{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.798 visninger | Oprettet:

Helle V
Helle V
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 58

Den der hundelov, kunne den gøres bedre {{forumTopicSubject}}

Nu her i dag er der gåtur mod hundeloven i Slagelse. Og det er jo i og for sig fint nok, men jeg kan simpelthen ikke se hvad arrangørerne vil sætte i stedet for den nuværende lov, og jeg har virkelig ledt!

Så nu er mit spørgsmål til jer hundeejere, hvordan kunne man sammensætte en hundelov, der er til at leve med for alle ?

Mine egne tanker er gået mest i retning af at "listehundene" ikke skulle være forbudte, men i stedet skulle være hunde man skulle have tilladelse til at eje. Lidt i stil med våbenloven, altså at du gerne må eje en pistol men du skal søge om tilladelse, det bliver registreret at du har den og at du mister tilladelsen hvis du misbruge den.

Andre forslag?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af gardiner 500 kr.
  • Connect washing machine and dryer to circuit 550 kr.
  • Installering af tørretumbler med lidt for kort ledning 500 kr.
  • Lukket for vand og fjernelse af radiatorer 2.000 kr.
  • Vaskemaskine pumper ikke vand ud 1.350 kr.
  • Samle 2 gaderobeskab. 2 dørs. 700 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Den der hundelov, kunne den gøres bedre
  • Helle V
    Helle V Tilmeldt:
    maj 2015

#3   23. aug 2017 J0hN-p ja netop ejerne ... ligesom med skydevåben.
    Jeg har heller ingen interesse i en listehund men jeg har en internat hund, son er vurderet til at være en blanding mellem en gul labrador og en schæfer. Men skulle nogen se sig sur på mig og anmelde min hund som værende ulovlig, så har jeg reelt ingen mulighed for at bevise at han ikke er ulovlig.
    Trine G ... ja det ville nok være det bedste men her tror jeg at vores kære politikere er bange for en negativ reaktion fra deres vælgere. Den nuværende hundelov er jo i forvejen en ulækker leflen for vælgerne.

• Helle V
    Helle V Tilmeldt:
    maj 2015

#5   23. aug 2017 Pjevsen ... nu kender jeg ikke den person du refererer til, så ham har jeg ingen mening om.
    Men skal det forståes sådan at du bifalder den nuværende hundelov?

• Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.143
    #7   23. aug 2017 Den lille savlende tandvisende..aka Schæfer-pjevse-tøsen

Jeg ser gerne at du undlader at sætte mig i forbindelse med en hjemmeside og blog som jeg absolut intet har med gøre. Det er da latterligt at blive ved at brygge videre på latterlige løgne.. Hold dig da til fakta.

PS: Vi skal vist til at linke en hel masse til den side, hvis ikke at adm snart stopper disse svinske beskyldninger.. Hold dig dog til sandheden i stedet for at være en løgnhals.. men det er nok svært, hvis man ikke har nogle sande argumenter.

• Helle V
    Helle V Tilmeldt:
    maj 2015

#8   23. aug 2017 Pjevsen ... ok, så forstod jeg det korrekt første gang. Må dog pointerer at folk med ulovlige skydevåben går normalt ikke og vifter med dem på åben gade og de som kører bil uden kørekort, skilter normalt heller ikke med det. I begge tilfælde er der dog en god sandsynlighed for at du er kendt af politiet.

Pjevsen og Peter ... det er tydeligt at I har et issue, må jeg foreslå PM, for det er rimelig off-topic.

• #10   23. aug 2017 En hund er da ikke et våben. smiley

Men hvordan skulle det styres?

For en blandingshund vil jo ødelægge sådan en regl stadigvæk.

Min løsning er jo ret brutal men effektiv.

Forbyd blandingshunde, og så tror jeg at problemet er løst. For så kan vi lave regler om tilladelser til Kangal osv....

Men uden et forbud mod blandinger, vil vi stadigvæk debattere diverse gråzone sager til tid og evighed.

• #12   23. aug 2017 @John p
    Hundeskat, kunne jo bare være et krav om sygeforsikring.

For kan man ikke betale de småpenge, har man reelt ikke råd til at have hund i mine øjne.

Så er det heller ikke skat, men en ønske om at passe på hundene. smiley

• #13   23. aug 2017 Jeg synes det er tåbeligt at demonstrere imod hundeloven, for hundeloven indeholder jo meget mere end raceforbuddet.... smiley

Når det så er sagt, så kunne den lov nok godt forbedres. Man kunne jo starte med kun at forbyde de racer (og blandinger heraf) der har været problemer med.

Et kørekort er en god ide i teorien, men i praksis har jeg rigtig svært ved at se hvordan det skulle fungere.

• #14   23. aug 2017 @Anne J....

Men de hunde vi har problemer med, er jo reelt ikke nogen "dræbere".

For de mest bidende hunde er jo Labradors, Schæfere og små hunde hvis man kigger antal anmeldte årsager.

Hvilke hunde vil du forbyde yderligere?

• #17   23. aug 2017 Martin.
    Når du kigger på antallet af sager, så husk også at kigge på antallet af hunde der findes af den specifikke race.
    Nogle af racerne findes i hobetal.

• #18   23. aug 2017 @John p
    Det var fordi at jeg godt kan lide tanken om at sikre alle hunde et godt liv. At du har råd til at betale, ved både du og jeg ikke er tilfældet i alle.

@Lens.
    Det ville være synd! Men som jeg sagde mit forslag er brutalt.

Nej, jeg har ikke en perfekt løsning omkring en hundelov.

Gid jeg havde!....

• #20   23. aug 2017 Jeg tænker ikke på at forbyde flere, nærmere tvært imod. Jeg har fx. noget svært ved at se hvad Tornjack (staveplade...) laver på den liste.

• Helle V
    Helle V Tilmeldt:
    maj 2015

#22   23. aug 2017 Martin ... en bil er heller ikke et våben men det forhindre jo ikke at den bliver brugt som et våben, senest i Barcelona smiley

Alle racehunde er oprindeligt blandingshunde. Men foreslår du at en drægtig tæve skal abortere eller skal hvalpene aflives umiddelbart efter fødslen ?

Jeg tænker at det kunne løses på samme måde som med jagttegn. Således at din tilladelse skal fornyes efter en periode, 6 måneder, 1 år, 3 år eller hvad man nu kan komme frem til. Det kunne indebære at du skal gå til træning hos godkendte trænere.
    Og det behøver ikke at betyde at blandingshunde skulle skabe en gråzone. I stedet for at gå efter race, kunne man kategorisere efter bidstyrke. Som man kunne få målt hos en dyrlæge, hvis man er i tvivl

• #23   23. aug 2017 @Helle.
    Mit forslag er ikke særligt smart. Det ved jeg godt.

John har i min opfattelse ret, jeg er bare ikke så glad for at øge skatten. SÅ hellere at pengene blev brugt logisk.

Dit forslag er i mine øjne helt tosset, for en Pitbull foreksempel bider ikke særligt hårdt sammenlignet med en Broholmer.

Hunde er ikke lineære når det kommer til farlighed.

• #25   23. aug 2017 Hundeskatten - ja, der er nogle, der ville blive sorteret fra som hundeejere på den bekostning.

Vil det i givet fald være de rigtige, der blev sorteret fra?`Altså de uansvarlige?

En hundeskat har kun konsekvenser for dem, der ikke har så mange penge i forvejen.
    Og så vidt jeg ved, så er uansvarligt hundehold ikke betinget af hvor mange penge, der står på kontoen.

En hundeskat kan udelukkende tjene som en statslig indtægtskilde og jeg har svært ved at se, hvad den skulle forebygge.

• #27   23. aug 2017 @John P.
    Så det du siger er, at en Schæfer bider hårdere end en Engelsk Mastiff?

Ok, så tror jeg også på Julemanden. smiley

Du får lige denne. Den er ret spændende:

www.youtube.com/watch?v=MZm037jPNgc&t=165s

• #28   23. aug 2017 Martin, synes ikke at alle blandinger skal forbydes. Så ville min kollegas chi/dværgpincher være forbudt, det er da tåbeligt.

Derimod, så kunne forbud mod blandingsavl af de forbudte, samt lignende racer jo være en ide.

profilbillede
  • #31   23. aug 2017 Hvis der var et overskud på hundeskat, så skulle det da bruges til f.eks. kontrol af betalt hundetegn, bestået prøve m.m. samt uddannelse og lønning af alle de hundetrænere, der skal til, hvis alle hundeejere skal gå til træning og ikke bare bestå en prøve, men forny prøven med nogle års mellemrum.

For øvrigt, hvad med os med flere hunde, skal vi gå til prøve med hver af dem ?
    Hvad skal der ske med alle de hunde, hvis ejer ikke består den prøve ?

Og så vil Jeg godt lige pippe op med, at hundeskatten faktisk blev afskaffet, fordi det var for dyrt. Indtægten dækkede ikke administrationen af det.

• #33   23. aug 2017 @John P
    Det undersøgelse ville jeg gerne se, For jeg tror ikke på det ud fra store hunde der bider i noget som jeg har set.

Schæferen er smartere, hutigere osv, men ved direkte hund mod hund bid kraft, er den ikke perfekt bygget. Den er for lille.

Size matters! Øh, det lød forkert! ;-D

• #34   23. aug 2017 Det er ikke størrelsen, men gørelsen smiley

• Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

#35   23. aug 2017 Det er ikke størrelsen, men gørelsen

it ain't the size of the dog in the fight.. men sjovt nok er kamphunde inddelt i vægtklasser..

Mon ikke at emnet som hunden bider i..har en del at sige omkring hvor hårdt hunden ret faktisk ønsker at bide..

• Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

#37   23. aug 2017 Hvor længe kan/vil de holde hårdt fast..ikke hvor mange gange de kan snappe..

• #38   23. aug 2017 Off topic, men fik lyst til at svare smiley
    Det med et hårdt bid er vist ikke racebestemt på den måde. -men der går mange rygter smiley

Hvor hårdt hunden kan bide, hænger sammen med dens fysik (størrelse på hunden, og den hoved + bredde på kæbe). -hvis man skal tro på de nyeste undersøgelser omkring den slags.
    Det giver også meget god mening, hvis i spørger mig. Det er også sådan det føles når de bider i ærme.

Så det kraftigste bid må tilhøre store mastiffer.. De bider næsten lige så hårdt som løver smiley

• #39   23. aug 2017 Mht. listen så stemmer jeg for et snor påbud i stedet i stedet for forbud. -og så kæmpe store bøder hvis ikke man overholder det.

• Helle V
    Helle V Tilmeldt:
    maj 2015

#40   23. aug 2017 Martin ... jeg ved ikke hvilke hunde der skal i hvilke kategori. Jeg er sikker på at der findes eksperter på området der kan stå for udvælgelsen.
    Men vi kan vel blive enige om at en velopdragen Pit-Bull ikke udgør en større risiko end en velopdragen Broholmer.

Kan nogen forklare mig hvordan en hundeskat skulle kunne sikre mod skader forårsaget af hunde ???

Lene N ... ja det ville være resultatet, hvis du har flere hunde i en træningskrævende kategori. En seriøs hund kræver en seriøs ejer. Og de ejere der ikke magter deres hund, må finde en mere passende ejer til deres hund og finde en mere passende hund til dem selv. Ellers er der jo kun aflivning, sådan som det er i dag, men forskellen ville være at de som har en velopdragen "listehund" ville kunne sove roligt om natten, for eksempel.

Og til alle som går op i hvilke hunde der bider mest. Hvis vi skulle forbyde de hunde der står for de fleste bidskader, så er problemet hurtigt løst, for det er hundehvalpe. Ifølge tabel 3 ...
    http://jm.schultzboghandel.dk/upload/microsites/jm/ebooks/bet1514/bet/kap05.html

• Helle V
    Helle V Tilmeldt:
    maj 2015

#41   23. aug 2017 Pia ... du har vist kun skimmet tråden, for ellers ville du have fanget at dine hunde næppe ville komme i en træningskrævende kategori smiley
    Vores overbebyrdede politi render fortiden rundt og konfiskerer hunde og dumper dem på internater og bruger retssystemets i forvejen dyrbare tid på hovedløse sager. Er det bedre ?

• #42   23. aug 2017 Men Helle, hvis det kun er listehunde, der skal betale skat eller have tvungen træning med krav om beståelse af test, så står vi jo stadig med problemet om, hvilke hunde, det skal dreje sig om samt hvordan beviser man blandingshundes ophav ?

Bestemt dem, der har sat sig ind i reglerne og er bevidst om, at de har en liste hund, og holder den på forsvarlig vis, vil kunne sove roligere om natten. Men som jeg ser det, vil der stadig være en stor gråzone.

• AT
    AT Tilmeldt:
    apr 2017

Følgere: 5 Emner: 49 Svar: 961
    #44   23. aug 2017 hvis "avlerne" bare gad tænke sig om både mht. avl og hvem de sælger hundende til så ville der ikke være noget problem.

• Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

#45   23. aug 2017 Kan "man" ikke blot finde en alternativ race - herregud, jeg ville da også grumme gerne have en gepard i den 2værelses

Var det ikke mere nærliggende at sammenligne listehundene med andre potente hunderacer, fremfor vilde rovdyr som gepard eller taskehunde som chihuahua for den sags skyld..

PS: hvem finder gerne en anden race fremfor deres såkaldte favorit-race..

• Helle V
    Helle V Tilmeldt:
    maj 2015

#46   23. aug 2017 Lene N ... nej, vi skal bort fra racerne og se på hunden. Hvis du anskaffer dig en hund og giver fanden i at opdrage den, så er der en reel risiko for at den en dag bider nogen. Hvis der er tale om den lille dværgpincher på toastbrødet længere oppe i tråden, så kan vi vel godt blive enige om at skaderne ville være minimale og man ville ret hurtigt kunne stoppe den. De helt store hunde vil kunne gøre virkelig stor skade og de vil også være en hel del svære at stoppe.
    Man kan naturligvis starte med at placerer de rene racer i bidstyrke-kategorier og er man uenig mht. til sin egen race rene hund, kan man få bidstyrken målt og måske gå en kategori ned (eller op). Har man en blandingshund, så kommer det jo helt an på hvor vigtig din hund er for dig. Er den vigtig, får du den målt så I kan komme i den korrekte kategori. Hvis du er fløjtende ligeglad, så må man håbe at nogen har hjerte nok til at anmelde forholdet, så hunden kan blive omplaceret til et bedre hjem.

• Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

#47   23. aug 2017 bidstyrke-kategorier og er man uenig mht. til sin egen race rene hund, kan man få bidstyrken målt og måske gå en kategori ned (eller op)

Hvordan skal man få dem til at bide under testen, hvis de ikke er trænet til at bide på forhånd?

sankt bernhards hvalpe sælges (kategori bidestyrke 6 ), så der søges ejere som har erfaring med at styre en hund i denne bideklasse.. smiley

• Helle V
    Helle V Tilmeldt:
    maj 2015

#49   23. aug 2017 Pia ... ja, problemet er så stort at ligegyldigt hvor godt og meget du opdrager og træner din hund, så kan du risikerer at nogen anmelder din hund. De behøver ikke at vide noget om hunde, de behøver kun at anmelde at de tror at du vist nok, eventuelt, måske har en liste hund. Hvis du ikke har en stamtavle så er løbet kørt, for så har du ikke mulighed for at bevise at din hund ikke indeholder gener fra en liste hund. Og politiet er nødt til at tage borgeres anmeldelser alvorligt.

• Helle V
    Helle V Tilmeldt:
    maj 2015

#50   23. aug 2017 Peter ... er ret sikker på at den art der magtede at sende en raket hele vejen til Mars, også kan finde ud af at fremstille et måleudstyr der kan måle en hunds bidstyrke. smiley
    Og er du villig til at betale 9000 for en hund men ikke villig til at bruge penge på at træne med den, så skal du måske finde en mindre hund. smiley

• #51   23. aug 2017 Jeg går ind for en eller anden form for tvungen undervisning, før man kan indkøbe en hund, for der går simpelthen alt for mange paphatte rundt. Jeg har det rigtigt stramt med hundeejere som ikke aner hvad de har mellem hænderne, ikke forstår sig på hundesprog eller korrekt aktivering.

Jeg synes det er fint, at racer som er lavet til store åbne steder, og som ikke kan fungere i lille trængte Danmark, er forbudt at holde. Det handler jo om hundenes trivsel.
    Mange racer er farlige i forkerte hænder, herunder min egen, og oplysning er vejen frem.

• #52   23. aug 2017 Helle vi kan ikke blive uenige i betydning af at opdrage sin hund ordentlig og holde den på forsvarlig vis.

Nu er det ikke sådan, at politiet bare kan komme og afhente en hvilken som helst blandingshund, heller ikke selv om en eller anden angiver den. Her er hvad der står i noterne til loven:

"Hvis der er tvivl om, hvorvidt en hund tilhører en af de racer eller krydsninger heraf, som er forbudt, kan politiet stille krav om, at besidderen dokumenterer hundens race eller type. Det er således besidderen af hunden, der skal bevise, at hunden ikke er omfattet af forbuddet.

Politiet skal dog i første omgang – f.eks. på baggrund af en hunds udseende eller oplysninger fra besidderen eller andre – have rimelig grund til at formode, at der kan være tale om en hund, der er omfattet af forbuddet, før det kan kræves, at besidderen skal skaffe den nødvendige dokumentation for, at den pågældende hund ikke er omfattet af forbuddet. Der er ikke krav i hundeloven om, at politiet indhenter en sagkyndig eller dyrlægelig erklæring om hundens udseendemæssige karakteristika.

Politiet kan altså ikke forlange dokumentation fra en besidder af en hund, når der ikke er nogen nærmere anledning til det, f.eks. hvis hunden på ingen måde ser ud som en af de hunde, der er omfattet af forbuddet. "

Bare for lige at få det på plads.

Jeg synes godt nok heller ikke, at det lyder så simpelt at få målt bidstyrken på hunde, der ikke er trænet til at bide. Og sammenligningen med en raket ? jamen helt ærligt, tænk på hvad der spildes af penge på den slags prestigeprojekter. Jeg kan ikke forestille mig nogen, der vil poste mange penge i et måleudstyr, der skal måles hundes bidstyrke.

Og så er der jo små hunde kraftfulde kæber, der må formodes at have en stor bidkraft, og omvendt store racer med ikke særlig kraftige kæber. Jeg tænker, det vil være rigtig svært at få lavet en liste over kategorier, som er retfærdig med mindre mange hunde skal måles.

• Helle V
    Helle V Tilmeldt:
    maj 2015

#53   23. aug 2017 BATDOG ... nu skal hunde i forvejen holdes i snor, så det ændre vel ikke så meget. Men var folk tvunget til at gå til træning med deres (store) hunde, ville problemerne opstå sjældnere.

• #55   23. aug 2017 Hvad skulle sådan en test egentlig bestå af ? Og jeg spørger ikke kun for at kritisere, men fordi viden om hvad, man forestiller dig der skal til, er lidt væsentligt, når man debattere det for / imod "hundekørekort"

Jeg mener, der er folk, der har både forhold og forstand til at holde store potente racer, Vil det være nok, at vedkommende har velindhegnede områder til vovse og så ellers holder den i snor i offentligheden, eller skal den kunne bevise et eller andet niveau af lydighed og omgængelighed ?
    Altså er det hunden, der skal bestå, eller er det ejeren ?

• #56   23. aug 2017 Helle, der er ikke snorepåbud i byzone

• #57   23. aug 2017 Den der med bidstyrketest, den holder slet ikke.
    At få en hund til at bide med fuld greb og maksimal styrke er ikke bare noget man lige gør.
    Det falder for nogle racer ikke naturligt medmindre den er i "rette stemning".
    Og skulle man så teste hundene ville det kræve denne stemning i træning - det står helt i modsætning til at ville undgå bidskader....

• #58   23. aug 2017 Jeg kan lige se for mig at den usikre angstbider, der sætter tyndt og yderligt greb får større frihed end den selvsikre og harmoniske, der sætter et kraftfuldt og sikkert greb...

Hul i hovedet.
    En hunds farlighed har intet med bidstyrke at gøre, men tilbøjelighed til at bide.

• Helle V
    Helle V Tilmeldt:
    maj 2015

#59   23. aug 2017 BATDOG ... ja jeg synes nu at pengene ville være givet bedre ud på god træning.
    Og politiet mangler ressourcer fordi de bliver skåret ind til benet samtidig med at de skal sikre os mod mere terror og flere bandekrige.

Lene N ... fint at du spørger ind til hvad jeg havde tænkt mig.
    Men hvad er en rimelig grund ? Det er en meget svævende bestemmelse og op til den enkelte betjent. Kan han lide hunde eller ej, er han presset og bare vil have sagen overstået i en fart, er han overhovedet klar over hvordan han kan genkende en listehund ... der er for meget slinger i valsen efter min mening.
    Der findes allerede apperater der kan måle bidstyrke, så det er bare at tilpasse dem til formålet. Og i en raket findes der faktisk noget yderst fintfølende måleudstyr, hvilket bare beviser at "vi" kan gøre ting der kan virke umuligt.
    Der er i forvejen stor viden om de enkelte racer, så jeg tænker at der kun vil være få rene racer der vil kræve et nærmere studie. Det helt store arbejde vil være med blandingshunde.

Og hvad angår hvad selve testen skulle gå ud på, der skal jeg være ærlig og sige at det ved jeg simpelthen ikke. Naturligvis forestiller jeg mig at hunden skal være velopdragen men klogere folk end jeg, bør nok være dem der sætter standarden. Det har jo altid været god latin at man ikke bare går hen til en hund man ikke kender, men det gør folk jo alligevel og bliver nogle gange bidt. Så skal man træne hunden til at alamerer ejeren, når nogen nærmer sig eller træne den til at accepterer at hvem som helst kommer og klapper den, det ved jeg ikke selvom at jeg tror at det første er det mest sikre. Og sådan er der jo adskillige scenarier som må overvejes. Vi har allerede statistik over hvornår de farlige situationer opstår, så det kan give et udmærket grundlag for hvor det er vigtigt at sætte ind.

• Helle V
    Helle V Tilmeldt:
    maj 2015

#61   23. aug 2017 CH ... når de kan komme med et bud på en T-rexs bidstyrke, bare ved at kigge på kraniet, så kan de nok også komme med et bud på en hunds bidstyrke. Og nej, de behøver ikke at skrælle huden af den. Størrelsen på muskler, deres placering m.v. og et almindeligt bid i f.eks et tyggeben, ville nok give tilstrækkelig data til at komme med et fornuftigt bud.
    Og tak for den gode tone.

• #62   23. aug 2017 Batdog, det ville kræve at nogen definerede hvordan, man holder hund rigtigt og den definition er der ikke så få bud på.

Skulle jeg belæres af Rie Ravn om hvordan jeg skulle have hunde fordi nogen har vedtaget, at hun har fat i den lange ende, ville jeg blive mere end almindeligt frustreret smiley

• #63   23. aug 2017 Det er der flere, der har regnet på, Helle, det er ikke så svært.

Men bidstyrke og farlighed er to helt forskellige ting...

• #64   23. aug 2017 Men jeg synes, det er umuligt at debattere test, der skal afgøre tilladelse eller ej til at beholde sin hund, når man ikke har gjort sig klart, hvad det er man tester på. I hvert fald som minimum om det er hunden eller ejeren.

Jeg bor på landet og møder sjældent folk, jeg og hundene ikke kender, når jeg går tur herhjemme. Jeg kunne sagtens have en hund, som ikke brød sig om, at fremmede bare lige gik hen for at røre ved den. Om mine hunde er så fremmede uopfordret kan komme til at klappe og kramme dem, bør ikke være afgørende, for om jeg kan have dem. Det kunne være anderledes for folk, der bor og lufter hund i mere tætbefolkede områder, så allerede der kan man begynde at skelne mellem de forhold, hvorunder man har hunden.

Afgørende bør være, at de ikke angriber tilfældige mennesker eller hunde, vi møder på vores vej. Og det gør de ikke.

Og så vil jeg godt understrege, at mine hunde er venlige, og fremmede kan sagtens komme uopfordret hen og klappe de fleste af dem. Og den, der ikke bryder sig om det, men hellere selv vil tage kontakt, er ikke aggressiv men nervøs, og på ingen måde til fare for nogen.

Mange af vogterhundene er for øvrigt klart mere vagtsomme på hjemmebane, så en test på et fremmede område ville muligvis slet ikke give et retvisende billede af hunden.

• #65   23. aug 2017 Lige en tanke.

Hvor store problemer har vi reelt med farlige hunde i dag?

Er der nok sager til at en lovændring er tid og indsats værd?

• #67   23. aug 2017 Martin, vi har ikke et problem med farlige hunde og har jo heller ikke rigtig haft det.
    Men vi har det problem, at nogle er utrygge ved nogle typer hunde.

Selv lovgiverne medgav dette, da den nuværende lov blev strikket sammen.

• #68   23. aug 2017 Batdog - basal hundeteori er jo ikke en eksakt videnskab, så hvad der er rigtig afhænger af, hvem du spørger.

• Helle V
    Helle V Tilmeldt:
    maj 2015

#70   23. aug 2017 Lene N ... jeg har svært ved at se hvordan man træner en hund uden at ejeren engagerer sig. Men jeg mener helt seriøst at loven bør være lige for alle og jeg bor også på landet og møder stort set kun de samme mennesker og hunde. Ikke desto mindre er jeg interesseret i at vi har retfærdige love og ikke det sjuskeri som hundeloven er et udtryk for.

• AT
    AT Tilmeldt:
    apr 2017

#72   23. aug 2017 helle: hvordan vil du nogensinde udarbejde en lov som er ens for alle?

• Helle V
    Helle V Tilmeldt:
    maj 2015

#73   23. aug 2017 AT ... jeg vil da mene at de fleste love er ens for alle, så det er vel bare samme fremgangsmåde.

• AT
    AT Tilmeldt:
    apr 2017

#74   23. aug 2017 helle: men loven er da også end for alle nu?

• Helle V
    Helle V Tilmeldt:
    maj 2015

#75   23. aug 2017 AT ... det er den muligvis men mest ens for folk der har stamtavle hunde.

• AT
    AT Tilmeldt:
    apr 2017

#76   23. aug 2017 helle: loven er den samme for alle.

• Helle V
    Helle V Tilmeldt:
    maj 2015

#77   23. aug 2017 AT ... nu var det jo et svar til Lene N, som foreslog at der skulle være forskellige regler for byboer og landboer ...
    Men vi er altså uenige om at hundeloven er ens for alle.

• Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

#78   23. aug 2017 Peter ... er ret sikker på at den art der magtede at sende en raket hele vejen til Mars, også kan finde ud af at fremstille et måleudstyr der kan måle en hunds bidstyrke.

Måleudstyret til at måle bidetryk/kraft (newton) har været opfundet i mange år, men en hund som ikke er trænet til at bide kan jo være svært at måle bidetryk på. Det er jo heller ikke alle der træner hunde, som lærer deres hunde at bide i mennesker med ærmer/dragter... Der findes racer som ikke er velegnet til øve bidearbejde med

• Helle V
    Helle V Tilmeldt:
    maj 2015

#79   23. aug 2017 Peter ... som jeg skrev i #61 så er det ikke nødvendigvis nøvendigt at hunden har lært at bide/bide fra sig.

• Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

#80   23. aug 2017 Peter ... som jeg skrev i #61 så er det ikke nødvendigvis nøvendigt at hunden har lært at bide/bide fra sig.

Tror ikke på at man ved beregninger kan skabe valide tal for hunderacer bidestyrke.. Tror også at der er kæmpe forskel på de forskellige individer i de forskellige racer.. Det har meget med at gøre om de vil bide, og om hvor hårdt de vil bide..og kan ikke se hvordan man skal tvinge dem til at bide for fuld styrke...

Hvis man vil have bevis for hvilke racer som er mest stabile rent mentalt, så kan man vælge at se på mentaltest. Der har under skabelsen af hundelovens liste med de 13 særlig (postuleret) farlige racer, ikke været noget bevis på hvorfor det lige netop skulle være de 13 racer.. Listen er skabt i fri (eller knap så fri) fantasi uden hensyn til reelle tal eller fakta.

• Helle V
    Helle V Tilmeldt:
    maj 2015

#81   23. aug 2017 Peter ... muligt at vi ikke kan måle ned til det mindste mikrogram men et videnskabeligt anslået styrke, ville i min optik være at foretrække frem for politikernes frie fantasi.
    Selv om din hund ikke er super stabil mentalt, sammenlignet med andre racer ( og vi ser her bort fra mental sygdom), ville du godt kunne få en velfungerende og velopdragen hund sammen med en god træner.

• Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

#82   23. aug 2017 Selv om din hund ikke er super stabil mentalt, sammenlignet med andre racer ( og vi ser her bort fra mental sygdom), ville du godt kunne få en velfungerende og velopdragen hund sammen med en god træner.

Nu har min race American Staffordshire Terrier, vist sig at være super stabil mentalt sammenlignet med andre racer. (Der blev indført tvungen mentaltest/mentalbeskrivelse i DKK).. Normalt bedømmes det vel ved en form for test, om en hund er farlig, og har svært ved at sætte hundens bidestyrke=hundens farlighed..vil mene at der er mange andre faktorer der spiller ind på, om en hund kan anses for værende farlig..

• Helle V
    Helle V Tilmeldt:
    maj 2015

#83   23. aug 2017 Nu mente jeg ikke din hund specifikt men "din hund" som en generel vending. Men tilykke med din stabile hund smiley
    En god træner ville kunne hjælpe dig med at vurderer om "din hund" er farlig og udarbejde en løsningsmodel.

• Helle V
    Helle V Tilmeldt:
    maj 2015

#84   23. aug 2017 Og mentaltests virker ikke engang 100% på mennesker, så det er nok lidt en falsk tryghed.
    Som jeg skriver i #46 så hænger det jo lidt sammen, hundens styrke og størrelse kontra dens farlighed

• Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

#85   23. aug 2017 Som jeg skriver i #46 så hænger det jo lidt sammen, hundens styrke og størrelse kontra dens farlighed

Hundens styrke og hunden bidestyrke, men hvordan skal vi vurdere dens farlighed, hvis ikke engang en mentalbeskrivelse kan bruges til at beskrive en hunds mentale tilstand. Jeg mener faktisk at en mentaltest er et ganske udmærket værktøj.. kan slet ikke forstå at man kan negligere mentaltests/mentalbeskrivelser..

• Helle V
    Helle V Tilmeldt:
    maj 2015

#86   23. aug 2017 Det var ikke min mening at negligere noget. Men "vi" ved kun meget lidt om hjernen og hvordan den i bund og grund fungerer. Så mentaltests er kun godt til en vis grad. En minihund kan være lige så eksplosiv i temperament som en kæmpehund, men det er svært for de fleste at tage minihunden alvorligt når den puster sig op, for jo den kan prikke hul på os men ikke ret meget andet. Når det kommer til store hunde er der en helt anderledes respekt, for de kan være rigtig farlige, hvis de bliver presset tilstrækkeligt. Og det er vel også derfor at mange store racer bliver avlet på deres rolige sind, for ellers er det næsten ikke til at have med at gøre.

• Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

#87   23. aug 2017 Hvis man har to jagtrifler med samme anslagsenergi (bidestyrke), så vil den som har et usikkert farligt alt for let aftræk (dårlig temperament) vel være den farligste, i forhold til den hvor der skal en stor aftrækkervægt (godt temperament) til at udløse.. (ja, når vi snakker rifler, ved vi godt at den med det letteste aftræk er mest træfsikker)

Og det er vel også derfor at mange store racer bliver avlet på deres rolige sind, for ellers er det næsten ikke til at have med at gøre.

I mange racer har man haft brug for et roligt (tænkende) sind, og i mange racer har man haft brugt for et aktivt sind, Men ustabile, nervøse hunde har man ikke brug for overhovedet i nogen racer, om end det næsten ses som acceptabelt i visse hyrde og taskeracer..

• Helle V
    Helle V Tilmeldt:
    maj 2015

#88   23. aug 2017 Begge rifler er anvendelige, bare man håndterer dem korrekt. Og det kan en jæger der har modtaget den rigtige træning.
    De små hunde har en tendens til hysteri, det er vel en blanding af ligegyldighed fra både avler og ejer, da de ikke bliver betragtet som farlige. Også selvom at de lige så vel som de store, kan ty til bid.

• AT
    AT Tilmeldt:
    apr 2017

#89   23. aug 2017 helle: hvilken forskelsbehandling sker der ved loven??

og hvilekn forskel skulle der være for ejer at en hund med stor bidstyrke vs. ejer af hund med lille bidstykke? (beklager hvis du har forklaret det)

• Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

#90   23. aug 2017 jeg ser en forskelsbehandling mellem de korthåret og langhåret, bredsnudede og spidssnudede blandinger i forhold til at stå for skud når hundebødlen trækker dødssprøjten (for ulovlig udseende)..Hundebødlen fra hundedræberkorpset tager næsten altid kun korthåret hunde med brede hoveder..

• Helle V
    Helle V Tilmeldt:
    maj 2015

#91   24. aug 2017 AT ... det er som jeg skriver i #49. Lene N beskriver det nærmere i #52, men hvis du lægger det at der skal være rimelig grund sammen med at sagkyndige ikke behøver at deltage i noget omfang, så er det op til den enkelte betjents viden om hunde, om hvorvidt der er rimelig grund.

Det skulle være den forskel at hvis du vil have en stor og stærk hund, så skal I gå til træning, du skal have tilladelse til at have hunden og tilladelsen opretholder du ved at gå til træning med den. Ellers må du få dig en mindre stærk hund.
    Det er lidt som hvis du ikke vil spilde ressourcer på at erhverve dig et kørekort, så må du cykle eller benytte det offentlige. Eller hvis dit liv er for kort til at få jagttegn/våbentilladelse, så må du finde en anden hobby.

• Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

#95   24. aug 2017 Det var på tide at tråden her kom på ikke-bloggen. Og at der refereres med "jeg" til ikke-Peters indlæg Jeg går ud fra at jeg er hønen med den bidende race?

Hvad er det som du prøver på at fremstamme omkring mit indlæg og en vis hjemmeside. Jeg ville nok selv have brugt ordet kylling og ikke høne om en som fortsætter som en idiot med barnlige beskyldninger..

Det er på tide at anmelde dig for falske beskyldninger..

• #96   24. aug 2017 Jeg synes at hundeloven - den del om listehundene - har gjort en forskel. Man ser ikke ligeså mange af de ulovlige hunde nu, som før forbuddet, naturligt nok.
    Men - man ser dem jo stadigvæk, alt andet lige, så mon ikke det blot har betydet at de, der havde disse racer og var "gode til dem", nu har måtte kapitulere - og at det er dem, som skider på loven, der stadigvæk render rundt med racerne ?

Jeg har intet bud på hvad der kunne gøres bedre - men jeg er ikke sådan på-knæene-af-begejstring over det, der er indført.
    Hvad F laver en Tornjak f.eks på den liste ?

• Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

#97   24. aug 2017 Er ret enig i hvad du skriver Martine smiley , men hvad mener du/I der adskiller Tornjak fra de andre Dyrebeskyttelses racer, såsom Kangal, Centralasiatisk Ovtcharka, Kaukasisk Ovtcharka, Sydrussisk Ovtcharka, Sarplaninac..

• #98   24. aug 2017 # 77, Helle næh nej, jeg foreslår ikke at loven skal være anderledes for folk i by og land. Jeg påpeger bare et enkelt punkt, hvor forholdene er forskellige fra en hundeejer til en anden, og påvirker hvilke hund man kan have uden at være til fare for omverden.

Jeg har gået på rigtig mange hvalpe/unghunde/begynder træningshold, og har desværre også set mange afslutte sådanne hold næsten uden at have rykket sig træningsmæssigt og kontaktmæssigt med hunden. Træning med hunden er en god ting, men ikke nogen garanti for noget.

At ejere skulle gennemgå tvunget undervisning i lovforhold omkring hundehold, etik omkring hundehold, læsning af hundes måder at udtrykke sig på, basisviden m.m. giver mere mening for mig end at tungen træning med afsluttende test af hunden for udvalgte typer hunde.
    Hvordan man skulle sikre sig at alle deltager og at de tager det til sig og opfører sig efter det, ved jeg ikke. Men mange vil helt sikkert kunne få noget ud af det, og her tænker jeg mest på folk, der gerne vil gøre det rigtige men ikke ved hvordan.

Hvis du ikke synes at loven er lige for alle nu, så vil tvungen test af enten ejere af visse typer hunde og eller af visse typer hunde jo ikke gøre den mere lige. Men den vil åbne nogle muligheder for dem, der gerne vil have en af de nuværende forbudte racer eller muligvis forbudte blandinger.

• #99   24. aug 2017 Peter -
    Efter hvad jeg har hørt "har hørt", altså ikke noget jeg har læst mig til, eller undersøgt, så er Tornjakken ikke så voldsom som de racer du nævner.
    Jeg kunne tage fejl ? For det er som sagt bare hvad jeg har hørt.

• Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

#100   24. aug 2017 Efter hvad jeg har hørt, så skulle Tornjak være en af de modigste hunderacer i verden..

PS: Der blev f.eks lavet et studie med dyrebeskyttelses-racerne fra Balkan, omkring hvor forskellige de var fra hinanden..
    https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24397417

• #101   24. aug 2017 Men mod er jo en god ting !!!
    En modig hund (hund, der hviler i sig selv), har jo intet behov for at beskytte sig selv så meget, som en usikker.
    Det giver endnu mindre mening, at den er på så.

Kigger dit link, når jeg kommer hjem fra sporet smiley

• Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

#102   24. aug 2017 Det giver endnu mindre mening, at den er på så.

Alle vogterracer skal vel være i besiddelse af mod for at kunne modstå angreb fra rovdyr feks ulve.

If tornjak dogs feel danger, they will growl, bristle up, agitatedly sniff around, urinate unceasingly by a stone or a bush and scratch the soil.

Experienced, good tornjak dogs choose the most adequate way to achieve their objective. They are characterized more by their shrewdness and prudence than sharpness.
    http://www.life-vuk.hr/eng/cattle-protection-measures/tornjak-dogs/what-is-expected-from-a-good-tornjak-dog-195.html

Nej, skarphed er ikke en egenskab man normalt ønsker i en vogterrace, men er klar over at der i visse linier af andre vogterracer kan forekomme individer avlet med skarphed for øje.. Der kan dog generelt være kæmpe forskelle på temperamentet i de forskellige individer i racerne.. alt efter hvad opdrætterne har valgt at fokusere på..

• Helle V
    Helle V Tilmeldt:
    maj 2015

#103   24. aug 2017 Lene N ... ja men i de rigtige hænder vil de forbudte racer ikke være mere farlige end en hvilken som helst anden race i samme størrelse/styrke kategori.
    Jeg er selv mest til at en hund er en hund og forstår ikke hvorfor nogle er så forhippet på at deres hund skal være af en bestemt race, men sådan er det og det bliver nok aldrig anderledes.

Og jeg har tidligere pointeret (#59) at jeg ikke nødvendigvis besidder de egenskaber der er brug for, til at bygge en fornuftig træning/test op, og det er heller ikke nødvendigt da der allerede findes dygtige hunde eksperter der har styr på deres shit.
    Og som du selv skriver, så er der nogle der møder op til træning med gode intentioner, men som ikke magter opgaven. De skal have en hund der matcher deres evner. Hvis man skulle have en tilladelse til at have en bestemt type hund, så ville en træner kunne sige "ved De hvad Fru Vejby, De bliver simpelthen nødt til at stramme balderne, for ellers ryger tilladelsen ved næste test og så må De vinke farvel til Trofast" og så er der jo mulighed for at beslutte om Trofast skal have et nyt hjem eller om ejeren vil oppe sig.
    Hvad hjælper det at du har læst og forstået love og regler og hundesprog, hvis du ikke evner at fører det ud i virkeligheden. Naturligvis skal man kende loven, det skal alle.
    Det er ikke alle der består køreprøven og de kan så bare ikke få lov til at fremfører en bil. Sådan er det bare. Det er ikke for at være uretfærdig over for dem men fordi de udgør en potentiel risiko for andres liv og helbred. De kan sagtens få sig et køretøj, det bliver bare med færre hestekræfter eller helt uden motor.

• Helle V
    Helle V Tilmeldt:
    maj 2015

#105   24. aug 2017 Isabella ... ja og nej. Læs tråden smiley

• #107   24. aug 2017 Alle vogterracer skal vel være i besiddelse af mod for at kunne modstå angreb fra rovdyr feks ulve.

Jeg er ikke inde i hvordan en vogterrace skal fungere - de har ikke min interesse så jeg har ikke lært ret meget om dem - men min pointe var, at en hund med mod, overskud, selvsikkerhed .. bider mindre end en hund, med mangler i disse egenskaber.

• #108   24. aug 2017 Jeg er selv mest til at en hund er en hund og forstår ikke hvorfor nogle er så forhippet på at deres hund skal være af en bestemt race, men sådan er det og det bliver nok aldrig anderledes.

Det du skriver her, må jeg indrømme forbavser mig enormt meget ??

Stik Isabelle en malinois - katastrofe, hverken godt for hund eller Isabelle.
    Stik mig en Eurasier - samme historie.

En hund er da ikke bare en hund smiley

• Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

#109   24. aug 2017 En hund er da ikke bare en hund

og f.eks en Schæferhund er vel ikke bare en Schæferhund.. Det kan være skidt at skære hele racer over en kam..

• #110   24. aug 2017 Der er dælme stor forskel på racerne! Det er sgu ikke lige meget om man anskaffer en engelsk bulldog eller en schæfer. smiley

• Helle V
    Helle V Tilmeldt:
    maj 2015

#112   24. aug 2017 Må erklære mig enig med Peter. Vi hentede Hubble hos Dyreværnet. Vi fik en snak med dem om hvem og hvad vi er og de foreslog at vi tog Hubble. Vi var ikke ude efter et bestemt udseende, vi ville bare gerne have en hund. Og han har taget os med storm.
    Og det samme har gjort sig gældende med vores hund #2. Hun er en bosnisk gadehund. Hun er ikke nogen race, men vi kigger på hvad hun kan og ikke kan og går ud fra det.

• #113   24. aug 2017 #96 Jeg synes at hundeloven - den del om listehundene - har gjort en forskel. Man ser ikke ligeså mange af de ulovlige hunde nu, som før forbuddet, naturligt nok.

Det kommer an på hvilke du tænker på. Der er klart mindre unge drenge og piger med Amstaffs i gadebilledet nu, men dem som havde Pit Bulls har dem stadig.

Jeg tror faktisk at flere nu vælger flere at tage en pit bull, i stedet for den amstaff de tog før, da det er hvad de nu får tilbudt. -enten det eller en Amstaff mix, og straffen er jo alligevel den samme.

Dem som havde ulovlige pit bulls før, har dem jo stadig og avler på dem. De forsvandt ikke da den nye liste kom. De var bare aldrig rigtig i gadebilledet før. Det er jo ikke den type hundeejer som lufter hund blandt os andre. Man kan vel sige at de nu har mindre konkurrence fra Amstaff kenneler smiley

Har set lige så mange pitbulls gennem de sidste par år, som jeg har i resten af mit liv op til.. Før skulle man være "heldig" for at møde sådan en hund, og det var gerne sent aften eller dybt inde i skove. Nu blev jeg tilbudt både "blue" og "rednose" hvalpe, da jeg kiggede efter hvalp sidst. -uden at efterlyse dem. Spørger altid hvordan de tør gøre det. De trækker bare på deres skuldre, eller siger "dyrlægen siger bare det er en lovlig blanding".. smiley

• Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

#114   24. aug 2017 Mange racer har haft seperate linier/avl i rigtig mange år, i disse racer kan der være kæmpe forskelle i temperament og udseende linierne imellem, forskelle som er mere fremtrædende end de umiddelbare forskelle på f.eks 2 nært beslægtede hunderacer..

• #115   24. aug 2017 #113

Jeg tænker på Amstaff / Pit .. jeg ser ikke så mange af disse nu, som jeg gjorde inden forbuddet mod d 13 racer kom smiley

• #116   24. aug 2017 #115
    Tilføjede lige lidt i mit #113.. (Jeg ser flere pit bulls end før).

Kommer vel også an på hvor man befinder sig smiley

• #117   24. aug 2017 #116

Jeg kan så ikke se forskel på Amstaff og Pit .. så jeg skærer disse to racer over en kam, og det er den "race" jeg ikke ser så mange af som tidligere.
    Jeg bor på landet - udenfor Vordingborg .. så det er ikke ligefrem Downtown Action smiley

• Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

#118   24. aug 2017 Amstaffs er lavet på en lille genpulje af specielt udvalgte apbt. Hunde med bla. sort snude og af en vis type, farve og størrelse. I dag kan du få apbt i alle afskygninger lige fra en lille gamebred på 10-15kg til en xxxl "pit" på 50kg som helt sikkert er krydset med andre racer (men som måske har stambog alligevel). Har man et godt kendskab til amstaffs så kan man som regel næsten altid genkende dem på deres særlige type..

• #119   24. aug 2017 #103, Helle Den, der måske ikke formår at få trænet sin hund til et super indkald, men forstår budskabet om at holde den i snor, vil ikke være til gene for andre.
    Den der forstår budskabet om, at man ikke kan tillade sig bare at lade sin hund opsøge alle andre - hunde såvel som mennesket - vil ikke være et problem for andre.

Vi hører om rigtig mange herinde, der føler sig i den grad generet af andres løse hunde, og jeg tror ikke altid ejerne af de hunde fatter de meget negative responser, der får. Så bare på det område mener jeg, det vil være til gavn for mange at få gennemgået noget teori.

Klart ikke alle vil ændre sig eller agere på den læring, de får, men en del vil.

Jeg mener bestemt heller ikke, at en eller anden tilfældig træner, skal bestemme, om jeg skal beholde mine hunde. Og jeg protestere ikke mod tanken, fordi jeg umiddelbart forventer, at jeg ville dumpe, men simpelthen hele ideen.
    Men noget andet er, at skulle jeg ønske mig en hund, der er forbudt, eller skulle - gud forbyde det - min race blive forbudt, så ville jeg rette ind og ikke skaffe mig sådan en.

• #120   24. aug 2017 #117 Der er godt nok heller ikke meget "Downtown Action" over det sted jeg bor nu. Heldigvis! smiley

Dem jeg har set i DK har oftest været af "red nose" typen som på billedet her..
    Mødte den sødeste hvalp af denne type i Hundested for nogle år siden, og fik det så dårligt ved tanken om hvad der ville ske hvis den blev opdaget. Han trak bare på skuldrene og sagde ikke noget da jeg spurgte til det. Får sku ondt i maven af den slags smiley

profilbillede
  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

#121   24. aug 2017 Men noget andet er, at skulle jeg ønske mig en hund, der er forbudt, eller skulle - gud forbyde det - min race blive forbudt, så ville jeg rette ind og ikke skaffe mig sådan en.

Og du ville ikke undre dig over urimeligheden i det.. og du ville måske slet ikke brokke dig over at det var din race der skulle forbydes uden seriøst grundlag?

• Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

#122   24. aug 2017 . Han trak bare på skuldrene og sagde ikke noget da jeg spurgte til det. Får sku ondt i maven af den slags

Der er sikkert også flere idag som holdes under kummerlige forhold i kælderrum og andre afsidesliggende lokationer uden nogen kontakt med dansk hunderegister eller dyrlæger..

• #124   24. aug 2017 #122 Ja det er sku sørgeligt at tænke på hvor mange hunde der ikke kommer ud osv. på den regning smiley

• Helle V
    Helle V Tilmeldt:
    maj 2015

#125   24. aug 2017 Lene N ... "Jeg mener bestemt heller ikke, at en eller anden tilfældig træner, skal bestemme, om jeg skal beholde mine hunde."
    Nu bliver jeg ærligt talt en lille smule træt. Så derfor vælger jeg ikke at debatterer emnet med dig yderligere. Hav en god dag.

• #126   24. aug 2017 Om jeg ville undre mig, kom nok an på grunden til at netop min race blev forbudt.

Brokke mig, ja formentlig, men skide højt og flot på loven og risikere min hunds liv, næh tak.

• Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

#127   24. aug 2017 Om jeg ville undre mig, kom nok an på grunden til at netop min race blev forbudt.

Kan du evt. komme på en grund som ville være god nok?

• #128   24. aug 2017 Hvis der sidder forsømte hunde rundt omkring i kældre. Så er det altså suverænt ejers skyld og ansvar. For det er ejer, og ingen anden, der har valgt at anskaffe en ulovlig hund, og sætte den i kælderen.

• #129   24. aug 2017 @Peter.
    En Tornjak adskiller sig netop fra mange af de mere "hårde" racer ved, at der skal meget til førend de bider. Plus vigtigst af alt, den er god sammen med andre racer.

De bulder og brager dog hurtigt. Alvsmæssigt gøres der meget da det er en national hund. Den har så vist jeg er orienteret heller aldrig været en af de hunde, der blev brugt som kamphunde.

Den sammenlignes tit med Sennenhundene. Specielt Grosseren. Jeg gloede godt nok da den var på listen. Jeg kendte den godt, og syntes før den blev forbudt, at det kunne være sjovt at eje en. Jeg har aldrig set en i Danmark. smiley

Du skal godt nok provokere en Grosser før end den hapser. Men den buldrer hurtigt. Tornjak Ken skulle være det samme.

Hvordan definerer du egentligt skarp?

• #130   24. aug 2017 @Helle V.
    Hvor henne er det, at du oplever problemer med de store hunde, siden du finder yderligere tiltag nødvendigt?

Nu har jeg aldrig haft andet end en stor hund, og for at være ærlig har jeg aldrig oplevet en være Agressiv, på samme måde som ind i mellem oplever små/mellemstore hunde.

De fleste der har en stor hund, er pisse nervøse for mindre hunde racer, da en stor "troner" automatisk hen over hovedet på en lille hund, og nogen små hunde laver så udfald på den store hund for at få den væk.

De racer jeg har hørt mest ballade om er Sct Bernharden og GD. Men jeg har aldrig oplevet nogen være aggressive Irl personligt.

Jeg er enig i, at blive angrebet af 60 kg DDB er mere ubehageligt end 5 kg Malteser, men hvor tit er nogen truet/bidt af en DDB i praksis?

Har man en stor hund der er egetkøns Agressiv, kan jeg love dig, at man ikke slipper den løs hvis man altså ikke har hæklefejl i kysen.

Det sjove er, at de typer der kan lide tanken om en farlig hund, foretrækker tit mindre racer, da det er skide dyrt at fodre og købe de de store bamser, og mange af de store racer ser meget venlige og bamseagtige ud (ikke særligt meget macho mand over det) .

De fleste jeg kender med en af de store racer, vi er ret opmærksomme på, at går noget galt, så falder hammeren noget hurtigere end for de fleste andre, for det er helt sikkert den store hund der bider "rigtigt" hul i den mindre hvis det skulle gå galt.

En stor hund kan naturligvis blive skøre i bolden grundet sygdom. Det kan alle hunde. Men et kørekort, ekstra skat eller andre ting kan jo aldrig forhindre den slags alligevel.

• Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

#131   25. aug 2017 En Tornjak adskiller sig netop fra mange af de mere "hårde" racer ved, at der skal meget til førend de bider. Plus vigtigst af alt, den er god sammen med andre racer.

jeg kan ikke lige se hvad der adskiller dens "farlighed" fra det andre vogterracer, lovlige som ulovlige..

Tornjaks are friendly with people, but aggressive towards other animals and dogs that threaten his owner, home, sheep pen or the flock.
    http://www.bhtornjak.com/en/

• #132   25. aug 2017 @Peter.
    Den beskrivelse kan du jo finde om alle Mollosser, det er nærmest en standard beskrivelse.

Forskellen ligger efter min erfaring, i hvordan en hund reagerer på en trussel.

Jeg vil til enhver tid hellere vade ind i huset til tre sovende Grossere end en sovende Kangal.

For når Grosserne vågner, så skal du nok få besked på at skride først førend de bliver fysiske. Kangalen vil meget hurtigere blive fysisk.

Så er der også det lille faktum, hvornår stopper en hund et angreb.

Kommer en Grosser op at slås med en anden hund, kan den bare overgive sig, og så stopper hunden øjeblikkeligt med at angribe. Samme lille manøvre er omsonst med en Kangal.

Har den først engageret sig fysisk, så vil den sørge for at du ikke er en trussel igen nogensinde (det er jo det der gør den så ultimativ som kamphund).

Det sidste kender du jo fra Pitbullen.

Den er jo vidt berømt for at engagerer den sig, og får den godt fat, så slipper den ikke igen. Nok også den egentlige årsag til, at de er blevet forbudte. For angriber den en anden hund så går det rigtigt galt.

En Pitbull slås til døden (jeg ved godt, at det forsøger man jo at avle ud af dem i dag).

Når man læser beskrivelser på nettet, så er det noget pudsigt noget.

For mange hunde beskrives som frygtløse, beskyttende og bla bla bla. Der er bare kæmpe forskel på hvordan det er i praksis.

• Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

#134   25. aug 2017 Kommer en Grosser op at slås med en anden hund, kan den bare overgive sig, og så stopper hunden øjeblikkeligt med at angribe. Samme lille manøvre er omsonst med en Kangal.

Hvad er der lige så specielt ved en kangal i forhold til de andre vogterracer. Folk tror åbenbart på myten, om der findes 13 særlig farlige hunderacer, og de prøver gerne på at få det til at lyde ekstra farligt, når nu det er hund fra selve listen. Næsten alle hunde stopper når der ikke er mere modstand.. Hvis man have en kangal, så køber man en anatolsk hyrde hund, vil man have en lovlig Illyrian Shepherd, så vælger man en karst sherperd (Group 2 sammen med sennenhundene). Hvad nytter det og hvad er meningen med at skabe forbud, når man kan anskaffe sig tilsvarende racer helt lovligt..

Den er jo vidt berømt for at engagerer den sig, og får den godt fat, så slipper den ikke igen. Nok også den egentlige årsag til, at de er blevet forbudte. For angriber den en anden hund så går det rigtigt galt.

At den ikke lige slipper og ofte har vedholdenhed er en egenskab som mange ønsker og drømmer om i deres race. Den egentlige reelle årsag til at de er blevet forbudte.. er jo nok ikke at de evner og er dygtige til at fastholde et bid...

• Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

#135   25. aug 2017 Til siden som læser med, men som vi ikke må linke til..
    Jeg skriver at american staffordshire terrier er lavet på en lille lukket genpulje af hunde af en vis type, farve og størrelse. Næsten alle Amstaffs stammer fra hovedlinierne ruffian, xpert, tacoma.. Hvis der havde været åbent for alle linier af apbt i ast, hvorfor ser vi så slet ingen gamebred linier overhovedet med ast stamtavler: eli, jeep, mayfield, hemphill osv.. Det gør vi ikke fordi stambøgerne har været lukkede siden 1936, og ja der har kortvarigt været åbnet op for stambøgerne indtil 1970. De fleste apbt (gamebred) nsæten alle kan spores tilbage til tudors dibo..kan du ikke lige vise en ast med dibo i stamtavlen.. eller hunde med nyere colby-linier i stamtavlen..Der er en grund til at man i gamedogs kredse kalder det staff-blood.. Faktisk fnyste mange af at tex of Elmhurst (staffblod) var i stamtavlen på eli..

• #136   25. aug 2017 @Peter.
    Jeg har givet dig mit syn på, at der er forskel på hvordan hunde angriber/hvornår, og du svarer med at forklare mig, hvordan jeg importerer en Anatolsk hyrdehund og at listen ikke giver mening.

Det er slet ikke der jeg er.

Jeg har ingen interesse i at importere en hund, som i mine øjne er helt unik og speciel til mit lille villahus.

En Kangal hører i mine øjne ikke til i DK (Bevares der findes jo områder med ulve, og måske en fåreavler kan have glæde af dem). Men ellers forstår jeg det ikke.

Jeg bruger Kangalen som eksempel, da den i mine øjne er en Ferrari. Min lille hund er Ford sammenlignet med den.

De er dog begge super lækre biler, men dækker forskellige behov. smiley

Det sidste du skriver i indlæg 134, forstår jeg helt ikke hvad du mener med. Beklager.

• Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

#140   25. aug 2017 Jeg har meget svært ved at se hvorfor en Kangal skulle være særlig forskellig fra alle de andre vogterrace. Og jeg har også meget svært ved at se hvorfor en Tornjak skulle være mere uskyldig end alle de andre vogterracer.. De er nu engang avlet til samme opgave.

Det sidste du skriver i indlæg 134, forstår jeg helt ikke hvad du mener med. Beklager

Jeg skriver at i mange racer er det ønskeligt at hunden kan fastholde et bid. Racen apbt er kendt for at kunne holde fast, ligesom andre racer som er avlet til at holde fast F.eks. brugshunde, kvæghunde og bulldogs. Jeg har dog svært ved at se hvorfor evnen til at fastholde et bid skal betegnes som en særlig farlig egenskab. ønskeprofilen for amstaffs greb ved leg er = 4 Griber med hele munden, tager fat. Og for Rottweiler & schæferhund 5. Griber straks, målbevidst, gør det Rottweileren eller Schæferhunden til mere farlige racer end amstaff?
    https://www.hundeweb.dk/dkk/public/openIndex?ARTICLE_ID=95&_exp=0

PS: Grosser Schweizer Sennenhunds ønskeprofil er = Amstaffs på dette punkt : 4 Griber med hele munden, tager fat..
    http://www.dkk.dk/dkk_raceonskeprofiler.asp?id=Grosser+Schweizer+Sennenhund

• #141   25. aug 2017 @Peter.
    Prøv uden links og anden snakken udenom at forholde dig til dette kendetegn ved en PittBull.

Det sidste kender du jo fra Pitbullen.

En Pitbull slås til døden (jeg ved godt, at det forsøger man jo at avle ud af dem i dag).

Er vi enige om at det er sandt?

• Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

#142   25. aug 2017 Den er jo vidt berømt for at engagerer den sig, og får den godt fat, så slipper den ikke igen. Nok også den egentlige årsag til, at de er blevet forbudte. For angriber den en anden hund så går det rigtigt galt.

Nej, den slipper ikke sit greb, medmindre det er mest hensigtsmæssigt/klogt med en andet greb. Og ja det er kilo for kilo den stærkeste race der findes..

Mange apbt har jo tabt uden ligefrem at dø af det.. feks WOOD'S SNOOTY (2XW)(2XL) ROM

Gameness har jeg aldrig hørt at nogen (heller ikke udstillingsfolk) skulle ønske at avle ud af racen.. Selv i de mest game linier er der en stor % del hunde som er "curs" altså hunde som quitter eller hunde som er cold (vil ikke slås)
    Gameness er noget af det første man taber, hvis ikke man udvælger efter det.. Derfor griner dogmen også af alle andre linier end lige de rene ægte gamebred apbt-linier som er avlet og testet game indtil idag, og de kan ikke bruge udstillings-linier som ikke er testet i snart 100år til noget som helst, også selv om de i stamtavlerne, stammer tilbage til hunde som var game for 100 år siden..altså tilbage i 1920 hvor tudors black jack var i live. Der er ingen dogmen med respekt for sig selv som har udstillingsblod i deres linier. En hund som feks. ruffian fra 1938 som de fleste amstaffs bygger på, har jo aldrig nogensinde været andet end en udstillingshund.

Når man taler om apbt er der kæmpe stor forskel om det er rene udstillingshunde fra feks. ukc, eller om det er rigtige gamebred apbt..

Gameness er evnen/lysten til at fuldføre en opgave også selvom det gør ondt.. må endelig ikke forveksles med aggression, da de intet har med hinanden at gøre..

• Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

#143   25. aug 2017 Nu stiller nogen ovenstående spørgsmål om hvorfor, at der ikke er ditten eller datten af den og den blodlinje af game bred Amerikansk Pit Bull Terrier i Amerikansk Staffordshire Terrier, men svaret må nok bare stå hen i det uvisse,

Svaret er stadig at næsten alle ast er avlet på ruffian, xpert, og tacoma som stammer fra game hunde fra 1920-30, og det er der vel ingen der benægter, og det sætter jeg = en lille genpulje i forhold til alle de hundredvis af forskellige show/game/ og baggårdopdræt der findes indenfor racen apbt.

og det samme må svaret på hvorfor at der eventuelt er blandet Amerikansk Staffordshire Terrier i en blodlinje af game bred Amerikansk Pit Bull Terrier, da det ikke har ret meget med påstanden om at Amerikansk Staffordshire Terrier er lavet på en lille genpulje af nøje udvalgte Amerikansk Pit Bull Terrier at gøre

Svaret er måske at få fra bla østeuropa (som ikke avler efter gameness), har opdaget at det har givet lidt mere mouth, muligvis fordi de har fundet ud af at ast er stærke i deres henry rødder, lige som elihunde er..og elihunde er jo kendt for deres mund.. Det ser dog ud til at de altid krydser tilbage til game linier igen..

PS: Synes du skal komme herind til en debat fremfor at oprette ramblings som konstant henviser hertil, uden at vi har mulighed for en ordentlig debat.

• #144   25. aug 2017 PS: Synes du skal komme herind til en debat fremfor at oprette ramblings som konstant henviser hertil, uden at vi har mulighed for en ordentlig debat.

Det her, det forstår jeg slet ikke ?

• AT
    AT Tilmeldt:
    apr 2017

#145   26. aug 2017 Helle: ærligt så forstår jeg ikke din tanke om at det er størrelsen på hunden der er afgørende.

mine iagtagelser og generelle opfattelse er at folk med store hunde ofte er mere på passelige end folk med små hunde.
    For størstedelen af folk med store hunde, ved godt at deres hund kan slå ihjel med et bid, skade et menneske hvis den hopper op, og at folk generelt gør en større bue uden om..

en anden ting er så at det hverken ville hjælpe at folk skulle erhverve sig et "hundekørerkort", betale hundeskat, være pålagt træning og hvad der ellers findes - for der vil aldrig kunne blive resourcer til at opretholde den lov.
    Selv med den lov vi har idag, som kan betyde død for en hund, så skider mange stadig højt og helligt på deres "avlsarbejde" (eller mangel på samme).

Dem der faktisk, reelt set kan gøre det største, og mest brugbare arbejde, er de der blander racer, for derefter at sælge dem til gud og hver mand.

Hvis "avlere", bare gad have lidt etiske tanker med ind over avl, gad bruge tid og resourcer på at udvælge de rigtige købere, og blande de rigtige racer (hvis man endelig skal blande), så ville billedet blive et helt andet.

• Helle V
    Helle V Tilmeldt:
    maj 2015

#146   26. aug 2017 AT ... jeg prøvede at forklarer det i #46. Derudover kan man sammenligne med trafik. De fleste bilister er meget påpasselige når de kører bil, der er dog få som er så hensynsløse, at vi alle er tvungne til at gennemføre et undervisningsforløb med afsluttende test, da vi jo ikke normalt dømmer folk på forhånd.

Som jeg skriver i #103, så forstår jeg ikke hvorfor racen er så vigtig. Jeg vægter individet højere. Jeg kommer meget ofte i en hundeskov, og der kommer adskillige berner sennen, samme race men meget forskellige sind. Der er alt fra den lalleglade til den magtsyge. Der er dog en ting de i følge ejerne har tilfælles udover udseendet, de er disponeret for cancer, en af ejerne sagde til mig at man ikke skulle forvente at en berner sennen bliver mere end 8 år. Og jeg forstår simpelthen ikke at man accepterer det.

• #148   26. aug 2017 @Peter.
    Du har ret i det du skriver, og hvor ærgeligt det end, er også det er også årsagen til at den forbudt. Det ændrer sig nok aldrig.

Det er en Pittbull's støre udfodring:

Lille, billig i drift, og sindsygt effektiv i forhold til prisen.

Blot til orientering, så slipper de fleste hunderacer i kamp, når den anden hund smider sig på ryggen eller piver. De fortsætter ikke til den anden ligger stille.

Forskellen på de fleste racer kontra de få kamphunderacer der er tilbage.

Skulle du vitterligt have et ønske om at få ændret reglerne for den race, ville jeg i din situation, kæmpe for at få lavet en undtagelse for de forbudte racer.

Foreksempel at man kan eje en så lang tid man levede op til visse krav.
    Det være sig ren strafattest, altid snor på, ingen omgang med andre racer på offentlige områder osv. Byg selv på...

Det er ikke lækkert, men jeg tror ikke du får Hr. Hansen der er pisseligeglad med hunde, til nogensinde at acceptere andet.

@Helle
    Du kan ikke basere en generel lovgivning på individet. Det vil aldrig blive accepteret i et demokrati.

At Berneren er så forskellige af sind og lider så alvorligt af cancer, er at den er så sindsyg populær en race, at du nærmest kan parre hvad som helst, og lugter det bare lidt af Berner så køber folk det.

Der er andre racer der lider under den udfordring. Ikke kun Berneren.

Men 8 år for de store racer er gennemsnittet. 10 år, så tror jeg de fleste ejere af de helt store racer er mere end glad og over 12 år så er det værd at nævne.

En af mine hundetrænings venner's Berner er i øvrigt 13 år. smiley

Det er ulempen ved en af de meget store hunde. Så kan man ikke acceptere den lave gennemsnits alder, så skal man ikke købe en af dem.

Jeg så sådan et skema på et dyreinternat's hjemmeside (det er vedhæfte i bunden), så har du lidt at sammenligne med.

profilbillede
  • Helle V
    Helle V Tilmeldt:
    maj 2015

#151   26. aug 2017 Isabelle... det var et svar til ATs spørgsmål i #145
    Der er sygdom i rigtig mange racer, det er hjerteskærende at hører hvad familier må gå igennem for at redde en elsket hund. Og jeg magter simpelthen ikke at opremse samtlige racer med dertilhørende sygdomme, det burde ikke være nødvendigt her. Løsningen burde være indlysende.

Isabelle og Martin ...
    Grunden til at jeg trak berner sennen på banen, er at der kommer så mange af dem i "min" hundepark, at der er noget at sammenligne med. Derudover er det meget forskellige hunde der, både race rene og blandinger. "Fælles" for alle er at de har deres egen personlighed og sind. De er hunde på godt og ondt, ligesom mennesker er.

Martin ... ved ikke helt om jeg kan forklare det helt godt, men jeg vil prøve.
    Hvis en hunderace dør af aldresrelaterede sygdomme, simpelthen fordi kroppen er slidt op og ikke kan mere, så er det sådan det er. En mus bliver omkring 2 år, en skildpadde kan blive fra 50 til over 100 år, alt efter race. Der er naturlige grænser som man må acceptere.
    Men når een bestemt sygdom rammer de samme racer igen og igen, hvorfor avler man så videre. Det er da ikke fair, hverken over for hunden og de mennesker der kommer til at leve med den og holde af den, er det?

Og ja, nogle mennesker bliver over 100 år, 20 - 30 år længere end gennemsnitslevealderen for mennesker. Nogle med medicinsk hjælp, andre fordi de har gode gener. Selvfølgelig kan du finde eksempler der bliver meget ældre en gennemsnittet.
    Så skemaet fra dyreinternatet er i sig selv fin nok men det siger intet om de store racer dør fordi de er gamle eller om de bliver aflivet på grund af livstruende sygdom, som for eksempel cancer.

Isabelle ... ja jeg regnede med at der manglede et ikke ... ellers gav det ikke mening ?

• #152   26. aug 2017 Som jeg skriver i #103, så forstår jeg ikke hvorfor racen er så vigtig. Jeg vægter individet højere.

Så fordi jeg VIL have en malinois, så vægter jeg ikke individet ?

• Helle V
    Helle V Tilmeldt:
    maj 2015

#153   26. aug 2017 Martine ... gør du ? Jeg tror ikke at du helt har forstået hvad jeg har skrevet.

• #154   26. aug 2017 Så må du forklare mig hvad "Som jeg skriver i #103, så forstår jeg ikke hvorfor racen er så vigtig. Jeg vægter individet højere." betyder ??

Jeg forstår det på den måde, at du vægter individet højere end racen .. og tilsyneladende har enormt svært ved at forstå at folk vægter en race højt - for så kan man ikke også vægte individet ?

Men ret mig endelig hvis det er forkert opfattet ?

• michael B
    michael B Tilmeldt:
    apr 2009

Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 53
    #156   27. aug 2017 Hvis de lavede forbudet om til et mundkurvspåbud for de pågældende racer...så var det vel heller ikke sværere.

Og nej, en schæfer er ikke den stærkeste hund i verden, langt fra..ha,ha!
    smiley

• Michael B
    Michael B Tilmeldt:
    dec 2007

Følger: 1 Hunde: 1 Svar: 2
  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

#159   28. aug 2017 Måske een eller anden kunne forklare hvad gameness & mouth betyder i det sprog?

gameness = udholdenhed, mod og tapperhed..

Mouth = mund = bidekraft..

• Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

#162   28. aug 2017 Hvorfor er de 2 egenskaber især "mouth" , ønskværdige?

En apbt der ikke har bidestyrke og som ikke kan fastholde et bid er ikke en rigtig apbt/bulldog, derfor er det selvfølgelig ønskværdigt at en bulldog kan bide.. En greyhound der ikke kan løbe stærkt er heller ikke ønskværdig..

Hvad er en bokser værd, hvis han stopper fordi han mangler gameness, når der kommer en smule modstand.. Gameness kan bruges, (men ikke testes) i mange sammenhænge, til forskellige opgaver som der kræver mod og tapperhed..

Og hvad er en bokser værd, hvis han ingen slagkraft/bidestyrke har..

• Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

#164   28. aug 2017 en APBT skal kunne fastholde bid og være udholdende for at ???? = ???

For at kunne holde et byttedyr fast som den bulldog den er eller bør være..indtil jægeren eller slagteren kommer.. tjek smiley

Bulldogs
    Never backing down even when the odds are against you...

• Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

#167   28. aug 2017 På mig lyder egenskaben som ligegyldig i DK og derfor er racen også for mig ligegyldig specielt hvis den ikke kan se forskel på en anden/barn og et vildsvin

Kan en tjenestehund se forskel på en forbryder og en lovlydig borger.. er dens bidestyrkeegenskaber/racen så ikke ligegyldige (efter din argumentation at dømme) for alle andre end politi og militær...
    En apbt bider meget sjældent mennesker og børn.. og specielt i feks. sammenligning med en Schæferhund, som er avlet til at have naturlige anlæg for at bide et menneske..

Jeg mener at en hunds mund er dens vigtigste værktøj (måske efter benene smiley )j, som bliver brugt til funktioner som mennesker bruger hænderne til. Derfor er det vigtigt at de har et god bid og at de stadig har 42 tænder, og ikke 40 eller 38 bare fordi opdrættere mente at hundens mund og bid ikke er vigtigt.

• Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

#170   28. aug 2017 En tjenestehund opfylder et formål.

Nu bliver apbt jo også brugt som politihund John.. smiley Dog ikke i dk af naturlige årsager..

De fleste problemer opstår snarere hvis en hund slet ikke bruges eller tränes.

Eller hvis der trænes de forkerte hunde(racer) uhensigtsmæssigt af de forkerte mennesker.. til de forkerte opgaver på den forkerte måde..

• Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

#171   28. aug 2017

profilbillede
  • #172   28. aug 2017 @Peter.
    Jeg gider ikke at se på hundesslagsmål, så jeg tager dit ord for det. smiley

Men jeg kan ikke rigtigt bruge det til noget.

For hvis du ikke kan erkende, at forskellen på en kamphund og alle andre hunderacer er deres evne og lyst til at fastholde et bid, selv efter den anden hund har givet op, så kommer vi ingen vegne.

Jeg kunne lige så godt komme med det postulat, at de fleste hunde går ned i bagbene for at skide, og du vil komme med et youtube eksempel på, at det ikke er alle hunde der gør det. smiley

• Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

#174   28. aug 2017 For hvis du ikke kan erkende, at forskellen på en kamphund og alle andre hunderacer er deres evne og lyst til at fastholde et bid, selv efter den anden hund har givet op, så kommer vi ingen vegne.

Jeg kan erkende at kamphunderacer (hvad det så end er for racer?) formentlig har/burde have evnen og lysten/tapperheden til at fastholde mod i en opgave/kamp, selv efter det gør lidt ondt = gameness

• Helle V
    Helle V Tilmeldt:
    maj 2015

#175   28. aug 2017 Martine ... jammen lad os tage Old English Bulldog, de har blandt andet problemer med at føde egne hvalpe og deres hudfolder er så ekstreme at de ikke selv kan holde sig rene og risikerer svampeinfektion. Hvordan er det at tage hensyn til individet
    Eller de andre hunde der er avlet så kortsnudet at de har problemer med at trække vejret.
    http://dyrlaege.dk/Gentofte_Dyreklink/fladnaesede-hunderacer/
    hoftedyslepsi var et problem tilbage i 1980rrne og det er det stadig.
    De mennesker der bliver ved med at købe de hunde, holder liv i en vanvittig avl.
    Og når man tænker på hvor trofaste og loyale hunde er, er det kun endnu mere usselt at behandle dem på den måde, udelukkende for at tilfredsstille vores egne behov.

• #176   28. aug 2017 Nåå så du mener at fordi man vægter en race højt, så er man pro syge hunde ?
    Det er da en generalisering, der på ingen måde giver mening.
    Men går ud fra, at du mener at det er bedre at vælge en blandingshund så - for der kan man vægte individdet?

Det kan man bestemt også selvom man, som jeg, kun gider en race.
    Ellers giver det ikke så meget mening, at jeg kørte t/rt Tjekkiet, blot for at udvælge min hvalp da han var 7 uger, for derefter at køre ned og hente ham ugen efter ... jeg vægter jo, når jeg vægter en race, ikke individdet.

Sorry, det er noget sludder.

• #179   28. aug 2017 Hvad er hundeloven?

Den er en værre gang Makværk, som Dommeren i retten sagde,
    da han meddelte mig, at min hund aldrig skulle havde været aflivet,
    uanset hvad hundeloven sagde.

Hvorfor har vi så hundeloven?

Det er fordi Jordens farligste levende væsen,
    fuldt og fast tror på, at det kan lave love og regler,
    der er bedre end dem, som naturen har lavet.

Naturen har ved hjælp af disse love og regler skabt dette farlige væsen,
    samt alt muligt andet på Jorden, som er langt fredeligere,
    end "Det farlige Væsen" - Mennesket!

Ud over hundeloven,
    har "Det farlige menneske" også lavet i 1000-vis af andre love,
    som er til stor skade for et samfund, der kunne havde været,
    i fredelig balance med naturen.

• Helle V
    Helle V Tilmeldt:
    maj 2015

#180   28. aug 2017 Martine og Isabelle ... det er måske det der er problemet, at I kun kan se det fra jeres helt egen private vinkel og ikke i det større perspektiv.
    Hvor mange vælger en hvalp, FORDI den har en arvelig sygdom ? 0 vil jeg mene. Men hvis man bare sætter sig en lille smule ind i racerne, kan man slet ikke undgå at vide hvilke problemer og sygdomme racen har. Og alligevel køber man en hvalp og holder dermed problemet ved lige eller ligefrem gør det værre, fordi man bekræfter avleren i at han/hun kan tjene på hans/hendes fremfærd.

• Helle V
    Helle V Tilmeldt:
    maj 2015

#181   28. aug 2017 Steen ... af hjertet tak! smiley

• #182   28. aug 2017 Meget kan man sige om OEB, men de kan altså normalt godt føde selv, og deres rynker i ansigtet er generelt ikke så voldsomme at de får svamp. Helle, jeg tror altså ikke helt du ved hvad du snakker om..... smiley

Jeg har engelske bulldogs, som må siges at være en af de mest sygdomsramte racer overhovedet. Mine kommer fra en opdrætter der virkelig prøver at lave mere funktionelle bulldogs, hvilket er et projekt jeg gerne vil være en del af.

Men jeg kan simpelthen ikke finde hoved og hale i denne diskussion, og jeg synes den bære præg af en meget "alternativ" virkelighedsopfattelse.....
    Og igen igen igen igen er Steen kommet ind fra sidelinjen og snakker om "naturlove", som ikke er de naturlove vi andre kender. Men han vil ligsom ikke forklare hvad han mener.....

• Helle V
    Helle V Tilmeldt:
    maj 2015

#183   29. aug 2017 Anne ... my bad. Det var English Bulldog og ikke Old English Bulldog, som du skrev om i denne her tråd
    http://www.hundegalleri.dk/forum/avl/520825-engelsk_bulldogs_foede_selv
    Og skal FB oversættes til Fransk Bulldog ?

Så jeg retter hermed officielt #175 til:
    "Martine ... jammen lad os tage English Bulldog, de har blandt andet problemer med at føde egne hvalpe og deres hudfolder er så ekstreme at de ikke selv kan holde sig rene og risikerer svampeinfektion. Hvordan er det at tage hensyn til individet
    Eller de andre hunde der er avlet så kortsnudet at de har problemer med at trække vejret.
    De mennesker der bliver ved med at købe de hunde, holder liv i en vanvittig avl.
    Og når man tænker på hvor trofaste og loyale hunde er, er det kun endnu mere usselt at behandle dem på den måde, udelukkende for at tilfredsstille vores egne behov."

Var det bedre Anne ?
    Grunden til at tråden er svær, er at der er for meget pedanteri.
    Og hvis du og andre ikke kender til naturloven eller at I har en alternativ naturlov, så er det måske deri problemet ligger.

• AT
    AT Tilmeldt:
    apr 2017

#184   29. aug 2017 hvad er en naturlov/naturloven

• #186   29. aug 2017 Martine og Isabelle ... det er måske det der er problemet, at I kun kan se det fra jeres helt egen private vinkel og ikke i det større perspektiv.

Det tror jeg nu ikke. Jeg tror derimod "problemet" er, at du er gennemsyret af forudindtagede meninger om folk, der fordi de vælger en race ikke kan se, at der er en masse andre, der ikke har det skide godt rent sundhedsmæssigt.

Jeg synes din debatstil er en smule nedladende - hvis der er lidt støj på linien, er det ikke fordi du roder lidt rundt i begreberne, nej, så er det fordi vi ikke rigtigt fatter genialiteten i dine - og en eller anden, der hedder Steen .. ´s indlæg.
    Sorry, den er forletkøbt.

Jeg har selv skiftet race - for 12 år siden - fordi jeg havde en race, der er ret sygdomsramt og jeg blev ked af at skulle aflive / pensionere, mine hunde i en alt, alt for tidlig alder. Det har jeg ikke hverken mod eller moral til - derfor skift til en langt sundere race, hvor jeg, når jeg vælger hvalp, vægter individet ekstremt højt. Dette af flere årsager, en af dem, den indlysende, at jeg skal have en, der gider træne med mig - og som jeg gider træne med.

Hvordan det får mig koblet sammen med folk, der vælger syge hunderacer er jeg ikke dygtig nok til at få øje på ??
    Men .. du skyder over målet lige nu smiley

• Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

#188   29. aug 2017 Hvis alle der elsker bestemte racer finder andre racer fordi de er sygdomsplaget, så må de få der virkelig elsker racen prøve at redde stumperne.. Men kan godt forstå at mange ikke orker syge hunde i deres liv.. Og hvis racen har tabt de egenskaber man skal bruge/ønsker..så er man vel nødt til at skifte, hvis racen ikke længere er den bedste til opgaven..

Der findes mange naturlove.. Og menneske-racen er også sygdomsramt..
    http://denstoredanske.dk/Sprog,_religion_og_filosofi/Filosofi/Filosofiske_begreber_og_fagudtryk/naturlov

• Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

#190   29. aug 2017 Ja, Peter. Det kunne så være interessant at høre, hvilke(n) af dem, Steen jævnligt henviser til.

Tror måske han bla. henviser til at mennesker leger med naturlovene, ved at de avler hunde som naturen aldrig ville have avlet/skabt uden deres "hjælp"..

• Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

#193   29. aug 2017 But different breeds of dogs are more closely genetically related to each other, and not their wolf counterpart. What this means is that Huskies have more in common, genetically speaking, with Boxers than with grey wolves..

Så måske er ulvehunde-racer alligevel mere forskellige (mere vilde og uberørte), i forhold til alle andre lovlige som ulovlige "almindelige" hunderacer.. som har forfædre som alle har været gennem udvælgelse/domesticering i mange mange år..
    http://good.barkpost.com/discover/wolves-dogs-facts/

• Helle V
    Helle V Tilmeldt:
    maj 2015

#194   29. aug 2017 Martine ...
    "så er det fordi vi ikke rigtigt fatter genialiteten i dine - og en eller anden, der hedder Steen .. ´s indlæg." .... det skriver du i samme indlæg hvor du anklager mig for at være nedladende ?!!! smiley
    Men nej Martine, problemet er at jeg gik ud fra at koncepter som naturlovene, der i blandt evolutionslæren, var almen viden. Det er det så ikke, må jeg erkende.
    Og jeg kan ikke se hvori det forudindtagede består ? Mener du at en hund der er avlet frem til at den dårligt nok kan trække vejret ved egen hjælp, at det er gjort for hundens egen skyld ? Eller hænger det sammen med at mennesker vægter udseende over helbred. Eller er der en tredje mulighed ?????
    Og hvordan har jeg koblet dig sammen med andre ?

Isabelle ... det er virkelig en skam at du ikke kan se at der er problemer.

Naturlov betyder slet og ret "ufravigelig regel el. lovmæssighed der synes at virke uafhængigt af menneskets indgriben"
    Mennesker kan altså ikke lovgive sig ud af naturlovene.
    udover at du har fuldstændig ret i at mennesker ikke kan lovgive sig ud af naturlovene og at de er uafhængige af menneskets indgriben, så tager du helt fejl. Og jeg skriver det ikke for at være nedladende men fordi det er sandt. Den mest vigtige er tyngdeloven, den som gør at den planet vi befinder os på, overhovedet hænger sammen.
    Den naturlov som er mest relevant i denne debat er evolutionslæren.
    https://youtu.be/aTftyFboC_M

• Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

#195   29. aug 2017 Den naturlov som er mest relevant i denne debat er evolutionslæren

Hundeavl er lavet af mennesker, derfor har det ikke meget med evolutionsteori at gøre, som er den naturlige udvælgelse/udvikling..og der er altså intet naturligt i evolutionen når mennesker griber ind i avlen,..

• Helle V
    Helle V Tilmeldt:
    maj 2015

#197   29. aug 2017 Peter ... det er jeg nødt til at erklærer mig uenig i. Evolution bygger på DNA og miljøet som DNAet udvikler sig i. Mennesket har fjernet miljøpåvirkningerne men leger videre med DNAet

• Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

#198   29. aug 2017 Hjertet i Darwins evolutionsteori er selve mekanismen naturlig selektion
    http://denstoredanske.dk/Natur_og_milj%c3%b8/Genetik_og_evolution/Evolutionsl%c3%a6re/evolution

Der er ingen naturlig selektion mere.. når mennesker griber ind i dyreavl..

• #199   29. aug 2017
    Og jeg kan ikke se hvori det forudindtagede består ? Mener du at en hund der er avlet frem til at den dårligt nok kan trække vejret ved egen hjælp, at det er gjort for hundens egen skyld ? Eller hænger det sammen med at mennesker vægter udseende over helbred. Eller er der en tredje mulighed ?????
    Og hvordan har jeg koblet dig sammen med andre ?

Jeg vil ikke tages til indtægt for din manglende forståelse for dine egne skriv.

Men vil du ikke være elskværdig og forklare mig hvordan det, at jeg vil have en malinois kan kobles til, at jeg synes at det er for hundenes egen skyld, at de bliver avlet til ikke at kunne trække vejret ?

• Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

#201   29. aug 2017 Dyreavl ville have foregået uden menneskers hjælp.

Hvis det var den naturlige udvælgelse/evolutionsteorien uden påvirkninger fra mennesker som styrede dyreavlen.. Tror du så, at du ville have haft en Schæferhund i dag..

• Helle V
    Helle V Tilmeldt:
    maj 2015

#202   29. aug 2017 Isabelle ... jeg forstår såmænd godt hvad du skriver men jeg har forsøgt at forklarer det i #175, som jeg rettede i #183. Du citerer mig fra indlæg #180 men undlader
    "Og alligevel køber man en hvalp og holder dermed problemet ved lige eller ligefrem gør det værre, fordi man bekræfter avleren i at han/hun kan tjene på hans/hendes fremfærd."
    Hvis du havde læst den del ville du vide hvad min kommentar handlede om. Men du plukkede kun det ud som du skulle bruge.

• Helle V
    Helle V Tilmeldt:
    maj 2015

#203   29. aug 2017 Peter ... Dawin kendte ikke til DNA, så selvom at han er en af ophavsmændene, så tog han fejl på mange punkter (google det). Han havde altså fat i den rigtige ende men det er ikke meningsfuldt at diskuterer ud fra hans forskning alene.

• Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

#204   29. aug 2017 Alle arter er gennem millioner af år er blevet ændret, og nye arter dannes ved naturlige processer... Og det er altså ikke nogen naturlig process når mennesker griber ind.. At Darwin ikke kendte til DNA, ændre ikke på det faktum at det er mennesker som ved en ikke naturlig process har skabt, og forsat skaber unaturlige ændringer af tamhundene/ulvenes DNA...Og ulvene var vel oprindelig skabt ved en naturlig selektion..

• Helle V
    Helle V Tilmeldt:
    maj 2015

#205   29. aug 2017 Martine ...
    "Jeg vil ikke tages til indtægt for din manglende forståelse for dine egne skriv. "
    Det vil jeg så tolke som at du har indset at jeg ikke har koblet dig eller dine private forhold til noget som helst.

"Men vil du ikke være elskværdig og forklare mig hvordan det, at jeg vil have en malinois kan kobles til, at jeg synes at det er for hundenes egen skyld, at de bliver avlet til ikke at kunne trække vejret ?"
    Hvordan kan 3 spørgsmål blive til en påstand om dine private forhold ?
    Jeg har slet ikke skrevet ordet malinois før lige nu.

• Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

#206   29. aug 2017 At Martine feks har fundet ud af at en Schæferhund (idag) ikke er den bedste til det som hun skal bruge hunden til, men at en Malinois er den rette til opgaven..Det gør hende vel ikke medvirken/ansvarlig til at der generelt findes mennesker som avler racer/hunde syge.. Og at man vælger en bestemt race velegnet til opgaven er vel ikke = med at man ikke ser på individ-egenskaber og udvælger derfra som seriøs udøver af hundesport, omkring hvilke individ der egentlig er mest velegnet til det man skal bruge den til..

• Helle V
    Helle V Tilmeldt:
    maj 2015

#207   29. aug 2017 Peter ... hvis jeg lige må omformulere mig. De naturlige processer fungerer stadig bag avl. Mennesker frembringer ikke mutationer, de kommer "af sig selv", men mennesker udnytter de mutationer der fremkommer og holder dem ved lige, uagtet om det er en positiv eller negativ ændring.
    Og det er så heller ikke helt sandt. Forskerne har frembrage selvlysende kaniner ved at fuske med deres gener, men det har næppe slået igenne i hundeavlen endnu.
    Darwin kendet ikke til processen med mutationer. Han kunne kun konstaterer at de var der.

• Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

#209   29. aug 2017 Mennesker frembringer ikke mutationer, de kommer "af sig selv", men mennesker udnytter de mutationer der fremkommer og holder dem ved lige, uagtet om det er en positiv eller negativ ændring.

I evolution sker selektion ved at kun den del af en population som formår at overleve og formere sig bliver udvalgt...
    http://www.biotechacademy.dk/undervisningsprojekter/gymnasiale-projekter/darwin#teori__darwin_selektion

Selektionen af hunde er netop ikke kun udvalgt på dem som formår at overleve og formere sig (survival of the fittest)..faktisk har man jo også ved hjælp af kejsersnit, skabt racer som ellers ikke selv ville havde kunnet formeret sig..

• Helle V
    Helle V Tilmeldt:
    maj 2015

#211   29. aug 2017 Lens ... med en videnskabelig baggrund, så burde du vide hvad en videnskabelig teorier er og at du forsøger at negligere en videnskabelig teoris betydning, udelukkende for at tilsvine mig, er ikke mindre end beskæmmende og sørgeligt.
    https://da.m.wikipedia.org/wiki/Teori

Citat fra Wiki siden:
    "En naturvidenskabelig teori er en velunderbygget forklaring af visse dele af den naturlige verden, som er baseret på en række fakta, der gentagne gange er blevet bekræftet gennem observation og eksperiment.

— National Academy of Sciences
    "

• #213   29. aug 2017 Det vil jeg så tolke som at du har indset at jeg ikke har koblet dig eller dine private forhold til noget som helst.

Det kan ikke komme bag på nogen - du har ved mere end en lejlighed i tråden vist, at fritolkning ikke er helt ukendt for dig smiley

• #214   29. aug 2017 #206

Af hjertet tak - jeg var ved at blive i tvivl om jeg skrev på kinesisk smiley

• Helle V
    Helle V Tilmeldt:
    maj 2015

#215   29. aug 2017 Lens ... nu har jeg skrevet en del i denne tråd. Er det samtlige indlæg du mener er usande eller det med at du ignorere fakta for at svine mig til. Hvis det forsat er den med Darwin som du refererer til, så bliver du nødt til at være konkret.

Martine ...
    "Det kan ikke komme bag på nogen - du har ved mere end en lejlighed i tråden vist, at fritolkning ikke er helt ukendt for dig "
    Jeg går ud fra at det er en kommentar som du ikke ønsker at uddybe, korrekt ?

• michael B
    michael B Tilmeldt:
    apr 2009

#216   29. aug 2017 Det kunne være rart hvis nogle punkter belv slået fast en gang for alle mht til en evt ny hundelov.

1. Pittbulls og deraf racer stammer fra noget som er blevet brugt til hundekamp, og deraf forsøg på at fjerne nartulig bidehæmning og stop ved modstanders overgivelse, i avlen af denne hundetype. Disse karaktertræk ses derfor stadigt ofte i denne type hunde.
    De er altså højrisiko hunde sammen med andre hunde, og bør derfor holdes i snor og evt med mundkurv på!

2. Vogtende hyrdehunde hunde, som jeg selv er ejer af, er naturligt meget mistroiske overfor fremmede, det være sig både hunde men også mennesker, og kan reagere med udfald og kamp hvis de er det mindste i tvivl om den "fremmede" de møder er en potentiel trussel.
    De er ofte dominante og stærkt egetkøns aggressive, og madinstinktet er ekstra stærkt.
    Derfor er det højrisiko hunde, som skal holdes i snor og evt mundkurv i byomrøder og nær andre hunde. Holdes egentligt helst væk fra hundeparker og den slags.

3. tjenestehunde, vagthunde, som eksempelvis Rottweiler, malinois, doberman og lignende, er hunde som bruges af politi og andre til seriøse beskyttelses opgaver, og ja der er linjer som er mere familiehundsprægede, men generelt er det hævet risiko hunde, da de både har fysik og vilje til at kunne skabe stor og hurtig skade hvis de ikke er i kyndige hænder.
    De kan lidt bedre gå i befolkede områder og hundeparker, da de er nemmere at træne end ovenstående og karaktermæssigt er mere egnet til civilsamfundet. Racerne varierer dog lidt her.
    Men bedst med snor på og under kontrol og holdes væk fra små hidsige terrierer og selskabshunde.

3. Storvildtjagtshunde, som dogo og des lige...er selvsagt højrisiko hunde, som heller ikke egner sig til hundeparker og bymiljø særligt godt, da de har stærke instinkter, dominans og vilje til at gå i voldsom kamp med det som udfordrer eller tænder dem.
    Snor på, evt mundkurv i bymiljø og holdes helst helt væk fra hundeparker.
    Højrisikohunde uden tvivl.

4. Alle terrier typer næsten uden undtagelse, er hunde som alle stammer fra jagthunde der blev brugt til at sende ned i feks rævehuller og gå i kamp med ræven, eller slå skadedyr som rotter, mus ihjel.
    De er altså som udgangspunt nået der skal værre villige til at fare på og gå i kamp, med høj aggression, også imod modstandere som er større end dem selv. Defor er det forkert at blande dem med traditionelt set selvskabshunde, som til eks, King charles spaniel.
    Terrierer er dominante, arrige, med hang til slagsmål og dræber instinkt overfor smådyr og de kan ofte være dem som antænder et slagsmål i hundeparker hvor hundene går løst. De ender dog ofte med selv at blive bidt til sidst af de større hunde, men det går så ud over den store hund, som oftest bliver beskyldt for situationen, med evt dertilfølgende aflivning.
    Terriere er derfor en risiko hund at have med i hundeparker og des lige, og ejeren skal derfor helst have snor på og i nogle tilfælde vil det faktisk være bedst at undgå for meget hundepark, da dens arrige adfærd ikke egner sig særligt godt til hundeflokke, da det ofte skaber konflikter og uro i flokken.

Slædehunde.
    Rene arbejdshunde, som er skabt til træk og polare egne.
    De er meget tæt på ulvens instinkter i mange henseender, mht til høj dominans med egenkøns dominans, stærk egenrådighed og stærkt jagtinstinkt, stærkt madinstinkt vil hurtigt slås om mad.
    I det hele taget noget der vil opad i hieraki i hundeflokke og som er meget lidt lydhør overfor menneskets kommandoer...mere selvkørende naturhunde, lidt som katte, som synes at de kan klare sig selv og nok skal bestemme selv.
    Farlig cocktail i forbindelse med f eks terrierer, og generelt en hund man skal passe på med at slippe løs, da de ofte kan stikke af og ikke reagerer nemt på indkald.
    Bevæger sig hurtiger end man forventer og kan på få øjeblikke gøre stor skade på andre/mindre hunde hvis det kommer til konflikt.
    Højere risiko hund pgr af deres natur hunde instinkter. Egner sig ikke til bymiljø, har for meget energi og skal motioneres en del.
    Ikke en hundeparkshund.

Man kan godt have de ovenstående hunde i et samfund, men det skal slås fast en gang for alle overfor befolkningen at disse racer er krævende, og selvfølgelig de store alvorlige racer er højrisiko og skal holdes derefter, med de fornødne forholdsregler og det kan ikke undtages.
    Mundkurvspåbud i byområder, og evt udvidet hundetilladelser til højrisiko hunde, med dertilhørende krav og begrænsninger for hvor og hvordan man må færdes er i min optik en bedre ide end et forbud, da politiet så har en god grund til at tage kontakt til hundeejere og se deres udvidet hundetilladelse og checke op om alt er i orden.

Kh,
    Michael smiley

• michael B
    michael B Tilmeldt:
    apr 2009

#217   29. aug 2017 Den blev lige lidt lang...sorry!
    8)

• #219   29. aug 2017 Det skal du ikke undskylde, Michael. En hel del indlæg herinde skaber misforståelser og ufred fordi, de er unuancerede. Hellere længere indlæg, hvor meningen er let forståelig.

• Helle V
    Helle V Tilmeldt:
    maj 2015

#220   29. aug 2017 Lens ... i #211 ... jeg nævner overhovedet ikke Darwin!
    #208 "1)Det er ikke en natur lov - det er en videnskabelig teori og ikke alle er enige i den."
    Undskyld men hvem er ikke enige i den og er "de" fremkommet med en videnskabelig teori der modbeviser evolutions teorien ? Hvis ikke, så foreslår jeg at vi venter på at "de" gør det.
    Og jeg er nysgerrig efter at få at vide hvad du tolker ordet naturlov som, hvis du vil være så venlig.
    Jeg antager at du ikke vil uddybe hvorfor du mener at jeg fremlægger Darwins teori forkert, har jeg ret i det ?
    Som svar til #221
    Du negligere konceptet "videnskabelig teori" ved at skrive at ikke alle er enige. Einsteins relativitesteori er også en "videnskabelig teori" og uanset hvor mange der er uenige, så er det på grund af den at GPS virker, blandt andet.
    En videnskabelig teori er jo ikke noget man strikker sammen på en eftermiddag, det er tests på tests på tests, udført af veluddannede videnskabsfolk.

• #223   29. aug 2017 Martine ...
    "Det kan ikke komme bag på nogen - du har ved mere end en lejlighed i tråden vist, at fritolkning ikke er helt ukendt for dig "
    Jeg går ud fra at det er en kommentar som du ikke ønsker at uddybe, korrekt ?

Igen tager du fejl - jeg vil rasende gerne "uddybe", selvom jeg umiddelbart har svært ved at se, hvordan jeg skal forklare det anderledes end jeg allerede har gjort. Men fair nok - jeg tager gerne en tur mere - ligeså snart du svarer mig på det her :

"Men vil du ikke være elskværdig og forklare mig hvordan det, at jeg vil have en malinois kan kobles til, at jeg synes at det er for hundenes egen skyld, at de bliver avlet til ikke at kunne trække vejret ?"

- som du jo indikerer at jeg gør her :

Mener du at en hund der er avlet frem til at den dårligt nok kan trække vejret ved egen hjælp, at det er gjort for hundens egen skyld ?

Så svar mig på det - konkret, istedet for dit udenoms ... så skal jeg gerne "uddybe"

• Astrid F
    Astrid F Tilmeldt:
    apr 2017

Følgere: 1 Emner: 7 Svar: 136
    #224   29. aug 2017 #220, Helle v:

Undskyld men hvem er ikke enige i [evolutionsteorien] og er "de" fremkommet med en videnskabelig teori der modbeviser evolutions teorien ? Hvis ikke, så foreslår jeg at vi venter på at "de" gør det.

--

Teorien om intelligent design (ID) er et eksempel på en (dårligt underbygget) teori, hvis tilhængere ønsker at modbevise og erstatte Darwins evolutionsteori med ID. I visse (religiøst orienterede) amerikanske skoler undervises børn i begge teorier på lige fod. At der videnskabeligt set ikke er grundlag for dette er en anden sag.

Men pointen er: Darwins evolutionsteori med naturlig selektion som grundsten er en videnskabelig teori - en vældig godt underbygget en af slagsen.

• #226   29. aug 2017 Her kommer lidt kommentarer, til et lille udpluk af det,
    jeg har haft lyst og ressourcer til.

#184 skriver i dag kl. 07:56 hvad er en naturlov/naturloven.

Det spørgsmål kommer der nærmere om i - MINE og andres - følgende indlæg.

Isabelle #185 i dag kl. 08:08 skriver:
    Jeg tror, at det er Steen, der har en alternativ naturlov - eller mener noget andet med ordet end den gængse betydning af det.

Naturlov betyder slet og ret "ufravigelig regel el. lovmæssighed
    der synes at virke uafhængigt af menneskets indgriben"
    Mennesker kan altså ikke lovgive sig ud af naturlovene.

Isabelle. - I hovedsagen er jeg enig i din fortolkning af Naturloven,
    altså at det er: Ufravigelige Regler!

Men det med, at det er: "En lovmæssighed der SYNES at virke uafhængigt
    af menneskets indgriben".

Her mener jeg, at det er mere rigtigt, at det er:
    "En lov der er FULDSTÆNDIG uafhængigt af menneskets indgriben".

Peter #188 i dag kl. 09:23, Du skriver: "Der findes mange naturlove.."
    - Ja! Det er jeg da enig med dig i!
    - Et par af dem er: Loven om Tiltrækning og Fastødning.
    Loven om Udvidelse og sammentrækning.
    Loven om Ballance og Uballance. Loven om Begrænsning og Frihed.

Men der findes mig bekendt ingen af de Naturlove, der gælder her på Jorden, som er i strid med hinanden.

Til gengæld findes der "Et Hav af menneskeskabte love,
    der er i strid med Naturloven/Naturlovene!
    Og alle disse naturstridige love, mener jeg, er skadelige
    for et godt liv på Jorden.

michael B. #216 3 timer siden, skriver du blandt andet:
    "Det kunne være rart hvis nogle punkter belv slået fast en gang for alle
    mht til en evt ny hundelov.

1. Pittbulls og deraf racer stammer fra noget som er blevet brugt til hundekamp, og deraf forsøg på at fjerne nartulig bidehæmning og stop ved modstanders overgivelse, i avlen af denne hundetype.
    Disse karaktertræk ses derfor stadigt ofte i denne type hunde."

Min kommentar til sidstnævnte sætning:
    Hvor ofte det ses, er i allerhøjeste grad afhængig af
    de forskellige menneskelige påvirkninger!
    - Nøjagtig som der er med alle andre hunde,
    så er der himmelvid forskel på Pittbulls,
    ligesom der også er himmelvid forskel på alle andre hunderacer.

Og det du skriver med at:
    De er altså højrisiko hunde sammen med andre hunde,
    og bør derfor holdes i snor og evt med mundkurv på!

Her mener jeg også, at du er på gale veje,
    da disse og andre unaturlige begrænsninger, tydeligt har giver sig udslag ved, at mennesket, er blevet det absolut farligste levende væsen på Jorden,
    netop på grund af de naturstridige menneskeskabte love,
    med at begrænse menneskenes naturlige frihed.

Og netop den adfærd, er der mennesker, der - bevidst eller ubevidst - overføre på alle mulige hunderacer, og her har hele hundelovsproblematikken,
    virkelig skabt opsving for alle former aggressioner,
    hovedsagelig på mennesker, men også på en del hundeejere,
    og folk med tilknytning til hunde.

• Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

#227   29. aug 2017 Her lidt om (apropos darwin) hvordan den kunstige udvælgelse formede hundens under den tidlige domesticeringsproces.
    http://biologos.org/blogs/dennis-venema-letters-to-the-duchess/evolution-basics-artificial-selection-and-the-origins-of-the-domestic-dog

Nøjagtig som der er med alle andre hunde,
    så er der himmelvid forskel på Pitbulls,
    ligesom der også er himmelvid forskel på alle andre hunderacer

Ja, der er mange som fokusere for meget på race (og racerelateret træning) der er dog hunderacer hvor der ses, i forhold til andre hunderacer, en mere himmelvid forskel på individerne (stor genetisk variation) heriblandt pitbulls..bla vil reducerede genpuljer skabe formindsket genetisk variation i en given population(hunderace) smiley

Hvordan med klassificering af blandinger..?

• Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

#228   29. aug 2017 Når naturlovene utfordres ..

Rasehundbegrepet er imidlertid ikke eldre enn cirka 200 år. Det vil si at den menneskelige raseinndelingen av hunden kun har eksistert i litt over én prosent av tamhundens historie.8) Dessverre har denne raseinndelingen gitt grobunn for mer smerte og lidelse enn hundene noen sinne har blitt rammet av.

Raseklubber som avler ”brukshunder” er ofte stolte over å ikke fokusere så mye på utseendet til dyrene. Men selv om ikke utseendet teller så mye som utvelgelseskriterium mellom ønskede og uønskede hunder, har man også her sine kriterier: En hund som ikke kan brukes effektivt, er uønsket — eller som nedenstående sitater formulerer det — verdiløs og ubrukelig:
    http://www.dyrsrettigheter.no/kjaeledyrindustri/hundehold/skredders%C3%B8m-av-dyr/

Så ved brugshunde er sundheden vel heller ikke altid første prioritet..

• #229   29. aug 2017 Man kan dog argumentere, at en brugshund er nødt til at kunne bruges. Det kan den jo ikke, hvis den ikke er OK hele vejen rundt.
    Omvendt - hvad nytter det at den er OK sundhedsmæssigt, hvis den ikke dur ?

Det går begge veje i min optik smiley

• Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

#230   29. aug 2017 Omvendt - hvad nytter det at den er OK sundhedsmæssigt, hvis den ikke dur ?

Den kan jo godt være at "den der duer'" dør alt for tidligt af kræft feks.. Er enig i at man ikke vil avle på brugshunde som ikke duer, så man vælger jo som regel dem der duer.. og dem der ikke duer kunne jo i teorien godt være de bedste rent sundhedsmæssigt..selvom man må formode at der kræves en vis sundhed for at være en god brugshund/sportshund?

• #231   29. aug 2017 Nu kender jeg kun til min sport, og der kræver det en god fysik at klare sig ihvertfald.

• Helle V
    Helle V Tilmeldt:
    maj 2015

#233   30. aug 2017 Martine ...
    #103 var et svar til en anden. Jeg skrev:
    " Jeg er selv mest til at en hund er en hund og forstår ikke hvorfor nogle er så forhippet på at deres hund skal være af en bestemt race, men sådan er det og det bliver nok aldrig anderledes

I #108 skriver du så:
    " Jeg er selv mest til at en hund er en hund og forstår ikke hvorfor nogle er så forhippet på at deres hund skal være af en bestemt race, men sådan er det og det bliver nok aldrig anderledes.

Det du skriver her, må jeg indrømme forbavser mig enormt meget ??

Stik Isabelle en malinois - katastrofe, hverken godt for hund eller Isabelle.
    Stik mig en Eurasier - samme historie.

En hund er da ikke bare en hund

I #112 svarer jeg de som har kommenteret på #103, der i blandt dig:
    " Må erklære mig enig med Peter. Vi hentede Hubble hos Dyreværnet. Vi fik en snak med dem om hvem og hvad vi er og de foreslog at vi tog Hubble. Vi var ikke ude efter et bestemt udseende, vi ville bare gerne have en hund. Og han har taget os med storm.
    Og det samme har gjort sig gældende med vores hund #2. Hun er en bosnisk gadehund. Hun er ikke nogen race, men vi kigger på hvad hun kan og ikke kan og går ud fra det.

I #146 skriver jeg et svar til en anden:
    Som jeg skriver i #103, så forstår jeg ikke hvorfor racen er så vigtig. Jeg vægter individet højere. Jeg kommer meget ofte i en hundeskov, og der kommer adskillige berner sennen, samme race men meget forskellige sind. Der er alt fra den lalleglade til den magtsyge. Der er dog en ting de i følge ejerne har tilfælles udover udseendet, de er disponeret for cancer, en af ejerne sagde til mig at man ikke skulle forvente at en berner sennen bliver mere end 8 år. Og jeg forstår simpelthen ikke at man accepterer det

I #152 skriver du:
    Som jeg skriver i #103, så forstår jeg ikke hvorfor racen er så vigtig. Jeg vægter individet højere.

Så fordi jeg VIL have en malinois, så vægter jeg ikke individet ?

og jeg svare dig i #153 :
    Martine ... gør du ? Jeg tror ikke at du helt har forstået hvad jeg har skrevet.

Jeg har på intet tidspunkt påstået noget om dine private forhold. Du klipper en sætning ud og ignorere resten af det jeg skrev. Derfor spørger jeg dig og skriver at jeg ikke tror at du helt har forstået hvad jeg har skrevet.

I #154 skriver du:
    Så må du forklare mig hvad "Som jeg skriver i #103, så forstår jeg ikke hvorfor racen er så vigtig. Jeg vægter individet højere." betyder ??

Jeg forstår det på den måde, at du vægter individet højere end racen .. og tilsyneladende har enormt svært ved at forstå at folk vægter en race højt - for så kan man ikke også vægte individet ?

Men ret mig endelig hvis det er forkert opfattet ?

Jeg har på intet tidspunkt påstået at man ikke kan vægte individet inden for en race, jeg har kun skrevet/sagt at jeg vægter individet over racen. Havde Dyreværnet anbefalet en af de racerene hunde, som de havde, jammen så var det en raceren hund vi havde fået med hjem.

I #175 skriver jeg (og til andre som læser med så jeg begår den fejl at skrive Old English Bulldog i stedet for English Bulldog, det rettede jeg i #183):
    Martine ... jammen lad os tage Old English Bulldog, de har blandt andet problemer med at føde egne hvalpe og deres hudfolder er så ekstreme at de ikke selv kan holde sig rene og risikerer svampeinfektion. Hvordan er det at tage hensyn til individet

Og når man tænker på hvor trofaste og loyale hunde er, er det kun endnu mere usselt at behandle dem på den måde, udelukkende for at tilfredsstille vores egne behov.
    Du skriver i #176:
    Nåå så du mener at fordi man vægter en race højt, så er man pro syge hunde ?
    Det er da en generalisering, der på ingen måde giver mening.
    Men går ud fra, at du mener at det er bedre at vælge en blandingshund så - for der kan man vægte individdet?

Det kan man bestemt også selvom man, som jeg, kun gider en race.
    Ellers giver det ikke så meget mening, at jeg kørte t/rt Tjekkiet, blot for at udvælge min hvalp da han var 7 uger, for derefter at køre ned og hente ham ugen efter ... jeg vægter jo, når jeg vægter en race, ikke individdet.

Sorry, det er noget sludder.

Her vil jeg personligt mene at det er dig der generaliserer, da jeg allerede har skrevet (i #175) at De mennesker der bliver ved med at købe de hunde, holder liv i en vanvittig avl.
    Det har slet ikke handlet om dig.

I #180 skriver jeg:
    Martine og Isabelle ... det er måske det der er problemet, at I kun kan se det fra jeres helt egen private vinkel og ikke i det større perspektiv.
    Hvor mange vælger en hvalp, FORDI den har en arvelig sygdom ? 0 vil jeg mene. Men hvis man bare sætter sig en lille smule ind i racerne, kan man slet ikke undgå at vide hvilke problemer og sygdomme racen har. Og alligevel køber man en hvalp og holder dermed problemet ved lige eller ligefrem gør det værre, fordi man bekræfter avleren i at han/hun kan tjene på hans/hendes fremfærd.

Her refererer jeg i starten af indlægget direkte til dig (og en anden), fordi du hele tiden har refereret til dig selv og dine egne forhold, jeg skriver I og jeres. Men længere ned skriver jeg man, hvilket skulle have indikeret at det ikke længere er dig jeg refererer til.

I #186 skriver du:
    Martine og Isabelle ... det er måske det der er problemet, at I kun kan se det fra jeres helt egen private vinkel og ikke i det større perspektiv.

Det tror jeg nu ikke. Jeg tror derimod "problemet" er, at du er gennemsyret af forudindtagede meninger om folk, der fordi de vælger en race ikke kan se, at der er en masse andre, der ikke har det skide godt rent sundhedsmæssigt.

Jeg synes din debatstil er en smule nedladende - hvis der er lidt støj på linien, er det ikke fordi du roder lidt rundt i begreberne, nej, så er det fordi vi ikke rigtigt fatter genialiteten i dine - og en eller anden, der hedder Steen .. ´s indlæg.
    Sorry, den er forletkøbt.

Jeg har selv skiftet race - for 12 år siden - fordi jeg havde en race, der er ret sygdomsramt og jeg blev ked af at skulle aflive / pensionere, mine hunde i en alt, alt for tidlig alder. Det har jeg ikke hverken mod eller moral til - derfor skift til en langt sundere race, hvor jeg, når jeg vælger hvalp, vægter individet ekstremt højt. Dette af flere årsager, en af dem, den indlysende, at jeg skal have en, der gider træne med mig - og som jeg gider træne med.

Hvordan det får mig koblet sammen med folk, der vælger syge hunderacer er jeg ikke dygtig nok til at få øje på ??
    Men .. du skyder over målet lige nu :)

Jeg har hele tiden refereret til de som bliver ved med at holde liv i handlen med de sygdomsramte racer og alligevel vælger du at ignorere det og påstår at jeg har koblet dig sammen med folk der vælger syge hunderacer.

Martine, en anden har bedt mig om at svare dig og det har jeg så hermed gjort. Har du kommentarer til dette specifikke indlæg, skal jeg gerne svare dig. Men derudover vil jeg foreslå at vi lukker den her, jeg tror ikke at vi kommer til at forstå hinanden.

• Helle V
    Helle V Tilmeldt:
    maj 2015

#234   30. aug 2017 Astrid ... ja jeg er klar over at der er mennesker der bygger deres verdensforståelse på deres hellige bog, men indtil der kommer mere håndfaste beviser, så har jeg meget svært ved at se det videnskabelige i deres overbevisning. Jeg har det på samme måde med for eksempel flad jord tilhængere.

• Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

#235   30. aug 2017 Jeg har hele tiden refereret til de som bliver ved med at holde liv i handlen med de sygdomsramte racer og alligevel vælger du at ignorere det og påstår at jeg har koblet dig sammen med folk der vælger syge hunderacer.

Jeg kan ikke lade være at tænke på de seriøse opdrættere (entusiaster) der med reelle hensigter, prøver på at "redde racer" og gør alt hvad de kan for at avle gode mere sunde hunde i racer, der normalt har skyld for at være særlig sygdomsramte. Skal vi efter din opfattelse udradere alle sygdomsramte hunderacer eller..Og hvor mange hunderacer findes der egentlig, som ikke er ramt af racerelaterede sygdomme i den ene eller anden grad?

Man skal passe på med at skære hele hunderacer over en kam..både når det gælder egenskaber (farlighed) her diskuteret i forhold til hundeloven, og ligeledes når det gælder sygdomme. Der er alt for store variationer i linierne (og krydsninger af linier) og dermed individerne i de forskellige hunderacer, til at det skulle kunne give nogen mening at snakke om deciderede farlige hele hunderacer..

• Helle V
    Helle V Tilmeldt:
    maj 2015

#236   30. aug 2017 Peter ... jeg ved ikke hvad hundeavlere vil gøre og ikke gøre. Jeg ved kun at jeg ikke vil deltage eller opfordre nogen til at avle videre på syge racer.

• Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

#237   30. aug 2017 Jeg ved kun at jeg ikke vil deltage eller opfordre nogen til at avle videre på syge racer.

Hvad er syge racer i denne forbindelse, og hvem afgør det? og findes der ikke i dem du betegner som syge racer raske individer som kunne være værd at avle på.. Altså for dem som har en oprigtig interesse i at bibeholde racen..

• Helle V
    Helle V Tilmeldt:
    maj 2015

#238   30. aug 2017 Peter ... det er absolut ikke fordi jeg ikke vil svare dig, men som du måske har bemærket er det umuligt for mig at formulere en sætning, som ikke bliver fortolket og omfortolket i en uendelighed.
    Så jeg nøjes med hvad jeg allerede har skrevet. smiley

• Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

#239   30. aug 2017 Helle

Prøver blot at følge dig...Hvis vi nu antager, at du betegner racen EB (engelsk bulldog) som en syg race. Mener du så at alle mennesker skal holde op med at købe EB? eller, mener du man helt skal holde op med at avle racen fordi EB generelt er for syg?

Nu kender jeg bestemt ikke særlig meget til EB og slet ikke alle linier af EB, men jeg er ret overbevist om at der findes individer som godt kan trække vejret. Og jeg er overbevist om at der findes opdrættere som prøver at gøre noget. Ligesom med berner er der gået mode i flere hunderacer, og derfor bliver der avlet på alt der har en puls af folk som er inde i det for pengenes skyld eller folk som bare ikke ved bedre(eller er kyniske). Tror vi er enige om at avl på ekstreme træk skal udgåes for enhver pris. Det bedste ville være hvis hovedparten af hvalpekøbere satte sig meget mere ind i emnet hunde end det er tilfældet i dag..men det sker jo nok aldrig.

• #240   30. aug 2017 Helle -

og jeg svare dig i #153 :
    Martine ... gør du ? Jeg tror ikke at du helt har forstået hvad jeg har skrevet.

Jeg har på intet tidspunkt påstået noget om dine private forhold. Du klipper en sætning ud og ignorere resten af det jeg skrev. Derfor spørger jeg dig og skriver at jeg ikke tror at du helt har forstået hvad jeg har skrevet.

"Gør du" ... sorry, jeg kan ikke andet end at opfatte det her som et retorisk spørgsmål - og jeg kan, trods dit enormt lange indlæg, stadig ikke forstå, hvorfor det, at nogle folk vælger RACE, kan få dig til at kaste dig ud i lange "forklaringer" om hvordan du ihvertfald vægter individ - og at der findes en masse syge racer.

Jeg vil fastholde, at du tolker enormt frit - jeg har læst dit indlæg igennem x flere - og det får mig ikke til at ændre den opfattelse.

Så ja, lad os bare lukke den.

• #241   30. aug 2017 Hehe..
    Hej opdrætter, jeg skal træne IPO med min hund, hvad har du på lager?

Joo, jeg har da et par dejlige hunde med super sind, excellent sundhed og med fantastiske forældre..
    Her er de - du kan jo vælge mellem Beagle og grand danois...
    Alternativt er der også en pointer/husky-blanding klar om snart...

• Helle V
    Helle V Tilmeldt:
    maj 2015

#242   30. aug 2017 Lens ...
    #232 Du beder mig om at finde citater:
    Find lige nogle citater, så skal jeg svare dig.
    men i samme indlæg skriver du:
    Jeg vil foreslå at vi stopper her.

Så jeg fremlægger lige et par pointer/citater og stopper derefter.

I #208 skriver du
    Det er så jeg med min etologiske baggrund og som har studeret Darwin i en årrække slet ikke ved hvor jeg skulle starte, hvis jeg skulle begynde at rette på Helle Vs udsagn i denne debat.... Jeg er sådan helt rystet over hvor forkert Darwins teori fremlægges.

I #212 skriver du
    Du er Langt ude Helle v. Virkelig langt ude... Og derfor vil du opleve folk rette dig. Faktum er at det du skriver ikke er korrekt uanset hvor meget du forsøger at angribe almen viden eller enkeltpersoner når folk siger dig imod så er det du skriver stadig forkert :) hvis du ikke mener det så må du jo argumentere I stedet for at blive 12 år.

I #232 skriver du:
    men du har vist ikke læst dit eget link, hvilket er ret komisk
    og
    Det sidste ved enhver forhåbentlig, og igen viser du mig, med det første, at du ikke har læst dit eget link - synes du ikke det er en smule pinligt at blive ved? Jeg vil foreslå at vi stopper her. Og at du fremover holder dig til ting, som du ved noget om. Darwin er ikke en af dem.

men i selvsamme indlæg skriver du:
    Plus du har en enorm aggressiv og ubehøvlet debatstil, som fjerner ens motivation for at svare dig på noget som helst.

Du kritiserer min debatstil, men er selv arrogant, aggressiv og ubehøvlet.

I #232 skriver du
    Du kan sammenligne dine svar med mit, så fremgår det. Hvad er det, du gerne vil have uddybet i mit første indlæg? Find lige nogle citater, så skal jeg svare dig. Jeg mener ikke noget, jeg referere Darwins lære - og ja den fremlægger du forkert. Det står ikke til debat, for det kan enhver idiot bare slå op og så sammenligne vores indlæg.

I #207 skriver jeg:
    Peter ... hvis jeg lige må omformulere mig. De naturlige processer fungerer stadig bag avl. Mennesker frembringer ikke mutationer, de kommer "af sig selv", men mennesker udnytter de mutationer der fremkommer og holder dem ved lige, uagtet om det er en positiv eller negativ ændring.
    Og det er så heller ikke helt sandt. Forskerne har frembrage selvlysende kaniner ved at fuske med deres gener, men det har næppe slået igenne i hundeavlen endnu.
    Darwin kendet ikke til processen med mutationer. Han kunne kun konstaterer at de var der.

De naturlige processer fungerer stadig bag avl.
    Det mener jeg stadig.

Mennesker frembringer ikke mutationer, de kommer "af sig selv", men mennesker udnytter de mutationer der fremkommer og holder dem ved lige, uagtet om det er en positiv eller negativ ændring.
    Du skriver i #208
    Mutationer - ændringer i dyrets hardware eller software - er et udtryk for variation og kan opstå spontant og gør de gavn forbliver de der ved den fortsatte naturlige selektion. Ved den kunstige kan en mutation få lov at blive og udvikle sig - også selvom den ikke gør gavn, fordi mennesker fx synes om den.
    Det er ikke umiddelbart indlysende hvor i forskellen ligger, udover at forskellige ord bliver brugt.

At forskerne tilføjer et gen fra en dyreart til en anden, kan måske ikke betragtes som en mutation, men det er jo heller ikke opstået naturligt, så en genetisk ændring er det.

Darwin kunne umuligt have vidst noget om DNA og mutationer fordi DNA blev først opdaget 10 år efter udgivelsen af Arternes Oprindelse og blev først endeligt bekræftet 93 år efter udgivelsen af Arternes Oprindelse, 70 år efter Darwins død.

Darwins Arternes Oprindelse blev første gang udgivet i 1859.

Darwin døde i 1882.

DNA blev identificeret og isoleret for første gang af Friedrich Miescher i 1869

(citat fra wiki)
    I 1928 opdagede Frederick Griffith i sit eksperiment, at træk fra den "glatte" form for Pneumococcus kunne overføres til den "ru" form af den samme bakterie ved at blande dræbte "glatte" bakterier med levende "ru" former. Dette system gav den første klare indikation af, at DNA bærer på genetisk information

(citat fra wiki)
    DNA's rolle i arv blev bekræftet i 1952, da Alfred Hershey og Martha Chase i Hershey-Chase-eksperimentet påviste, at DNA er T2 fagens genetiske materiale.

I 208 skriver du
    1)Det er ikke en natur lov - det er en videnskabelig teori og ikke alle er enige i den.

Jeg havde en fornemmelse af at du mente ID/Kreationisme og det har du jo så også efterfølgende bekræfter i #232
    Se Astrids fine indlæg. Før noget kan være en videnskab eller videnskabelig skal de videnksabelige principper overholdes. Du linker til dem i indlægget, hvor du forsøger at svine mig - men du har vist ikke læst dit eget link, hvilket er ret komisk. I det kan du finde svaret.

At bruge kreationisme til at underkende en bredt anerkendt videnskabelig teori, er i mine øjne at negligere. Du har måske en anden fortolkning. Hvis det ikke var for at negligere den videnskabelige teori, undre jeg mig over hvad hensigten med og ikke alle er enige i den. var.
    Der udover er jeg ikke alene om at kalde evolutionen en naturlov.

Citat fra tidligere direktør for Københavns Zoo,  cand. mag. i zoologi, botanik, geografi og geologi Bent Jørgensens bog "Dyret i dit spejl":
    Evolutionen omtales stadig ofte som evolutionsteorien, men den er ikke mere teori end fx tyngdeloven. Evolutionen er en naturlov. Det betyder ikke, at vi har forstået alle dele i dens måde at fungere på, men vi forstår dybest set heller ikke alt ved tyngdekraften.
    citat slut.

Din arrogante holdning til hvem der fører den gode debatstil og hvem der ikke gør, dine forlangende om at jeg skal dokumentere mine påstande, samtidig med at du fritager dig selv for at gøre det samme, er grunden til at jeg ikke debatter emnet yderligere med dig. Et af de få punkter hvor vi åbenbart er enige. Vi stopper her.

• Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

#246   31. aug 2017 Another concern is that a ban on a specific breed might cause people who want a dangerous dog to simply turn to another breed for the same qualities they sought in the original dog (eg, large size, aggression easily fostered). Breedspecific legislation does not address the fact that a dog of any breed can become dangerous when bred or trained to be aggressive

For example, a study in Denver of medically-attended dog bites in 1991 suggested that male dogs are 6.2 times more likely to bite than female dogs, sexually intact dogs are 2.6 times more likely to bite than neutered dogs, and chained dogs are 2.8 times more likely to bite than unchained dogs
    https://www.avma.org/Advocacy/StateAndLocal/Documents/javma_000915_fatalattacks.pdf

Vi skal måske også forbyde hanhunde...

• michael B
    michael B Tilmeldt:
    apr 2009

#248   31. aug 2017 Mænd er praktisk talt forbudte allerede??

Kommentér på:
Den der hundelov, kunne den gøres bedre

Annonce