{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.882 visninger | Oprettet:

Maria B
Maria B
Tilmeldt:
12. maj 2008
Følger: 3 Emner: 6 Svar: 66

HD {{forumTopicSubject}}

Jeg fik for nogle uger siden om-fotograferet min hunds hofter og fik sendt billederne til DKK.
Svaret var meget chokerende.
E hofter, og det værste de nogensinde havde set! Og at hun nok inden for et år, ikke ville kunne gå mere.
Det skal lige siges at hun kun er 15 måneder og vejer 6 kg.
Jeg er knust smiley

Jeg vedhæfter lige billedet, og så kan i selv vurdere.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  HD
  • #1   10. aug 2017 For mig at se ligner det, at de led nærmest ikke ligger inde i de skåle overhovedet (og skålene er nærmest ikke-eksisterende), men jeg er ikke uddannet til at se på de billeder.
    Har racen normalt tendens til dårlige hofter?


  • Maria B
    Maria B Tilmeldt:
    maj 2008

    Følger: 3 Emner: 6 Svar: 66
    #2   10. aug 2017 Racen er mops.
    Synes ikke de har som sådan tendens til HD.
    Men det er jo svært at sige.

    Men synes nu at det er en hård dom - at det er de allerværste de nogensinde har set.
    To dyrlæger har efterfølgende kigget på billederne, og de er bestemt ikke enige.
    De synes ikke at det er så slemt som dkk siger.
    Og de mener ikke det kommer til at volde problemer, når hun er så lille en hund.


  • #3   10. aug 2017 Det da er da ikke det værste man kan se?

  • Maria B
    Maria B Tilmeldt:
    maj 2008

    Følger: 3 Emner: 6 Svar: 66
    #4   10. aug 2017 Det er DKKs dom. Jeg synes nu også det lyder voldsomt.

  • #5   10. aug 2017 Hvad skulle det her så være? Hvis det der er slemt ..

    profilbillede
  • Maria B
    Maria B Tilmeldt:
    maj 2008

    Følger: 3 Emner: 6 Svar: 66
    #6   10. aug 2017 Ja, det ved jeg heller ikke smiley


  • #7   10. aug 2017 HD er faktisk meget udbredt hos mopsen, desværre.

    Det, man oplever er nok bare, at de ikke får så mange symptomer fra det, som de store hunde gør.

    Ingen tvivl om, at det er slemt nok, hvad vi kan se på de billeder, men det er meget svært at forestille sig, at det er det slemmeste, de har set.


  • #8   10. aug 2017 Enig i at det ikke er gode hofter. Men det er da ved gud ikke de værste billeder jeg har set.

  • Maria B
    Maria B Tilmeldt:
    maj 2008

    Følger: 3 Emner: 6 Svar: 66
    #10   11. aug 2017 Jeg kan da også sagtens se at de ikke er gode, men jeg tvivler godt nok også på at de ikke har set værre.
    Og at hun ligefrem dødsdømmer min hund indenfor et år smiley
    Det var en meget hård besked.

    Jeg skrev en mail til dem, fordi jeg gerne ville ha' en forklaring på deres dom smiley


  • #11   11. aug 2017 Nej, det er ikke gode hofter. Men de værste er det næppe.

    Min søsters har også enormt dårligt hofter, også E her. Hans billeder er fra da han var 8 mdr.

    Han bliver snart 2.
    Din hund kan altså sagtens have et godt liv med dårlige hofter. Kosttilskud, målrettet muskelopbygning, smertestillende.


    profilbillede
  • Maria B
    Maria B Tilmeldt:
    maj 2008

    Følger: 3 Emner: 6 Svar: 66
    #12   11. aug 2017 Alexandoria -
    Hvilken hund er det? Og hvordan har han det idag?

    Min hund er endnu ikke mærket af det. På ingen måde.
    Hun får dagligt kosttilskud og svømmer en gang om ugen smiley


  • #13   11. aug 2017 Han er en berner/lab på 30 kilo. Han fungerer på kosttilskud og holdes aktiv. Indtil videre har han ikke brug for smertestillende.

    Så fret not. Din hund kan sagtens få et langt liv på trods af HD.


  • #14   11. aug 2017 Husk at hunden ikke går på sine billeder smiley

  • #15   11. aug 2017 Når hunden er komplet symptomfri, så synes jeg nok, den pågældende dyrlæge (jeg går ud fra, det er denne, der har udtalt sig, ikke DKK's bedømmelsesudvalg) tager munden lidt for fuld.

    Mops er som sagt plaget af HD, men mange er symptomfri. De skal ikke avles på og de skal holdes muskelløse og smidige - og så skal de have hjælp, hvis de FÅR symptomer.
    Men at give dem dødsdom mens de er symptomfrie, det er hul i hovedet.


  • Maria B
    Maria B Tilmeldt:
    maj 2008

    Følger: 3 Emner: 6 Svar: 66
    #16   11. aug 2017 Alexandoria - ved du hvilket kosttilskud han får? smiley dejligt at hører han stadig har det godt og ikke behøver smertestillende.

    Ja, det er rigtigt at hunden ikke går på sine billeder.
    Men at damen jeg snakkede med fra DKK siger til mig at de aldrig har set noget værre, og at hun muligvis ikke kan gå om 1 år - den var svær at synke smiley


  • #17   11. aug 2017 Det er helt sort - det kan de da ikke udtale sig om.

    Hvordan kan det gå til, at du snakkede med dem fra DKK?
    Var det en fra bedømmelsesudvalget, du snakkede med?


  • #18   11. aug 2017 Han får opti-joint.

  • Maria B
    Maria B Tilmeldt:
    maj 2008

    Følger: 3 Emner: 6 Svar: 66
    #19   11. aug 2017 Ærligt, så ved jeg faktisk ikke hvem jeg snakkede med.
    Jeg ved at Landbohøjskolen bedømmer billeder for DKK, men om damen jeg snakkede med var fra Landbohøjskolen eller DKK, det ved jeg ikke.

    Men jeg ved at hun var meget hård i sin bedømmelse.
    Ingen medmenneskelighed.
    Hun kunne lige så godt ha' snakket om et tv der var gået i stykker.
    Har aldrig prøvet noget lignende.


  • #20   11. aug 2017 Almindeligvis får man jo bare en mail, hvor den barske sandhed står - dog ganske objektivt og uden bedømmelse af, hvad status betyder for hunden.

    Var det dig, der ringede til dem, eller?


  • Maria B
    Maria B Tilmeldt:
    maj 2008

    Følger: 3 Emner: 6 Svar: 66
    #21   11. aug 2017 Jeg skrev en mail til dem for at få præciseret svaret lidt mere.
    Nemlig hvad det kan betyde for hunden og om det generelt ligger til racen - men de spørgsmål ville hun ikke svarer på.


  • Maria B
    Maria B Tilmeldt:
    maj 2008

    Følger: 3 Emner: 6 Svar: 66
    #22   11. aug 2017 Hov - glemte lige at tilføje at de så ringede mig op dagen efter jeg havde skrevet mailen.

  • #23   11. aug 2017 Ok - så tænker jeg faktisk, at du har talt med en fra DKK og dermed ikke en af bedømmerne.
    Men det er ikke helt til at vide.

    Uanset - det er dybt uprofessionelt og jeg synes det kalder på en opsang til dem.


  • Maria B
    Maria B Tilmeldt:
    maj 2008

    Følger: 3 Emner: 6 Svar: 66
    #24   11. aug 2017 Jeg snakkede med dem i fredags, og jeg kan selvfølgelig ikke få ud af hovedet hvad hun sagde til mig.
    Jeg har også overvejet hvad man kan gøre? For jeg synes ikke den måde hun talte til mig på var pæn, og hun dødsdømmer min hund ud fra et billede.

    Kan man klage eller noget??


  • #25   11. aug 2017 Jeg ville ihvertfald sende en mail til dem - hvem præcis ved jeg ikke lige, der må man kunne finde ud af hvem, det er relevant at sende til på deres hjemmeside.

    De har ingen forudsætninger for at vide ud fra et billede, om hunden overhovedet FÅR symptomer - og der er utallige eksempler på, at hunde med HD har levet et godt og langt liv.
    Naturligvis er der også eksempler på det modsatte, men de kan bare ikke vide hvor lige præcis DIN hund lander.

    De bør lade egen dyrlæge om den type prognoser. En dyrlæge, der i det mindste har set hunden.
    Og det var, hvad hun skulle have gjort - henvist dig til din egen dyrlæge eller en ekspert, der kunne udrede yderligere.


  • Maria B
    Maria B Tilmeldt:
    maj 2008

    Følger: 3 Emner: 6 Svar: 66
    #26   11. aug 2017 Lige præcis.
    Problemet ligger jo bare i at når man har en hund med DKK tavle, så vil dyrlægerne ikke udtale sig.
    DKK har den fulde rettighed over bedømmelse af billeder.
    Vi har været til 4 dyrlæger der ikke ville udtale sig.
    Vi har så efterfølgende snakket med klinikken der tog billederne, fordi de gerne ville hører dommen. Og se var dybt uenige i konklusionen!
    Derefter har hun lige været til det årlige tjek, hvor denne dyrlæge også kiggede på hendes røntgen og var dybt uenige med DKK!
    DKK har hverken set eller mærket på hunden.

    Glemte da også helt at sige at da jeg snakkede med damen fra DKK, så sagde hun alle de der grimme ting til mig, hvorefter hun spørger: Hvilken race er hunden?

    Jamen for Søren - det står på rekvistionen!
    Så hun dødsdømmer min hund, uden overhovedet at vide hvad race den er.
    For som andre dyrlæger har påtalt, så kommer hun nok ikke til at få problemer fordi hun er lille og slank.
    Kunne forstå det hvis hun vejede 50 kg! smiley


  • #27   11. aug 2017 Der er altså noget skævt der også.

    Dyrlægerne må ikke udtale sig om, hvilken bedømmelse - altså graden af HD fra A til E - hunden får, men de må (og skal) vurdere hundens tilstand og må også udtale sig om det.
    De må gerne sige at hunden har svær HD (de må bare ikke sige E) og sætte hunden i behandling, hvis det er relevant.
    Eller rådgive om kosttilskud og relevant motion....



  • #28   11. aug 2017 Om hunden får problemer senere i livet kan ingen vide noget om - ej heller selvom hun er lille og slank nu.
    Dertil er HD for kompleks.

    Men man skal altså ikke dødsdømme en hund (eller det modsatte) før man har noget konkret at binde det op på.


  • Maria B
    Maria B Tilmeldt:
    maj 2008

    Følger: 3 Emner: 6 Svar: 66
    #29   11. aug 2017 Det eneste dyrlægerne ville sige var at hun har HD. Ikke om det var i let eller svær grad.

    Vi kender ikke fremtiden for hende, og vi tager hensyn til de dårlige hofter så godt vi nu kan.
    Hun får lov at være hund, men med en smule påpasselighed smiley

    Er der nogle kosttilskud du kan anbefale?
    Lige pt får hun Vitapetz.


  • #30   11. aug 2017 I den situation ville jeg kigge lidt på StrongJoint.
    Innordic synes jeg har nogle gode produkter og StrongJoint er ikke nogen undtagelse.

    Og så ud over det fokus på muskelvedligeholdelse og smidighed. Det er i sidste ende nok det allervigtigste.
    Hunden må ikke generelt skånes, den skal være aktiv og bruge sin krop - men ikke overbelastes.


  • Maria B
    Maria B Tilmeldt:
    maj 2008

    Følger: 3 Emner: 6 Svar: 66
    #31   11. aug 2017 Jeg har også kigget på Strongjoint, så den vil vi prøve når vi løber tør for det andet smiley

    Som sagt så går hun til svømning en gang om ugen og vi træner core træning med hende.
    Hun er en ret aktiv hund, især af en mops at være smiley
    Men ja, vi passer på med overbelastning.


  • #32   11. aug 2017 Så tror jeg ikke I kan gøre det meget bedre.



  • #33   11. aug 2017 Jeg har en hund med virkelig dårlige hofter, men hun fungere helt fint, så længe hun ikke bliver belastet med for meget løb eller spring.
    Hun fik konstateret svær HD, da hun var ca. 3 år og hun er 7 år i dag smiley


    profilbillede
  • #34   11. aug 2017 Årh, wow, Malene, de ser godt nok også slidte ud. Der er det ikke så meget løshed som det er ujævnheder i strukturen - man kunne snildt forestille sig, at det gav smerter.

    Dælme lækkert at hunden ikke mærker noget til det!


  • Maria B
    Maria B Tilmeldt:
    maj 2008

    Følger: 3 Emner: 6 Svar: 66
    #35   11. aug 2017 Malene - får hun noget smertestillende?


  • #36   11. aug 2017 Nej intet smertestillende.
    Hun prøvede det i en periode, men det gjorde ingen forskel. Hun er stadig sit glade jeg, med eller uden smertestillende.
    Hendes søster døjer dog også med HD og får smertestillende.
    Min får kosttilskud, Hills J/D, massage og cartrophen indsprøjtninger.
    Jeg tror indsprøjtningerne har været en kæmpe hjælp. Dem får hun hver 3-4 måned og har fået i mange år nu.


  • Maria B
    Maria B Tilmeldt:
    maj 2008

    Følger: 3 Emner: 6 Svar: 66
    #37   11. aug 2017 Altså, din hund får Cartrophen indsprøjtninger? Eller søsteren? smiley
    Og hvilket kosttilskud?


  • #38   11. aug 2017 Ja min smiley
    Det er et kosttilskud fra dyrlægen.
    Jeg mener det hedder "Aktiv hund"


  • Maria B
    Maria B Tilmeldt:
    maj 2008

    Følger: 3 Emner: 6 Svar: 66
    #39   11. aug 2017 Okay smiley
    Jeg har hørt forskelligt om Cartrophen indsprøjtningerne - bivirkninger osv.
    Det er ikke noget du har oplevet?


  • #40   11. aug 2017 Nej jeg har aldrig oplevet bivirkninger smiley

  • Maria B
    Maria B Tilmeldt:
    maj 2008

    Følger: 3 Emner: 6 Svar: 66
    #41   11. aug 2017 Fantastisk.
    Det må jeg lige prøve at hører min dyrlæge omkring.
    Hvordan motionere du hende, samtidig med at tage hensyn? smiley


  • #42   11. aug 2017 Men jeg kan anbefale at få en kiropraktor til at kigge på hunden.
    De opdager tit ting som en dyrlæge ikke lige kan se/mærke.
    Annabell havde et skævt bækken. Det var nok aldrig blevet opdaget, hvis jeg ikke var taget til en kiropraktor.. En hund med HD har det også med at belaste forbenene mere, så det er også godt at få løsnet op der smiley

    Så længe jeg ikke tager hende med på en løbetur, kan hun stort set klare alt andet. Jeg pakker hende ikke ind i vat, så hellere et par år mindre, men med god livskvalitet smiley

    Det er dog godt at få bygget muskler på en hund med HD, så gode ture på stranden er et plus.


  • Maria B
    Maria B Tilmeldt:
    maj 2008

    Følger: 3 Emner: 6 Svar: 66
    #43   11. aug 2017 Vi har været hos fysioterapeut med hende for at få nogle øvelser og værktøjer til at styrke hendes muskulatur.
    På mandag skal vi ud til Lone fra The Touch.
    Maggie har skævt bækken og skal rettes smiley


  • #44   11. aug 2017 Det lyder meget fornuftigt.
    Jeg håber det bedste for Maggie smiley
    I sidste ende handler det om, at prøve sig frem og finde ud af hvad der passer bedst til sin hund.


  • #45   11. aug 2017 Jeg har ikke læst hele tråden, men hvorfor skulle de omfotogaferes? Hvad sagde de første billeder?
    Hvad siger opdrætter? Du har ret til kompensation hvis hunden er ung.
    På billedet ses det tydeligt, at der ikke er meget hofteskål til at dække hoftekuglen, og selvom du siger hunden er symptomfri, så skal man ikke underkende problemet. Nogle hunde skal meget meget langt ud, før de viser svaghed og smerter.


  • #46   11. aug 2017 Malene - hunden lå helt skævt på de første billeder og hg anbefalede hende at få dem taget om og få en decideret diagnose så hun havde et udgangspunkt, samt fik registreret problemet hos dkk af hensyn til opdrættet i racen og en evt reklamation ved opdrætter.

    Ts: Godt du fik et decideret resultat nu Maria.
    Så kan Du snakke med opdrætteren om problemet. Og du kan tage dine forholdsregler fremadrettet og målrette aktivitet og fodring så der tages hensyn til det.
    Måske har damen ment at det er de værste billeder hun har set. Heldigvis som flere skriver er det kun billeder og de betyder ikke hunden ikke får et langt og godt liv. De betyder blot du ved hunden har en underliggende svaghed.
    Der er andre der ved mere om hvad man så kan gøre for hunden end mig. Så lyt til dem og snak med din dyrlæge for hvad du gør for hunden nu.
    Nu har du i hvert fald gjort hvad du kunne for racen ved at få problemet frem i lyset.


  • #48   11. aug 2017 Prøv at tag er kig på www.nordicvetimaging.dk
    Jens Arnbjerg arbejdede i mange år på Landbohøjskolen som underviser (vedrørende bla HD) af nye dyrlæger. Han har hjulpet flere i min race inkl undertegnede da jeg fik en mail fra en hvalpekøber i Slovenien. Min hund havde svær HD. Disse billeder sendte jeg først til en opdrætterkollega som har arbejdet sammen med Arnbjerg på KVL i mange år. Hun så intet andet end lidt aldersbetinget slitage og anvefalede mig at kontakte Arnbjerg. Han sagde det samme. Problemet med vores race er, at det er en dværgrace med "gummihofter", da hunden er udviklet til at gå i grav og skal være meget flexibel. Dyrlægerne trækker derfor nemt lårbenet ud af skålen.
    Ejer havde været 4 steder og alle sagde svær HD. Desværre kunne jeg ikke få dylægernes navne udleveret, da Arnbjerg i så fald ville tage kontakt med dem. Han underviser rundt i verden i at tage HD billeder.
    Nå men tæven fik da et kuld hvalpe igen i år, så tænker ikke det var svær HD, men mere noget skævhed i bækkenet, da det kom efter fødsel. De føder meget store hvalpe.
    Ved ikke helt hvad du kan bruge min oplysning til, bortset fra hvis du ønsker en kvalificeret 2nd opinion.
    Du skal i al fald kigge på din hund og handle derefter og ikke kun pga billeder. Svømning lyder rigtig godt samt at holde hende slank.
    Hvorfor fik du taget billeder i første omgang? Havde du mistanke?


  • #49   11. aug 2017 Trine - det havde ts netop fået gjort. Super skæve billeder, og bedømmelse ala "det ser ikke godt ud, meget dårlige Hofter."
    Jeg synes det er så fint man har fået en ordentlig vurdering, så kan opdrætteren heller ikke affeje en evt. reklamation. Og fra opdrætterens synspunkt kan der heller ikke være tvivl om manglen er reelt.


  • #51   11. aug 2017 Selvfølgelig - ingen kan spå om fremtiden. Og hunden kan formentlig fint få et godt og langt liv på trods. ( jeg vil vædde med at det har rigtig mange mops i forvejen med tilsvarende)

  • #53   11. aug 2017 Ulla det strejfede også mig. Hvis man skriver og spærge hvad det betyder med E og hundens fremtid, så tænker jeg netop også at svaret er givet sådan generelt set.

  • #54   11. aug 2017 Ginne så vidt jeg er blevet fortalt, opdagede man ved "et tilfælde" at flere skotter havde HD. Man lavede så en undersøgelse som viste skræmmende resultater. Et meget meget stort antal havde HD men ingen havde symptomer. Her valgte man så at "overse" resultatet og avle videre.
    Måske Mops er samme sted..


  • #55   11. aug 2017 Kan godt forstå at du er chokeret over resultatet, det blev jeg også da mit avl håb fik resultatet og der var en E hofte (ingen i nær familie/helsøskende/halvsøskende, dem har jeg fået fotograferet, da jeg selv har opdrættet hende) jeg var knust, og jeg er helt sikker på at det er selvforskyldt, da der bor mange hunde her og de leger ret vildt, men nok om det, ingen der kender hende kan se at hun har fået et bogstav længere nede i alfabetet, hun hopper springer svømmer, løber, bliver brugt til jagtprøver er faktisk en af de bedst præmierede i racen på alle fronter også udstilling, hun får ingen tilskud af nogen art, bliver behandlet som er hoften en A hofte, og har aldrig haft problemer er en af de mest adrætte af racen jeg har haft, nu ved jeg ikke hvordan din race er med HD, men jeg må berolige dig med at det ikke behøver at blive en dødsdom, hvis din hund fungerer fint i hverdagen, så tag selvfølgelig nogle forholdsregler hvis du synes, men ellers behandl den som du plejer.

  • Maria B
    Maria B Tilmeldt:
    maj 2008

    Følger: 3 Emner: 6 Svar: 66
    #56   11. aug 2017 Tak for alle jeres svar smiley
    Louise - skal jeg bare kontakte ham og hører om han evt vil give 2nd opinion på hendes billede??

    Hun blev fotograferet i første omgang fordi hun havde nogle "knæk" lyde omme fra bagpartiet, som viser sig at være fra hendes bækken.
    Hun blev omfotograferet for nyligt, fordi at jeg med de første billeder vi fik taget var hos 4 dyrlæger, og ingen af dem ville sige andet end "Ja, det er hoftedysplasi". Ikke i hvor let eller svær grad det var.
    Så derfor besluttede jeg at få sendt nogle nye billeder til DKK - også i forhold til reklamation overfor opdrætter.

    Og til jer der spørger om jeg er sikker på hvad damen i telefonen sagde: JA! Det er jeg.
    Jeg ved godt at A er bedst og E er værst.
    Damen sagde decideret: Den hund på det billede, har de værste hofter vi har set! Den kan sandsynligvis ikke gå mere om 1 år.


  • #58   11. aug 2017 At få vurderet billedet en gang til forandrer ingenting.
    Der er ingen tvivl om at der er HD og derfra er opgaven jo den samme uanset hvad en dyrlæge synes.


  • #59   11. aug 2017 Du må bare ikke skåne din hund for meget, hvis du gør det så mister hunden muskler og får sandsynligvis problemer derefter.

    Monty bliver 2 til september, han får lov til at løbe/lege som han vil når han er fri i haven eller hundeskoven.
    Han har kun haft problemer med bagpartiet 2 gange, det første var i maj efter Borrelia og anden gang var her for 2-3 uger siden(vi ved stadig ikke hvad der skete men det er gået over igen).


  • Maria B
    Maria B Tilmeldt:
    maj 2008

    Følger: 3 Emner: 6 Svar: 66
    #61   11. aug 2017 Du kontakter dem via denne mail, og så forklarer de hvorfor billederne er bedømt som de er.

    profilbillede
  • #62   11. aug 2017 Øv, hvor ærgerligt både med resultatet og den efterfølgende samtale.

    Opslaget i dit sidste indlæg tyder jo på, at det er en fra KU's bedømmergruppe, der har ringet til dig, hvilket får det til at virke endnu mærkeligere, at vedkommende har sagt, at det er de værste hofter, de har set. For de må da virkelig have set rigtig mange.


  • Maria B
    Maria B Tilmeldt:
    maj 2008

    Følger: 3 Emner: 6 Svar: 66
    #63   11. aug 2017 Lene - det samme tænker jeg.
    De må virkelig ha' set mange, og det her kan umuligt være de værste.
    Men også måden hun snakkede til mig på. Alt i alt en rigtig ubehagelig oplevelse smiley


  • #64   11. aug 2017 Ja, der er bestemt ikke nogen grund til at være ubehagelig. Vedkommende må da kunne tænke sig til, at du i forvejen er ked af det.

    Måske hun som udgangspunkt tænker på dem, der kontakter dem med spørgsmål vedr. resultatet, som nogen der klager over hendes arbejde, og hun derfor som udgangspunkt er negativ, måske har hun bare haft en dårlig dag.

    Lige meget hvilken grund, så er det ikke ok.


  • Maria B
    Maria B Tilmeldt:
    maj 2008

    Følger: 3 Emner: 6 Svar: 66
    #65   11. aug 2017 Bestemt ikke i orden.
    Så måtte en anden ha' ringet i stedet for.
    For ja, jeg var i forvejen ked af dommen.
    Og så får man lige smidt i hovedet at de aldrig har set noget så slemt og at hun sansynligvis ikke lever 1 år mere.
    Puha smiley


Kommentér på:
HD

Annonce