1.920 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 42 Svar

Stivkrampevaccination?? Stivkrampevaccination??

Afledt af en anden tråd, sidder jeg og tænker..... Jo, det sker at de to brikker rykker lidt på sig....**GGG*
Man må jo formode at de fleste af os herinde har hunde og/eller andre dyr. Men hvor mange af jer er stivkrampevaccineret? Og hvor mange af jer går selv til lægen hvert 10. år og får indsprøjtningen? Ofte skal der jo ikke mere end nogle smårifter fra en hvalp til før man kan blive syg:-)

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Skifte ballofix 1.500 kr.
  • Montering af vaskemaskine og tørretumbler 500 kr.
  • 3 sal, stort bord til kældren 1.150 kr.
  • Punkteret cykel dæk 300 kr.
  • montering af induktionskogeplade 1.000 kr.
  • Elektriker 760 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Stivkrampevaccination??
  • #1   1. jan 2009 jeg har passet mine vacciner, har prøvet et grimt bidsår for mange år siden, så jeg skal ikke nyde noget igen, men tror som du, at det ikke er noget man normalt lige tænker over

• #2   1. jan 2009 Jeg får min fordi jeg ikk kan tåle bistik ellers. så fik min for 3år siden og syndes alle burde huske sådan noget da det kan beskytte mod en masse:)

• #3   1. jan 2009 det er jeg, vi rejser nogen gange uden for land og lov og er derfor altid opdateret med vacc.

• #4   1. jan 2009 Gælder de ikke 15 år nu ?

Synes jeg de snakkede om sidst jeg fik den

• #5   1. jan 2009 Jeg er stivkrampevaccineret, og synes faktisk man bør være det når man har hund. Det er nu ikke derfor jeg har den, men fordi jeg skar mig i hånden, men jeg har da fået en ridse i benet fra en hundehjørnetand, hvor jeg var glad for jeg var dækket ind med vaccinationen, bare for en sikkerheds skyld.

• #6   1. jan 2009 Netdoktor:

Ved rejser til udlandet er det vigtigt at være vaccineret korrekt. Hvis der er gået mere end 10 år, siden man blev stivkrampevaccineret, skal man have en ny stivkrampevaccination.

• #7   1. jan 2009 Renè:

Så skal det være noget helt nyt??

• #8   1. jan 2009 Den sidste jeg fik var i 1991 og i forbindelse med at jeg skar mig i hånden med et stemme jern , da jeg var i lære , dengang hold den i 10 år . så burde måske have en ny smiley

• #9   1. jan 2009 Ejer:

Så dit nytårsfortsæt må være at bestille tid til at få en vaccine.......*GGGG*

• #10   1. jan 2009 Stivkrampevaccinationer gælder stadig kun 10 år.....
    Har lige fået for 1 måned siden.
    Fik den da jeg blev bid i hånden da jeg skilte 2 hunde ad, der var oppe at slås.... Ikke engang mine egne men 2 komplet fremmede og så "takker" taberen ved at bide...*G*
    Hvis ikke det var sket var jeg ikke blevet vaccineret.... aner ikke hvornår jeg sidst blev det...//0:

• #11   1. jan 2009 jeg gør.. men det er så også pågrund af vores krypdyr.. så jeg er dækket ind... om jeg lige præcis går ind om de år og får en ny tror jeg ikk.. tror jeg når at blive bidt inden og så får jeg en ny... hehe det er lidt sådan det foregår her.. men hvis du arbejder som dyrepasser.. så er det et ktav at de får den reglmæsigt

• #12   1. jan 2009 Mette ønsker alle et godt og sikkert nytår .

Hrmffp....... så skal de jo stikke i een... ik'....wræææl.....

TAK for det Dr. Mette... fordi du huskede os på det..... Hmmm...:O(

• #13   1. jan 2009 Nej René, det er kun 10 år *S* Det fik jeg at vide, da jeg i november måtte have en ny *GGG*

Men ellers er det ikke noget, jeg går og tænker over i hverdagen.. Det er kun når jeg kommer til skade *GGG*

• #14   1. jan 2009 Har fået min inden jeg rejste til Vietnam, hvilket er 2½ år siden, men før det fik jeg en da jeg startede til ridning som 12-årig og ellers har det ikke været passet. Men det kan det jo så blive nu, regner da med og have Giz mange år endnu smiley

• #15   1. jan 2009 Mette, det er en del år siden nu, så det er nok bare mig der husker galt *G*

• #16   1. jan 2009 NITTIP:

Jooooooo, de skal stikke......... Og jeg HADER at blive stukket.,.........*GGGG*
    Men jeg vil hade endnu mere at blive syg af en skramme eller en rift. Jeg ER dækket ind. Jeg har en seddel i min pung, så jeg VED hvornår jeg skal revaccineres. Vi går så meget op i at vores hunde skal vaccineres korrekt (og med GOD grund, skal jeg lige skynde mig at sige), men hvad med os selv??

• #17   1. jan 2009 Det er desværre over 10 år siden at jeg har fået min, men da jeg er gravid nu, må jeg ikke få den. Jeg har ellers haft brug for den, men måtte bare vaske og holde det bidsår rent.

• #18   1. jan 2009 jeg har ik passet mine.. jeg fik min første da jeg var under 10 år tror jeg.. har ihvertfald ik været mere end 11 og jeg fik min den anden her i maj måned og der var jeg 24 så nej det gør jeg ik..
    Og min havde slet ik noget med ddyr at gøre jeg syede bare mig selv i fingeren med en symaskine =D

• #19   1. jan 2009 Det først lægen spurgte mihg om da Balder havde tygget på mig, var om jeg var vacc.... Og så fik jeg et skud, fordi det var forældet.....
    Jeg mener så ikke at det er stivkrampen som er det farlige ved hundebid, det er de meget agressive og farlige bakterier som altid sidder på hundens tander og som efterlades dybt nede i såret... D e kan være livstruende meget hurtigigt hvis man ikke med det samme kommer i behandling.... Og desværre er det langt fra alle læger som ved lige meget om hundebid.... så forlang altid hvis du bliver bidt af en hund, sår der er gået rigtig hul en omgang antibiotika.

• #20   1. jan 2009 Snow:

Du har helt ret. Men en stivkrampevaccination mener jeg at man bør have, når man omgås dyr:-)

• #21   1. jan 2009 Jeg fik min stivkrampe tilbage i år 2000 da jeg arbejde hos Inge's Kattehjem i Glostrup, det var rigtig godt påkrævet da jeg altid havde en del rifter på hænder og underarme.

Så jeg skal have igen her om ikke så længe, men glæder mig ikke for synes det er så ømt bagefter.

• #22   1. jan 2009 Jeg fik også først mine for 20 år siden dag jeg startede med at have heste....

• #23   1. jan 2009 Grete:

Jeg fik også i 2000, så jeg skal også ha`igen til næste år...... Denne gang vil jeg dog ha`den i venstre skulder, da jeg er højrehåndet!! Det havde jeg slet ikke tænkt på dengang......*GGGG*

• #24   1. jan 2009 Jeg har ikke haft problemer de sidste 2 gange jeg fik den.. Havde ellers håbet på et par "fridage" LOOOOL

• #25   1. jan 2009 Jeg blev opdateret i 99 da jeg hakkede mig i tommeltotten på arbejde, så jeg har et ½ års tid at løbe på endnu.

Om jeg lige får mig trukket ned til lægen, for at blive stukket frivilligt ved jeg ikke, jeg er panisk angst for nåle, og sidst kunne jeg ikke ligge på siden i flere dage, p.g.a. den kugle der kommer bagefter.

• #26   1. jan 2009 Mette:

Ja det gør afsindigt ondt synes jeg, jeg kan huske. Og dem jeg arbejdede sammen med dengang havde det med at ramme en lige der hvor det gør allermest ondt... GG

Og ja jeg frygter den også lidt så jeg er glad for der går 1 år til jeg skal have min næste.

• #27   1. jan 2009 Som sagt mærkede jeg intet til min.. jeg havde også hørt det skulle gøre ondt.. Det gjorde det ikke.. Heller ikke forrige gang (som var i 96/97)

• Christian J
    Christian J Tilmeldt:
    dec 2008

Følger: 1 Emner: 4 Svar: 31
    #28   1. jan 2009 Jeg fik min da jeg blev kørt ned.. de gælder i 10 år.
    Kommer man på skadestuen med at sår, så får man en, med mindre man nærmest man bevise at man har fået en inden for 10 år smiley - De blir givet i flæng smiley

• #29   1. jan 2009 Jeg fik min fornyet sidste år i forbindelse med en stikskade på arb.

Samtidig skulle jeg have mod hepatitis da man ikke kunne vide om den forurenede nål jeg blev stukket med var inficeret med det ene eller andet :o(

Så fik en vacc. i hver arm.
    Musklen er en smule øm i et par dage og det er det. Det er ikke noget at tale om :o)

• #30   1. jan 2009 Jeg fik en her i november måned, fordi Luna kom til at bide mig. Ikke noget alvorligt, men min læge synes jeg skulle stivkrampevaccineres alligevel. Fik et fint vaccinationskort, og fik fortalt den holdte i 10 år.

• #31   1. jan 2009 Hehe.. MIN Luna spændte ben for mig *GGGG*

• #32   1. jan 2009 Jeg fik min sidst inden jeg tog til USA 2005 - havde en af ulvene bidt mig, tror jeg dog, stivkrampen var det sidste jeg ville bekymre mig om...

• #33   1. jan 2009 Da min søn skulle have 12-års vaccine kom jeg til at tænke på det og blev vaccineret.

• #34   1. jan 2009 Det er 11 år siden jeg blev vaccineret mod stivkrampe. Jeg skal snart have det gjort igen - for skal ud at rejse. Men jeg bliver bare så frygtelig syg/skidt/dårlig af alt med stikke/indsprøjte vaccine-skidt. Ihh.

• #35   1. jan 2009 Jeg fik min sidste vaccination i 1994, så det er jo godt og vel overskredet ;o)

Tror dog ikke det er noget, jeg vil arbejde for at få lige nu.

• #37   1. jan 2009 Jeg blev vaccineret for 4 år siden. Stod på arbejde og vaskede nogle beskidte fiskeknive op, da jeg kom til at skære mig i fingeren. Det blev bare ved at bløde! Og det var kun grundet mine blå øjne jeg fik lægen til at lime i stedet for at sy! Men stukket - det blev jeg! De var i tvivl om hvorvidt jeg var dækket ind, så det er jeg nu. I hvert fald de næste 6 år!

Mopsejer R,

Du skrev helt oppe at du var stivkrampevaccineret fordi du er allergisk overfor bistik? Hvad gør det godt for? For det er jeg også, men har aldrig hørt om at man så bør være stivkrampevaccineret?

• #38   1. jan 2009 Anja S: Jeg er allergisk overfor hvepse om jeg er stivkrampevaccineret eller ej... Forstod den heller ikke helt...

• #39   1. jan 2009 Jean,

nej vel? Hvis det gjorde et eller andet godt, ville jeg meget gerne vide det, da jeg egentlig er dybt allergisk overfor alle former for insektbid. Jeg dør ikke, men jeg hæver nok til at dø efter ganske kort tid, hvis jeg bliver stukket bestemte steder..

Har bare aldrig hørt at det skulle gøre noget..

• #40   2. jan 2009 Man kan også blive stukket i armen, så går det ikke ud over skulderen. Fik en stivkrampevaccination dagen iden jeg skulle flyve til Grønland og sygeplejersken sagde jeg godt måtte få den i armen, så jeg slap for at sidde i flyveren med øm skulder.

• #41   2. jan 2009 jeg måtte akut på næstved sygehus en sommer jeg blev stukket af en bi da jeg kan dø hvis jeg ikk blir behandlet mod bistik og de skyndte sig at give mig stivkrampe vaccine og så noget andet og de sagde jeg ALDRIG måtte glemme at få den hver 10år da den beskytter lidt og gør det ikke er lige så slemt for mig og jeg så nu bar skal ta to allergi piller hver gang jeg blir stukket..

• #42   2. jan 2009 Så længe man får den i en muskel så kan man få indsprøjtningen i overarmen, skuldrene, lårene eller ballerne.

I kan sikkert få lov til at vælge selv hæh he.
    Jeg foretrækker overarmsmusklerne :o)

Jeg har givet ikke så få stivkrampevaccineinjektioner :o)

• #43   2. jan 2009 Stivkrampe og bistik har ikke meget med hinanden at gøre.

Hvis ikke bien har bakterien Clostridium Tetanus på sin lille brod, så er der intet i bistikket, der skulle føre til stivkrampe.

Almindelig får man bakterien i sig, hvis man skærer sig og såret er inficeret med jordbakterier, som denne C. Tetanus er en af. Især omkring hestegødning er den udbredet.
    Den lever godt i iltfattige miljøer - altså under plastrer og bandager. Så er man som jeg ikke dækket ind af stivkrampevaccine, så er det om at lade et sår lufte og eventuelt rense det med brintoverilte, som forhindrer bakterien i at brede sig.

Kommentér på:
Stivkrampevaccination??

Annonce