{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Kommentarer på:  Hvad er forskellen?
  • #1   9. okt 2016 Det er da vist den samme race nogen kalder dem bare for hvid schæfer


  • #2   9. okt 2016 I DKK hedder de hvid Schweizisk Hyrdehund. I DHL (mener jeg det er) hedder de Hvid Schæfer.

  • #3   9. okt 2016 Jamen findes der ikke en race der hedder hvid schæfer?
    Og er der ikke noget ned at den ikke er acceptabel?


  • #4   9. okt 2016 Om den er acceptabel kommer vel an på hvilket forbund man er til.

  • #5   9. okt 2016 Nej de hedder hvid Schweizisk Hyrdehund men bliver kaldt hvid schæfer andre steder end DKK

  • #8   9. okt 2016 Syntes nu ikke der er så meget forskel end de er i virkeligheden.
    Har ikke set 2 100% ens.


  • #9   9. okt 2016 Samme hund, men forskellige navne smiley

  • #11   9. okt 2016 det er lidt som med Tinker og Irish Cup

  • #13   9. okt 2016 Det er samme race. I fci regi, kunne man bare ikke få godkendt racen med et navn der hentydede til den tyske schæferhund. Så man endte med at kalde racen hvid schweizisk hyrdehund.
    Individerne kan overføres mellem forbundene, uagtet racenavnet.


  • #14   9. okt 2016 Racen kommer i to hårlag. Derfor hundene kan se meget forskellige ud.. For ikke at tale om typer indenfor racen.

  • #16   9. okt 2016 MvbKenzie, handler det ikke bare om pelslængden?

    Både stockhår og langstockhår er godkendt i FCI, må parre indbyrdes og stiller også sammen i udstillinger.

    Jeg vil påstå at det lige nu er umuligt at se hvilken hund, der er i hvilket forbund og dermed hvilken, der hedder hvad.


  • #17   9. okt 2016 Jeg siger begge dele om vores. Men nok mest hvid schæfer for så ved folk hvad han er. ??

    profilbillede
  • #18   9. okt 2016 Ok, tak for svar smiley
    Jeg har hørt begge dele, både at det var en og samme race, og at det var 2 vidt forskellige racer.
    Så kan jeg bedre forstå at jeg ikke kunne se forskel smiley


  • #20   10. okt 2016 Det kan man jo finde inden for de fleste racer. Typer. Det har ikke noget med racenavnet at gøre.
    Det har noget med opdrætterens smag at gøre smiley


  • #21   10. okt 2016 Som de andre skriver, så er det sådan set samme race..
    men lige her er DKK ikke noget at råbe hurra, hvis du spørger mig. Her er den blevet skilt fra schæferen, og har fået et andet navn, og så har man pillet næsten alt drift ud af den smiley - så den er blevet en lunken oplevelse..

    Hos DDH - nogle steder i DRU vidst nok, (kan være at jeg lyver smiley ) har man gjort noget mere for racen, her hedder det en hvid schæfer, og har laaangt mere drift i flere af linjerne. Og ER en schæfer, det er meget tydeligt.

    Så jo, egentlig den samme race, og så alligevel ikke helt, afhængig af klubben.


  • #22   10. okt 2016 C&N - Meget kan man give DKK skylden for, men her har de altså ikke noget at skulle have sagt.

    Grunden til at den hvide ikke længere kunne godkendes som schæfer og at den blev skilt fra den farvede var, at Hitler syntes det skulle være sådan.
    Han pressede det tyske forbund til at udstøde alle hvide fra avlen. (Og slå dem ihjel, men det er så en anden snak)

    Siden dengang har man avlet på den tavleløst og den har da også i perioder været ved at forsvinde.

    Den er relativt ny i FCI og netop for ikke at blande de to racer sammen (schæfer og HSH), gav man den et andet navn. De to racer havde i mellemtiden skilt sig yderligere fra hinanden, så det ikke længere kun var farven, der var til forskel - det var ejernes valg ikke at avle på brugsegenskaber, Ikke noget forbunds.

    Hundene i FCI stammer fra fuldstændig de samme som dem, der er i DDH og DRU - og deres driftsniveau er helt tilsvarende.
    Jeg selv har fornøjelsen af at træne sammen med et opdrætter-par, der forsøger at få lidt brugsegenskaber vækket i racen igen. Sikke et arbejde...



  • #23   10. okt 2016 CH. Historien bag skal jeg ikke kunne sige noget om. - den er sikkert god nok, men det ændre ikke meget på, hvordan jeg oplever den hvide.

    Men jeg er ikke enig i, at driften er det samme hos DDH og DKK - jeg kender også et par stykker i begge lejre.
    Så kan det sagtens være at hundene stammer samme sted fra, men så har DDH ihvertfald gjort et arbejde, der i mine øjne er langt bedre, end det der blevet gjort hos DKK.
    - her kan vi jo bare blive enige om, at være uenige smiley


  • #24   10. okt 2016 Altså... her i landet er der tre hvide, der har en 1'er. En der har en 2'er.

    Den første er en lille bunke år siden nu, de to andre kommer fra samme opdrætter - DKK, HSH, den ene prøve (1'er)er et par år gammel, den anden er ganske ny og således også den ene 2'er en hvid i DK nogensinde har lavet...

    Det er de eneste, der har aflagt bevis for deres brugsegenskaber - og så kan man jo se nok så meget på træningspladserne....
    For mig at se veksler det voldsomt fra individ til indvid - hvilket også gør mine kammeraters projekt rigtig svært...



  • #25   10. okt 2016 Det er stadig samme race.
    Hvis opdrætteren i den ene klub vægter brugsegenskaber mere end i andre - så er det igen et opdrætter valg.
    Ikke en differenciering mellem klubberne.
    Ingen af klubberne har krav til brugsprøver.
    Og du kan overfører lige som du har lyst til mellem klubberne.



  • #26   10. okt 2016 Ginne, der er vel de samme krav om sletning af aner ved overførsel til DKK som ved andre racer?

  • #27   10. okt 2016 CH - jo hvis ikke forældregenerationen er overført inden smiley

  • #29   11. okt 2016 "Hos DDH - nogle steder i DRU vidst nok, (kan være at jeg lyver ) har man gjort noget mere for racen, her hedder det en hvid schæfer, og har laaangt mere drift i flere af linjerne. Og ER en schæfer, det er meget tydeligt." Det passer så ikke helt smiley Jeg kender en hel del hvide schæfere/hvide schweisiske hyrdehunde idet vi har en stadigt flow af dem gennem klubben. Der er absolut lige så lidt drift i de 'hvide schæfere' som i de 'hvide schweisiske hyrdehunde'. Begge slags er store som huse, søde og rare familiehunde. Men helt enormt op ad bakke at træne i et program der kræver lidt drift smiley

  • #30   11. okt 2016 Mette Marie. Så fordi de hunde du har mødt, ikke har været som dem jeg kender og har mødt, så er din oplevelse af dem mere rigtig end min?

  • #33   11. okt 2016 Den har været FCI-godkendt i 25 år.
    Før det blev de krydset på tværs af tyske og canadiske linjer.

    Det er alligevel begrænset hvad man kan nå avlsmæssigt på 25 år.
    Man når ikke at forfine en type eller brugsegenskaber på så kort tid...


  • #34   11. okt 2016 Hvis den var til mig CH. Jeg er med på, at du ikke får en top kvalificeret brugshund på så få år, det har jeg heller ikke nævnt noget om.
    Jeg fortæller bare, at min oplevelse af den hvide, er at der er mere drift at spore i den ene, end den anden.


  • #36   11. okt 2016 Det er et indlæg i debatten, ikke til "nogen", til alle...

    Jeg tror tilfældigheder spiller ind her...


  • #37   11. okt 2016 Min er ikke nem at arbejde med og bange for rigtig mange ting. Har haft en "alm" schæfer og hun var meget nemmere at arbejde med. Ham vi har nu er ikke til at få op i gear og yde lidt ekstra. Men jordens bedste familie/vagt hund smiley

Kommentér på:
Hvad er forskellen?

Annonce