{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
684 visninger | Oprettet:

June  P
June P
Tilmeldt:
19. jul 2023
Følger: 7 Emner: 1 Svar: 1

HD fotografering {{forumTopicSubject}}

Hej
Jeg har for nyligt fået HD fotograferet min hund, som har fået B/C. Jeg er fuldstændig knust og uforstående. Dens forældre og søskende har alke sammen A.
Jeg forstår det ikke, jeg har virkelig passet godt på ham som hvalp (ikke over motioneret, korrekt fodring osv).

Selvfølgelig har han været unghund, hvor han har været vild osv, men kan det virkelig gøre så meget, og har alle ikke været teenagehunde? Ville I omfotografere og ved I noget om det er normalt at der er forskel på hofter, eller det kan skyldes en skade eller sådan?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  HD fotografering
  • #1   19. jul 2023 hvilken race?

  • June  P
    June P Tilmeldt:
    jul 2023

    Følger: 7 Emner: 1 Svar: 1
    #2   19. jul 2023 #1 Finsk Laphund

  • #4   19. jul 2023 Der er ikke noget usædvanligt i, at der er lidt forskel på hofterne. Og B/C er jo ikke en syg og dårlig hund, giv den et aktivt liv, hold den i god form og så opdager den formentligt aldrig, at der ikke står A på papiret.

    Er hunden anskaffet til avl? Hvis ikke forstår jeg ikke pointen i overhovedet at overveje omfotografering - generelt ville heg kun omfotografere, hvis billederne var dårlige (hunden ikke ligger helt optimalt e.l.) og jeg mistænkte det var årsagen til et dårligere resultat.

    Men ja, B/C er altså ikke et horribelt resultat - og selv en gennemgående A-hofte familie kan lave en hvalp med super dårlige hofter. Sådan er det, når der er tale om en sygdom med ukendt arvegang og som kun er delvist arvelig


  • #5   19. jul 2023 Der er kommet en kæmpe overvægt af C-hunde det seneste år. DKK og SKK læser billederne anderledes end i andre lande. Der er flere detaljer der tæller med. Vi oplever det samme. Rene A-hunde i stamtavlerne (hunde fra udlandet), og når de så fotograferes her, så er det B/C. Dyrlægen (tidligere læser) fortæller at der intet dysplsisk er at se, men vinkler osv sammenlagt gør, at der dømmes hårdere. Det er en kæmpe frustration blandt opdrættere i alle racer, da vi nu ikke kan sammenligne vores resultater med de udenlandske. En bekendt har fået C på sin ene mastiff. Billederne blev sendt til Tyskland og vurderet til A dernede. Det er absolut ikke et enestående eksempel. Min søsters hun er lige blevet fotograferet. Hans billeder ryger til OFA og ikke DKK. I OFA får man en beskrivelse af hvad der ses på billederne og ikke bare en status. DKK har med enormt kort varsel stoppet for muligheden for, at man kan fotografere her i DK og sende til vurdering i udlandet. De er godt klar over at der er forskelle. For nogle måneder siden stod der i deres medlemsblad HUNDEN, at vi fremover vil se en større andel af C-hunde, men det er ikke ensbetydende med, at hofterne er blevet dårligere. Én af vores hanner der er B/C har lavet 4 kuld med forskellige tæver) og der er fotograferede hunde i de 3 kuld der er gamle nok. Alle er A. Det skal ikke være nemt...

  • #7   20. jul 2023 Har man passet ekstra på, så er der måske ikke muskel asser nok og der vil være en løshed. Det ses på røntgen som at femurhovedet ikke ligger dybt nok i skålen, og vinklen derfor bliver forkert. I DKK bliver det nemt en C. Derfor ville det være en kæmpe hjælp, hvis der kom en beskrivelse med vurderingen. Skyldes graden decideret forandringer eller skyldes det løshed. Den beskrivelse får man hos OFA.
    Ved forskellig grad som fx B/C er det ikke sjældent en skævhed. Ydermere er det ikke ligegyldigt hvilken dyrlæge der tager billedet. Alle dyrlæger kan tage et HD-foto, men langtfra alle kan leje hunde helt korrekt. De skal ligge snorlige, ellers kan det også give et forkert resultat.
    Har man DKK's opdrætter uddannelse, så findes der en vældig god gruppe udelukkende omhandlende HD/AD-røntgen .


  • #8   20. jul 2023 Finsk lapphund har af og til problemer med hofterne, så det kan dukke op, selvom forældre er frie.
    Hvad siger dyrlægen, der tog billederne?
    Hvis han/hun synes hofterne er til A, ville jeg få fotograferet igen om 6 mdr.
    Hvis dyrlægen er enige i, at der er noget, er det ikke relevant med nye billeder.


Kommentér på:
HD fotografering

Annonce