{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
655 visninger | Oprettet:

Langhårede racer med NEM pels? {{forumTopicSubject}}

Nu kom jeg jo til at ytre i en anden tråd at det er irriterende at være forelsket i langhåret hunde, fordi jeg simpelthen hader pelsplejen xD

Så kom jeg til at tænke mere over da, da kæresten og jeg ofte taler om hunde og racer som kunne være fede at få i fremtiden eller som fascinere os xD

Så kloge HGere, findes de?
Langhårede hunde eller bare vamsede hunde med en nem pelspleje?

- Nem pelspleje er for mig max. en gang om ugen, men gerne mindre xD

Meeko kan nemlig ikke nøjes med dette, han har voldsom underfuld og skal helst redes ret ofte for at det ikke filtrer og bliver umuligt.

Kommentarer på:  Langhårede racer med NEM pels?
  • #1   11. okt Dansk Spids er nemme. Jeg børster en gang hver 14 dag pt, pga baby. Men ellers har han gået i op til 6-7 mdr uden pelspleje. Aslan er 6 år og har aldrig været i bad heller Pelsen er selvrensende, og kun en gang er han skyllet med lunken vand på ryggen, fordi han rullede i en kolort. Han skulle være alene hjemme, så jeg kunne ikke bare lukke ham i haven. For så havde han ikke behøvet et bad.

Han fælder også meget lidt. Pelsen bliver siddende som ved en slædehund, og så kan du tage den ud stykvis med børsten i flager, når vinterpelsen kommer af. Det gør jeg to gange hvert forår, så er den ged barberet Når han sætter vinterpels synes jeg ikke rigtig jeg mærker det andet end at han ligner en tyk bamse

Han behøver nok slet ikke sådan rigtig pelspleje faktisk.... jeg gør det kun fordi jeg synes han ser så pæn ud bagefter og så når han skal fælde, for ellers sidder de der flager der jo tænker jeg Og lige nu børster jeg som sagt lidt oftere, fordi så skal jeg støvsuge sjældnere - men for at være ærlig - herhjemme er det kattepels der driller

En anden fordel: Han er vandafvisende Faktisk er den pels bare nem

• #2   11. okt Hvis man lige trækker to uger fra to gange om året, så pomeranian. Jeg børster vel hver 14. dag. Måske en gang om måneden.

• #3   11. okt Spidshunde pels er forholdsvis let at holde. Fælder 2 gange årligt hvor pelsplejen er lidt mere end bare lige, men ellers så er en børstetur med jævne mellemrum fint.

• #4   11. okt Mon ikke de fleste spidshunde har sådan en nem pels? Det er mit indtryk

PS Ginne: Samtidig Enig!

• #5   11. okt Jeg synes Dixie's pels er nem - jeg børster hende max hver 14. dag (hvis man ser bort fra de to årlige fældninger, der er det en fordel at gøre det oftere )

Men hvorvidt en collie pels er nem afhænger af både køn (hannerne har generelt større pels end tæverne) og linierne hvor Dixie's linier ikke er de mest pelsrige...

• #6   11. okt Lens - lækkert, dog er jeg ikke til hvide hunde xD

Julie - hmm dem jeg kender laver godt nok meget pelspleje på deres o.o er det min fordi det nødvendigt hvis man udstiller?

• #7   11. okt Ginne - hmm, det er et lidt bredt svar

Trine - collie, nem o.o ikke dem jeg har mødt da xD alt den pels, skræk xD glad for meeko kun er sheltie xD

• #8   11. okt Tja, på det første billede er hun i fuld pels, på det her er hun totalt nedfældet

• #9   11. okt Det var jeg heller ikke Anya Heldigvis er Aslan rød og hvid - han er bare meget lys rød - farven ses også ved fx grønlandshund

Nej seriøst - jeg er ligeglad med farve - bare en hund kan arbejde men jeg har ikke altid været sådan

Men tror du kan vælge stort set hvilken som helst spids, så vil du få en nem pels. Men undlad at kastrere dem...

• #10   11. okt Shiba!! :D:D:D hvis man altså kalder deres pels lang. Haha

• #11   11. okt Trine - Hun er flot men hun ser lidt pelsfattig ud i forhold til den jeg kender xD

Lens - Jeg er som sådan os ligeglad med farve, men ville aldrig vælge en race der kun fandtes i hvid eller andre ensfarvede for den sags skyld xD

Kæresten er stor fan af en del spidser så det er jo super xD

• #12   11. okt Haha Katrine ja de har ret nem pels og kæresten er faktisk ret fan xD

• #13   11. okt Præcis - hun har en DEJLIG pels

• #14   11. okt Trine - det tvivler jeg ikke på, men er det ikke et minus ved udstilling?

• #15   11. okt En gross spitz har samme type pels som min har jeg fået fortalt De kommer i flere farver - prøv at se hvor flotte de er!

• #16   11. okt Så... 1. prioritet er lang pels der er nem at holde, 2. prioritet at den ikke er ensfarvet og sidste prioritet er typen af hund? Så ingen præferencer i forhold til om det er en selskabshund, hyrdehund, vogtende eller andet?

• #17   11. okt Chico er en schæfer/Tervueren-blanding, og han har tervuerenpels. Jeg børster ham sjældent, primært under fældeperioderne.

• #18   11. okt Det kommer an på dommeren og hvilke typer de er til - Dixie har dog nok i underkanten af hvad der forventes, uden at hun dog nogensinde er eller vil blive udstillet... Men der er ufatteligt stor forskel på pelsen blandt collier, både hvad angår mængde og type, og jeg tror at Dixie's er ret nem, da den er ret glat med mange dækhår og ikke specielt meget underuld...

• #19   11. okt Aslan har også lavet et ups kuld med en gross i sort. De har også nem pels, så jeg tror det er rigtigt nok med gross - at pelsen er nem.... Her er en af dem Tyr

• #20   11. okt Og Lynild en anden af vamserne - så jeg tror ikke I går galt med en spidspels....

Og enig i at de burde være i flere farver efter som racen oprindeligt var i tre... men DKK har kun godkendt en farve...

• #21   11. okt Ja, skal du holde en pomeranian i udstillingspels, så skal de både klippes og børstes op. Det kræver meget arbejde.
    Jeg børster bare, så den er uden filt og klipper, så der ikke hænger skidt fast. Børster kun ned. Men der er også forskel på at holde og style

• #22   11. okt A - Nu er jeg højgravid og får en baby om mindre end 1 måned. Vi skal ikke have hund før om et par år eller 3-4, alt efter hvordan vores liv udvikler sig.

Derfor er dette ren nysgerrighed og har intet med prioritere til hund at gøre. Men det vil har ejet sheltie I min familie siden jeg var 12 (nu 27) så var jeg nysgerrig.

Derudover er vi ret sikre på hvad den første hund der skal ind i familien er, og den er valgt udfra hvad vi mener der nok passer ind hos os først, og generelt temperament.
    - men skønt du kom og bidrog til mit spørgsmål (:

Tak for svarene ellers folkens

• #23   11. okt De fleste spidshunde har en nem pels i 10 måneder af året og så en forfærdelig pels i 2 mdr. Man skal kunne håndtere fældning, hvor der er uld OVERALT.
    Reelt langhårede hunde har langt mere daglig/ugentlig pelspleje end fx slædehunde og andre spidser.

• #24   11. okt Hvis kriteriet for en nem pels er, at den skal børstes en gang om ugen (hvor lang tid?) eller sjældnere, kan samojeden også høre derind under

Selvom jeg tror at de fleste, der ikke er vant til pelspleje, får lidt sved på panden bare ved tanken der er kæmpe forskel i pelsen fra hund til hund - særligt forskel på kønnene.

Der kan nemt gå to uger mellem vores bliver børstet, og de bliver heller ikke vasker ret ofte. Dagen før en udstilling (og på dagen) er der dog mange timer pelspleje, men det er jo valgfrit

• #25   12. okt En papillon er da en vamset og langhåret hund, og det er nok en af de hunde jag har haft med mindst pelspleje.

• #26   12. okt Jeg har en langstockhåret schæfer. Hun har den nemmeste pels. Skal stort set kun børstes i fældeperioderne - men så er der til gengæld også gevinst

• #27   12. okt Pyreneere har også pels, der er let at holde bortset fra i fældeperioderne eller hvis de bliver kastreret/steriliserede.
    Nu tror jeg ikke, det er en hund for dig, og jeg kan se, at du ikke kan lide hvide hunde, men bare for at gøre opmærksom på, at der er rigtig mange typer hunde, der har pels men som er lette at holde.

De ikke steriliserede af mine kan jeg fint nøjes med at børste en gang om måneden, igen bortset fra i fældeperioden hvor pelsen virkelig vælter af. Der er dog en anden ting med meget pels, der hænger meget mudder og snavs i, og ja det falder af af sig selv igen, men det ligger jo så på gulvet

Og så et billede af en af hvalpene fra mit sidste kuld, Marquis 3 år gammel, bare fordi det er et dejligt billede.

• #28   12. okt Tak for svarene indtil videre spændende med alle de langhårede der kommer frem

Lene - det ikke fordi jeg ikke kan lide hvide hinde, jeg synes de fleste af dem er super smukke, men de bliver bare hurtig beskidte xD

Jeg tror ikke pyrneere er en hund for mig af flere grunde men dine har nu altid fascineret mig. Synes de er fantastisk smukke (:

• #29   12. okt Tak Anya.

Hvide hunde bliver nu ikke mere beskidte end alle andre, det ses bare mere

• #30   12. okt Anya, mange hvide hunde (bl.a. Dansk spids og samojede) har selvrensende pels, så alt skidtet drysser af, så snart det tørrer ind. Skulle der sidde lidt rester, kan det nemt børstes ud med en kam.

Vores får indimellem grønne knæ, hvis de har tumlet lidt voldsomt i haven, og det kan tages med en våd klud.

• #31   12. okt Grønne poter, når man lige har slået græs, javist, men igen det forsvinder af sig selv, og det ses bare mere end på mørke hunde.

• #32   12. okt Helt ærligt Anya, kan du virkelig stå for det her?

• #33   12. okt Hahaha CTS nej, så sød og uskyldig

Jeg ved det godt og skal ærligt sige at hvis vi kom til et punkt en dag hvor en race der er hvid passede bedst ind hos os, så er det jo sådan det ville være xD

Der er da også en hvis charme i en hvid hund der pludselig er lysegrøn fordi den har rullet sig rundt i nyslået græs eller der er sort/grå efter gåtur fordi den lige skulle igennem en vandpyt eller lign xD

• #34   12. okt Æh mine Schæferhunde får også grønne poter..

• #35   12. okt Hvis billedet havde været lidt bredere, ville man kunne se, at Chessie lignede en der tænkte: "Jeg prøvede at stoppe hende, men hun er umulig! Skal vi ikke bare aflevere hende tilbage igen (pleeeeeease?!)"

• #36   12. okt Janni - virkelig? Man kan ikke se det på vores shelties udover der hvor de har hvide aftegn xD

CTS - hahahahaha xD

• #37   12. okt Ja sku

• #38   12. okt Der er da også en hvis charme i en hvid hund der pludselig er lysegrøn fordi den har rullet sig rundt i nyslået græs

Host host.... sig til når du henter charmetrolden så!

Kvæghundens glæder!

• #39   12. okt Hahahahaha Lens Han er vel nok flot

• #40   12. okt ..

• #41   12. okt ..

• #42   12. okt

Han er den bedste værste hund jeg har haft!

• #43   12. okt Når en malteser har været i kontakt med nyslået græs, er det ikke kun poterne der er grønne, men hele hunden

• #44   12. okt Det lyder sjovt

• Stine H
    Stine H Tilmeldt:
    okt 2011

Følgere: 6 Emner: 80 Svar: 6.405
    #45   12. okt Min cavalier som har enormt tyk og lang pels for racen og fælder stort set ikke, udover når jeg reder ham, så sidder der pels i børsten bagefter. Men hold fast han slæber meget sand med ind i sin pels. Så det er også et aspekt man skal tænke på, det kræver jo lige så meget støvsugning som pels, hvis man vil have et rent gulv og hjem generelt. Min sofa er tit helt sandet til efter ham, så er det virkelig praktisk at have en lædersofa, der lige nemt kan tørres over med en klud I øvrigt er det ikke helt typisk for racen, at han stort set ikke fælder, har en veninde med en cavalier, hvor hårene står om ham, bare han ryster sig. Jeg ser faktisk ingen pels fra min hund herhjemme overhovedet udover i børsten efter han er blevet redt

• #46   12. okt Måske jeg skulle have tilføjet at jeg rigtig gerne vil udstille, men ikke have en race der skal groomes i laaang tid inden xD

Kommentér på:
Langhårede racer med NEM pels?