

• #10   19. jul 2017 kennel Hijacks -
    der er da både snude og bryst krav på DSG'en? højde, vægt osv. osv.

men vil give dig fuldstændig ret i racerne er forskellige, både af udssende og sind!

• #11   19. jul 2017 Er der krav til en fleksibel brystkasse på DSG? Vores skal jo være så fleksibel som en tennisbold så de kan bevæge sig under jorden. De bliver testet til hver udstilling. Snuden må heller ikke være længere end skallen på en terrier.
    Og ja, så er der højdekrav etc der adskiller de to racer

• Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

#12   19. jul 2017 De bliver testet til hver udstilling

Hvordan foregår det?

http://www.prt-jrt.com/spanning/spanning1.html

• #13   19. jul 2017 De trykker brystkassen med begge hænder og hvis den ikke giver sig, så er den ikke fleksibel nok

• Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

#14   19. jul 2017 Hijacks

Prøv at se mit link..

• #15   19. jul 2017 Det foregår ligesom der står i dit link. Jeg forstår ikke dit spørgsmål

• #17   19. jul 2017 Forestil dig en golfbold mod en tennisbold. Det er lettere at presse en tennisbold igennem et hul der er lidt mindre end bolden eller har lidt anden form, end at få golfbolden igennem hullet, ikk?
    Huller under jorden er ikke altid lige så pæne runde og hunden skal derfor kunne presse sig igennem både forfra og bagfra. Modsat gravhunden, så skal en terrier ikke grave under jorden, men blot presse sig igennem. Gravhunden er jo designet til at kunne grave frit med forbenene selvom brystet sidder fast. En terrier er mere som en mus eller rotte der bare maser sig igennem

• Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

#19   19. jul 2017 Det foregår ligesom der står i dit link. Jeg forstår ikke dit spørgsmål

Det var nu mere ment som et vink med en vognstang om, at man også burde kikke på de praktiske jagt-egenskaber.. fremfor udelukkende at fokusere på de teoretiske egenskaber.. Man skal åbenbart også have den helt rigtige størrelse hænder, for at kunne tjekke på den måde som der er beskrevet i linket..

• #20   19. jul 2017 Hehehe Peter. Det har de skam taget højde for, så små hænder skal holde lidt anderledes for at kunne mærke fleksibiliteten
    Jeg vil faktisk mene at de fleste jagthunde racers beskrivelse tager højde for den type jagt de bruges på. Hønsehunde må f.eks. godt have et lavere kryds fordi det giver bedre afspark når de løber på marken. ALDRIG som schæferhunden men blot en smule.
    Farven på en JRT og PRT er også meget vigtig fordi de adskiller sig fra farven på deres bytte - du ser med det samme om det er hund, ræv, grævling, mårhund, etc der kommer ud af graven først. På en tysk terrier er farven også vigtig men her graver man oprindeligt ned efter ræv og hund i graven, så der kræver man ikke at kunne se forskel med det samme

• Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

#21   19. jul 2017 Farven på en JRT og PRT er også meget vigtig fordi de adskiller sig fra farven på deres bytte

Ja, mangel på farve er vigtig på de racer som skal være tydelige for jægeren..

• #22   19. jul 2017 kennel - ikke fleksibel nej, men den skal være firkantet

• #23   19. jul 2017 Super gode svar! Tak skal i have ?? Jeg er selv vokset om med en D/S- gaardhund. Hun var en super dygtig mussefanger, men rigtig strid mod os børn. Har aldrig mødt andre D/S der var så stride efterfølgende. Har mødt mange arbejdsvillige på vores træningsplads

• #24   19. jul 2017 @Peter: Har ikke læst dit svar, skimmede lige hurtigt svarene, og gav så mit.

• Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

#25   19. jul 2017 The litmus test of whether or not a terrier can enter the ground is how he spans.

This terrier MUST be able to be spanned behind the shoulders by an average man’s hands.

Altså den skal være i stand til at spænde bagved skulderne ved en mands gennemsnitlige hænder.. Det kan man vel godt betegne som værende fleksibel ved en "lakmusprøve"..

Kommentér på:
Hvad er forskellen på Pinchere og Terrier?