tidlig løbetid - psykiske konsekvenser? tidlig løbetid - psykiske konsekvenser?
Jeg sidder og debattere med en på nettet angående tidlig sterilisation, da en jeg kender, er ved at undersøge om hun måske skal sterilisere en tæve hvalp hun har fået tilbage, inden hun sælger den igen. (det er selvfølgelig ikke en lille hvalp, den er 6 måneder ca)
hun mener man skal vente til efter 3 løbetid, med at sterilisere, for at tæven har tid til at udvikle sig mentalt.
egentlig er jeg nok enig med hende, alligevel tænker jeg hvorfor? jeg ville nok helst vente til efter to år, da man jo siger at hunden her er udviklet mentalt.
men hvorfor skulle hunden ikke kunne det, bare fordi den er steriliseret? og hvorfor skulle det lige være den 3 løbetid, der gør forskellen?
jeg synes jo oftest det har en positiv effekt på tæver, at blive steriliseret.
nogen der har noget link eller noget der underbygge det ene eller det andet?
Vika skal steriliseres her i november, hun er ikke 2 år, men er gået ud af hendes 3 løbetid. så synes jo det er lidt spændende.
har det mon en konsekvens for hundens psyke og mentalitet at blive steriliseret inden første eller anden løbetid? her skulle man jo have den positive konsekvens, at man mindsker risikoen for brystkræft betydeligt.
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 1317 Hunde: 1 Emner: 203 Svar: 13.362
jul 2012
Følger: 8 Følgere: 8 Hunde: 3 Emner: 117 Svar: 2.615
men hele debatten er startet fordi min opdrætter skal sælge en hvalp og hun er ved at undersøge muligheden for at få hvalpen steriliseret inden salg.
apr 2017
Følgere: 5 Emner: 49 Svar: 961
jul 2012
det er min tæve der skal steriliseres pga det. hun skal selvfølgelig ikke vente.
det jeg bare vil vide er om nogen faktisk ved og har noget viden indenfor om det rent faktisk har konsekvens for tæven at blive steriliseret tidligt, evt før første løbetid.
og hvorfor skulle den 3 løbetid være grænsen, der gør at hunden nu fint kan steriliseres.
apr 2017
Følgere: 5 Emner: 49 Svar: 961
jul 2012
Vika har i princippet intet med det at gøre, det er kun min bekendte hund der ligesom har startet debatten.
det er fordi hende jeg skriver med, siger det er helt hul i hovedet at sterilisere før første løbetid. men hun kan ikke underbygge den påstand, at det skulle gøre hundens psyke bedre udviklet.
det interessere mig så bare ekstra meget, fordi Vika skal steriliseres 2 november, efter hendes 3 løbetid og inden hun er 2 år.
jeg har altid selv været af opfattelsen, at det er bedst at vente til hun er 2 år, da de her er udviklet helt mentalt.
jeg kan ikke se hvorfor den 3 løbetid skulle gøre forskellen.
sep 2008
Følger: 19 Følgere: 32 Hunde: 4 Annoncer: 5 Emner: 73 Svar: 4.135
Det skete en kæmpe psykisk modning med hende og jeg er sikker på at det er tilfældet ved alle tæver, det er bare ikke alle at det er lige tydeligt ved og det er heller ikke alle hvor ejerne ligger mærkelig til det. Jeg vil aldrig selv sterilisere før efter 3 løb, hvis tæven har den normale interval på 5-8 måneder.
mar 2009
Følger: 67 Følgere: 134 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 158 Svar: 12.764
Når du steriliserer/kastrerer før hunden er færdigudviklet, opstår der en risiko for fejludvikling, fx i kroppens proportioner. Om man kan bremse en hund i den mentale udvikling ved jeg ikke.
Jeg ville aldrig selv købe en hvalp, der er frataget sin naturlige udvikling. Det giver simpelthen ingen mening.
jun 2008
Følger: 29 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 46 Svar: 2.921
Er ret sikker på, at hun aldrig var blevet voksen hvis jeg havde ladet hende sterilisere som halvandet årig inden hun gik i løb første gang.
feb 2013
Følger: 8 Følgere: 25 Hunde: 3 Emner: 84 Svar: 7.514
Den mentale udvikling hos et pattedyr af hunkøn er jo ikke kun afhængig af hormonproduktion fra de hunlige forplatningsorganer
Jeg har haft én tæve, hvor sterilisering gjorde en kæmpe forskel; en hund der var meget negativt påvirket af sine løbetider (virkede nærmest deprimeret). Hun blev steriliseret som 5 årig, blev sine humørsvingninger kvit og blev meget ligevægtigt og generelt en glad og positiv hund.
sep 2017
Følgere: 545 Emner: 155 Svar: 10.723
Der er efterhånden en del studier der peger på at neutraliserings har betydning for hundens udvikling af knogler og led, og at man derfor bør vente med at neutralisere til hunden er færdigudvokset.
Men umiddelbart synes jeg ikke der er grund til at vente til efter 3. løbetid. Jeg ville selv sterilisere efter 1. eller 2. løbetid, baseret på hvor meget risikoen for brystkræft mindskes.
Min schæfer blev steriliseret inden hun var 1 år gammel, og er bestemt både voksen og fornuftig nu. Min corgi blev steriliseret efter 2. løbetid, og er evigt hvalp. Jeg nægter at tro at det nogensinde ville ændre sig.
Man skal jo huske at hunde også modnes af tid, sådan som Mette skriver. Det er ikke kun hormoner der modner.
tidlig løbetid - psykiske konsekvenser?