2.274 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 77 Svar

Udsultning og dyre mishandling Udsultning og dyre mishandling

I en gruppe for fit hunde faldt jeg over nedenstående billede af en renracet rotte (bagerst) og et mix (forrest). Jeg synes det var et glimrende billede til at bruge til at sparke lidt til debatten om de fede rotter i en DK rotte gruppe.

Fit Gruppen:
https://www.facebook.com/groups/HealthyThinDogs/

Og lidt overraskende så er ca ½delen mere eller mindre måløse og stødte og skriver om mishandling, udsultning etc.

Jeg kan dels medgive at den forreste ser en smule uharmonisk ud pga den store/lange brystkasse, men ellers ser de da fantastiske ud smiley Jeg troede faktisk at folk havde rykket sig lidt, da det har været til debat før, og der er givet udtryk for at rotter er for fede.

Hvad synes i? smiley

Jeg har i øvrigt fået lov at bruge billedet smiley

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Tilslutning af ny vaskemaskine - også el 1.000 kr.
  • Klip af hække 2.000 kr.
  • Samle et skab 500 kr.
  • Fjernelse af hvepsebo bag kasse i mit skur 600 kr.
  • Sprøjtning af hvepseboer (app vil ikke tilføje billeder) 1.200 kr.
  • Skrue bordben på bord 350 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Udsultning og dyre mishandling
  • #1   13. sep 2017 Samme hanhund

profilbillede
  • #2   13. sep 2017 Den forreste er lige tynd nok for mig. Ikke sagt den er mishandlet overhovedet smiley

Den bagerste er lækker!

• #4   13. sep 2017 Tæven

profilbillede
  • #5   13. sep 2017 Tæven er stadig for tynd til min smag.

• #6   13. sep 2017 Den forreste er for tynd.
    Den anden er pæn.

• #8   13. sep 2017 Tæven er jo sandsynligvis et mix af noget der er slankt og løber stærkt smiley Og så giver det fin mening IMO. Det er til øllet, men jeg synes ikke den er for tynd. Hun skriver at den lever et aktivt liv og æder 1kg råt om dagen. Hanen har en kampvægt på 47kg, og hun er lidt mindre

• #9   13. sep 2017 Folk er mest stødt af tæven, men også af hannen smiley

• #10   13. sep 2017 jeg syntes den foreste er tynd, og syntes pelsen virker mat på dem begge, men det kan være billedekvaliteten

• #12   13. sep 2017 Tæven står lidt sjovt på 1. billede, men synes, hun er rigtigt fin på billede nr 2 smiley

Hannen er også super flot!

• #13   13. sep 2017 Caroline - Men hvis nu hunden er mix af noget greyhound eller lign. så er det jo en helt nuturlig figur smiley

Katrhine - Jeg tror bare at hundende har været ude og knokle, og så er det meget naturligt at de "trækker" sig sammen så muskler og markeringer træder frem smiley Sally kan også på det ene billede se kvapset ud, og det andet godt pillet smiley

• #16   13. sep 2017 Jeg synes også tæven ser for tynd ud, men som du skriver, Johnny, kan der sagtens være en grund til det. Umiddelbart er hun bare lidt for tynd for min smag smiley

• #18   13. sep 2017 altså jeg synes begge er flotte men 1 kg ville IMO ikke skade, dog ser det ikke ud til at være vanrøgt!

nu har jeg selv en overvægtig hund og ville da 10.000x hellere have han vejet lidt for lidt end for meget!

men som jeg i hvert fald mest ser rotterene så er det "robuste" hunde nok til den lidt tykke side.. så det er MEGET uvandt at se dem i så god form!
    og ligner nærmest en hel anden hund så det skræmmer da nok lidt på en eller anden måde? specielt fordi de fleste nok kun har set de mere "robuste" typer

• #19   13. sep 2017 I modsætning til hannen, så synes jeg tæven ser muskelfattig ud... og jeg er til meget slanke men muskuløse hunde. Man kan ikke naturligt bygge og beholde muskelmasse hvis man er underernæret.
    Selvom man kan se musklerne...så er de altså lidt fesne og lidt "tydelige fordi der ikke er fedtlag udenpå"...ikke tydelige fordi de ser veludviklede ud.

Og det synes jeg går igen på begge billeder.

• #21   13. sep 2017 Om hunden er blandet med greyhund eller noget andet er jo ligegyldigt - ja, dte kan forklare en mere opkneben bug sådan fra naturens hånd, men for tynd og for tyk er det samme for alle racer, men kræver, for rigtigt at bedømme, at man kan mærke på dem (medmindre vi er ude i ekstremer).

Med det sagt - jeg mener også den forreste er for tynd. Billeder. og særligt billeder taget fra diverse sjove vinkler og med mystiske opstillinger, kan være rigtigt svære at bedømme noget ud fra, og jeg tænker, at man er godt dum, hvis man lægger et billede somd et første op i en den type tråde... Man må da selv kunne se, at det billede fremhæver alt det, der får en hund til at se mager ud - måden hunden står på, lys/skygge i pelsen osv. Altsammen understreger ligesom at "her har vi knoglerne" (ved sidste ribben, henover ryggen osv.).

På nr. to billede af den forreste hunde, ser den jo meget mindre ekstrem ud. Men jeg synes nu stadig, at den ser ud til at være for tynd - jeg kan sagtens tage fejl, men jeg tror altså at ribben, rygsøjle mm. ikke bare kan fornemmes når man mærker, men faktisk rager ud, og i så fald er hunden altså for tynd. Og det afhænger altså ikke af, om den er blandet med greyhound eller andre mynder. Heller ikke hos mynder skal knogler stikke ud, de skal, som ved alle andre racer, være til at finde lige under huden uden at "grave", sådan lidt groft sagt.

• #22   13. sep 2017 Nana - Præcis! Ser man en tyk sofa kriger, så er det nuttet, ser man en slank fit hund der bliver brugt, så er det dyre mishandling. Og især ved store racer er det yderligere acceptabelt for hunde at være overvægtige.

Ser man på det andet billedet, så ser jeg absolut ingen grund til bekymring.

• #23   13. sep 2017 Synes slet ikke at det på nogen måde at svært at se at tæven er for tynd.

• #25   13. sep 2017 Lens - eller bare give den lidt mere at spise og se om ikke den faktisk kom til at se bedre ud. Lyder jo til, at gruppen er for folk der faktisk laver noget med deres hunde, så jeg går ud fra den får motion, så er den stadig mager og muskelfattig, så er mere mad da et godt sted at starte (ligesom race er ligegyldig, så er det også ligegyldigt at den får 1 kg råt om dagen - hvis hunden er for tynd, er det formentligt ikke nok).
    Hvis den så, efter mere mad, ikke udvikler sig i ønsket retning, kan man begynde at overveje, om der er problemer - men jeg synes måske det er liiiiidt tidligt at begynde at sygeliggøre smiley

• #26   13. sep 2017 Ejeren postede et billede af dens daglige foder - 1kg råt. Hanen vejer 47kg, og tæven synes lettere. 1kg råt om dagen er vidst en meget god portion i den størrelse smiley Den skulle leve et ret så aktivt liv.

En mynde/greyhound/whatever i god form vil være noget mere pillet en den. Hunde har forskellige idealer afhængigt af race smiley

• #31   13. sep 2017 Minion får 500g råt om dagen, han vejer en fjerdedel af hannen...

Jeg siger ikke at 1kg foder ikke er "meget". Men noget kunne da tyde på at det måske enten ikke er nok, eller godt nok i forhold til hendes behov (det kan jo være hun er en af de hunde der trives bedst på andet og objektivt set "dårligere" foder).

En greyhound/mynde i god form ser ikke pillet ud som hun gør...de er muskuløse selvom de er spinkle smiley

• #32   13. sep 2017 Det er ligegyldigt om hunden så spiser 5 kg, hvis den er for tynd, er det for lidt/eller forkert foder.

En meget aktiv muskuløs hund på 47 kg, der får 1 kg BARF, kan sagtens være underernæret. Jo mere de forbrænder, jo mere har de brug for at spise. Når man barfer så gør man det efter hvordan hunden ser ud. Tal er vejledende.

• #33   13. sep 2017 Johnny - om så vi taler om en greyhound i topform, så skal den ikke være afpillet, bare fordi det er en greyhound. Kriterierne for bedømmelse af huld er altså de samme uanset om vi taler om en skt. bernhard eller en whippet. Det er rigtigt, at afhængig af race, kan der være mere eller mindre talje - men talje er ikke kriterie for huldbedømmelse i sig selv (netop da det varierer ikke kun efter goderstand, men også efter kropsstype). Kriterierne går ganske enkelt på at mærke på hunden - kan du mærke hofter, ribben osv? Hvis svaret er nej, så er hunden for tyk. Er svaret nej, så må man igen vurdere - kan de blot mærkes (uden at "grave" med fingrene), eller stikker de ud. Stikker de ud, er hunden for tynd.
    -det er naturligvis noget firkantet stillet op, men det ER faktisk så simpelt . Huldbedømmelse er IKKE afhængig af race, at du mener det er, skyldes formentligt, at der i nogen racer/typer (herunder mynder) er langt mere tradition for at holde hundene slanke, så det er det, vi er vandt til at se, eller også skyldes det, at du bedømmer huld udfra, hvor udpræget talje hunde har, og det er en ret dårlig rettesnor.

• #34   13. sep 2017 Og ssom skrevet længere oppe - om hunden får 1 kg eller 10 kg råt om dagen er hamrende ligegyldigt - hvis den er for tynd, får den ikke nok (antaget at den ikke er syg naturligvis).
    Og 1 kg er sådan set ikke voldsomt meget for en stor og aktiv hund.

Jeg mindes, at have lært herinde, at hunden som tommelfingerregl skal have 2% af sin vægt. Mere hvis den er meget aktiv, mindre hvis den ikke er. Og så naturligvis yderligere justeret efter, hvordan hunden ser ud (for tyk/tynd).

Så hvis hundene vejer lige under 50 kg, så er 1 kg jo altså ikke voldsomt meget - det er jo sådan set blot hvad tommelfingerreglen siger om mængden af mad ved råfodring... vel at mærke til en normal aktiv hund. Og er disse meget aktive, som det lyder til, ville det da give fint mening, om de skulle have mere.

• #35   13. sep 2017 Tæven er for tynd, uanset hvad hun er blandet med. Enkelte af mynderne (saluki og azawakh tendens til at have tydelige knogler, men de fleste mynder er fine og "runde", med store muskler.
    En greyhound i topform har normalt ikke knogler der stikker ud alle vegne. De bagerste ribben kan anes, og noget af rygsøjlen (over lænden) kan af og til anes.
    Hanhunden på billederne er pænere.

En del herinde hælder til, at de hellere vil have en hund er er for tynd, end for tyk. Jeg har det lige modsat. Jeg vil langt foretrække en buttet hund, fremfor en hund der er alt for tynd.
    Sådan er vi så forskellige smiley

• #36   13. sep 2017 Lens - jeg kendte jo ikke Hugo, men tæven på billedet er, efter min mening, for tynd. Kommer der ikke brændstof nok indenbord, er der jo heller ikke noget at sætte muskler af, så at den er muskelfattig, synes jeg ikke umiddelbart er vildt mærkeligt. Er den det stadig, hvis den får mere mad (eller tager den alligevel ikke passende på), SÅ ville jeg bekymre mig for sygdom smiley

Men en tynd hund der måske får liiige knapt nok med mad, ville jeg næsten forvente var muskelfattig smiley

• #38   13. sep 2017 Jeg tænker også at det kan ende fatalt hvis hunden bliver syg og den sådan der ud.

• #39   13. sep 2017 Uansethvad er hun da " mest" rottweiler og en rottweiler er jo ikke helt så .... (slank) ....
    Jeg synes at hun skulle ha været behandlet og formet som en rottweiler da hun ligner den mest.... mix eller ej.... bare min mening... har haft en blanding af en robust og meget slank hund og den fik formen af den robuste...

• #40   13. sep 2017 Robust/kraftig er altså bare pænt fordelt overvægt, hunden ser proportioneret ud men det er overvægt fordelt over et skelet hvor der ikke er den store forskel i knoglevolumen inden for en race smiley

Muskelmasse derimod kan variere en del smiley

Der findes heller ikke labradorer af "gammeldags type" der findes fede labradorer og ejere med volumen og tyngde fascination og favoritisering -til hundenes store tab...

• #41   13. sep 2017 Nana - man former da ikke hunden som en rottweiler uanset om den er det eller ej. Man fodrer ikke hunden robust, den enten er det eller ikke.
    Man fodrer hunden efter, hvordan dens foderstand er, og det uanset hvilken race det er -at fodre en spinkel hund efter at den SKAL sgu være robust vil jo blot resultere i en overvægtig hund,

• #42   14. sep 2017 Tæven er tynd og muskelfattig efter min mening.

Her Cala forfra i topkondition, selv om ribben kan mærkes og nogle gange ses, er hun på ingen måde afpillet.

profilbillede
  • #43   14. sep 2017 Her er Cala en smule muskelfattig, men i tilpas foderstand. Billedet er taget da hendes hvalpe er 9 uger gamle.

profilbillede
  • #45   14. sep 2017 Jeg er ganske enig i at tæven savner muskulatur.
    Den er bestemt til den tynde side, men jeg er ikke så sikker på at det er sul, den mangler - en omlægning af træning og foder ville klæde den, tror jeg.

Jeg ser intet mishandling.

• #46   14. sep 2017 michelle - undskyld mig hvad? smiley
    jeg forstår slet ikke hvad du skriver, eller hvorfor den er henstillet til mig?

jeg skriver selv jeg synes begge hunde er fine i mine øjne ( 1 kg ville ikke skade på fx. tæven)

og at billedet måsk er lidt en chocker for folk der normalt ikke har med rottere at gøre, da den mere "robuste" type er populær
    (når jeg siger robuste er det en pæn måde at sige tykke, netop fordi folk fodre for meget hens gåseøjnene)

• #47   14. sep 2017 Jeg synes de er flotte smiley

• #48   14. sep 2017 Begge hunde mangler muskelmasse i mine øjne.

Jeg elsker en slank veltrænet hund, men der skal altså muskler på dem.

Ellers er det jo bare en tynd hund, og det er hvad jeg ser. smiley

Sæt dem lidt op i foder, og de bliver da perfekte!

Det er jo altså bare en smuk race! smiley

• #50   14. sep 2017 Jeg elsker pæne, slanke hunde, men den tæve der måtte godt veje en smule mere.

Balder mangler selv muskelmasse, men vi har fået at vide, at han ikke må veje mere, så det er ikke pga. manglende mad. smiley

• #51   14. sep 2017 @Susanne.
    Hvordan kan en hund mangle muskelmasse, men må ikke tage mere på?

Normalt hænger det da ikke sammen af hvad jeg ved.

• #53   14. sep 2017 En hund kan jo sagtens være for tyk og samtidig mangle muller - så skal der motion til og måske noget andet foder.

Vægten kan være perfekt, der skal bare flyttes rundt på fordelingen..

• #54   14. sep 2017 @Susanne & CH:

Nåh, beklager mit uvidende spørgsmål, som der var et så logisk svar på. smiley

• #55   14. sep 2017 Tja, jeg synes jo så egentlig ikke at tæven er for tynd, men den er godt nok muskelfattig. Hanhunden er i fin stand.

• #56   14. sep 2017 CH said it. Balder mangler en bedre fordeling af vægten. smiley

• #57   14. sep 2017 Susanne - Balder er ung, han skal have tid til at opbygge muskler og bredde. Mine unge whipper har ofte en periode, hvor de ligner "cykelstativer" smiley

Ghini 8 og 14 måneder gammel

profilbillede
  • #58   14. sep 2017 Han mangler muskelmasse bagtil. Hans bagben skrider ind imellem ud. smiley

• #59   14. sep 2017 Susanne - Har du overvejet, at træne noget bagpartskontrol, eks. elefantøvelse med ham, så han får en større bevidsthed om sine bagben?

Løb/gåture i sand er også godt til at opbygge muskler.

• #60   14. sep 2017 Super smukke hunde!
    Første billede er dog super uheldigt for tævens vedkommende, synes jeg.

Man kan se, at de ikke sulter. Det de har er muskler, og udsultede hunde har ikke så markant muskelopbygning, hvis nogen overhovedet.

Elsker selv den gruppe, den er virkelig fantastisk. Desværre er rigtig mange alt for vant til at se overvægtige eller direkte fede hunde, og det er en skam, synes jeg.

• #61   14. sep 2017 Kirsten, min mand kan ikke løbe med ham. Men jeg må kigge på de øvelser. smiley

• #62   14. sep 2017 Gåture i sand er også helt fint, evt. med lang line på hunden.

• #63   14. sep 2017 Nanamusen - jeg har ikke skrevet noget til dig, så du behøver såmænd ikke tage sådan på vej.

• #64   14. sep 2017 Michelle - tager absolut ikke på vej! undskyld hvis det blev misforstået ! smiley

min fejl det er bare ikke ofte man ser mit navn stavet med et N så troede du skrev til mig smiley

• #65   14. sep 2017 Tæven vejer ca 35kg, så ca 12kg mindre end hannen. Jeg synes ikke den ser muskelfattig ud smiley Sammenlign feks bagbenet med hannen bagved. Et andet billedet. Jeg synes ikke hun er for tynd smiley

profilbillede
  • #66   14. sep 2017 Alexandoria - Ja, det er en super fed gruppe. Det kan være en øjenåbner for rigtig mange når man ser alle de hunde i fantastisk form. Og selvefølgelig er nogen lige på kanten. Men jeg har det fint med "på kanten" når det er med brug for øje.

• #67   14. sep 2017 Som jeg ser det er hun bare akavet sat sammen med den store brystkasse og de lange stænger smiley

profilbillede
  • #68   14. sep 2017 Det er ikke lårbasserne, der mangler muskulatur, det er i særdeleshed ryggen og også skulderpartiet.

• #70   14. sep 2017 Jeg ser bare lange muskler istedet for kompakte muskler som feks på Sally.

profilbillede
  • #71   14. sep 2017 Sammenlign feks med en dober

profilbillede
  • #72   14. sep 2017 Hverken Sally eller den Dober ser indfalden og afpillet ud i ryg, lænd og skuldre smiley

• #73   14. sep 2017 Men Sally og den dober ligner heller ikke hunden længere oppe.
    Jeg er for slanke og stramme hunde men det kan også blive for voldsomt.

• #75   14. sep 2017 Havde Sally haft kortere hår så ville hun sandsynligvis også se mere pillet ud.

Og selv hvis den måtte være muskelfattig, som ikke definitivt kan afgøres ud fra billeder, så synes jeg stadig godt at en hund må være slank, og også lige så lav fedtprocent som en fit hun har. At være slank er vigtigere end musklerne IMO smiley Men så ender de netop med at se lidt magre ud.

Jeg synes ihvertfald på ingen måde at det høre under kategorien misrøgt eller fejl ernæring. Slet ikke hvis man tager de andre billeder i mente smiley

profilbillede
  • #77   14. sep 2017 Hearthitter - DET er den også smiley

Her er en. Men grundet anatomi, er musklerne aflange istedet for kompakte.

profilbillede
  • #79   14. sep 2017 Jeg må indrømme jeg synes det er lidt mærkeligt (igen TOTALT ud fra billeder, men jeg har ikke andet at dømme fra og det er det du lidt ber os om) ...men ja..mærkeligt at du sammenligner perfekte Sally...som er perfekt slank og med perfekt muskelmasse...

Med den tæve der.. smiley

• #80   14. sep 2017 Jeg er ikke enig i at slank er bedre end manglende muskler.

Muskelfattigdom er for det første et tegn på dysfunktion, for det andet noget der påvirker kroppen på et ton af måder via stofskiftet, blandt andet.

Bedre med 2 kg for meget end manglende muskulatur.

• #81   14. sep 2017 Obster - Min pointe er bare at Sally er en lille kompakt lille trunte på 28kg. Så hendes muskler vil stritte. Tæven vejer 35kg og er sikkert væssentligt højere. Så dens muskulatur vil sidde anerledes og være lange i stedet. Som feks på Kirstens Whippets smiley

• #82   14. sep 2017 Sådan fungerer det ikke. Musklerne er proportioneret efter hunden.

Det andet handler om hvordan de bliver brugt.
    Lange muskler ser ikke sådan ud.

• #83   14. sep 2017 CH - Jeg snakker ikke om muskelfattigdom. Jeg snakker om at en helt alm hr og fru DK hund godt må være tilpas slank. Den alm hund har ikke voldsomt store bøffer. Der er forskel på at være muskelfattig og være slank. Så hvis man skære en alm "luftes rundt om blokken" hund lidt ind til benet, så vil de se pillede ud - selvom de egentlig har den samme mængde muskelmasse smiley

• #84   14. sep 2017 Der er stadig forskel på veludviklede muskler uanset udseende og så mangel på muskler Johnny smiley

• #85   14. sep 2017 CH - Her en Lab der godt kunne bruge mere motion. Men dette så jeg hellere end muller og fed smiley

• #86   14. sep 2017 Hov

profilbillede
  • #87   14. sep 2017 Det er virkelig usundt for hunden det der.

Der er i øvrigt forskel på at være fed og ikke at være slank.

Den hund har også problemer.

• #88   14. sep 2017 Jeg forstår heller ikke sammenligningen.
    Sally ligner slet ikke den hund jo.

• #89   14. sep 2017 Hvad er forskellen hvis den havde 3-4kg sul på kroppen og samme muskulatur?

• #90   14. sep 2017 At den så har to udfordringer.

Bedre have normal muskulatur og lidt for meget kropsfedt end passende kropsfedt og for lidt muskulatur.

• #91   14. sep 2017 Jeg er ikke professor på det område, men min umiddelbare holdning er at jeg ikke er enig smiley

Jeg fandt i øvrigt lige ud af at den tilsyneladne får masser af motion:

"We train everyday running setups as she runs hunt test/trials then alot of waterfowl hunting during season. She eats about 3 cups of kibble 1× a day with some raw feeding."

7dl tørkost er edderbanke meget, uanset højt aktivitets niveau, og type tørkost - og det er sandsynligvis ikke den billige variant.

• #92   14. sep 2017 Det gør det faktisk mere kritisk....

Der er noget foder, der trænger til at blive set på.

• #94   18. sep 2017 Doberen i 77 er megamuskelfattig: Kig på dens skuldre og dens ryg. Det har ikke en fis med aflange elker kompakte muskler at gøre. Og skulle det endelig være det der er afgørende så er en Dober bygget som en sprinter smiley En Dober i god form og foderstand har en ordentlig motor siddende bagtil (den er 'bredrøvet'), en let hvælvet lænd med god bredde (=der ligger en god kraftig muskel på hver side af rygraden) , man kan se ribbenene og så afsluttes der med en skulder med en ret kraftig muskel (=den ser bred ud over bringen når du ser den forfra). Den på billedet vender nærmest den forkerte vej i ryggen og man kan se alt for meget knogle i skulderen).
    Labben i 86: Billedet ser ud til at være taget i en dum vinkel. Den ser da ikke kritisk tynd ud ? Det må være en ung hund ? Ellers ville jeg være ret ked af den nærmest manglende skulder. Jeg kender folk med jagtlinielabber, der er så hyperaktive, at de er megasvære at holde huld på. Og det betyder faktisk noget for hundens performance til fx konkurrencer og på en hel dags jagt; hvis kroppen energimæssigt konstant er lidt i underskud så er der ikke energi til at klare en hård belastning i mange timer og det er et problem at de fx kommer til at fryse når de er på jagt. 7 dl tørfoder til en aktiv lab er ikke nødvendigvis meget; det afhænger af hvad det er. Og vi ved jo ikke hvor meget råt og hvad det er for råt de også giver.

• #95   25. sep 2017 En rottweiler i pæn fodderstand kan man ikke se ribbenene på.
    Og hvis man kigger på nettet under billeder er der stort set ingen der er så "spinkle" som hende.
    Og jeg mente ikke at man skal give den fri los ved maden men man skal foder den efter hvad den er.
    Fandt et billed på nettet af en rottweiler som jeg mener er fin.

profilbillede
  • #96   25. sep 2017 Og et billed af min egen.

profilbillede
  • #98   25. sep 2017 Jeg finder rotten i indlæg 95 for tyk....

• #99   25. sep 2017 Synes også rotten er for tyk.

Muskler er vigtige, men ikke alle kan ligne fx Sally med de store markerede muskler. Fx vil en Azawak ikke komme til at se sådan ud, da deres muskulatur er fladere.

Når det så er sagt, så ser jeg hellere at hunden er slank uden muskulatur end overvægtig uden muskulatur. Det ideelle ville være slank med god muskulatur.

Kommentér på:
Udsultning og dyre mishandling

Annonce