{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.748 visninger | Oprettet:

D S
D S
Tilmeldt:
20. sep 2017
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 7

Presa Canario {{forumTopicSubject}}

Hej

Jeg har nu efter megen søgen endelig fundet ud af hvilken hund jeg ønsker. Der er blot ikke mange i dk. Fandt en blok som faktisk beskriver meget godt, min vej i min søgen. Kan dog ikke finde en måde at kontakte blokkens indehaver på, da det er et gammelt opslag.
http://presa--canario.blogspot.dk
Er der nogen herinde som enten ved hvem han er, en Bent Kristensen og ejer af Presa Canario. Eller er der nogen som ved hvem der her i dk avler på dem. Og det skal lige siges, at det ikke er Dogo Canario jeg går efter.
Inden jeg kontakter nogen i udlandet, vil jeg gerne i kontakt med nogen her fra dk først.

Mvh.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Presa Canario
  • #1   2. okt 2017 Ift. at anskaffe sig en hund, som har et udseende, som mange ulovlige hunde, tror jeg også, du skal tænke i at købe en hund med stamtavle i FCI/DKK.
    Presa canario ser ikke ud til at kunne registreres i FCI, det kan en dogo canario til gengæld, og den er jo ikke ulovlig, så måske du alligevel skal overveje dogo'en..



  • #2   2. okt 2017 Jeg tænker også, at du bør undersøge om du kan komme i klemme ift. forbudslisten. Bare for din egen skyld, så du ikke ender med at skulle aflive din hund alt for tidligt.

  • D S
    D S Tilmeldt:
    sep 2017

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 7
    #3   2. okt 2017 De tanker har jeg gjort mig og det skal ikke være spørgsmålet om FCI ikke kan se forskellen mellem disse 2 hunderacer, som afgør hvilken hund jeg ønsker mig. Det er slet ikke den snak jeg er ude efter.
    Jeg søger nogen der har den rigtige Presa Canario smiley smiley
    Men tak for input begge 2 smiley smiley


  • D S
    D S Tilmeldt:
    sep 2017

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 7
    #5   2. okt 2017 Ja Maj-Britt, jeg har godt set ham, men så også at han ikke havde været online længe, men det kan da ikke skade at prøve at kontakte ham smiley smiley

  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.175
    #6   2. okt 2017 Hvorfor så lige en Perro de Presa Canário og ikke en Dogo Canario er jo nærliggende at spørge.. ?

  • D S
    D S Tilmeldt:
    sep 2017

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 7
    #7   2. okt 2017 Det absolut helt okay at spørge..
    Efter hvad jeg har kunne læse mig til (og jeg har læst meget og gået udenom skrivelser for hvad folk tror, men gået efter faktuel viden), er Presa'en mindst blandet med andre racer, da de blev "reddet" fra at uddø. Dogo'en har meget vigerer grænser for hvordan de må se ud og derfor også meget mere forskellige i den for deres race.
    Jeg synes Presa'en flottere i mine øjne, dermed ikke sagt at Dogo'en ikke er flot, for bestemt det er den. Men jeg kan godt li' tænken om "underdog" -jeg er jo dansk og nordisk..griner, så det trækker mere i mig at være med til at få flere af Presa'en til landet. Ønsker en tæve og gerne med kuld til følge smiley smiley


  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.175
    #8   2. okt 2017 Presa'en mindst blandet med andre racer

    Ja, visse linjer har fået skyld for at indholde mere bullmastiff end andre, men vi skal jo lige have i mente at racerne begge er en form for rekonstruktion..


    Nu kan det være særdeles svært at se forskel på de to "racer", men jeg kan godt følge dig dig i at Presaén er "the real deal". Der findes dog mange Dogo Canario´s som stammer fra nøjagtig de samme blodlinjer som Presas.. Det er jo alligevel begrænset hvad FCI har nået at ødelægge..mener det var i 2001 at de blev FCI anerkendt.. ?

    Jeg ser det dog også som særdeles uheldigt at vores hundelov skal diktere hvilken model man vil vælge.. Ser ud til at FCI/DKK arbejder på et monopol på alle hunderacer b.la her i Danmark.. Så man vil nok stå stærkest rent lovmæssigt med en "hellig" FCI stambog.

    Når der nu en dag kommer flere hunde på listen..så er det jo rart ikke at ende ud med en race, som der skal leve sit liv med mundkurv og 2 meters line..


  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.175
    #9   2. okt 2017 The breed is sometimes also called Dogo Canario, meaning "Canarian Molosser" which we discuss further.

    http://www.conquistadorcanine.com/our-linage


  • #11   2. okt 2017 Har lige læst på profilen som der linkes til i #4.

    Der skal nok lige rettes lidt i den smiley

    F.eks.

    Størrelsen blev ændret i Dogo Canario, og dens standard er nu kun et minimum vægt vil gælde. Således ingen øvre grænse

    ?? smiley Det er der altså.. Faktisk er de største og mindst brugbare eksemplarer registreret som Presa smiley Ham her f.eks. https://www.youtube.com/watch?v=xmHDz0Aiv0g

    Det ligner noget underligt copy/ paste halløj ham brugeren har haft gang i. F.eks:

    "Under alt dette, så var der også Presa Canario opdrættere verden." smiley

    Så pas på med at tro på alt du læser. Specielt omkring denne race.


  • #12   2. okt 2017 OG... (Ja sry, kan ikke holde mig igen smiley )

    Du skriver: Presa'en mindst blandet med andre racer, da de blev "reddet" fra at uddø. Dogo'en har meget vigerer grænser for hvordan de må se ud og derfor også meget mere forskellige i den for deres race.

    Det er ikke helt korrekt. Faktisk taler vi om samme "blanding", som så blev registreret som Dogo Canario i FCI, og enkelte valgte ikke at gøre det.

    Jeg mener at der er bedre kontrol på Dogo tavler og helbred faktisk..
    Snakker vi uniformitet inden for racen, så tag et kig på ham Irema curtos facebook side. Han er nok den mest kendte "Presa" avler, og der er ret stor forskel i udseende på hans hunde. Synes i øvrigt ikke du skal købe derfra!


  • D S
    D S Tilmeldt:
    sep 2017

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 7
    #13   2. okt 2017 Ja Peter, jeg er enig med i at der er blevet og desværre nok også fremtiden vil blive sat en masse begrænsninger, fremfor at give hundeejere et kørekort i stedet.
    Alt dette er et holdningsspørgsmål som deler vandene. Dette ønsker jeg ikke at tage her, med dem som har en anden holdning. Jeg respektere deres holdninger og lader dem være i fred, så håber jeg også det gælder den anden vej. Lidt derfor jeg søger nogen som har den, for så taler vi samme sprog..smiler
    Og Mina's far, ja igen så er der lige så mange påstande om at det er én og samme hunderace, som der er modsat. Jeg ved godt hvilken side jeg efterhånden har læst mig til at vælge.
    Men skal nok passe på, med det her som med alt andet i livet man kan falde på hælen for og blive snydt af.
    Den er nu flot den store han og jeg har også set bravo kennel fra usa smiley smiley
    Og ja de har samme start på blandinger, indtil de gik hver sin vej.
    Jeg har læst meget, men med sikkerhed ikke alt, nok langt fra. Men når den ikke er mere forbudt end Dogo'en og andre hunde, er det vel okay at vælge at gå efter sådan én.
    Men jeg skal nok fortsætte min søgen om viden herom, vi bliver jo alle klogere hver dag, også dem som tror de ved rette;);)


  • #14   2. okt 2017 Jamen den store han ligner jo ikke en original Presa smiley

    Bravo kennel er sindssyge med deres priser, og avler ikke efter brugsegenskaber. Han udstiller.


  • #15   2. okt 2017 "Presa Canario" blev til "Dogo Canario" da de blev optaget i FCI og det blev også ændret officielt i Spanien.

    Farven sort blev afvist da de gennemgik racen, da der kun var 14 sorte hunde som ikke synes at have gode nok kvaliteter at tilbyde racen.
    Det var der så selvfølgelig nogle som ikke var tilfredse med (ejere af disse sorte hunde sikkert), og de begyndte så at sige "vores hunde er de originale" frem for de "nye" Dogo Canario. Nogle valgte så også at registrere deres afviste hunde i mindre officielle klubber som UKC. Da de ikke har opdateret deres beskrivelse af racen endnu.

    Der kører typisk rygter online om at en Dogo er af udstillingslinie, og en Presa er af brugslinie, men det passer så heller ikke. Der avles mindst lige så meget efter brugsegenskaber hos Dogo som hos Presa.


  • D S
    D S Tilmeldt:
    sep 2017

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 7
    #16   2. okt 2017 Jeg har jo ej heller nogen steder skrevet at Dogo'en ikke er flot..smiler -at at jeg synes den store han er flot, er der vel ikke noget galt i.

  • #17   2. okt 2017 Ja! En Dogo/ Presa Canario er nemlig en flot hund smiley smiley

    "at at jeg synes den store han er flot, er der vel ikke noget galt i."

    Nej-nej. Synes bare det var lidt underligt, når nu du snakkede om en mere original hund smiley Personligt er jeg mere til de funktionelle eksemplarer.

    "Men jeg skal nok fortsætte min søgen om viden herom, vi bliver jo alle klogere hver dag, også dem som tror de ved rette;);)"

    Håber ikke du har taget det jeg skriver som værende negativt eller noget. Stop mig hvis du ikke vil høre på mig. Vil bare gerne hjælpe, og synes det er lidt spændende når det (for en gangs skyld) er om min race smiley

    Du skriver "Og ja de har samme start på blandinger, indtil de gik hver sin vej."

    Jamen efter de gik hver sin vej havnede Dogo Canario jo i en klub med bedre registrering og kontrol. Det har efterfølgende været lettere at snyde med "Presa" iflg. min overbevisning..
    Ser du på uniformitet/ type, farve vil der være mindre variationer hos Dogo frem for Presa. Sikkert pga. kontrollen. Selvom nogle vil påstå at det er pga avl efter egenskaber..
    Jeg har kunne følge tavlen tilbage til de første hunde som blev registreret i sin tid, når jeg har forsøgt med de DC'er jeg kender til. Også med min Mina pigen, som i mine øjne ligner en rigtig Perro de Presa Canário -med ører smiley

    Så de nævnte blandinger med andre racer var stoppet der, og det er andre områder de to grupper er uenige om. Det er farven, og et par andre småting som deler vandet. Ikke så meget andet.

    Avlere som er "for" den ene frem for den anden, eller med sjældne farver (sort) i udvalget, forsøger ofte bare at sælge deres hvalp som unik eller original. Pas på med dem. Gå hellere efter sundhed.

    Ejere finder på en masse ting som skulle tale for at deres "Dogo" eller "Presa" er den bedste af de to.. Det er klart at de synes lige præcis deres hund er den bedste smiley Men det holder som regel ikke rigtigt. Så pas på med det også smiley


  • #19   2. okt 2017 i øvrigt, Peter, skriver du: Nu kan det være særdeles svært at se forskel på de to "racer", men jeg kan godt følge dig dig i at Presaén er "the real deal".

    Tag du den snak med en DC avler på Gran Canaria smiley
    F.eks. dem her i Las Palmas. https://www.presascanarios.es/presa-o-dogo

    Ved godt det er på spansk, med du behøver ikke at kunne sproget for at oversætte den første linie i teksten smiley


  • #21   2. okt 2017 Den ligner ikke bare, Lens.
    Sammenligner man standarterne kan man slet ikke forstå at folk kan trippe sådan ud over det. De er stort set ens.
    Det virker som om nogle bare vil være specielle efterhånden (så de opdigter ting som den med "ingen max vægt for dogo").

    Hvis bare halvdelen af de ting man kunne støve op på nettet passede, så havde jeg slet ikke haft valgt en hvalp fra Minas kuld til at starte med smiley

    Er ikke helt sikker, men tror at jeg kan huske at ham med bloggen (fra startindlæg) først skrev: Presa Canario, som betyder "kamp til døden"...bla bla bla..... -og så nu har rettet det? Det er typisk sådanne typer som går op i at Presa er farligst, original osv.. -ikke for at sige TS er sådan. Men de kan sku finde på at skrive hvad som helst smiley

    Et sjovt faktum er at hvis du i Spanien spurgte efter en Presa Canario i gamle dage, så ville de spørge hvilken race det var? smiley
    Så er det mere rigtigt med presa end dogo? -og hvis det nu officielt er "Dogo" som bruges om den "originale" og "gamle" hund i Spanien nu..

    Hvis TS virkelig er seriøs omkring avl, så gå efter hunden og ikke navnet (presa/ dogo). Tag en snak med dem i landet som har gjort sig i det før. De kan hjælpe med hvordan import og registrering foregår. -og fortælle at det ikke er noget man bliver rig af... Det skal være fordi man virkelig interesserer sig for racen......


  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.175
    #22   2. okt 2017 The standard approved by the FCI, apart the considerations relative to its origin (the reference to the blood of the Majorero Dog as genetic base of the dogs of the aforesaid club is totally false of course), is in essence a copy of the Bullmastiff standard.

    The Perro de Presa Canario is breed and selected for the work. The Dogo Canario is breed (is not selected) thinking about the shows, to be able then to sell offspring of champions. Champions of what? I always say

    https://www.iremacurto.com/en/the-presa-canario-and-the-dogo-canario-are-2-different-breeds/


  • #24   2. okt 2017 Har vi ikke snakket om ham der, Peter? smiley

    Han vil gerne sælge sin vare som værende unik og speciel. Det er let at sælge en polkaprikket hund fordi den er sjælden, men svære at sælge en hund pga dens gode helbred. Der er jo konkurrence på det område, og der skal arbejdes for sagen.. Som du ved! Tsk tsk smiley
    Hvad kan han ellers byde på? Gode hd/ ad resultater? andre helbreds tests? Bedre brugsegenskaber?
    Som sagt ser jeg ikke flere brugstests hos "Presa" avlere, heller ikke mindre shows!


  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.175
    #25   2. okt 2017 Har vi ikke snakket om ham der, Peter?

    Jo, han har vist været lidt oppe at vende.. smiley

    De hunde fra hans linjer som "skiftede farver" i dk og norge, blev vist ikke testet andre steder end i udstillingsringen..


  • #26   2. okt 2017 Jeg mener at have hørt rygter om, at begge canarier er præget af avl med dårlige hofter C-D-E eller slet ingen data der på. Alt andet end en A'er vil jeg personligt være skeptisk over for. Kan nogen kaste lidt lys over "rygtet"?

  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.175
    #27   2. okt 2017 Alt andet end en A'er vil jeg personligt være skeptisk over for. Kan nogen kaste lidt lys over "rygtet"?
    http://worldpedigree.clubdogocanario.ru/presacanario/quima-de-irema-curto

    Jeg tillader mig at tvivle på hd-bedømmelser..

    14% of dogs had hip joints scored as excellent by OFA standards, but 52% (31/60) of those had a DI =0.30 (range, 0.14 to 0.61)
    http://www.aaha.org/blog/NewStat/post/2010/11/15/925638/Study-compares-PennHIP-OFA.aspx


  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.175
    #29   2. okt 2017 Det er ellers flotte hunde begge... nogle gange undrer jeg mig over de racer, der minder så meget om hinanden... skal de være her? Forvirrer det ikke bare folk.

    I dette tilfælde ser jeg det som to varianter fra hver deres kennel klub med hver deres racestandard... så det vil nok skabe mere variation over tid..


  • #30   2. okt 2017 #26 Søren

    Det er et problem hos racen, ligesom hos andre store racer. Dog ikke så slemt som de hos de værste af dem. -kort sagt.. Men klart en af de ting som man kigge på når man vælger kuld.

    I DKK er der flg krav:

    HD-krav: Afkom kan kun stambogsføres, såfremt begge forældre før parring har en officiel HD-status registreret i DKK.
    Hunde med status D eller E må ikke anvendes i avl.

    AD-krav: Afkom kan kun stambogsføres, såfremt begge forældre før parring har en officiel AD-status registreret i DKK. En hund med AD grad 3 kan undtagelsesvis benyttes i avl, hvis opdrætteren vurderer, at hundens samlede bidrag til racen vil være positivt. Avlspartneren skal i så tilfælde altid være AD fri (grad 0)

    Desuden: Kravene om HD/AD fotografering og mentalbeskrivelse gælder ikke for udenlandske hunde, dog således, at Dansk Molosser Klub skal godkende den udenlandske han inden parring.

    -Så der kan forekomme uheldige parringer med dårlige udenlandske eksemplarer, og man skal da være opmærksom.

    Kan ikke huske hvordan det er i AKC. Der må du selv lige Google smiley


  • #31   2. okt 2017 #27

    Haha. Prøv at se 6 generationer længere bag den hund som du linker til og du vil finde "dogo canario" igen smiley Den hedder Sultan de Canchas Ibakken (som i øvrigt er på Minas stamtavle).

    Jeg tillader mig at tvivle på hd-bedømmelser..

    Det gør jeg også smiley De hunde som han har valgt at oprette derinde, har ikke fået registreret officielle hofte resultater derinde.
    Der skal man vist se dokumenterne for at være sikker.


  • #32   2. okt 2017 #29
    I dette tilfælde ser jeg det som to varianter fra hver deres kennel klub med hver deres racestandard... så det vil nok skabe mere variation over tid..


    Det som ændrede sig da "Presa" blev til "dogo" var ikke nok til at det blev en anden hund. Forskellen på den gamle og den nye standard er ikke så stor som nogle tror.
    Helt konkret var det som blev ændret i (udover navnet):

    - Forholdet mellem skalle og næseparti er 60 – 40%. Skallens bredde er 60% af hovedets totale længde.
    Som før var "samme som højde + 30%"

    -Tilladt saksebid tilladt (som dog ikke anbefales),
    Som før blev afvist.

    -Farven sort (HELT sort)..
    Som jeg har skrevet om smiley

    -Farven Hvidt på brystet, nederst på halsen eller struben, på forpoterne og bagtæerne – der ønskes dog så lidt hvidt som muligt. Men er tilladt.
    Som før var noget i retning af "hvid krave og poter tilladt, men ikke mere end 20%"

    -Skulderhøjde for hanner 60-65 cm, tæver 56-61 cm. (For meget typiske hunde tillades plus / minus 1 cm.)
    Som før var 61-66 cm. for hanner, og 57-62 cm for tæver

    -Minimumsvægt for hanner 50 kg, og 40 kg. for tæver.
    Som før var 45-57 kg. for hanner, og 40-50 kg. for tæver.

    Så vi snakker en centimeter og et par kg.. smiley


  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.175
    #33   3. okt 2017 Haha. Prøv at se 6 generationer længere bag den hund som du linker til og du vil finde "dogo canario" igen Den hedder Sultan de Canchas Ibakken (som i øvrigt er på Minas stamtavle).

    Hvis du så kikker lidt længere ud..så vil du se at den stammer fra Irema selv (Dogo Canario fandtes jo ikke dengang smiley ).. Så det er den med hønen eller ægget..
    http://www.pedigreedatabase.com/perro_de_presa_canario/dog.html?id=1346143-sultan-de-canchas-ibakken

    Hvis man sammenligner standarderne, vil man også se noget for mig meget vigtigt i den rigtige/originale/oprindelige Presa-standard.

    The Perro de Presa Canario has a complete set of evenly spaced teeth, set in a wide jaw.


  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.175
    #34   3. okt 2017 PS: Ser lige at Teguise de Irema Curto? female fra 1980 skulle have en mor der er fra 2006..der er noget der ikke stemmer i min kugleramme.. smiley

    http://www.pedigreedatabase.com/perro_de_presa_canario/dog.html?id=1349221-teguise-de-irema-curt1086

    Her er dem som jeg tror er de rigtige forældre.. Ser mere rigtigt ud..hvilket også bekræfter at de kommer fra Irema..
    http://pedigree.clubdogocanario.ru/dogocanario/teguise-de-irema-curt%D0%BE


  • #35   3. okt 2017 UPS, Kom til at skrive "saksebid" i #32. Det var forkert.

    Jeg skrev: Tilladt saksebid (som dog ikke anbefales), Som før blev afvist.

    Jeg mente selvfølgelig TANGBID tillades.


  • #36   3. okt 2017 #33 Peter
    Hvis man sammenligner standarderne, vil man også se noget for mig meget vigtigt i den rigtige/originale/oprindelige Presa-standard. -The Perro de Presa Canario has a complete set of evenly spaced teeth, set in a wide jaw.

    Det er vist bare blevet lidt mere detaljeret efter opdateringen. Der står i den nye standard flg. omkring tænderne:

    Tandrækken er meget bred ud for hjørnetænderne. Tænderne er brede og meget solidt indsat i kæben. Molarerne er store, fortænderne små. Hjørnetænderne er kraftigt udviklede og solidt indsat.


  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.175
    #37   3. okt 2017 Tag du den snak med en DC avler på Gran Canaria

    Hans hunde stammer jo også fra Manuel i den sidste ende.. smiley

    Tandrækken er meget bred ud for hjørnetænderne. Tænderne er brede og meget solidt indsat i kæben. Molarerne er store, fortænderne små. Hjørnetænderne er kraftigt udviklede og solidt indsat.


    Synes ikke at der står noget om at tandsættet skal være komplet.. Mange racer lider af mangel af P4-P3 osv... Specielt hvis der går for meget udstilling i det..


  • #38   3. okt 2017 #37 Hans hunde stammer jo også fra Manuel i den sidste ende..

    Til dels.. Men det ændrer ikke på at de kalder deres originale hund for både "presa" og "dogo" Canario, og siger at det er samme race! Argumentet bliver faktisk bare bedre af at de er på tavlen synes jeg. Det beviser vel at der er tale om den samme race..
    Curtos ord er ikke lov, og han er faktisk en minoritet i denne sammenhæng.
    Man kommer ikke uden om hans navn på tavlerne, og at han har en del i racens historie, men det er lidt ligesom at sige at alle pit bulls stammer fra Colby.. Der var jo altså også andre som avlede hunde på samme tid som Colby (og Manuel), og byttede indbyrdes.

    Det er i øvrigt mærkeligt at jeg ikke ser de seriøse kenneler rundt omkring i verden lave kuld på, eller købe hans hunde.. Ville de ikke gøre det hvis hans hunde var så gode smiley

    Mht det med tænderne:
    "Synes ikke at der står noget om at tandsættet skal være komplet.. Mange racer lider af mangel af P4-P3 osv... Specielt hvis der går for meget udstilling i det.."
    -så er enhver tandmangel (bortset fra PM 1) en grov fejl.


  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.175
    #39   3. okt 2017 Man kommer ikke uden om hans navn på tavlerne, og at han har en del i racens historie, men det er lidt ligesom at sige at alle pit bulls stammer fra Colby..

    Ja, det er meget svært at finde en apbt uden Colby i stamtavlen..hvis du går langt nok ud.. Men man skal jo ikke ret langt ud for at se Irema´s hunde i tavlerne på Dogo Canario.. Vi er ret enige om at det er samme "race", alt efter linjerne stammer de fleste vel også fra de samme hunde i den sidste ende.. Hvilke hunde findes der som overhovedet ikke stammer fra eller som ikke indeholder blod fra Irema´s hunde?

    Når jeg betegner dem som "the real deal" hentyder jeg til at Presa´s er avlet efter den oprindelige stardard, og for Irema´s hunde vedkommende..også af en af de oprindelige opdrættere.. Det er svært at komme udenom ham ved de racer. Det er en del år siden at jeg har "studeret" "racen" lidt.. men for mig vil hundene også altid være meget vigtigere end om der står det Dogo eller Presa på tavlen..

    Jeg er dog ret sikker på at der sker en variation over en årrække, det kan jeg jo se på Amstafferne..som der har haft deres egen standard siden 1936... Og Dogo Canario har jo ikke mange år på bagen..

    Det er i øvrigt mærkeligt at jeg ikke ser de seriøse kenneler rundt omkring i verden lave kuld på, eller købe hans hunde.

    Hvem er de seriøse kenneler i dine øjne, om man må spørge..

    PS: Med vores hundelovgivning og alt dens korrupte lusk..ville jeg også uden betænkning vælge en med navnet Dogo på stambogen...men kan Presa´s egentlig stadig omregistreres i dkk?


  • #40   3. okt 2017 Ja, det er meget svært at finde en apbt uden Colby i stamtavlen..hvis du går langt nok ud.. Men man skal jo ikke ret langt ud for at se Irema´s hunde i tavlerne på Dogo Canario..

    Jeg mente mere at selvom Colby var stor, solgte mange hunde, og at man ikke kommer uden om hans navn, så var der også andre som også bidrog til racen. Han stod ikke for APBT alene (som mange har en ide om). Det samme gælder Manuel Curto.


    Vi er ret enige om at det er samme "race", alt efter linjerne stammer de fleste vel også fra de samme hunde i den sidste ende.. Hvilke stammer ikke derfra?

    Det er ligesom jeg skrev i #18 som svar på dit #8 smiley -Findes der nogle som ikke gør? smiley
    I så fald er jeg meget interesseret i at se dem og/ eller tavlerne smiley

    Så de stammer fra samme hunde, og der er ikke ændret nok på nogen standard til at dele racen.. Er det så ikke samme hund vi taler om?


  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.175
    #41   3. okt 2017 Jeg mente mere at selvom Colby var stor, solgte mange hunde, og at man ikke kommer uden om hans navn, så var der også andre som også bidrog til racen. Han stod ikke for APBT alene (som mange har en ide om). Det samme gælder Manuel Curto.

    Kan du vise mig en apbt (med fuld stamtavle) som ikke indeholder hunde som er avlet af Colby familien?

    Hvilke Presaer eller Dogoer findes der helt uden Irema i stamtavlen?

    Så de stammer fra samme hunde, og der er ikke ændret nok på nogen standard til at dele racen.. Er det så ikke samme hund vi taler om?

    Der er jo ændret i standarden (hvad er nok?).. De stammer næsten fra samme hunde, men det ser for mig ud til at de er ved at ændre sig en smule allerede..


  • #42   3. okt 2017 Kan du vise mig en apbt (med fuld stamtavle) som ikke indeholder hunde som er avlet af Colby familien?

    Det kan du nok svare bedre på end jeg smiley MEN du siger vel ikke at han var ene om at avle/ sælge, og at han ikke byttede hunde på kryds og tværs med andre avlere?
    Der var masser af gang i pit bulls selv da Colby var en lille dreng. Så at sige han står for racen er nok lige at overdrive en smule. -selvom han muligvis er på mange tavler.

    "He is sometimes given a place a Little bit more important than he really was.." -Jessup

    Hvilke Presaer eller Dogoer findes der helt uden Irema i stamtavlen?

    Jeg har ikke set nogen. Som sagt kommer man ikke uden om hans navn på tavlerne, og at han har en del i racens historie. Det giver bare ikke ham, og familien, ret når det kommer til spørgsmålet om navnet Presa eller Dogo er korrekt (og om der er tale om samme race).

    Der er jo ændret i standarden (hvad er nok?).. De stammer næsten fra samme hunde, men det ser for mig ud til at de er ved at ændre sig en smule allerede..

    Hvad der er nok har du nok igen en god ide om med din avler historie bag dig, så det vil jeg ikke begynde på smiley For mig at se er der ikke ændret på noget som skulle kunne påvirke brugsegenskaberne, hvilket er det vigtigste. Farven sort er jeg ligeglad med..
    Hvor ser du ændringer? og hvilke stammer ikke fra de samme hunde?


  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.175
    #44   3. okt 2017 MEN du siger vel ikke at han var ene om at avle/ sælge, og at han ikke byttede hunde på kryds og tværs med andre avlere?

    Nej, grundlaget for APBT blev startet af en del flere som importerede hunde fra England, Irland & og Skotland/Wales..Og disse blev til APBT.. Men efter at han (Colby) var en kæmpe stor puppypeddler på linje med Carver i 1960-70érne, så er hans hunde blevet krydset ind i praktisk talt alle "ægte" apbt.. Back til topic..

    Jeg har ikke set nogen. Som sagt kommer man ikke uden om hans navn på tavlerne, og at han har en del i racens historie. Det giver bare ikke ham, og familien, ret når det kommer til spørgsmålet om navnet Presa eller Dogo er korrekt (og om der er tale om samme race).

    Jeg er som sagt ret ligeglad med hvad de hedder, men man skal passe på med at svine hans (Manuels) hunde til.. Idét Dogo Canario jo hovedsagelig bygger på hunde fra ham.. At en del Dogo Canarioér formentligt er krydset med Bullmastiff er en anden sag.. Er klar over at Presaer i USA og østeuropa også kan være krydset med snart hvad som helst.. Men når der først går sportshunde og bidearbejde eller penge i det.. Så har folk i disse kredse heller ingen skrupler..bare de duer.. Ligesom dem fra europa der også bare vil vinde i udstillings-ringen for enhver pris..

    Many years ago I denounced by means of the newspaper El Día (Tenerife) that the Spanish Club of the Perro de Presa Canario (today of the Dogo Canario), it directors and partners, at the time of breeding they did not take as guides the Racial Pattern recognized by the Royal Canine Society of Spain, and that they were breeding a sort of dog similar to the Bullmastiff, in which they were only accepted like characteristic the coats brindle, fawn and the sand, in the three cases with black mask without exceeding the height of the eyes.

    In one speech given to the directors and partners of the CEPPC about genetics applied in the breeding of dogs, a professor of the university (not specialized on this matter) of San Cristóbal de La Laguna, recommended the assistants to use indiscriminately the Bullmastiff in their crossings to get in short time to consolidate the breed. Apparently this recommendation was effective.

    Throughout several years, the breeders of the CEPPC frequently used in their crossings the Bullmastiff, secretly of course, so that nobody knows it. The dance of false papers between the breeders of this club has been a constant during many years. And still continue that dance of papers.

    https://www.iremacurto.com/en/the-presa-canario-and-the-dogo-canario-are-2-different-breeds/

    Denne "dans" med falske tavler kan sagtens ses for det trænede "udstillings-øje".. Og når man samtidligt ser huller i stamtavlerne på hunde med disse træk... Så kan man jo godt ligge to og to sammen.. Jeg har selv været Holland i 2003 og 2004 og besøgte flere opdrættere og har der set flere udstillings-champions som havde disse træk..faktisk så udpræget at man næsten skulle tro at de var 50% bullmastiff.. Flotte hunde..Men også hunde som dog ikke lignede de "rigtige" presaer i mine øjne.. If it walks like a duck..

    Kan Presa´s stadigvæk omregistreres..? og hvem er de seriøse kenneler i dine øjne?

    Rettet er nærmere omtanke..


  • #45   3. okt 2017 #44 Nej, grundlaget for APBT blev startet af en del flere som importerede hunde fra England, Irland & og Skotland/Wales..Og disse blev til APBT.. Men efter at han (Colby) var en kæmpe stor puppypeddler på linje med Carver i 1960-70érne, så er hans hunde blevet krydset ind i praktisk talt alle "ægte" apbt.. Back til topic..

    Det er det samme med Manuel Curto... Det var der jeg ville hen smiley


  • #46   3. okt 2017 Jeg er som sagt ret ligeglad med hvad de hedder, men man skal passe på med at svine hans hunde til.. Idét Dogo Canario hovedsagelig bygger på hunde fra ham..

    Nu sviner jeg ikke de hunde til fra den gang, og respekterer ham da for det som han har bidraget med smiley At jeg, og mange avlere, ikke er imponerede over det han producerer i dag er en anden sag.

    At Dogo Canario formentligt er krydset med Bullmastiff er en anden sag..

    Hele denne snak går på om det er en eller to racer. Hvornår er vi drejet over på hvad den blev blandet med i sin tid? Back to the topic smiley


  • #47   3. okt 2017 #44 Er klar over at Presaer i USA også kan være krydses med snart hvad som helst.. Men når der først går sporthunde og bidearbejde i det.. Så har folk i disse kredse heller ingen skrupler..bare de duer.. Ligesom dem fra europa der også bare vil vinde i udstillings-ringen for enhver pris..

    Der er hverken gået mere brugsarbejde (ikke sport) eller udstilling i den efter min overbevisning. Begge dele har været en del af racen siden splittet (Presa/ Dogo). Selvfølgelig er der nogle ejere og avlere som går mere op i den ene ting frem for den anden, men der er ikke blevet avlet efter reelle udstillingslinier eller lign endnu. Så igen. Efter min overbevisning ikke nok til at dele hundene i to racer..


  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.175
    #48   3. okt 2017 Hele denne snak går på om det er en eller to racer. Hvornår er vi drejet over på hvad den blev blandet med i sin tid?

    Det er jo ret relevant for denne debat hvad den blev og bliver blandet med..hvis det skulle være samme race.. the dance of false papers between the breeders of this club has been a constant during many years. And still continue that dance of papers.

    Der er hverken gået mere brugsarbejde (ikke sport) eller udstilling i den efter min overbevisning.
    Der er efter min opfattelse klart gået mere udstilling i Dogoérne i Europa.. Og der er klart gået mere bidearbejde i den med Presaerne i USA og øget fokus på vægt (protections dogs)

    Kan Presaer stadigvæk omregistreres..? og hvem er de seriøse kenneler i dine øjne?


  • #49   3. okt 2017 #48 Det er jo ret relevant for denne debat.. the dance of false papers between the breeders of this club has been a constant during many years. And still continue that dance of papers.

    For debatten om hvorvidt der er forskel på Presa og Dogo? Mener du stadig at der er tale om to racer smiley

    Mht det med bullmastiffer, så har der da kørt rygter om at folk har blandet dem i deres presa i nyere tid, for at gøre dem større smiley
    Det giver dog ikke specielt meget mening i mit hoved.. Har du set en bullmastiff og en dogo ved siden af hinanden?

    Spørg hellere til hvorfor at den sorte farve, som sjovt nok kom lige efter alt mastino importen, pludselig er så vigtig for Curto når det ikke var for de gamle bønder på gran Canaria smiley Det var et MEGET sjældent syn, og aldrig uden hvid. -If it walks like a duck smiley


  • #50   3. okt 2017 Jeg orker ikke at remse de kenneler op som jeg finder seriøse, men de har alle mere end et par år på bagen og flere gode hunde under deres navn for at opnå den status i mine øjne. Begynder jeg at nævne navne skal jeg bare til at forsvare mig yderligere..

    (der kan selvfølgelig godt findes gode kuld uden om de såkaldte seriøse kenneler hvis man ved hvad man skal kigge efter..)


  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.175
    #51   3. okt 2017 For debatten om hvorvidt der er forskel på Presa og Dogo? Mener du stadig at der er tale om to racer

    Nej, men jeg kan se den forekomst af bullmastiff-blod i flere dogoér..

    Spørg hellere til hvorfor at den sorte farve, som sjovt nok kom lige efter alt mastino importen

    Prøv at se de gamle billeder fra 50érne med de sorte hunde..synes ikke at de havde mastino-træk..

    jeg orker ikke at remse de kenneler op som jeg finder seriøse, men de har alle mere end et par år på bagen og flere gode hunde under deres navn for at opnå den status i mine øjne. Begynder jeg at nævne navne skal jeg bare til at forsvare mig yderligere..


    Du skal ikke forsvare noget.. smiley jeg har ikke rigtig nogen holdning omkring de andre kenneler..da jeg ikke ved nok om dem.. Men vil da gerne tage et kik på dem, som du anser som seriøse..

    Har lidt travlt i dag.. men vender tilbage senere.. tak for debatten indtil nu smiley


  • #52   3. okt 2017 #48
    Der er efter min opfattelse klart gået mere udstilling i Dogoérne i Europa.. Og der er klart gået mere bidearbejde i den med Presaerne i USA og øget fokus på vægt (protections dogs)

    Det er helt omvendt af hvad jeg har set. Kan love dig for at de ikke springer brugsarbejdet over i de kenneler jeg har kendskab til her i Europa. Og kender kun til en meget lille presa kennel i USA som rent faktisk ikke udstiller..

    Kan Presaer stadigvæk omregistreres

    Havde Curto ikke solgt flere presa hvalpe som endte med at være registreret som dogo smiley


  • #56   3. okt 2017 #55
    Det må du hellere lade Peter svare på smiley
    (kan også godt lide Twister. Flere gode hunde har været opkaldt efter ham siden smiley )

    i øvrigt, Peter, i #48 skriver du "der er mere bidearbejde i den med Presaerne i USA og øget fokus på vægt (protections dogs)"

    Jeg ville IKKE vælge min personal protection dogo/ presa ud fra vægten! Det er vigtigere at kroppen er i harmoni og fungerer optimalt. Jeg ville jo ikke kunne træne med sådan hund som i videoen jeg linkede til tidligere. Han kan hverken løbe, hoppe eller kæmpe særlig længe er jeg ret sikker på. Kan han overhoved følge med mig rundt i hverdagen? Tror det ikke..
    Jeg ville vælge atletiske hunde til formålet, men stadig med nok vægt som alle DC'er jo skal have iflg. deres standard. -og tro mig! Der er kraft, og bid nok selv i en lille DC som Mina til at rive den største mand rundt smiley

    Ser du på de steder som avler efter at have rigtige protection dogs, f.eks. Dichotomy Working Boerboels (som jeg har skrevet om før), så vil du også se at deres hunde er mere atletiske end de typisk halvfede Boerboels du ellers finder derovre.


  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.175
    #59   3. okt 2017 Havde Curto ikke solgt flere presa hvalpe som endte med at være registreret som dogo

    Jo, den første jeg så her i danmark var da fra ham, men går den stadig?

    jeg ville IKKE vælge min personal protection dogo/ presa ud fra vægten! Det er vigtigere at kroppen er i harmoni og fungerer optimalt. Jeg ville jo ikke kunne træne med sådan hund som i videoen jeg linkede til tidligere. Han kan hverken løbe, hoppe eller kæmpe særlig

    Der er også mange brugshunde folk som avler dem lettere for at de kan hoppe og springe.. men det sker også på bekostning af type.. Og der er mange i USA der ikke kan få dem tunge og brede nok og som ikke kan få hovederne store nok.. Det jeg ville frem til er at uanset om man avler efter brugshunde, eller udstillingshunde, så vil det altid ske på bekostning af type.. Det er jo ikke hverken Schæferhunde eller mastinoer eller bullmastiffs man avler.. Jeg går ind for hunde som har den oprindelige type bibeholdt..og som derfor ikke er avlet til såkaldte special-opgaver eller på specielle overdrevne udseende-mæssige træk..

    Her er lidt om de oprindelig sorte hunde, skal lige se om jeg kan finde et par billeder..
    El Negro (black, as its name indicates), which fought with Muchacho in Gran Canaria in 1928;
    El Negrito owned by Salvador Hernández Rodriguez in Gran Canaria in the 1950’s;
    -Nauce, also black, owned by Luis Barrera (Gran Canaria, 1950’s);
    -Asesino, owned by Demetrio Trujillo Rodriguez (Gran Canaria, 1950’s)
    http://www.reygladiador.com/en/czarne.htm


  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.175
    #60   3. okt 2017 Ang twister Ja det er en flot hund

    Der var flere som var lidt langbenet her en af de engelske typer fra fg henry



    profilbillede
  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.175
    #61   3. okt 2017 Her en sort (negra) presa fra 60érne..

    profilbillede
  • #62   3. okt 2017 #59
    Jo, den første jeg så her i danmark var da fra ham, men går den stadig?

    Det tror jeg ikke.

    Der er også mange brugshunde folk som avler dem lettere for at de kan hoppe og springe.. men det sker også på bekostning af type..

    Ved godt med andre racer, men mener du også med Dogo Canario? Det har jeg ikke set endnu heldigvis. Minimum vægten respekteres så vidt jeg ved.

    Og der er mange i USA der ikke kan få dem tunge og brede nok og som ikke kan få hovederne store nok..

    Det er dem jeg tænker på, når hundene på mystisk vis pludselig bliver kæmpe store. Men det er ikke dem som er interesseret i hundens funktion jo (protection/ bitework).

    Det jeg ville frem til er at uanset om man avler efter brugshunde, eller udstillingshunde, så vil det altid ske på bekostning af type.. Det er jo ikke hverken Schæferhunde eller mastinoer eller bullmastiffs man avler.. Jeg går ind for hunde som har den oprindelige type bibeholdt..og som derfor ikke er avlet til såkaldte special-opgaver eller på specielle overdrevne udseende-mæssige træk..

    HELT ENIG! smiley Det kan jeg kun give dig ret i. Så længe at man selvfølgelig lige husker helbredet også. Det kan man godt ændre til det bedre gennem tiden, uden at ændre standarden og racens oprindelige type i dette tilfælde.

    Her er lidt om de oprindelig sorte hunde, skal lige se om jeg kan finde et par billeder..

    Har læst alt det du kan finde om racen, og om de "sorte" hunde. Har skrevet min konklussion, men remser den lige kort op igen.

    Før racen blev redet, og blandet andre racer, var der ingen helt sorte hunde. El Negro betyder ikke HELT sort, bare sort. Det kan sagtens være både sort med lidt hvid, eller meget sort brindle.

    Efter redningen og blandingen af racer var der så pludselig nogle helt sorte eksemplarer. Disse blev ikke set som værdige til at bidrage med noget til racen og blev afvist ved optagelsen i FCI. Nogle (få) var ikke tilfredse, men jeg har intet imod den afgørelse.

    At nogle ligefrem vælger at sælge hunden på at den er sort og det er originalt og godt (Curto) kan jeg slet ikke forstå. Det burde være type, karakter og helbred som solgte. Ikke navn (presa/ dogo) eller specielle farver.

    "At sælge begrundet en farve som ikke representerer racen er absurd" -måske snuppet fra en dygtig DC avler smiley

    Billede i #61
    Den er ikke sort. Den er sort OG hvid. Ligesom jeg skrev tidligere smiley
    Men fedt billede og fin hund.


  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.175
    #63   3. okt 2017 Har du set en bullmastiff og en dogo ved siden af hinanden?

    ja, flere gange.

    https://www.youtube.com/watch?v=OnTHVDddviY

    Når jeg nævner sorte hunde..mener jeg også sort (grundfarven) med hvide aftegninger (hvid er ikke en farve men mangel på farve) ..

    Ved godt med andre racer, men mener du også med Dogo Canario? Det har jeg ikke set endnu heldigvis. Minimum vægten respekteres så vidt jeg ved.

    Nej, de meget lette "brugstyper" som jeg har set fra USA, har været solgt med navnet Presa..
    Dog har dem som jeg har set som ligner Bullmastiffs mest båret navnet Dogo Canario..

    Er ellers grundliggende enig i det du skriver smiley


  • #65   3. okt 2017 BlandingER.. smiley han skriver "Boerboel Bullmastiff cross just had puppies..bred with Presa Canario"

    og den som ligner en dogo i videoen er en boerboel x bullmastiff. -og de er tykke smiley

    Blev sku lige helt forvirret af den video smiley


  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.175
    #66   3. okt 2017 Blev sku lige helt forvirret af den video

    smiley Det var nemlig også meningen..det kan være meget svært
    at adskille dem..altså medmindre man har "særlige evner"..altså det såkaldte røntgensyn smiley


  • #67   3. okt 2017 Jamen der er jo ingen af dem som er rene er der? Er jeg meget træt nu smiley
    Måske den lyse fawn kunne være en ren bullmastiff?

    Ja røntgensynet ville jeg da gerne eje! Men kunne nu godt se at der var noget galt, selvom jeg er træt smiley


  • #68   3. okt 2017 #63
    Når jeg nævner sorte hunde..mener jeg også sort (grundfarven) med hvide aftegninger (hvid er ikke en farve men mangel på farve) ..

    Så er vi vist også enige på det område tror jeg, men talte forbi hinanden(?)

    -mener du også med Dogo Canario?
    Nej, de meget lette "brugstyper" som jeg har set fra USA, har været solgt med navnet Presa..


    Har ikke set sådanne selv, så det er nok ikke så udbredt. -heldigvis! Synes mere man ser det den anden vej. De avles større end de burde være. Begge dele er forkert at gøre..

    Dog har dem som jeg har set som ligner Bullmastiffs mest båret navnet Dogo Canario..

    Har heller ikke lagt mærke til den slags, men jeg ved muligvis ikke hvad jeg skal kigge efter. Kan heller ikke se hvad det skulle give racen længere, som sagt. Så håber da ikke der er hold i rygtet, og at nogle rent faktisk gør sig i den slags.

    -ikke fordi jeg har noget imod Bullmastiffer!! Både Mina og jeg Elsker at møde dem på gåturene.


  • #69   4. okt 2017 Er den røde hanhund i videoen ikke en ren bullmastiff ? Det ligner den i hvertfald smiley
    Nogen der ved hvornår man sidst brugte bullmastiffen i dogoen ? Bullmastiffen har jo desværre en del helbredsproblemer, som dogoen så også kan "få glæde af" smiley


  • #71   4. okt 2017 #69 Er den røde hanhund i videoen ikke en ren bullmastiff ?

    Altså jeg har lidt svært ved at se hvad der er hvad i videoen.. -selv med friske øjne smiley

    Efter at have kigget på videoerne han har uploadet tror jeg:

    Den første brindle og den næste red fawn i starten er søskende. Blanding af Boerboel og Bullmastiff.
    Nr. 3 muligvis en ren Boerboel?
    Nr. 4 muligvis en ren Bullmastiff?
    (Tror måske de to første søskende er fra et kuld mellem hund nr.3 og 4?)
    Nr. 5 skulle så være en Presa blanding?? Ved ikke hvad den ligner. Alt for fed i hvert fald. Tror nærmere der er tale om en Boerboel x Bullmastiff igen, men ved ikke..

    Han har uploadet en video senere hvor en Presa parer sig med en af hans boerboel x bullmastiff tæver. Hvorfor vides ikke! Men der kan man se en rigtig Presa/ Dogo ved siden af hans blandinger. Lidt underlige videoer og hunde synes jeg smiley Alle hunde er selvfølgelig søde, men forstår ikke lige hvad han har gang i.


  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.175
    #72   4. okt 2017 ikke fordi jeg har noget imod Bullmastiffer!! Både Mina og jeg Elsker at møde dem på gåturene.

    Jeg har heller intet imod Bullmastiffs smiley men går ind for at bibeholde racers særpræg. En af de største forskelle på Bullmastiffs og dogo/Presaer er b.la deres hovedform og dermed længde på snude og vinkel på skalle i forhold til snude. Derudover er der også forskel på overlinien (backline-topline) hvor man ser at Presaer er højere bagtil. Bullmastiff = Back: Short and straight.. Dogo canario = topline Straight, without deformations and sustained by well developed but barely visible muscles. Rising slightly from the withers to the croup. The height at the croup is 1-2 cms more than the height at the withers...Så er der alle detaljerne f.eks halen som oftes er højere sat på bullmastiffs....Og farve og maske.. Har man set mange bullmastiffs har de en helt særlig type som er svær at løbe eller lyve sig fra.. Men Dogoens fci-standard er jo også lidt meget en kopi af bullmastiffens som Manuel jo også er inde på.. Men prøv selv at se lidt på standarderne..

    PS: Det er ret kedeligt og selvfølgelig lusket at boerboel også skulle på listen, da jeg anser racen som en af de sundeste af alle mastiff-racerne..

    http://www.fci.be/Nomenclature/Standards/157g02-en.pdf
    http://www.fci.be/Nomenclature/Standards/346g02-en.pdf


  • #73   4. okt 2017 #72
    Jeg har heller intet imod Bullmastiffs men går ind for at bibeholde racers særpræg.

    Som sagt giver det heller ikke mening i mit hoved at blande de to racer længere. Og selvfølgelig mener jeg at det er vigtigt at bevare den korrekte DC type! Bare lige så det er på det rene smiley

    Men prøv selv at se lidt på standarderne..

    Vil da lige kigge på Bullmastiffen bagefter, og sammenligne standarder smiley
    Det skulle ikke undre mig hvis flere af denne type hunderacer har standarder som ligner hinanden på flere punkter. Men det skal lige siges at bortset fra de fysiske træk som de har til fælles, så er der kæmpe forskel på de to racer (karakter/ sind, energiniveau osv.).

    Husk nu at Curto ikke er helt neutral i sine skriverier om DC vs. Presa, og at han selvfølgelig vil påpege hvis DC standard ligner Bullmastiff standard mere en Presa gør. Om det så kun drejer sig om førnævnte sølle 1cm og et par kilo smiley


  • #75   4. okt 2017 Det kan godt være at boerboel, bullmastiff, dogo canario, cane corso osv. ligner hinanden udseendesmæssigt, men temperamentsmæssigt skulle der gerne være stor forskel.

    Har også indtryk af at boerboel er ret sund, fysisk. Til gengæld er den ret "ustabil" psykisk. Man aner ikke om man får en ekstrem mistroisk vogter, eller en stor krammebamse. Overvejede boerboel, inden den blev forbudt. Men brød mig ikke om det ustabile temperament, og ville absolut ikke have en skarp hund. Så den droppede jeg igen.


  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.175
    #76   4. okt 2017 Men det skal lige siges at bortset fra de fysiske træk som de har til fælles, så er der kæmpe forskel på de to racer (karakter/ sind, energiniveau osv.).

    Ja, det er helt sikkert at der kan være meget stor forskel på temperamentet i de forskellige racer..Heldigvis.. Man skal ikke skue hunden på hårene.. smiley
    Er klar over at Manuel ikke er helt upartisk smiley

    Til gengæld er den ret "ustabil" psykisk. Man aner ikke om man får en ekstrem mistroisk vogter, eller en stor krammebamse.

    Nu har jeg været til udstilling i boerboel klubben et par gange..og har der mødt mange som havde et godt/rigtigt temperament for racen.. Der er meget stor forskel på de forskellige blodlinier og ved da også at b.la en enkelt kennels hundes i dk (uden at nævne navne) ikke havde det bedste ry Mht til temperament.. Og det bekræfter mig i, at det ikke giver mening at forbyde hele hunderacer, bare fordi at enkelte opdrættere avler på ustabile hunde/dårlige blodlinier. Jeg synes at deres måde at bedømme hundene på i boerboel-klubben med en procent angivelse af hundens rigtighed i forhold til standarden var særlig interessant..


  • #77   4. okt 2017 #75
    Der er selvfølgelig altid lidt forskel på hunde selvom de er af samme race. Også samme kuld. Men jeg vil give dig ret i at Boerboel kan være sådan lidt meget "over det hele", og at man kan finde en del variationer.
    Jeg tror ikke det har så meget med selve racen at gøre, men mere med de folk som avler på den, at variationerne er så store.
    Men når det kommer til arbejdende/ brugs hunderacer mener jeg altid at det er vigtigt at se på forældre, tidligere kuld og så vælge sin hvalp med omtanke, for at få det man forventer.

    Jeg har i øvrigt også indtryk af at Boerboel er i den bedre ende mht helbred smiley


  • #78   4. okt 2017 Peter: Hørte også at den ene kennel, lavede hunde med ret så ustabilt temperament (mødte en enkelt hund fra den kennel, som man absolut ikke skulle i nærheden af smiley )
    Har mødt begge typer boerboels, både de meget mistroiske og de meget venlige. Tænker at det mest "naturlige" er en mistroisk boerboel, i og med at de stadig bliver brugt som vagthunde i Sydafrika. Hvilket så et eller andet sted, gør racen uegnet som familiehund i et villakvarter i lille DK.


  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.175
    #79   4. okt 2017 Jeg tror ikke det har så meget med selve racen at gøre, men mere med de folk som avler på den, at variationerne er så store.

    Det er mit indtryk, at man ved de lidt nyere racer ofte ser mere variation i både udseende og temperament end ved det gamle mere "etablerede racer"..Jeg synes dog at sundheden oftere ses som bedre i de nyere og lidt mindre "etablerede racer"..Der er vi måske ude i at blandinger også kan have deres fordele i forhold til sundheden i forhold til de mere indavlede racer..Desværre

    PS: Kender flere hvor Bullmastiffs har været et meget dyrt bekendskab/venskab..men helt sikkert en skøn hunderace..


  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.175
    #80   4. okt 2017 Tænker at det mest "naturlige" er en mistroisk boerboel, i og med at de stadig bliver brugt som vagthunde i Sydafrika.

    En vagthund skal jo være mistroisk/reserveret overfor fremmede.. men derfor behøves de jo ikke at være nervøse eller aggressive smiley


  • #81   4. okt 2017 Min bullmastiff var desværre også er dyrt bekendtskab i dyrlægeregninger og specialfoder, men hold da op hvor var han bare fantastisk smiley
    Jeg bliver nødt til at eje sådan en fyr igen, og så håbe på at få en sundere repræsentant denne gang.

    Nogle nye racer er måske sundere end de gamle, men omvendt så kan det måske også skyldes at "problemerne" bare ikke er blevet kendt endnu ?
    OEB er desværre et meget godt eksempel på en ny race, som ikke er helt så sund, som den blev udråbt til at være smiley

    Er helt enig i at en vagthund, som boerboel skal være mistroisk overfor fremmede. Så derfor er det måske også et problem, hvis de så ikke er mistroiske. De er for ustabile (psykisk) til at jeg ville turde at binde an med dem (hvis de altså var lovlige).


  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.175
    #82   4. okt 2017 #81
    Enig, udover at jeg godt turde "binde an" med en boerboel fra en gennemtestet og psykisk/fysisk sund familie...Altså selvfølgelig kun hvis de var lovlige.


  • #83   4. okt 2017 #82: Jeg ville nu heller ikke være så bekymret for at binde an med en boerboel, da den jo næppe vil æde mig smiley
    Jeg indså bare at den, hvis jeg fik et racetypisk eksemplar, var for mistroisk overfor fremmede, til at det passede til mig.
    Jeg er langt mere til bullmastiffens godmodige sind. Det passer mig fint at have en race, der kun reagerer, hvis det virkeligt er alvor.


  • #84   5. okt 2017 Peter. Ikke for at starte diskussionen igen, men da jeg kiggede efter billedet til ann-marie i #70 tidligere fandt jeg et citat og tænkte på dig.
    Det er sådan lidt det her jeg ville ønske din mening/ ide var om manden, og om navnet på racen smiley

    Fra en avler i spanien. -dårligt oversat til engelsk:

    They try to create two breeds out of the same one, arguing that there are already differences between both lines (Dogo/ Presa).

    I deny this since my dogs have FCI pedigree.

    I try to produce dogs as healthy as possible with good hips, complete mouths, correct bites, good angulations on the hind legs, and certainly with the character that this race must have, rejecting shy and unbalanced dogs.

    (fjernet lidt tekst om avl)

    The only thing I can not call my dogs is "Presas Canarios" according to the "original" people.
    The "original" people say I need to have black dogs in my kennel... and then they will say that since they do not come from their bloodlines they are not Pure canary prey (Presa Canario)...
    and you know why? for lucrative interests, as happened to a friend Curtó, who defines himself and his disciples as "creator and lord of the race", but who is nothing more than a "dealer" who knew how to sell his concept, write books, etc. and has been manipulating their breeding according to market demands.

    If the Spanish Club of Dogo Canario had known of all these people that pretend that it's now two races, they never would have changed the name...


  • #85   5. okt 2017 Ikke så sært at vi har krig i verden, når hundeopdrættere ikke en gang kan blive enige om at kalde en hundetype/race, for det samme navn, når nu den i bund og grund har samme afstamning smiley

    Kunne forstå det, hvis den ene type udelukkende blev brugt som arbejdshund (vogter), og den anden mest blev brugt til udstilling), så der var stor variation i udseende og temperament. Men det lyder jo ikke som om at det er tilfældet ?


  • #86   5. okt 2017 # 85 Ja det er utroligt.. Og så selvom den officielt skiftede navn i Spanien..

    Kunne forstå det, hvis den ene type udelukkende blev brugt som arbejdshund (vogter), og den anden mest blev brugt til udstilling), så der var stor variation i udseende og temperament. Men det lyder jo ikke som om at det er tilfældet

    Det er en af de større misforståelser som er opstået efter navneskiftet. De prøver virkelig at sælge Presa som værende brugslinier.. Det er ikke tilfældet!

    Presa Canario er bare det gamle navn. Dogo Canario er det nye. Begge navne kan bruges om racen smiley


  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.175
    #87   5. okt 2017 Det er en af de større misforståelser som er opstået efter navneskiftet. De prøver virkelig at sælge Presa som værende brugslinier.. Det er ikke tilfældet!

    Der er vi ikke helt enige..

    Her Mr. José Riva..som jeg vil give lidt ret..

    Which are those bloodlines that you do consider as old?
    The ones which do not look like the Bullmastiff.


    How do you see the future of the breed. Do you believe there will always be a dispute between the two breeds or sooner or later will proper honour be given to the Presa Canario, respecting his breeding parameters and those aspects which were traditionally searched for in a Presa?
    I think there will be two bloodlines, a functional one and another one which is useless.


    Vi snakkede pudsigt nok lidt om Teguise.. Her fra Manuel..

    Sometime after I gave him a puppy as a gift, the niece of Mahán,
    a fifty per cent cross with a Bulldog. This puppy is Teguise de Irema Curtó, mother of one of his most useful dogs named Patagón. Maybe you know of him. Later, it appears he was crossed with a Majorero stock dog, with a Bullmastiff, with a Bordeaux Bulldog, etc. ( I cannot prove this).


  • #88   5. okt 2017 #87
    Det er en af de større misforståelser som er opstået efter navneskiftet. De prøver virkelig at sælge Presa som værende brugslinier.. Det er ikke tilfældet!

    Der er vi ikke helt enige..


    Jeg forstår ikke hvad du mener.

    Mener du at Dogo Canario er til udstilling, og Presa til brug?
    Hvis det var sådan, så havde jeg ikke købt en Dogo Canario..

    Eller mener du at de ikke prøver at sælge "Presa" som værende af brugslinier?
    Det er ellers klart mit indtryk. Specielt på div. online forummer gennem tiden..


  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.175
    #89   5. okt 2017 Mener du at Dogo Canario er til udstilling, og Presa til brug?
    Hvis det var sådan, så havde jeg ikke købt en Dogo Canario..


    Jeg mener ikke at det er tilfældet endnu..heldigvis smiley men jeg mener at det er der vi/de er på vej hen..Ligesom med Amstafferne hvor det er svært at finde brugsudgaver (eller bare hunde som ikke kun er avlet med show for øje).. Og hvor det ses at genpuljen er meget mere begrænset end i apbt..
    Som jeg også har skrevet..
    Det er jo alligevel begrænset hvad FCI har nået at ødelægge..mener det var i 2001 at de blev FCI anerkendt..


  • #91   5. okt 2017 Jeg mener ikke at det er tilfældet endnu..heldigvis men jeg mener at det er der vi/de er på vej hen..Ligesom med Amstafferne hvor det er svært at finde brugsudgaver

    Som før skrevet er der, i følge min opfattelse, ikke forskel på hvor meget de udstilles. Racen udstilles under begge navne. Ved ikke, men forestiller mig at der er mange flere "Dogo" registrerede hunde i forhold til "Presa", og at det selvfølgelig vil præge hvor mange du ser til div. udtillinger/ shows.

    Men jeg ser nu ingen tegn på at det er begyndt at gå den samme retning som med Amstaffen endnu. Kan dog godt forstå at du tænker/ frygter at det ofte ender sådan.

    Det er jo alligevel begrænset hvad FCI har nået at ødelægge..mener det var i 2001 at de blev FCI anerkendt..

    Først havde racen ikke noget navn, men var en type hund som gik under flere betegnelser. Bla. Bardino, Verdino og Perro de Presa Canario (hund som griber (bider) fra gran canaria).
    Da folk fik øjnene op for hundene, og lavede klubben (Spanish Club of the Presa Canario) for at påbegynde "redningen" og oprettelsen af en officiel race, blev den kaldt for Presa Canario.
    Da hundene så blev optaget i FCI som en race, ændrede de navnet til Dogo Canario.
    Så det første navn racen egentlig har haft er Dogo Canario hvis man tænker over det. Resten var blot beskrivelser af typen af hund.

    Kom vist lige lidt på afveje.. smiley
    Racen kom først på prøve/ delvist godkendt (kan ikke huske hvad det kaldes), i FCI juni 2001. Blev først fuldt optaget i Juli 2011.

    De får i øvrigt ikke lov til at ødelægge denne race!
    Den er for ny til at have nået at tage skade, og jeg satser på at folk efterhånden MÅ have lært det... smiley



  • #93   5. okt 2017 Hvis det nu lyder som om jeg ikke bryder mig om Amstaffs, når du læser "Men jeg ser nu ingen tegn på at det er begyndt at gå den samme retning som med Amstaffen endnu. Kan dog godt forstå at du tænker/ frygter at det ofte ender sådan.". -Så er det IKKE tilfældet! De er herlige smiley

  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.175
    #94   5. okt 2017 Jeg ser ikke noget bullmastiff i de DC'er jeg kender til.

    Måske kikker vi ikke efter det samme.. Det kommer an på øjnene der ser..

    De får i øvrigt ikke lov til at ødelægge denne race!
    Den er for ny til at have nået at tage skade, og jeg satser på at folk efterhånden MÅ have lært det...

    Ting tager tid..de har jo ikke nået mange generationer særskilt endnu.. Heldigvis smiley

    Men jeg ser nu ingen tegn på at det er begyndt at gå den samme retning som med Amstaffen endnu. Kan dog godt forstå at du tænker/ frygter at det ofte ender sådan.

    Det er ikke noget jeg frygter, men det er noget jeg er overbevist om at der sker med tiden... Der er dog altid en undtagelse der bekræfter reglen smiley


  • D S
    D S Tilmeldt:
    sep 2017

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 7
    #95   6. okt 2017 Tak for debatten drenge (Mina's far og Peter) -det har været gode ord at læse jeres ping/pung.
    Jeg vil at den ene hunderace (navn) ikke udelukker den anden i mit endelige valg en dag. Faktisk forelskede jeg mig lidt i én Dogo blandet med Ca De Bou, som er på et dyreinternat. Jeg var fra starten af interesseret på en omplaceringshund. Ikke en skadet hund, men én som var uheldig at havne midt i en skilsmisse. Da jeg fandt denne, var jeg ikke i tvivl om at jeg nærmede mig meget det jeg søgte. Desværre har jeg (af årsager jeg ikke gider nævne her) ikke haft hund i mit voksne liv og kan ikke komme i betragtning til hende. Det respektere jeg.
    Derefter begyndte jeg at læse en del om den som endte med at blive om dem, og da jeg som tidligere skrevet er lidt naturlig fascineret af det at være anderledes og underdog, hældte mit hjerte meget hurtigt mod Presa'en, hvis jeg skulle finde en ren hund. Personligt har jeg slet ikke noget imod blandingshunde og synes ofte der kommer gode sind og smukke enere ud af dette.
    Jeg har nu længe søgt den rette hund og er mere end klar til at den kan flytte ind og fylde min hverdag med glæde og selskab. Men det er svært at finde rundt i hvor jeg skal finde den, synes ikke at kennelerne ligefrem popper op når jeg søger på dem.
    Min tanke om at gøre Presa'en mere almindeligt. i dk., er vist en lidt længere og besværlig vej end jeg ønsker, især da jeg egentlig helst ville kunne ha' hentet én hund i går. Jeg går tur hver dag ved vandet, bor ikke så langt derfra og det trækker så meget i mig at æv, blot det var min hund som kunne nyde denne skønne natur og ikke kun de andres..smiler
    Jeg tænker at jeg kontakter dig på privat besked Mina's far, tror du har nogen gode forbindelser til hvad jeg søger. Hvis det er okay med dig?


  • #96   6. okt 2017 Jeg ved ikke om jeg har de forbindelser du ønsker, men du må gerne skrive til mig.

    Jeg kan se du bor på Sjælland. Har du ikke lyst til at komme herop og gå en tur med Mina? Så du se en som ikke er blandet, og snakke lidt om racen smiley


  • #97   6. okt 2017 Rettelse til #91:

    Perro de Presa Canario = hund som griber fra De Kanariske Øer/ Kanarieøerne..
    -ikke kun Gran Canaria.

    Jeg skrev også følgende:

    "Da folk fik øjnene op for hundene, og lavede klubben (Spanish Club of the Presa Canario) for at påbegynde "redningen" og oprettelsen af en officiel race, blev den kaldt for Presa Canario.
    Da hundene så blev optaget i FCI som en race, ændrede de navnet til Dogo Canario."


    Der fik jeg vist skrevet lidt forkert.. Beklager. Lad mig prøve igen smiley

    -Det var det helt tilbage i 1982 at klubben "Club Espanol del Dogo Canario" blev dannet (for at påbegynde "redningen" og oprettelsen af en officiel race).

    -De blev godkendt af RSCE (Real Sociedad Canina España, rsce.es) i 1983.

    -Samme år opstod en klub nr to "Club del Perro de Presa Canario de Las Palmar de Gran Canaria". Det lykkedes dem at få RSCE til at godkende deres standard også i dec. 1989).

    - I 2001 blev racen delvist optaget i FCI. (Under navnet Dogo Canario).

    - I 2011 blev racen fuldt optaget i FCI. (Stadig under navnet Dogo Canario).

    Sådan smiley


  • D S
    D S Tilmeldt:
    sep 2017

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 7
    #98   6. okt 2017 Tak for venligheden smiley jeg nøjes nok med at stille spørgsmål.
    Jeg har fundet nogen her i nærheden hvor jeg bor, som skulle ha 2 Dogo'er, så tænker at tjekke dem ud. Det da en god start smiley


  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.175
    #99   7. okt 2017 Det var det helt tilbage i 1982 at klubben "Club Espanol del Dogo Canario" blev dannet (for at påbegynde "redningen" og oprettelsen af en officiel race).

    Var det ikke klubben the Perro de Presa Canario Club, som blev dannet i 1982, og den internationale i Las Palmas som blev til i 1985...?

    It mark the beginning of the work on preparation of the standard which was finally presented on January 24th, 1989. At the same time the Spanish Cynological Club launched the procedure for official recognition of the breed by FCI. The present standard of the breed under the name Dogo Canario was preliminarily accepted by FCI on June 3rd, 2001 under the number 346.
    http://www.nuestra-sangre.com/engwzorzec.htm

    Ser også ud til at landbrugsministeriet i Spanien, som går ind for at bevaring af flere spanske racer også betegner dem som Presa Canario. . http://boe.es/boe/dias/2006/01/12/pdfs/A01349-01351.pdf

    Som de også skriver godt nok på wikipedia smiley ..Any other name or standard is not recognized by Spanish law.


  • #100   7. okt 2017 Hvis du skulle have nogle spørgsmål ang. import og nogle hints om, hvor man ikke skal lægge sine penge, så smider du bare en besked smiley

  • #101   7. okt 2017 #99
    Var det ikke klubben the Perro de Presa Canario Club, som blev dannet i 1982

    Nej.
    Det var var Dogo klubben ( clubdogocanario.org ), som blev dannet først i 1982. De blev accepteret i Spansk kennel klub (RSCE) i 1983.

    Samme år (1983) blev Presa klubben ( elpresacanario.com ) dannet, og de blev accepteret i RSCE i 1989.

    og den internationale i Las Palmas som blev til i 1985...?

    Tror du måske har fået blandet lidt sammen.

    Der var nationale shows, i Las Palmas, i 1986 (med 140 hunde) og 1987 (med 80 hunde).
    Det var et par år efter Dogo Canario standarden var blevet godkendt af RSCE.
    Her blev de første hunde registreret faktisk.
    Presa standarden var ikke godkendt på daværende tidspunkt.

    Ser også ud til at landbrugsministeriet i Spanien, som går ind for at bevaring af flere spanske racer også betegner dem som Presa Canario. .

    Jeg omtaler dem også oftest som Presas, eller Presa Canarios, når jeg snakker med min spansktalende familie, men det ændrer ikke på at der stadig er tale om samme race.
    Det ene er ikke mere rigtigt end det andet. De ved godt at det er en "Presa" man taler om, når man siger "Dogo" derovre. Som du også kan se på Dogo Klubbens hjemmeside (de skriver begge dele).

    Som de også skriver godt nok på wikipedia. Any other name or standard is not recognized by Spanish law.

    Ja mht wiki, så er der flere ting som der skal rettes lidt i derinde.. smiley
    Der skulle have stået "Any other name than Dogo/ Presa Canario, or standard, is not recognized by Spanish law".

    For der er jo stadig tale om samme race...


  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.175
    #102   7. okt 2017 Det var var Dogo klubben ( clubdogocanario.org ), som blev dannet først i 1982. De blev accepteret i Spansk kennel klub (RSCE) i 1983.

    Har du et link..er dette faktuelt forkert?
    On November 12th, 1982 the Perro de Presa Canario Club was established and the effect of its work was the presentation of dogs at two exhibitions: the national at Tenerife, and the international in Las Palmas in 1985.
    http://www.nuestra-sangre.com/engwzorzec.htm


  • #103   7. okt 2017 #102
    Har du et link..

    Jeg ved at der er et dokument online et sted fra da klubben blev accepteret af RSCE. Har kigget, men kan ikke lige finde det nu selvfølgelig. Skal nok dele hvis jeg finder det senere.

    Ellers kan du læse om det i "NEW DOG BREEDS RECOGNIZED BY THE FCI 2013-14".

    Er dette faktuelt forkert?
    On November 12th, 1982 the Perro de Presa Canario Club was established and the effect of its work was the presentation of dogs at two exhibitions: the national at Tenerife, and the international in Las Palmas in 1985.


    Øhm ja. Lidt smiley

    Der er blandet i det igen tror jeg.

    Der skulle (iflg min overbevisning) have stået:

    On November 12th, 1982 the Club Español del Dogo Canario was established. Saving the breed was of utmost importance, but the club also had to convince the canine world that the Perro de Presa Canario was a breed in its own right.

    -Og tror ikke at der var internationale udstillinger allerede den gang.

    "The first dogs were registered in Las Palmas (Gran Canaria) shortly after national recognition, and specialty shows were organized in 1986 and 1987, with 140 and 80 dogs entered respectively, from various islands and mainland Spain. The breed was provisionally recognized by the FCI in 2001 and fully recognized in July 2011.

    -taget fra FCI.


  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.175
    #104   7. okt 2017 Der er blandet i det igen tror jeg.

    Der skulle (iflg min overbevisning) have stået:

    On November 12th, 1982 the Club Español del Dogo Canario was established. Saving the breed was of utmost importance, but the club also had to convince the canine world that the Perro de Presa Canario was a breed in its own right.


    Jeg har også læst begge navne flere forskellige steder, så det skaber stor forvirring med de to racenavne...navnet er dog heller ikke særlig vigtig for mig. Men dejligt at debattere med en som har sat sig grundigt ind i sin race smiley . Vil gerne se lidt mere til hvilke kenneler du/I mener er "toppen af toppen"..

    Jeg mener også at det stadigvæk er samme race..


  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.175
    #105   7. okt 2017 Det som jeg gerne ville kunne have slået fast i denne forbindelse, var hvilken klub der havde skrevet den oprindelige/første standard (inden fci-standarden), og hvilke racenavn der blev brugt i den forbindelse... Men det ser ud til at være svært.

  • #106   7. okt 2017 #104
    Jeg har også læst begge navne flere forskellige steder, så det skaber stor forvirring med de to racenavne...navnet er dog heller ikke særlig vigtig for mig.

    Det kan virkelig være svært at finde hoved og hale i tingene på nettet, og jeg forstår udmærket forvirringen.
    Jeg vil, efter at have tænkt over det du skrev, give dig ret i at man kan sige at det nok kommer til at dreje sig om to typer af samme race, hvis det fortsætter med disse uenigheder blandt avlere. Men samme race er det nu altså stadig (som vi er enige om) smiley

    Men dejligt at debattere med en som har sat sig grundigt ind i sin race. Vil gerne se lidt mere til hvilke kenneler du/I mener er "toppen af toppen"..

    Det er altid fedt at snakke lidt om racen, og at folk er interesserede i den. Selvfølgelig har jeg da forsøgt at sætte mig så godt ind i det som muligt inden jeg købte min dejlige Mina smiley

    Mira S (i svar #100) er fantastisk når det kommer til hjælp med racen. Hun har hjulpet mig med mange ting. Hendes råd ville jeg klart tage til mig. Som hun skriver, ved hun bla. hvor man ikke skal lægge sine penge! Udstilling og import er hun også meget klogere på end mig.

    Vi kan godt skrive privat omkring kenneler hvis det er, men jeg tror dog at du udmærket vil være i stand til at vurdere dem selv smiley


  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.175
    #107   7. okt 2017 Vi kan godt skrive privat omkring kenneler hvis det er, men jeg tror dog at du udmærket vil være i stand til at vurdere dem selv

    Jeg vil da meget gerne (når I finder tid) have et par ledetråde til hvilke kenneler som I mener er gode og hvem man absolut ikke skal købe fra. og eftersom at min "specialviden" ligger ved en anden race..så vil jeg da meget gerne have input.. smiley


  • #108   7. okt 2017 Ang. de der links, Peter..
    Kunne ikke finde det dokument fra RSCE, men jeg ved at det er der. Fandt det for nogle dage siden da vi skrev om det. Så hvis du er interesseret i at tjekke op på det (hvilket jeg godt kan forstå) burde det kunne lade sig gøre.

    Fandt heller ikke noget link til FCI's "New dog breeds recognized", men jeg har billeder derfra som jeg kan dele. Der står også mange af de ting, som jeg har skrevet i tråden.


    profilbillede
  • #109   7. okt 2017

    profilbillede
  • #110   7. okt 2017

    profilbillede
  • #111   7. okt 2017

    profilbillede
  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.175
    #113   7. okt 2017 Kunne ikke finde det dokument fra RSCE, men jeg ved at det er der..

    Har læst det samme som du har lagt ind i #110 for et par dage siden..

    Og der bed jeg også mærke i at der under Majorero..står :

    In 1982, the Club Español del Dogo Canario (clubdogocanario.org) was established in Spain.Saving the breed was of utmost importance, but the club also had to convince the canine world that the Perro de Presa Canario was a breed in its own right.
    www.riahorter.com/index_htm_files/e%20DOGO%20CANARIO.pdf

    Så man brugte altså navnet Dogo allerede i 1982, men hvorfor skulle de overbevise hundeverdenen at det var sin helt egen race..forvirrende smiley


  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.175
    #114   7. okt 2017 Man kan faktisk godt, og flere gør, argumentere for at Alano Espanol er en type af Perro de Presa Canario (Dogo Canario). Det er lidt sjovt at tænke over

    Her tror jeg også de vil betegne alanoerne som deres helt egne..
    http://clubdelalanoespañol.com/author/joaquin/

    Ser godt nok også ud at landbrugsministeriet i Spanien siger: (her oversat) De spanske hunderacer er de der er anført derefter..Og så bliver Alano Español nævnt som den første
    http://boe.es/boe/dias/2006/01/12/pdfs/A01349-01351.pdf

    Ps: Nok bedst hvis vi holder os til racer..og ikke begynder at se på hvilke der falder under samme type af hunde..


  • #115   7. okt 2017 Så man brugte altså navnet Dogo allerede i 1982, men hvorfor skulle de overbevise hundeverdenen at det var sin helt egen race..forvirrende smiley

    Ja. I 1982 begyndte man at kalde typen af hund, som før gik under flere beskrivelser bla. Perro de Presa Canario, for Dogo Canario.

    "Hundeverdenen" (kennelklubben i Spanien) burde ikke skulle overbevises nej smiley men det var vel en del af redningsprogrammet at få dem optaget for at gøre den mere kendt, og sikkert et led i at få den optaget i FCI..

    -og du fandt et link! Kunne ikke lige finde det. Mine Google evner er ikke hvad de har været smiley

    Alanoen er super spændende! Det kunne være fedt hvis man en gang kunne få dem til landet uden at risikere problemer med loven..


Kommentér på:
Presa Canario

Annonce