1.284 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 17 Svar

Stivkrampevaccination? Stivkrampevaccination?

Jeg blev "bidt" igår, det var ikke hundens skyld min hånd var bare i vejen imens den gøede og det er ikke noget slemt.

Jeg kom bare til at tænke på hvor slemt skal sådan noget være, før man bør at overveje stivkrampevaccination?

Jeg tænker ikke at det er nødvendigt den her gang. smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Havearbejde 3.150 kr.
  • Have arbejde 205 kr.
  • Reparation af opvaskemaskine 1.200 kr.
  • Klippe hæk ned 1.000 kr.
  • Elektriker 1.500 kr.
  • Hjælp til hænge lamper op 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Stivkrampevaccination?
  • #5   2. aug 2017 Mener stivkrampe gælder i 10 år.

• #6   2. aug 2017 Du kan få stivkrampe af en lille hudafskrabning fra en gren i haven, der hænger lavt så der kommer jord ind i såret. Pointen er at bakterien der giver stivkrampe, findes i al jord hele verden rundt.

Rigtig mange dør årligt af stivkrampe, og skal ikke tages let på.

Jeg har altid sørget for at have en up-to-date vaccine. Den varer i 10 år, er gratis og tager 2 min. Hvorfor ikke have den?

• #7   2. aug 2017 Trine, hvordan har du fået den gratis?
    Jeg har da måttet betale for min, medmindre jeg fik den ifm. behandling af en skade smiley

• #8   2. aug 2017 Det er ikke noget slemt, jeg ved ikke hvornår jeg har fået vaccinen sidst eller om jeg har fået den før.

Det på lillefingeren ved jeg ikke helt hvor dybt er men det er nok ikke særlig dybt, jeg vaskede det med sæbe og vand kort efter det skete. smiley

profilbillede
  • #9   2. aug 2017 Er den ikke gratis normalt? Jeg fik min i forlæggelse med en indlæggelse efter et styrt i en sæbekassebil der kørte løbsk fordi mine medløbere fik problemer med at holde vognen og den fik for meget fart på til jeg kunne kontrollere den. Det kostede desværre en indlæggelse med scanning af nakke og rygrad og rengøring af asfalteksem nærmest fra tå til pande.

Min hpv vaccine var da også gratis? Kan aldrig erindre jeg nogen sinde har betalt for andet end en sundhedsattest til kørekort og dykkercertifikat

Sundhed.dk skriver
    Hvad er en booster-dosis?
    Booster-dosis vil sige, at man genopfrisker vaccinationen. Dette gøres med en enkelt dosis. I Danmark anbefales en booster-dosis mod stivkrampe til voksne hvert 10 år. Samtidig er det dog almindeligt, at man tilbydes en booster-dosis, hvis man får sår, der er så store, at man opsøger sin egen læge eller skadestue, selv om det er mindre end 10 år siden, man fik sidste dosis.

Hvorfor skal man vaccinere?
    Stivkrampe er en farlig sygdom, som i værste fald kan være dødelig. Tag derfor kontakt med din læge, hvis du får store sår med risiko for infektion.

Hvis du ved, at du skal ud at rejse, bør du på forhånd tjekke, om du har en stivkrampevaccination, som er mindre end 10 år gammel.

• #10   2. aug 2017 Stivkrampen er netop gratis, når man kommer til skade, så der er hul på huden. Så er de helt vilde for at give den på skadestuerne rundt omkring smiley

Hvis man bare får den, for at opdatere den og som forebyggelse, fx. hvis man skal ud at rejse, så skal man betale for den hos lægen. smiley
    Det sammen skal man for vaccine mod Hepatitis og diverse andre, som man har brug for, hvis man rejser "langt væk".

• #11   2. aug 2017 Jeg fik den gratis. Men jeg var også blevet flået af en kat inden smiley

• #12   2. aug 2017 Jeg er en gang blevet bidt og såret var lille, som dit, men fik gratis stivkrampe vaccine hos vagtlægen/skadestuen. Så afsted med dig smiley
    PS på daværende tidspunkt kunne jeg ikke huske hvor længe siden jeg sidst fik én, og det nævnte jeg bare for dem. Om de undersøgte det i min journal eller hvad, ved jeg ikke..

• #14   2. aug 2017 Præcis - man skal ALTID sige "ja tak", når man får den tilbudt smiley

• #16   2. aug 2017 Det skete igår, kan det så vente til i morgen eller? smiley

• #18   2. aug 2017 Jeg har bare ikke rigtig mulighed for at komme afsted nu når det er så sent?

• #20   3. aug 2017 min var osse gratis, men om det er fordi jeg arbejder med dyr til daglig ved jeg ikke

men korrekt, der skal ingenting til før man kan få stivkrampe, og det er ikke en sjov ting at få

set grimme billeder på mit studie

• #21   3. aug 2017 Jeg har fået en tid kl 13:30 så får jeg stivkrampevaccinationen, min sidste/første stivkrampevaccination var da jeg var omkring 1 år, så lægen synes jeg skulle få den igen. smiley

• #22   3. aug 2017 Så kan du også trygt arbejde i haven og gå tur i skoven og plukke hindbær

• #23   3. aug 2017 Jeg har aldrig tænkt over det før nu, selvom jeg har en tendens til at komme til skade osv.
    Men det er fint at få den opdateret, så behøver jeg ikke at tænke over det mere de næste 10 år. smiley

• #25   3. aug 2017 I det her tilfælde var det min egen skyld, hunden gøede og jeg ville teste om der var kontakt så jeg holdt en godbid foran hunde, derefter gøede den igen og ramte min hånd.

På grund af de helbreds problemer jeg har i forvejen, så er det heller ikke så nemt for mig at lægge mærke til symptomerne eftersom jeg har mange af dem i forvejen i forbindelse med noget sygdom. smiley

• #27   3. aug 2017 Jeg var også selv meget sur i det øjeblik (som nok skabte problemet med kontakten) fordi en mand som "havde trænet hunde i 7 år", skulle lige skælde mig ud for at "bare stå der" fordi det fik hans nabo's hund til at gø (det var den have jeg ville prøve at passere roligt med hunden jeg gik med), jeg skulle bare gå videre blabla.
    Heldigvis var resten af turen god indtil vi næsten var hjemme igen, hvor en labrador pludselig sprang med fuld fart igennem en hæk imod os, heldigvis reagerede den på min råben og ejerens derefter.
    Jeg var ikke ligefrem heldig den dag. smiley

Kommentér på:
Stivkrampevaccination?

Annonce