1.522 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 29 Svar

Skal hunde nu faste igen? Skal hunde nu faste igen?

Hej HG venner smiley

Før i tiden var der en del snak om at man skulle give hunden en fastedag en gang om ugen, til en gang om måneden.
"Det hjælper med at rense ud i maven.. Hunde spiser jo så mange underlige ting" blev jeg typisk forklaret når jeg spurgte.

Så jeg gav min stakkels daværende hund fastedag, en gang om måneden i et halvt års tid, da hun var ca. 2-3 år gammel. Glemte det igen, og fortsatte uden fastedage resten af hendes liv uden at tænke mere over det.

Nu er jeg så begyndt at høre folk snakke om det igen, og tænkte jeg lige måtte høre hvad HG havde at sige om sagen smiley

Har set at flere faster deres hunde i USA nu, og snakken kører vist på at det skulle styrke immunforsvaret (tarmbakterier osv. osv.) og give hunden et længere liv i sidste ende.

Hvad siger i? Faster i jeres hunde? Hvorfor/ hvorfor ikke?

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Ryd min altan 1.000 kr.
  • Græsslåning 1.060 kr.
  • brusearmatur 970 kr.
  • Repareret en sendebud 700 kr.
  • udskift vindue på 2.sal 5.000 kr.
  • Dimmer not working and check power trip 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Skal hunde nu faste igen?
  • #1   3. aug 2017 Hvis Mina skal have en fastedag en gang imellem, så skal der være en rigtig god grund til det. Hun bliver slet ikke glad for det! Hun elsker sin mad, og brokker sig højlydt hvis den bare er en smule forsinket smiley

• #5   3. aug 2017 Jeg synes ærlig talt og det noget værre ævl
    "armen ude i naturen faster ulvene også tit i flere dage"
    ja men du skal da ikke bilde mig ind at hvis du stilte føde foran den så sagde den "aah nej tak du jeg faster sku lige idag".

en ulv faster kun fordi den ikke kan finde/fange føde.

jeg hører det tit indenfor barf - nogen faster ligefrem deres 3-4 dage om ugen... og fylder dem herefter med 2-3 kg barf de andre dage.
    for mig lyder det dybt usundt.

her fodre vi hver dag, og vi kommer aldrig til at faste andet end hvis det fordi hunden skal til undersøgelse der kræver det.

• #6   3. aug 2017 Nej. Hvorfor ikke? Fordi det ikke er sundt, ganske simpelt.

Vi faster før narkose og det er det.

• #7   3. aug 2017 Men hvordan skulle det styrke immunforsvaret? Og hvordan skulle det rense ud i maven at faste i EN dag? smiley

• #9   3. aug 2017 Det er noget gammelt vrøvl.
    Hunde skal have mad 2 gange i døgnet for stabilt blodsukker og energi.
    Nogle hunde fungerer med ét hovedmåltid, men så skal der en eller anden form for stor snack i maven på et andet tidspunkt, ellers yder hunden simpelthen ikke optimalt.

• #17   3. aug 2017 Jeg ville aldrig faste mine hunde, udover når det er nødvendigt pga narkose, sygdom og lign.
    Det er der 3 grunde til.

1. Jeg kan ikke se pointen i at gøre det, for jeg tror simpelthen ikke på at det skulle være sundt.
    2. Jeg synes det er synd. Jeg ville jo heller aldrig selv faste, så hvorfor skulle mine hunde.
    3. Rosa reagere rigtig dårligt på ikke at have mad i maven. Hvis hun går lidt for lang tid imellem hun spiser og hendes mave derfor bliver tom, begynder hun nogle gange at "kaste op". Så ville da aldrig byde hende ikke at kunne få mad når hun er sulten.

• #19   3. aug 2017 Mange tak alle sammen. Mina er rigtig glad for jeres svar indtil videre smiley

Den der med ulvene/ naturen osv. køber jeg heller ikke..

• #20   3. aug 2017 #2 Jeg kommer ALDRIG til at byde mine hunde en fastedag - heller ikke mig selv - frivilligt
    Jeg fastede skam med min gamle pige dengang. Jeg er jo ikke ond vel smiley

#3 Nej. De skal kun faste før narkose og evt ved meget dårlig mave.
    Det var også min opfattelse..

#5 nogen faster ligefrem deres 3-4 dage om ugen... og fylder dem herefter med 2-3 kg barf de andre dage.
    Det synes jeg så til gengæld ikke der kan være tvivl om er forkert eller ej! Det kan da ikke være rart at skulle enten sulte, eller være proppet til halsen hver eneste dag..

#6 Vi faster før narkose og det er det
    Samme her. Heldigvis har Mina ikke skulle i narkose endnu smiley

#7 Men hvordan skulle det styrke immunforsvaret?
    Det ved jeg da ikke smiley Er ikke så klog på sådan noget. Det er derfor jeg spørger her. Google evt. "fasting dog benefits" som jeg gjorde. Kan også dele lidt links til nogle af de ting jeg har læst og hørt hvis det er?

hvordan skulle det rense ud i maven at faste i EN dag?
    Det ved jeg heller ikke smiley men nogen snakker om 48 timer..

• #21   3. aug 2017 Aldrig i livet om jeg ville falde for det ævl.
    Mine får mad to gange i døgnet, men forskelligt hvad tid alt efter hvilken vagt jeg er på.

• #22   3. aug 2017 #9 Hunde skal have mad 2 gange i døgnet for stabilt blodsukker og energi.

Det havde jeg faktisk også tænkt mig at lave et emne om, da Mina snart når den alder hvor det anbefales fra foderproducent og andre hundeejere at skære ned fra to til en gang foder om dagen. Tror ikke det vil fungere optimalt for Mina af flere grunde..

#10 Hvis tarmen skal renses så giv dem hot chili på maden.
    Troede at chili var giftigt for hunde? Men det er måske det der er meningen, for at få renset maven ud?

#11 Jeg synes dog hunden arbejder bedre, hvis den er blevet fuldstændigt fastet og jeg faster altid før prøver eller konkurrencer.
    Det er der vist mange som synes, og benytter sig af inden træning, shows osv..

#16 Mine får heller ikke på et bestemt tidspunkt
    Det gør Mina om aftenen. Klokken 18! -og IKKE 1min over 18!! smiley
    Morgenmad er når jeg er færdig med brusebadet. Det er ikke tidsbestemt.

#17 + #18 + #21
    Tak for svar. Ser ud til at Mina heller ikke kommer til at skulle faste så.
    Bliver jo nødt til at spørge lidt, og undersøge, når folk siger/ skriver den slags om bedre helbred og længere levetid. Vil jo kun det bedste for min lille pige smiley

• #25   3. aug 2017 #23 Jeg vil ikke fodre lige før fysiks anstrengelse.

Det holder jeg mig også fra, men mest pga. frygt for mavevending. Hvis det stod til lillepigen, så skulle vi selvfølgelig på gåtur lige efter maden.
    Hun får også meget af sit foder under træning. Ellers ville det blive for meget med de "usunde" trænings snacks. Dem gemmer vi til specielle ting som indkald smiley

#24 Jeg faster mine flere gange om ugen fordi jeg ikke har råd til alt det mad

Haha smiley Faktisk så tænkte jeg ,det var da en smart måde for folk med kennel, internat eller lign. at spare lidt penge på.. Det er nemlig bla. de steder man hører fra, at det skulle være godt for helbredet med fastedage.. Hmmmm smiley

• #26   3. aug 2017 Faster kun før narkose. Fodrer mellem 1-2 gange om dagen og så falder der af og til nogle ben, foder i aktivitetsbold eller andet af i løbet af dagen også.
    Ville ikke selv bryde mig om at skulle faste en dag om ugen smiley
    Fodrer aldrig lige før en aktivitet.

• Lars N
    Lars N Tilmeldt:
    nov 2008

Følgere: 7 Hunde: 2 Svar: 435
    #28   3. aug 2017 Jeg faster ikke min hund. - Der er ikke forsket nok i dette til hunde.
    MEN jeg tror personligt det har nogen fordele.

Jeg ved det har sine fordele blandt mennesker.
    Heri er der forsket i.

• #30   3. aug 2017 Jeg kunne ikke drømme om at faste mine bortset fra før narkose og ved diarre.

Tidligere hvor det var meget in at faste hundene blev der altid henvist til, at ulve ind i mellem faster. Ja vist, men som flere har skrevet, kan det være fordi, at jagten slog fejl. Det kan også nogen gange være fordi, de har haft en stort bytte dagen før og virkelig har fyldt sig. Jeg har endnu til gode at møde tilhængere af faste teorien, som giver deres hunde dobbelt ration dagen før en faste dag, så allerede der falder sammenligningen med ulve til jorden.

Hvis man bruger foder som belønning til træning, kan man da nok stimulere lysten til at yde for foder ved at faste eller i hvert fald skære ned på foderet dagen før. Men der er altså også en hel del hunde, der ikke trives med tom mave. Hvor mange af os kender ikke til hunde, der begynder spise græs og kaste mavesyre op, hvis de går for længe på tom mave.

Jeg fodrer mine voksne hunde 2 gange om dagen, og med en hund af en type hvor mavedrejning kan være en risiko, ville jeg bestemt blive ved med 2 gange dagligt. Mine hunde giver sig ofte til at lege, når de lige har spist, så jeg foretrækker at hundene ikke bliver alt for overfyldte i maverne.

• #31   3. aug 2017 #29 Heldigvis render hun ikke hvileløst rundt hvis hun ikke får mad på et bestemt tidspunkt

Det gjorde min gamle pige heller ikke. Hun var slet ikke ligeså madglad som Mina er smiley

Jeg faster gerne selv, ind imellem en hel dag, men ellers fra aftensmad ved 18-tiden og så til 12-tiden dagen efter

Er der så nogle helbredsmæssige fordele ved at du gør det? Eller er det mere som med mig, der bare generelt ikke har lyst til at spise mere end et måltid om dagen smiley Jeg ville sagtens kunne faste en dag, men prøver på at spise selvom jeg ikke altid har lysten. Ellers bliver jeg så irritabel smiley

• #33   3. aug 2017 #30
    Tak for svar Lene. Du skriver som jeg tænker, og ikke kan formulere smiley Tænker helt det samme mht. ulve argumentet og tom mave.

Jeg fodrer mine voksne hunde 2 gange om dagen, og med en hund af en type hvor mavedrejning kan være en risiko, ville jeg bestemt blive ved med 2 gange dagligt. Mine hunde giver sig ofte til at lege, når de lige har spist, så jeg foretrækker at hundene ikke bliver alt for overfyldte i maverne

Lige præcis! Det er det første jeg tænker på når snakken falder på en eller to gange fodring.. Hvordan kan det være smart, når der er risiko for mavedrejning, at give det hele på en gang.. Desuden er Mina så aktiv gennem dagen, at jeg forestiller mig hun har brug for mad/ energi mere end en gang for at have det godt. Hun leger også når hun har spist, om jeg vil det eller ej smiley

• #34   3. aug 2017 #32
    Tak for link. Det er b.la. det de snakker om.. At det giver lavere igf (tal?), og det skulle nedsætte risiko for kræft. Tror jeg må Google lidt og læse videre smiley

• #37   3. aug 2017 #35
    Så med andre ord lever din pige det rene luksusliv, Birgitta smiley Sikke en flot alder. Dejligt hun stadig er så aktiv, og at du passer godt på hende!!

Må indrømme at jeg var nødt til at slå "morgentoilette" op.. Det viste sig ikke at betyde hvad jeg troede.. Heldigvis smiley

• #38   3. aug 2017 #36
    Så hun faster frivilligt? smiley Eller er det så de dage hun får lidt godbidder, råt/ rester i stedet?

Min gamle pige kunne godt finde på kun at spise halvdelen af maden, men har altid spist lidt med mindre hun har været syg.

• #39   4. aug 2017 Jeg kunne aldrig drømme om at faste mine hunde (medmindre de skal opereres eller lign.). Til gengæld oplever jeg af og til at de "faster" af sig selv, når de har fået kødben.
    Jeg tænker også at små måltider et par gange om dagen må give et mere stabilt blodsukker, og mindre risiko for mavedrejning.

• #40   4. aug 2017 Jeg faster ikke mine dyr - medmindre de skal i narkose.

Ellie får mad 2 gange dagligt, dog ikke på faste tidspunkter smiley

• #41   4. aug 2017 #39 + 40

Tak for jeres svar.
    Jeg har heller aldrig fodret på faste tidspunkter før jeg fik Mina. Det fik den lille ædedolk lavet om på smiley

• #42   4. aug 2017 Jeg har i de sidste mange år haft foder stående 24-7, så de selv kunne regulere det. Må konstatere at mine store hunde var voldsomt meget bedre til selv at regulere det, end mine små smiley
    Lige pt. er jeg gået over til at fodre med light og senior foder, hvis ikke det hjælper på vægten, så må jeg desværre også i gang med at fodre 2 gange dagligt. De skulle jo gerne holde i mange år endnu smiley

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.225
    #45   4. aug 2017 Det ikke noget jeg selv har brugt. Det kunne være spændende om der var noget forskning på området. Det jeg læser her er kun hvad den enkelte tror og det kan man jo egentligt ikke sige meget ud fra.

Jeg har altid opfattet det som noget der mest blev brugt af folk som bruger barf.

• #46   4. aug 2017 Jeg faster ikke mine hunde. Men i de få perioder af mit liv, hvor jeg kun har haft én hund (husky), der har hunden selv valgt en fastedag indimellem.
    I begyndelsen var jeg bekymret, men det gik på sigt op for mig, at de bare foretrak det på den måde, og accepterede det smiley

• #49   4. aug 2017 Tror mine to madører ville skride i protest hvis jeg forsøgte at indføre en fastedag. Det er slemt nok at de bliver sendt ud i haven og tisse FØR morgenmaden smiley Iflg Perle har man hørt om hunde, der døde af sult fordi ejer var for lang tid om bære kruset med foder hen til madskålen og tømme foderet ud i skålen smiley

• #51   4. aug 2017 #28 Der er ikke forsket nok i dette til hunde. MEN jeg tror personligt det har nogen fordele. Jeg ved det har sine fordele blandt mennesker. Heri er der forsket i.

Så ikke du skrev i går Lars, men det er samme tanker jeg har efter at have googlet det lidt. Tak for svar smiley

#45 Det kunne være spændende om der var noget forskning på området.

Ja det kunne være spændende. Jeg skal nok dele herinde hvis jeg finder noget.

• #52   4. aug 2017 #44
    Haha. Synes selv det var lidt morsomt, og det er altid godt at få udvidet sit ordforråd smiley
    Ja man er jo kun så gammel som man føler sig Birgitta smiley Silke og dig lyder til at være ret friske smiley

• #53   4. aug 2017 #49Det er slemt nok at de bliver sendt ud i haven og tisse FØR morgenmaden

Før maden!? Skøre menneske altså! Så meget skal man vel heller ikke tisse.. Mina er helt enig med Perle på det område her smiley

Iflg Perle har man hørt om hunde, der døde af sult fordi ejer var for lang tid om bære kruset med foder hen til madskålen og tømme foderet ud i skålen

Hahaha smiley smiley

Kommentér på:
Skal hunde nu faste igen?

Annonce